PDA

Volledige versie bekijken : Kaatsen

oxS
26 juli 2005, 01:20
Kaatsen, een oude volkssport, gespeeld op het terreintje aan de kerk, veeleer zelfs op straat of gewoon het kerkplein maar de sport is zich van dit imago aan het ontdoen met een aantal schitterende terreinen ..

De laatste jaren boert Vlaanderen goed in deze sport, Kerksken, Baasrode, Terjoden draaien vlot mee aan de nationale top.

Nu is dit een vrij lokaalgebonden sport en vraag ik me af wie van jullie kent kaatsen, pikt geregeld een matchje mee of speelt het zelf en waar dan ?

epoX
26 juli 2005, 14:03
What teh fok? :/

ComputerVISTA
26 juli 2005, 14:04
Jup ik woon in geraardsbergen (wat niet zo heel erg ver is van Hamme) en hier gebeurt dat heel lokaal onder een bende vrienden ook nog.

Aezopp
26 juli 2005, 14:05
is da muurkeklop ofzo?

Iemand
26 juli 2005, 14:19
als wij kaatsen in dat op het water met een steen :confused:

Pred
26 juli 2005, 16:15
Kan u misschien even verduidelijken, liefst met behulp van enkele foto's, over welke "bezigheid" u aan het lullen bent.

Alvast bedankt.

*FiReStOnE^-*
26 juli 2005, 16:17
Kan het dat dit een uitleg is (google!)

Het kaatsen is een balspel waarbij twee teams van
elk drie personen elkaar "bevechten" door middel van het
elkaar toespelen van een bal.

Deze is vrij hard en weegt 24 gram.
De kaatsers dragen een leren handschoen waarmee
ze de bal wegslaan.

Zowel de bal als de handschoen worden
met de hand gemaakt.

Zie ook nog: http://images.google.be/images?q=Kaatsen&hl=nl&lr=&c2coff=1&sa=N&tab=wi

mss is kan dat je wel helpen te weten over wat hij aan het lullen ( :unsure: ) is

sjeedric
26 juli 2005, 16:20
ik ken da wel, omda men pa van baasrode is en da zelf vroeger speelde, maar ik heb het nog nooit gezien of gespeeld aangezien ik daar nie zo heel veel meer kom

Santa
26 juli 2005, 16:25
Is zo een sport met twee teams en een balleke da van den ene kant naar den andre gekaatst/worpen wordt... meer wetek er ook ni van :p

oxS
26 juli 2005, 17:56
wel, ge vindt meer info op www.rapenvlug.com en http://users.pandora.be

ik had ooit al eens soortgelijke thread gemaakt maar is dan gedelete wegens mijn links, dat het om reclame zou gaan ..

@ computer xp, dat kaatsplein weet ik liggen, ooit ng komen spelen ^^

ComputerVISTA
26 juli 2005, 18:19
wel, ge vindt meer info op www.rapenvlug.com en http://users.pandora.be

ik had ooit al eens soortgelijke thread gemaakt maar is dan gedelete wegens mijn links, dat het om reclame zou gaan ..

@ computer xp, dat kaatsplein weet ik liggen, ooit ng komen spelen ^^

Ik speel het zelf niet, ik ken de regels zelf niet een.

Bontus
26 juli 2005, 23:00
hamme hehe
ik passeer constant aan da kaatspleintje van sint-anna.
echt wel een lelijke sport tbh

DBK
26 juli 2005, 23:42
hier in schelle zijn ook zo 2 terreinen gewoon int midden van een wijk :)

oxS
26 juli 2005, 23:50
aja das zo net over de brug van waasmunster, bwa als ge die ni kent .. kaatsen is echt een sport da ge moet kennen, de regels dan, om het te apprecieren, beetje zoals cricket fzo :D

Kevin89
27 juli 2005, 17:13
is da muurkeklop ofzo?

ah ja, dat deden wij vroeger int lagere school wel dikwijls. En de scheiding tussen de muur en de grond noemden we "kut", als ge daar op sloeg lag je er niet uit maar begonnen we gewoon terug opnieuw met die ronde :applause:

Boukreev
27 juli 2005, 20:04
ah ja, dat deden wij vroeger int lagere school wel dikwijls. En de scheiding tussen de muur en de grond noemden we "kut", als ge daar op sloeg lag je er niet uit maar begonnen we gewoon terug opnieuw met die ronde :applause:

hehe was bij ons ok zo, maar daar gaat het hier niet over, tis blijkbaar ni tege e muur, maar 2 treams tege elkaar

keb et eiglijk nog nooit gezien of gedaan, ma zou da wel is wel probere, kschrijf geen sport af voork ze heb gedaan

btw gistre of eergistre was er in de canvascrack ok ene da kaatste, maar die zei juist dat de sport is aan het doodgaan, ondanks het feit dat we hier nog steeds enkele topclubs hebbe

oxS
28 juli 2005, 00:03
is idd zo dat de sport beetje uitdeemsterd, vooral omdat ze de jeugd niet meer aanspreekt, het is 's morgens kaatsen en de jeugd haakt dan veelal af ^^

Kevin89
28 juli 2005, 11:45
dat is me andere sporten ook ze, ik voetbal nu al 10 jaar en moet daarvoor elke zondag of zaterdag vroeg voor uit mijn bed, tja da moet ge der maar bijnemen hé..

kaatsen is gewoon een sport zonder toekomst..

Warlock
28 juli 2005, 12:26
is da ni tzelfde als squash

oxS
28 juli 2005, 14:20
neen Warlock ..

bwa, Kevin89, ze heeft weldegelijk een toekomst, alleen geen grote denk ik, een club zoals Kastel, who weet kastel liggen ? weet in zijn jeugd toch het hoofd boven water te houden met grote ploegen als baasrode en terjoden in de buurt, onze jeugd draait heel goed mee, we hebben een aantal grote talenten in huis, er pronken een paar bekers van belgie vd jeugd in de trofeënkast, onze miniemen winnen nu 3j op rij de sporta cup in aalst, vooral als ik elke week 20 kleine mannetjes zie trainen, weet ik dat er wel een toekomst is, dit gaat dan om de allerkleinsten ..

dunno
29 juli 2005, 01:14
Amai da er hier zoweinig mensen da weten, ik ken het alleszins wel want nonkel van mij speelt bij baasrode denk ik.

En als ge opslaat wordt die lederen handschoen d8 ik niet gebruikt, da doe dus pokke zeer als ge er moe op kloppen.

oxS
29 juli 2005, 01:26
wie is je nonkel dan ?

nee die wordt dan idd niet gebruikt, zoals je kan zien op http://www.rapenvlug.com/foto/villa/old/davy2.jpg kerel staat dus klaar om op te slaan ..
maar die hun handen zijn zo getraind dat dat geen zeer meer doet hoor ..

dunno
29 juli 2005, 19:30
Geert Vinck is z'n naam, heeft nog bij Terjoden gespeeld.
Paar weken geleden was het nog Baasrode - Terjoden d8 ik, winnaar was kampioen ofzo.

oxS
31 juli 2005, 19:28
bwa, Baasrode - Terjoden is een belangrijke match om het kampioenschap maar nu niet om te zeggen, wie wint is kampioen hoor ..

Ik ken hem wel .. zwartharig he ..

dunno
31 juli 2005, 21:17
Yep,.. zowat 30 jaar oud.
Heeft nog bij Terjoden & Meerkbeke gespeeld indertijd, voordat die failliet gingen dacht ik.