PDA

Volledige versie bekijken : Vraagske ivm rijopleiding

Candyman66
25 juli 2005, 20:54
Io,

Ben vandaag mijn theorie gaan afleggen in alken en was ook meteen geslaagd.Ik ben dus nu van plan om over een paar weken mijn opleiding te beginnen (model 2). Ik heb zelf nog nooit achter het stuur gezeten en heb toch best wel wat stress er voor :p
Nu ik zou graag willen weten hoe het voor jullie is gegaan in het begin (had ge ook stress/zenuwen en hoe ging ge daar mee om, hoe viel de instructeur mee, wat had ge zoal geleerd in de eerste paar lessen, ...).
Tips & advies zijn ook van harte welkom ;)

Greetz.

Tazz_
25 juli 2005, 21:05
ik had zelf ook nog nooit achter het stuur gezeten, maar eerst legt em 5 minuutjes uit voor wat alles dient.. en dan meteen vertrekken en een paar toerkes doen hier op't dorp :eek:
maar ja, zij verleggen meestal wel zelf en moet gij alleen sturen, maar elke keer gaan ze weer een stapje verder.. eerst vertrekken in 1ste, dan es verleggen naar 2de, daarna eens terugschakelen, enz..
khad wel chance dat et ne relaxte kerel was voor de 1ste keer, want de 10u les daarna was van ne ongelofelijke irritante kerel die mij nie afkon, die zat mij uit te maken voor ***** (kweet zelf nie meer wa precies allemaal)

Cakeman
25 juli 2005, 21:39
Ik heb van mijn eerste les alles zelf moeten doen. Draaien, gas geven, remmen, schakelen. Het was wel vooral in verlaten straten, maar op het einde van die twee uur ben ik toch door het centrum hier moeten rijden. Daar kwam nog eens bij dat het om 20.00u in de winter was: volledig donker met andere woorden.

De eerste lessen was ik wel wat nerveus, maar gaandeweg gaat dat beter.

Bij mij viel de instructeur redelijk mee. Ten minste dat dacht ik in het begin. Na mijn eerste twee examens bleek dat hij een aantal dingen niet gezegd had en een aantal dingen fout aangeleerd had. Ik heb dan twee uur extra les genomen van een vrij strenge dame en dat heeft mij echt enorm geholpen.

Eén ding kan ik in elk geval aanraden. Je hebt dus 18 uren les, en na je 3 maanden nog eens 2 uur. Neem die twee uren vlak voor je examen!
In eerste instantie had ik die twee uren les twee voor mijn examen. Dat is niet goed afgelopen.

Vlak voor mijn vierde examen heb ik nog even twee uur les genomen. We zijn dan nog eens rustig langs de belangrijkste examenroutes gereden en tijdens het examen heb ik geen enkel probleem gehad.

Mijn eerste drie examens waren eigenlijk behoorlijk kut. De twee eerste examens ben ik terecht gebuisd, gewoon onoplettendheid door de stress, maar het eerste examen was belachelijk. Ik ben gebuisd omdat ik mijn pinkers niet op tijd genoeg aanzette (zever, zei de rijleraar ook) en omdat ik tijdens een bepaalde situatie te lang getwijfeld heb.

Ik zal die situatie even verduidelijken:
een kruispunt zonder borden, voorrang van rechts dus. Links en recht op de kruispunt staat twee wagens. De linkse moet links afdraaien en de rechtse moet rechts afdraaien. Ze moeten elkaar dus kruisen. En die staan bijna midden in het kruispunt te twijfelen over wie van hen voorrang heeft. Ik ben daar voorzichtig op af gereden. Ik keek even wat ze gingen doen en toen bleek dat geen van hen aanstalten maakte om verder te gaan ben ik door gereden. Wat zei die examinator? Ik had sneller moeten doorrijden verdorie. Dan ben ik eens voorzichting... argh!

Laurens100
25 juli 2005, 21:39
Ik zou vooraf al eens gaan oefenen op een afgelegen plaats met uw pa ofzo

Candyman66
25 juli 2005, 21:44
Ik zou vooraf al eens gaan oefenen op een afgelegen plaats met uw pa ofzo

ja dat lijkt mij ook een goed idee :)
ene kameraad had mij ook al voorgesteld om samen met hem op een verlaten industrieterrein een klein beetje te oefenen (hij heeft uiteraard zijn rijbewijs al)

zombie
25 juli 2005, 21:49
geene schrik hebben, me nen auto rijde is echt niet zo moeilijk als het lijkt.
het belgisch verkeer daarintegen :p

Candyman66
25 juli 2005, 21:52
geene schrik hebben, me nen auto rijde is echt niet zo moeilijk als het lijkt.
het belgisch verkeer daarintegen :p

ik hoop dat ge gelijk hebt :)
kdenk wel dat het in het begin moeilijk in te schatten is tot waar uwe voor - en achterkant gaat, vooral bij het parkeren.

Cakeman
25 juli 2005, 22:22
kdenk wel dat het in het begin moeilijk in te schatten is tot waar uwe voor - en achterkant gaat, vooral bij het parkeren.Inderdaad. Wanneer je remt kan je aan de hand van hoe hard je remlichten op het obstakel achter je schijnen, wel bepalen hoeveel afstand er ongeveer tussen is.

Candyman66
25 juli 2005, 22:26
Inderdaad. Wanneer je remt kan je aan de hand van hoe hard je remlichten op het obstakel achter je schijnen, wel bepalen hoeveel afstand er ongeveer tussen is.

dat is wel handig, merci voor de tip :)
daar zal ik zeker aan denken als het zover is.

CAS
25 juli 2005, 22:28
kdenk wel dat het in het begin moeilijk in te schatten is tot waar uwe voor - en achterkant gaat, vooral bij het parkeren.

Dat is idd wennen, voor de rest moet ge het gewoon veel doen, oefening baart echt wel kunst. Mijn eerste rijervaringen had ik wat last van trillende benen bij het uitstappen van de wagen, in de wagen zelf niks :s en ook in het begin, bij het minste dat ik remde de koppeling induwen uit schrik dat ie ging stilvallen. Maar op rijschool leggen ze alles mooi uit. De rijinstructeur zelf, ik heb er drie gehad, en de eerste was wat ouder en heel kalm, wat ik heel graag had. Dan heb ik ook nog één gehad die nogal seksistich ingesteld was en ook wel wat rasictisch, wat ik wel beu vond. Die zat ook continu over vanalles te praten, terwijl ik liever had van ni. De derde was enkel voor mijn rijexamen en zei me wat ik fout deed. Dankzij zijn commentaar was ik er toch direct door. Dus wss moet je wel wat chance hebben, maar ik denk wel dat de meeste goed meevallen. Commentaar ga je mss wel krijgen, en die moet je gewoon aanvaarden en er proberen aan te werken.

Gentille
25 juli 2005, 22:34
interresante tread, ga binnen dit en een maand ook m'n theorie gaan afleggen en ook beginnen aan lessen, heb al wat gaan oefenen met mijn ouders op een verlaten weg, men enigste probleem is het vertrekken, ik val nog redelijk veel stil, de voeling heb ik nog niet zo, het schakelen is geen probleem. Ik heb ook een beetje schrik voor het inschattingsvermogen, zoals bochten nemen enzo

Feignasse
25 juli 2005, 22:47
Ik ben eerst wat gaan rijden op een parking met m'n pa.

Op de rijschool verschillende instructeurs gehad, de eerste was een ex-leraar van in't middelbaar dus dat viel wel mee. Daarna soms wel tegenstrijdige uitleg gekregen, vooral de jongere instructeurs vond ik er soms nogal idiote en weinig efficiënte technieken op nahouden. Al bij al heel goed meegevallen, 'k was er toch van de eerste maal door :p

Tae
25 juli 2005, 22:50
Wat betreft die rij opleiding is het wel ffe belangrijk dat je de eerste keer iemand hebt die u niet ligt uit te maken van dat je het nooit gaat kunnen (ik heb er zo ene gehad en direct ambras mee gehad), heeft niet lang geduurd tussen ons tweeën en heb een andere instructeur gekregen ook wel streng maar wel met wat meer begrip.

Vanaf de 1ste dag mag je direct rijden (sturen dan vooral), dan ga je vervolgens naar een afgelaten plek waar je in 1ste leert vertrekken en zo tot in 5de vitesse, ook leer je hoe je moet sturen etc.
Daarna zal uw uur bijna ten einde zijn, en zal je vervolgens zelf al schakkelend de baan op moeten.

In het begin is dat wel wat moeilijk en het zweet droop eraf en de irritatie van die instructeur bij mij, maar nadien was het kinderspel en kunnen ze beginnen met comentaar geven als je iets verkeerd doet op de weg (rechts kijken, voorrang verlenen, etc...).

Ik was er al met weg op den 1ste dag, allee toch met schakelen.

Achteraf allemaal bezien is rijden in het verkeer gewoon kinderspel en is het vooral omdat je bang en zenuwachtig zijt, dat je de meeste fouten maakt.

Ook de eerste keer op de autosnelweg was ffe knijpen met al dat druk verkeer maar hoe meer je oefent hoe beter je word.

Tips !

-Weet je waar ik veel heb bijgeleerd van programmas als "het leven zoals het is" (Joozeef lool) en "De zware voet" en "Een blik op de weg" !

-Probeer ook te rijden zoals ze u hebben aangeleerd op de rijsschool, vandaar dat ook de meeste buizen die geen lessen hebben gevolgd in de rijschool maar de slechte gewoontes hebben overgenomen van de ouders !

-Probeer u te ontspannen (kauwgom) !

hendrik1
25 juli 2005, 22:56
Ik ben ook gebuisd geweest voor een voorrang van rechts, de meest twijfelachtige en subjectieve regel die er bestaat.
De instructeur bepaalde eigenlijk zelf of je voorrang nog kon geven of niet, soms doet die dat echt overdreven ondoordacht. Een voorrang van rechts geven terwijl de auto in kwestie nog zekr 25 meter weg is op een trage brug is onnozel, en doet niemand, behalve dus op je rijexamen...echt aan denken!!! of je mag zeker nog eens terugkomen.
De tweede keer ree ik dan echt 'onrealistisch' en vertraagde ik tot stapvoets bijna aan elk kruispunt en toen liet men me er wel door...

Tae
25 juli 2005, 23:03
Ik ben ook gebuisd geweest voor een voorrang van rechts, de meest twijfelachtige en subjectieve regel die er bestaat.
De instructeur bepaalde eigenlijk zelf of je voorrang nog kon geven of niet, soms doet die dat echt overdreven ondoordacht. Een voorrang van rechts geven terwijl de auto in kwestie nog zekr 25 meter weg is op een trage brug is onnozel, en doet niemand, behalve dus op je rijexamen...echt aan denken!!! of je mag zeker nog eens terugkomen.
De tweede keer ree ik dan echt 'onrealistisch' en vertraagde ik tot stapvoets bijna aan elk kruispunt en toen liet men me er wel door...

Je moet altijd kunnen stoppen d8 ik, ook moet je het uiteinde van de straat in het oog houden (dus altijd al 2 stappen op voorhand denken ook met de borden etc.)

Ik had daar ook veel problemen mee van zou ik hem door laten of niet, nu nog soms maar als die van rechts u wilt hebben dan heb je wel van Jan he ;!

Tenzij hij zijn auto in uw gat boort dan is het wel duidelijk wie in fout is, denk ik toch :wtf:

Normaal moet je vertragen als je een straat van rechts passeert en indien stoppen als je ziet dat er een wagen van rechts komt ! Als die auto nog maar in de helft van de straat is niet he ! Als de bestuurder van rechts voor jou stopt dan heeft hij zijn voorrang afgegeven en mag je doorrijden anders niet !

btw als je op een voorrangsbaan bent dan moet je niet stoppen maar gewoon doorrijden he !

amdr
26 juli 2005, 01:18
vanaf welke leeftijd moode u theorie doen?

exo
26 juli 2005, 02:51
Als je onzeker bent moet je dat ook duidelijk tegen de examinator zeggen dan gaat hij hier rekening mee houden en je een (nog?) betere begeleiding geven.
Als je een relaxe kerel hebt is het echt aangenaam hoor!
Hopelijk tref je niet een oude rukker die bij de minste fout al gaat zagen. :)

SilentSpring
26 juli 2005, 11:32
vanaf welke leeftijd moode u theorie doen?
16 en 9 maand, maar dan moede theorielessen pakken, 17en9maand moogt ge gewoon binnestappen en da theorie examen doen

Warlock
26 juli 2005, 12:22
heb ook model 2 gedaan
had enorm veel zenuwen enzo, nog nooit achter een stuur gezeten
maar da loopt wel los hoor ge moet u daar geen zorgen over maken dat zijn ervaren mensen die op tijd kunnen remmen of bijsturen :D
eerste paar lessen af en toe eens stilvallen maar das normaal altijd kalm blijven

lttuvix
26 juli 2005, 12:23
tis grappig als ze u willen leren bergop te vertrekken op zon stijle helling

op de helling non stop vertrekken stoppen vertrekken stoppen vertrekken stoppen

zon kerel achter me gans aant flippen rijinstructeuresse gans kapot aant lachen