PDA

Volledige versie bekijken : Uitleg gevraagd: Opel <-> vauxhall

ComputerVISTA
25 juli 2005, 15:19
Dit is iets dat ik me nu al heel lang af vraag. Waarom noemt in Groot Britanië Opel vauxhall en waarom kan je dat dan hier niet krijgen (niet dat dat nodig is mits het hier opel noemt)

Hoe zit dat eigenlijk met die 2 merken?

Kan iemand me dat voor eens en voor altijd uitleggen eub?

AudiS3
25 juli 2005, 15:29
Vauxhall was vroeger een bekende Britse motorenbouwer met een sterk imago. GM heeft die overgekocht en omwille van het imago de naam gehouden.

FeNiX4LiFe
25 juli 2005, 15:31
Vauxhall was vroeger een bekende Britse motorenbouwer met een sterk imago. GM heeft die overgekocht en omwille van het imago de naam gehouden.
2,3,4,.... that :)

Kabouter Hya
25 juli 2005, 15:31
kon het niet beter zeggen...

wij (alé ons bon en onzen bompa) hadden der thuis vroeger zo ene, wel met het stuur op de juiste plaats (dus links), maar weet wel niet vanwaar ze die hebben gehaald...

ComputerVISTA
25 juli 2005, 16:30
Alleez ze, daarmee weet ik eindelijk hoe het komt waarom één en hetzelfde model gemaakt wordt onder dezelfde naam en toch onder een andere merknaam ligt :D

Preske
25 juli 2005, 17:08
en ziet ge de britten al "opel" zeggen?

das het zelfde als nen amerikaan "garçon" laten zeggen. :p

ComputerVISTA
25 juli 2005, 17:10
IPV opél zouden zij oopel zeggen

CAS
25 juli 2005, 17:12

Of amerikanen sinter klaas laten zeggen, dan wete ook vanwaar de kerstman komt ;)

Radiance
25 juli 2005, 18:01
Het spijtige daaraan is wel dat een aantal Vauxhall's geen Opel variant hebben, zoals de Monaro, wat dan eigenlijk weer een Holden is.
Moest die bij ons beschikbaar zijn, dat zou ik serieus overwegen.

Typhon`
25 juli 2005, 23:39
idd die monaro is een prachtwagen :)
Is dah ni in australie alleen Holden?

Radiance
25 juli 2005, 23:45
Jaja, Holden is een Australisch merk, wagen is ook door Holden ontwikkeld.
Afaik is Holden een dochter onderneming ofzo van Vauxhall/Opel & verkopen ze een aantal van mekaars auto's onder hun eigen naam. Zo is er ook een Holden Astra :)

In Australië rijden ze ook aan de verkeerde kant van de baan, waardoor die vrij simpel te importeren naar de UK, voor ons zouden die anders moeten gebouwd worden natuurlijk.
Echt spijtig :sad:

Feignasse
25 juli 2005, 23:51
IPV opél zouden zij oopel zeggen

En zo zeggen de Duitsers het ook...

ComputerVISTA
26 juli 2005, 00:37
Jaja, Holden is een Australisch merk, wagen is ook door Holden ontwikkeld.
Afaik is Holden een dochter onderneming ofzo van Vauxhall/Opel & verkopen ze een aantal van mekaars auto's onder hun eigen naam. Zo is er ook een Holden Astra :)

In Australië rijden ze ook aan de verkeerde kant van de baan, waardoor die vrij simpel te importeren naar de UK, voor ons zouden die anders moeten gebouwd worden natuurlijk.
Echt spijtig :sad:

In Groot britanië zeggen ze nogthans dat ze aan de "right" kan't van de baan rijden :rofl:

pieterm
26 juli 2005, 01:05
In Groot britanië zeggen ze nogthans dat ze aan de "right" kan't van de baan rijden :rofl:

:rofl: Hehe, ja ik vroeg me dat ook eigenlijk af van dat van Vauxhall en Opel. Nu weten we het weeral se.

Kabouter Hya
26 juli 2005, 10:40
engelsen zouden het gewoon uitspreken als open maar dan met een L...

die monaro is idd wel een graaf bakske
nen mooie vectra (met wa power weliswaar)

lttuvix
26 juli 2005, 11:46
nee joh engels opel is opél

Preske
26 juli 2005, 14:33
Het spijtige daaraan is wel dat een aantal Vauxhall's geen Opel variant hebben, zoals de Monaro, wat dan eigenlijk weer een Holden is.
Moest die bij ons beschikbaar zijn, dat zou ik serieus overwegen.

ja da is wel.
mooi karreke

Typhon`
26 juli 2005, 19:25
nee joh engels opel is opél
opeel heb ik nog nooit gehoord hoor :crazy:.
Altijd al gehoord van opèl en opol....

sluysen
26 juli 2005, 19:39
ahzo, ik dacht dat het was omdat de engelsen de duitsen (opel is toch een duits merk) niet afkonnen en da der daarom een variant (onder naam vauxhall) gemaakt werd in engeland om toch maar opel te kunnen verkopen daar

Bramboogie
26 juli 2005, 20:01
opel is van origine duits, maar is al jaren in handen van GM...

btw, wie kijkt er allemaal naar top gear? want zonder top gear kende ik eigenlijk geen menaro ze

evil aardappel
26 juli 2005, 21:30

Ziede de britten al vauxhall zeggen :p, GM en Rover is beter uitspreekbaar voor hen.

Btw. ik dacht vauxhall autstralisch was lol, zit er ver naast (letterlijk en figuurlijk).