PDA

Volledige versie bekijken : Banden

Morpheus
25 juli 2005, 00:22
Na vorige week een dag te gaan slippen, wens ik over een bepaald aspect een thread te openen.

We hebben een slechte Belgische gewoonte om onze meer versleten oude banden achteraan te steken. En dan de nieuwe vooraan.

Ik moest er dus even op hameren dat dat dus onverantwoord en fout is!
Wat je garagist of bandencentrale je ook wijsmaakt (alhoewel de goede bandencentrale's dit niet doet).

Het is dus essentieel dat je de beste banden achteraan steekt.
In geval van aquaplanning is het dus niet zo erg dat de voorste banden grip verliezen (alhoewel het geen aangename ervaring is). Maar als de achterste grip verliezen ben je gewoon een tol op de baan. Het achterste deel haalt het eerste in door minder grip.

Ik wou dit even hier vermelden, omdat het mij uitdrukkelijk is gevraagd om dit overal waar men dit doet erop te wijzen.
Wij hebben zelf mogen ondervinden dat je de beste banden achteraan moet monteren!
Anders kan je in levensbedreigende situatie's terechtkomen die je als normale chauffeur onmogelijk kan oplossen (zelfs als getrainde chauffeur is dit meestal een onbegonnen zaak).

Liever grip weg vooraan dat een wagen die rondtolt doordat de achterkant gaat glijden.

Voila, bij deze :) (ik hoop dat je eraan denkt bij een bandenwissel en dat je hen erop durft wijzen)

Burny
25 juli 2005, 01:38
Ik kan dit alleen maar bevestigen. Heb een hele nare ervaring (overstuur, slippen, veel geluk hebbe, ...) gehad met nieuwe voorbanden en versleten achterbanden.
Het was toen een tijdelijke situtatie (die slechte achterbanden) maar toch dadelijk prijs.

Dirkxke
25 juli 2005, 01:42
met slechte banden rijden is hetzelfde als met uw leven spelen. bij mij komen der geen 2de hands onder gelijk sommige die ik ken doen. of bandjes van 50€ terwijl ik dezelfde maat 110€ betaal.

banden MOETEN van kwaliteit zijn want dat is hetgene da u op de baan moet houden. niet uw remmen, niet gas geven maar de grip van de banden al is het nu nat of droog...

heb al tegen veel maten van mij gezegd da ze dan beter effe kunnen doorsparen ipv weeral 2de hands banden te laten zetten.. nuja. vroeg of laat hebben ze prijs maar als het regent kruip ik daar nie bij

Morpheus
25 juli 2005, 01:58
Ik kan dit alleen maar bevestigen. Heb een hele nare ervaring (overstuur, slippen, veel geluk hebbe, ...) gehad met nieuwe voorbanden en versleten achterbanden.
Het was toen een tijdelijke situtatie (die slechte achterbanden) maar toch dadelijk prijs.

Heb video's gezien en oefeningen gedaan, het is echt essentieel dat de beste banden van achter zitten. Anders is het gelijk een GB-karreke als het over het water glijdt. De achterkant heeft minder grip (door zijn slechtere profiel) en gaat dus de voorkant inhalen. Concreet: een overstuur dat je nooit kan corrigeren.

met slechte banden rijden is hetzelfde als met uw leven spelen. bij mij komen der geen 2de hands onder gelijk sommige die ik ken doen. of bandjes van 50€ terwijl ik dezelfde maat 110€ betaal.

banden MOETEN van kwaliteit zijn want dat is hetgene da u op de baan moet houden. niet uw remmen, niet gas geven maar de grip van de banden al is het nu nat of droog...

heb al tegen veel maten van mij gezegd da ze dan beter effe kunnen doorsparen ipv weeral 2de hands banden te laten zetten.. nuja. vroeg of laat hebben ze prijs maar als het regent kruip ik daar nie bij

Het ideale is dus alle 4 de banden tegelijk laten vervangen. Dan hebben ze allemaal dezelfde groefdiepte. Dan smijt je de niet 100% versleten baden achterop ook weg... Maar dat is ondergeschikt.

Prioriteit is dat de beste achteraan zitten, en als je er echt alles voor over hebt om optimaal op veilig te spelen dan moet je ze alle vier tegelijk laten vervangen.

Dirkxke
25 juli 2005, 02:05
Heb video's gezien en oefeningen gedaan, het is echt essentieel dat de beste banden van achter zitten. Anders is het gelijk een GB-karreke als het over het water glijdt. De achterkant heeft minder grip (door zijn slechtere profiel) en gaat dus de voorkant inhalen. Concreet: een overstuur dat je nooit kan corrigeren.

Het ideale is dus idd alle 4 de banden tegelijk laten vervangen. Dan hebben ze allemaal dezelfde groefdiepte.

bij mij zal het nog effe duren eer ik moet vervangen, kheb hier nog 8 perfecte banden met velg liggen :)

1 set heeft nog geen 50km gereden (standaard st velgen met pirelli Pzero Nero banden op)
de andere set heeft er nu een 20000-30000 (semperit bandjes) en der zit zo goed als geen sleet op. de voorbanden van toen naar achter gezet, maar was in principe nie nodig geweest want der zit op het moment eigenlijk geen verschil op. pas nog nagemeten met de multimeter :D vanvoor 11mm groef en vanachter nog 13. dus kan nog wel zeggen da die banden nog in perfecte conditie zijn :)

en voor de sprintjes op brustem ga ik 4 stalen velgen of goedkope lichte velgen halen waar dan wel 2de hands banden op komen te liggen. hoe meer slick hoe beter en als da ook wa slijt. das zo erg dan nog nie :P

Morpheus
25 juli 2005, 02:06
de voorbanden van toen naar achter gezet, maar was in principe nie nodig geweest want der zit op het moment eigenlijk geen verschil op. pas nog nagemeten met de multimeter :D vanvoor 11mm groef en vanachter nog 13. dus kan nog wel zeggen da die banden nog in perfecte conditie zijn :)

Zolang je die voorste maar niet meer naar achteren zet :p, nu ja... Zolang de achterste maar meer profiel hebben :)

Tazz_
25 juli 2005, 02:21
ik heb vorig jaar ook zo'n nare situatie voorgehad, maar met gewoon 4 gelijke banden.. ze lagen er wel al ongeveer 75000 km op, normaal gezien waren ze nog in redelijk deftige staat, maar op een winterochtend toen het redelijk koud was en een beetje geregend (natte baan) moest ik op een bepaald moment vol op m'n remmen tegen ong. 50km/u en toch ben ik serieus beginnen schuiven en daarbij heb ik enorm veel geluk gehad dat ik niets geraakt heb
dus een tijdje daarachter heb ik maar gewoon 4 nieuwe banden laten plaatsen.. uiteindelijk bleek zelfs dat er met moeite nog 2mm profiel zat op die oude banden :s

Dirkxke
25 juli 2005, 02:30
ik heb vorig jaar ook zo'n nare situatie voorgehad, maar met gewoon 4 gelijke banden.. ze lagen er wel al ongeveer 75000 km op, normaal gezien waren ze nog in redelijk deftige staat, maar op een winterochtend toen het redelijk koud was en een beetje geregend (natte baan) moest ik op een bepaald moment vol op m'n remmen tegen ong. 50km/u en toch ben ik serieus beginnen schuiven en daarbij heb ik enorm veel geluk gehad dat ik niets geraakt heb
dus een tijdje daarachter heb ik maar gewoon 4 nieuwe banden laten plaatsen.. uiteindelijk bleek zelfs dat er met moeite nog 2mm profiel zat op die oude banden :s

normaal moet ge bij 6mm die banden al lang gewisseld hebben :)

6mm is het MAX da ge moogt gaan voor keuring. moment dat ik bij mijn banden moet voelen da ze niemeer voldoen in de regen gaan ze eraf en komen ze op goedkope velgen te liggen voor mij te amuseren op de sprints :D

NightRaver
25 juli 2005, 02:52
normaal moet ge bij 6mm die banden al lang gewisseld hebben :)

6mm is het MAX da ge moogt gaan voor keuring. moment dat ik bij mijn banden moet voelen da ze niemeer voldoen in de regen gaan ze eraf en komen ze op goedkope velgen te liggen voor mij te amuseren op de sprints :D

Was da nu voor zever... Bij 6 mm de banden al verwisselen? Ne nieuwe band heegt begot 8-9mm profiel.

en minimum voor de keuring is 1,6 mm.

De tekening van de hoofdgroeven van de banden moet ten minste 1,6mm diep zijn over ¾ van het loopvlak. De slijtagegraad van de banden mag per as (links-rechts) maximum 3mm afwijken.

gamer1
25 juli 2005, 03:14
Idd, beste bande van achter legge(da moogde volges mij aan zowa iedere rij-instructeur(wagebeheersing dan toch) vrage)

GADGET
25 juli 2005, 10:10
gewoon zorgen da ge altijd goei banden hebt overal :p

(nonkel(s) hebben bandencentrale, heb het al genoeg mogen horen.)

Rubonit bandencenter in zwevegem en wevelgem (of is da reclame ? :D)

Kabouter Hya
25 juli 2005, 10:27
Na vorige week een dag te gaan slippen, wens ik over een bepaald aspect een thread te openen.

We hebben een slechte Belgische gewoonte om onze meer versleten oude banden achteraan te steken. En dan de nieuwe vooraan.

Ik moest er dus even op hameren dat dat dus onverantwoord en fout is!
Wat je garagist of bandencentrale je ook wijsmaakt (alhoewel de goede bandencentrale's dit niet doet).

Het is dus essentieel dat je de beste banden achteraan steekt.
In geval van aquaplanning is het dus niet zo erg dat de voorste banden grip verliezen (alhoewel het geen aangename ervaring is). Maar als de achterste grip verliezen ben je gewoon een tol op de baan. Het achterste deel haalt het eerste in door minder grip.

Ik wou dit even hier vermelden, omdat het mij uitdrukkelijk is gevraagd om dit overal waar men dit doet erop te wijzen.
Wij hebben zelf mogen ondervinden dat je de beste banden achteraan moet monteren!
Anders kan je in levensbedreigende situatie's terechtkomen die je als normale chauffeur onmogelijk kan oplossen (zelfs als getrainde chauffeur is dit meestal een onbegonnen zaak).

Liever grip weg vooraan dat een wagen die rondtolt doordat de achterkant gaat glijden.

Voila, bij deze :) (ik hoop dat je eraan denkt bij een bandenwissel en dat je hen erop durft wijzen)

ni vo t' een of t'anders zenne morph maar da hem kik toch nog nooit gedaan (behalve bij mijne bmx)
zijn der echt mensen da da doen bij nen auto????
wtf :doh:

Dirkxke
25 juli 2005, 10:47
Was da nu voor zever... Bij 6 mm de banden al verwisselen? Ne nieuwe band heegt begot 8-9mm profiel.

en minimum voor de keuring is 1,6 mm.

De tekening van de hoofdgroeven van de banden moet ten minste 1,6mm diep zijn over ¾ van het loopvlak. De slijtagegraad van de banden mag per as (links-rechts) maximum 3mm afwijken.

oi my bad :D

kwist da het iets met een 6 was :$

twas ook wa laat gisteren :D

Master P
25 juli 2005, 11:45
Als ze dat doen, wat idd af te raden is, dan denk ik dat dat is om ne klapband te anticiperen, die ge wel beter vanachter dan vanvoor hebt..

[B]Rocketeer
25 juli 2005, 11:46
Lol, ik zou die van mij ook al lang moeten vervangen hebben.
Hier ist ni veel meer dan 2mm.

Kzal eens moeten zien hoeveel mijn ander setje nog over heeft van diepte. Want heb hier nog just dezelfde velgen met banden liggen :)

Master P
25 juli 2005, 12:38
Ik vind het trouwens wel erg dat ge tegenwoordig wordt afgekeurd omdat ge banden van identiek hetzelfde type, maar van een verschillend merk hebt zitten op 1 as.. Is volgens mij toch niet onveiliger dan van hetzelfde merk ofwel?

lttuvix
25 juli 2005, 12:39
heeft iemand zijn slipcursus gedaan morph?:p

ge hebt natuurlijk wel groot gelijk
nuja kvind da we een goeie slogan moeten hebben qua bandenwisselen voordat ze op zijn

banden uitsparen is kranten verspillen

ofzoiets :)

*edit*
qua de bandenmerken kan je vergelijken als 2 verschillende schoenen aanhebben
ze zijn allebei een maat 45 (of whatever) maar ze zullen toch beide anders aanvoelen
ge wandelt toch ook nie me 1 puma en 1 nike :)

Master P
25 juli 2005, 12:52
*edit*
qua de bandenmerken kan je vergelijken als 2 verschillende schoenen aanhebben
ze zijn allebei een maat 45 (of whatever) maar ze zullen toch beide anders aanvoelen
ge wandelt toch ook nie me 1 puma en 1 nike :)

Mja, kweet het ni, bij schoenen hebt ge alleen de maat, maar bij banden hebt ge wel veel indexen, die allemaal identiek waren.. Gaat volgens mij minder verschil maken dan wanneer den enen band 1 mm minder profiel heeft dan den andere identieke band..

Nu zit ik trouwens nog met vanvoor andere banden dan vanachter, maar dat is nog legaal, ge moet gewoon zien dat ze per as identiek zijn...

lttuvix
25 juli 2005, 12:54
Mja, kweet het ni, bij schoenen hebt ge alleen de maat, maar bij banden hebt ge wel veel indexen, die allemaal identiek waren.. Gaat volgens mij minder verschil maken dan wanneer den enen band 1 mm minder profiel heeft dan den andere identieke band..

Nu zit ik trouwens nog met vanvoor andere banden dan vanachter, maar dat is nog legaal, ge moet gewoon zien dat ze per as identiek zijn...
ja tuurlijk was ook ma simpele voorbeeld :)

NightRaver
25 juli 2005, 13:25
Ik vind het trouwens wel erg dat ge tegenwoordig wordt afgekeurd omdat ge banden van identiek hetzelfde type, maar van een verschillend merk hebt zitten op 1 as.. Is volgens mij toch niet onveiliger dan van hetzelfde merk ofwel?

Da vnd ik maar al te logisch hoor.. 2 verschillende banden gaan altijd verschillende eigenschappen hebben bvb qua grip.. zo kan u auto bvb scheef trekken tijdens het remmen als die aan 1 kant meer grip heeft dan andere kant.

Blue-Bora
25 juli 2005, 13:47
Ik heb Dunlop SP9000 Sport liggen.

225 vooraan en 255 achteraan

Kosten wel rond de 250 Euro/stuk,maar ik ben er zeer tevreden over.
Enkel da ik ze om de 15.000KM moet vervangen.

Kabouter Hya
25 juli 2005, 13:48
jij hebt "klevers" dan

ne maat van mij die heeft fulda's (size weet ik niet) maar die moet om de 5.000 km al vervangen...

[B]Rocketeer
25 juli 2005, 13:57
Banden die echt op de weg plakken zounek ook graag hebben.
Ma das als student bijna onbetaalbaar :(

Allé ja, doe ni zoveel km's. Ma alsek elk jaar 1000€ aan banden moet geven, das ni echt iets dak als vaste kost wil hebben.
Alsek natuurlijk werk, is da wel te doen :)

Maja eerst werk vinden :(. Pfff da sook ni simpel. Veel cv's sturen, en geen antwoord krijgen :sad:

lttuvix
25 juli 2005, 18:24
idd werk vinden zuigt en als ge dan werk hebt wilde ergens anders werken

was ik ma geflest dit jaar had ik nog nen jaar vakantie :sad:

128MB
28 juli 2005, 20:31
banden is toch het belangrijkste, nie?

c3c
28 juli 2005, 21:43
ik lig nu met goodyear eagle F1's 205/45/16 op ne corsa c... ( heb geen gedacht of da degelijke banden zijn, ma kveronderstel van wel:p )

kom van 155 en nu ebbek wel zalig veel grip op droog wegdek, nat wel ietske minder

grtz c3c

Lucian
28 juli 2005, 21:52
lol, kheb alleen de eerste post gelezen , kan zijn dat het al gezegd is, ma wat gji zegt is bs imo
vooraan of achteraan slechte banden hebben is alle 2 levensgevaarlijk, ma tis nie beter of slechter om da vooraan of achteraan te hebben
-als ge achteraan slecht ligt => breekt die achteraan uit, moeilijk te corrigeren, ma is te doen
- vooraan slecht => gij draait, auto draait nie -> kunt ge niks tegen doen buite hope dat der niks op uwe weg komt
tis alle 2 gevaarlijk, ma theeft wel degelijk meer nut om goeie banden vooraan te hebben (achterwielaandrijving is iets anders, omdat ge dan uw kracht vanachter op de baan overbrengt)

Lucian
28 juli 2005, 21:55

heeft da nie me uwe rijstijl te maken? :p
dunlops zijn over het algemeen toch goed voor meer kms dan dat
nu kheb da ook met mijne, kmoet mijn ook sneller vervangen dan meeste mensen, omdat ik vrij(=zeer :)) sportief rijd

Morpheus
28 juli 2005, 22:10
lol, kheb alleen de eerste post gelezen , kan zijn dat het al gezegd is, ma wat gji zegt is bs imo
vooraan of achteraan slechte banden hebben is alle 2 levensgevaarlijk, ma tis nie beter of slechter om da vooraan of achteraan te hebben
-als ge achteraan slecht ligt => breekt die achteraan uit, moeilijk te corrigeren, ma is te doen
- vooraan slecht => gij draait, auto draait nie -> kunt ge niks tegen doen buite hope dat der niks op uwe weg komt
tis alle 2 gevaarlijk, ma theeft wel degelijk meer nut om goeie banden vooraan te hebben (achterwielaandrijving is iets anders, omdat ge dan uw kracht vanachter op de baan overbrengt)

Zeg vriend, ik veronderstel dat mensen van de Nederlandse slipscholen (die zelf de opleidingen geven tot) wel net iets beter weten waar ze mee bezig zijn dan gij.

Het staat buiten kijf dat als uw banden vooraan beter zijn dan achteraan, je bij aquaplanning rond gaat (overstuur).
En uw opmerking over dat corrigeren, ik wens u veel geluk... Wij moeten daar uren op oefenen en gij zult het zonder training wel effe corrigeren :sop:.
De overstuur/bermvlucht/aquaplannings zijn de moeilijkste van allemaal en vragen diepgaande oefening. (correct sturen, niet over corigeren, juiste timing...) Ik kan u persoonlijk garanderen dat je dat als ongetrainde persoon niet kan. Het lukt zelf niet na een kwartierke oefenen met een instructeur bij u. Dus zelfs als gij probeert tegen te sturen kom je onherroepelijk in een contraslip terecht (ik bespaar u verdere details).
Maar bon dat heeft hier niets mee te maken.

Het hangt hier ferm mijn kloten uit dat gij als leek hier iets gaat komen ontkrachten wat experts op hameren op de slipschool!
Als normale gebruiker heb je altijd het feit voor dat de voorste rapper verslijten, wat je dan niet mag doen is die achteraan steken.

Concreet: Zelfs ver boven de wettelijke minima: vooraan 5mm en achteraan 3mm is no good! In aquaplanning is dit onherroepelijk uw wagen die zal beginnen tollen (oversturen).

Dus, het gaat niet over het feit dat je overal goede banden moet steken.
Het gaat hem over het feit dat de banden in de beste conditie achteraan moeten zitten!

oxbow
28 juli 2005, 23:58
ik heb op mijne auto continentals liggen in maat 235/45/17 gemonteerd op ne mercedes e-290 me 155pk de bande hebbe er zo'n 35 000km opzitten en zijn waardeloos naar mijn mening bandencentrale zegt er net hetzelfde over.

auto trekt achteraan en breekt bij het minste uit, in de winter is het echt een gigantisch probleem me deze auto. ik rij gistere naar de keuring word de auto meteen goe gekeurd. ben nog maar 18 jaar en heb al geld genoeg in mijne auto en moto gepompd. mo die continental bande zijn imho gwn kut. nieuw setje banden kost dus 450€(wel deftige dan bij bandencentrale)

bij remco was een actie 18" velgen+banden voor 750€

nu wou ik dus imitatie brabus 18" velgen daar kopen met die bande erop maar wss zijn da ook crap banden.
iemand daar ervaring mee?

ofdat de wielen vooraan of achteraan harder verslijten ligt deels aan doordat ze draaien (vooraan dan duh-stuurinrichting) maar bij mij verslijten ze achteraan toch harder. hard wegtrekken me ne achtertraks doe de bandjes pijn hoor.

Dirkxke
29 juli 2005, 00:23
ik heb op mijne auto continentals liggen in maat 235/45/17 gemonteerd op ne mercedes e-290 me 155pk de bande hebbe er zo'n 35 000km opzitten en zijn waardeloos naar mijn mening bandencentrale zegt er net hetzelfde over.

auto trekt achteraan en breekt bij het minste uit, in de winter is het echt een gigantisch probleem me deze auto. ik rij gistere naar de keuring word de auto meteen goe gekeurd. ben nog maar 18 jaar en heb al geld genoeg in mijne auto en moto gepompd. mo die continental bande zijn imho gwn kut. nieuw setje banden kost dus 450€(wel deftige dan bij bandencentrale)

bij remco was een actie 18" velgen+banden voor 750€

nu wou ik dus imitatie brabus 18" velgen daar kopen met die bande erop maar wss zijn da ook crap banden.
iemand daar ervaring mee?

ofdat de wielen vooraan of achteraan harder verslijten ligt deels aan doordat ze draaien (vooraan dan duh-stuurinrichting) maar bij mij verslijten ze achteraan toch harder. hard wegtrekken me ne achtertraks doe de bandjes pijn hoor.

weg blijven uit remco, reden waarom alles zo goedkoop is daar omda het B-producten zijn. dus da wil zeggen, producten waarvan het productie proces nie goed geweest is en dus al 2de keus verkocht wordt.

beter sparen voor een goed setje velgen en banden zodat de lak wat langer als 2 weken op uw velg blijft zitten :D

Foose
29 juli 2005, 00:34

Ah voila. Zeker da :niceone:.
Mijn stiefpa moet geen andere hebben dan die banden. Die banden plakken echt.
Khad da hier is opt forum gezegd, maar er geloofden me er ni echt veel.
Dit is het bewijs :p (al min of meer)

oxbow
29 juli 2005, 01:35
probleem is da de brabus velgen die ik wil 2990€ kosten zonder banden :D
als je dan de imitatie ziet te koop staan voor 750€ met banden erop.

ik ga vrolijk mijn 17" mercedes brabus look velgen bijhouden. is een mooie zeer zeldzame 5-spaak.

velgen van zoveel geld onder ne auto van 7 jaar oud, die meer offroad werk doet als de gemiddelde mercedes ml of bmw x5 is beetje te gek.

sexymofo
26 april 2006, 13:53
Iemand een idee hoe lang Pirelli's meegaan.
P6000 ist model da ik moet hebben.

Ik kan ook voor Kleber of Goodyear gaan, maar zijn die wel zo goed en hoe lang gaan die mee??

Tis dringend want ik heb totaal geen groef meer.

Simonn
26 april 2006, 14:55
Ah voila. Zeker da :niceone:.
Mijn stiefpa moet geen andere hebben dan die banden. Die banden plakken echt.
Khad da hier is opt forum gezegd, maar er geloofden me er ni echt veel.
Dit is het bewijs :p (al min of meer)

Ik heb ook die banden. Heel tevreden van!

eniac
26 april 2006, 14:59
Banden van 250/stuk die om de 15K moeten vervangen worden? Neen danku...

Lucian
26 april 2006, 15:51
Banden van 250/stuk die om de 15K moeten vervangen worden? Neen danku...
mjah, ik heb het ook zo
ma kweet van meneige dat men rijstijl vrij sportief is, dus die banden zijn een goei investering, koste nog altijd nie zoveel als mennen auto :>

GADGET
26 april 2006, 17:01
Ik heb runflats :unsure:

voordeel: mijn velgen zijn ni kapot alsek platten band heb
nadeel: rijdt harder

kweet ni of mijn volgende terug runflats gaan zijn.. moet ek nog ies over nadenken :D

(topic van Morpheus btw :love: )

SoliD
26 april 2006, 21:25
Runflats sucken...
Ik heb mijn runflats vervangen door Toyo's T1R, en een compresseur kitje met opvulkit in geval van een platte band.
Vraag me eigenlijk af hoe je in godsnaam een platte band krijgt met kwaliteitsbanden :s

(Morpheus z'n eigendunk ftw! :p)

simpele duif
26 april 2006, 21:27
ahja want het is algemeen bekend dat kwaliteitsbanden nagels afstoten...

P2K-
26 april 2006, 21:28
Runflats sucken...
Ik heb mijn runflats vervangen door Toyo's T1R, en een compresseur kitje met opvulkit in geval van een platte band.
Vraag me eigenlijk af hoe je in godsnaam een platte band krijgt met kwaliteitsbanden :s

(Morpheus z'n eigendunk ftw! :p)

zeg nooit nooit. Hoewel ik en zowel mijn ouders het nog ni voorgehad hebben.

GADGET
26 april 2006, 21:41
platten band kan altijd...

of daar nu pirelli of michelin of bridgestone of.. opstaat.

en met een opvulkitje ben ik niets als mijn velg al over den asfalt heeft gereden zonder band :p

SoliD
26 april 2006, 21:43
ahja want het is algemeen bekend dat kwaliteitsbanden nagels afstoten...
Een nagel met 1 kop gaat zelden door uw band gaan hé (of hij moest opspringen :ironic: ) ik bedoelde eigenlijk, klapbanden, dit hoor ik nog regelmatig, maar het zijn altijd goedkope of herbruikte banden.

GADGET
26 april 2006, 21:44
of productiefouten

(waarom hebde da kitje dan eigelijk mee :p als gewoon plat lopen ni zou kunnen :D en bij klapband gade ni veel kunnen doen met da kitje imo)

citrofenwick
27 april 2006, 16:33
ik ging nu zaterdag mijn beste banden vooral leggen, toch niet dus :p

serial
27 april 2006, 16:45
heb nu uniroyals liggen denk ik :)
heb vande eerste keer nieuwe laten steken vooraan en achteraan, enkel voor- of achter vinded wa vals gevoel van veiligheid eigenlijk.
tzijn 225 vooraan en 245 achteraan als ik me niet vergis

eniac
28 april 2006, 08:47
enkel voor- of achter vinded wa vals gevoel van veiligheid eigenlijk.

Waarom?
Ons achterbanden zijn nu rijp voor vervanging, maar de voorste zijn zeker nog goed voor een 20.000 kilometer. Waarom zou ik die dan meevervangen?

CAS
28 april 2006, 18:26
Ik versteek banden altijd na 6 a 8 000km, dan nog es 6 a 8000km rijden en vervangen. Makkelijk systeem.

sexymofo
28 april 2006, 19:15
In de bandencentrale waar ik ga leggen ze toch de goei banden vanvoor.

128MB
28 april 2006, 19:28
Men ouders hun auto heeft 3 Bridgestone's en 1 Vredestein liggen vanachter links :D Maakt dat iets uit?

GADGET
29 april 2006, 10:12
ja, da maakt een rode kaart uit op de keuring :p

_T_|\/|
29 april 2006, 15:43
Om de 15000 km???
Mijn pa kan 60000 km doen met zijn banden...

Lucian
29 april 2006, 16:58
Om de 15000 km???
Mijn pa kan 60000 km doen met zijn banden...
brede banden hebben grotere en meer groeven, omda ze meer oppervlakte water moete wegleiden, dermee hebbe die ook "minder" oppervlakte da de weg raakt
en waar minder van is, kan ook sneller meer vanaf gaan

Lucian
29 april 2006, 16:59
als ze nie te tam zijn van te kijke :unsure:

128MB
29 april 2006, 18:46
:| Ma de Toyota graash heeft die er zelf opgelegd.

En het valt direct op dat die anders zijn :D

Profiel links:
|\\|//|
|\\|//|
Profiel rechts:
|'|'|'|'|
|'|'|'|'|

snappie?

GADGET
29 april 2006, 19:09
als ze er op letten hebde rode kaart

Lucian
29 april 2006, 19:40
:| Ma de Toyota graash heeft die er zelf opgelegd.

En het valt direct op dat die anders zijn :D

Profiel links:
|\\|//|
|\\|//|
Profiel rechts:
|'|'|'|'|
|'|'|'|'|

snappie?
nie snappie, ge hebt 3 dezelfde en 1 andere band, ma toch 2aan 2 dezelfde profielen :>
en uw banden moeten per as hetzelfde zijn, nie per kant, dus zou k die al zker laten omleggen als ge nog iet of wa kans wilt van derdoor te raken ^^

|) ][ |V| ][
29 april 2006, 20:03
nie snappie, ge hebt 3 dezelfde en 1 andere band, ma toch 2aan 2 dezelfde profielen :>
en uw banden moeten per as hetzelfde zijn, nie per kant, dus zou k die al zker laten omleggen als ge nog iet of wa kans wilt van derdoor te raken ^^
2 aan 2 dezelfde profielen ? hij toont toch links en rechts en die zijn anders, dus geen 2 aan 2 he :p

ik zag vandaag aant frietkot een golf met uniroyals staan, aan de ene kant had hij het pijltje van rotation goed gezet en de andere kant omgekeerd :p
\\\/// tegenover ///\\\
leek me ook wel niet echt veilig in de regen

128MB
29 april 2006, 20:05
ik bedoel dus linksachter en rechtsachter

sexymofo
29 april 2006, 20:40
Mijn banden zijn nu officieel slicks.
Zit er aan ene kant al door.
Dinsdag gaan ze der nieuw opleggen.