PDA

Volledige versie bekijken : praktisch rijexamen

Reptiel
24 juli 2005, 23:31
hallo,
Ik heb vernomen dat vanaf september er nieuwe toevoegingen zijn aan het praktisch rijexamen.
Men vertelde me dat je zal bandenspanning zal moeten kunnen meten, dat je de olie moet controleren en dergelijke.
Ik vind hier wel geen online bevestiging van, ik zoek mss verkeerd, of kan iemand hier de stelling kracht bij zetten of deze ontnemen.

Alvast Bedankt

Tae
24 juli 2005, 23:36
Ik vind dat zo slecht nog niet en daarbij zo moeilijk is dat nu ook weer niet he olie controleren, bandendruk, etc.

btw Ik d8 dat je die vragen ook als theorie kon krijgen in ieder geval het stond toch in dat boekje waarvan ik het geleerd heb.

Ook zijn er nu meer vragen 50 vragen ofzoiets maar de puntenverdeling van zware en minder zware overtredingen zou dan niet zo doorslaggevend zijn voor het resultaat ?!?!

Allee ik ben blij dat ik er vanaf ben en dat allemaal niet meer moet doen ! :D

Suc6 voor de anderen !

gamer1
24 juli 2005, 23:36
yep hebbe ze mij ook verteld: vanaf 5 september moet ge niet meer vooruit de garage kunne inrijde, maar wel oliepeil controlere/band vervange/...
Kan u wel geen 100% zekerheid geve, want op t nieuws hoorde ik ze zegge da uw wage gecontroleerd werd op van alles en nog wat, nie da ge da zelf moest doen.
Maar ik denk dus wel het eerste

Morpheus
25 juli 2005, 00:15
Bandendruk is maar normaal.
Optimaal om de 2 weken controleren

(ik hoor hier al zeggen why the fuck :p)

Omdat 0.5bar te veel of te weinig de remafstand met 30% verlengt, en uw wagen natuurlijk rapper controle verliest.

Gizmo_1987
25 juli 2005, 00:56
dat hebt ge weer uit uw statistieken zeker?

Dirkxke
25 juli 2005, 01:34
nuja, da controleren is allemaal niks. maar waren ze ook nie van plan om erbij te doen om een band te vervangen? kzie mijn vriendin of een ander licht meisje al zo een paar schroeven los stampen. zeker als ge ziet da der sommige wagens zijn waar de schroeven zo vast op zitten da zelfs een bolloneusse ze nie losgeschoten krijgt :s

Morpheus
25 juli 2005, 02:08
dat hebt ge weer uit uw statistieken zeker?

Het zal misschien aan mijn papierke wagenbeheersing liggen ;)

Aanvullende info:

Kans op klapband verhoogt ook
Kans op kantelen verhoogt ook
...

eniac
25 juli 2005, 02:13
Kans op klapband verhoogd ook
Kans op kantelen verhoogd ook

Kans op dt-fouten ook blijkbaar... En jij die die sticky nog geschreven hebt :)

Ontopic: dit is een goed initiatief. Ik vind het maar normaal dat iedereen z'n bandendruk en oliepeil, koelvloeistof, etc kan aanwijzen en controleren.

Morpheus
25 juli 2005, 02:13

Ontopic: dit is een goed initiatief. Ik vind het maar normaal dat iedereen z'n bandendruk en oliepeil, koelvloeistof, etc kan aanwijzen en controleren.

gvd :p... zal met het uur zijn ^^

Time
25 juli 2005, 02:15
aangezien ik twee linkerpoten heb en nog nooit met mijn neus onder een motorkap gehangen heb, vrees ik hier wel een beke voor:p

pieterm
25 juli 2005, 02:16

:rofl:

Hehe, binnenkort moet mijn broer waarschijnlijk z'n rijexamen afleggen :lol:

LSDsmurf
25 juli 2005, 02:20
Info over het nieuwe praktijkexamen: http://www.goca.be/ned/rijbewijs/cat_b/folder_n_cat_b_05092005.pdf

Theorie:

Daar er nieuwe items werden opgelegd voor het theorie-examen, heeft dit als gevolg dat ook het aantal vragen zal vermeerderen.

Voor het theorie-examen:
* categorie A3 (bromfiets) en T (tractor) blijft het aantal vragen onveranderd nl. 40 vragen
* categorie A (motorfiets) - B (personenwagen) - C (vrachtwagen) - D (autobus) zullen er 50 vragen gesteld worden in plaats van 40 vragen

Het aantal zware overtredingen zal niet meer berekend worden zoals vandaag.
Alle fouten zullen dezelfde puntenwaarde hebben.

De slaagdrempel werd daardoor geplaatst op 33/40 voor de categorieën A3 en T en op 41/50 voor de categorieën A, B, C en D.

Lon$daLe
25 juli 2005, 03:03
Voor het theorie-examen:
* categorie A3 (bromfiets) blijft het aantal vragen onveranderd nl. 40 vragen

wo0o0o00o0o0o0t :D

CAS
25 juli 2005, 03:36
Bandendruk is maar normaal.
Optimaal om de 2 weken controleren

(ik hoor hier al zeggen why the fuck :p)

Omdat 0.5bar te veel of te weinig de remafstand met 30% verlengt, en uw wagen natuurlijk rapper controle verliest.

En al wie nu pas zijn banden controleert zal zo iets hebben van WTF, zoveel verschil.

Had mijne twee weken geleden afgesteld, de week erna banden verstoken (goeie achteraan :p) en toen ik dan de druk overal weer in orde wou zetten zat er voorraan een verschil op tussen links en rechts van 0.4 bar... Ge moet maar in een putteke rijden eigenlijk en de druk kan al verschillen.

Oliepeil vind ik maar goed da ze da aanleren, is iets dat men vanaf men leert autorijden zou moeten doen, zodat het went, want te weinig of teveel olie... En tis ni alsof da moeilijk is.

CAS
25 juli 2005, 03:41
nuja, da controleren is allemaal niks. maar waren ze ook nie van plan om erbij te doen om een band te vervangen? kzie mijn vriendin of een ander licht meisje al zo een paar schroeven los stampen. zeker als ge ziet da der sommige wagens zijn waar de schroeven zo vast op zitten da zelfs een bolloneusse ze nie losgeschoten krijgt :s

Mijn moeder wist niet eens de reserveband liggen... Laat staan dat ze weet hoe ze, als ze al zo ver geraakt, weet hoe de veiligheidsbout los moet... Vind toch dat ze dit moeten aanleren. Hoewel het nog altijd iets heeft als ze totaal hulpeloos langs de kant staan, enkel en alleen om een platte band, en wij, de "stoere" mannen un moeten helpen :p

SilentSpring
25 juli 2005, 10:44
hallo,
Ik heb vernomen dat vanaf september er nieuwe toevoegingen zijn aan het praktisch rijexamen.
Men vertelde me dat je zal bandenspanning zal moeten kunnen meten, dat je de olie moet controleren en dergelijke.
Ik vind hier wel geen online bevestiging van, ik zoek mss verkeerd, of kan iemand hier de stelling kracht bij zetten of deze ontnemen.

Alvast Bedanktklopt stond op vtm teletext, kzal es zoeken achter link fzo, staat natuurlijk alweer niemeer op teletext.. kweet dus alleen dat klopt, twas uw olie, banden en lichten geloofk

lttuvix
25 juli 2005, 12:44
bahaha wie kan nu geen bandenspanning meten en oliepeil meten pfff

ze kunnen beter leren wielen vervangen, banden verwisselen, olie vervangen

ge gaat toch nie zeggen da da zo moeilijk is he :)

Mr Syphon
25 juli 2005, 13:36
lol olie vervangen, dan hangt ge zo helemaal vol olie en dan moogt ge uw examen gaan afleggen :p
ook aan denken dat er vrouwen hun examen moet afleggen he

CAS
25 juli 2005, 16:59
lol olie vervangen, dan hangt ge zo helemaal vol olie en dan moogt ge uw examen gaan afleggen :p

Voor vrouwen is er dan ook de passagiersstoel :p

[B]Rocketeer
25 juli 2005, 17:33
Gisteren er over gehad met mijn nonkel (rij-examinator).

Das gewoon doorgevoerd om conform te zijn met de europeese richtlijnen.
Op papier allemaal van: ge moet dit en dat kunnenn,...

Ma in de praktijk zulde er normaal ni veel van zien ;)
Tzijn nog altijd de examinators die u zoiets moeten laten doen.

Als ge zo die dingen hoort is da van: ja leg uw mistlicht maar aan, want tis mistig. Gordel aandoen enzo. Ze geven het gewoon met de pap in de mond.

Moesten ze alle regels volgen, dan was er genen enen door op het examen. Zelfde met camionchauffeurs. Nieuwe schijf insteken en van die dingen...
Bekan genen enen die da deftig kan tijdens het examen. Der is der daar ook genen enen op door als ze de europeese richtlijnen moeten volgen.

Tis typisch België: Op papier veel chichi en chacha, ma in de praktijk komt er geen reet van in huis :p

Zie naar de regering verhofstad: jaja, de begroting is in evenwicht, we hebben geld over en si en la. Ma in praktijk is het zo dat er vanaf juli tot en met oktober geen subsidies aan de bedrijven meer wordt uitbetaald omdat de regering geen geld meer heeft.

lttuvix
25 juli 2005, 18:25
rrrrrrrrr zo kleding vol me olie, denken da het water is :cry: ge hebt gelijk cancel men idee maar

Dark_ParaSite
28 juli 2005, 14:42
Hoeveel kost het praktijk examen eigenlijk? Ik moet me vandaag gaan opgeven voor binnen 3maand mijn examen te gaan doen, ma wa is de prijs weer?

dropkicker
31 juli 2005, 21:49
ik ben gebuisd op praktijk voor de moto :s
kvinnet echt spijtig, alles ging behalve de 8, eerste keer ne kegel mee, den tweede keer alles ging nog en op t einde gevallen :s, stuur fout gemaakt, me veel moeite gecorrigeerd maar ne keer dak weer moest draaien zat het mis. en het kwaad was gebeurd :s

dinsdag mag ik opnieuw gaan kheb kweenie oeveel stress
die paalkes worden voor a- echt dicht bij elkaar gezet
kdenk da het mij weer ni ga luken, en dan stop ek er mee, de testen worden TE moeilijk in september en ge zijt verplicht 14u lessen te pakken

lttuvix
31 juli 2005, 23:20
n/o ma quitters are for losers ik ben 5 keer voor men autoexamen moeten gaan, ik heb er ook nooit goesting in gehad en veel moed tot de laatste keer ik zei IK KAN HET EN IK GA HET DOEN dus lukte het me
ge moe daar vol vertrouwen naar toe gaan anders lukt da echt nie

dropkicker
31 juli 2005, 23:35
ok daar hebde gelijk in. vertrouwen kunde oppeppen, maar geld niet hé
14u les is denk ik ni goeikoop, da is het grootste blok, want ik wil doodgraag mijn rijbewijs vd moto. ik moet en ik zal me ne moto rijden da zit gewoon in mij :)

Radiance
1 augustus 2005, 00:23
Hebt ge atm ne moto staan thuis of enkel eene van de rijschool?
Zoja neem wa lege flessen en zet ze in een 8 vorm op uwe oprit of als die ni groot genoeg is een verlaten parking & 8'tjes draaien tot ge der misselijk van wordt he.

Da's toch zoiets dat ge met genoeg oefening bijna blindelings moet kunnen.

dropkicker
1 augustus 2005, 00:46
Hebt ge atm ne moto staan thuis of enkel eene van de rijschool?
Zoja neem wa lege flessen en zet ze in een 8 vorm op uwe oprit of als die ni groot genoeg is een verlaten parking & 8'tjes draaien tot ge der misselijk van wordt he.

Da's toch zoiets dat ge met genoeg oefening bijna blindelings moet kunnen.

enkel ne yamaha diversion. geloof mij da zijn echt slechte moto's om mee te rijden. het aangrijpingspunt om te vertrekken in eerste is fucked up, nog gene mm en ge vliegt vooruit, op de rijschool kunde me gemak 'spelen' me u aangrijpingspunt.
mss wel een fout van mij, ik rem tijdens de 8 met de voorrem waardoor ge makkelijk stuurfouten maakt en uit u lijn geraakt. mss is op oefenen ook al is het ne kut moto.
mijn (her)examen is dinsdag me ne moto vd rijschool (zonder les) en kheb nog een gereserveerd op 12 aug. ma dan met eigen moto (dan zoek ik erges ene of huur ik ene)

skully25
1 augustus 2005, 00:52
ik ben gebuisd op praktijk voor de moto :s
kvinnet echt spijtig, alles ging behalve de 8, eerste keer ne kegel mee, den tweede keer alles ging nog en op t einde gevallen :s, stuur fout gemaakt, me veel moeite gecorrigeerd maar ne keer dak weer moest draaien zat het mis. en het kwaad was gebeurd :s

dinsdag mag ik opnieuw gaan kheb kweenie oeveel stress
die paalkes worden voor a- echt dicht bij elkaar gezet
kdenk da het mij weer ni ga luken, en dan stop ek er mee, de testen worden TE moeilijk in september en ge zijt verplicht 14u lessen te pakken

kunt ge uw probleem wat specifieker omschrijven, mist ge omdat ge te snel vooruit gaat of hebt gewoon te weinig controle over die moto?

ik heb tijdens mijn examen ook de eerste keer uit dommigheid 2 keer mijn voet gezet omdak dacht dak mijn evenwicht kwijt ging raken, ook te wijten aan de zenuwen, nog een geluk dat ge 2 kansen krijgt bij da examen

belangrijkste punten zijn dat ge naar de juiste kegelkes kijkt, dat is voor de meeste mensen de sleutel om die oefening goed te doen, bij die evenwichtsbalk is dat ook zo, kijken naar het punt waar ge wilt uitkomen
opstelling (geen commentaar op mijn paint skillz aub :p)
als ge uw blik houd op die 2 kegels kunt ge in principe niet verkeerd uitkomen, blijf er naar kijken en ge komt normaal gezien automatisch goed uit voor uw bochten, ge weet het miss al van uw instructeur maar ik ga het nog eens extra benadrukken
http://img303.imageshack.us/img303/5584/afbeelding14dx.jpg

als het niet lukt om de moto goed bij te sturen, knijp uw benen tegen de tank en stuur bij met uw gewicht, want soms gaat draaien met het stuur alleen niet goed genoeg
ga zeker ook niet te veel naar binnen rijden, ge zijt beter dat ge zo dicht mogelijk bij de buitenste kegeltjes probeert te rijden anders zult ge uw evenwicht verliezen omdat ge uw bochten te scherp moet pakken

en spelen met uw koppeling, als ge voelt dat ge te rap begint te gaan, gewoon de koppeling wa inknijpen dat ge vertraagd, zeker niet aan uw rem komen omdat ge 9 kansen op de 10 uit balans geraakt en uw voet neerzet
dus niet aan uw rem komen, toch zeker niet de voorrem, als het ook niet goed lukt met de koppeling probeer dan met de achterrem uw snelheid wa bij te sturen maar tis ook weer een risico dat ge neemt

normaal gezien als ge die 10 meter stapvoets rijden zonder problemen kunt moet ge die 8vorm zeker ook kunnen, tzullen gewoon de zenuwen zijn die u parten spelen, was bij mij ook gedeeltelijk zo, gewoon voor die paar minuten dat ge uw examen moet doen uw verstand op 0 zetten en op uw gevoel rijden, tis pas als ge teveel begint na te denken dat ge fouten maken

dropkicker
1 augustus 2005, 01:14
u tekening verbaast mij. mijn instructeur zei me altijd te kijken naar de 2 binneste kegels bij het draaien en nooit naar de buitenste kegels te kijken. Kvin het toch ewa raar :)
kzal proberen het morgen is te testen hier in 't straat ook al is het me nen diversion
zenuwen idd. den 2e keer liep alles goe hé al 3 keer het midden gepaseerd zonder problemen, en van de zenuwen een fout gemaakt bijsturen en vallen.
als ik gedaan had zei ik van ja der lag daar gruis en da was ni plat ( stukken beton lagen hoger dan andere) ma uiteindelijk maakt da totaal nix uit :)
dag van examen was vorige week donderdag, bloedheet, zweten tot en met, en in erembodegem hebde alle mensen die aan de autokeuring zitten te wachten die lekker naar u zitten te kijken

skully25
1 augustus 2005, 01:34
hmm ik zie niet in waarom ge naar de 2 binnenste kegels zou moeten kijken omdat die enkel het punt zijn waar ge moet rond rijden, maar ze duiden in principe geen punten aan waar ge moet naartoe sturen om goed uit te komen, als ge uw aandacht fixeert op de binnenste kegels zult ge er ook vanzelf de neiging hebben om dichterbij te komen en uw moto dus in de verkeerde baan te leiden vermoed ik

als ge blijft kijken naar de kegels die ik heb aangeduid op die tekening en uw moto daar naartoe stuurt zou het in principe vanzelf moeten gaan, dan zult ge vanzelf goed uitkomen om uw bochten te pakken, zo heeft mijn instructeur het mij aangeleerd en werkte toch in ieder geval

probeer het desnoods eens met de fiets, het "kijkprincipe" kunt ge zo ook inoefenen, hebt ge eigenlijk geen moto voor nodig, eenmaal ge dat door hebt is het enkel nog de controle gewoon worden van de moto en hem in de juiste lijn sturen, probeer eerst es met de manier waarop ze het u aangeleerd hebben en daarna eens op de manier die ik u heb uitgelegd en zet uw bevindingen hier es neer

dropkicker
1 augustus 2005, 01:36
hmm ik zie niet in waarom ge naar de 2 binnenste kegels zou moeten kijken omdat die enkel het punt zijn waar ge moet rond rijden, maar ze duiden in principe geen punten aan waar ge moet naartoe sturen om goed uit te komen, als ge uw aandacht fixeert op de binnenste kegels zult ge er ook vanzelf de neiging hebben om dichterbij te komen en uw moto dus in de verkeerde baan te leiden

als ge blijft kijken naar de kegels die ik heb aangeduid op die tekening en uw moto daar naartoe stuurt zou het in principe vanzelf moeten gaan, dan zult ge vanzelf goed uitkomen om uw bochten te pakken, zo heeft mijn instructeur het mij aangeleerd en werkte toch in ieder geval

bedankt voor de informatie, kzal et morgen zeker proberen testen

Vrallie
1 augustus 2005, 01:52
Hoeveel kost het praktijk examen eigenlijk? Ik moet me vandaag gaan opgeven voor binnen 3maand mijn examen te gaan doen, ma wa is de prijs weer?

36 €

Als ge geslaagd zijt voor uw maneuvers, maar nie voor het wegexamen vallen de maneuvers de volgende keer weg, en moet ge 'maar' 32 € meer betalen.

Kans op dt-fouten ook blijkbaar... En jij die die sticky nog geschreven hebt :) .

Die sticky is de volle 100 % geript van http://www.esat.kuleuven.ac.be/~athomas/werkwoorden.html. Enige bronvermelding is dus op zijn plaats, of het zou moeten zijn dat Morpheus Alexander Thomas is (de auteur van de tekst)

dropkicker
1 augustus 2005, 20:24
tbegint al iets beter te gaan, morgen om 10u examen, om 7u komt er iem. helpen die al 30 jaar rijervaring heeft

morbus`
1 augustus 2005, 21:19
voor praktisch rijexamen brommer, in september moet je nu tussen 2 evenwijdige lijnen stapsvoets rijden; wat moet ik mij daarbij voorstellen ?

Mr Syphon
1 augustus 2005, 21:42
da ge tusen 2 lijnen tegen 5 ~ 10 km moet rijden denk ik ??? dus gewoon rechtdoor heel traag kunnen rijden volgens mij

skully25
1 augustus 2005, 22:18
da ge tusen 2 lijnen tegen 5 ~ 10 km moet rijden denk ik ??? dus gewoon rechtdoor heel traag kunnen rijden volgens mij

als dit dezelfde oefening is als dat je met een motor moet doen gaat het om een afstand afleggen van 10 meter in minimum 12 seconden, wat niet zo evident is om te doen zonder ervoor geoefend te hebben

dit gaat dus niet om snelheden van 5 a 10 per uur maar om een snelheid van 0,83 meter in 1 seconde als ge juist op de limit wilt zitten, om safe te spelen gok je best op 14 seconden wat gelijk staat aan een snelheid van 2,5 km per uur 10 meter lang, het is al moeilijk genoeg om recht te blijven aan die snelheid

morbus`
1 augustus 2005, 23:01
Maar je mag toch je voeten gebruiken (stapVOETS) ?

skully25
2 augustus 2005, 00:09

lol, hell no

wat zou het nut zijn van die oefening als je je voeten mag zetten...

meer zelfs, alle manouvres moet je na elkaar uitvoeren zonder 1 keer je voet te zetten, zowel bij brommer als motorexamen

kijk es op de achterkant van uw folderke ivm rijbewijzen, daar staan alle manouvres uitgelegd

ik citeer uit motorexamen folderke:
"daarna moet u stapvoets tussen 2 evenwijdige lijnen rijden over een afstand van 10 meter. stapvoets betekent dat u minstens 12 seconden met de motorfiets volledig tussen de lijnen moet blijven rijden."

dropkicker
2 augustus 2005, 01:24

is niet zo makkelijk als je denkt, had er in het begin veel problemen mee.
2 belangrijke tips:
-zorg er voor dat je al traag aan het rijden bent VOOR de eerste lijn, als je dan nog moet beginnen ben je er aan voor de moeite en haal je het nit
-belangrijkste: voor u kijken en 1 punt zoeken, zit om de stabiliteit te bewaren, eens je naar de grond kijkt wordt het al zeer moeilijk (bij de moto allesins)

Mr Syphon
15 augustus 2005, 13:41
dit staat op de site van GOCA

voorafgaande controles
verstellen van de zitplaats van de bestuurder voor een juiste zithouding
afstellen van de achteruitkijkspiegels, veiligheidsgordel en hoofdsteun
nakijken of de portieren goed gesloten zijn
banden, remmen, stuurinrichting, vloeistoffen, lichten, verluchting, richtingaanwijzers en geluidstoestel worden steekproefsgewijze gecontroleerd
de nodige voorzorgsmaatregelen nemen bij het verlaten van het voertuig, zoals op de openbare weg

ma kan iemand me meer info geven ? zoals ge moet weten wat de stuur inrichting is ?
wa bedoelen ze daarmee ?