PDA

Volledige versie bekijken : aanslagen in Egypte (Sharm El Sheikh)

Mr.Choco
23 juli 2005, 03:15
vreemd da nog niemand een thread heeft geopend...
probleem is, k zit in marokko en k zie da allemaal op al jazeera enzo maar k versta er ni echt veel van & k kan spijtig genoeg ook geen arabisch lezen (shame on me), maar k zou er t fijne van willen weten. op gva.be en vrtnieuws.net staat er ook nog nix over op. er zijn naart schijnt al 36doden en meer als 100 gewonden.
post zoveel mogelijk info in deze thread da ge opt nieuws ziet enzo, over het hoe waarom enzo...
thnx
MVG
Choco

[T-RAW]Freak
23 juli 2005, 03:19
Kzal het nieuws eens opzetten .. laat meteen iets weten ;)

Tae
23 juli 2005, 03:20
Tja tis hier ook 3u 's nachts dus die gaan niet dat het maar om een aanslagje gaat in het Middel Oosten (waar elke dag wel iets ontploft) speciaal een nieuws uitzending maken .

En op cnn is daar soms iets van te zien ? Wie hebben ze gevizierd toeristen of andere belangrijke koppen in Egypte (waarschijnlijk wel toeristen).

Tae
23 juli 2005, 03:23
Idd ze zijn weer goed bezig die terroristen :ironic:

By LEE KEATH, Associated Press Writer 16 minutes ago

CAIRO, Egypt - As many as seven explosions, including at least four car bombs, struck the Red Sea resort of Sharm el-Sheik early Saturday, hitting several hotels packed with foreign and Egyptian tourists and killing at least 36 people, witnesses and police said.
ADVERTISEMENT

Saturday's explosions at 1:15 a.m. shook windows more than five miles away. Smoke and fire rose from Naama Bay, a main strip of beach hotels in the desert city popular with Israeli and European tourists, witnesses said.

At least four car bombs were used in the attacks, said a security official in the operations control room in Cairo monitoring the crisis. One went off in the driveway of the Ghazala Garden hotel, a 176-room four-star resort on the main strip of hotels in Naama Bay, the official said.

Another exploded in the Old Market, a few miles away, killing 17 people — believed to be Egyptians — sitting at a nearby outdoor coffee shop. Three minibuses were set ablaze, though it was not clear if they were carrying passengers, the official said.

Although many tourists could have been asleep when the explosions struck, local residents would have been awake and out in the bazaar to enjoy of the evening.

A police official in Sharm el-Sheik said at least 36 people were killed and 150 wounded in what may have been as many as seven blasts, three in Naama Bay and four in the Old Market.

Amal Mustafa, 28, an Egyptian who was visiting with her family, said she drove by the Ghazala Garden and it was "completely burned down, destroyed."

Khaled Sakran, a resident, said he saw one explosion from the Old Market. "I saw the saw the fire in the sky," he told The Associated Press. "Right after, I saw a light in the sky and heard another explosion, coming from Naama Bay."

"The blast shook my house, I can see the fire and lots of smoke," Akram al-Sherif, a Jordanian who was staying at a summer house less than a mile away, said.

Adam Butler, a British photographer who lives in a town almost six miles from the explosions, said he heard at least three blasts.

"I heard a massive huge rattle on my windows. I saw a huge plume of white smoke," he said.

Butler said he rushed to the city and saw all the windows were blown out at the modern Tiran Center shopping complex opposite the old market. He said he was knocked to the ground by angry residents, who smashed his cameras and kicked and punched him.

In October 2004, a series of explosions hit several hotels in the Sinai resorts of Taba and Ras Shitan, about 100 miles northwest along the Gulf of Aqaba coast, killing 34 people. Egyptian authorities said that attack was linked to Israeli-Palestinian violence and launched a large wave of arrests in Sinai.

Thousands of tourists are drawn to Sharm for its sun and clear blue water. The area's coral reefs are famous among divers and snorkelers.

It also has been a meeting place where world leaders have tried to hammer out a Mideast peace agreement. Israeli Prime Minister
Ariel Sharon and Palestinian leader Mahmoud Abbas met there in February and agreed to a cease-fire.

Time
23 juli 2005, 07:33
wtf? zelfs de standaard bericht er niks over :wtf:

Le Roy Landis
23 juli 2005, 07:53
wtf? zelfs de standaard bericht er niks over :wtf:
standaard is dan ook maar flutkrantjen eh :p
http://www.cnn.com/

The_Law
23 juli 2005, 08:27
omfg

wat zijn die mannen zinnens te doen

bommen laten ontploffen tot er niks meer over schiet of zo ?

aan het tempo dat ze zichzelf opblazen gaan ze mogen content zijn dat er nog zelfmoordterroristen gaan overblijven in the end !

Ollie
23 juli 2005, 09:08
Benieuwd welke reden de terrorisme-apologisten nu gaan uitvinden om deze aanslag goed te praten.

The_Law
23 juli 2005, 09:23
Benieuwd welke reden de terrorisme-apologisten nu gaan uitvinden om deze aanslag goed te praten.

zeer goeie vraag, zeer goei

ik ben ook eens benieuwd

e_talking
23 juli 2005, 11:08

Westerse doelen, Toerisme kelderen in Egypte... al meer aanslagen gepleegd in Egypte

Godzilla*Akira
23 juli 2005, 11:09
vreemd da nog niemand een thread heeft geopend...
probleem is, k zit in marokko en k zie da allemaal op al jazeera enzo maar k versta er ni echt veel van & k kan spijtig genoeg ook geen arabisch lezen (shame on me), maar k zou er t fijne van willen weten. op gva.be en vrtnieuws.net staat er ook nog nix over op. er zijn naart schijnt al 36doden en meer als 100 gewonden.
post zoveel mogelijk info in deze thread da ge opt nieuws ziet enzo, over het hoe waarom enzo...
thnx
MVG
Choco

Bij VTM emk daar toch een bericht van gelezen (teletekst) dus veronderstel dat wel int nieuws van 13.00u zal komen.
Wel zover ik weet niets tegen gekomen van breaking news op cnn en bbc

http://www.vtm.be/nieuws/index_nieuwsbuitenland.shtml?p=122

75 doden bij aanslagen in Egypte
De bomaanslagen in de Egyptische badplaats Sjarm-el-Sjeik zijn opgeeist door een groep die banden heeft met al- Qaeda. Bij de aanslagen kwamen donderdagnacht minstens 75 mensen om en raakten 200 anderen gewond. Dat zeggen ziekenhuisbronnen. Onder de doden zijn vooral Egyptenaren maar ook 8 buitenlandse toeristen. Het zou gaan om Britten, Nederlanders, Fransen en Spanjaarden. Of er Belgen bij zijn, is volgens Buitenlandse Zaken onduidelijk. De bommen ontploften in een hotel, op een markt en aan parkeerplaats van een caf?. De verwoestingen en chaos in Sjarm-el-Sjeik zijn enorm.

The_Law
23 juli 2005, 11:15
Westerse doelen, Toerisme kelderen in Egypte... al meer aanslagen gepleegd in Egypte

Wat is dan de pointe om eigenlijk meer Egyptenaren te vermoorden dan wat anders ?

e_talking
23 juli 2005, 11:20
Wat is dan de pointe om eigenlijk meer Egyptenaren te vermoorden dan wat anders ?

In een Egyptisch land kan je moeilijk verwachten dat er alleen maar Buitenlanders bij zijn plus stel daar loopt een groep toeristen op een markt waar het zeer druk is het nogal logisch dat er nog zoveel Egyptische doden zijn

plus de aanslag is ook bedoeld om Westerse toeristen af te raden naar Egypte te raden dus dan maakt het niet zoveel uit hoeveel Buitenlandse slachtoffers er zijn maar wel hoe groot en hoe moordadig de bommen zijn

The_Law
23 juli 2005, 11:23
plus de aanslag is ook bedoeld om Westerse toeristen af te raden naar Egypte te raden

Dan kunnen ze ook een bericht verspreiden dat er een salmonella epidemie is daar ter plaatse, de mensen krijgen schrik en blijven ook weg

Ik zie niet echt in waarom ze daarvoor 75 mensen van het leven moeten beroven, maar ja, ik ben dan ook een van die westerlingen he

e_talking
23 juli 2005, 11:25
Dan kunnen ze ook een bericht verspreiden dat er een salmonella epidemie is daar ter plaatse, de mensen krijgen schrik en blijven ook weg

quote van de dag :doc:

Ollie
23 juli 2005, 11:30
Met andere woorden, Westerse toeristen zijn ook legitieme doelwitten voor de terrorisme-apologisten. Waarschijnlijk waren ze daar ook aan het koloniseren en missioneren. Het moet niet gekker worden.

The_Law
23 juli 2005, 11:33
Met andere woorden, Westerse toeristen zijn ook legitieme doelwitten voor de terrorisme-apologisten. Waarschijnlijk waren ze daar ook aan het koloniseren en missioneren. Het moet niet gekker worden.

hoe durven we ook

we gaan naar ginder om de cultuur te bekijken, betalen geld om alles te kunnen zien, spenderen keiharde euros in de shops daar en we zijn tevreden

Zijn we niet beschaamd van onszelf !

Quxan
23 juli 2005, 12:24
Het enige gevolg is dat Egypte nog dichter bij het Westen zal staan... ze leeft namelijk van toeristen en zal er ook alles aan doen om die te behouden.

hier heb je een Nederlandstalige nieuwsbericht (webtv):
http://www.ftv.nl/asx/dsp_asxplaylist.cfm?id=187333&pid=vumstd&quality=2

Dark_ParaSite
23 juli 2005, 13:13
T'aantal doden zit al tegen de 75 aangeloof ik. Het tempo waaraan ze hun beginnen opblazen begint wel heel snel te gaan, spijtig zijn er enkele duizenden die nog staan te poppelen om op het knopje te duwen...

ng
23 juli 2005, 13:20
euhm ja dees gaat echt wel ver boven mijn begrip zenne

alé gwn omdat er westerlingen zijn op vakantie en dat land boert daar goed bij moeten ze er bommen doen ontploffen?? :wtf: ?

EN dan durven die nog zeggen dat ze het goed voor hebben met de islam en al die landen, terzelfdertijd kelderen ze wel één van de grootste inkomsten van dat land.... :ironic:

Anoniem04
23 juli 2005, 13:26
wat zijn die kerels vanplan, overbevolking tegengaan :ironic:

Re@V0r
23 juli 2005, 13:32
kvraag mij af hoeveel van die zelfmoordterroristen er feitelijk rondlopen...
aan zo'n tempo moeten die mannen toch wel in vrij grote aantallen aanwezig zijn :s

Gavin
23 juli 2005, 13:35
even tussendoor:

ligt het aan mij of straalt willy claes echt wijsheid uit?

Dark_ParaSite
23 juli 2005, 13:38

alé gwn omdat er westerlingen zijn op vakantie en dat land boert daar goed bij moeten ze er bommen doen ontploffen?? :wtf: ?

EN dan durven die nog zeggen dat ze het goed voor hebben met de islam en al die landen, terzelfdertijd kelderen ze wel één van de grootste inkomsten van dat land.... :ironic:

Tja, ge weet toch da die mensen nie bepaald helder in hun kopke zijn :)

ng
23 juli 2005, 13:43
Tja, ge weet toch da die mensen nie bepaald helder in hun kopke zijn :)

idd

kvraag mij wel af sommige (themuslim oa) dees gaan 'goeprate' zenne

wlibaers
23 juli 2005, 14:21

De moslimterroristen vechten ook tegen hun eigen regeringen die ze als te corrupt beschouwen, en niet islamitisch genoeg. Dus alles wat het land destabiliseert is een goede zaak voor hen, want dat verzwakt hun regeringen.

Biebel
23 juli 2005, 14:25
even tussendoor:

ligt het aan mij of straalt willy claes echt wijsheid uit?
Wel dat vond ik ook dees middag :)
Ik denk dat hij het goe samenvatte, zowel de reden als wat te verwachten in de nabije toekomst...

B.

Mr.Choco
23 juli 2005, 14:47
naart schijnt (al jazeera) heeft het te maken met eerdere aanslagen die gebeurd zijn in dat land. bepaalde mensen die opgepakt zijn toen gaan nu worden berecht, en de aanslagen nu zijn bedoeld om een signaal te geven aan die mensen die gaan berecht worden om te zeggen van 'we zijn er nog altijd en we steunen jullie' ofzoiets in den aard. ofwel om de regering schrik aan te jagen. tis zoiets in den aard. een soort van brief (zo heeft al jazeera het samengevat). mja, das ook maar een speculatie denk k. k mis nederlandstalige televisie :(
MVG
Choco

edit: khad t dus over de aanslag in Taba, vlakbij de israelische grens. Daarbij vielen 34 doden, onder wie Israëlische toeristen. Er waren ook meer dan 1.000 gewonden.

EDIT 2:
Three deadly explosions that rocked the Egyptian city of Sharm el-Sheikh on Saturday may be linked to a series of bomb blasts last October in the Red Sea resort of Taba, Egypt's interior minister said.
"We are trying to find out who committed these crimes," Habib al-Adli told reporters while viewing the extensive damage at the Ghazala Garden Hotel in Naama Bay, a popular tourism area of the city on the Sinai Peninsula. "It is likely that they have some relationship to the Taba operation."
...
In Egypt's northeastern Sinai in October, attackers struck the Taba Hilton and nearby camping areas around Ras al Sultan and Tarabeen in a series of bomb blasts, killing 34 people.
...
Asked whether he thought the blasts might be related to Islam, he replied, "What Islam? This terrorism has nothing to do with any religion, because all religions do not allow aggression and do not allow killing civilians in innocence. Those don't belong to Muslims. They are a gang of criminals."

ng
23 juli 2005, 14:53
De moslimterroristen vechten ook tegen hun eigen regeringen die ze als te corrupt beschouwen, en niet islamitisch genoeg. Dus alles wat het land destabiliseert is een goede zaak voor hen, want dat verzwakt hun regeringen.

dus omdat het land leeft van toerisme zijn ze geen goede moslims meer??

Is da dan verboden door de koran ofwa :ironic:

Anoniem04
23 juli 2005, 15:55
Dat ze gewoon eens stoppen met naast hun boekske te slapen, en stoppen met naïef te zijn.

blaatschaap
23 juli 2005, 18:14
lel, mijn moeder en mijn zus gaan der op reis volgende maand
der was al ne hoop zever toen ze woue boeken, just toen ze geboekt hadden werd daar ne aanslag gepleegd...

en dan zate ze constant te zegge "ja der is iets da we der nie naartoe mogen"
jaja, ze gaan daar opgeblazen worden :unsure:

Belgianbonzai
23 juli 2005, 20:26
dus omdat het land leeft van toerisme zijn ze geen goede moslims meer??

Is da dan verboden door de koran ofwa :ironic:

doe es niet zo kortzichtig...

die radicale groeperingen vinden dat hun regering slecht werk levert, dat heeft niks met toeristen te zien
en hoe laat je een regering vallen als minderheid: economie kelderen, en daar zitten de toeristen in Egypte.

ThX
23 juli 2005, 21:11
Egypte werkt (geloof ik toch) goed samen met de VS, en ook met Israël, vandaar dat ze Egypte nu aanvallen... en de toeristen, duidelijk é, gewoon het Westen weer viseren, ze spreken zichzelf goed door te zeggen dat ze de dood van de moslims in Irak, Afghanistan etc wraken...

GaMe®
25 juli 2005, 02:13
damn, de amateurbeelden zijn imo zeer schokkend!
link (http://www.vtm.be/asx/vtmnieuws/vtmnieuws19uur_Zo.asx) (ga naar 06:00)
Tip; als je windows mediaplayer gebruikt, klik eens op extra -> verbeteringen -> instellingen voor afspeelsnelheid, en stel het in op halve snelheid.

cram
25 juli 2005, 09:13
Als ze nu eens aan al die zelfmoord terroristen een waarschuwing geven,van denk er aan als je aanslagen pleegt dan wordt heel je familie er gevangen genomen of gedood.
Klink grof weet ik,maar zal dat die terroristen niet tegen houden?
Vermits die nogal familiebeminnend zijn.En niet willen dat heel hun famillie iets overkomt.

Godzilla*Akira
25 juli 2005, 09:21
Als ze nu eens aan al die zelfmoord terroristen een waarschuwing geven,van denk er aan als je aanslagen pleegt dan wordt heel je familie ter gevangen genomen of gedood.
Klink grof weet ik,maar zal dat die terroristen niet tegen houden?
Vermits die nogal familiebeminnend zijn.En niet willen dat heel hun famillie iets overkomt.

Doet Israel niet zo iets in die aard? Kweet dat ze daar het huis van de terrorist opblazen, maar kweet niet of ze de personen/familie waarschuwen dat er nog inwonen of niet.

cram
25 juli 2005, 09:45
Doet Israel niet zo iets in die aard? Kweet dat ze daar het huis van de terrorist opblazen, maar kweet niet of ze de personen/familie waarschuwen dat er nog inwonen of niet.

Ja maar dat is Israel.
Het moet in een moslimland zelf zijn die beweren (zogezecht) dat ze moeite doen om het terrorisme tegen te houden.

ec8or
25 juli 2005, 10:05
wat zijn die kerels vanplan, overbevolking tegengaan :ironic:
daar zijn andere middelen voor... [aids, hongersnood, burgeroorlog, ... ]

:unsure:

Time
25 juli 2005, 13:04
daar zijn andere middelen voor... [aids, hongersnood, burgeroorlog, ... ]

:unsure:
lugano-rapport? :D

(nog nie geleze, komt ier morgen normaal met de post toe:p)

Cazzz
25 juli 2005, 13:20
lel, mijn moeder en mijn zus gaan der op reis volgende maand
der was al ne hoop zever toen ze woue boeken, just toen ze geboekt hadden werd daar ne aanslag gepleegd...

en dan zate ze constant te zegge "ja der is iets da we der nie naartoe mogen"
jaja, ze gaan daar opgeblazen worden :unsure:

Dat is het veiligste nu. Sharm El Sheik wordt door die aanslagen goed beveiligd door politie en toestanden dus een nieuwe aanslag zal er niet zo snel volgen. Was met mijn ouders ook toen dat ze daar op reis gingen, de maand daarvoor was er ook een aanslag gepleegd.

ec8or
25 juli 2005, 13:37
Dat is het veiligste nu. Sharm El Sheik wordt door die aanslagen goed beveiligd door politie en toestanden dus een nieuwe aanslag zal er niet zo snel volgen. Was met mijn ouders ook toen dat ze daar op reis gingen, de maand daarvoor was er ook een aanslag gepleegd.
denk je niet dat ze dat in London ook dachten 2 weken geleden?

ec8or
25 juli 2005, 13:38
lugano-rapport? :D

(nog nie geleze, komt ier morgen normaal met de post toe:p)
neeje, gezond verstand ;)

Cazzz
25 juli 2005, 13:46
denk je niet dat ze dat in London ook dachten 2 weken geleden?

Hebben die bommen veel uitgehaald? Neen, ze hebben zelfs een man neergeschoten.

ec8or
25 juli 2005, 13:54
Hebben die bommen veel uitgehaald? Neen, ze hebben zelfs een man neergeschoten.
hoe bedoel je hebben die boimmen veel uitgehaald? dat heeft er geen reet mee te maken, hoe destructief ze waren, feit is dat 2 weken na de eerste aanslagen weer aanslagen gepleegd werden - dat die bommen door een fout niet zijn afgegaan doet NIETS terzake.

Cazzz
25 juli 2005, 14:01
hoe bedoel je hebben die boimmen veel uitgehaald? dat heeft er geen reet mee te maken, hoe destructief ze waren, feit is dat 2 weken na de eerste aanslagen weer aanslagen gepleegd werden - dat die bommen door een fout niet zijn afgegaan doet NIETS terzake.

Doe is een beetje rustig.. Londen was een uitzondering en Londen is pakke groter dan Sharm El Sheikh en dus veel makkelijker om daar een aanslag te plegen + dan nog waren de politietroepen op hun hoede ook al verwacht je geen aanslag meer na de eerste.

ec8or
25 juli 2005, 14:25
Doe is een beetje rustig.. Londen was een uitzondering en Londen is pakke groter dan Sharm El Sheikh en dus veel makkelijker om daar een aanslag te plegen + dan nog waren de politietroepen op hun hoede ook al verwacht je geen aanslag meer na de eerste.
ik ben de rust zelve, maar van die simpele veronderstellingen voor waarheid aannemen vind ik eerder wat naief... er is geen enkele wet of regel de stelt dat na een eerste aanslag er op dezelfde plaats binnen zus en zoveel tijd niet weer iets gebeurd.

Cazzz
25 juli 2005, 14:28
Dat zeg ik toch niet.. De kans dat daar direct weer iets gebeurt is veel kleiner(waardoor het dus veiliger wordt) dan dat er ergens anders een aanslag plaatsvindt(behalve in conflict gebieden dan). Er is overal kans op een aanslag.