PDA

Volledige versie bekijken : 13% voor splitsing

ec8or
21 juli 2005, 11:31
zoals gisteren gehoord op het journaal wil volgens een of andere nationale enquete maar 13% van de belgen een splitsing van het land.

nu, ten eerste vind ik dit maar een zeer twijfelachtige enquete omdat enerzijds dat getal van 13% wat aan de lage kant lijkt en anderzijds er quasi geen enkele waal zal zijn die effectief en splitsing wenst. waarom zou hij ook? dus stellen dat 87% van de belgen geen splitsing willen is mss op papier wel waar maar er schuilt toch wel een diepe dubbelzinnigheid in.

anderzijds vind ik persoonlijk dat het momenteel met de nationale feestdag en de speciale verjaardag in het vizier er overdreven veel te veel op 'belgie united' wordt gehamerd.
het valt mij althans op hoezeer alles expliciet in het teken wordt gezet tegen een splitsing, alsof er ergens toch een acute angst zou zijn dat die splitsing er al eerder staat aan te komen dan zou kunnen worden gehoopt door sommigen... het lijkt wel een soort laatste-stuiptrekkingen-offensief.

is dit jullie ook al opgevallen? wat vinden jullie hiervan?

Grim
21 juli 2005, 11:37
Het is niet omdat gij tot de kleine 13 procent hoort dat ge daarom zomaar dat getal in twijfel moet trekken en die enquëte afschieten gewoon op basis van het feit dat naar 'u gevoel' dat cijfer te laag ligt.
Ten tweede is het juist de bedoeling van de nationale feestdag om als land allemaal te vieren. Vandaar dat het 'nationale' feestdag genoemd wordt. En ja, de koning komt daar dan bij staan en roept ALLE Belgen op mee te vieren voor de verjaardag van hun land. IK zie daar niks mis mee. Ik heb u trouwens niet zien klagen tijdens de Vlaamse feestdag. Daar ist toch ook de nadruk Vlaanderen United? (al dan niet met ondertoon: Walen weg).
Het is duidelijk dat gij voor een splitsing zijt, maar nu al over laatste stuiptrekkingen beginnen is toch ten eerste wa vroeg en ten tweede wa onrealistisch, zeker gezien zulke cijfers. En als ge ziet wa voor miserie een splitsing van BHV niet teweegbracht, wat moet dat dan niet worden bij een splitsing tussen de Walen en de Vlamingen. Wie krijgt Brussel bvb?
En wat wilt ge trouwens bereiken met die splitsing?

ec8or
21 juli 2005, 11:43
Het is niet omdat gij tot de kleine 13 procent hoort dat ge daarom zomaar dat getal in twijfel moet trekken en die enquëte afschieten gewoon op basis van het feit dat naar 'u gevoel' dat cijfer te laag ligt.
Ten tweede is het juist de bedoeling van de nationale feestdag om als land allemaal te vieren. Vandaar dat het 'nationale' feestdag genoemd wordt. En ja, de koning komt daar dan bij staan en roept ALLE Belgen op mee te vieren voor de verjaardag van hun land. IK zie daar niks mis mee. Ik heb u trouwens niet zien klagen tijdens de Vlaamse feestdag. Daar ist toch ook de nadruk Vlaanderen United? (al dan niet met ondertoon: Walen weg).
Het is duidelijk dat gij voor een splitsing zijt, maar nu al over laatste stuiptrekkingen beginnen is toch ten eerste wa vroeg en ten tweede wa onrealistisch, zeker gezien zulke cijfers. En als ge ziet wa voor miserie een splitsing van BHV niet teweegbracht, wat moet dat dan niet worden bij een splitsing tussen de Walen en de Vlamingen. Wie krijgt Brussel bvb?
kom eens van je paard af mss? ik begin gewoon een discussie met, idd, eigen interpretatie van het nieuws van het moment.

ik stel dat gewoon in vraag om wat feedback, discussie, andere input te krijgen, niet om een twist te starten met een of andere royalist hier. :unsure:

en de bhv miserie die je zo leuk aanhaalt, dat komt het belgië-gevoel ZEKER niet ten goede en is helemaal geen reden om belgie niet te splitsen.

maar nogmaals het gaat mij niet over 'de splitsing' in het bijzonder maar over hoe anderen deze opgeklopte aandacht ervaren, in het algemeen dus ;)

vyeate
21 juli 2005, 11:45

True,maar die 13% is toch wat twijfelachtig

Als dat nu op 2000 mensen is uitgevoerd en toeval willen er maar 130 splitsing dan zullen de nationale cijfers zo zijn,eingelijk zouden ze het op alle Belgen moeten doen,maar je kan moeilijk die vraag stellen aan een 6-jarige ofzo :p :)

hendrik1
21 juli 2005, 11:48
Het is idd zo dat 83 procent van de Vlamingen tegen een splitsing is (tov +/- 93 procent Walen) (detail is echter het feit dat die enquete, op 600 Vl en Fr, zich afspeelde VOOR het BHV gedoen ed)
Als je dan vraagt hoeveel procent zich nog aan de monarchie wil houden dan is dit 55 procent...

80 procent Vlamingen maken zich echter geen zorgen indien het toch zo ver moest komen, ze denken dat Vlaanderen perfect zichzelf kan 'verzorgen' :)

ec8or
21 juli 2005, 11:50
Het is idd zo dat 83 procent van de Vlamingen tegen een splitsing is (tov +/- 93 procent Walen) (detail is echter het feit dat die enquete, op 600 Vl en Fr, zich afspeelde VOOR het BHV gedoen ed)
Als je dan vraagt hoeveel procent zich nog aan de monarchie wil houden dan is dit 55 procent...

80 procent Vlamingen maken zich echter geen zorgen indien het toch zo ver moest komen, ze denken dat Vlaanderen perfect zichzelf kan 'verzorgen' :)
wat ook zo is volgens mij... maar dit is dus wat ik beoog met deze discussie, een kritische kijk op cijfers die zomaar door de koning worden aangehaald om ergens een onwaar gelijk te gaan verdedigen.

Grim
21 juli 2005, 11:52
kom eens van je paard af mss? ik begin gewoon een discussie met, idd, eigen interpretatie van het nieuws van het moment.
Ik zit niet op mijn paard. Ik zet gewoon de discussie verder met, idd, eigen interpretatie van het nieuws van het moment.

ik stel dat gewoon in vraag om wat feedback, discussie, andere input te krijgen, niet om een twist te starten met een of andere royalist hier. :unsure:
Dus eigenlijk mogen enkel mensen die het met u eens zijn hier hun zegske komen doen zonder buiten de 'diiscussie' te vallen? :unsure: Ik ben trouwens geen 'één of andere royalist'. Kom eens van u paard af.

en de bhv miserie die je zo leuk aanhaalt, dat komt het belgië-gevoel ZEKER niet ten goede en is helemaal geen reden om belgie niet te splitsen.
Ik heb niet gezegd dat het geenr eden is om België niet te splitsen, ik hebg ezegd dat België nog lang niet in zijn laatste stuiptrekkingen zit, aangezien de splitsing zelf sowieso voor problemen zal zorgen en mogelijke onderhandelingen daaromtrend tot in de eeuwigheid zullen duren als ze al van start gaan.

maar nogmaals het gaat mij niet over 'de splitsing' in het bijzonder maar over hoe anderen deze opgeklopte aandacht ervaren, in het algemeen dus ;)
Heb ik toch ook aangehaald? Is geen opgeklopte aandacht. Het is een nationale feestdag. Gij vindt dat misschien opgeklopte aandacht, andere mensen vinden hele namiddagen tour de france opgeklopte aandacht. Niet echt een discussiebasis als ge het mij vraagt.

Vyeate: aandeel van toeval is minimaal in statistiek en steekproeven, zeker bij grote steekproeven. 2000 is al ni mis, maar meer had mss idd wel gemogen, maar als het goed geografisch en sociaal verspreid was zal dat procent zeker niet te veel afwijken van het uiteindelijke resultaat. Max. 20% zo een ruwe schatting. Ik zie trouwens niet in waarom de stemmenv an de Walen de uitslag 'vervormen'. Zij hebben toch evenveel recht op het stemmen over het reilen en zeilen van België.

Ollie
21 juli 2005, 11:54
LVB.net (http://lvb.net/) heeft ook een stukje over de toespraak van le roi.

chosen1
21 juli 2005, 11:58
ik ben voor de splitsing! waarom? omdat ons land dan mss eens tegoei bestuurd zou worden! want zoals nu: bv. gevangenissen zitten vol omdat ze die nie willen privatiseren gevolg: seriemoordenaar X komt na 4 jaar vrij om plaats te maken voor ne andere!

ec8or
21 juli 2005, 12:00
@ Grim : het kwam wat agressief over, wat aanvallend. indien ik fout ben, excuse me then ;)

en wat dat van 'de walen' betreft vervormt het in die mate de uitslag dat een splitsing voor hen altijd en verlies is. want alleen zullen ze het niet redden en Frankrijk staat ook niet te springen om hen te 'absorberen' - dus kun je er al van uit gaan dat ze ertegen zijn.
en als ze dan toch zo belgisch-minded zijn, dat ze eens wat meer moeite doen (in het algemeen, er zijn uitzonderingen) om ook de andere landstaal(-talen) zeker tot op een basisniveau onder de knie te krijgen. wat eigenlijk een normaliteit zou moeten zijn.

The_Law
21 juli 2005, 12:01
Vlaanderen verzorgtzich nu reeds perfect

Wie proberen wij blaasjes wijs te maken ?

We hebben een eigen regering, een eigen beleid, een eigen parlement, etc etc etc

Het enige waarvoor de federale regering nog zorgt is dat Vlaanderen en Wallonie elkaar ondersteunen

In praktijk komt het meestal neer op "Vlaanderen die aan Wallonie geld geeft"

Zelfs de buitenlandse pers stelt zich de vraag waarop we wachten en wat we willen bewijzen met het krampachtig vast houden aan "Belgie" in zijn geheel, we leven nu zowiezo al gescheiden

chosen1
21 juli 2005, 12:12
Vlaanderen verzorgtzich nu reeds perfect

Wie proberen wij blaasjes wijs te maken ?

We hebben een eigen regering, een eigen beleid, een eigen parlement, etc etc etc

Het enige waarvoor de federale regering nog zorgt is dat Vlaanderen en Wallonie elkaar ondersteunen

In praktijk komt het meestal neer op "Vlaanderen die aan Wallonie geld geeft"

Zelfs de buitenlandse pers stelt zich de vraag waarop we wachten en wat we willen bewijzen met het krampachtig vast houden aan "Belgie" in zijn geheel, we leven nu zowiezo al gescheiden

enige probleem is da ge de koning dan moet dumpen! en dieje moet zijn toestemming dan geven! tenzij da dieje denkt van 'oke ik heb genoeg geld voor de rest van men leven + familie, en het is beter voor België als ik zou aftreden' dan pas kunnen ze beginne denke aan een splitsing!

DGEN
21 juli 2005, 12:16
allemaal hypocrieten though :)
die enquete is bs imo :p
same as met atm het vlaams belang...hoeveel mensen zeggen niet dat ze daar niet op gaan stemmen....en toch kregen ze nog een miljoen stemmen...same geldt voor in .nl....

imo ben ik voor de splitsing...ma je moet ook met de economische factoren rekening houden eh..

Lashknife
21 juli 2005, 12:29
aan mij is er niks gevraagd dus die onquete is bullshit...

ik wil maar zeggen, hoe kunnen ze nu zo'n enquete houden door ocharme minder dan 1% van de bevolking te raadplegen en dat te veralgemenen?

hendrik1
21 juli 2005, 12:31
Met cijfers moet je zeer voorzichtig zijn en die kan je soms draaien en keren hoe je het zelf wil:
83 procent Vlamingen is tegen een splitsing,....dus een kleine 20 procent is voor.
Als je deze site beziet http://www.vvb.org/actueel/141/871 dan zie je dat 49 procent TEGEN een splitsing is en....rond de 20 procent voor, nu kan je je afvragen waar die andere procenten naartoe gegaan zijn... Zijn de mensen van 'geen commentaar' of 'geen splitsing maar meer bevoegdheden' (wordt dan wel wijselijk verzwegen) ofzo bij die 49 procent geteld???

Edit: ik ben nooit goed geweest in statistiek en kzal wel iet over het hoofd hebben gezien :p
Edit 2: more like NOT lol

Enfin, nog belangrijker is het feit dat een meerderheid Vlamingen meer bevoegdheden wil...

Spoox
21 juli 2005, 12:40
Ik zie trouwens niet in waarom de stemmenv an de Walen de uitslag 'vervormen'. Zij hebben toch evenveel recht op het stemmen over het reilen en zeilen van België.

juist wel,geen enkele Waal gaat stom genoeg zijn om effectief voor splitsing te stemmen, Vlaanderen = kassa voor Wallonië, waar men er nog steeds niet in slaagt om na jarenlange miljarden geldstromen uit Vlaanderen een deftige economie op poten te zetten.
Het is veel belangrijker om weten hoe de huidige Vlaming denkt over dergelijke splitsing, want bij Walen weet je dat toch sowieso al, die hebben ons gewoon nodig uit pure noodzaak, andersom is dat niet het geval.
Nu ja, 13% is idd nog niet veel, ik had ook wel meer gehoopt. Maar in deze tijd van overdreven België 175 jaar vieringen lijkt het me enigszins wel daardoor beinvloed. Ik vermoed dat het reeele cijfer toch wel op een 20% zal uitkomen. De meeste mensen hebben trouwens ook gene flauw benul waar het allemaal over gaat...Vlaamse onafhankelijkheid promoten is niet iets dat aan de media besteed is natuurlijk ;)

e_talking
21 juli 2005, 12:53
zoals gisteren gehoord op het journaal wil volgens een of andere nationale enquete maar 13% van de belgen een splitsing van het land.

nu, ten eerste vind ik dit maar een zeer twijfelachtige enquete omdat enerzijds dat getal van 13% wat aan de lage kant lijkt en anderzijds er quasi geen enkele waal zal zijn die effectief en splitsing wenst. waarom zou hij ook? dus stellen dat 87% van de belgen geen splitsing willen is mss op papier wel waar maar er schuilt toch wel een diepe dubbelzinnigheid in.

anderzijds vind ik persoonlijk dat het momenteel met de nationale feestdag en de speciale verjaardag in het vizier er overdreven veel te veel op 'belgie united' wordt gehamerd.
het valt mij althans op hoezeer alles expliciet in het teken wordt gezet tegen een splitsing, alsof er ergens toch een acute angst zou zijn dat die splitsing er al eerder staat aan te komen dan zou kunnen worden gehoopt door sommigen... het lijkt wel een soort laatste-stuiptrekkingen-offensief.

jammer dan dat er niet meer vriendjes zoals u zijn die de 13% zouden kunnen opkrikken

en nee we zijn niet geinstereseerd in u propaganda ....

Spoox
21 juli 2005, 13:03
omg wat is uw probleem?
die kerel zegt gewoon z'n mening, is het tegenwoordig al een misdaad misschien om flamingant of anti-België te zijn? Ok dan mag je het ganse nationale feestdag gedoe als 1 grote propagandastunt beschouwen met uw redenering...

ec8or
21 juli 2005, 13:10
jammer dan dat er niet meer vriendjes zoals u zijn die de 13% zouden kunnen opkrikken

:ironic:

er zijn er heus wel (veel) meer hoor, het is gewoon een kwestie van cijfer-manipulatie door verschillende (van tevoren af bepaalde??) factoren.

/edit : en als het je niet interesseert, is m'n eerste vraag : wat doe je hier dan je ongeinteresseerde ego te manifesteren?

Time
21 juli 2005, 13:18
ik vind die 13% eerder veel...vergeet niet dat het een belgische is en geen vlaamse, dat is bijna tegen het miljoen stemgerechtigden dat een splitsing wil:s
de overgrote meerderheid daarvan woont in vlaanderen dus ik denk dat bij een dergelijke vlaamse enquete we wel wat dichter tegen de 20% zullen zitten...

allemaal hypocrieten though :)
die enquete is bs imo :p
same as met atm het vlaams belang...hoeveel mensen zeggen niet dat ze daar niet op gaan stemmen....en toch kregen ze nog een miljoen stemmen...same geldt voor in .nl....

imo ben ik voor de splitsing...ma je moet ook met de economische factoren rekening houden eh..
wat je vergeet is dat die mensen die lopen te roepen "stem niet voor het vb" te dom zijn om te beseffen dat ze met hun gezaag gewoon steeds meer mensen naar het vb drijven:p

is da zo een nieuwe rage tegenwoordig? binnenwandelen in een thread die u nie interesseert en gewoon zomaar wa mensen beginnen afbreken?
:doh:

dunno
21 juli 2005, 13:30
Ach kan louter toeval zijn geweest, hadde ze het nu eens aan 5000 mensen meer gevraagd kon het cijfer een aantal % omhoog gekrikt worden.

Niet teveel aan ergeren, verkiezingen, daar moet het gebeuren.

ec8or
21 juli 2005, 13:39
is da zo een nieuwe rage tegenwoordig? binnenwandelen in een thread die u nie interesseert en gewoon zomaar wa mensen beginnen afbreken?
het zal zich beperken tot 'dat soort' van pseudo-wannabeïsten en precies daarom voel ik me niet afgebroken maar eerder nog wat meer verheven net tot 'de anderen' te behoren :woohoo:

chosen1
21 juli 2005, 13:48
kan ook zijn dat ze het bv. aan 100 mense hebben gevraagd en dan 13/100! en wie weet ware 75/100 dan nog Walen waaraan ze da hebbe gevraagd!

Deus ex Machina
21 juli 2005, 13:53
wie heeft dat onderzoek gepleegd btw?

Parnakra
21 juli 2005, 13:59
kan ook zijn dat ze het bv. aan 100 mense hebben gevraagd en dan 13/100! en wie weet ware 75/100 dan nog Walen waaraan ze da hebbe gevraagd!

Jaja, we hebben al door dat we ons niet aan dat cijfer kunnen optrekken. (aan geen enkele statistiek, for that matter) :ironic:

Kunnen we nu misschien verder discussieren of België al dan niet gesplitst moet worden?

Persoonlijk ben ik voor een splitsing, maar, in tegenstelling tot wat ik hier al gezien heb, denk ik niet dat een onmiddellijke splitsing goed zou zijn voor zowel Vlaanderen als Wallonië. (niet dat het welvaren van Wallonië mij ook maar iets zou kunnen schelen, indien er een splitsing zou komen)

Er zijn al studies geweest die aantonen dat kleine staten makkelijk kunnen overleven, maar er waren daar wel enkele voorwaarden aan verbonden. Zo kunnen kleinere staten enkel blijven bestaan in tijden van vrede, wat op dit moment zo is, maar de terroristische dreiging blijft boven ons hoofd hangen.

Ook zou de staat een stevige economische basis nodig hebben, want aangezien het bevolkingsaantal miniem zou zijn, zou het land het merendeel van z'n inkomsten rechtstreeks uit zijn economische kanalen moeten putten. Hier knelt het schoentje wat. Vlaanderen verkeert op dit moment in een, laat ons zeggen, niet optimale economische staat. Dit komt natuurlijk deels door het versluizen van geld naar Wallonië, en onze economie zou ongetwijfeld ietsje vooruit gaan indien een splitsing er zou komen.

Maar als we dan ook echt zouden splitsen (op dit moment), denk ik dat we een té grote gok zouden wagen. Inderdaad, we zouden geen miljoenen (oude belgische frank) meer verliezen, maar de kans zou reëel zijn dat enkele bedrijven Vlaanderen verlaten, of dat multinationals bang zouden zijn om zich in Vlaanderen te vestigen. Natuurlijk zouden we ook een deel van de Waalse industrie verliezen (hoe kleinschalig deze ook mag zijn).

Daarom denk ik dat het beter zou zijn om eerst wat economische banden te maken met het buitenland, banden die uitsluitend aan Vlaanderen gelinkt zijn. Ervoor zorgen dat Wallonië niet parasiteert op onze nieuwe inkomsten. Als we dan nog zouden kunnen verzekeren dat de werkgelegenheid niet afneemt, (in het beste geval toeneemt) dan denk ik dat we moeten splitsen.

Nu heb ik geen aandacht besteed aan hoe Wallonië hier uit zou komen, maar zoals ik al liet blijken in het begin van mijn post, het kan me niet echt veel schelen. Misschien zouden ze aansluiting zoeken bij Frankrijk, of misschien ook een mini-staat vormen. (al dan niet met Luxemburg erbij, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat Luxemburg dit zou aanvaarden)

ec8or
21 juli 2005, 14:11
...
Ik ben deels dezelfde mening toegedaan, maar ik denk dat het vlaanderen wel zou lukken er goed uit te komen, uit de splitsing.

Ik zie ook geen echte reden waarom grote bedrijven/multinationals ineens zouden wegtrekken uit vlaanderen want een splitsing van het land zal hier niet gepaard gaan met een gewapend conflict.
en de bedrijven die hier nu zitten hebben daar hun redenen voor, en ik zie dat niet meteen veranderen voor hen - en al zeker niet in de negatieve zin. Vlaanderen is ook veel ondernemingsgezinder dan Wallonie, Vlaanderen maakt meer werk van het aanpakken van economische problemen, daar waar Wallonie het vooral moet hebben van een socialistisch karakter - wat in de huidige omstandigheid te begrijpen valt, maar me daarom niet beter stemt.

en aan de andere kant zie ik Luxemburg, een toch wel welvarend staatje met een grote naam op een paar vlakken, in de verste verte nog niet eens willen nadenken over een coalitie met Wallonie. zodus ik denk dat de enigste verliezer de modale waal zal zijn, die ineens weer z'n handen uit z'n mouw zal moeten steken om wat brood op de plank te krijgen.
dan kunnen ze eens tonen wat ze als socialistisch imperium te betekenen hebben in europa, in de wereld van vandaag!

Parnakra
21 juli 2005, 14:24
Ik ben deels dezelfde mening toegedaan, maar ik denk dat het vlaanderen wel zou lukken er goed uit te komen, uit de splitsing.

Ik zie ook geen echte reden waarom grote bedrijven/multinationals ineens zouden wegtrekken uit vlaanderen want een splitsing van het land zal hier niet gepaard gaan met een gewapend conflict.
en de bedrijven die hier nu zitten hebben daar hun redenen voor, en ik zie dat niet meteen veranderen voor hen - en al zeker niet in de negatieve zin. Vlaanderen is ook veel ondernemingsgezinder dan Wallonie, Vlaanderen maakt meer werk van het aanpakken van economische problemen, daar waar Wallonie het vooral moet hebben van een socialistisch karakter - wat in de huidige omstandigheid te begrijpen valt, maar me daarom niet beter stemt.

Ik denk dat die gedachte mij vooral bezighoudt omdat het nu eenmaal zo is dat wij totaal geen zekerheid hebben dat die bedrijven hier zouden blijven. Het kan evengoed zijn dat mijn doemdenken onnodig is, en dat die multinationals zich niets van de splitsing zouden aantrekken en hier gewoon blijven, maar persoonlijk vind ik zo'n gok iets te groot op dit moment.

Als Vlaanderen dan splitst, zou ik liever hebben dat het sterk staat, en zich niet druk moet maken om zijn overleven, maar eerder direct een naam voor zich maken in Europa, en uiteindelijk in de wereld.

Daarom dat ik het liefst zou hebben dat Vlaanderen zich economisch eerst nog wat in de grond wortelt, voor we daadwerkelijk splitsen. Noem me voorzichtig en paranoia, maar als het op zo'n belangrijke zaak aankomt, zie ik het liefst toch wel goed aflopen.

en aan de andere kant zie ik Luxemburg, een toch wel welvarend staatje met een grote naam op een paar vlakken, in de verste verte nog niet eens willen nadenken over een coalitie met Wallonie. zodus ik denk dat de enigste verliezer de modale waal zal zijn, die ineens weer z'n handen uit z'n mouw zal moeten steken om wat brood op de plank te krijgen.
dan kunnen ze eens tonen wat ze als socialistisch imperium te betekenen hebben in europa, in de wereld van vandaag!

Inderdaad, dat zie ik ook niet snel gebeuren, maar het was iets dat ik eruit floepte terwijl ik wat aan het brainstormen was. :)

EDIT: Toevallig kwam ik dit (http://www.volkskrant.nl/buitenland/1121836369270.html) daarstraks tegen op een ander forum, het is wel toepasselijk, en eens leuk om te lezen.

DeadBull
21 juli 2005, 14:35
België kan gewoonweg niet gesplitst worden, is het dan bij niemand van jullie opgekomen dat er dan een gigantische rel zal zijn rond Brussel, de luchthaven van zaventem, de verdeling van de staatsschuld, ...

Het federalisme is gewoon weg de grootste politieke fout in de geschiedenis van ons landje. Waarom hebben wij als één van de kleinere landen ter wereld zo een ingewikkelde staatsstructuur nodig, wat is het punt om in alle 3 gewesten een ander beleid te gaan voeren op gebieden zoals: mobiliteit, landbouw, werk, huisvesting.

Parnakra
21 juli 2005, 14:38
België kan gewoonweg niet gesplitst worden, is het dan bij niemand van jullie opgekomen dat er dan een gigantische rel zal zijn rond Brussel, de luchthaven van zaventem, de verdeling van de staatsschuld, ...

Het federalisme is gewoon weg de grootste politieke fout in de geschiedenis van ons landje. Waarom hebben wij als één van de kleinere landen ter wereld zo een ingewikkelde staatsstructuur nodig, wat is het punt om in alle 3 gewesten een ander beleid te gaan voeren op gebieden zoals: mobiliteit, landbouw, werk, huisvesting.

Als je een beetje nadenkt zul je doorhebben dat federalisme aan de basis ligt van de splitsing van België, m.a.w. het is (imo) het beste wat België ooit overkomen is.

Reeds nu heeft Vlaanderen een eigen beleid op gebied van (zoals je aanhaalde) mobiliteit, landbouw, werk, huisvesting, etc. De splitsing is al 25 jaar bezig! Dat is dan ook de enige reden waarom ik deze dag als feestdag zie.

EDIT: En rellen over Brussel en Zaventem? Komaan, of je het nu wil of niet, momenteel leven we nog in België, en als je ziet hoe ze BHV opgelost hebben, denk ik niet dat het snel tot rellen zal komen. Als Vlaanderen de geldtransfers naar Wallonië volledig stopzet, zal het nog geen jaar duren eer Wallonië geen weerstand meer zal kunnen bieden op politiek vlak, m.a.w. Brussel en Zaventem zullen tot Vlaanderen behoren.

ec8or
21 juli 2005, 14:39
Ik denk dat die gedachte mij vooral bezighoudt omdat het nu eenmaal zo is dat wij totaal geen zekerheid hebben dat die bedrijven hier zouden blijven. Het kan evengoed zijn dat mijn doemdenken onnodig is, en dat die multinationals zich niets van de splitsing zouden aantrekken en hier gewoon blijven, maar persoonlijk vind ik zo'n gok iets te groot op dit moment.

Als Vlaanderen dan splitst, zou ik liever hebben dat het sterk staat, en zich niet druk moet maken om zijn overleven, maar eerder direct een naam voor zich maken in Europa, en uiteindelijk in de wereld.

Daarom dat ik het liefst zou hebben dat Vlaanderen zich economisch eerst nog wat in de grond wortelt, voor we daadwerkelijk splitsen. Noem me voorzichtig en paranoia, maar als het op zo'n belangrijke zaak aankomt, zie ik het liefst toch wel goed aflopen.

aan de ene kant volg ik je, dat het beter zou kunnen zijn als Vlaanderen zich nog wat meer zekerheden toemeet op economisch vlak - maar aan de andere kant is het net Wallonie, en dan zeker het politieke klimaat in Wallonie, dat dat economische potentieel zal tegenhouden.
volgens mij is dat hoofdzakelijk deels omwille van het solidariteitsgebeuren in de vorm van die geldstromen - maar ook deels puur omwille van (nu nog) nationale econ-politieke aangelegenheden die partijen als de PS zullen tegenhouden, zoals belastingsvoeten, werkgevers- en sociale lasten/bijdragen etc... dat kun je nu niet per gewest bepalen en bespreken en zal dus altijd zwaar onder vuur liggen bij de socialisten en dus quasi zeker telkens op een (nu toch al overbekende) 'NON' uitrdraaien...

en daarom is het mss net wel goed als vlaanderen sneller gesplitst zou worden, zodat het z'n eigen nationale wetten kan stemmen en dat met het oog op economische groei en stimulatie.

stoffer
21 juli 2005, 14:40
"België united" promoten

Is da niet normaal met al die mannen die proberen ons land te verzieken door voor een volledige splitsing te kiezen?
Zelf de media en de scholen propageren een splitsing
In het nieuws hoor je telkens als een Vlaming es iets goeds doet "Vlaming XXX heeft dat gedaan"
Die 2 walen winnen daar de filmprijs "Onze Belgen hebben de filmprijs gewonnen"

De jarenlange campagne (welliswaar niet openlijk) in de media over Walen = profiteurs en Vlamingen = beter resulteert nu in de huidige anti-wallonië gedachten
Ook de politici met hun splitsingsgedachten stimuleren die redeneringen
Ipv van een nationaal gevoel te kweken zijn ze reeds 10j ons land kapot aant helpen

VB heeft heel wat goei ideeën, maar die splitsing is er niet een van

Parnakra
21 juli 2005, 14:44
Is da niet normaal met al die mannen die proberen ons land te verzieken door voor een volledige splitsing te kiezen?
Zelf de media en de scholen propageren een splitsing
In het nieuws hoor je telkens als een Vlaming es iets goeds doet "Vlaming XXX heeft dat gedaan"
Die 2 walen winnen daar de filmprijs "Onze Belgen hebben de filmprijs gewonnen"

Als de media en de scholen al voor een splitsing zijn, zal een daadwerkelijke splitsing nog zo makkelijk verlopen. Het kan dus niet beter, imo.

En denk je dat het anders is bij de Waalse media? Daar zullen ze ook wel fier geweest zijn op hun twee vrienden die de filmprijs gewonnen hebben, maar als Boonen goed bezig was in de Tour, zullen ze hem ook wel als Belg bestempeld hebben. (en het zou me niet verbazen als ze hem Vlaming genoemd hebben wanneer hij de Tour verliet)

EDIT:

en daarom is het mss net wel goed als vlaanderen sneller gesplitst zou worden, zodat het z'n eigen nationale wetten kan stemmen en dat met het oog op economische groei en stimulatie.

Inderdaad, maar één ding staat vast: alle geldtransfers naar Wallonië -moeten- gewoonweg stoppen, en dit zal enkel gebeuren als onze regering druk op de zaak zet.

En kijk eens aan, wij bepalen wie in de regering zit, dus mensen, stemmen maar! (ik zeg wel niet op welke partij, hé :unsure: )

Time
21 juli 2005, 14:46
EDIT: Toevallig kwam ik dit (http://www.volkskrant.nl/buitenland/1121836369270.html) daarstraks tegen op een ander forum, het is wel toepasselijk, en eens leuk om te lezen.

aangezien de meesten te lui zijn om te reggen, even c/p :p:

BRUSSEL - België viert vandaag zijn 175-jarig bestaan, maar het land hangt met spuug en paktouw aan elkaar. ‘Men beeft, men zweet, men kijkt schichtig rond, men takelt af, men ligt op sterven...'

Een bestelling geplaatst op het terras van restaurant L’Achepot op het Sint-Katelijneplein in Brussel. Een dame aan een belendend tafeltje windt zich er prompt over op. ‘U moet hier gewoon in het Nederlands bestellen, hoor! Ik wil overal Frans spreken, behalve in Brussel. Dit is de hoofdstad van Vlaanderen!’

De boze mevrouw bewijst dat de Belgische taalstrijd geen folklore is, maar dagelijkse realiteit. Ze is niet voor niks in Brussel op maandag 11 juli, de jaarlijkse Vlaamse feestdag waarop de Gulden Sporenslag uit 1302 wordt herdacht. Slechts eens per jaar worden de Brusselse terrassen gedomineerd door Nederlandstaligen. Doorgaans mijden de meeste Vlamingen het overwegend Franstalige Brussel.

Vandaag, tien dagen later, is het opnieuw feest. Nu voor héél België. De jaarlijkse nationale feestdag staat in het teken van 175 jaar België en 25 jaar federale staat. De slogan is ‘175-25’, als betrof het een rekensom.

Maar de traditionele militaire parade, het bal en het vuurwerk worden overschaduwd door existentiële vragen. ‘België, 175 jaar. En daarna?’, kopte Le Soir gisteren op de voorpagina. Overleven zal het land wel, antwoordt Luc Delfosse in het commentaar van de Franstalige krant: ‘Overleven? Maar wat voor akelig lot is dat! Men beeft, men zweet, men kijkt schichtig rond, men takelt af, men ligt op sterven.’

In zijn boek Een eeuw van uitersten (1994) schreef de Britse historicus Eric Hobsbawn niet verbaasd te zijn als België ‘over tien of vijftien jaar’ ophoudt te bestaan. ‘Hobsbawn voorspelde de crash dus ergens tussen 2004 en 2009’, constateerde journalist en historicus Marc Reynebeau woensdag in De Standaard. ‘Als hij gelijk heeft, verkeert België al in blessuretijd.’

Hoezeer de taalgrens België in twee gescheiden werelden deelt, bleek dit voorjaar toen de Frans- en Nederlandstaligen snoeihard botsten over de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde. ‘BHV’ ging om veel meer dan het voor een buitenstaander kleinzerig klinkende Vlaamse klacht dat de Franstaligen in Vlaamse randgemeenten rond Brussel toch op Franstalige partijen kunnen stemmen. Het was een pure krachtmeting.

De Vlaamse regering eiste eensgezind de ‘onverwijlde splitsing’ van BHV en voelde de hete adem van oppositiepartij Vlaams Belang in haar nek.

De Franstaligen in Wallonië en Brussel wilden compensatie: de uitbreiding van het tweetalige Brusselse hoofdstedelijke gewest ten koste van Vlaams grondgebied. Immers, in sommige van die Vlaamse randgemeentes wonen nu al veel meer Frans- dan Nederlandstaligen.

Premier Guy Verhofstadt stopte het onoplosbare dossier uiteindelijk ‘in de frigo’ (ijskast) tot na de federale verkiezingen van 2007. Volgens menigeen was dat een bewijs dat het land ‘met spuug en paktouw’ wordt bijeengehouden. Dit najaar staan nog meer moeizame dossiers op de agenda van de uitgebluste federale regering.

Het is frappant hoe weinig toenadering de twee landshelften tot elkaar zoeken. De Waalse socialist Elio Di Rupo in een Vlaamse talkshow? Dat is zo uniek dat alleen al zijn komst enkele dagen het nieuws beheerst. ‘Waarom dat charmeoffensief?’, klinkt het wantrouwend. Volgt Di Rupo soms Nederlandse les omdat hij in 2007 premier wil worden?

De wederzijdse desinteresse schuilt ook in details. Neem het bal moderne, afgelopen zaterdag vanwege ‘175-25’. ‘Er werd gedanst in Brussel, Antwerpen, Gent, Hasselt, Leuven, Ieper en in zes Waalse steden’, meldde het Vlaamse radionieuws. Welke luisteraar zou willen weten dat er ook werd gedanst in Charleroi, Luik, Wavre, Dinant, Eupen en La Roche?

Bezuiden de taalgrens kankeren de Walen ook op de Vlamingen dat het een lieve lust is. Al lijken zij soms nét iets meer belang aan België te hechten. Ze beseffen dat hun economisch zwakke regio niet buiten de miljardensteun vanuit het rijkere Vlaanderen kan. Als ze dat al openlijk bekennen, volgt daar meteen een ‘maar’ op: Wallonië was 150 jaar lang, tot rond WOII, veel welvarender. Honderdduizenden berooide Vlamingen trokken naar het zuiden om werk te zoeken in de kolen- en staalindustrie.

Belgisch nationalisme? Bestaat niet. Marc Reynebeau waarschuwt nationalisme niet te verwarren ‘met oppervlakkigheden als de dametjesopwinding rond de koninklijke familie of de heertjeshysterie wanneer de Rode Duivels nog eens niet al te erg verliezen’.

Opvallend is dat de Belgen zich wel bovengemiddeld pro-Europees lijken te voelen. Menigeen ziet de EU als ‘levensverzekering’, mocht het slecht met België aflopen.

‘Sire, il n’y a pas de Belges’, schreef de Waalse socialist Jules Destrée in 1912: ‘Sire, er zijn geen Belgen.’ Walen en Vlamingen bestaan wel, en Brusselaars. Maar Belgen, nee.

Het citaat wordt al ruim negentig jaar met grote regelmaat van stal gehaald. Maar koning Albert II sprak die opvatting tijdens zijn woensdag al uitgesproken 21 juli-rede nadrukkelijk tegen. De vorst zei dat velen hem ‘hun bezorgdheid hebben meegedeeld omtrent de eenheid van het land. Het kwam telkens als leidmotief terug.’

De koning verwees naar een peiling uit maart, waaruit bleek dat 87 procent vindt dat België moet blijven bestaan. ‘Alhoewel 13 procent het tegenovergestelde denkt, en dat soms luidruchtig te kennen geeft, mag men toch niet vergeten dat de overgrote meerderheid van onze bevolking de eenheid aankleeft’, aldus Albert II. De ‘federale modelstaat’ is volgens hem reëel.

Ook Le Soir houdt moed: er zijn ‘in dit even absurde als aantrekkelijke koninkrijk’ nog mensen die hun ideologische en culturele verschillen overstijgen. ‘Zij houden, in onbedoeld pompeuze woorden, vast aan het zo harmonisch mogelijk waarborgen van ons gedeelde lot.’

Alle ruzies ten spijt, tot bloedvergieten is het in België nog nooit gekomen. Er is dus nog hoop voor het land in blessuretijd. In dagblad De Morgen schreef journalist Walter Pauli zaterdag dat de redding én de charme van België is ‘dat wij compleet onvolmaakt zijn, in alles: in onze keuken, in onze grote cultuurdragers, in het gros van onze sportieve prestaties, in onze staatsopbouw, in ons vorstenhuis’.

Daaruit volgt volgens Pauli dat ook alle Belgen per definitie onvolmaakt zijn. ‘Heerlijk toch? Geen volk, geen land zo menselijk als België en zijn Belgen.’

ec8or
21 juli 2005, 15:05
Inderdaad, maar één ding staat vast: alle geldtransfers naar Wallonië -moeten- gewoonweg stoppen, en dit zal enkel gebeuren als onze regering druk op de zaak zet.

en laat druk zetten nu net een van de zaken zijn die Verhofstadt NIET machtig is.

Zeta Reticula
21 juli 2005, 15:25
Elke enquête levert andere resultaten. Ook niet echt verwonderlijk: meeste enquêtes worden georganiseerd van uit een tijdschrift (dag- of weekblad) met elk zijn eigen doelpubliek. Ik denk dat het duidelijk is dat er grote verschillen zullen zitten tussen de lezers van De Morgen, De Tijd, Het Laatste Nieuws, La Libre Belgique, Le Soir of Het Nieuwsblad...

Quxan
21 juli 2005, 15:56
aangezien de meesten te lui zijn om te reggen, even c/p :p:

thx ^^

DeadBull
21 juli 2005, 16:27
EDIT: En rellen over Brussel en Zaventem? Komaan, of je het nu wil of niet, momenteel leven we nog in België, en als je ziet hoe ze BHV opgelost hebben, denk ik niet dat het snel tot rellen zal komen. Als Vlaanderen de geldtransfers naar Wallonië volledig stopzet, zal het nog geen jaar duren eer Wallonië geen weerstand meer zal kunnen bieden op politiek vlak, m.a.w. Brussel en Zaventem zullen tot Vlaanderen behoren.

Rellen zoveel ge wilt, liefst politieke, maar ge moogt gerust zijn dat er andere rellen zullen zijn ook.
Ge kunt geen stad, laat staan een land in 2 delen zonder dat dat gepaard gaat met grote problemen.

Uw mening over Zaventem en Brussel zegt alles, het hoort uwe kant toe.
Brussel mag misschien ooit is Broekzele geheten hebben, maar ze spreken er vandaag wel meer frans dan nederlands. Hoe kunt ge dan Brussel zomaar tot vlaanderen rekenen ?

Het enige verschil tussen de gewesten is de taal, dus definieer ze dan ook zo en niet met een of andere geografische grens.
Welke ministeries hebben te doen met taal, buiten cultuur en onderwijs kan ik er mij geen ander bedenken.
Buiten deze bevoegdheden zouden ze zich met niks anders moeten bezighouden in de gewesten
Zelfs menig vlaams parlementslid onthaalde deze stelling al volmondig "absoluut"

België kan nooit gesplitst worden, het is veel te ingewikkeld om te splitsen.
Het enige wat nu in de maak is, is de meest ingewikkelde staatstructuur te r wereld, die op een gegeven moment te log zal zijn om op een deftige manier beslissingen te nemen.

stoffer
21 juli 2005, 16:38
Rellen zoveel ge wilt, liefst politieke, maar ge moogt gerust zijn dat er andere rellen zullen zijn ook.
Ge kunt geen stad, laat staan een land in 2 delen zonder dat dat gepaard gaat met grote problemen.

Brussel mag misschien ooit is Broekzele geheten hebben, maar ze spreken er vandaag wel meer frans dan nederlands. Hoe kunt ge dan Brussel zomaar tot vlaanderen rekenen ?

Het enige verschil tussen de gewesten is de taal, dus definieer ze dan ook zo en niet met een of andere geografische grens.
Welke ministeries hebben te doen met taal, buiten cultuur en onderwijs kan ik er mij geen ander bedenken.
Buiten deze bevoegdheden zouden ze zich met niks anders moeten bezighouden in de gewesten
Zelfs menig vlaams parlementslid onthaalde deze stelling al volmondig "absoluut"

Het enige wat nu in de maak is, is de meest ingewikkelde staatstructuur te r wereld, die op een gegeven moment te log zal zijn om op een deftige manier beslissingen te nemen.

agreed

ec8or
21 juli 2005, 16:48

maak van brussel dan gewoon een kleine vrijstaat en het probleem is opgelost.

en er zijn 2 grote verschillen tss vlaanderen en wallonie - enerzijds heb je de taal, maar anderzijds heb je de hele mentaliteit die anders ligt - en VOORAL dat laatste,die mentaliteit zorgt voor de ZICHTBARE verschillen - de zaken die je ziet die anders zijn....

ik woon op de taalgrens - overijse is vlaams, het volgende dorp (la hulpe, wavre, e.d.) zijn waals, en je moet nog niet eens 500 m ver over de grens gereden zijn om al meteen het grote verschil te merken aan het hele karakter van het dorp... stofferig, zanderig, dood, grijs, niet-onderhouden.... daar waar overijse enorm groen en proper is.. en dat is heus geen uitzondering.
ga eens dieper in wallonie kijken, dat is alsof de tijd daar een paar decennia is blijven stilstaan - het volk is anders, boerser, marginaler, vuiler... de steden als luik, charleroi, mons, etc... allemaal een vuile, niet-onderhouden sfeer. De snelwegen, zijn zo goed als niet onderhouden...
om nog maar te zwijgen dus over sociale en politieke aangelegenheden.

als je alles op een rijtje zet kom je bijna tot de onomstotelijke conclusie, dat vlamingen en walen eigenlijk 2 verschillende volkeren zijn - die veeeel meer verschillen dan enkel op gebied van taal... het enigste dat ons samenhoudt is een schijnbeweging, die ze hier federalisme noemen.

ik pleit voor de splitsing - omdat dat de enigste juiste en normale gang van zaken zou zijn...

tca
21 juli 2005, 16:56
Zelfs al is het maar 13%, eigenlijk is dat nog steeds veel ... doe eens eenzelfde poll in een ander Europees land, en ...

Nu ja, je moet wel iets hebben om te splitsen he, maar in Belgie is dat geen probleem.

Indien we de richting van Baskenland of Noord-Ierland willen opgaan, moeten we de minerheid blijven negeren ... De Basken gaan ook niet opgeven als "hun" koning zou komen zeggen dat er maar 5% voor een afsplitsing is ...

Nu ja, Belgie heeft altijd onderdrukt geweest door de franstaligen, en dat zal nog lang zo zijn, desondanks de numerieke minderheid van walen ... Koningshuis is ook franstalig getint, dus, dat zegt genoeg ...

Genious
21 juli 2005, 18:20
enige probleem is da ge de koning dan moet dumpen! en dieje moet zijn toestemming dan geven! tenzij da dieje denkt van 'oke ik heb genoeg geld voor de rest van men leven + familie, en het is beter voor België als ik zou aftreden' dan pas kunnen ze beginne denke aan een splitsing!
ik hoop dat je de ironie van je uitspraak snapt ;)

We zijn er gesplitst beter van af en de Walen gaan een zeer zware klap krijgen die ze misschien pas na decennia te boven komen, maar anders is het 'gewoon' wij die nog een hele tijd zullen leeggezogen worden.
ze hebben het zelf gezocht: altijd non en hetgeen ze krijgen verspillen ze (ook Europees geld, prolly uit gewoonte :ironic: )

we passen trouwens economisch, sociaal en politiek toch niet bij elkaar.
economisch:
de mensen in Wallonië leven (in vergelijking met Vlaanderen) relatief ver uiteen in kleine dorpen met slechts hier en daar dan weer gigantishe steden (ook weer relatief), hier zitten we allemaal opeen gepakt. Een uitgebreide dienstensector die goed gaat voor Vlaanderen zal dus nooit gaan voor Wallonië (als je hier diensten start, dan heb je meteen een groot potentieel clienteel om je heen, in Wallonië zijn er zelden genoeg potentiële klanten in de omgeving om rendabel te zijn)

sociaal:
ik ga paar keer per zomer in de Walen gaan stappen int groen (dus niet in de buurt van hun grote steden) en de mensen daar komen inderdaad niet te veel buiten, maar degene die je er ziet zijn meestal behulpzaam en vriendelijk en hebben veel tijd, dit in contrast met Vlaanderen waar ik het vaak al als een probleem ervaar om iemand te kunnen stoppen voor de tijd te vragen. Dit heeft prolly te maken met het karakter, maar ook met het feit dat er hier veel meer dan daar prestaties en inzet verwacht worden.

politiek:
Wallonië is veel roder en voert ook een uitkeringspolitiek en de enigste manier die ze daar blijkbaar kennen om de werkloosheid te drukken is mensen in dienst nemen voor de stad/provincie/gewest
hier heb je dat toch minder

en van Brussel: zoals reeds opgemerkt: een onafhankelijk stadstaatje ofzo van maken, dat zou moeten lukken aangezien het de hoofdstad van Europa is. een speciaal statuut enz.

vanwaar komt de peiling trouwens, want ge hebt er zulke lijk de standaard he :/

bij hun eerste peiling na BHV (of wast DHL): ze hadden 500 man ervoor ondervraagd en 500 man erna en men smeet dat zomaar samen... zéér betrouwbaar :ironic:

ec8or
25 juli 2005, 15:11
Elke land in de wereld streeft tegenwoordig naar meer eenheid (VN, Europa, VS, WTO, etc) in Vlaanderen moeten ze natuurlijk weer ambetant beginnen doen door vast te houden aan een Vlaams-nationalistisch ideologie die al 40 jaar niet meer relevant is. Vlaanderen onafhankelijk, what's next. Limburg ook onafhanklijk? hier een daar een Turkse enclave? get real. eendracht maakt nog steeds macht. Verder zijn de politieke motieven achter een onafhankelijk Vlaanderen op zijn minst "behoorlijk sketchy" te noemen
waarom Limburg onafhankelijk? voelen die zich geen vlaming ofzo? nu, voor mij niet gelaten eerlijk gezegd maar ik vind het maar wat loze kreten in the dark.

juist, en omdat iedereen naar eenheid streeft, veelal eerder fake wannabe-eenheid, ons vanuit alle kanalen opgedrongen door tal van organisaties, moeten wij dus maar eenheidsgezind zijn of worden? zoals jij mss bent? watvoor saaie boel wordt het dan zeg.
en ik hoef m'n eigenheidsgevoel toch niet te verloochenen omdat het tegenwoordig 'in' is om een eenheid te vormen?

walen en vlamingen zijn tot op het bot verschillend van mekaar en elke poging toch trachten die eenheid te vormen toont mij enkel meer en meer hoe ze verkrampt en bijna op het belachelijke af proberen een zinkend schip te redden.

trop is teveel, om het nog eens lekker belgisch te verwoorden.

thaputra
25 juli 2005, 15:14
l'union fait la farce

thaputra
25 juli 2005, 16:14
en een "eigenheidsgevoel" moet Vlaanderen daarom onafhankelijk?

weet je nu echt zo weinig van onze geschiedenis en volg je de actualiteit zo slecht??

Morpheus
25 juli 2005, 16:20
My God...

België is goed zoals het is. ffs, we staan nu met moeite nog op de aardbol.
En ik heb geen problemen met de andere gemeenschappen, iedereen zijn eigenheid binnen een federale staat is een mooie verwezelijking.
Een beetje solidaliteit mag wel, en dit op alle gebied.
Aan dat "o wat zijn de Walen slecht" doe ik niet mee :)

Leve België :p

hendrik1
25 juli 2005, 16:32
een beetje solidariteit mag idd, als ze met die negen nullekes nu nog iets zouden doen om de transfers geleidelijk af te bouwen, ja.... dan heb ik daar weinig probleem mee.
Maar integendeel, elk jaar stijgen ze buiten proporties, dat kan je toch niet goedkeuren?

ec8or
25 juli 2005, 16:44
My God...

België is goed zoals het is. ffs, we staan nu met moeite nog op de aardbol.
En ik heb geen problemen met de andere gemeenschappen, iedereen zijn eigenheid binnen een federale staat is een mooie verwezelijking.
Een beetje solidaliteit mag wel, en dit op alle gebied.
Aan dat "o wat zijn de Walen slecht" doe ik niet mee :)

Leve België :p
het is hier in belgie goed leven... ALS je niet weet wat er rond je heen gebeurt. je hebt hier alles en meer dan wat je eigenlijk maar nodig zou hebben, als je werkt verdien je relatief veel [bruto], het hele systeem draait.

Maar wie zegt dat dit niet kan gerealiseerd worden als Vlaanderen een onafhankelijke staat zou zijn? ik ben van gedachte dat het dan zelfs nog beter kan worden omdat je sowieso al een miljarden-euros-geldstroom elk jaar in je eigen land kunt investeren, daar waar het rendabel is op wat voor vlak dan ook. maar nu gaat die hele som elk jaar opnieuw helemaal verloren om een of ander bodemloos gat trachten op te vullen (wss eerder een aantal zakken). en dit is dan nog niet het echte twist punt, er zijn nog tal van kleinere en grotere aanduidingen dat het helemaal niet snor zit.

en nogmaals, mss ben je het weer vergeten, ik kokhals van woorden als solidariteit. vooral als je er aan meedoet 'omdat het zo hoort'. als we zo verder blijven geld toeschuiven heb je binnen dit en een aantal jaren met de walen hetzelfde voor als nu in afrika.
dat ze gvd zelf eens de armen uit de mouwen steken, en ditmaal niet om al om kwart na acht sochtends in hun voze stamkeet een of ander trappistje achterover te slaan op kosten van de werkman, de vlaming.

de federale staat, wat een klucht.

thaputra
25 juli 2005, 16:49
ik denk dat als je hier de geschiedenis van belgie alg/taal/sociale standen/economie/... reconstrueert je bijna iedereen kan overtuigen van een splitsing

Morpheus
25 juli 2005, 16:50
dat ze gvd zelf eens de armen uit de mouwen steken, en ditmaal niet om al om kwart na acht sochtends in hun voze stamkeet een of ander trappistje achterover te slaan op kosten van de werkman, de vlaming.

de federale staat, wat een klucht.

:rofl: No comment.

als we zo verder blijven geld toeschuiven heb je binnen dit en een aantal jaren met de walen hetzelfde voor als nu in afrika.

De afrikanen hebben hun armoede aan zichzelf te danken, zo kennen we u weer :)

en nogmaals, mss ben je het weer vergeten, ik kokhals van woorden als solidariteit.

No shit... :ironic:

het is hier in belgie goed leven... ALS je niet weet wat er rond je heen gebeurt. je hebt hier alles en meer dan wat je eigenlijk maar nodig zou hebben, als je werkt verdien je relatief veel [bruto], het hele systeem draait.

Voel u vrij om naar een beter land te verhuizen :) (blijven zoeken zou ik zo zeggen)

ec8or
25 juli 2005, 16:54
historisch gezien is Limburg niet echt volledig een deel van Vlaanderen & kwestie van de transfers richting Limburg in te perken :ironic:
ben jij van limburg - want je praat alsof je met een opgekakt complex zit...

ja, of wil je terug naar de feodale middeleeuwen? :ironic:
en een "eigenheidsgevoel" moet Vlaanderen daarom onafhankelijk? wat is dan de volgende stap? Op den duur kun je per persoon een mini staat oprichten om uw gedachtengang even tot in het absurde door te trekken, want daar staan toch geen grenzen op? het kan altijd kleiner.[
ik snap je hele aantijging en aanduiding met de middeleeuwen niet... waarom zou ik terug willen naar de middeleeuwen? ik wil net vooruit, en dat gaat veel sneller en rendabeler als je dat blok van wallonie niet constant rond je enkel hebt hangen. want ieder gewest schijnbaar z'n eigen beleid, tot puntje bij paaltje komt en je ineens voor grotere aangelegenheden wel weer een nationaal akkoord moet bereiken - en als dusdanig weer eens stuit op een waalse NON.

Tot op het bot verschillend? een gemakkelijke, nogal veralgemeende uitspraak. Er zullen wel verschillen zijn, maar die zijn er in andere landen ook.
wat is dat nu weer voor een naast de pot antwoord? wat heb ik te maken met een ander land. en als je dan toch reaktie wilt denk eens aan joegoslavie en dergelijke - die mensen waren ook verschillend van mekaar en hebben werk gemaakt van hun splitsing. het is dus niet allemaal peis en vree als meerdere verschillende bevolkingsgroepen samen in een land wonen maar toch halstarrig hun eigen ding willen blijven doen.

ec8or
25 juli 2005, 16:56
Voel u vrij om naar een beter land te verhuizen :) (blijven zoeken zou ik zo zeggen)
waarom zou ik, ik woon in Vlaanderen, mijn thuis...

en de rest van je opgesplitst antwoord is ook voor mij 'zo ken ik je weer'. ;)

thaputra
25 juli 2005, 16:56
het vlaamse politiekertje wordt idd nog altijd onderdrukt

ec8or
25 juli 2005, 17:00
70 jaar geleden zou ik het nog kunnen begrijpen hebben, maar in 2005 niet meer, of wordt de arme vlaming nog steeds "onderdrukt" mssn?
het gebeurt nu nog veel slinkser... wij worden door die verwijfde rode proletarier stelselmatig uitgeperst om dan nog naar zijn pijpen te moeten dansen. en captain blauwoog staat erbij en kijkt erna (met nieuw brilleke) maar is zo spineless dat ie het maar gewoon allemaal goed vindt.

Morpheus
25 juli 2005, 17:01
het vlaamse politiekertje wordt idd nog altijd onderdrukt

Al een sjans, dat Vlaams-Nationalistische gekak heeft onze andere prioriteiten al genoeg gehypoticeerd.
ffs... 2005 en nog niet het verstand hebben dat dat gezeik over splitsen geen enkele zin heeft.

Partijen gelijk nva zijn gewoonweg lachwekkend dezer dagen.

ec8or
25 juli 2005, 17:03
Al een sjans, dat Vlaams-Nationalistische gekak heeft onze andere prioriteiten al genoeg gehypoticeerd.
ffs... 2005 en nog niet het verstand hebben dat dat gezeik over splitsen geen enkele zin heeft.

bourgeois is lachwekkend.

Morpheus
25 juli 2005, 17:03
bourgeois is lachwekkend.

Amai nognie... Ik ben niet vergeten hoe hij de Volksunie heeft verkloot...
En dan met zijn arrogante ***** ging betogen tegen zijn eigen partij.

Opportunistje eerste klas.

servi
25 juli 2005, 17:05
Tot op het bot verschillend? een gemakkelijke, nogal veralgemeende uitspraak. Er zullen wel verschillen zijn, maar die zijn er in andere landen ook.

Toen Belgie streed voor zijn onafhankelijkheid waren de walen blij dat de nederlanders eindelijk weg waren, dit stond echter in schril contrast met Vlaanderen. In Vlaanderen was men over het algemeen niet echt tevreden met onze verworven "onafhankelijkheid" ( openbare instellingen werden Franstalig in plaats van Nederlandstalig ! )
Antwerpen was bijvoorbeeld in diepe rouw toen de Nederlanders vertrokken en in Mechelen ging men zelfs nog een stap verder, daar waren er mensen die zich vrijwillig aansloten bij de Nederlanders. ( Als je me niet gelooft, lees dan de Knack van enkele maanden geleden er eens op na )

Als je dan durft te zeggen dat er kleine verschillen zijn, terwijl dat er al spanningen waren tussen de Vlamingen en de Walen nog voor België onafhankelijk was, dan moet ik toch wel even fronsen hoor.
edit : link van dit artikel : http://www.knack.be/CMArticles/ShowArticle.asp?articleID=42897&sectionID=1416
het betreft de knack van 29 juni

echt waar man, goed gefundeerde kritiek :ironic:

ec8or
25 juli 2005, 17:09
Amai nognie... Ik ben niet vergeten hoe hij de Volksunie heeft verkloot...
En dan met zijn arrogante ***** ging betogen tegen zijn eigen partij.

Opportunistje eerste klas.
en zich nu weer enorm in z'n kont laten neuken door leterme :)

Ollie
25 juli 2005, 17:09

Wat hebben de VLD, SP.a en waalse tegenhangers al gepresteerd sinds ze "non-issues" als BHV terug in de ijskast hebben geplaatst (wegens grotere prioriteiten)?

thaputra
25 juli 2005, 17:15
ik vind de vld toch wel een voorbeeldpartij wat eenheid betreft :D

Morpheus
25 juli 2005, 17:21

Niet dat ik akkoord ben met hoe het daar aan toe gaat nu, maar moet je me maar eens één partij noemen waar men zijn voorzitter rechtsstreeks kiest, en elk individueel lid een congres mag aanvragen voor stemming over een onderwerp.
Hetgeen ze nu aan doen zijn is gewoon niet meer liberaal.
De partij was voor dat "geen kritiek"-gedoe een voorbeel van hoe het moet.
Democratie binnenin de partij.

Kritiek geven is makkelijk (vooral op zo'n irronisch toontje), maar ja...

servi
25 juli 2005, 17:23

bespeur ik daar een vleugje sarcasme ? :p

Wat hebben de VLD, SP.a en waalse tegenhangers al gepresteerd sinds ze
"non-issues" als BHV terug in de ijskast hebben geplaatst (wegens grotere prioriteiten)?

Nog zoiets, Brussel-Halle-Vilvoorde had op een kwartier opgelost moeten geweest zijn. Het is immers gerechtelijk bepaald dat de huidige situatie illegaal is, maar ineens beginnen de waalse politiekers eisen te stellen en zeggen dat het helemaal niet zo simpel is en beweren ze dat ze uitgaan van het personaliteitsbeginsel in plaats van het territoriteitsbeginsel en dat er dus mag gestemd worden op Waalse partijen.
Maar wat dan voor hun onmogelijk is, is dat je in bepaalde Waalse gemeenten,waar er een significant aantal Vlamingen woont, op Vlaamse partijen dan zou kunnen stemmen. Blijkbaar geldt het personaliteitsbeginsel alleen voor de Franstaligen ....

Ollie
25 juli 2005, 17:30
Wie houdt er zich nu ook in godsnaam bezig over ongrondwettelijke toestanden als er belangrijke problemen moeten opgelost worden! Waar halen les sales flamins het gore lef vandaan, die idioten leven nog in de middeleeuwen zeker?

hendrik1
25 juli 2005, 17:36
Als je al de grondwet niet kan volgen, hoe moet je je dan bezighouden/het eens worden met 'belangrijke' problemen?

Cin
25 juli 2005, 17:37
Wie houdt er zich nu ook in godsnaam bezig over ongrondwettelijke toestanden als er belangrijke problemen moeten opgelost worden! Waar halen les sales flamins het gore lef vandaan, die idioten leven nog in de middeleeuwen zeker?

Makkelijk zeggen, 100 jaar terug was het net andersom...

Ollie
25 juli 2005, 17:39
Makkelijk zeggen, 100 jaar terug was het net andersom...

U zegt?

hendrik1
25 juli 2005, 17:45
Dus, les sales flamins = les flamins die de grondwet willen naleven
Ja, het is idd wel iet van de Middeleeuwen om de grondwet toe te passen hé
:p lol uhoh

DeadBull
25 juli 2005, 18:36
les flamands imo

thaputra
25 juli 2005, 20:30
het ergst van al is dat als ge een vlaamse vlag hebt ge bena als een racist bekeke wordt

Morpheus
25 juli 2005, 20:44
het ergst van al is dat als ge een vlaamse vlag hebt ge bena als een racist bekeke wordt

Dat heb je nu éénmaal aan het VB te danken :s.

Trouwens een citaat van iemand (weet niet meer wie juist, één of andere prof): "Het enige wat het VB heeft bereikt de laatste 15jaar is dat niemand nog met een Vlaamse leeuw durft buiten komen".

Dit volledig :offtopic:

Parnakra
25 juli 2005, 20:46

Aan het VB, of aan de mensen die nét niet intelligent genoeg zijn om het verschil te zien tussen een VB'er en een trotse Vlaming?

TheOrdreMan
25 juli 2005, 20:50
Bij bepaalde personen wordt dat getolereerd blijkbaar.

Morpheus
25 juli 2005, 20:52
Aan het VB, of aan de mensen die nét niet intelligent genoeg zijn om het verschil te zien tussen een VB'er en een trotse Vlaming?

a) Je voelt je altijd wel zeer intelligent
b) Trots op wat? op dat stuk grond waarop je geworpen bent :crazy:
c) Het doet er niet toe, dat is hetgeen wat ze hebben veroorzaakt...

Tweak37
25 juli 2005, 20:55

bespeur ik daar een vleugje sarcasme ? :p

Wat hebben de VLD, SP.a en waalse tegenhangers al gepresteerd sinds ze
"non-issues" als BHV terug in de ijskast hebben geplaatst (wegens grotere prioriteiten)?

Nog zoiets, Brussel-Halle-Vilvoorde had op een kwartier opgelost moeten geweest zijn. Het is immers gerechtelijk bepaald dat de huidige situatie illegaal is, maar ineens beginnen de waalse politiekers eisen te stellen en zeggen dat het helemaal niet zo simpel is en beweren ze dat ze uitgaan van het personaliteitsbeginsel in plaats van het territoriteitsbeginsel en dat er dus mag gestemd worden op Waalse partijen.
Maar wat dan voor hun onmogelijk is, is dat je in bepaalde Waalse gemeenten,waar er een significant aantal Vlamingen woont, op Vlaamse partijen dan zou kunnen stemmen. Blijkbaar geldt het personaliteitsbeginsel alleen voor de Franstaligen ....

Imho is de oplossing simpel en voor de hand liggend, laat elke belg gewoon waar hij ook woont stemmen op wie hij wel, dan heb ik tenminste wat meer keuze dan die paar dorpsgekken die in "kiesdistrict" leuven op de lijst staan... We leven in een democratie, maar ik heb geen enkele mogelijkheid om op mijn favoriete politici te stemmen, behalve dan miss voor europa. Dat ze kopstemmen dan helemaal afschaffen...

Parnakra
25 juli 2005, 21:25
a) Je voelt je altijd wel zeer intelligent

Misschien omdat ik dat ook ben?

Als je dit onders patriotisme verstaat dan stel ik voor dat je jouw horizonten wat gaat verruimen. Hoe zei je het ook weer in een andere thread, 'de wereld gaan verkennen'?

c) Het doet er niet toe, dat is hetgeen wat ze hebben veroorzaakt...

Nee, zij zijn slechts een deel van de oorzaak. Maarja, enkel personen met mijn mate van intelligentie ( :ironic: ) zullen dat verstaan, zeker?

Oja, dank je voor de -rep hoor, alweer een scheur in m'n hart :love:

WolCoM
25 juli 2005, 21:40
Misschien omdat ik dat ook ben?

Zegt genoeg over uw zogenaamde intelligentie. Ik noem dat meer wannebe.

Parnakra
25 juli 2005, 21:49
Zegt genoeg over uw zogenaamde intelligentie. Ik noem dat meer wannebe.

Zeg ik dat ik intelligent ben? Nee, ik zeg dat dat een verklaring kan zijn waarom ik mij zogezegd intelligent voel.

En waarom zou een persoon automatisch -niet- intelligent zijn als hij/zij zegt wel intelligent te zijn?

Morpheus
25 juli 2005, 21:53
Ontopic!

Ollie
25 juli 2005, 22:20
Wel?

Wat hebben de VLD, SP.a en waalse tegenhangers al gepresteerd sinds ze "non-issues" als BHV terug in de ijskast hebben geplaatst (wegens grotere prioriteiten)?

Red_Dog
25 juli 2005, 22:20
Zoals den Berre zei: die 13% is de luide minderheid, die haar mening koste wat het kost wil verkondigen.
Zoals altijd is de meerderheid een silent majority.

edit: Je hoeft non-issue écht niet tussen aanhalingstekens zetten hoor.
Het is nu eenmaal niet belangrijk. Ik herinner me nog goed de reacties toen de klachten over de nachtvluchten opkwamen.
"Ah, da hadden ze maar moeten weten toen ze daar gingen wonen he"
"Die luchthaven was daar eerder, eigen schuld"

Toen was de tendens een ver-van-mijn-bed-show.
Maar nu gaat de rest van Vlaanderen eens zeggen wat er in Brussel moet gebeuren ? Is het omdat er Walen bij zijn betrokken ofzo ?

Ollie
25 juli 2005, 22:24
Zoals den Berre zei: die 13% is de luide minderheid, die haar mening koste wat het kost wil verkondigen.
Zoals altijd is de meerderheid een silent majority.

Waar den berre wel uiterst silent over was, was dat in diezelfde peiling 67% van de Vlamingen meer bevoegdheden voor Vlaanderen wilden (ie de verdere uitkleding van b.). De fascisten.

Red_Dog
25 juli 2005, 22:27
Meer bevoegdheden voor Vlaanderen ? Ohnoes.
So what, daar gaat hij heus niet van wakker liggen imo.
België zal niet gesplitst worden omdat alle regio's meer bevoegdheden krijgen hoor.

Ollie
25 juli 2005, 22:39
edit: Je hoeft non-issue écht niet tussen aanhalingstekens zetten hoor. Het is nu eenmaal niet belangrijk.

Sluit perfect aan op een punt dat Paul Belien maakte in een debat tegen Van Der Kelen. De grondwet is blijkbaar "niet belangrijk" als het toepassen ervan communautaire problemen zou veroorzaken (of erger, voor b. dan). Ik moet je er toch niet aan herinneren dat als het probleem BHV niet opgelost is tegen de volgende verkiezingen, de uitslag daarvan ongeldig is? Hoezo belangrijk?

Maar nu gaat de rest van Vlaanderen eens zeggen wat er in Brussel moet gebeuren ? Is het omdat er Walen bij zijn betrokken ofzo ?

In Brussel? Halle en Vilvoorde liggen in Vlaanderen. Daar hebben (geloof het of niet) de Vlamingen wel wat over te zeggen.

Ollie
25 juli 2005, 22:56
Meer bevoegdheden voor Vlaanderen ? Ohnoes.
So what, daar gaat hij heus niet van wakker liggen imo.

Uw geestesgenoot in deze thread (morpheus) anders wel. Blijkbaar hypothekeren "partijtjes" als n-va de toekomst van belgie.

België zal niet gesplitst worden omdat alle regio's meer bevoegdheden krijgen hoor.

Waarom hebben uw waalse vrienden dan zo'n problemen met verdere staatshervormingen?

Red_Dog
25 juli 2005, 23:03
De N-VA heeft niets te zeggen in Vlaanderen.
Ware het niet dankzij de CD&V bestonden ze zelfs niet meer, beetje zoals de VU.
En moet dat nu echt, altijd zwart-wit ?
Ik ben links, dus moet ik wel goede vriendjes zijn met de Walen zeker.
En weetwel, Brussel-Halle-Vilvoorde he.
En de enige winnaar van ongeldige verkiezingen is die 13% die Vlaanderen onafhankelijk wil zien. Zal dus ook niet gebeuren.

Ollie
25 juli 2005, 23:12
De N-VA heeft niets te zeggen in Vlaanderen.
Ware het niet dankzij de CD&V bestonden ze zelfs niet meer, beetje zoals de VU.

Relevantie?

En moet dat nu echt, altijd zwart-wit ?

Hoezo?

En weetwel, Brussel-Halle-Vilvoorde he.

Ja en? BHV is niet exclusief Brussel dus uw opmerking dat de rest van Vlaanderen niets te zeggen heeft in Brussel sloeg nergens op.

En de enige winnaar van ongeldige verkiezingen is die 13% die Vlaanderen onafhankelijk wil zien. Zal dus ook niet gebeuren.

Dus gaan ze weer moeten onderhandelen om het "non-issue" BHV opgelost te krijgen? Dat zal morpheus niet graag horen. Zo'n tijdsverspilling.

Morpheus
25 juli 2005, 23:26
Waarom hebben uw waalse vrienden dan zo'n problemen met verdere staatshervormingen?
My god... wat een manier van discussiëren. Omdat we het niet eens zijn met uw "slechte walen"-politiekt zijn we ineens grote vrienden?

Ik ben dat gezeik over die slechte Walen stronte beu...
Ze hebben gewoon minder economische mogelijkheden... (zee,havens, geschiedenis).

Sorry dat wij niet mee doen aan die alles voor onszelf politiek :).
België is goed zoals het is, op twee punten na:

- Vlaamse zeikerds die op alles kappen met een ander kleurtje of andere taal heeft
- Waalse koppigaards die zich daar steeds op vastpinnen om niet te moeten veranderen

mvg

Red_Dog
25 juli 2005, 23:30
All hail Morpheus, hij heeft de wijsheid in pacht :)

niet sarcastisch dus

Parnakra
26 juli 2005, 00:11
My god... wat een manier van discussiëren. Omdat we het niet eens zijn met uw "slechte walen"-politiekt zijn we ineens grote vrienden?

Ze hebben gewoon minder economische mogelijkheden... (zee,havens, geschiedenis).

- Vlaamse zeikerds die op alles kappen met een ander kleurtje of andere taal heeft
- Waalse koppigaards die zich daar steeds op vastpinnen om niet te moeten veranderen

mvg

Er is wel degelijk een derde probleem:

- Mensen die niet willen inzien dat er meer dan twee dingen niet goed zijn in België.

LeSec
26 juli 2005, 01:35
Ach België heeft infeite nooit goed gegaan :)

Ontworpen als een bufferstaat voor grotere naties buiten te houden
Verschillende bewinden gekend, franstalig/oostenrijks/nederlands, enz...
Infeite is België gwn altijd al een speelbal geweest.

We hebben nie een revolutie lijk frankrijk gekend op dat vlak hé :) ik zeg wel op dat vlak...
Daar wast 1 taal, point finale!

Ier zitten we al met 2 talen, wat ier dus gralijk neig schijnt te botsen.
Wat wij als vlamingen soms vergeten is da Wallonië vroeger de grootste economie had hé, in den tijd van de steenkoolmijnen ofzo...

Wat ik wel nie weet en da moetek eerlijk bekennen is of wij daar ooit ne frang van gezien hebben?

Fin ja tis gewoon zo dat er té veel geld stroomt van Vlaanderen naar Wallonië.

Ik denk ook dat de gemiddelde bewoner het gezeik rond communautaire kwesties ferm beu is, enfin ik altans toch.

En velen nemen hier ook die splitsing nogal simplistisch op, bv brussel een vrijstaat van maken? wtf :wtf: ? Tis hier het vaticaan nie hé :x

Al bij al denk ik dat het voor de doorsnee Vlaming een goede zaak zou zijn, die splitsing :). We zouden er welvarender op geraken, we zouden ook minder zorgen hebben rond die problemen met Wallonië...

En ik denk da het er ooit wel zit aan te komen, ge ziet het vlaamse gevoel weer aanwakkeren, tis het federalisme hun eigen schuld infeite...

Veel te veel ambras, te weinig resultaten, bevolking "pissed off".

En da van belgium united is dikken bulcrap, België is nooit united geweest

Wij zijn puur een samenraapsel van vanalles en nogwat, "geregeerd" door een friggin oostenrijkse familie, hebben ier 3 regeringen da ni anders doen als ambras maken, luxedouches installeren :p, en rondjes draaien.

Ollie
26 juli 2005, 06:55

Ik zeik niet over "slechte walen", ik heb het woord slecht nooit gebruikt (en het woord walen slechts éénmaal). Het lijkt wel jouw manier van discussiëren te zijn, antwoorden op zo weinig mogelijk van mijn post (liefst verdraaid want anders weten we niet wat zeggen).

Antwoordt liever hier op:

Sorry dat wij niet mee doen aan die alles voor onszelf politiek :). België is goed zoals het is, op twee punten na:

- Waalse koppigaards die zich daar steeds op vastpinnen om niet te moeten veranderen.

Buiten wat (obligate) "jullie zijn egoïsten en rascisten" geblaat (unieke bijdrage aan de discussie) toch wel een contradictie om U tegen te zeggen. De laatste pagina's van de thread er maar blijven op doorhameren dat partijtjes als n-va met hun "communautair gezwets" de toekomst van belgie hypothekeren en tegelijkertijd klagen dat de waalse koppigaards niet willen veranderen. Hoezo veranderen? Belgie is toch goed zoals het is?

Le Roy Landis
26 juli 2005, 07:50
wat je vergeet is dat die mensen die lopen te roepen "stem niet voor het vb" te dom zijn om te beseffen dat ze met hun gezaag gewoon steeds meer mensen naar het vb drijven:p

bij mij is't juist omgekeerd

ik krijg het stillekes aan op men heupen van bepaalde individuen. :crazy:

ec8or
26 juli 2005, 08:36

Trouwens een citaat van iemand (weet niet meer wie juist, één of andere prof): "Het enige wat het VB heeft bereikt de laatste 15jaar is dat niemand nog met een Vlaamse leeuw durft buiten komen".

Dit volledig :offtopic:
neeje dat hebben we aan de bange rode proggies te danken!

ec8or
26 juli 2005, 08:39
Nee, zij zijn slechts een deel van de oorzaak. Maarja, enkel personen met mijn mate van intelligentie ( :ironic: ) zullen dat verstaan, zeker?must be talking about me :)

Oja, dank je voor de -rep hoor, alweer een scheur in m'n hart :love:
muha, jij ook al, dat lijkt wel z'n nieuwe afrekeningstaktiek - en laat ik nu maar zwijgen voor 'ze' nog een reden hebben ergere dingen te doen :woohoo:

servi
26 juli 2005, 09:58
All hail Morpheus, hij heeft de wijsheid in pacht :)

niet sarcastisch dus

Eerder de arrogantie in pacht zul je bedoelen ?

Daar waar mensen zoals Deadbull en stoffer argumenten geven tegen het splitsen, hoor ik van hem alleen maar wat herhalingen van zaken die al gezegd zijn en posts die altijd neerkomen op "wie mijn mening niet deelt is dom".

Ik ben dat gezeik over die slechte Walen stront beu...

Er zegt hier niemand dat de Walen slecht zijn en daar gaat hier ook niet om. Ikzelf heb niet echt problemen met de Walen. Waar ik wel problemen mee heb is de Waalse politiek van tegendraads te doen. Ik stel me echt de vraag hoelang het zal duren eer de Waalse politiekers de geldtransers een belangrijk onderwerp zullen vinden als we ineens de geldkraan dichtdraaien. Gaan de Waalse politiekers er dan ook geen probleem mee hebben als we het maar gewoon uitstellen tot 2007 omdat het geen crisis waard is ?

( Het gigantisch verschil bij dit voorbeeld is dan wel dat die geldtransfers niet wettelijk verplicht zijn, terwijl de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde wel grondwettelijk verplicht is ! )

Die "non"-politiek, die ik hekel, komt grotendeels van de PS en het is een feit dat in Wallonië de PS het voor het zeggen heeft en de PS nog steeds groeit in Wallonië. Het gevaar hierin is dat Wallonië begint te neigen naar een 1-partij politiek en dan zou een federaal bestuur wel eens heel moeilijk kunnen worden ....

Hoezo ? geschiedenis ? We zijn toch 1 volk ? ze hebben toch dezelfde geschiedenis als de Vlamingen ?

trots zijn op Vlaanderen is belachelijk, maar trots zijn op België is goed. :wtf:

k995
26 juli 2005, 16:36

Dan ken jij duidelijk niet veel van de geschiedenis van belgie, wallonie is decenia lang rijker geweest dan vlaanderen, dat zij toen het geld verkwiste is niet het probleem van vlaanderen.

"alles voor onszelf? " Niet echt eerder : "iedereen gelijk voor de wet"

mvgMet andere woorden belgie is helemaal niet goed want je beschrijft practisch de helft van de bevolking.

DeadBull
26 juli 2005, 17:46
Daar waar mensen zoals Deadbull en stoffer argumenten geven tegen het splitsen, hoor ik van hem alleen maar wat herhalingen van zaken die al gezegd zijn en posts die altijd neerkomen op "wie mijn mening niet deelt is dom".

Ik geef mijn mening in een duidelijke reply, gestaafd met een paar punten waarom ik dat denk.
Mensen met een andere mening zijn mensen met een andere mening, of ze dom of slim weet ik niet.

Als u toch alleen maar zaken hoort die al gezegd zijn, weerleg mijn argumenten dan.

servi
26 juli 2005, 19:09
Ik geef mijn mening in een duidelijke reply, gestaafd met een paar punten waarom ik dat denk.
Mensen met een andere mening zijn mensen met een andere mening, of ze dom of slim weet ik niet.

Die "hem" in die zin duidt op Morpheus, niet op jou.

Morpheus
26 juli 2005, 20:11

Die "hem" in die zin duidt op Morpheus, niet op jou.

So what? Omdat uw replies meer dan 15 lijn lang zijn...
Moest er nu ook maar iets zinnig in staan.

Zoals ik al zei, dat er geld stroomt naar Wallonië kan goed zijn...
Maar ik zie het probleem niet. Als je ze wat minder zou voorstellen als een bende luiaards zou hun instelling misschien wat veranderen.

Als je vanuit een andere regering iets probeert af te dwingen, zal het altijd wel non zijn.
Dat zou omgekeerd ook zo zijn.

Met diplomatie zal je wel wat meer bereiken dat hooghartige Vlaamse gezeik dat de laatste tijd vanuit bepaalde partijen komt.
Afdwingen zal nooit werken in een federale staat, dus zit er maar één ding op... Onderhandelen met de Walen over elke hervorming of federale materie (en het niet in de pers uitvechten zoals bepaalde partijen/mensen doen)

Maar bon, dat gezaag over Walen en allochtonen neemt lachwekkende proportie's aan. Helaas is lachwekkend hier wel een foute woordkeuze.
Je moet zoieso met elkaar samenleven.

Stel u ffs voor... Ik leef in het land "Vlaanderen".
Je kan gvd nu al over België pissen!

Een beetje solidaliteit is op zijn plaats... ipv van elke probleem er gewoon te willen uitkieperen. Het zou een uitdaging moeten zijn om die problemen mee te laten werken.
Maar ja, de demoniseren en dan proberen buiten werken is makkelijker dan achter de schermen een oplossing te proberen zoeken.

Moest je het nog niet door hebben, ik doe niet mee aan die stoerdoenerij van de slechte Walen en Allochtonen!

Ik ben voor een constructieve oplossing, en die zal niet liggen in grote verklaringen en stoere onafhankelijkheidsverhalen.
Maar wel in een dialoog achter de schermen :), dan zal misschien eens wat meer bereikt worden dan nu.
Nu drijven we alleen maar verder uit elkaar. En dan doen partijen gelijk het VB alsof het de Walen hun schuld is.

Als je de andere luiaards en profiteurs noemt zou ik ook bij alles non zeggen.

Get the picture?

Diplomatie en overleg en onderling respect zal het wel wat verder brengen dan dat nationalitisch gekweel van partijen die zich Vlaams-nationalisten noemen, maar eigenlijk alleen maar uit zijn op confrontatie.

Je kan niet verwachten van de Walen dat ze je respecteren als bepaalde partijen ze voorstellen als luiaards en profiteur (daar moet je toch geen socioloog voor zijn hé? of moet er een tekeningetje bij).

Respecteer hen, en zij zullen u respecteren...
( het past dan wel niet bij het imago van bepaalde partijen, maar zij trekken er zich dan ook geen fluit van aan... Barsten is de enige oplossing voor hen, net zoals voor andere problemen).

Ik bekijk het toch met enige serieux. En ik zie dat het van twee kanten moet komen ;). Je gelooft toch zelf niet dat die mensen zo lastig doen omdat het in hun genen zit? (dat zou nog iets voor het VB zijn... ze zijn een lastig ras :p).

Actie = reactie... nogmaals...
Dialoog en wederzijds respect zullen u meer opbrengen dan die confrontatiepolitiek.

Parnakra
26 juli 2005, 21:18
Maar ik zie het probleem niet. Als je ze wat minder zou voorstellen als een bende luiaards zou hun instelling misschien wat veranderen.

Dus als we moordenaars niet meer voorstellen als afschuwelijke mensen, zullen het op den duur geen moordenaars meer zijn? :ironic:

Met diplomatie zal je wel wat meer bereiken dat hooghartige Vlaamse gezeik dat de laatste tijd vanuit bepaalde partijen komt.

Oja tuurlijk, nu al BHV vergeten?

Wanneer gaat dit lame excuus nu eens opgebruikt raken? Er zijn genoeg voorbeelden van staten die kleiner zijn dan Vlaanderen die het perfect redden. Ook zijn er al studies geweest en daaruit blijkt dat kleine landen zelfs rendabeler kunnen zijn dan de groten der aarde, indien de omstandigheden positief zijn.

Moest je het nog niet door hebben, ik doe niet mee aan die stoerdoenerij van de slechte Walen en Allochtonen!

We weten al langer dan vandaag dat jij door een roze bril naar de wereld kijkt, hoor.

Nu drijven we alleen maar verder uit elkaar. En dan doen partijen gelijk het VB alsof het de Walen hun schuld is.

Wie weet hebben we dan meer partijen zoals het VB nodig, want het is wel degelijk de Walen hun schuld.

Je kan niet verwachten van de Walen dat ze je respecteren als bepaalde partijen ze voorstellen als luiaards en profiteur (daar moet je toch geen socioloog voor zijn hé? of moet er een tekeningetje bij).

Oh, en de Walen zeggen nooit iets slecht over ons. Nee, zij zijn de engeltjes, sales flamands is waarschijnlijk overgewaaid uit Zuid-Frankrijk.

Ah komaan, nog andere utopische gedachten die je met ons wilt delen?

Ik bekijk het toch met enige serieux. En ik zie dat het van twee kanten moet komen ;). Je gelooft toch zelf niet dat die mensen zo lastig doen omdat het in hun genen zit? (dat zou nog iets voor het VB zijn... ze zijn een lastig ras :p).

Wij hebben al genoeg een hand uitgestrekt naar de Walen, en telkens hebben ze of 'non' gezegd, of die hand misbruikt.

En ik dacht dat er geen rassen bestonen? :ironic:

servi
26 juli 2005, 23:38
So what? Omdat uw replies meer dan 15 lijn lang zijn...
Moest er nu ook maar iets zinnig in staan.

Ok dan als er niets zinnigs uitkomt zal ik dan posten naar jouw voorbeeld :

My God...

Vlaanderen moet onafhankelijk zijn.
En ik heb geen problemen met de andere gemeenschappen, iedereen zijn eigen land is een mooie verwezelijking.
Een beetje eigenheid mag wel, en dit op alle gebied.
Aan "o wat is België goed " doe ik niet mee :)

Leve Vlaanderen :p

o ja en bedankt voor het negatieve reputatiepunt, maar zeg nu zelf was bovenstaande tekst een NUTTIGE TEKST ?

Moest dat geld nuttig besteed worden om de economie meer op gang te trekken, heb ik er geen problemen mee. Maar wat doen ze dan met dat geld ?
Aan de ene kant weten we dit niet eens en aan de andere zien we dat ze (waalse politiekers) het spenderen aan allerlei prestigeprojecten die slechts tijdelijke werkaanbiedingen leveren.

Als je vanuit een andere regering iets probeert af te dwingen, zal het altijd wel non zijn.
Dat zou omgekeerd ook zo zijn.

dat heeft niets met dwingen te maken, een toestand die ongrondwettelijk is, moet gewoon gecorrigeerd worden.

Maar dat de Walen elk jaar meer geld van Vlaanderen krijgt dan dat we geld dat we aan ontwikkelingsgeld geven is natuurlijk geen gezeik. Overigens is het weer hetzelfde hier, niet uw mening = gezeik. Zéér objectief :niceone:

Afdwingen zal nooit werken in een federale staat, dus zit er maar één ding op... Onderhandelen met de Walen over elke hervorming of federale materie (en het niet in de pers uitvechten zoals bepaalde partijen/mensen doen)

Moesten de waalse politiekers nu bereid zijn om dat op een faire manier te doen is dat geen punt. Of hoe verklaar je anders dat het personaliteitsbeginsel volgens de Walen alleen maar geldt in Vlaanderen ?

Maar bon, dat gezaag over Walen en allochtonen neemt lachwekkende proportie's aan. Helaas is lachwekkend hier wel een foute woordkeuze.
Je moet zoieso met elkaar samenleven.

Een situatie aankaarten is lachwekkend (de situatie is hier of Vlaanderen zou moeten splitsen). Jouw politiek moet dan toch ook wel lachwekkend zijn, want situaties aankaarten is belachelijk ?

Ocharme wat moeten de Luxemburgers, de Monegasken, de Liechtensteiners toch diep ongelukkig zijn dat hun land niet groot is ....

Dus dat Vlamingen die onafhankelijkheid willen proberen per definitie stoer te doen ?

Ik ben voor een constructieve oplossing, en die zal niet liggen in grote verklaringen en stoere onafhankelijkheidsverhalen.
Maar wel in een dialoog achter de schermen :), dan zal misschien eens wat meer bereikt worden dan nu.

Wie heeft het hier in godsnaam over stoere onafhankelijkheidsverklaringen ? Er zijn al lang precedenten van landen die op een vredevolle manier gesplitst zijn. De meeste seperatisten willen dit dan ook via overeenkomsten bereiken, maar als het andere deel hier geen oor naar heeft kan je natuurlijk moeilijk een dialoog starten (voor een dialoog moet je nog altijd met 2 partijen zijn bij mijn weten ! )

Als je de andere luiaards en profiteurs noemt zou ik ook bij alles non zeggen.
Verdraai anders eens wat woorden, NIEMAND noemt hier de Walen luiaards en profiteurs. Als je natuurlijk echter concludeert dat als iemand de staat België in vraag stelt daarom ook vindt dat de Walen luiaards en profiteurs zijn , dan scheelt er iets met je deductievermogen ...
Daar moet je toch geen logicus voor zijn, of moet er een tekeningetje bij ?

Diplomatie en overleg en onderling respect zal het wel wat verder brengen dan dat nationalitisch gekweel van partijen die zich Vlaams-nationalisten noemen, maar eigenlijk alleen maar uit zijn op confrontatie.

En de waalse politiekers die op alles "non" zeggen zonder ook al maar te weten over wat het gaat, zijn niet uit op confrontatie ?

Ik bekijk het toch met enige serieux. En ik zie dat het van twee kanten moet komen ;). Je gelooft toch zelf niet dat die mensen zo lastig doen omdat het in hun genen zit?

Van sommige mensen heb ik daar serieus mijn twijfels over. In dit geval heb ik het dan over de Waalse minister-president Van Cauwenbergh die mijn nekharen gewoon recht overeind deed zetten met zijn acties en zijn recente interview in Knack (enkele maanden geleden).
Zo heeft deze Waalse minister-president het Vlaamse parlement aangesproken in Frans en in zijn toespraak gezegd dat we solidair moeten zijn en de geldtransfers dus ongemoeid moeten laten. Maar blijkbaar was het wel teveel solidariteit gevraagd voor onze goede vriend om de Nederlandse taal te leren. Als dat niet wegen met 2 gewichten is weet ik het ook niet meer.

Overigens zijn het niet alleen de Vlamingen die vinden dat er serieus iets hapert met de economie in Wallonie. Bij een enquete van trends-tendances verklaart 62% van de waalse bedrijfsleiders dat de Waalse economie achteruitgaat, een 40% vindt dat de PS daarvoor verantwoordelijk is.

Dialoog en wederzijds respect zullen u meer opbrengen dan die confrontatiepolitiek.

Tiens voor de Waalse politiekers met hun "non"-beleid legt het anders geen windeieren ...

En ik dacht dat er geen rassen bestonen? :ironic:

Er zijn rassen : => http://games.telenet.be/forum/showpost.php?p=5765075&postcount=102
- de respectvolle, dialoogvoerende mens => http://games.telenet.be/forum/showpost.php?p=5765075&postcount=102
- de Vb-zeikers die constant vlaams-nationalistisch gekak voortbrengen en alles op de slechte Walen en allochtonen steken. => + http://games.telenet.be/forum/showpost.php?p=5765075&postcount=102 http://games.telenet.be/forum/showpost.php?p=5758037&postcount=57

(En zeg nu nu niet dat je die woorden niet gebruikt hebt, je hebt ze allemaal gebruikt, en niet om ze te weerleggen)

ec8or
27 juli 2005, 10:52
Zoals ik al zei, dat er geld stroomt naar Wallonië kan goed zijn... Maar ik zie het probleem niet. Als je ze wat minder zou voorstellen als een bende luiaards zou hun instelling misschien wat veranderen.
dat is net waar het fout loopt - jij denkt net als zij.
DAT ZIJ eerst eens een wat minder luie attitude aannemen, zodat wij een gegronde reden hebben onze mening te herzien.

juist ja, en de paashaas bestaat ook echt :ironic:

Maar bon, dat gezaag over Walen en allochtonen neemt lachwekkende proportie's aan. Helaas is lachwekkend hier wel een foute woordkeuze. Je moet zoieso met elkaar samenleven.
dat is net het punt - we worden verplicht met mensen in het zelfde land te wonen die 180° haaks staan op ons, vlamingen, zowel qua taal als cultuur als attitude.

om ff in de buurt te blijven - ever heard about groothertogdom luxemburg?

Een beetje solidaliteit is op zijn plaats... ipv van elke probleem er gewoon te willen uitkieperen. Het zou een uitdaging moeten zijn om die problemen mee te laten werken. Maar ja, de demoniseren en dan proberen buiten werken is makkelijker dan achter de schermen een oplossing te proberen zoeken.
nogmaals, 'solidariteit' maakt mij niet warm - hjet is leuk voor de mensen die zich geengageeerd voelen en hierdoor een zichzelf trachten nuttig te maken voor anderen - ik heb dat niet, en ik wil daar ook niet toe verplicht worden. solidariteit is de plaag van deze tijd, we moeten dit en we moeten dat, allemaal onder het mom van solidariteit.

we know, in jouw ogen bestaan er alleen maar slecht Vlamingen.

Als je de andere luiaards en profiteurs noemt zou ik ook bij alles non zeggen. Get the picture?.fout, de anderen zijn luiaards en profiteurs - en wij merken dat - daarom dat we ze ook zo noemen, het zijn geen 'in het wilde weg' aantijgingen maar een juiste benadering van het gebeuren - get the picture?

dat je jezelf blijft herhalen in elke topic was me al duidelijk, maar om nu ook in hetzelfde antwoord tot 3x toe iedentiek hetzelfde te zeggen dat wordt toch wel wat overdreven, niet?

( het past dan wel niet bij het imago van bepaalde partijen, maar zij trekken er zich dan ook geen fluit van aan... Barsten is de enige oplossing voor hen, net zoals voor andere problemen).

Dialoog en wederzijds respect zullen u meer opbrengen dan die confrontatiepolitiek. 4x toe :)

je gelooft echt nog in sprookjes van respecteer hen en je zult gerespecteerd worden :ironic: het is eerder van doe niet naief of ze verneuken je in je rug.

Zorba
27 juli 2005, 11:15
:offtopic: Servi gebruik aub de quote optie want uw reply is echt onduidelijk met dat schuin gedoe :offtopic:

Drizzt
27 juli 2005, 11:19
Ik behoor dan prolly tot die 87%. Niet dat ik echt tegen een splitsing ben. het interesseert me gewoon geen bal en ik lig er niet van wakker. Maar ja ik woon dan ook niet in Vlaanderen, maar in prov. Antwerpen :d

pina
27 juli 2005, 11:31
dat is net het punt - we worden verplicht met mensen in het zelfde land te wonen die 180° haaks staan op ons, vlamingen, zowel qua taal als cultuur als attitude.

nogmaals, 'solidariteit' maakt mij niet warm - hjet is leuk voor de mensen die zich geengageeerd voelen en hierdoor een zichzelf trachten nuttig te maken voor anderen - ik heb dat niet, en ik wil daar ook niet toe verplicht worden. solidariteit is de plaag van deze tijd, we moeten dit en we moeten dat, allemaal onder het mom van solidariteit.

andere cultuur? :wtf: en waarin verschilt de "vlaamse cultuur" van de "waalse cultuur"? Op vlak van allochtonen: ik zie niet in wat het probleem is indien allochtonen er andere gewoontes op nahouden dan autochtonen. Heb jij er een probleem mee dat ze elke dag kouskous eten ipv aardappelen?

uw houding over solidariteit bevestigt alleen maar uw hoge mate van onverdraagzaamheid en uw visie op uw medemens. Een visie waaarbij je je superieur voelt tov andere mensen die het met minder moeten stellen dan wij.

Mensen die in de derde wereld worden geboren en daar moeten leven hebben daar niet om gevraagd. Zij hebben hoegenaamd niet zoveel geluk, of kansen op geluk als ons. De enige kans dat die mensen kunnen hebben om een deftig leven is door te migreren. Maar dan botsen ze natuurlijk met de autochtonen die net zoals jij een neerzien op hen. Wat ze ook doen, het is ook nooit goed voor mensen zoals u hé

In de veronderstelling dat jij een staatsleider zou zijn met alle volmacht, dan zou jij gewoon een noodstop invoeren inzake ontwikkelingssamenwerking, en al het geld besteden in het uitwijzen van allochtonen. Aangezien solidariteit in uw ogen een noodzakelijk kwaad is.

ec8or
27 juli 2005, 12:40
andere cultuur? :wtf: en waarin verschilt de "vlaamse cultuur" van de "waalse cultuur"? Op vlak van allochtonen: ik zie niet in wat het probleem is indien allochtonen er andere gewoontes op nahouden dan autochtonen. Heb jij er een probleem mee dat ze elke dag kouskous eten ipv aardappelen?
ik had het dan ook op het vlak van cultuur eerder over die allochtonen - en dan heb ik het niet over wat ze eten of wat ze thuis doen, dat maakt me geen zier uit, maar vooral over de tegenstrijdigheden tss wat wij als 'normaal' betrachten en wat zij voor 'normaal' aannemen.

uw houding over solidariteit bevestigt alleen maar uw hoge mate van onverdraagzaamheid en uw visie op uw medemens. Een visie waaarbij je je superieur voelt tov andere mensen die het met minder moeten stellen dan wij.
ik voel me helemaal niet superieur tov mensen die het met minder moeten rooien, ik heb gewoon schijt aan profiteurs die teren op 'mijn centen' en mij dan ook nog eens vertellen wat wel en niet kan (om het ff simpel voor te stellen dus).
en wat jullie daarover vinden is jullie zaak, ik vind het evenzeer mijn recht om niet solidair te zijn.

Mensen die in de derde wereld worden geboren en daar moeten leven hebben daar niet om gevraagd. Zij hebben hoegenaamd niet zoveel geluk, of kansen op geluk als ons. De enige kans dat die mensen kunnen hebben om een deftig leven is door te migreren. Maar dan botsen ze natuurlijk met de autochtonen die net zoals jij een neerzien op hen. Wat ze ook doen, het is ook nooit goed voor mensen zoals u hé
dat mensen daar geboren worden is hun pech, niet mijn probleem - en als iedereen een deftige kans op geluk wilt door hier te migreren dan wordt het idd wel mijn probleem - want de meeste van die gelukszoekers vinden door tal van factoren geen (legaal) werk en dus wie moet ervoor opdraaien? juist, de werkende bevolking.

In de veronderstelling dat jij een staatsleider zou zijn met alle volmacht, dan zou jij gewoon een noodstop invoeren inzake ontwikkelingssamenwerking, en al het geld besteden in het uitwijzen van allochtonen. Aangezien solidariteit in uw ogen een noodzakelijk kwaad is.
deels ja, ik zou geen verplichting maken van het bijdragen aan de 3de wereld dmv belastingsgeld eraan te spenderen/verspillen. mensen die willen helpen zijn voor mij zeker vrij dit te doen - geen problemen mee.

en allochtonen uitwijzen zou een beetje drastisch zijn dit ongenuanceerd te stellen - maar ik zou het toch iets anders organiseren dan nu het geval is - een aanmaning krijgen om binnen, ik dacht, 3 dagen het land te verlaten is toch al te belachelijk?
en gevallen als semira zouden bij mij ook niet meer gebeuren, C-130 Hercules van de belgische luchtmacht is de ideale oplossing.

hendrik1
27 juli 2005, 13:05
Tegen ''de transfers'' zijn heeft niets maar dan ook niets te maken met een 'onverdraagzaamheid (tov solidariteit). Ik wil gerust die 300 euro die we nu moeten betalen afstaan aan mensen die het nodig hebben, maar wat ik niet kan verdragen is dat het zoals nu in een bodemloze put verdwijnt.
Ontwikkelingsgeld voor Afrika wordt wss beter besteed.

ec8or
27 juli 2005, 13:09
Ontwikkelingsgeld voor Afrika wordt wss beter besteed.
think again... (Mobutu was hét vb van goeie aanwending van onze ontwikkelingssteun :x ).

Morpheus
27 juli 2005, 13:41
fout, de anderen zijn luiaards en profiteurs - en wij merken dat - daarom dat we ze ook zo noemen, het zijn geen 'in het wilde weg' aantijgingen maar een juiste benadering van het gebeuren

Ik wil je even proficiat wensen met je prachtige inschatting :ironic: .
De Walen luiaards noemen :ironic: .

Voor de rest maak ik hier geen woord meer aan vuil

ec8or
27 juli 2005, 13:56
Ik wil je even proficiat wensen met je prachtige inschatting :ironic: .
De Walen luiaards noemen :ironic: .

Voor de rest maak ik hier geen woord meer aan vuil
ochermkes tochskes...

walen en allochtonen mogen niets genoemd worden maar de vlaming noem jij wel een nationalistische racistische en fascistische zeikerd.

en wees maar zeker dat 'de waal' een pak minder ondernemend is dan 'de vlaming'. anders was het daar nu zeker niet zo'n janboel geweest - helemaal al niet met al die financiele steun die ze krijgen.
maar ja het is gemakkelijker met dat geld de mensen gewoon elke maand uit te betalen dan werkelijk dat geld goed aan te wenden en trachten de regio weer in beweging te krijgen.

en jij, die woont in het centrum van oost-vlaanderen hebt in de verste verte geen direkte confrontatie met zaken als BHV en nachtvluchten en waalse arrogantie in vlaanderen - dus om dat telkens met je vermanend vingertje aan te komen draven is wat mij betreft eerder hypocrisie dan echt weten waarover je het hebt.

n/o.

thaputra
27 juli 2005, 15:59
ach, volgend jaar is di rupo premier en dan kunne wij es 'neje' zegge

hendrik1
27 juli 2005, 17:18
ach, volgend jaar is di rupo premier en dan kunne wij es 'neje' zegge

:p Ik zou niet verschieten als dat cijferke dan plots de hoogte ingaat ;)

dunno
27 juli 2005, 18:59
Morpheus, waar woont gij? Voor u is het zeker allemaal een ver van mijn bed show?

Mijn bompa 3 dagen geleden.Bij de koers zag hij al die vlaamse vlaggen, hij noemde die mensen extremisten, flaminganten.(is voor helft waal)

Jezus, gaan we vlaanderen vlagt nu al linken aan VB?

hendrik1
27 juli 2005, 19:25
Morpheus, waar woont gij? Voor u is het zeker allemaal een ver van mijn bed show?

Mijn bompa 3 dagen geleden.Bij de koers zag hij al die vlaamse vlaggen, hij noemde die mensen extremisten, flaminganten.(is voor helft waal)

Jezus, gaan we vlaanderen vlagt nu al linken aan VB?

LOL idd, is soms echt niet te doen.
Als dan de Ronde van Frankrijk door Wallonië komt dan krijgen de burgemeesters de opdracht om bijna in elk dorp een Waalse vlag of tweehonderd te zetten, als ik me niet vergis kregen ze die zelfs gratis van de Waalse overheid... tja
Zal het nooit vergeten, vooral dat helizicht, was toen zo 'overdone' dat het belachelijk werd :)

wlibaers
28 juli 2005, 00:59

Eigenlijk is dat een fenomeen dat al vrij lang bekend is, en verklaard. De meeste mensen hebben namelijk een "normale" gehechtheid aan hun land. Tenzij je je speciaal gaat informeren over wat er in je land allemaal misloopt EN ook nog eens de eventuele voordelen van een splitsing overweegt is het dus te verwachten dat velen zich Belg voelen. Niet iedereen is even goed op de hoogte van al die transfers e.d.

Dan het op het eerste zicht bizarre deel: als maar 13% voor de splitsing is, waarom gedraagt de politieke wereld zich dan alsof België in zijn voortbestaan bedreigd wordt? Antwoord: omdat dat inderdaad zo is. Hoewel er maar een minderheid voorstander is van splitsing (voornamelijk maar niet uitsluitend in Vlaanderen, in Wallonië zijn er ook wel wat separatisten en rattachisten te vinden), zijn er wel heel wat andere onderwerpen waarover de Vlaamse en Waalse politici en bevolking onverzoenbaar verdeeld zijn, voor zover ze ervan op de hoogte zijn. Zowat elk significant politiek onderwerp lijdt hieraan (voor de mensen die zich afvragen waarom er zoveel tijd besteed wordt aan communautaire dossiers: omdat er bijna geen andere meer zijn). Eindeloopbaan, justitie, sociale zekerheid,...

Dus hoewel er geen meerderheid is voor een splitsing omwille van de splitsing, is er wel een steeds grotere kans op een meerderheid die een bepaald dossier er absoluut wil doordrukken, ongeacht de gevolgen voor België. M.a.w. een splitsing omdat de meerderheid in een regio een visie op goed bestuur heeft die niet binnen België gerealiseerd kan worden.

k995
28 juli 2005, 08:14
LOL idd, is soms echt niet te doen.
Als dan de Ronde van Frankrijk door Wallonië komt dan krijgen de burgemeesters de opdracht om bijna in elk dorp een Waalse vlag of tweehonderd te zetten, als ik me niet vergis kregen ze die zelfs gratis van de Waalse overheid... tja
Zal het nooit vergeten, vooral dat helizicht, was toen zo 'overdone' dat het belachelijk werd :)

SOrry hoor maar zo is het helemaal niet, 1 keer is dat gebeurd als reactie op de "vlaanderen vlagt" groep die in vlaanderen naar elk evenement komt en zelfs naar het buitenland gaat als er vlamingen komen.

De burgemeester hadden ook helemaal niet de opdracht gekregen, er waren gewoon vlaggen gekocht en die werden uitgedeeld .

k995
28 juli 2005, 08:18
dat is net waar het fout loopt - jij denkt net als zij.
DAT ZIJ eerst eens een wat minder luie attitude aannemen, zodat wij een gegronde reden hebben onze mening te herzien.

Ach komaan je doet alsof dat elke waal genetisch aangeboren lui is. Onzin natuurlijk je hebt evenveel luiaards daar als hier . Door het systeem daar valt dat misschien meer op maar dat is alles.

Weeral : niet overdrijven, ja vlamingen en walen zijn cultureel verschillend maar NEE ze staan niet haaks op elkaar. Eerder zijn er een klein aantal verschillen tussen de 2 groepen.

Wel tough luck, we wonen nu eenmaal in ene land dat solidair is met anderen. Jij wil misschien zo egoistisch zijn dat al wat de staat van jou krijgt onrechtstreeks terug naar jou moet gaan maar zo werkt belgie nu eenmaal niet . In het stemlokaal kan je dat proberen te veranderen, en anders migreer je maar als je dat zo onleefbaar vind.

fout, de anderen zijn luiaards en profiteurs - en wij merken dat - daarom dat we ze ook zo noemen, het zijn geen 'in het wilde weg' aantijgingen maar een juiste benadering van het gebeuren - get the picture?

Onzin, de meeste aantuigingen zijn idd "in het wilde weg", alle walen luiaards noemen hierboven is daar het perfect voorbeeld van. Dan zijn alle vlaams blokkers ook racisten en facisten .

ec8or
28 juli 2005, 09:00
Ach komaan je doet alsof dat elke waal genetisch aangeboren lui is. Onzin natuurlijk je hebt evenveel luiaards daar als hier . Door het systeem daar valt dat misschien meer op maar dat is alles.
het is een vicieuze cirkel daar - door het 'systeem' idd, nogmaals, een tijd geleden gelezen dat van de beroepsbevolking van -25 jarigen er in wallonie zo'n 26% werkloos is terwijl hier in vlaanderen 'maar' 11% van diezelfde groep dacht ik...
er wordt geen zak meer gedaan met de jaarlijkse 'donaties' dan sociale uitkeringen allerhande. er wordt quasi niet geinvesteerd, er worden quasi geen offers gebracht... de verouderde industrie daar blijft maar aanmodderen dmv van staatssteun... Val St Lambert was dachtik al enkele jaren failliet - maar 'draait' nog steeds, nu dit is wel een bedrijf dat van mij mag blijven bestaan en gefinancierd worden, dit maakt zogezegd deel uit van ht 'belgisch' erfgoed ;)
Cockerill Sambre... need I say more?

Weeral : niet overdrijven, ja vlamingen en walen zijn cultureel verschillend maar NEE ze staan niet haaks op elkaar. Eerder zijn er een klein aantal verschillen tussen de 2 groepen.
dat is jouw mening, de mijne is dat er enorme verschillen zijn, vooral in mentaliteit.

Wel tough luck, we wonen nu eenmaal in ene land dat solidair is met anderen. Jij wil misschien zo egoistisch zijn dat al wat de staat van jou krijgt onrechtstreeks terug naar jou moet gaan maar zo werkt belgie nu eenmaal niet . In het stemlokaal kan je dat proberen te veranderen, en anders migreer je maar als je dat zo onleefbaar vind.
Het geld dat ik dmv belastingen afsta aan de staat moet helemaal niet (on)rechtstreeks naar mij terugvloeien, mag aangewend worden voor allerlei projecten binnen dit land... maar liefst niet om het proletaristische Wallonie te blijven ondersteunen in z'n algemene achteruitgang... om nog maar te zwijgen over bodemloze 3de wereld-putten.

migreren zal ik niet doen, i love Vlaanderen way too much ;) maar ik blijf wel in blijde afwachting van die bepaalde dag, de dag dat op m'n identitieteitskaart bij nationaliteit 'Vlaming' staat :)

Onzin, de meeste aantuigingen zijn idd "in het wilde weg", alle walen luiaards noemen hierboven is daar het perfect voorbeeld van. Dan zijn alle vlaams blokkers ook racisten en facisten .
dat zijn ze toch ook? meen ik meermaals gehoord en gelezen te hebben :)

hendrik1
28 juli 2005, 10:06
SOrry hoor maar zo is het helemaal niet, 1 keer is dat gebeurd als reactie op de "vlaanderen vlagt" groep die in vlaanderen naar elk evenement komt en zelfs naar het buitenland gaat als er vlamingen komen.

De burgemeester hadden ook helemaal niet de opdracht gekregen, er waren gewoon vlaggen gekocht en die werden uitgedeeld .

Ik denk dat je dit vrnmlk bedoelde op de vlaggen aan de aankomst van een rit en dan heb je wel gelijk.
Maar waar ik het op heb zijn de vlaggen die staan bij het binnen- en buitenrijden van een dorp/gemeente. Die staan in een stenen koker van enkele honderden kilo en die kan je niet zomaar 'uitdelen' ;) (die vlaggen zijn ook wat groter dan je gemiddelde handhold-vlag :) )
Ik meen me te herinneren uit een krant dat die wel degelijk van de Waalse overheid 'gesponserd' waren...

pina
28 juli 2005, 11:09
het is een vicieuze cirkel daar - door het 'systeem' idd, nogmaals, een tijd geleden gelezen dat van de beroepsbevolking van -25 jarigen er in wallonie zo'n 26% werkloos is terwijl hier in vlaanderen 'maar' 11% van diezelfde groep dacht ik...
er wordt geen zak meer gedaan met de jaarlijkse 'donaties' dan sociale uitkeringen allerhande. er wordt quasi niet geinvesteerd, er worden quasi geen offers gebracht... de verouderde industrie daar blijft maar aanmodderen dmv van staatssteun... Val St Lambert was dachtik al enkele jaren failliet - maar 'draait' nog steeds, nu dit is wel een bedrijf dat van mij mag blijven bestaan en gefinancierd worden, dit maakt zogezegd deel uit van ht 'belgisch' erfgoed ;)

dat is jouw mening, de mijne is dat er enorme verschillen zijn, vooral in mentaliteit.

Het geld dat ik dmv belastingen afsta aan de staat moet helemaal niet (on)rechtstreeks naar mij terugvloeien, mag aangewend worden voor allerlei projecten binnen dit land... maar liefst niet om het proletaristische Wallonie te blijven ondersteunen in z'n algemene achteruitgang... om nog maar te zwijgen over bodemloze 3de wereld-putten.

migreren zal ik niet doen, i love Vlaanderen way too much ;) maar ik blijf wel in blijde afwachting van die bepaalde dag, de dag dat op m'n identitieteitskaart bij nationaliteit 'Vlaming' staat :)

dat zijn ze toch ook? meen ik meermaals gehoord en gelezen te hebben :)tot vlaanderen op een dag in een dipje zit en wallonië een bloei kent...vroeger was vlaanderen ook wat wallonië nu is.

verschil in mentaliteit? inderdaad, gedeeltelijk: daar lopen er bijlange niet zoveel extreem-rechtse aanhangers rond als hier in vlaanderen. Zijn er nog andere verschillen in mentaliteit dat je kan aanhalen?

Mijn mentaliteit verschilt enorm veel van uw mentaliteit, is dat dan een reden om de steden waarin we leven ook al onafhankelijk te maken?

Wat lees ik daar? Het geld moet niet naar u terugvloeien? Ruik ik hier een vleugje solidariteit? Solidariteit, zolang het maar in vlaanderen en voor vlamingen blijft zeg maar.

ec8or
28 juli 2005, 11:20
tot vlaanderen op een dag in een dipje zit en wallonië een bloei kent...vroeger was vlaanderen ook wat wallonië nu is.
allow me to believe that this will never happen again ;)

verschil in mentaliteit? inderdaad, gedeeltelijk: daar lopen er bijlange niet zoveel extreem-rechtse aanhangers rond als hier in vlaanderen. Zijn er nog andere verschillen in mentaliteit dat je kan aanhalen?
omdat vlaams-nationalistisch hier ook gelijk staat met extreem rechts - en omdat de situatie in Wallonie voortbrengt veel meer te zijn met een socialistisch klimaat.

Mijn mentaliteit verschilt enorm veel van uw mentaliteit, is dat dan een reden om de steden waarin we leven ook al onafhankelijk te maken?
je moet het niet zo kleinzierig zien, and you know it ;)

Wat lees ik daar? Het geld moet niet naar u terugvloeien? Ruik ik hier een vleugje solidariteit? Solidariteit, zolang het maar in vlaanderen en voor vlamingen blijft zeg maar.
neeje geen solidariteit maar gezonde investering, gezonde aanwending van kapitaal. het is niet omdat ik kan aanvaarden dat delen van mijn belastingsgeld aangewend worden voor algemeen nut dat ik daarom ineens de gulle weldoener ben.
het is ookniet zo omdat ik egoistisch ingesteld ben dat ik helemaal niet 'wil' toedragen aan de algemeenheid van de maatschappij waarin ik leef.

pina
28 juli 2005, 11:21
ik voel me helemaal niet superieur tov mensen die het met minder moeten rooien, ik heb gewoon schijt aan profiteurs die teren op 'mijn centen' en mij dan ook nog eens vertellen wat wel en niet kan (om het ff simpel voor te stellen dus).
en wat jullie daarover vinden is jullie zaak, ik vind het evenzeer mijn recht om niet solidair te zijn.

dat mensen daar geboren worden is hun pech, niet mijn probleem - en als iedereen een deftige kans op geluk wilt door hier te migreren dan wordt het idd wel mijn probleem - want de meeste van die gelukszoekers vinden door tal van factoren geen (legaal) werk en dus wie moet ervoor opdraaien? juist, de werkende bevolking.

deels ja, ik zou geen verplichting maken van het bijdragen aan de 3de wereld dmv belastingsgeld eraan te spenderen/verspillen. mensen die willen helpen zijn voor mij zeker vrij dit te doen - geen problemen mee.

en allochtonen uitwijzen zou een beetje drastisch zijn dit ongenuanceerd te stellen - maar ik zou het toch iets anders organiseren dan nu het geval is - een aanmaning krijgen om binnen, ik dacht, 3 dagen het land te verlaten is toch al te belachelijk?
en gevallen als semira zouden bij mij ook niet meer gebeuren, C-130 Hercules van de belgische luchtmacht is de ideale oplossing.als je de profiteurs wilt aanpakken, kijk dan zelf eerst naar vlaanderen zelf. Er lopen daar enorm veel profiteurs rond die liever elke maand een uitkering uitbetaald zien ipv voor een beetje meer geld te gaan werken.

uw hautaine houding van: "dat mensen daar geboren worden is hun pech, niet mijn probleem - en als iedereen een deftige kans op geluk wilt door hier te migreren dan wordt het idd wel mijn probleem" is ronduit egoïstisch en degoutant. Ik veronderstel dan dat jij met die houding gelooft in het fatalisme? Daarenboven moet ik hier weer hetzelfde verhaaltje vertellen: migrant komt hier wonen, vindt legaal werk: jij roept dat ze ons geld afpakken. Migrant komt hier wonen, vindt (voorlopig) geen werk en jij roept: het zijn profiteurs. Migrant heeft werk, verliest job, leeft van uitkering tot hij werk vindt, en jij roept weer: het zijn profiteurs.

Indien jij dan een staatsleider zou zijn, dan zou het zelfs niet hoeven om migranten uit te wijzen aangezien jij de grenzen zou gesloten houden voor elke kleurling.

pina
28 juli 2005, 11:29
allow me to believe that this will never happen again ;)

omdat vlaams-nationalistisch hier ook gelijk staat met extreem rechts - en omdat de situatie in Wallonie voortbrengt veel meer te zijn met een socialistisch klimaat.

je moet het niet zo kleinzierig zien, and you know it ;)

neeje geen solidariteit maar gezonde investering, gezonde aanwending van kapitaal. het is niet omdat ik kan aanvaarden dat delen van mijn belastingsgeld aangewend worden voor algemeen nut dat ik daarom ineens de gulle weldoener ben.
het is ookniet zo omdat ik egoistisch ingesteld ben dat ik helemaal niet 'wil' toedragen aan de algemeenheid van de maatschappij waarin ik leef.ik heb toch nog altijd geen voorbeeld gezien van wat jij een andere mentaliteit noemt waardoor vlamingen en walen niet kunnen samenleven in 1 land.

Het gaat niet om het kleinzierig doen. Zo zie jij het nu eenmaal. Ik zie totaal niet in hoe jij de mentaliteit van de walen kan beoordelen. Dat je het waalse beleid hekelt, en daaraan de onafhankelijkheid van vlaanderen wilt aan koppelen, kan ik nog enigszins begrijpen, maar de mentaliteit van de walen? neen dat alleszins niet. Er is geen enkel punt vwb de mentaliteit van de walen waarbij je kan zeggen dat het de reden is waarom we niet in 1 land kunnen samenleven.

solidariteit zolang het maar binnen de vlaamse grenzen blijft hé. Ik veronderstel dan dat jij ook tegenstander bent van dat uw geld wordt uitbesteed aan ons sociaal vangnet? Aangezien iedereen van dat vangnet kan genieten. Dus ook "die luie en profiterende migranten" (we zwijgen dan maar over de profiterende en luie vlamingen zeker? Die bestaan immers niet)

hendrik1
28 juli 2005, 11:39
Niet alle migranten die hier geen werk vinden zijn profiteurs idd.
Spijtig genoeg:
Je vind er natuurlijk altijd die (zoals één in mijn straat) in land X een aantal hectaren land heeft en daarmee een aardige duit verdient en hier dan de invalide komt spelen...
Soms keren ze dan jaarlijks terug naar hun land en delen dan op ons kosten geneesmiddelen uit aan familie en vrienden, bovendien komen ze dan nog ns terug met meer personen dan waarmee ze vertrokken zijn (familie) die hier dan ons volledig wettelijk 'dop' mogen komen trekken.

Nog ns, ze zijn niet allemaal zo, maar zo'n mensen maken ons sociaal systeem kapot.
Spijtig genoeg wordt hier ook weinig aan gedaan...
Ik ben helemaal niet onverdraagzaam voor dat ge begint... ;) Het is een feit en het komt hier genoeg voor in ons Belgenlandje en dit kost de staat heel veel geld trust me.
greetz

ec8or
28 juli 2005, 11:47
als je de profiteurs wilt aanpakken, kijk dan zelf eerst naar vlaanderen zelf. Er lopen daar enorm veel profiteurs rond die liever elke maand een uitkering uitbetaald zien ipv voor een beetje meer geld te gaan werken.
idd, dat zul je mij nooit horen tegenspreken - maar er is de nuance dat die onderhouden worden door 'eigen geld' en in Wallonie worden ze onderhouden door andermans geld (mijn geld dus).
niet dat ik het heb voor vlaamse profiteurs, verre van, en plus wordt er hier mijns inziens toch wat efficienter en gerichter geageerd tov dat soort profiteurs - niet dat het veel zoden aan de dijk brengt maar het wordt minder algemeen getolereerd.

uw hautaine houding van: "dat mensen daar geboren worden is hun pech, niet mijn probleem - en als iedereen een deftige kans op geluk wilt door hier te migreren dan wordt het idd wel mijn probleem" is ronduit egoïstisch en degoutant. Ik veronderstel dan dat jij met die houding gelooft in het fatalisme? Daarenboven moet ik hier weer hetzelfde verhaaltje vertellen: migrant komt hier wonen, vindt legaal werk: jij roept dat ze ons geld afpakken. Migrant komt hier wonen, vindt (voorlopig) geen werk en jij roept: het zijn profiteurs. Migrant heeft werk, verliest job, leeft van uitkering tot hij werk vindt, en jij roept weer: het zijn profiteurs.
idd mijn houding mag voor velen degoutant zijn maar toch blijf ik daar achter staan. en mij hoor je NOOIT roepen dat een migrant die hier legaal werkt en voor de rest mooi geintegreerd z'n ding doet, ons werk afpakt. integendeel zelfs, ik juich dat enkel toe.

Indien jij dan een staatsleider zou zijn, dan zou het zelfs niet hoeven om migranten uit te wijzen aangezien jij de grenzen zou gesloten houden voor elke kleurling.
dat is een beetje overdreven maar het zou er idd anders aan toegaan dan nu ;)

ec8or
28 juli 2005, 11:53
ik heb toch nog altijd geen voorbeeld gezien van wat jij een andere mentaliteit noemt waardoor vlamingen en walen niet kunnen samenleven in 1 land.

Het gaat niet om het kleinzierig doen. Zo zie jij het nu eenmaal. Ik zie totaal niet in hoe jij de mentaliteit van de walen kan beoordelen. Dat je het waalse beleid hekelt, en daaraan de onafhankelijkheid van vlaanderen wilt aan koppelen, kan ik nog enigszins begrijpen, maar de mentaliteit van de walen? neen dat alleszins niet. Er is geen enkel punt vwb de mentaliteit van de walen waarbij je kan zeggen dat het de reden is waarom we niet in 1 land kunnen samenleven.

solidariteit zolang het maar binnen de vlaamse grenzen blijft hé. Ik veronderstel dan dat jij ook tegenstander bent van dat uw geld wordt uitbesteed aan ons sociaal vangnet? Aangezien iedereen van dat vangnet kan genieten. Dus ook "die luie en profiterende migranten" (we zwijgen dan maar over de profiterende en luie vlamingen zeker? Die bestaan immers niet)
loop gewoon eens rond in wallonie, de algemene sfeer, indruk, uitstraling van hun steden en dorpen... het vieze vuile, niet onderhouden, het laat maar gedijen, het 'franse karakter' van alles.

en ja, er zullen wel uitzonderingen zijn, maar ik nodig je uit eens naar mijn gemeente te komen, overijse, wat rond te lopen en dan naar de volgende gemeente te gaan, be it Wavre, La Hulpe, whatever, je zult meteen zien wat de verschillen zijn, en niet enkel de vlag die aan het gemeentehuis hangt.

ga eens naar een carrefour in vlaanderen en ga eens naar een carrefour in wallonie - observeer het gros van de klanten die daar binnenkomen - de verschillen liggen er vingerdik op.

het woord zegt het zelf, vangnet, een steun in nood, maar geen levenslange verzekering van inkomsten ;)

k995
28 juli 2005, 12:13

Ja en? Dat heeft NIKS te maken met de waalse bevolking. Wat wil je dat die doet? Op politiekers stemmen die de uitkeringen drastisch verminderen, enkele tienduizenden ambtenaren ontslaan en gaan investeren in de hoop dat het over een jaar of 10 beter zal gaan? Ze zouden gek zijn en in vlaanderen zouden ze net hetzelfde doen.

Zoals ik al zei, kleine verschillen niet meer of minder dan bijvoorbeeld met nederland.

En al de bevoegdheden bij europa zitten zeker? Vlaanderen onafhankelijk maakt juist niks uit, vlaanderen moet meer bevoegheden krijgen daar zit het probleem.

dat zijn ze toch ook? meen ik meermaals gehoord en gelezen te hebben :)

Volgens jouw logica wel mijn beste facist ;)

k995
28 juli 2005, 12:14
Ik denk dat je dit vrnmlk bedoelde op de vlaggen aan de aankomst van een rit en dan heb je wel gelijk.
Maar waar ik het op heb zijn de vlaggen die staan bij het binnen- en buitenrijden van een dorp/gemeente. Die staan in een stenen koker van enkele honderden kilo en die kan je niet zomaar 'uitdelen' ;) (die vlaggen zijn ook wat groter dan je gemiddelde handhold-vlag :) )
Ik meen me te herinneren uit een krant dat die wel degelijk van de Waalse overheid 'gesponserd' waren...

Ik herhaal de enige massale sponsering die ik weet van de bevolking was als reactie (kleinzielige reactie maar soit) op de vlaanderen vlagt. Ik denk dat de vlaggen van de gemeente idd door de overheid betaald worden. Lijkt me trouwens normaal?

ec8or
28 juli 2005, 12:33
Volgens jouw logica wel mijn beste facist ;)
dont flatter me ;)

tca
31 juli 2005, 12:43
ik heb toch nog altijd geen voorbeeld gezien van wat jij een andere mentaliteit noemt waardoor vlamingen en walen niet kunnen samenleven in 1 land.

Ik zal er u eens eentje geven :

Vlamingen zijn in feite meer verwant met Nederlanders en Duitsers. Waarom ? Nederlanders spreken dezelfde taal als ons, en Duitsers spreken een dialect van onze taal.

Indien je voetballiefhebber bent, welke van deze twee verkies je :

Belgie - Nederland

of

Belgie - Frankrijk

?

Tegen Nederland is het - voor Vlamingen toch - een derby, een gezellig onderonsje, een leuke wedstrijd.

Tegen Frankrijk is tegen die hautaine Fransen, die een andere taal spreken, en die zich toch tegoed vinden. Nu zeggen de Nederlanders dat ook, maar dat is al lachend, de Fransen menen dat.

We delen trouwens met de Nederlands 1 ding, en dat is het feit dat we GEEN wereldtaal spreken, waardoor wij - op taalvlak - onszelf niet moeten voorstellen als de wereldleiders, niemand verstaat ons. De Fransen daarentegen (Walen of Fransen, maakt niet uit), spreken de wereldtaal, en iedereen moet dat maar verstaan.

Geen verschil in mentaliteit zeg je ? Als je blind bent zie je het inderdaad niet.

Walen die in Belgie "moeten" komen wonen, moeten altijd in hun taal bediend worden (ze kennen er geen andere), Vlamingen die in Wallonie gaan wonen (omdat de industrie daar slechter draait, is alles goedkoper daar), welnu, die mogen schoon Frans klappen. Ze moeten niet proberen met faciliteiten af te komen ... "faciliteiten", een frans woord, by the way

En de link naar Duitsland ? Kijk eens rond in Vlamingen met wat voor wagens wij rijden, en kijk dan eens naar Wallonie, het is precies alsof ze in Wallonie Renaults en Peugeots en Citroens gratis krijgen ... de maffia kan je herkennen aan het feit dat ze met Alfa's rijden. (grapje ;) )

Nu ja, nu we toch Italianen vermelden, de Walen hebben meer gemeen met Italianen als met Vlamingen in feite, middellandse cultuur, morgen is ook goed ...

En dan uw vraag, waarom zouden we niet kunnen samenleven ? Welnu, langs een kant heb je dus een groep mensen die constant in hun taal willen toegesproken worden (ze kennen geen ander), en langs de andere kant zijn er de vlamingen, die TE vergevensgezind en TE toegevend zijn, en die zich laten overrompelen door Walen.

De taalgrens telt niet meer voor de Walen, dat is iets dat op papier staat, maar indien Walen in een gemeente over de taalgrens gaan wonen, moet alles en iedereen daar frans spreken ...

Misschien heb je het niet door, maar de Walen willen het gebied ten zuiden van Brussel (het stuk naar Wallonie toe) helemaal verfransen, en ze slagen daar goed in, omdat de vlamingen weinig weerwerk bieden. Ik zie het nog gebeuren, vroeg of laat komen ze terug tot Leuven. Kunnen ze dat terug verfransen, zoals vroeger.

Indien de Fransen nu eens waren zoals wij, dan bleven ze langs hun taalgrens, en waren er geen problemen. Ik zeg niet dat niemand mag komen wonen over de taalgrens, maar volledige gemeentes in een andere taal veranderen, dat is toch nog even anders he ... en het is altijd van nederlands naar frans, nooit omgekeerd (behalve misschien een boerengemeente in de walen waar nu 4 vlamingen wonen, waardoor het aandeel vlamingen stijgt van 0 naar 80%)

En over de extreem-rechtsen in Vlaanderen : In Wallonie wordt het Vlaams Blok gestigmatiseerd als een soort tweede Hitler-partij ... want nationalisme is hetzelfde als extremisme voor hun.

Nu, zelf zijn ze nationlistisch, en in feite EXTREEM nationalistisch, maar NIET extremisch op het vlak van rechts-zijn ... maw; links, centraal en rechts, maar niet extreem, maar ALLEMAAL nationalistisch, en extreem

Zij zullen wel bepalen dat wij Vlamingen niet nationalistisch mogen zijn, want dan zouden we wel eens de taalgrens kunnen gebruiken voor wat ze dient, en bvb geen waalse partijen in vlaanderen toelaten (vlaamsen partijen mogen niet opkomen in wallonie)

DAT moeten ze ten alle koste vermijden, want dan zouden ze in hun miezerig wallonie moeten blijven, en elke dag heen en weer pendelen tussen de enige "waalse" stad die wel goed draait, en hun woonplaats. De stad in kwestie is Brussel, niet toevallig een stad die in Vlaanderen ligt.

k995
1 augustus 2005, 11:48
Ik zal er u eens eentje geven :

Vlamingen zijn in feite meer verwant met Nederlanders en Duitsers. Waarom ? Nederlanders spreken dezelfde taal als ons, en Duitsers spreken een dialect van onze taal.

Spreek voor jezelf, en nee vlamingen nederlanders en duitser zijn niet meer verwant dan vlamingen walen en fransen. Je kan net zo goed zuid afrikanen erbij halen , die praten toch ook een soort nederlands?

Indien je voetballiefhebber bent, welke van deze twee verkies je :

Belgie - Nederland

of

Belgie - Frankrijk

?

:ironic:

Tegen Nederland is het - voor Vlamingen toch - een derby, een gezellig onderonsje, een leuke wedstrijd.

Tegen Frankrijk is tegen die hautaine Fransen, die een andere taal spreken, en die zich toch tegoed vinden. Nu zeggen de Nederlanders dat ook, maar dat is al lachend, de Fransen menen dat.

Voor sommige vlamingen is het zo, en trouwens tegen nederlanders zijn het ook tegen "de arrogante kwasten "hoor of ga je hier nu zeggen dat vlamingen het nederlandse nationale elftal niet vol arrogante gastjes loopt?

Walen die in Belgie "moeten" komen wonen, moeten altijd in hun taal bediend worden (ze kennen er geen andere), Vlamingen die in Wallonie gaan wonen (omdat de industrie daar slechter draait, is alles goedkoper daar), welnu, die mogen schoon Frans klappen. Ze moeten niet proberen met faciliteiten af te komen ... "faciliteiten", een frans woord, by the way

Onzin, sommige franstaligen spreken enkel frans in vlaanderen en sommige nederlandstaligen spreken enkel nederlands in wallonie het enige verschil is dat vlamingen over het algemeen beter frans kunnen dan omgekeerd.

En de link naar Duitsland ? Kijk eens rond in Vlamingen met wat voor wagens wij rijden, en kijk dan eens naar Wallonie, het is precies alsof ze in Wallonie Renaults en Peugeots en Citroens gratis krijgen ... de maffia kan je herkennen aan het feit dat ze met Alfa's rijden. (grapje ;) )

Ik rij met een toyota, ben ik nu een japanner? :ironic: Misschien omdat vlaanderen rijker is dat ze met duitse (duurdere) wagens rijden dan in wallonie?

En dan uw vraag, waarom zouden we niet kunnen samenleven ? Welnu, langs een kant heb je dus een groep mensen die constant in hun taal willen toegesproken worden (ze kennen geen ander), en langs de andere kant zijn er de vlamingen, die TE vergevensgezind en TE toegevend zijn, en die zich laten overrompelen door Walen.

Ach ik zou medelijden met mezelf krijgen, arme ik als ik je bezig hoor.

Misschien heb je het niet door, maar de Walen willen het gebied ten zuiden van Brussel (het stuk naar Wallonie toe) helemaal verfransen, en ze slagen daar goed in, omdat de vlamingen weinig weerwerk bieden. Ik zie het nog gebeuren, vroeg of laat komen ze terug tot Leuven. Kunnen ze dat terug verfransen, zoals vroeger.

Een masterplan voor de verfransling van vlaanderen? Donkere complotten? Duistere theorien? Beetje paranoia jij he?

En over de extreem-rechtsen in Vlaanderen : In Wallonie wordt het Vlaams Blok gestigmatiseerd als een soort tweede Hitler-partij ... want nationalisme is hetzelfde als extremisme voor hun.

Nu, zelf zijn ze nationlistisch, en in feite EXTREEM nationalistisch, maar NIET extremisch op het vlak van rechts-zijn ... maw; links, centraal en rechts, maar niet extreem, maar ALLEMAAL nationalistisch, en extreem [/quoite]

?

[quote]
Zij zullen wel bepalen dat wij Vlamingen niet nationalistisch mogen zijn, want dan zouden we wel eens de taalgrens kunnen gebruiken voor wat ze dient, en bvb geen waalse partijen in vlaanderen toelaten (vlaamsen partijen mogen niet opkomen in wallonie)

De ps kan zonder problemen in vlaanderen beginnen, net zoals het VB in wallonie kan beginnen (wat zo ook doen dacht ik) ik heb geen idee waar je dit haalt, waarschijnlijk BHV? Maar dat is iets anders daar gaat het over brusselse kopstukken die opkomen.

ec8or
1 augustus 2005, 13:17
@ K995 - discussieer jij ooit wel eens vanuit je hart? of blijft het altijd bij emotieloze lectuur-gefundeerde discussie?

n/o - maar het valt me wel op dat jij altijd wat afstandelijk discussieert, niet dat ik daar iets mee wil aantonen of bedoelen maar het lijkt soms nogal artificieel op die manier...

nogmaals dit is enkel een vraag geen vingerwijzing of 'terechtwijzing' ;)

k995
1 augustus 2005, 14:01
@ K995 - discussieer jij ooit wel eens vanuit je hart? of blijft het altijd bij emotieloze lectuur-gefundeerde discussie?

n/o - maar het valt me wel op dat jij altijd wat afstandelijk discussieert, niet dat ik daar iets mee wil aantonen of bedoelen maar het lijkt soms nogal artificieel op die manier...

nogmaals dit is enkel een vraag geen vingerwijzing of 'terechtwijzing' ;)

Soms wel hoor, als het over dingen gaat waar ik me dichtbetrokken bijvoel , als voor hier ik kan me nu eenmaal goed ergens vanaf zetten en het (redelijk) neutraal bekijken en vandaar zo'n antwoorden. Ik heb gemerkt dat als je erg emotioneel bent je meestal niet al te logisch meer nadenkt.

ec8or
1 augustus 2005, 16:34
Soms wel hoor, als het over dingen gaat waar ik me dichtbetrokken bijvoel , als voor hier ik kan me nu eenmaal goed ergens vanaf zetten en het (redelijk) neutraal bekijken en vandaar zo'n antwoorden. Ik heb gemerkt dat als je erg emotioneel bent je meestal niet al te logisch meer nadenkt.
ja en nee, een gefundeerde 'eigen' mening kan toch ook logisch zijn? :woohoo:

jshansa
1 augustus 2005, 20:59

DAT moeten ze ten alle koste vermijden, want dan zouden ze in hun miezerig wallonie moeten blijven, en elke dag heen en weer pendelen tussen de enige "waalse" stad die wel goed draait, en hun woonplaats. De stad in kwestie is Brussel, niet toevallig een stad die in Vlaanderen ligt.

Dit is op zich al een grove misrekening: Als België gesplitst zou worden zullen de Franstaligen kunnen blijven voortstemmen op Franstalige lijsten. Gezien de grootte van de Franstalige bevolkingsgroep in bepaalde "randgemeenten" zullen de vroegere Belgen een "Waalse minderheid in de Vlaamse staat" worden. Dit betekent dat ze moeten beschermd worden(zoals alle overige minderheden in Europa) en des te meer het recht hebben om hun eigen politieke partijen op te starten.

Verder moet ik zeggen dat de rest van je argumenten enorm demagogisch en veralgemenend zijn. Zo heb je het over de Walen die geen andere taal spreken en dat je daardoor niet met hen kan samenleven. Ik kan je zeggen dat ik vele Walen ken die andere talen spreken en ik kan ook met diegenen die geen Nederlands spreken samenleven.

En om nog even iets te zeggen over dat "Belgisch" of "Vlaams" eenheidsgevoel. Ik woon in Overijse ten zuidoosten van Brussel. Ik voel me veel verbondener met iemand uit Waver, 8 km verder dan met iemand uit West-Vlaanderen, ook al is die persoon uit Waver franstalig. Je moet de taal niet altijd als de bijbel beschouwen. Een cultuur steunt niet enkel op haar.

dJeez
1 augustus 2005, 21:29
Een masterplan voor de verfransling van vlaanderen? Donkere complotten? Duistere theorien? Beetje paranoia jij he?
Neen, gewoon een vaststelling op basis van de eis van het FDF (en ze werden daarbij dan nog gesteund door de andere franstalige partijen) om van Grimbergen een faciliteitengemeente te maken - als pasmunt voor de splitsing van B-H-V. Ernest Soens draait zich om in zijn graf...

Uiteraard begeren de walen de rand rond Brussel, aangezien die economisch enorm interessant is, dit in tegenstelling tot hun huidige economische woestijn (Waals-Brabant is momenteel de enige economisch interessante regio). Als Zaventem op tafel komt (en B-H-V) eind dit jaar, zit de kans er dik in dat de regering valt.

k995
2 augustus 2005, 11:18
ja en nee, een gefundeerde 'eigen' mening kan toch ook logisch zijn? :woohoo:

Als je er heel emotioneel betrokken bij bent is dat moelijk, het kan maar moeilijk.

BambooZelD
2 augustus 2005, 13:28
aan mij is er niks gevraagd dus die onquete is bullshit...

ik wil maar zeggen, hoe kunnen ze nu zo'n enquete houden door ocharme minder dan 1% van de bevolking te raadplegen en dat te veralgemenen?

oh man hoe dom kunde zijn

Dat is juist de bedoeling van enquetes dat ge da niet telkens aan iedereen moet vragen.
Enquetes worden namelijk opgesteld aan de hand van strikte regels.
Nog nooit van statistiek gehoord ofzo.
Als gij nu 1% of 20% ga vragen, da ga echt geen verschil maken. tga u alleen meer geld kosten en tijd kosten.

k995
2 augustus 2005, 13:30
Neen, gewoon een vaststelling op basis van de eis van het FDF (en ze werden daarbij dan nog gesteund door de andere franstalige partijen) om van Grimbergen een faciliteitengemeente te maken - als pasmunt voor de splitsing van B-H-V. Ernest Soens draait zich om in zijn graf...

Logisch voor franstaligen de aanhechting van brussel is voor hen heel belangrijk. Net zoals brussel bij vlaanderen houden dat voor vlaanderen is.

Dit is trouwens iets anders dan wat je beweerde dit is geen verfransing van dat gebied louter een verandering van bestuur. Moest het FDF voostellen tot het importeren van luikenaars in grimbergen, dat is verfransing.

Uiteraard begeren de walen de rand rond Brussel, aangezien die economisch enorm interessant is, dit in tegenstelling tot hun huidige economische woestijn (Waals-Brabant is momenteel de enige economisch interessante regio). Als Zaventem op tafel komt (en B-H-V) eind dit jaar, zit de kans er dik in dat de regering valt.

idd, ja en?

Parnakra
2 augustus 2005, 13:33
oh man hoe dom kunde zijn

Dat is juist de bedoeling van enquetes dat ge da niet telkens aan iedereen moet vragen.
Enquetes worden namelijk opgesteld aan de hand van strikte regels.
Nog nooit van statistiek gehoord ofzo.
Als gij nu 1% of 20% ga vragen, da ga echt geen verschil maken. tga u alleen meer geld kosten en tijd kosten.

Enquetes zijn representatief, maar daarom nog niet correct. :ironic:

ec8or
2 augustus 2005, 13:49
Enquetes zijn representatief, maar daarom nog niet correct. :ironic:
correct, en dan nog kun je representatief ook met een korrel zout nemen... want als je een enquete houdt over een nationale aangelegenheid, en zeker zaken zoals 'splitsen of niet' dan vind ik dat het toch wel wat grootser aangepakt mag worden dan 1000-2000 deelnemers..

ook de vraagstelling/opstelling en teneur van de vragen speelt een belangrijke rol en is daarom ook een kans op vertekening van de werkelijkheid.

wlibaers
2 augustus 2005, 23:51
tot vlaanderen op een dag in een dipje zit en wallonië een bloei kent...vroeger was vlaanderen ook wat wallonië nu is.

Inderdaad. Vlaanderen heeft ook moeilijke tijden gekend. Het verschil met de huidige situatie is dat Wallonië toen niets gedaan heeft om ons te helpen, integendeel, de transfers gingen toen in dezelfde richting als nu.

Bron:
http://www.trends.be/CMArticles/ShowRelatedArticle.asp?articleID=36712&sectionID=1233

Vlaanderen is er op eigen kracht bovenop gekomen. Iets wat in Wallonië niet zo snel zal gebeuren, want zolang ze ongestraft kunnen blijven parasiteren hebben ze niet veel redenen om initiatieven te nemen. Het enige dat we kunnen doen om dat rampgebied tot actie aan te porren is dreigen met een splitsing.

als je de profiteurs wilt aanpakken, kijk dan zelf eerst naar vlaanderen zelf. Er lopen daar enorm veel profiteurs rond die liever elke maand een uitkering uitbetaald zien ipv voor een beetje meer geld te gaan werken.

Of die niet willen werken omdat ze er geld door zouden verliezen. Werkloosheidsuitkeringen zijn natuurlijk nuttig om mensen te helpen een moeilijke periode te overbruggen, maar het systeem is slecht uitgewerkt waardoor je in sommige situaties geld verliest door te gaan werken. Typische gevallen:

- extra onkosten (zoals vervoer) zijn groter dan het verschil tussen loon en uitkering.

- op latere leeftijd beginnen als zelfstandige, na in loondienst gewerkt te hebben. Als het lukt zal je misschien wel beter verdienen, maar je pensioen krijgt zware klappen, dus als je binnen de 20 jaar van je pensioen zit denk je best tweemaal na. Je moet dan al heel wat meer dan je uitkering gaan verdienen om echt beter af te zijn.

Hier zijn dringend hervormingen voor nodig, maar ja, lastig onderwerp.

Dat is geen fatalisme. Fatalisme is gewoon alles aanvaarden zoals het komt. Dat doet hij duidelijk niet :D

Ik ben trouwens ook van mening dat problemen van anderen niet onze problemen zijn, tenzij ze ons ervoor komen lastig vallen. Het is mijn verantwoordelijkheid niet dat er vele landen zijn waar men het moeilijk heeft, en ik beschouw het niet als mijn plicht om daar iets aan te doen, en ik vind niet dat ze het recht hebben om naar hier te komen gewoon omdat ze arm zijn of vervolgd worden.

Wat een uitstekend idee zou zijn. Een van de best mogelijke beleidsdaden zou het opzeggen van de vluchtelingenconventie zijn: exit economische en politieke vluchtelingen.

Niet dat we de grenzen helemaal moeten sluiten, maar het criterium moet zijn: hebben wij iets aan hen? Niet omgekeerd.

Alsof dit iemand zou verbazen. Zoals al vermeld is dat precies waar het FDF voor staat, en dat idee wordt ook regelmatig bij andere Franstalige partijen gehoord.

Dit is op zich al een grove misrekening: Als België gesplitst zou worden zullen de Franstaligen kunnen blijven voortstemmen op Franstalige lijsten. Gezien de grootte van de Franstalige bevolkingsgroep in bepaalde "randgemeenten" zullen de vroegere Belgen een "Waalse minderheid in de Vlaamse staat" worden. Dit betekent dat ze moeten beschermd worden(zoals alle overige minderheden in Europa) en des te meer het recht hebben om hun eigen politieke partijen op te starten.

Welnee, wat een minderheid is wordt niet door die minderheid zelf beslist, dat gebeurt op hoger niveau. Een voorbeeldje: zijn het Baskish, Duits, Nederlands, Bretoens of Catalaans als officiële talen erkend in Frankrijk? Nochtans allemaal talen van langdurig in het gebied aanwezige minderheden. Gewoon nooit erkend.

Tweak37
3 augustus 2005, 01:03
correct, en dan nog kun je representatief ook met een korrel zout nemen... want als je een enquete houdt over een nationale aangelegenheid, en zeker zaken zoals 'splitsen of niet' dan vind ik dat het toch wel wat grootser aangepakt mag worden dan 1000-2000 deelnemers..

ook de vraagstelling/opstelling en teneur van de vragen speelt een belangrijke rol en is daarom ook een kans op vertekening van de werkelijkheid.

het punt is dat enquêtes en peilingen juist zo werken, je ondervraagt een klein aantal mensen maar er is toch een redelijk kleine foute marge. dat is statistiek. Ik weet niet wat de foutemarge op dit onderzoek is en die zal nog wel redelijk groot zijn, aangezien 1000 mensen niet echt veel is, maar toch zal het een redelijk correct beeld geven...

de vraagstelling is idd enorm belangrijk, kijk gewoon al maar is naar polls op dir forum...

Boris Barowski
3 augustus 2005, 01:22
en wlibaers krijgt opnieuw rep, want ik ga opnieuw volledig akkoord met hem,
ik het het zelf niet beter verwoorden (integendeel) :)

jshansa
3 augustus 2005, 09:57
Welnee, wat een minderheid is wordt niet door die minderheid zelf beslist, dat gebeurt op hoger niveau. Een voorbeeldje: zijn het Baskish, Duits, Nederlands, Bretoens of Catalaans als officiële talen erkend in Frankrijk? Nochtans allemaal talen van langdurig in het gebied aanwezige minderheden. Gewoon nooit erkend.

Dat klopt, maar dit weerhoudt deze niet-erkende minderheden niet van het benutten van hun recht om een partij op te starten, denk maar aan de Catalaanse CiU, de Baskische PNV in Spanje die eerst niet erkend waren en nu knarsetandend door de Spanjaarden worden erkend(dit is bij mijn weten nog niet het geval voor de HB die nauwe banden heeft met de ETA, maar dat deze HB geen politieke invloed zou hebben in de regio is verre van waar. Zelfs al zou een Waalse minderheid niet worden erkend, het recht op het stichten van een partij blijft hen vrij. Dit zou natuurlijk enkel regionaal een rol spelen(en dit is ook nu zo met de Union de francophones lijsten die nationaal geen enkel belang hebben).

Vlaanderen is er op eigen kracht bovenop gekomen. Iets wat in Wallonië niet zo snel zal gebeuren, want zolang ze ongestraft kunnen blijven parasiteren hebben ze niet veel redenen om initiatieven te nemen. Het enige dat we kunnen doen om dat rampgebied tot actie aan te porren is dreigen met een splitsing.

Van "de paratiserende Walen die leven in een rampgebied" te spreken is een degoutante veralgemening...

BambooZelD
3 augustus 2005, 12:44

Nog eens :
er bestaan strikte regels voor het opstellen van een enquete. Onder andere ook voor de grootte van de steekproef

Als alle enquetes worden opgesteld volgens de zelfde regels zijn die wel representatief en kunnen zij vergeleken worden met andere enquetes.

Ik weet niet welk bureau deze enquetes heeft afgenomen, maar als het een erkend bureau is zullen ze wel de regels van statistiek gevolgd worden.

Vergeet niet da enquetes worden opgesteld vanuit een welbepaalde vraagstelling die meestal in de krant niet wordt vermeld. Waardoor de lezer een verkeerd beeld krijgt over het doel van de enquete en dus ook niet het resultaat kan inschatten.
Het is trouwens zoiezo al niet gemakkelijk om statistische informatie in te schatten.

ec8or
3 augustus 2005, 13:41
Vergeet niet da enquetes worden opgesteld vanuit een welbepaalde vraagstelling die meestal in de krant niet wordt vermeld. Waardoor de lezer een verkeerd beeld krijgt over het doel van de enquete en dus ook niet het resultaat kan inschatten.
Het is trouwens zoiezo al niet gemakkelijk om statistische informatie in te schatten.
juist, en al kun je die dan nog (volgens je eigen bescheiden mening) relatief juist inschatten, die statistische info, dan nog zijn ze eigenlijk niets zeggend want zonder echte bewijs-waarde.
toch verwonderlijk dan dat een koning deze pseudo-'correcte' info gebruikt in z'n jaarlijkse toespraak. voor mij des te meer een teken van paniekvoetbal...

M°°nblade
3 augustus 2005, 16:34
juist, en al kun je die dan nog (volgens je eigen bescheiden mening) relatief juist inschatten, die statistische info, dan nog zijn ze eigenlijk niets zeggend want zonder echte bewijs-waarde.
toch verwonderlijk dan dat een koning deze pseudo-'correcte' info gebruikt in z'n jaarlijkse toespraak. voor mij des te meer een teken van paniekvoetbal...

Wedden dat ge een totaal tegenovergestelde mening over die enquete zou hebben als daaruit bleek dat meer als de helft van de vlamingen voor een splitsing van België is?
Gij zijt zware minderheid, accept it :p

ec8or
3 augustus 2005, 16:41
Wedden dat ge een totaal tegenovergestelde mening over die enquete zou hebben als daaruit bleek dat meer als de helft van de vlamingen voor een splitsing van België is?
Gij zijt zware minderheid, accept it :p
dus zou ik eigenlijk (over)beschermd moeten worden om 'mijn soort' in stand te houden :woohoo:

en het is niet zozeer de enquete op zich maar het feit dat iemand als de koning zich op zulke zaken beroept om z'n jaarlijkse toespraak mee op te vullen.

en omgekeerd dan, wedden dat de koning er geen woord over gerept zou hebben indien meer da de helf van de belgen een splitsing zou willen ;)

M°°nblade
3 augustus 2005, 16:44
dus zou ik eigenlijk (over)beschermd moeten worden om 'mijn soort' in stand te houden :woohoo:

Ouwe knorpotten sterven vanzelf wel uit. Wij moeten u alleen maar tegen uzelf beschermen. :D

en het is niet zozeer de enquete op zich maar het feit dat iemand als de koning zich op zulke zaken beroept om z'n jaarlijkse toespraak mee op te vullen.
Och ja, nu zegt hij tenminste nog iets informatiefs. Het is toch logisch dat heel het koningshuis uiteraard tegen een splitsing is en er geen schrik van heeft om media enz... te gebruiken. Zie ook China toen.

en omgekeerd dan, wedden dat de koning er geen woord over gerept zou hebben indien meer da de helf van de belgen een splitsing zou willen
Nee, maar wisten we het allang voor de toespraak door metersbrede slogans van het VB langs de wegen zoals vorig jaar (of is dat intussen al twee jaar geleden) over het migrantenstemrecht.

ec8or
4 augustus 2005, 17:43
Ouwe knorpotten sterven vanzelf wel uit. Wij moeten u alleen maar tegen uzelf beschermen. :D
zo oud ben ik nog niet en als er tegen dat ik sterf geen verbetering is of het tot dan zo als nu is blijven aanmodderen, wees maar zeker dat er voor elke 'ec8or' een veelvoud aan jonge knorpotten klaar staat verder te knorren :p