PDA

Volledige versie bekijken : Server => netwerk

R-evolution™'
18 juli 2005, 18:45
Hallo ,

ik heb hier 5 pc's en een laptop , op al de computers draait win xp pro .
Nu zou ik graag een server maken voor files te sharen omdat het niet meer te doen is door gewoon elke pc te laten sharen .

Welk besturings systeem kan ik het best gebruiken ? ik dacht aan linux maar welke versie en de site is nogal onoverzichtelijk dus waar downloaden ?
waar moet ik opletten bij de server zelf ? veel ram ?

Ik dacht om internet te laten binnekomen bij de server en dan door te sturen naar de pc's en naar een router voor wireless verbinding te hebben .

is dit mogenlijk / gaat dit beter ?

verijsten :
-ik moet met elke pc aan de bestanden op de server kunnen
-ik moet wireles internet hebben (dus via de router)

dank bij voorbaat

grtzz

Yank
18 juli 2005, 19:14
Server: Win XP Pro, systeem dat XP Pro vlot kan draaien (cpu 800Mhz, 256mb ram), alles op prestatie zetten en veel hd's natuurlijk he. HD's zeker 7200rpm, bij voorkeur 8mb cache en SATA.

Bestanden: gewoon FTP-servertje maken van je server, is niet zo moeilijk in te stellen. Werkt ook gewoon op Windows. FileZilla is goed programma daarvoor, maar er zullen er nog wel zijn.

Internet: gewoon Windows. Internet bij server via 1e netwerkkaart laten binnenkomen, die netwerkkaart sharen en dan via 2e naar switch/router.

edit: dit wil niet zeggen dat je geen Linux kunt gebruiken he, maar ken niets van Linux :)

raintjah`
19 juli 2005, 01:00
Installeerd Bulletproof FTP server... Zo doe ik het. Ik heb net dezelfde situatie als jou. :)

R-evolution™'
19 juli 2005, 08:23
en dan kan moet ik op elke pc bv smart ftp hebben om aan mijn files te kunnen of ga ik dan gewoon naar internet explorer moete gaan en ip adres intype van de server of hoe gaat dat dan voor mijn bestande ?

vroeger met 2 pc's kon ik gewoon een map share en dan gewoon bestande erin slepe , dit systeem zou ik trug willen . Da is toch ook mogenlijk niet ?

R-evolution™'
19 juli 2005, 08:35
systeem dat ik als server zou willen gebruiken :

intel p (2 of 3 :p ) 400 Mhz ma heb em stabiel lope op 566 mhz . 256+64+64 Sdram pc 133 , een wd 40 gb 7200 rpm en een wd 10000rpm 36 Gb

Yank
19 juli 2005, 11:21
- 't Is best om elke pc een FTP client te geven, maar in IE kun je dat normaal ook doen
- heeft dat P2/3 bord een SATA aansluiting voor die raptor?
En een Raptor lijkt mij toch overdreven, de rest van het systeem is daar veel te traag voor.

R-evolution™'
19 juli 2005, 12:12
dunno of die 36 gb raptor / sata is ma ik weet da da in deze pc zit en hier overbodig is .

op elke pc ftp client instaleren is geen optie omdat er mense zijn hier die niet met de pc kunnen werke :p zoals mijn moeder en die moet er ook gebruik van kunnen maken

raintjah`
19 juli 2005, 12:20
en dan kan moet ik op elke pc bv smart ftp hebben om aan mijn files te kunnen of ga ik dan gewoon naar internet explorer moete gaan en ip adres intype van de server of hoe gaat dat dan voor mijn bestande ?

vroeger met 2 pc's kon ik gewoon een map share en dan gewoon bestande erin slepe , dit systeem zou ik trug willen . Da is toch ook mogenlijk niet ?

Nee hoor.
Je doet gewoon Internet Explorer open, dan typ je:

ftp://192.168.0.x:port
En dan kan je aan je files...

R-evolution™'
19 juli 2005, 12:45
dacht het al , en vroeger had ik ook een map bij deze computer meen ik waarlangs ik erbij kon . Zal wel zien .

Avilowca
19 juli 2005, 17:19
waarom maken jullie dit zo ongelofelijk ingewikkelt ?

installeer simpelweg XP pro op een pc. beveilig deze installatie, zorg voor mooie partities en share die. verzamel nu al je documenten op dat servertje.

daar heb je het, nu kan je via elke pc op je netwerk gemakkelijk via windows explorer op die partities lezen en schrijven. waarom zou je in godsnaam he zo ingewikkelt willen maken met ftp programmas en al ? :wtf:

R-evolution™'
19 juli 2005, 17:21
waarom maken jullie dit zo ongelofelijk ingewikkelt ?

installeer simpelweg XP pro op een pc. beveilig deze installatie, zorg voor mooie partities en share die. verzamel nu al je documenten op dat servertje.

daar heb je het, nu kan je via elke pc op je netwerk gemakkelijk via windows explorer op die partities lezen en schrijven. waarom zou je in godsnaam he zo ingewikkelt willen maken met ftp programmas en al ? :wtf:

snap u niet , ik ga gewoon die server gans share en dan kunt ge daar via mijn netwerklokaties aan :) simpeler kan niet

Avilowca
19 juli 2005, 17:22
snap u niet , ik ga gewoon die server gans share en dan kunt ge daar via mijn netwerklokaties aan :) simpeler kan niet

dat is exact wat ik juist uitgelegd heb. :ironic:

edit: je kan ook gemakkelijk die server onderhouden via windows remote desktop.

R-evolution™'
19 juli 2005, 17:58
Morge naar de winkel nog een paar lankaartjes kope ( 3 om precies te zijn :p ) en dan ga ik eerst eens proberen te sharen en als alles goed gaat ga ik internet erop laten binnekomen en dan doorsturen , we moge hier namelijk niet lang zonder internet zitten anders begint men ma fzo wel te klage lol

grtzzz

R-evolution™'
22 juli 2005, 11:40
Ben dus naar de winkel geweest en nu lukt het wel om rechtsreeks tusse 2 pc's zonder router tusse internet te delen en bestanden te delen . Maar ik heb hier mijn laptop ook staan die wireless verbonden is met de router maar die kan niet aan de gesharde files op deze pc die met draad verbonde is naar de router . Moet ik hiervoor instellingen in mijn router veranderen ?