PDA

Volledige versie bekijken : Fatale fout :s

exo
14 juli 2005, 14:48
Hey, ik heb gisteren in een verstrooide bui een fatale fout gemaakt met m'n wagen, ik heb een goei kilometer of 4-5 opgereden met m'n handrem op. Ik weet ook niet hoe het komt en waarom ik niet op het rood lampke gelet heb.
Nu is mijn vraag... hoeveel kwaad kan dit?
En wat moet ik nu doen?
En wat best gaan testen etc...?

Mvg

Kabouter Hya
14 juli 2005, 14:50
kben geen expert maar volgens mij kan dit zo geen kwaad (buiten voor je handrem dan)
motor zal iets zwaarder moeten werken hebben ma vo de rest...

zombie
14 juli 2005, 14:53
in extreme gevallen kan het zijn dat u remschoenen verglaast zijn omdat ze te warm geworden zijn.
maar als ge kunt rijde met u handrem op zou ik ze wel is laten bijstellen :p
maar kan normaal gezien geen kwaad als het maar voor even is.
ze kunnen wel een beetje harder versleten zijn maar ze stellen zich automatich bij dus geen probleem.

he gebt toch trommels vanachter he , en geen schijve?
maakt wel ni zoveel verschil ze

lttuvix
14 juli 2005, 14:58
hmmmmmmmm
laat uw remmen nakijken... tis al nie normaal da ge 4-5 km kunt rijden me uw handrem op eig :p

zombie
14 juli 2005, 14:59
hmmmmmmmm
laat uw remmen nakijken... tis al nie normaal da ge 4-5 km kunt rijden me uw handrem op eig :p

bwa als ge ze ni te hard optrekt gaat dat wel hoor :d
maar ge gaat da wel voelen en zeker horen

exo
14 juli 2005, 15:15
Er kwam wel neig veel rook af toen ik het doorhad :p
Kzal er maar is mee naar de garage gaan dan als onze vader nie thuis is, want twas me zijn voiture :p

lttuvix
14 juli 2005, 15:17
hmm dan vrees ik da uw remmen toch verbrand zijn of te wel uw banden extra slijtage hebben meegekregen

CAS
14 juli 2005, 15:19
Er kwam wel neig veel rook af toen ik het doorhad :p
Kzal er maar is mee naar de garage gaan dan als onze vader nie thuis is, want twas me zijn voiture :p

Als het vanbinnen stinkt gaat da nog ne dag of twee stinken. Voor de rest hade geen show meer kunnen verkopen met de handrem, want die zal opnieuw aangespannen moeten worden, maar uwe wagen ga zeker nog rijden. Moest et lampeke van ABS beginnen branden, dan pas zou ik mij zorgen maken over de toestand van uw remmen.

Kabouter Hya
14 juli 2005, 15:20
ik laat mijnen handrem altijd opspannen als ik groot onderhoud laat doen (wagen is wel 13 j)

Morpheus
14 juli 2005, 15:21
Als het vanbinnen stinkt gaat da nog ne dag of twee stinken. Voor de rest hade geen show meer kunnen verkopen met de handrem, want die zal opnieuw aangespannen moeten worden, maar uwe wagen ga zeker nog rijden. Moest et lampeke van ABS beginnen branden, dan pas zou ik mij zorgen maken over de toestand van uw remmen.

Waarom zou het lampje van uw ABS beginnen branden?
Dat zijn maar sensoren...
Dat gaat maar branden als er effectief iets fout is met de electronische systemen.

Het enige dat er kan branden bij nieuwe wagens is dat de blokjes versleten zijn, maar dan wel bij wagens met een serieuze electronische voorziening.

lttuvix
14 juli 2005, 15:22
kweet nie cas ivm remmen... 5 km met handrem op is zware slijtage hoor... handrem gaat zowiezo opnieuw aangespannen worden

maja wa voor handrem is da ge hebt er 2 soorten... een soort handrem die gewoon aan uw remblokken/trommel hangt en eentje (meestal vanvoor) die binnen in nog een extra remblok heeft voor uwe handrem

exo
14 juli 2005, 15:30
Ja maar kzen gene showman daarvoor is ne wagen mij te dierbaar, dus handrembochtjes zijn niet aan mij besteed, hehe. (althans toch niet met m'n eigen wagen of één van hier thuis :p)

Mvg

Darius Craven
14 juli 2005, 15:39
Lijkt me ook zeer bizar dat je zo lang met handrem hebt gereden zonder echte hinder te hebben. Toch eens laten nakijken? Niet dat we hier binnenkort een post krijgen : Fatale Fout 2, ben terecht gekomen in het kanaal omdat mijn remmen precies niet meer hun volledig werk deden ;)

CAS
14 juli 2005, 15:44
kweet nie cas ivm remmen... 5 km met handrem op is zware slijtage hoor... handrem gaat zowiezo opnieuw aangespannen worden

maja wa voor handrem is da ge hebt er 2 soorten... een soort handrem die gewoon aan uw remblokken/trommel hangt en eentje (meestal vanvoor) die binnen in nog een extra remblok heeft voor uwe handrem

Mijn zus is van brussel naar huis gereden met de handrem op, is een 40km, en had pas door dat de handrem opstond toen het wel heel neig begon te stinken in de wagen... Normaal gezien staat ze dan gewoon niet goed opgetrokken. En dat was bij een nieuwe wagen... Nuja, als die handrem al wat slijtage had, dan ist zeker zo erg niet. Tga natuurlijk niet goed zijn é, em ga wss gewoon minder hard remmen :p

boe
14 juli 2005, 16:19
Als ik mijn handrem trek blijf ik staan.

the boogyman
14 juli 2005, 16:21
Als ik mijn handrem trek blijf ik staan.

gij of uwe auto? :D

j/k :p

Skoebiedoe
14 juli 2005, 19:07
Uw blokken kunnen extra versleten zijn.
Uw blokken kunnen zoals hier eerder al gezegd verglaasd zijn (wat een slechte remwerking tot gevolg heeft)
Uw schijven kunnen zijn overhit en bijgevolg krom staan en zelfs haarscheuren vertonen.

Ga effe langs bij de garage of kijk het zelf effe na.(haal er uw wielen eens af om te kijken naar de toestand van de schijf en blokken)

-Helld0g-
19 juli 2005, 00:01
Uw blokken kunnen extra versleten zijn.
Uw blokken kunnen zoals hier eerder al gezegd verglaasd zijn (wat een slechte remwerking tot gevolg heeft)
Uw schijven kunnen zijn overhit en bijgevolg krom staan en zelfs haarscheuren vertonen.

Ga effe langs bij de garage of kijk het zelf effe na.(haal er uw wielen eens af om te kijken naar de toestand van de schijf en blokken)

schijven oververhit door handrem op te zetten? intressant :ironic:

Dirkxke
19 juli 2005, 02:42
schijven oververhit door handrem op te zetten? intressant :ironic:

nog nooit gehoord van schijven vanachter... :ironic: :ironic: :ironic:
gelijk hier... http://users.telenet.be/Dirkxke/Fiesta%20ST/ST%20010%20(Large).jpg

Lijkt me ook zeer bizar dat je zo lang met handrem hebt gereden zonder echte hinder te hebben. Toch eens laten nakijken? Niet dat we hier binnenkort een post krijgen : Fatale Fout 2, ben terecht gekomen in het kanaal omdat mijn remmen precies niet meer hun volledig werk deden ;)

voordeel van ne normale wagen is da maar 15% vanachter wordt geremd en de rest op de voorwielen ;)

orez
19 juli 2005, 02:47
heb s 15 - 20 km met handrem opgereden (niet volledig vastgezet, bent gewoon van in vitesse te zetten). Da ging, ik ondervond enkel en alleen da me voiture meer moest trekken en da mijne naft enorm rap opging :p

Blijkbaar wast handrem lampeke kapot, en als ik em volledig loste begon da lampeke te branden... mja had rare verbrande geur en had e lekske in mn remolie buiske rechtsachteraan, met als gevolg nieuwe remschijven mogen plaatsen... mja soit zo ne grote kost ist nu ook weer niet, 250 EUR ... tis natuurlijk geld, morja, tis gene 1000 EUR eh :)

Skoebiedoe
19 juli 2005, 10:30
Een handrem pakt niet automatisch vanachter héé.
Een handrem zal meestal altijd pakken op de aangedreven wielen(bij mij staat deze dus vanvoor).

Dirkxke
19 juli 2005, 11:00
Een handrem pakt niet automatisch vanachter héé.
Een handrem zal meestal altijd pakken op de aangedreven wielen(bij mij staat deze dus vanvoor).

fout, meestal op de onaangedreven wielen (vanachter dus) buiten bij bmw.

ik moet den eerste nog zien waar de handrem op de voorste wielen wordt gezet omdat ge die kunt blokkeren met uw boite, dus foto's graag :)

lttuvix
19 juli 2005, 11:12
euhm... xantia staat handrem vanvoor, op sommige peugeots staan die ook vanvoor...
daar zit dan gewoon in uw rijmschijf een extra blokske voor uw handrem en ipv een remcilinder die ge kunt indrukken me uw watertang moe ge da nu terugdraaien met een schroevendraaier, staan zo groefkes op waar ge tss kunt me uw schroevendraaier

exo
19 juli 2005, 13:53
Dirkxke gade nu is stoppe me foto's van uwe Fiesta, straks wordek nog verliefd op die voiture :D.
Vind het echt een kei ferm auto'ke (of moet ik bommeke zeggen?:p)
Nu moet ik wel zeggen dat die witte strepen in combinatie met die blauwe kleur er ook veel aan doen ze! ;)

CAS
19 juli 2005, 15:48
euhm... xantia staat handrem vanvoor, op sommige peugeots staan die ook vanvoor...
daar zit dan gewoon in uw rijmschijf een extra blokske voor uw handrem en ipv een remcilinder die ge kunt indrukken me uw watertang moe ge da nu terugdraaien met een schroevendraaier, staan zo groefkes op waar ge tss kunt me uw schroevendraaier

Welke fun heeft u handrem dan nog? Tenigste voertuig dak weet da ze vanvoor op staat is een Clarck, reden is wel duidelijk waarom. Maar een handrem op de voorste wielen bij een wagen :s als ge da dan ni weet, en ge wilt in den bocht es u handrem optrekken... Das dan nog onveiliger dan da ze vanachter zou staan.

lttuvix
19 juli 2005, 16:33
err handrem dient alleen om als ge geparkeert staat uw auto te blokkeren en nie om in de bocht ff handrem op te trekken he :)

Skoebiedoe
19 juli 2005, 18:22
Bij mijne cx stond hem vanvoor net als bij de xantia net als bij mijne xm....allemaal voorwiel aangedreven dus.Ik geloof zelfs dat bij de mercedes A hem ook vanvoor pakt en bij mijne eerste een vw passat van het jaar stillekes stond hem ook vanvoor.

Handrem zal bijna altijd staan op de aangedreven wielen.
Dirkxke ga maar eens goed kijken in de garages want ge kent bitter weinig van autotechniek zo te zien. :p

Handrem dient inderdaad niet om opgetrokken te worden in een bocht of om effe een 180° te maken.Enkel om te verhinderen dat de wagen wegbolt bij het parkeren en als noodrem moest uwe rembekrachtiger of leiding beschadigd zijn.(daarom dat in 99 % de handrem een kabelsysteem is.)

lttuvix
19 juli 2005, 18:35
dankjewel skoebiedoe kwas al ff aant denken dak gek aant worden was :D

zombie
19 juli 2005, 22:26
Bij mijne cx stond hem vanvoor net als bij de xantia net als bij mijne xm....allemaal voorwiel aangedreven dus.Ik geloof zelfs dat bij de mercedes A hem ook vanvoor pakt en bij mijne eerste een vw passat van het jaar stillekes stond hem ook vanvoor.

Dirkxke ga maar eens goed kijken in de garages want ge kent bitter weinig van autotechniek zo te zien. :p

Handrem dient inderdaad niet om opgetrokken te worden in een bocht of om effe een 180° te maken.Enkel om te verhinderen dat de wagen wegbolt bij het parkeren en als noodrem moest uwe rembekrachtiger of leiding beschadigd zijn.(daarom dat in 99 % de handrem een kabelsysteem is.)

pakt da 99.9% van de wagens de handrem vanachter staat.
ook omdat 90% van de wagens vanachter trommelremmen hebben en deze zijn veel gemakkelijker uit te rusten met een handrem

en da handrem met kabel is is omdat het wettelijk verplicht is op een machanische rem te hebben

Dirkxke
19 juli 2005, 22:36

nie twijfelen aan mijn kennis over auto's want ge zou u dik verschieten wat ik allemaal weet...

tis nie omda ik eens 1 ding nie wist (had er nog nooit van gehoord tbh) da ik der niks van ken :ironic:

lttuvix
19 juli 2005, 22:45
ach dirxke, maakt u nie dik ga es technisch dan zwijgt em wel

leg de werking van lijnpomp uit bv :D

Dirkxke
19 juli 2005, 23:15
ach dirxke, maakt u nie dik ga es technisch dan zwijgt em wel

leg de werking van lijnpomp uit bv :D

neenee, ik ga ineens verder over resonantiefrequenties en het gedrag van de in en uitlaatgassen bij het veranderen van in en/of uitlaatsysteem ;)

of mss over het nut van een uitlaat op maat dat samenwerkt met een zuigeffect in de cilinder waardoor een licht turbo effect wordt bekomen en de auto beter gaat als met een standaard uitlaatsysteem :D

lttuvix
19 juli 2005, 23:19
neenee, ik ga ineens verder over resonantiefrequenties en het gedrag van de in en uitlaatgassen bij het veranderen van in en/of uitlaatsysteem
lol resonantiefrequenties wtf :D

of mss over het nut van een uitlaat op maat dat samenwerkt met een zuigeffect in de cilinder waardoor een licht turbo effect wordt bekomen en de auto beter gaat als met een standaard uitlaatsysteem
das nog vrij logisch... als ge werking van turbo begrijpt :)

Dirkxke
19 juli 2005, 23:22
lol resonantiefrequenties wtf :D

das nog vrij logisch... als ge werking van turbo begrijpt :)

ja, maar das zonder turbo da ik bedoel :p :D

zombie
19 juli 2005, 23:26
ja, maar das zonder turbo da ik bedoel :p :D

bij 4 tact hoe rapper buite hoe beter :p

maar ge kunt wel een soort drukvulling krijgen door variabele aanzuiglengte
van uwen inlaatcollector. audi heeft zo een systeem denk ik.

k zal men eindwerk sevves of morge wel is posten
ging over motormanagement, kunnen sommige hier mss wel intresant vinden :p

Dirkxke
19 juli 2005, 23:42
bij 4 tact hoe rapper buite hoe beter :p

maar ge kunt wel een soort drukvulling krijgen door variabele aanzuiglengte
van uwen inlaatcollector. audi heeft zo een systeem denk ik.

k zal men eindwerk sevves of morge wel is posten
ging over motormanagement, kunnen sommige hier mss wel intresant vinden :p

hoeft nie perse rap te zijn, als de uitlaatgassen dmv de ideale uitlaatdiameter een zuigende werking krijgt op de cilinder krijgt ge een lichte drukvulling. combineer da met een variabele aanzuiglengte en ge kunt pk's winnen :)

btw, ford, vw en nog een pak andere merken hebben zo een systeem

Skoebiedoe
19 juli 2005, 23:46
neenee, ik ga ineens verder over resonantiefrequenties en het gedrag van de in en uitlaatgassen bij het veranderen van in en/of uitlaatsysteem ;)

of mss over het nut van een uitlaat op maat dat samenwerkt met een zuigeffect in de cilinder waardoor een licht turbo effect wordt bekomen en de auto beter gaat als met een standaard uitlaatsysteem :D

Dat noemen ze een pijp recht naar achter zonder pot. :p
T'is niet omdat ge de theorie kent dat ge de praktijk kunt toepassen héé.

Skoebiedoe
19 juli 2005, 23:50
pakt da 99.9% van de wagens de handrem vanachter staat.
ook omdat 90% van de wagens vanachter trommelremmen hebben en deze zijn veel gemakkelijker uit te rusten met een handrem

en da handrem met kabel is is omdat het wettelijk verplicht is op een machanische rem te hebben

Draai dat getal maar om.
Vroeger klopte dat wel maar de wagens die nu nog achterwiel aandrijving hebben en trommelremmen vanachter kunt ge tegenwoordig op 2 handen tellen.
Den dag van vandaag hebben bijna alle wagens 4 schijven(wegens de hogere snelheid en het vermogen)

Dirkxke
20 juli 2005, 01:04

welllll DUUUUH...

en juist alsof gij de praktijk wel kunt ;)

zoja verdient ge nu bakken met geld want een uitlaat op maat kost u gemakkelijk meer als 2000€ ;)

en nee tis nie meer als een buis van voor tot achter... zelfs het gebruikte materiaal maakt al een wereld van verschil uit tov de frequentie van uw uitlaatgassen en het ideaal toerental waarop die freq komt

whacker
20 juli 2005, 11:10
Over dien handrem: da's allemaal nie erg. Heb da ook is voorgehad me onze pa zijnen otto, nuja da was wel maar 500m en geen 4km ;).
Da is nogal ne straffen handrem dus den derde keer da'k stilviel toenek moest vertrekken aan een kruispunt (terwijl ik da normaal nooit voorheb) vonnek het verdacht :D.
Mijn zus heeft ook al met den handrem op met men ma haren otto gereden, wel veel langer en da blijkt nie zo erg te zijn.

lttuvix
20 juli 2005, 12:48
andere kant
zonder de theorie ergens van te kennen ga je het ook niet in praktijk kunnen toepassen. Stel kleppen maar af als ge principe van bv 4takt nie kent... of de ontstekingsvolgorde nie kent of nie weet wa een arbeidsdiagram is

CAS
20 juli 2005, 15:30
Draai dat getal maar om.
Vroeger klopte dat wel maar de wagens die nu nog achterwiel aandrijving hebben en trommelremmen vanachter kunt ge tegenwoordig op 2 handen tellen.
Den dag van vandaag hebben bijna alle wagens 4 schijven(wegens de hogere snelheid en het vermogen)

Iedere ECHTE terreinwagen heeft trommels vanachter zitten, enkel en alleen al omdat je dan de handrem kan aanspannen... Allé BMW's 316 hebben trommels achteraan... Dus tis niet alsof het op zijn uitsterven bedreigd zal zijn, maar idd, schijven rondom wordt een standaard.

Skoebiedoe
20 juli 2005, 17:02
andere kant
zonder de theorie ergens van te kennen ga je het ook niet in praktijk kunnen toepassen. Stel kleppen maar af als ge principe van bv 4takt nie kent... of de ontstekingsvolgorde nie kent of nie weet wa een arbeidsdiagram is

D'er zijn er wel die de praktijk kennen en nooit de theorie hebben geleerd.
Die hebben hun kennis opgebouwd door ervaring in de praktijk.
Zo onstaat natuurlijk wel een theorie waar anderen dan op kunnen voortbouwen.
(meestal noemen ze zulke mensen genieen ;) jammer genoeg niet van toepassing op mij. :p )

lttuvix
20 juli 2005, 17:23
in praktijk iets leren kan je nooit iets volledig leren, of in verschillende stappen

eerst moet je de theorie kennen om de basis te kunnen, verder ga je dan op in praktijk... als je de basis niet kent en ge "klost" er maar wa op los maakt ge zware fouten en in garage gaan ze dat niet echt apprecieren da ge ergens aan werkt waar ge de basis nie van kent...