PDA

Volledige versie bekijken : Hoe best een bocht nemen

Pemphigus
11 juli 2005, 18:38
Hoe neem je best een bocht als je merkt dat je er iets te snel bent ingegaan, kies uit deze 4 opties.

Time
11 juli 2005, 18:42
leren ze u dat niet als ge om uw rijbewijs gaat?

o_O

MilM
11 juli 2005, 18:42
omg kerel

meen ge da nu die opties ?
zwam is helemaal beneden

edit: ge ga bijna altijd moeten én remmen, én gas geven én schakelen (én dus ook uw koppeling nodig hebben) om nen bocht te nemen
dus tis eerder de vraag in welke volgorde ge ze doe :p

Den Deze
11 juli 2005, 18:44
Als ge al te snel de bocht ingegaan zijt dan geeft ge best ni meer gas :D
Ik rem altijd (lichtjes), tis ni de bedoeling om eruit te slippen e :)

MilM
11 juli 2005, 18:47
Als ge al te snel de bocht ingegaan zijt dan geeft ge best ni meer gas :D
Ik rem altijd (lichtjes), tis ni de bedoeling om eruit te slippen e :)

mja, tijdens bocht best altijd gas geven
vooral me achterwielaandrijving

traag in ; snel uit
remmen voor bocht, gas geven tijdens bocht en dan voluit acceleren na de bocht

nuja, de snelheden op de openbare weg ...
als ge eruit vliegt, zalt ook eerder door te hoge snelheid zijn dan door iets mis te doen

the maniak
11 juli 2005, 18:51
hangt idd van voorwiel of achterwiel tractie af

voorwiel gewoon beetje gas lossen, als ge remt gaat ge rechtdoor gaan, koppeling induwen wordt auto onstabiel, meer gas geven heeft zelfde effect als remmen, rechtdoor gaan dus

en met rechtdoor gaan bedoel ik dus u stuur gedraait hebben, maar auto nie draaien, dan schuift ge gewoon weg over uw voorwielen

achterwiel tractie weet ik nie direct 100% zeker, ma geloof zeker niet remmen of gas volledig lossen, dacht zelfs da bij brut gas lossen da uw kont ging uitbreken.

vind de poll niet zo goed, ge kunt uwe gas volledig lossen of een fractie lossen.

Jackske
11 juli 2005, 18:53
Hebt gij geen pa/ma/nonkel ?

Best aan hun vragen ipv aan mensen hier die veel minder lang hun rijbewijs hebben.

Warlock
11 juli 2005, 18:54
gas geven :D
lmfd

Burny
11 juli 2005, 18:56
Als ge merkt dat ge de bocht veel te snel ingaat, bijremmen, maar niet overdrijven. Gas los uiteraard.
En dan de volgende keer wa minder de held proberen uit te hangen :p

Normaal rem je af voor de bocht, om in de bocht rustig gas te geven.

Pemphigus
11 juli 2005, 18:59
Voor al de mensen die hebben gestemd en liggen te zeveren dat ge gas moet geven, dat is dus gewoon fout.
Juiste optie is de laatste.

(Gas geven is wel de 2de beste optie, ge zult dan maar matig uit den bocht vliegen)

MilM
11 juli 2005, 19:03
Voor al de mensen die hebben gestemd en liggen te zeveren dat ge gas moet geven, dat is dus gewoon fout.
Juiste optie is de laatste.

(Gas geven is wel de 2de beste optie, ge zult dan maar matig uit den bocht vliegen)

dus als ge 70 rij en ge moe nen vree scherpe bocht nemen, dan laat je gewoon uw gas los en neem ge em zo ?
ik wil da gerust eens uittesten me uwe auto ze

Morpheus
11 juli 2005, 19:06
ffs wat een vraag zeg, remmen voor de bocht...
En mooi aansnijden van buiten naar binnen tot het middelpunt van de bocht.
En dan op de gas...

En ik zou het u niet aanraden te gaan ontkoppelen als ge ziet dat ge in uwe bocht te snel gaat... Want dan gade schoon rond gaan en ist omzeep.
Enige optie is dan zo rustig mogelijk gas lossen, maar niet overdrijven want de wagen gaat zijn gat beginnen zetten (overstuur) en dat moet je wel vermijden. Met een ESP systeem mag je wel op de rem gaan staan... Alhoewel dat natuurlijk niet de bedoeling is, maar hij zal zoieso het voertuig afremmen bij een onder of overstuur.

Ga gewoon naar een slipcursus, en ze zullen het u daar allemaal wel aanleren.

mvg

Pemphigus
11 juli 2005, 19:09
dus als ge 70 rij en ge moe nen vree scherpe bocht nemen, dan laat je gewoon uw gas los en neem ge em zo ?
ik wil da gerust eens uittesten me uwe auto ze

1) leer nederlands: ik rij, jij/gij rij, hij rij ..... het is een manier om dt fouten te vermijden.
2) Ik doe dat niet, ik rem voor de bocht en zal bij het uitgaan terug gas geven. (deze vraag is theoretisch eh, ik ben gene snelheidsmaniac of zo, totaal niet)
3) Er zijn genoeg auto's die dat gerust kunnen (maar hoe scherp is uw bochtje juist?) Op race circuits gaan ze een behoorlijk pak sneller in scherpe bochtjes...

Dirkxke
11 juli 2005, 19:13
juist voor ge draait een stamp op de rem geven, meer gewicht voor een korte tijd op de voorwielen -> meer grip in het begin van de bocht.

kijk maar naar de top gear lap met die goedkope wagen met villeneuve of wie was het ;)

MilM
11 juli 2005, 19:17
1) leer nederlands: ik rij, jij/gij rij, hij rij ..... het is een manier om dt fouten te vermijden.
2) Ik doe dat niet, ik rem voor de bocht en zal bij het uitgaan terug gas geven. (deze vraag is theoretisch eh, ik ben gene snelheidsmaniac of zo, totaal niet)
3) Er zijn genoeg auto's die dat gerust kunnen (maar hoe scherp is uw bochtje juist?) Op race circuits gaan ze een behoorlijk pak sneller in scherpe bochtjes...

1) het valt echt niet op dat heel mijn post in het dialect is hé :ironic:
de regelkes over DT moet ge mij nie aanleren
2) Bij achterwielaangedreven auto's geef ge best gas tijdens de bocht. Met uw gas kunt ge trouwens regelen hoe veel ge naar buiten wordt gedreven.
Dus de raad die gij geef is een SLECHTE raad.
Gas = grip
3) de meeste bochten in belgie zijn 90° en hoe ge die gaat nemen met enkel uw gas los te laten
en ja, de scherpte van de bocht doet er toe, mss had ge daar beter aan gedacht ?
Een bochtje op de autostrade is niet zelfde als bochtje in bebouwde kom hé

Trouwens, zo'n mannen lijk gij zijn echt irriterend om achter te rijden. Da vliegt de bocht in om dan traag door de bocht te gaan, terwijl ge juist het omgekeerde moet doen.
als ge al geen gas meer kunt bijgeven, moet toch zijn dat ge er te rap inga é ?
en als ge er traag inga en ge durft dan nog geen gas bijgeven, ist waarschijnlijk omdat er een ei in uw broek zit

Pemphigus
11 juli 2005, 19:30
1) het valt echt niet op dat heel mijn post in het dialect is hé :ironic:
de regelkes over DT moet ge mij nie aanleren
2) Bij achterwielaangedreven auto's geef ge best gas tijdens de bocht. Met uw gas kunt ge trouwens regelen hoe veel ge naar buiten wordt gedreven.
Dus de raad die gij geef is een SLECHTE raad.
Gas = grip
3) de meeste bochten in belgie zijn 90° en hoe ge die gaat nemen met enkel uw gas los te laten
en ja, de scherpte van de bocht doet er toe, mss had ge daar beter aan gedacht ?
Een bochtje op de autostrade is niet zelfde als bochtje in bebouwde kom hé

Trouwens, zo'n mannen lijk gij zijn echt irriterend om achter te rijden. Da vliegt de bocht in om dan traag door de bocht te gaan, terwijl ge juist het omgekeerde moet doen.
als ge al geen gas meer kunt bijgeven, moet toch zijn dat ge er te rap inga é ?
en als ge er traag inga en ge durft dan nog geen gas bijgeven, ist waarschijnlijk omdat er een ei in uw broek zit

Kom kom, laten we het beschaafd houden.
Je spreekt jezelf enorm tegen:
eerst en vooral: hoe kan het nu slechte raad zijn als je ervoor zorgt dat je voor je de bocht ingaat een snelheid aanneemt waarbij het geen probleem geeft. en rustig bij het uitgaan van de bocht weer gas geeft om bij het uitgaan geen belachelijk trage snelheid te hebben??? Als dat slechte raad is, tjah... ik zou nog maar een paar uurtjes bij de rijschool bijnemen (en dat is goede raad :) )
En op je laatste punt kan ik je niet volgen. JE gaat ervan uit dat ik op een bepaalde manier rij terwijl je daar niets over weet. Zoals i kal zie, de vraag is theoretisch.
Verder, de meeste bochten zijn geen 90° (want dan zit je meestal op een kruispunt)
De echte bochten zijn meestal aangepast aan de toegelaten snelheid.

MilM
11 juli 2005, 19:36
Kom kom, laten we het beschaafd houden.
Je spreekt jezelf enorm tegen:
eerst en vooral: hoe kan het nu slechte raad zijn als je ervoor zorgt dat je voor je de bocht ingaat een snelheid aanneemt waarbij het geen probleem geeft. en rustig in de bocht weer gas geeft om bij het uitgaan geen belachelijk trage snelheid te hebben.

euhm, dat is juist wat ik zeg ...
remmen voor de bocht tot een snelheid waarbij het geen probleem levert om terug gas te kunnen bijgeven... (wie spreekt er zich nu zelf tegen)
ik vlieg nooit de bocht in, ik zorg altijd dat ik met matige snelheid aan de bocht begin, en gas kan gevens tijdens de bocht en kan reageren op onverwachte zaken (bv blinde bocht die plots nog scherper wordt)

En op je laatste punt kan ik je niet volgen. JE gaat ervan uit dat ik op een bepaalde manier rij terwijl je daar niets over weet. Zoals i kal zie, de vraag is theoretisch.
Verder, de meeste bochten zijn geen 90° (want dan zit je meestal op een kruispunt)
De echte bochten zijn meestal aangepast aan de toegelaten snelheid

theoretisch = gas geven enigste juiste met achterwielaandrijving (tenzij ge ziet da ge uit de bocht ga vliegen natuurlijk :D maar dan heb ge al iets fouts gedaan)
en er zijn idd weinig kruispunten in belgie é
belgie heeft toch enorm veel kruispunten ?
nuja, ik had het ook niet op kruispunten, want je kunt dat niet echte bochten noemen.

edit:

1) leer nederlands
laten we het idd beschaafd houden

wafelijzer
11 juli 2005, 19:43
in een bocht mag je nooit nog bijremmen/ meer gas geven,

je moet VOOR de bocht reeds de juiste snelheid hebben en die snelheid aanhouden in de bocht zelf.

het domste wat je kan doen is extra gas gaan geven of afremmen. beiden zijn zeer slecht.

ik dacht dat dit absolute basiskennis is.

PS: dit gaat dus over gewoon wegverkeer he.

dat je op een circuit zal proberen grip te krijgen door eerst omgekeerd te sturen, gas geven en dan remmen etc ... doet hier niet te zake.

als je normaal rijd zoals een deftig en verstandig mens moet je geen trucjes beginnen uithalen om 'meer grip' te krijgen.

dus voor de bocht remmen, juiste snelheid halen en schakelen naar de juiste versnelling + het gas aanhouden. eens je de bocht voorbij bent ga je pas terug optrekken.
in de bocht zelf remmen of bij gas geven is uit den boze, ga je toch te snel, enkel bijsturen. remmen gaat uw wielen nog meer blokeren en vlieg je zeker rechtendoor. nog zo een algemeen foute gedachte. remmen in een bocht=recht uit de bocht gaan.
BTW: ABS verkort de remafstand langs geen kanten, dit is zowat de grootste fabel. ABS= Anti blokerings Systeem. het heeft enkel effect op de rotatie van de wielen en zorgt ervoor dat je bij het remmen wel kan bijsturen omdat de wielen nog lichtjes doordraaien. de remweg wordt dus zeker niet korter, zelf wat langer. maar het is wel veiliger omdat de wielen niet zullen blokeren.

---
ps: dit heeft betrekking op gewone voorwielaandrijving waar prolly 95% van de mensen hier met rijden

MilM
11 juli 2005, 19:57
@ wafelijzer

niet dat ik denk da je het om mij hebt ofzo, maar je weet nooit
ik heb nergens gesproken over gas bijgeven in de bocht é
wel over gas bijgeven na het remmen en gas geven tijdens de bocht

ik ben er trouwens van overtuigd dat je veel beter te traag begint en dan nog gas bijgeeft dan het omgekeerde manoeuvre

greetz

Feignasse
11 juli 2005, 20:26
ik vlieg nooit de bocht in, ik zorg altijd dat ik met matige snelheid aan de bocht begin, en gas kan gevens tijdens de bocht en kan reageren op onverwachte zaken (bv blinde bocht die plots nog scherper wordt)

Dito, voldoende vertragen op voorhand, en dan zachtjes gas gevend erdoor. Wanneer ge terug voldoende zicht hebt => meer gas en u eruit trekken.

Edit: En mocht ik echt te rap gaan dan zou ik gewoon de gas lossen (maar zeker niet ontkoppelen).

CAS
11 juli 2005, 20:42
Zonder alles te lezen, er staat een fout in de poll...

Zijdelings ontbreekt, of ist zijwaards?

Simonn
11 juli 2005, 20:53
@ wafelijzer: in de bocht moet je wel gas bijgeven (klein beetje)...remmen daarentegen moet gebeurd zijn voor het nemen van de bocht.

DBK
11 juli 2005, 20:56

Zijdelings ontbreekt, of ist zijwaards? :D zo moet ge bochten maken, tzou het verkeer der een pak leuker op maken :)

killer bel
11 juli 2005, 21:00
voor de bocht gas loslaten en tijdens de bocht gas geven. als je in de bocht begint te remmen begint wordt de auto instabiel

CAS
11 juli 2005, 21:07
:D zo moet ge bochten maken, tzou het verkeer der een pak leuker op maken :)

En goe voor de economie, wegenwerkers ebben meer werk, benzinestations verkopen meer en de bandencentrale un omzet verdriedubbeld gemakkelijk...

Burny
11 juli 2005, 21:10
juist voor ge draait een stamp op de rem geven, meer gewicht voor een korte tijd op de voorwielen -> meer grip in het begin van de bocht.

kijk maar naar de top gear lap met die goedkope wagen met villeneuve of wie was het ;)

Het gewicht naar de voorwiele brenge is dan idd ook héél belangrijk. Good point.
Met de moto nog veel belangrijker, ook als ge gewoon gaat remmen. Het voorwiel moet eerst zoveel mogelijk grip hebben voor je die dichtpitst :D

beemer
11 juli 2005, 21:55
Nee, met de moto ga je gewoon nog platter .... met het knietje tegen de grond :D

Met de auto, als het een voorwieltractie is, ga je eerst en vooral bijsturen en als dat niet volstaat, gaat de voet van de gas.

Met een achterwieltractie los je nooit de gas maar ga je tegensturen als de wagen uitbreekt.

RuffRyder3600
11 juli 2005, 22:04
waar is de optie "handrem"? :unsure:

CAS
11 juli 2005, 22:17
waar is de optie "handrem"? :unsure:

Handrem is enkel voor bij het parkeren...

Rage
12 juli 2005, 03:36
Ik rij al een tijdje, maar wat is "koppeling induwen" ? is dat de algemeen nederlandse term voor "ambriaache" (kan geen dialect typen)

CAS
12 juli 2005, 03:40
Ik rij al een tijdje, maar wat is "koppeling induwen" ? is dat de algemeen nederlandse term voor "ambriaache" (kan geen dialect typen)
Da betekend da ge diene pedaal helemaal links (als er drie pedalen staan) volledig induwt...

celeron clocker
12 juli 2005, 05:30
Waar is de optie : Uitstappen en de auto/moto door de bocht duwen. :\

eniac
12 juli 2005, 05:46
het domste wat je kan doen is extra gas gaan geven of afremmen. beiden zijn zeer slecht.

Gij wa zot gij :)

Gas bijgeven in de bocht is absoluut geen probleem, tenzij het zodanig erg is dat je gaat overstuur (achterwielaandrijving) of onderstuur (voorwielaandrijving) gaat krijgen. Ik doe het altijd zo eigenlijk. Of wat doe jij dan in serieuze bochten bij de oprit van een autostrade? 50 blijven rijden? ;)

Ik heb gestemd op "gas bijgeven", maar ik ben te vlug geweest en had niet door dat het ging over "te snel de bocht ingaan". Ja in dat geval gas lossen he.

@ Morpheus: je kan gerust voor de apex al op het gas hoor.

Kabouter Hya
12 juli 2005, 09:10
@ cas

driftend noemen wij dit...

DBK
12 juli 2005, 09:25
En goe voor de economie, wegenwerkers ebben meer werk, benzinestations verkopen meer en de bandencentrale un omzet verdriedubbeld gemakkelijk...jaja, der is over nagedacht geweest :D

MilM
12 juli 2005, 10:32

Zijdelings ontbreekt, of ist zijwaards?

idd, echte mannen doen da zo :evil:
prijs van banden is dan wle iets anders

Ik heb gestemd op "gas bijgeven", maar ik ben te vlug geweest en had niet door dat het ging over "te snel de bocht ingaan". Ja in dat geval gas lossen he.

het gaat niet over te snel ingaan :p
en anders idd best geen gas bijgeven :D

edit: aja, em eeft zijne poll aangepast aan er te snel ingaan. Had et nog nie door. Alleszins geen gas geven é dan :p. En als ge er veel te snel inga, zouk toch ook remmen :)

scorpken
12 juli 2005, 12:57
Handrem :D :D :D

wafelijzer
12 juli 2005, 17:39
:p
Gij wa zot gij :)

Gas bijgeven in de bocht is absoluut geen probleem, tenzij het zodanig erg is dat je gaat overstuur (achterwielaandrijving) of onderstuur (voorwielaandrijving) gaat krijgen. Ik doe het altijd zo eigenlijk. Of wat doe jij dan in serieuze bochten bij de oprit van een autostrade? 50 blijven rijden? ;)

@ Morpheus: je kan gerust voor de apex al op het gas hoor.

ge hebt niet alles gelezen he,

ik heb het over het feit hoe je een bocht neemt indien je REEDS OP SNELHEID bent, en je moet afremmen, waar de threadstarter het ook over had.

dat je in een 'bocht' op de autostrade gas kan bijgeven is logisch, en ook vaak nodig. nergens heb ik gezegd dat ge dat niet kunt doen.

maar lees in het vervolg eens wat er staat AUB voor ge direct begint te breilen.

Als ge een bocht deftig neemt aan gewone snelheid (lees, geen 10km/uur), dan moet je geen gas bijgeven. als ge natuurlijk die bocht ingaat als ne oude bompa dan gade idd moeten bijgeven of ge valt stil. maar hier gaat het hem niet over.

Trouwens, ik zeg toch duidenlijk in mijn reply DE GAS AANHOUDEN.
begrijp je misschien niet wat ik daarmee bedoel ? = gas geven.

op zij die antwoorden handrem, dat ding werkt niet meer als ge 100kmu rijd hoor, zoals CAS zegt, enkel bij het parkeren ...
---
btw Ulixes, je spreekt jezelf tegen want daarna spreek je plots over onder en overstuur, waar ik op doelde.

daaruit concludeer ik dat je eigenlijk juist hetzelfde zegt als mij maar het zelf niet goed weet ? :p

zwaar gas geven in een bocht= big no
de gas aanhouden of zacht wat bijgeven dat gaat wel ja ...

hier in kalken trouwens alweer een dode (de zoveelste) in een bocht op de provinciebaan. allemaal mensen die blijkbaar niet beseffen waarom die pijlen en betonnen blokken er staan. ook mensen die dachten dat ze de bocht konden pakken ... hier zo nog aantal plaatsen in de streek.
vergeet niet dat veel doden vallen in de bochten of tegen een boom, of zijdelings inrijden bij het afslaan. zeker een bocht te snel nemen is iets wat je perfect zelf onder controle hebt en kan vermijden

Skoebiedoe
12 juli 2005, 19:07
Hangt er wel vanaf héé.
Als uwe auto de neiging heeft om uit te breken kan een korte tik op de rem hem direct terug in het gareel brengen.(spreek uit ervaring)
Anders gewoon er door bollen en als het kan er nog een extra dot gas bovenop(voor de leutte)

Feignasse
12 juli 2005, 20:19
---
btw Ulixes, je spreekt jezelf tegen want daarna spreek je plots over onder en overstuur, waar ik op doelde.

daaruit concludeer ik dat je eigenlijk juist hetzelfde zegt als mij maar het zelf niet goed weet ? :p

zwaar gas geven in een bocht= big no
de gas aanhouden of zacht wat bijgeven dat gaat wel ja ...

Ik zeg helemaal niets over onder- of overstuur :unsure:
Wat ik doe of zou doen:

- bocht aan normale snelheid aangevat: zachtjes gas gevend erdoor
- bocht te snel aangevat: gas los, niet ontkoppelen

en altijd wanneer je bijna uit de bocht bent terug wat meer gas geven zodat de wagen zich er uittrekt.

eniac
12 juli 2005, 20:51
maar lees in het vervolg eens wat er staat AUB voor ge direct begint te breilen.

Leutigaard, stop zelf eens met "breilen".

Dit heb jij gezegd:

in een bocht mag je nooit nog bijremmen/ meer gas geven,

je moet VOOR de bocht reeds de juiste snelheid hebben en die snelheid aanhouden in de bocht zelf.

En dat is fout.

Next!

wafelijzer
12 juli 2005, 22:59
Leutigaard, stop zelf eens met "breilen".

Dit heb jij gezegd:

En dat is fout.

Next!

je misinterpreteerd het hé,

"in een bocht mag je nooit nog bijremmen/ meer gas geven,

het domste wat je kan doen is extra gas gaan geven of afremmen. beiden zijn zeer slecht. "

zoals ik reeds zei, EXTRA gas geven is niet nodig, gewoon de gas aanhouden.

toch duidenlijk ?

hoe dan ook, wat ik bedoel is exact hetzelfde als jou maar jij verwoorde het dan wel anders ...

wafelijzer
12 juli 2005, 23:02
Gas bijgeven in de bocht is absoluut geen probleem, tenzij het zodanig erg is dat je gaat overstuur (achterwielaandrijving) of onderstuur (voorwielaandrijving) gaat krijgen..

je sprak wel over onder en overstuur
maar kom, nu ga ik erover ophouden.

dit heeft geen zin, hoewel je het mischien niet wil zien, wou ik gewoon hetzelfde zeggen als jij deed.

veel gas bijgeven is niet goed vanwege onderstuur bij voorwielaandrijving, net zoals men het bij een basis kennis fysica kan leren ...
autorijden = fysica.

grtz

je hebt dus volledig gelijk

foo-pah
13 juli 2005, 04:48
Wa ik hier allemaal lees blijkt in de meeste gevallen gebaseerd te zijn op persoonlijke ervaringen en minder op elementaire mechanica...
Daarom zal ik even de exacte verklaringen geven.

Remmen in de bocht is nooit goed, dit zorgt bij grote remkracht op het voorwiel voor het rechtdoor gaan in de bocht en bij een grote remkracht op het achterwiel voor het volledig spinnen met de snuit naar de binnenkant van de bocht.
Dit komt omdat de wrijvingskrachten die u in de bocht houden radiaal gericht zijn, dus naar het middelpunt van de bocht. Er werkt radiaal ook de centrifugale kracht die naar de buitenkant van de bocht gericht is. Bij remmen valt die wrijvingskracht grotendeels weg en gaat de auto rechtdoor of begint te spinnen (afhankelijk van de krachtverdeling)

Ook acceleren (gas bijgeven) in de bocht is zelden goed om dezelfde redenen, hier hangt de krachtverdeling af van het feit of de auto vooraan of achteraan aangedreven is.

Ontkoppelen is ook niet goed omdat de wielen dan niet meer aangedreven zijn en minder kracht kunnen uitoefenen op de weg, wat leidt tot minder grip.

De enige juiste oplossing is dus gas loslaten en de auto zo ver mogelijk naar de buitenkant van de bocht proberen op de baan te houden.

Voor gedetailleerde uitwerkingen stuurt ge maar een pm, maar dit is de enige juiste oplossing.

fixer187
13 juli 2005, 11:27
wat een thread hier,wat wil je met zo een poll antwoorden :ironic:

EvilTwin
13 juli 2005, 11:33
Vlak voor de bocht nog snel ff proberen te remmen (al ist maar 5 km/u). Daarna terugschakelen, en in de bocht gas geven zodat ge ietske meer snelheid (en ook grip) krijgt. Remmen vergroot uw kans om te slippen.

the maniak
13 juli 2005, 11:57
@ foo-pah

moogt ge juist voor ge de bocht begint te nemen nog een versnelling omlaag gaat en dus nog vetragen op de op de motor in het begin van de bocht (koppeling wel volledig los natuurlijk). Is dit eigenlijk goed of is dit gevaarlijk? Ik heb soms de neiging om zo te rijden as ik iets sportiever aant rijden ben.

foo-pah
13 juli 2005, 14:46
het maakt nie uit of er geremd wordt op de motor of met de remmen, beide zorgen voor de vertraging van de auto. Deze vertraging vereist tangentiele wrijvingskrachten die ervoor zorgen dat de radiale wrijvingskrachten verminderen of zelfs verdwijnen waardoor de auto gaat slippen of rechtdoor gaat in de bocht.

Dit is natuurlijk pas gevaarlijk vanaf een drempelwaarde van de remkracht, indien de snelheid niet al te groot is en er wordt niet al te fel geremd dan is er geen enkel gevaar. Ik beschreef alleen de extreme situatie die hopelijk niet al te vaak voorkomt maar die wel aan de basis ligt van veel ongevallen.

Dus lichtjes remmen of terugschakelen en op de motor remmen is niet gevaarlijk, maar de beschrijving die ik hoger gegeven heb is wel altijd geldig.
De wagen neigt dus altijd naar slippen of rechtdoor gaan maar dit uit zich pas bij hoge snelheden of hoge rem- of acceleratiekrachten.

*edit* bij achterwielaandrijving nooit hard accelereren bij het uitkomen van een bocht, dit kan serieuze gevolgen hebben. Bij voorwielaandrijving houdt dit echter geen gevaren in.

AkiMbO
13 juli 2005, 15:45
rofl, (tot nu toe) meer dan de helft brolchauffeurs

goe bezig ....

Dat er mensen zeggen 'remmen' , kan ik nog inkomen.
Maar dat er gasten gaan gas bijgeven of ontkoppelen.... LoeL

CAS
13 juli 2005, 15:55

goe bezig ....

Als ge met ne achterwielaangedreven wagen te snel door den bocht gaat en em begint uit te breken moe ge zelfs gas bijgeven (of aanhouden)! Heel den thread klopt gewoon ni aangezien er eerst verwarring was over het al dan niet normaal of te snel door de bocht te gaan...

Morpheus
13 juli 2005, 15:57
Als ge met ne achterwielaangedreven wagen te snel door den bocht gaat en em begint uit te breken moe ge zelfs gas bijgeven (of aanhouden)! Heel den thread klopt gewoon ni aangezien er eerst verwarring was over het al dan niet normaal of te snel door de bocht te gaan...

Dus als hij begint uit te breken (oversturen), geeft gij nog gas bij :rofl: .

Komt gij zaterdag maar eens mee slippen :)

CAS
13 juli 2005, 16:00
Dus als hij begint uit te breken (oversturen), geeft gij nog gas bij :rofl: .

Komt gij zaterdag maar eens mee slippen :)

Wat doe gij dan mss? op de rem gaan staan...

ZELFS OP DE SLIPCURSUS ZEGGEN ZE HET...

AkiMbO
13 juli 2005, 16:01

Ja, daar heb je het echt wel totaaaaal fout hoor...

Ten eerste gaat een achterwielaangedreven wagen in normale omstandigheden NOOIT uitbreken als ge de bocht juist inzet (dus van vooraf al niet teveel gas geeft, laat staan gas bijgeven in de bocht)

En dan nog, het gaat hier over een normale bocht die je neemt, dus zonder uitbreken en/of onderstuur.

Ik heb trouwens ervaring genoeg met slippen (uitgelokt weliswaar, zowel over-als onderstuur) dus ik weet zeker over wat ik spreek.

Morpheus
13 juli 2005, 16:02
Wat doe gij dan mss? op de rem gaan staan...

ZELFS OP DE SLIPCURSUS ZEGGEN ZE HET...

Komaan seg, gij gaat dus met nen achterwiel aangedreven wagen nog op de gas gaan staan...

Dringend nen slipcursus nodig voor u...

In nood, beetje tegensturen, (even ontkoppelen en dan terug koppelen of indien niet te erg even van het gas).

Zo is het mogelijk opnieuw controle te krijgen en object te ontwijken.

Spaar maar eens 250€ en een dagje slippen zal u deugd doen, en het is leuk :)

CAS
13 juli 2005, 16:03
Ja, daar heb je het echt wel totaaaaal fout hoor...

Ten eerste gaat een achterwielaangedreven wagen in normale omstandigheden NOOIT uitbreken als ge de bocht juist inzet (dus van vooraf al niet teveel gas geeft, laat staan gas bijgeven in de bocht)

En dan nog, het gaat hier over een normale bocht die je neemt, dus zonder uitbreken en/of onderstuur.

Ik heb trouwens ervaring genoeg met slippen (uitgelokt weliswaar, zowel over-als onderstuur) dus ik weet zeker over wat ik spreek.

OK, vanaf nu als ik uitbreek zal ik mijn gas lossen, en zien wa er dan gebeurd... Beter uw uitbreken onder controle houden in mijn ogen ze, maar ja, zelfs Morpheus zegt het, en die rijd met een 607, dus die zal het wel weten.

BTW, iemand al clipkes gezien waarin ze u leren powersliden? Waarin ze het demonstreren, juist ja, daar gaan ze allemaal van de gas :wtf:

Morpheus
13 juli 2005, 16:04
OK, vanaf nu als ik uitbreek zal ik mijn gas lossen, en zien wa er dan gebeurd... Beter uw uitbreken onder controle houden in mijn ogen ze, maar ja, zelfs Morpheus zegt het, en die rijd met een 607, dus die zal het wel weten.

BTW, iemand al clipkes gezien waarin ze u leren powersliden? Waarin ze het demonstreren, juist ja, daar gaan ze allemaal van de gas :wtf:

Meneer beseft niet dat slippen om noodomstandigheden gaat. Dat powersliden of wathever is lekker stoer dat wel.

Maar kom toch maar eens slippen, kwestie dat ge ook een paar objecten gaat kunnen ontwijken :). Want als ge daar nog wat gas gaat bijgeven gade 5 keer rondstaan :).

Damn man, gas geven bij overstuur met een achterwielaangedreven wagen :rofl: .
Driften kunde daarmee doen ja. Maar dat is wel niet normaal rijden hé

CAS
13 juli 2005, 16:05
Komaan seg, gij gaat dus met nen achterwiel aangedreven wagen nog op de gas gaan staan...

Dringend nen slipcursus nodig voor u...

In nood, beetje tegensturen, (even ontkoppelen en dan terug koppelen of indien niet te erg even van het gas).

Zo is het mogelijk opnieuw controle te krijgen en object te ontwijken.

Spaar maar eens 250€ en een dagje slippen zal u deugd doen, en het is leuk :)

GAS BIJGEVEN OF AANHOUDEN, kunde et nu lezen? Teveel is ni goe, te weinig ook ni, ik rij zo door mijn bochten, en hou zo de wagen perfect onder controle... Nuja, zal al iedere dag chance gehad ebben.

Morpheus
13 juli 2005, 16:07
GAS BIJGEVEN OF AANHOUDEN, kunde et nu lezen? Teveel is ni goe, te weinig ook ni, ik rij zo door mijn bochten, en hou zo de wagen perfect onder controle... Nuja, zal al iedere dag chance gehad ebben.

Daar gaat het niet over hé vriend...
Op een slipcursus gaat het over noodomstandigheden...

Of gaat ge mij nu gvd gaan wijsmaken dat ge op sneeuw nog wat gas gaat bijgeven met overstuur met uw achterwielaangedreven voiture. :ironic:

Laat staan dat ge dat gaat doen op een slipoefening met twee objecten :).

CAS
13 juli 2005, 16:10
Daar gaat het niet over hé vriend...
Op een slipcursus gaat het over noodomstandigheden...

Of gaat ge mij nu gvd gaan wijsmaken dat ge op sneeuw nog wat gas gaat bijgeven met overstuur met uw achterwielaangedreven voiture. :ironic:

Laat staan dat ge dat gaat doen op een slipoefening met twee objecten :).

Euhm, IK begin over powersliden, JIJ zet het gesprek om naar SLIPCURSUS en ineens praat ik naast het onderwerp?

BTW, in de sneeuw komt mijn voet enkel van de gas als toerenbegrenzer bereikt word... Ma kom, tis grappig over hoe ik iets zeg op een droogwegdek, en het nu ineens al over sneeuw gaat en slipcursus.

eniac
13 juli 2005, 16:11
zoals ik reeds zei, EXTRA gas geven is niet nodig, gewoon de gas aanhouden.

toch duidenlijk ?

hoe dan ook, wat ik bedoel is exact hetzelfde als jou maar jij verwoorde het dan wel anders ...

Mja ik bedoel dus echt wel dat je gerust extra gas kan bijgeven hoor :)
De ideale snelheid ligt niet voor elk punt in de bocht gelijk. Nuja, vrij triviaal, want ik hoop dat iedereen hier zijn bochten op een veilige snelheid ingaat ipv ene die net op de limiet ligt.

Morpheus
13 juli 2005, 16:12
Euhm, IK begin over powersliden, JIJ zet het gesprek om naar SLIPCURSUS en ineens praat ik naast het onderwerp?

BTW, in de sneeuw komt mijn voet enkel van de gas als toerenbegrenzer bereikt word... Ma kom, tis grappig over hoe ik iets zeg op een droogwegdek, en het nu ineens al over sneeuw gaat en slipcursus.

Maakt niet uit ffs... Als gij op het einde van uw slipcursus nog altijd gaat zeggen dat ge gas bij geeft met uw BMW bij overstuur gaan ze u daar gewoon wurgen.

En ik denk dat zij het net iets beter weten.

mvg

CAS
13 juli 2005, 16:15
Maakt niet uit ffs... Als gij op het einde van uw slipcursus nog altijd gaat zeggen dat ge gas bij geeft met uw BMW bij overstuur gaan ze u daar gewoon wurgen.

En ik denk dat zij het net iets beter weten.

mvg

ZIJ, verwijzend naar die da de les geven op slipcursus, zijn degene die het ook beweren, ze leren enkel de mensen het nog anders aan omdat het niet echt logisch is dat om te vertragen je soms gas bij moet geven. Nuja, het ging hier om een les die gegeven werd aan verzekeringsmaatschappijen, dus wss vertellen ze dan leugens ;)

En eigenlijk was het met een Porsche.

Morpheus
13 juli 2005, 16:19
Nuja, het ging hier om een les die gegeven werd aan verzekeringsmaatschappijen, dus wss vertellen ze dan leugens ;)

:rofl: Meer heb ik daar niet op te zeggen...

Er is één groot verschil CAS, moet je maar eens over nadenken nu.
Ik zal met nen BMW wel twee objecten op spekglad kunnen ontwijken, en gij niet (den eerste die dat van den eerste keer kan bestaat gewoon niet zonder training).

Wat zegt dat? In mijn ogen zegt dat gewoon dat ge hier dingen gaat beweren die je praktisch gezien nog nooit getest hebt.

En datgene dat ik quote is gewoon hilarisch... U kan die mannen hun niveau van wagenbeheersing nog niet halen in maanden training, dus aub hé...

Foose
13 juli 2005, 16:20
Gas geven in een bocht gevaarlijk ?
Jawadde, daarmee da er daar op Zolder nen bocht is die ge volgas kunt nemen (Kanaalbocht noemt em denkek).
Ik heb het al gedaan met nen auto van 20j oud dus ;).

En normaal gezien zei die instructeur op Zolder van Eran Racing dat wanneer je met een voorwielaangedreven auto OVERstuur hebt; gas bijgeven om hem weer recht te trekken. Bij achterwielaandrijving is het normaal lossen, tenzij ge bv. Senna noemt kunde wel gas bijgeven ;)

CAS
13 juli 2005, 16:23
:rofl: Meer heb ik daar niet op te zeggen...

Er is één groot verschil CAS, moet je maar eens over nadenken nu.
Ik zal met nen BMW wel twee objecten op spekglad kunnen ontwijken, en gij niet (den eerste die dat van den eerste keer kan bestaat gewoon niet zonder training).

Wat zegt dat? In mijn ogen zegt dat gewoon dat ge hier dingen gaat beweren die je praktisch gezien nog nooit getest hebt.

En datgene dat ik quote is gewoon hilarisch... U kan die mannen hun niveau van wagenbeheersing nog niet halen in maanden training, dus aub hé...

En ik LACH met u...
Jongen toch, waar heb ik het over slipcursus voor da gij er over begon te zeveren? en opt eind, wa ge zegt, ik praat over wat die mannen met hun o zo hoog niveau doen... Dus geef je mij nu gelijk en ongelijk? En sinds wanneer gaat het ineens over objecten ontwijken en over spekglad (ge bedoeld hiermee wel een nat wegdek zeker) rijden?
http://www.netcar.co.il/img2/milon/11%20powerslide%20RWD.jpg
Ja, die pee gaat hier van de gas...

AkiMbO
13 juli 2005, 16:31
En ik LACH met u...
Jongen toch, waar heb ik het over slipcursus voor da gij er over begon te zeveren? en opt eind, wa ge zegt, ik praat over wat die mannen met hun o zo hoog niveau doen... Dus geef je mij nu gelijk en ongelijk? En sinds wanneer gaat het ineens over objecten ontwijken en over spekglad (ge bedoeld hiermee wel een nat wegdek zeker) rijden?
http://www.netcar.co.il/img2/milon/11%20powerslide%20RWD.jpg
Ja, die pee gaat hier van de gas...
Da's DRIFTEN !!

Moest hij stoppen met gas geven, zal hij VEEEL sneller terug recht staan, en zen traject normaal kunnen verder zetten.

We hebben het hier over een BOCHT (dus een straat) waar je dus geen speling hebt om met uw kont te smijten enzo.

@ dragjeh : Zo kan ik met men wagen ook perfect elke bocht nemen, maar dan heb ik wel eventjes heel de breedte van de baan nodig. Het gaat hier denk ik wel over de beste (lees : veiligste) manier om een bocht aan te snijden, en door te komen

wafelijzer
13 juli 2005, 17:00
Gas geven in een bocht gevaarlijk ?
Jawadde, daarmee da er daar op Zolder nen bocht is die ge volgas kunt nemen (Kanaalbocht noemt em denkek).
Ik heb het al gedaan met nen auto van 20j oud dus ;).

En normaal gezien zei die instructeur op Zolder van Eran Racing dat wanneer je met een voorwielaangedreven auto OVERstuur hebt; gas bijgeven om hem weer recht te trekken. Bij achterwielaandrijving is het normaal lossen, tenzij ge bv. Senna noemt kunde wel gas bijgeven ;)

openbare weg =/= circuit,

ik bedoel, sommige circuits heb je 10meter om uit te wijken,

misschien wist je het nog niet, maar op de openbare weg is het dus de bedoeling om op je eigen rijvak te blijven. gevolg ? al die trucjes van op het circuit mag je vergeten. je kan niet buiten omgaan en insnijden en gas doorgeven. als ge op uw vak blijft, kan je die spelingen niet gebruiken;

en dat ge 1 bocht op zolder vol gas kunt nemen doet niet ter zake, er zijn honderden bochten in belgie die ja vol gas kunt nemen en vele circuits met bochten waar je vol gas gaat ...
het gaat hier over bochten waar je moet afremmen, te scherpe bochten voor je snelheid dus.

Foose
13 juli 2005, 17:05
openbare weg =/= circuit,

ik bedoel, sommige circuits heb je 10meter om uit te wijken,

misschien wist je het nog niet, maar op de openbare weg is het dus de bedoeling om op je eigen rijvak te blijven. gevolg ? al die trucjes van op het circuit mag je vergeten. je kan niet buiten omgaan en insnijden en gas doorgeven. als ge op uw vak blijft, kan je die spelingen niet gebruiken;

en dat ge 1 bocht op zolder vol gas kunt nemen doet niet ter zake, er zijn honderden bochten in belgie die ja vol gas kunt nemen en vele circuits met bochten waar je vol gas gaat ...
het gaat hier over bochten waar je moet afremmen, te scherpe bochten voor je snelheid dus.

Dan nog, ik kan ook gas geven in een scherpe bocht hoor al dan niet op de baan.
Natuurlijk niet voluit maar toch wat gas, breekt hij uit: lossen, weer gas, ...

wafelijzer
13 juli 2005, 17:16
Dan nog, ik kan ook gas geven in een scherpe bocht hoor al dan niet op de baan.
Natuurlijk niet voluit maar toch wat gas, breekt hij uit: lossen, weer gas, ...

so what ?

de topic gaat over
'hoe een bocht goed nemen'

niet, "hoe kan ik met veel gestamp en getrampel de bocht doorkomen?"

en om zulke dingen te moeten horen van iemand die nog niet eens een rijbewijs heeft ... :p

trouwens, zoals ik rij is mijn auto nog nooit uitgebroken in een bocht hoor. als je iets of wat deftig en verstandig rijd kom je dat nooit tegen.

natuurlijk niet volg gas zeg je dan, welja, dat is net waar het hem om gaat he.

natuurlijk moet je gas blijven geven anders valt uw auto uiteindelijk stil maar ik dacht dat we dit allemaal al wisten ...

CAS
13 juli 2005, 17:24
en om zulke dingen te moeten horen van iemand die nog niet eens een rijbewijs heeft ... :p

Valentino Rossi was wereldkampioen, en mocht op straat nog ni met ne brommer rijden omda em geen rijbewijs had...
Rijbewijs =/= Rijervaring

Foose
13 juli 2005, 17:32

Tja, ik rijd dan ook al van zeer jonge leeftijd op mijn hof hier (CAS heeft het 'terrein' al gezien).
Ga af en toe gaan (indoor)karten, heb al een race cursus achter de rug op Zolder enzo.
Maja, als ge uw rijbewijs hebt kunt ge goed rijden he. Zie maar naar de oude venten of johny's die tegen een boom knallen :p.
Het rijbewijs is een teken dat ge uw weg kunt banen in het verkeer.
Die leren u niet een bocht zo snel mogelijk nemen he.

Foose
13 juli 2005, 17:38
niet, "hoe kan ik met veel gestamp en getrampel de bocht doorkomen?"
-> bij mij is dat toch goed hoor.

natuurlijk moet je gas blijven geven anders valt uw auto uiteindelijk stil maar ik dacht dat we dit allemaal al wisten ...
ja, in den bocht gaat ge stilvallen :wtf:

CAS
13 juli 2005, 17:40
Tja, ik rijd dan ook al van zeer jonge leeftijd op mijn hof hier (CAS heeft het 'terrein' al gezien).
Ga af en toe gaan (indoor)karten, heb al een race cursus achter de rug op Zolder enzo.
Maja, als ge uw rijbewijs hebt kunt ge goed rijden he. Zie maar naar de oude venten of johny's die tegen een boom knallen :p.
Het rijbewijs is een teken dat ge uw weg kunt banen in het verkeer.
Die leren u niet een bocht zo snel mogelijk nemen he.

't enigste dat ik geleerd heb op de rijschool is dat het verdomd saai kan zijn om 2u te rijden als de radio niet werkt...
Voor de rest de punten opgemerkt waar ik wat moet op letten bij het examen zelf. En ook om de spiegeltjes deftig te gebruiken.

Foose
13 juli 2005, 17:43
't enigste dat ik geleerd heb op de rijschool is dat het verdomd saai kan zijn om 2u te rijden als de radio niet werkt...
Voor de rest de punten opgemerkt waar ik wat moet op letten bij het examen zelf. En ook om de spiegeltjes deftig te gebruiken.

Mja, het parkeren is mooi meegenomen.
Maar voor de rest idd :sleep:.
Aleja, ge leert wel wat bij om wat te doen bij voorrang van rechts, ... (waarvoor ze u allemaal zouden kunnen buizen op't examen).

En bij mij was het nog erger dan geen radio: Radio 2 :cry:

eniac
13 juli 2005, 17:54
Onderstuur is zo erg niet. Kom ik wel eens tegen als ik in een korte bocht wat tegen de limiet aanga. Het is echter even gemakkelijk terug weg te nemen: voet van het gas et voila.

CAS
13 juli 2005, 17:56
Mja, het parkeren is mooi meegenomen.
Maar voor de rest idd :sleep:.
Aleja, ge leert wel wat bij om wat te doen bij voorrang van rechts, ... (waarvoor ze u allemaal zouden kunnen buizen op't examen).

En bij mij was het nog erger dan geen radio: Radio 2 :cry:

Hoe ze u duidelijk maken op wa ge allemaal moet letten is wel een goede zaak, draagt ook bij bij het verkeersinzicht en het inschatten van de situatie, en dat is altijd meer dan welkom. Maar een auto kunnen besturen heb ik ergens anders geleerd.
Dat het circuit =/= van de openbare weg is normaal, maar iemand met ervaring op circuit zal zijn wagen beter onder controle kunnen houden hoor. Het enige wat je dan nog moet aanvoelen/aanleren is de verkeerssituatie kunnen inschatten, en dat doe je enkel door in het verkeer te rijden. Maar iemand die nog nooit in het verkeer heeft gereden kan perfect weten dus hoe een auto onder welke omstandigheid reageert.

Foose
13 juli 2005, 17:56
Een bocht is een bocht. Ofdat nu op circuit is ofniet.

En mengen ? :rofl:
Tja mss kom ik ooit wel eens in een 'beem' terecht, maar dat zal dan niet mijn eigen fout zijn.
Eneuh, als gij nooit over/onder stuur hebt .. hoe traag rijd gij dan niet in een bocht ?

edit: ge hebt uw post gewist, khad em beter gequoted :D

MilM
13 juli 2005, 18:21

goe bezig ....

de thread stond oorspronkelijk dubbel, allebei met de vraag hoe ge een bocht nam
da van als ge er te rap invlieg is pas later bijgekomen

dusja, tklopt totaal niet

en te traag ingaan en gas bijgeven is véél beter dan te rap ingaan en remmen

dan nog, iedereen remt, ontkoppelt en geef gas in bochten
er zijn genoeg bochten waar ge moet versnellen en zelfs schakelen
zolang ge maar nie op diene rem ga gaan stampen of op zijne staart trap of begint te schakelen aje grip aant verliezen zijt

edit: bijna iedereen is ier naast elkaar aant praten :sop:

Skoebiedoe
13 juli 2005, 18:33
Hoe ze u duidelijk maken op wa ge allemaal moet letten is wel een goede zaak, draagt ook bij bij het verkeersinzicht en het inschatten van de situatie, en dat is altijd meer dan welkom. Maar een auto kunnen besturen heb ik ergens anders geleerd.
Dat het circuit =/= van de openbare weg is normaal, maar iemand met ervaring op circuit zal zijn wagen beter onder controle kunnen houden hoor. Het enige wat je dan nog moet aanvoelen/aanleren is de verkeerssituatie kunnen inschatten, en dat doe je enkel door in het verkeer te rijden. Maar iemand die nog nooit in het verkeer heeft gereden kan perfect weten dus hoe een auto onder welke omstandigheid reageert.

yep door op een pattaten veld effe te gaan joyriden. :lol:

nop
13 juli 2005, 18:36
Vlak voor de bocht nog snel ff proberen te remmen (al ist maar 5 km/u). Daarna terugschakelen, en in de bocht gas geven zodat ge ietske meer snelheid (en ook grip) krijgt. Remmen vergroot uw kans om te slippen.

dit doe ik ook maar ik gebruik mn koppeling in de bocht om zo nog af te remmen, juist int begin van de bocht.

op het einde gas bijgeven :)

wafelijzer
13 juli 2005, 18:45
ik had u voor iemand anders voor, verwarring.

maar nog,
"een bocht is een bocht" is wat kortzichtig niet.
er is veel verschil en elke bocht is anders.

en zoals ik zei, op circuit kan je gewoon niet rijden zoals op de openbare baan. tenzij je van uw baanvak gaat afwijken om buitenkant te nemen en in te snijden etc ...

CAS
13 juli 2005, 18:49
you just became my personal hero !

neen, nu ff serieus.

hier op het forum wel de held uithangen ... jij bent toch die roste kerel die ik al es heb gezien ?

trouwens, de zin
"hoe ik een bocht zo snel mogenlijk kan nemen" zegt al genoeg over uw idiote mentaliteit.

het zijn kerels als u, die uiteindelijk tegen de bomen terecht komen hoor.
serieus, ge hebt nog niet eens uw rijbewijs, misschien wat rijervaring, en je gaat hier even de held komen uithangen.
juist die gedachte van, "ik kan wel met de auto rijden", doet nog elk weekend mensen van uw leeftijd verongelukken.

nuja, veel succes er nog mee. ga vooral op de limiet rijden op cool te wezen, je doet maar hoor.

als ik eens wil gaan racen dan doe ik dat tenminste deftige op een circuit met een deftige wagen en niet op ne openbare weg.

en ge moet niet direct in de offence gaan als iemand u eens tegen spreekt.

Nogmaals, blaffende honden als jou, bijten niet.

Allemaal goed en wel, maar dragjeh gaat racen op circuit... En niet op de openbare weg, dus snap niet wat het probleem is...
Nuja, ik ga ook tegen de boom rijden hoor als ik het van anderen moet horen. Raar wel dat de anderen al ongelukken gehad hebben... Maar die dat tegen de boom rijden zijn idd degene die denken dat ze kunnen rijden en het gewoon niet kunnen.
En dat nu aub niemand kom verklaren dat ik hier ergens zeg dat ik het wel kan.

wafelijzer
13 juli 2005, 18:51
Allemaal goed en wel, maar dragjeh gaat racen op circuit... En niet op de openbare weg, dus snap niet wat het probleem is...
Nuja, ik ga ook tegen de boom rijden hoor als ik het van anderen moet horen. Raar wel dat de anderen al ongelukken gehad hebben... Maar die dat tegen de boom rijden zijn idd degene die denken dat ze kunnen rijden en het gewoon niet kunnen.
En dat nu aub niemand kom verklaren dat ik hier ergens zeg dat ik het wel kan.

ik had het niet op u, waarom zou ik, ik ken u niet.

dit is trouwens niets persoonlijk, enkel algemeen.

het is zo dat diegene die onterecht overtuigd zijn van zichzelf hun gewoon (te)veel gaan riskeren wat hun fataal wordt, uiteindelijk ooit eens.

natuurlijk zijn er ook mensen die ook echt goed kunnen rijden, daar niet van.

CAS
13 juli 2005, 19:00
ik had het niet op u, waarom zou ik, ik ken u niet.

dit is trouwens niets persoonlijk, enkel algemeen.

het is zo dat diegene die onterecht overtuigd zijn van zichzelf hun gewoon (te)veel gaan riskeren wat hun fataal wordt, uiteindelijk ooit eens.

natuurlijk zijn er ook mensen die ook echt goed kunnen rijden, daar niet van.

Maar als ge denkt dat dragjeh rost is kende hem ook niet ze :p

Nu, ge hebt wel gelijk ze, die da onterecht overtuigd zijn van zichzelf... Ik denk soms ook in mijn eigen alsek ne kameraad hoor spreken van shit, die ga ergens opknallen. Maar eigenlijk kunt ge daar moeilijk over oordelen, aangezien ge ni weet met wat ze allemaal rekening houden.
Nuja, kga et ier ook ni komen goepraten, maar kheb toch wel de indruk dat dragjeh weet over wat em juist spreekt, al met hem meegereden ook...

wafelijzer
13 juli 2005, 19:09
Maar als ge denkt dat dragjeh rost is kende hem ook niet ze :p

Nu, ge hebt wel gelijk ze, die da onterecht overtuigd zijn van zichzelf... Ik denk soms ook in mijn eigen alsek ne kameraad hoor spreken van shit, die ga ergens opknallen. Maar eigenlijk kunt ge daar moeilijk over oordelen, aangezien ge ni weet met wat ze allemaal rekening houden.
Nuja, kga et ier ook ni komen goepraten, maar kheb toch wel de indruk dat dragjeh weet over wat em juist spreekt, al met hem meegereden ook...

dan heb ik dragjeh al de ganse tijd voor een fout iemand voor ... raar, ik was er praktisch zeker van hem te 'kennen'. dan moet er iemand zijn ook uit aalst, die bijna dezelfde nick heeft. misterie.

daarbij, dragjeh, niets persoonlijk opnemen he ... ;)

Foose
13 juli 2005, 19:19
Huh ? Ik volg niet meer hoor.
Ik heb teneerste al geen rost haar. Gewoon zwart haar (van nature ;)).
En ik had totaal geen id dat gij mij, al dan niet kende. En gij mij op basis daarvan viseerde ? :wtf:

En waarom zou ik in godsnaam hier de held uithangen ? :doh:
Toon mij eens waar ik de held heb uitgehangen.
't strafste dan nog van het geheel is dak u nog nooit gezien heb.

wafelijzer
13 juli 2005, 19:57
Huh ? Ik volg niet meer hoor.
Ik heb teneerste al geen rost haar. Gewoon zwart haar (van nature ;)).
En ik had totaal geen id dat gij mij, al dan niet kende. En gij mij op basis daarvan viseerde ? :wtf:

En waarom zou ik in godsnaam hier de held uithangen ? :doh:
Toon mij eens waar ik de held heb uitgehangen.
't strafste dan nog van het geheel is dak u nog nooit gezien heb.

laat maar, het is tenslotte maar een uit de hand gelopen misverstand.

CAS
13 juli 2005, 20:00
laat maar, het is tenslotte maar een uit de hand gelopen misverstand.

De vraag is nu, wie is diene rosten :D

Nu, voor een antwoord te geven op de vraag hoe ga ik door een bocht:
Tada (http://www.bigfun.be/Movie/Rally.htm)
Khad et ier wel al bij filmkes gepost, ma kom.
KHeb et vooral op de laatsten bocht da em neemt ;)

russian
13 juli 2005, 20:42

Inderdaad.

Foose
13 juli 2005, 20:50
De vraag is nu, wie is diene rosten :D

KHeb et vooral op de laatsten bocht da em neemt ;)

Ja, op't laatste is het echt ferm. Dat moede kunnen ze :)