PDA

Volledige versie bekijken : Valkuilen bij occaziewagens

CyberLama
9 juli 2005, 20:11
Yoo,

we overwegen hier eventueel onze wagen te vervangen, maar ik denk dat een dergelijke thread ook voor anderen goed van pas kan komen, als het iets wordt kan het misschien zelfs een sticky worden.
Tweedehands kopen biedt nogal wat voordelen zoals uiteraard lagere prijs, en uiteraard nadelen zoals meer slijtagen aan de wagen, alsook gebruikssporen zoals slijtplekken, barstjes, enzovoort.
Het grootste probleem zijn echter malafide verkopers en garages die bepaalde problemen (versleten motor(-onderdelen), chassis-schade, slechte afstelling...) goed kunnen maskeren zodat die voor de newb onherkenbaar zijn en deze pas merkt na ettelijke uren rondrijden of in bepaalde situaties.

Mensen hier met tips, foto's, ideeën waar te kijken, wat te proberen, waar te luisteren om te merken of een tweedehandswagen zijn prijs waard is? Misschien werken er hier mensen in de branche of studeren autotechniek enzo.

Liefst geen adressen enzo van garagisten waar "je al goede ervaring mee hebt" aangezien we dan gewoon een hele hoop adressen krijgen. Zoiets zou beter ergens anders gecentraliseerd staan.

Hartelijk dank!

Mijn oprechte excuses moest er al zo'n centraliserende thread zijn...

nTFs
9 juli 2005, 20:18
Als je gaat kijken voor een tweedehands wagen probeer dan iemand mee te nemen die iets van auti's kent en dan bedoel ik niet alle technische details maar een deskundige op het gebied van ongevalschade, herstellingen, lakken,...

FeNiX4LiFe
9 juli 2005, 20:45
eigenlijk kan je je nu veel minder laten vangen als je 2de hands bij een garagist te kopen. ( de straffen erop zijn immens :| )

voor de rest :
eigenlijk op eenvoudige principes kan je zien als auto wel goed is.

ik ken ze natuurlijk nie allemaal maar diegene die me spontaan binnenschiete
-> als motor zeer net, schoon is => verdacht. motor waarschijnlijk gekuist met karcher enzo. dit kan mogelijke lekken,... verbergen.
-> tijdens het rijden de stuur in rechte lijn loslaten.
-> noodstop uitproberen. ( meermaals )
-> informatie opzoeken op het net over de mogelijke problemen op die wagen. dit kan je echt helpen waar je zeker naar moet kijken.
->...

de waarde van 2dahands is eigenlijk wat jij wilt geven é. je kan je natuurlijk baseren op de magazinequotatie of via de marktprijs. ( meestal liggen ze dicht bij elkaar maar bij sommige wagens is het verschil groter. )

Skwieker
9 juli 2005, 21:03
Zijn die 2dehands wagen bij Cardoen 100% in orde ?

Preske
9 juli 2005, 21:10
- let naar de pedalen, overmatige slijtage wijst op sportief rijgedrag. Een gloednieuwe, blinkende pedaal is ook verdacht.
- let op kleurverschillen
- kijk naar de banden of ze niet versleten zijn.
- laat de auto koud starten. Als hij warm is, willen bepaalde geluiden wel eens "verdwenen" zijn.
- nooit ingaan op korting, als je zelf naar de keuring ermee gaat.
- kijk naar roest, open de deuren, koffer, enfin, overal waar roest kan voorkomen.

[B]Rocketeer
9 juli 2005, 21:13
Zelf wa proberen met testrijden enzo zoals hier al gezegd is geweest.

En dan diagnosecentrum binnen van de VTB-VAB.
Kan da ni genoeg zeggen. Ok ja, da kost geld.

Maar daar checken ze tenminste alles. Dan zijde zeker :)
En da geld is voor de verkoper hé indien ge de wagen toch ni koopt als em in slechte staat is. (contract zo laten opmaken ofzo).

Morpheus
9 juli 2005, 22:42
Rocketeer']Zelf wa proberen met testrijden enzo zoals hier al gezegd is geweest.

En da geld is voor de verkoper hé indien ge de wagen toch ni koopt als em in slechte staat is. (contract zo laten opmaken ofzo).

² volledig... Enige manier om zeker te zijn is naar het diagnosecentrum gaan :)

zombie
9 juli 2005, 22:56
² volledig... Enige manier om zeker te zijn is naar het diagnosecentrum gaan :)

dan kunnen er nog dingen zijn die over het hoofd gezien zijn he.
maar het zullen geen grote dingen zijn.
en trouwens als je iets van auto's ken en er zelf wat aan kunt doen kan je ook voor kleine mankementjes afbieden.

bij mijn wagen was ook iets raars , tussen de 40 en de 50 km /uur begon hij zowar te "schokken" was omdat de wagen al een tijdje stilstond en er een zogezegt plat vlak was in de banden.
de verkoper wist dat niet dat het dat was. dus hem iets wijsgemaakt en toch zo 500€ van de prijs afgekregen.

[B]Rocketeer
9 juli 2005, 23:03
dan kunnen er nog dingen zijn die over het hoofd gezien zijn he.
maar het zullen geen grote dingen zijn.
en trouwens als je iets van auto's ken en er zelf wat aan kunt doen kan je ook voor kleine mankementjes afbieden.

bij mijn wagen was ook iets raars , tussen de 40 en de 50 km /uur begon hij zowar te "schokken" was omdat de wagen al een tijdje stilstond en er een zogezegt plat vlak was in de banden.
de verkoper wist dat niet dat het dat was. dus hem iets wijsgemaakt en toch zo 500€ van de prijs afgekregen.

Denk ni dat die zo vlug iets zullen missen. Die doen een pak meer dan ge zelf kunt.
Heb ooit de volledige lijst eens in de grote autothread gepost, maja vind da maar eens terug :)

zombie
9 juli 2005, 23:12
Rocketeer']Denk ni dat die zo vlug iets zullen missen. Die doen een pak meer dan ge zelf kunt.
Heb ooit de volledige lijst eens in de grote autothread gepost, maja vind da maar eens terug :)

ik ben er eigelijk nog nooit binnengeweest.
maar wat kost dat ongeveer?

Sander H
10 juli 2005, 01:06
ik d8 hier ook ergens gelezen te hebben da ge de koppeling op volgende manier kunt testen (zien als hem nog nie versleten is)

start de motor, ontkoppel, zet hem in hoogste versnelling (meestal 5e dus)
laat da de ontkoppeling ineens los
de motor moet dan ineens afvallen, als hem nie ineens afvalt, maar geleidelijk vertraagt en dan stilvalt, dan is de koppeling versleten

Dirkxke
10 juli 2005, 01:21
ik zou een hele waslijst kunnen posten waar op te letten.

beste is gewoon iemand meepakken die automechanica heeft gedaan of veel ervaring erin heeft of ge kunt naar zo een centrum gaan gelijk rocketeer zegt. daar controleren ze dus alles! gaande van compressietest (ENORM BELANGRIJK om te testen als de motor nog goed is) tot het nakijken van de remleidingen

Preske
10 juli 2005, 03:16
ik ben er eigelijk nog nooit binnengeweest.
maar wat kost dat ongeveer?

http://www.vab.be/NL/diagnosecentrum/
http://www.vab.be/NL/diagnosecentrum/tarieven2004.aspx

een 131 euro, 87 euro voor vab-leden

Radiance
10 juli 2005, 11:09
Heb het ook laten doen voor k mijn auto gekocht heb, rapport dat ge der van krijgt is vrij uitgebreid ze. Vrijwel alles wordt nagekeken denk ik, tot uitlijning van uw stuur & kraskes & staat van belangrijke rubbers enzo. Ze doen ook uitmeting op de testbank.

Geeft toch wel een beetje zekerheid dat het een serieuze auto is, en garagisten die niet willen dat gij/zij ermee naar VAB gaan .. serieus mee oppassen. Ik ben er zo een tegengekomen in mijne zoektocht, "hij deed dat niet meer", maar als je later dan eens wat andere auto's ging bekijken wist je wel waarom, dat kon veel beter.

Mr Syphon
10 juli 2005, 11:22
miss moet er toch zo is een sticky gemaakt worden met al die tips want ik denk dat deze vraag nog veel gaat voorkomen ?

ik denk als ge in een erkend verdeler gaat zien voor een occasie da ze u ook geen wagen met mankementen gaan verkopen

daFour
10 juli 2005, 11:39
es uw wielen volledig overdraaien link en rechts en goed luisteren als er geen speciaal geluidje uitkomt

ASHERON
10 juli 2005, 12:10
miss moet er toch zo is een sticky gemaakt worden met al die tips want ik denk dat deze vraag nog veel gaat voorkomen ?

ik denk als ge in een erkend verdeler gaat zien voor een occasie da ze u ook geen wagen met mankementen gaan verkopen

ik stem VOOR sticky:)
het zou allesinds zeer handig zijn..

[B]Rocketeer
10 juli 2005, 12:37
Dan wel sticky van alle tips.

Ni nen sticky alleen als tip voor 2de hands
Sticky voor tips tussen diesel en naft voor km's
Sticky voor ICE (RMS waarden, genen auto5 bucht,...)

lttuvix
10 juli 2005, 13:05
http://www.carguide.be/garagehouder.html

hier staat heel wa tips

voor de mensen die geen zin hebben om op een site te klikken

U HEBT DE ADVERTENTIE DIE U BEVALT GEVONDEN :

Koop Vlan, J'annonce, Autokkazie et De Autogids en neem uw fluostift ter hand ! Geef in elk geval de voorkeur aan wagens van een eerste eigenaar, met onderhoudsboekje en keuringkaart. .

Stel aan de telefoon de juiste vragen en vraag aan de verkoper om de gegevens van de advertentie te bevestigen of aan te vullen. Maak vervolgens een afspraak. Bij voorkeur niet 's avonds, maar overdag, om een helder zicht op de zaak te krijgen. Ga er vergezeld naartoe, men ziet immers altijd meer met twee dan alleen. .

Praat eerst met de verkoper
Neem wat tijd om een praatje met de eigenaar te slaan om hem beter te leren kennen. Zo komt u meer te weten over de levensloop van de wagen en kan u zich een eerste opinie vormen over de eerlijkheid van de verkoper.

U MOET NAKIJKEN...

> De papieren
> Controleren aan de buitenkant
> In de cabine
> Het motorblok
> De testrit: een absolute must

DAARNA ZIJN DE PAPIEREN AAN DE BEURT

Vraag om de papieren te zien : Ga met behulp van de identiteitskaart, het gelijkvormigheidsattest en de inschrijvingskaart na of het wel degelijk de eerste eigenaar van de wagen betreft.

Bij welk keuringsstation werd de wagen voorgereden? Stel u alvast vragen als een eigenaar die in Oostende werkt en woont de voorkeur heeft gegeven aan een keuringsstation in Brussel! Bepaalde stations staan bekend als 'meegaander' dan andere.

Ga na of de vervaldag van een eventueel op de factuur vermelde financiering wel degelijk bereikt is.

Ga altijd na of het chassisnummer, de inschrijvingskaart en het gelijkvormigheidsattest met elkaar overeenstemmen.

Vergewis er u van dat de op het gelijkvormigheidsattest vermelde brandstof overeenstemt met die van het voertuig (de transformatie van benzine naar diesel is strafbaar!)

Controleer de in het onderhoudsboekje genoteerde kilometerstanden en de onderhoudsfacturen en vergelijk ze met de huidige kilometerstand.

CONTROLEREN AAN DE BUITENKANT top

Koetswerk : Ga vanuit alle gezichtspunten op zoek naar eventuele oneffenheden, roestsporen of blazen (tankdeksel, stijlen van de voorruit, onder de spatborden na draaiing van de wielen ...) op het koetswerk. Controleer de bevestiging van de schokdempers.

Gaat het om een geaccidenteerde wagen ? Een geaccidenteerde wagen kan u eventueel erkennen aan kleur- of uitlijningsverschillen van bepaalde stukken van het koetswerk, slecht functionerende deuren, ruiten.

Naden : Controleer de ondoorlatendheid van de cabine, de staat van de naden. Probeer de sleutels en de sloten uit.

Reservewiel : Is het reservewiel aanwezig en in goede staat ? Is er een krik, een veiligheidsdriehoek en een verbanddoosje?

Banden : Ongelijkmatige slijtage op de banden kan wijzen op slechte schokdempers of - in het geval van meer uitgesproken slijtage aan één kant van de band-, op een uitlijningsfout. Beschadigde velgen zijn doorgaans een teken dat het voorstel en de schokdempers vaak onzacht in aanraking met voetpaden zijn gekomen! Controleer tevens of het merk en het bandtype identiek zijn voor de wielen van een zelfde wielas. Als de slijtage op de banden te uitgesproken is, zal u ze binnen de eerste maanden na de aankoop moeten vervangen. En pas op voor brede banden op aluminium velgen, want die vallen heel duur uit! Tracht een korting te bekomen die de voorziene kosten dekt!

Knalpot : Controleer tevens (in koude toestand!) of de knalpot goed vastzit door er aan het uiteinde mee te schudden, wat geen geluid van rammelend schroot zou mogen veroorzaken.

... IN DE CABINE top

Bekledingen : Controleer de staat van de bekledingen in stof. Licht de vloermat op om de vloer te controleren. Geen roestsporen?

Fraude met kilometerstand ? Controleer of de slijtage van de vloermatten, de slijtage op de pedalen, de inzakkingsgraad van de bestuurderszetel normaal zijn volgens de kilometerstand op de teller. Zijn er geen vingerafdrukken of kleine krassen op de binnenkant van de tellerkas?

Elektrische bedieningen : Test alle standen van de zetels en achteruitkijkspiegels uit. Test de bedieningen, de ruitenwasser, de verwarming, de ventilatie, de elektrische bedieningen, de autotoeter!

Autoradio : Zet de autoradio eens aan.

... HET MOTORBLOK top

Chassisnummer : Controleer of het chassisnummer, dat u op één van de wanden van het motorcompartiment vindt, overeenstemt met het nummer dat op het gelijkvormigheidsattest en het inschrijvingsbewijs wordt vermeld.

Motorcompartiment : Onderzoek de binnenoppervlakken van het motorcompartiment en hun symmetrie om eventuele asymmetrie¨¨en op te sporen die erop wijzen dat de wagen bij een ongeval betrokken is geweest.

De vloeistofpeilen : Controleer het peil en de staat van de remvloeistof (die niet zwart mag zijn), het vloeistofpeil van de batterij en van het koelsysteem.

Olie : Een te laag oliepeil wijst erop dat de verkoper van het onachtzame type is en dat er veel kans bestaat dat de mechanische slijtage groter uitvalt dan verwacht. Controleer ook of er geen lekken zijn rond de motor, ter hoogte van de cilinderkop en van de cilinderkoppakking. Vergewis er u van dat er geen oliesporen op de grond zijn op de plaats waar de wagen stond.

Wees op uw hoede voor een motor die er gloednieuw uitziet,, men heeft hem gereinigd, maar wat wou men hiermee verbergen? Een olielek?

DE TESTRIT: EEN ABSOLUTE MUST top

Laat de eigenaar een eerste toertje rijden. U kan daarna vragen om zelf te rijden. Zo kan u zijn rijgedrag beoordelen en zodoende ook de "behandeling" die zijn wagen gekregen heeft.

Let op de verklikkerlampjes Ze moeten allemaal branden als u contact maakt. Als één ervan niet oplicht, werd het misschien uitgeschakeld om een gebrek te verbergen

Kijk naar de uitlaatgassen zodra de motor draait.Die mogen in geen geval blauwachtig zijn, wat wijst op ernstige gebreken.

Ga na of de lichten/koplampen goed werken.

Motor : Luister of de motor regelmatig draait, eerst met een vloeiende rijstijl en vervolgens als de motor op temperatuur is, terwijl u enkele malen flink versnelt. Hij moet hier zonder geluid of bijzondere trillingen op reageren.

Koppeling : Zet de handrem aan, ontkoppel, zet de wagen in derde versnelling en start. De auto moet stilvallen en het motorregime moet fors dalen alvorens stil te vallen. Als de test niet overtuigend is, is de kans groot dat de koppelingsschijf aan vervanging toe is.

Versnellingen : Probeer alle versnellingen, u moet soepel van de ene naar de andere versnelling kunnen overschakelen zonder schokken of gekraak

Stuurinrichting : llaat het stuur gedurende 3 seconden los aan 80 km per uur op een recht baanvak en op een vlakke ondergrond. De wagen mag niet naar rechts of naar links uitwijken.

Remmen : Test de remmen tegen 120 km/u, rem bruusk en blijf de rem indrukken op een recht baanvak zonder verkeer.

Uitlaatgassen : Rij zo snel mogelijk in tweede versnelling, laat het regime zakken en versnel vervolgens nogmaals. Kijk in de achteruitkijkspiegel of er geen blauwe rook ontsnapt (te veel olie) wat wijst op grote kosten in de nabije toekomst. Witte rook (te veel water) wijst op een probleem ter hoogte van de cilinderkoppakking, wat ook heel duur uitvalt.

Mr Syphon
10 juli 2005, 13:30
die post alleen al is een sticky waard :niceone:

CAS
11 juli 2005, 00:19
Rocketeer']Zelf wa proberen met testrijden enzo zoals hier al gezegd is geweest.

Is er zo maar één in belgie of zijn er meerdere? Op site vind ik enkel die van Zwijndrecht en das nu ni super dichtbij. Vandaag gaan zien voor 2de hands wagen, zelf wa testjes gedaan en alles blijkt in orde te zijn, maar kzal het maar op zeker spelen.
Bij discussieren over de prijs er wel niks afgekregen, maar wel gemaakt dat em gekeurd word voor verkoop, audio-installatie laten plaatsen. Hem laten testen zal wel op mijn kosten zijn, mss nog voor ik ga vragen voor te splitsen moest het blijken dat er kweet niet wat mis is met wagen.

casualties
11 juli 2005, 01:02
Is er zo maar één in belgie of zijn er meerdere? Op site vind ik enkel die van Zwijndrecht en das nu ni super dichtbij. Vandaag gaan zien voor 2de hands wagen, zelf wa testjes gedaan en alles blijkt in orde te zijn, maar kzal het maar op zeker spelen.
Bij discussieren over de prijs er wel niks afgekregen, maar wel gemaakt dat em gekeurd word voor verkoop, audio-installatie laten plaatsen. Hem laten testen zal wel op mijn kosten zijn, mss nog voor ik ga vragen voor te splitsen moest het blijken dat er kweet niet wat mis is met wagen.

zelfde prob hier :s zwijndrecht is véél te ver om 'effe' gaan te testen..Spijtig dat er niet in elke provincie zulk testcentrum is :(

ben ook vandaag gaan zien voor 2e hands auto, wel in een garage waar men nonkel al 4 nieuwe auto's & 2ehandsauto's,men grootvader een 2ehandsauto gekocht hebben..Die gast gaat ons er dus niet opleggen,enkel zou ik toch graag zo via diagnosecentrum..Zekerheid boven alles hé!

wel raar, stond een auto met maar 7800 km, gebruikt vanaf oktober 2004 :unsure: Dat vind ik dus al verdacht, zo weinig km en dan al weggedaan :sop:

Sharur
11 juli 2005, 01:31
garages moeten verplicht 1jaar garantie geven op occasies btw

Xeromem
11 juli 2005, 03:23
Zijn die 2dehands wagen bij Cardoen 100% in orde ?
Ze zijn zeker en vast nooit 100% inorde...

enkele gevallen op een rij:

ons auto: verkeerd geplaatste handvaten
bmw van een maat: amortiseur valt midden in de straat op de grond!
rover van een kennis: benzinepomp stuk na een maand (dure onderdeel)

Cardoen verkoopt gewoon auto's met mankementen voor een laag prijs, de meeste auto's zijn geproduceerd voor andere landen, das een duidelijk teken dat ze brol bijeen rapen
ons kennis heeft bv een auto die werd gemaakt voor het Hongaarse markt (lampen staan altijd aan) en wij hebben een auto gekregen die werd gemaakt voor het Koreaanse markt (overaal Koreaans tekst, geen mistlampen achteraan)

mijn bomba zou ooit: Ik ben niet rijk genoeg om voor goedkoop materiaal te kiezen :)

[B]Rocketeer
11 juli 2005, 13:32

Ik denk idd maar 1
Wa is ver???

Als ge hier spreekt van ver, zeggenz e in franrkijk dichtbij :p
En tis ni da ge daar op 5min buiten zijt :D
GE moet da bezien als éénmalig. Dus éénmalig rijde ietske verder dan anders, en ge moet da ni meer doen.

Das gelijk van limburg ff naar de kust rijden, om er 1X per jaar op weekend te gaan.
Of gelijk een reis naar frankrijk ofzo. 1X 1000km op en 1000km af. Tis ni da ge die afstanden elken dag moet doen ;)

Foose
11 juli 2005, 14:09
Bwa, bij mijne Peugeot dat we gekocht hebben een 'lange' tijd geleden is mijn stiefpa meegeweest. Die zijn vader had vroeger een garage en hij heeft daar vanaf kinds af aan al gewerkt. Dus die weet wel redelijk veel van auto's. En hij was dus meegeweest en heeft naar alles eens gekeke, testrit, .. en het was goed. Nu nog steeds zo goed als geen kosten aan gehad.

Kabouter Hya
11 juli 2005, 14:27
dit is goed als je een auto koopt in B

maar ik ben van plan mijne volgende in Duitsland te halen
en daar kunde der ni zo rap ff mee naar ne diagnostic center gaan..

imo is iemand meenemen dat er iets van kent toch nog altijd het beste

CAS
11 juli 2005, 20:19
dit is goed als je een auto koopt in B

maar ik ben van plan mijne volgende in Duitsland te halen
en daar kunde der ni zo rap ff mee naar ne diagnostic center gaan..

imo is iemand meenemen dat er iets van kent toch nog altijd het beste

Zit hier met hetzelfde probleem, wel net over de grens van Duitsland, en dan ist 500 a 700km heen en terug van waar dak woon, maar om met die wagen zelf te testen en dan weer te keren... Nuja, nu één in Belgie gevonden en tis 55km van hier, dus tis ni overdreven, ma hoe dichter hoe liever :p

fixer187
13 juli 2005, 11:33
kijk naar de aflijning van de motorkap,koffer en deuren, als deze niet goed afsluiten met het koetswerk is er waarschijnlijk een ket mee gedaan...

Kabouter Hya
13 juli 2005, 11:38
+ in duitsland "moogde" nog altijd twee wrakken aaneen lassen en da als auto verkopen...

+ auto's met aanhangwagens (den top dus) ook ni kopen => grote kans da die wagens zwaar hebben moeten werken...

pedaalerosie (zoals hier al ergens stond)
zetelerosie

btw tis occasie

EvilTwin
13 juli 2005, 12:45
De spleten checken tussen de deuren en de carrosserie. Die moeten evenwijdig lopen, zoniet => ongeval. Je kan dit ook zien als ge den binnenkant van bv de koffer bekijkt. Als em herspoten is, is de verf meestal opgehoopt ipv schoon afgewerkt. Kleurverschillen kunnen ook al iets verraden in die richting.
Maak ook zeker een testrit en laat em gewoon es bollen zonder het stuur aan te raken. De wagen moet normaalgezien schoon rechtdoor blijven rijden (uitlijning). Trek ook es goed op en let op de rook van de uitlaat. Zwart : olieverbruik. Blauw-grijs : iets met de turbo.

De enige goeie manier is een volledige check door de vab laten uitvoeren. Kost wel 131 Eur.

Edit : precies allemaal al gezegd :)

H4ns //
14 juli 2005, 15:31
schiterende thread gewoon, vind het heel interesant..
zou spijtig zijn moest deze verloren gaan... compilatie maken van de tips en sticky??

zoals hier al gezegd misschien gewoon best grote TIPS sticky :) (ice / 2dehands kopen / naft ; diesel / etc. )

lijk me zeer leuk

Burny
14 juli 2005, 21:16
Kweetniet of het al gezegd is maar: Je moet de nummers op de ruiten vergelijken, daaraan kan je zien of er een ruit is vervangen (en dus een eventueel accident ontdekken). De tip om de kieren van de carroserie te bekijken is ook een hele goeie.
Neem ook altijd iemand mee die veel van wagens kent en zet de wagen zeker ook eens op de brug (bodem, dorpels, ophangingsrubbers, schijven, blokken, torsiestangen).
Ik kan hier een heel verhaal schrijven met dingen waar je op moet letten, maar bovenal: check gewoon alles van naadje tot draadje (bv achter plastik kappen binnen) en gebruik uw gezond verstand. Een goeie testrit (zelf rijden!) is uiterst noodzakelijk.

satanreleased
19 juli 2005, 15:12
Hoe ik het doe .

1 , ik begin met de neus van de auto te bekijken , ik doe het kapo open , en enkel aan dat kunt ge meestal weten of deze wagen geaccidenteerd was, door de zwaarte van het deksel .

2 , ik neem een afstand van 4 meter en ik kijk naar de linker en rechter kanten van het wagen , zo kunt ge meestal ook zien of er al eens een deuk was .

3 , ik kijk onder het wagen , Roest is VERBODEN !! en ik kijk ook naar plaatsen waar er mogelijk GELAST zou kunnen zijn .(bijvoorbeeld , de uitlaad ,of het middenpunt van de auto aan de kant van de deuren )

4 , ik stap achter de auto en ik doe de koffer open en inspecteer de binnenkant van de koffer ,de kanten van de lichten en als er geen roest is aan de binnenkant ( kan antword geven op een lek in de koffer ) en ik snuffel voor geurtjes van vochtigheid .

5 , ik test ALLE DEUREN !!!!!! , ze mogen niet piepen en kraaken of vast blijven zitten of ook moeilijk dicht gaan of open .

6 , Ik test de achterbank ....een paar keer derop zitten en opstaan om te zien of die dergelijk goed vast zit .

7 , ik test het pasagier zetel naast de bestuurder ( zetel moet verstel baar zijn er moet een brandblus aparaat aanwezig zijn ook onder deze stoel .)
Zetel mag niet beweegbaar zijn door gewoon deraan te schudden .
Stel voor een accident en zetel en pasagier vliegen door het raam .

8 , Ik test de bestuurders zetel op hetzelfde manier van puntje nummer 7 .

9 , Ik test ALLE KNOPPEN die er in het voertuig aanwezig zijn , ze moeten allemaal functioneel zijn .

10 , ik kijk of de achter ruit bevoegd is van een chauffage , als er 1 is ? kan inspecteer u de contacten van deze , want bij de meeste occasies staan de contacten los , wat resulteert in een niet werkende chaufage .

11 , ik steek de moter aan en kijk aan hoeveel Toeren het draait .
750 tot 1000 toeren is meer of genoeg , moet niet te hoog staan of em zuipt zoals ne kleine baby , en niet te laag of em val stil als de moter nog koud is .

12 , moter moet starten zonder gas te geven , indien niet zou ik em zeker nioet kopen want de kans dat u in de winter niet zal starten sta dan heel hoog .

13 , inspecteer de lichten .

14 , De pedallen van de auto moeten soepel zijn en de ambriage mag niet te hard zijn , of u heb krampen achter 30 km rijden .

15 als de moter draait mag em niet zingen ....(daarmee wil zeggen dat em piept) dat reulteert meestal op een ongespannen moter courwa .( riem ,of BH :crazy:)

16 , de ventilator moet werken van het voertuig .

Achter al deze punten heb u recht op een test rit , u moet rijden en niet de verkoper .

tijdens het rijden bekijkt u het stuur van de wagen , is em gesentreerd ? trilt em te veel ? slingert je pook langs alle kanten tijdens het rijden ??
Dan moet de voertuig gebalanceerd zijn .

Wijk het voertuig af ? dan zijn de banden versleten of niet goed opgeblazen .
trekt em goed op naar 120 - 130 ? of pruttelt het wagen op 90 km/uur ? nafte filter is vuil .

word je moter rap warm na 10 minutjes rijden sta het temperatuur al tot 70 °C
Dan is de olie filter vuil of werkt de ventilateur niet.
De remmen mogen niet piepen ( is teken dat ze versleten zijn ).
blijft het ABS lampje branden , dan werkt em niet meer of moet nagekeken worden .(indien het voertuig ABS heeft natuurlijk .
Werkt het servo pomp nog goed ? dat kunt u voelen tijdens het rijden , een stuur met servo moet kunnen draaien met een pink .

NA het rijden doet u de moter kap open en kijkt u of er geen lekken zijn , of de servo vloeistof nog voldoende is en controleer u het olie pijl samen met de verkoper .

bekijk ook de uitlaad om zeker te zijn dat em geen olie deruit spugt , ( is teken van slechte verbranding , of dat de bougies niet goed werken ) .

En als AL deze punten inorde zijn , dan moogt u zeker zijn dat u een droom occasie wagen heb gevonden en dat u het gerust kan kopen MET GARANTIE VAN 6 MAANDEN !!!!!!!!!!!!! want de meeste vergeten het te vragen .
Voila groeten en succes
satanreleased .

[B]Rocketeer
19 juli 2005, 16:16
Hoe ik het doe .

1 , ik begin met de neus van de auto te bekijken , ik doe het kapo open , en enkel aan dat kunt ge meestal weten of deze wagen geaccidenteerd was, door de zwaarte van het deksel .

Aan de zwaarte van de kapo??
Lichter of zwaarder. En wa is zwaar. Ik heb nen zware kapo omdat em groot is.

2 , ik neem een afstand van 4 meter en ik kijk naar de linker en rechter kanten van het wagen , zo kunt ge meestal ook zien of er al eens een deuk was .

3 , ik kijk onder het wagen , Roest is VERBODEN !! en ik kijk ook naar plaatsen waar er mogelijk GELAST zou kunnen zijn .(bijvoorbeeld , de uitlaad ,of het middenpunt van de auto aan de kant van de deuren )

Roest verboden??. Mmmm, denk da er onder de meeste oude wagens wel wa oxidatie is. Was toen nog een roestvrij staal onder de wagen alsek mij ni vergis ;)

Oei uitlaat is hier ook ineen gelast. Maja, bij custom made kunde ni veel anders doen ;) En is nieuw.

4 , ik stap achter de auto en ik doe de koffer open en inspecteer de binnenkant van de koffer ,de kanten van de lichten en als er geen roest is aan de binnenkant ( kan antword geven op een lek in de koffer ) en ik snuffel voor geurtjes van vochtigheid .

Mijn lichten + metaal kunde aan den binnekant ni zien, tenzij ge de achterbank + zijpanelen van de achterkant + kofferpaneel afpakt ;). Onderkant kunde wel zien door de mat eruit te halen.

5 , ik test ALLE DEUREN !!!!!! , ze mogen niet piepen en kraaken of vast blijven zitten of ook moeilijk dicht gaan of open .

6 , Ik test de achterbank ....een paar keer derop zitten en opstaan om te zien of die dergelijk goed vast zit .

7 , ik test het pasagier zetel naast de bestuurder ( zetel moet verstel baar zijn er moet een brandblus aparaat aanwezig zijn ook onder deze stoel .)
Zetel mag niet beweegbaar zijn door gewoon deraan te schudden .
Stel voor een accident en zetel en pasagier vliegen door het raam .

8 , Ik test de bestuurders zetel op hetzelfde manier van puntje nummer 7 .

9 , Ik test ALLE KNOPPEN die er in het voertuig aanwezig zijn , ze moeten allemaal functioneel zijn .

10 , ik kijk of de achter ruit bevoegd is van een chauffage , als er 1 is ? kan inspecteer u de contacten van deze , want bij de meeste occasies staan de contacten los , wat resulteert in een niet werkende chaufage .

11 , ik steek de moter aan en kijk aan hoeveel Toeren het draait .
750 tot 1000 toeren is meer of genoeg , moet niet te hoog staan of em zuipt zoals ne kleine baby , en niet te laag of em val stil als de moter nog koud is .

Standaard hier rond de 1000rpm.
Bij koud weer een pak hoger. Dus die regel klopt niet altijd ;)

12 , moter moet starten zonder gas te geven , indien niet zou ik em zeker nioet kopen want de kans dat u in de winter niet zal starten sta dan heel hoog .

13 , inspecteer de lichten .

14 , De pedallen van de auto moeten soepel zijn en de ambriage mag niet te hard zijn , of u heb krampen achter 30 km rijden .

Ook hier weer geen oudere wagen kopen, want die zijn hard. Hier 30min fille en ge voelt uw been ni meer

15 als de moter draait mag em niet zingen ....(daarmee wil zeggen dat em piept) dat reulteert meestal op een ongespannen moter courwa .( riem ,of BH :crazy:)

16 , de ventilator moet werken van het voertuig .

Achter al deze punten heb u recht op een test rit , u moet rijden en niet de verkoper .

tijdens het rijden bekijkt u het stuur van de wagen , is em gesentreerd ? trilt em te veel ? slingert je pook langs alle kanten tijdens het rijden ??
Dan moet de voertuig gebalanceerd zijn .

Wijk het voertuig af ? dan zijn de banden versleten of niet goed opgeblazen .
trekt em goed op naar 120 - 130 ? of pruttelt het wagen op 90 km/uur ? nafte filter is vuil .

word je moter rap warm na 10 minutjes rijden sta het temperatuur al tot 70 °C
Dan is de olie filter vuil of werkt de ventilateur niet.
De remmen mogen niet piepen ( is teken dat ze versleten zijn ).
blijft het ABS lampje branden , dan werkt em niet meer of moet nagekeken worden .(indien het voertuig ABS heeft natuurlijk .
Werkt het servo pomp nog goed ? dat kunt u voelen tijdens het rijden , een stuur met servo moet kunnen draaien met een pink .

Remmen piepen hier ook, en zijn nieuw. Ga auto nog wel eens binnendoen, want ze blijven piepen.

Ook als auto al lange tijd stil heft gestaan kunnen de remmen piepen, omdat ze ni meer gedurende een lange tijd zijn gebruikt geweest (mijn wagen heeft 6maand stil gestaan)

NA het rijden doet u de moter kap open en kijkt u of er geen lekken zijn , of de servo vloeistof nog voldoende is en controleer u het olie pijl samen met de verkoper .

bekijk ook de uitlaad om zeker te zijn dat em geen olie deruit spugt , ( is teken van slechte verbranding , of dat de bougies niet goed werken ) .

En als AL deze punten inorde zijn , dan moogt u zeker zijn dat u een droom occasie wagen heb gevonden en dat u het gerust kan kopen MET GARANTIE VAN 6 MAANDEN !!!!!!!!!!!!! want de meeste vergeten het te vragen .
Voila groeten en succes
satanreleased .

6 maand garantie?? Sinds wanneer hebde van particulier naar particulier garantie?? Ge kunt nog wel aanklagen voor verborgen gebreken, ma das ook al ;)

-------------------------------------------------------

Wel goei tips, ma beshouw ze ni als "daarmee heb je een topokkazie".
En sommige moette toch wa minder serieus nemen ;)

lttuvix
19 juli 2005, 16:30

NIET WAAR

laat EERST de bestuurder rijden en NADIEN jij
zo kan je zien hoe de bestuurder ermee rijd en zo heb je een beeld hoe ermee gereden is ! het klan altijd zijn dat hij zich aanpast maar de kleine dingskes zal hij zeker zoals gewoonlijk aanpakken

satanreleased
19 juli 2005, 17:28
@rocketeer ; garantie is verplicht op occasie wagens sinds begin deze jaar (als je het wagen vane een garage koopt).
En guess what , mijn peugeot 206 3 weken oud zen remmen piepen nog altijd .....moet ik ongerust zijn ?
En met de zwaarte van de kapo bedoel ik of het moeilijk open ga .

lttuvix
19 juli 2005, 17:56
lol, ge moe nogal dom zijn om een auto te verkopen waarvan uw capo moeilijk opengaat zonder da te make

CAS
19 juli 2005, 17:57
En guess what , mijn peugeot 206 3 weken oud zen remmen piepen nog altijd .....moet ik ongerust zijn ?
.
Ik zou mij toch al zorgen maken dan...

lttuvix
19 juli 2005, 17:59
ahja hehe
peugot piept get used to it :p

satanreleased
19 juli 2005, 18:08
ok volgende week dan eens naar peugeot oostende zé , we gaan direct eens zien of die nie ga stoppen met piepen die remmen .

lttuvix
19 juli 2005, 18:10
pff wa gaan die zeggen der zit vuil in rij nog wa door?

[B]Rocketeer
19 juli 2005, 18:28
@rocketeer ; garantie is verplicht op occasie wagens sinds begin deze jaar (als je het wagen vane een garage koopt).
En met de zwaarte van de kapo bedoel ik of het moeilijk open ga .

Tussen garage en u ist 1 jaar garantie.
Ma als gij nen wagen van mij koopt, moet ik niks garantie geven :p (das dus particulier particulier)

Mijn zijn al 8 maand oud en ze piepen nog ;)

Ja moeilijk open gaan en het gewicht is natuurlijk iets anders ;)

Tae
19 juli 2005, 18:33
Misschien ook niet onbelangrijk is vragen wat er allemaal is aan vervangen aan diene auto.

Zoals bv. den distributieriem, remschijven, etc. (distributieriem van sommige wagens kan nog al veel geld kosten heb ik gehoord !)

Ook goed kijken naar het koetswerk, de olie , de koelvloeistof, de raam zien of er geen sterretjes zijn want daar heb ik eens prijs meegehad !

Bij elke occaziewagen (wel goedkope van 1000€) die ik heb gekocht heb ik altijd iets bijgeleerd, dus tis ook een proces van bijleren.

En je moet ook wat geluk hebben hoor !

lttuvix
19 juli 2005, 18:34
joa
groot onderhoud aan xantia is 950 euro :/

slash
19 juli 2005, 18:47
ahja hehe
peugot piept get used to it :p

hmm raar mijne en mijne pa zijne piept nie

ford piept. Vroeger hadde we hier altijd ford en bij al die auto's hadde we piepende remme :s

lttuvix
19 juli 2005, 19:01
ook paar keer klachten gehad van bij het contact opzetten da ge zo iets hoort tikken, ma das normaal ma da was dan te "hard"

ff vies gelache toen ... totdat we opdracht kregen om da uit te zoeke :/

FoRCe
19 juli 2005, 19:20
vraagske: is het bv verstandig om een auto (diesel) te kopen met 170.000 km ? Dit om de kosten wat te drukken (aankoop 1ste auto :p )

Mijn oog is gevallen op nen opel astra 1.7tdi bouwj 2000

lttuvix
19 juli 2005, 20:58
als die in goeie staat is wrom nie

zombie
19 juli 2005, 22:22
ok volgende week dan eens naar peugeot oostende zé , we gaan direct eens zien of die nie ga stoppen met piepen die remmen .

ik werk bij peugeot.
ik vermoed da het u trommelremmen zijn die piepen.
dan hebben ze vergeten vet te smeren aan de punten waar u remschoenen achteraan tegen die plaat vanachter aan de trommelrem komen.

ja moet wel heel de trommelremmen demonteren en terug monteren en afstellen.
een goed half uurtje werk normaal gezien.

lttuvix
19 juli 2005, 22:50
hehe
wie vergeet nu kopervet op remmen te smeren... das zo ergste fout da ge kunt maken

kweet nog altijd FRAAANNK NIE ZOVEEL KOPERVET OP DE PUNTEN VAN UW REMBLOKKEN IS GENOEG
ik zat altijd die hele achterkant te schilderen hihi :)

zombie
19 juli 2005, 23:28
hehe
wie vergeet nu kopervet op remmen te smeren... das zo ergste fout da ge kunt maken

kweet nog altijd FRAAANNK NIE ZOVEEL KOPERVET OP DE PUNTEN VAN UW REMBLOKKEN IS GENOEG
ik zat altijd die hele achterkant te schilderen hihi :)

ja bij trommels moet ge da erges anders smeren he. en het moet idd elkel op de kanten die geleiden :p

lttuvix
20 juli 2005, 13:03
idd bij trommels wel maja is ook ma onozel als ge da overal smeert he :)

en buh op die schijven was da fijn zo ff wa schilderen werd toch nie betaald so see me care :p

satanreleased
20 juli 2005, 14:45
ja wel ze gaan het gratis mogen doen zé diene herstelling of insmeren van dietrommel zoals jullie zeggen , want men voertuig is splint nieuw en piept al van dag 1 :crazy:

lttuvix
20 juli 2005, 17:28
njah normala valt da onder garantie he