PDA

Volledige versie bekijken : uitbollen + naftverbruik

Reedsh
9 juli 2005, 14:23
yo
even een vraagje over het uitbollen met koppeling ingedrukt
als je dit doet, verbruik je dan echt minder naft? ik bedoel, is het verschil aanzienlijk of is dat miniem + is het dan beter voor je versnellingsbak dat je hem gewoon in neutraal laat uitbollen (qua slijtage) of hem in een bepaalde versnelling laat staan
ik weet dat het niet zo veilig is en dat ze je dat altijd willen afleren in de rijschool, maar als het echt minder verbruikt enzo.. ik doe het eigenlijk al vanaf ik rij (8 maand) en kan dus wel goed inschatten wanneer het gevaarlijk is (je hebt minder controle over wagen) en wanneer niet.
dusja ik zou gewoon graag weten of er echt veel verschil is met uitbollen op de motor

C-Tree
9 juli 2005, 14:29
Uitbollen in versnelling verbruikt zelfs geen benzine bij een moderne wagen, als je de koppeling indrukt of de bak in neutraal zet is er brandstof nodig om de motor in gang te houden als je uitbolt. En het is ook gevaarlijker omdat je veel minder controle hebt over de wagen.

FeNiX4LiFe
9 juli 2005, 14:31
Uitbollen in versnelling verbruikt zelfs geen benzine bij een moderne wagen, als je de koppeling indrukt of de bak in neutraal zet is er brandstof nodig om de motor in gang te houden als je uitbolt. En het is ook gevaarlijker omdat je veel minder controle hebt over de wagen.
second that.

uitbollen in neutraal of koppeling ingedrukt zeer gevaarlijk.

gwn uitbollen in 3-4 of 5 de en dan zie je op bordcomputer verbuiker van 0.5 soms 0 liter :)
uiteindelijk zal het niet zo veel uitmaken maar het is toch uitgespaart

Tae
9 juli 2005, 14:31
yo
even een vraagje over het uitbollen met koppeling ingedrukt
als je dit doet, verbruik je dan echt minder naft?

Ik d8 ergens gehoord te hebben dat je juist meer verbruikt wanneer je koppeling te lang indrukt.

Ik heb zelf een slechte gewoonte aangeleerd (vooral van vroeger nog omdat ik niet wou dat ik stil viel) mijn koppeling altijd te lang en te vroeg inhouden.

Wat betreft dat uitbollen kan volgens mij toch niet meer verbruiken dan constant op uw gaspedaal te duwen. Ik bol vooral uit aan de lichten en wanneer ik van een brug afkom (Singel).

Het probleem is dat mijn rij instructuur mij nooit heeft geleerd zuinig te rijden, dus alle tips zijn welkom !

CAS
9 juli 2005, 14:32
Idd, remmen op motor 0.0l verbruik, versnellingsbak in N => 0.8l verbruik
Toch volgens de wagen zelf. Nuja, soms op een brug in een file zet ik hem ook gewoon in N, en dan traagjes continu zelfde snelheid bollen ipv optrekken en weer remmen.

Tae
9 juli 2005, 14:36
Idd, remmen op motor 0.0l verbruik, versnellingsbak in N => 0.8l verbruik

Maar dat zou dan weer slecht zijn voor de motor ofzoiets (ja je mag hem natuurlijk niet van 5de direct naar 3rde ofzoiets) anders zit je te hoog in uw toerental.

En weer anderen zeggen dat het goed is zo spaar je weer op je remblokken en is goed voor de tandwielen ofzoiets :wtf:

Anyway ik ben zelf maar een leek wat betreft auto's !

CAS
9 juli 2005, 14:39
Maar dat zou dan weer slecht zijn voor de motor ofzoiets (ja je mag hem natuurlijk niet van 5de direct naar 3rde ofzoiets) anders zit je te hoog in uw toerental.

En weer anderen zeggen dat het goed is zo spaar je weer op je remblokken en is goed voor de tandwielen ofzoiets :wtf:

Anyway ik ben zelf maar een leek wat betreft auto's !
Mijn pa zegt dat je dan zo sneller je koppeling verslijt, door meer gebruik ervan, maarja, ik vind het gewoon leuker :p Plus het helpt bij het remmen, en heb toch het gevoel dat de wielen minder snel blokkeren ook dan da je gewoon op de remmen gaat staan.

Tae
9 juli 2005, 14:52
Mijn pa zegt dat je dan zo sneller je koppeling verslijt, door meer gebruik ervan, maarja, ik vind het gewoon leuker :p Plus het helpt bij het remmen, en heb toch het gevoel dat de wielen minder snel blokkeren ook dan da je gewoon op de remmen gaat staan.

Idd tis wat gemakkelijker dan op je rem staan wanneer je in 2de stilletjes moet rijden in de fille dan constant afremmen met je rem en zo misschien je motor afslaagt !

Maar als uw versnelling en meer benzine verbruikt is het misschien beter dat ik het afleer !

Wat mij wel bij blijft is dat je in een bocht gaat en dan je koppeling inhoud en vooral dan op een nat wegdek, dat je dan veel kans hebt dat je uit die bocht gaat of aquaplanning krijgt dat heeft de rij instructeur wel gezegd !

Skoebiedoe
9 juli 2005, 14:58
Ge hebt altijd een verbruik ook al laat ge die uitbollen al of niet in neutral of met ingetrapte koppeling(wat juist hetzelfde effect geeft).
Uw motor heeft nog altijd inspuiting nodig van zijn relantie schakeling want anders valt uwe motor stil en komt ge juist in de problemen(wegvallen servodruk,remdruk enz..).
Wat ge bereikt is gewoon minder verbruik omdat ge uwe gas lost en de motor dan gewoon terug valt op zjn relantie(wat een min aan verbruik geeft).

Nog beter is infeite van te remmen op uwe motor.
Dus gewoon gas lossen,embrayeren en een vites terug gaan dan lichtjes op uwe rem drukken(meer om uw remlichten te laten aangaan) en koppeling gewoon lossen.
GEEN gas bijgeven.
Uwe motor gaat omhoog gaan in toeren (want ge drijft hem aan)maar zal niet meer verbruiken(want hem krijgt maar brandstof voor op relantie te draaien) en uwe motor zal een vertragende kracht leveren doordat hem als kompressor zal beginnen werken en zodoende tegenwerkt aan de drijfkracht(uw bollende wielen) en uw remblokken gaan veel langer meegaan omdat ge belange zo hard niet op uwe rem moet duwen.
Eventueel loopt ge zo een paar vitessen af tot ge inden 2 zit.(den 1 zou ik niet echt gebruiken daarvoor) en uwe motor krijgt extra smering.

Dat uw koppeling meer verslijt van in te trappen is ook onzin.Of deze nu tegen de plaat staat of deze staat er 2 mm van los er is in beidde gevallen geen wrijving meer en dan hebt ge ook geen slijtage.Als ge deze natuurlijk laat slippen...(okay d'er is mischien slijtage op uwe kabel en uw drukveer maar dat is muggeziften)
Uw koppeling slijt alleen maar af indien ge deze te lang laat slippen bij het schakelen.
(dus uw koppeling te traag laten opkomen of met uwe voet op uw pedaal rijden)

Preske
9 juli 2005, 15:00
Ik d8 ergens gehoord te hebben dat je juist meer verbruikt wanneer je koppeling te lang indrukt.

Ik heb zelf een slechte gewoonte aangeleerd (vooral van vroeger nog omdat ik niet wou dat ik stil viel) mijn koppeling altijd te lang en te vroeg inhouden.

Wat betreft dat uitbollen kan volgens mij toch niet meer verbruiken dan constant op uw gaspedaal te duwen. Ik bol vooral uit aan de lichten en wanneer ik van een brug afkom (Singel).

Het probleem is dat mijn rij instructuur mij nooit heeft geleerd zuinig te rijden, dus alle tips zijn welkom !

grappig dat ge het zegt, want nu gaan ze dat pas leren.
dit hoort voortaan tot het lespakket om te leren autorijden.

enfin ja, ik heb nen automatique, helpt daar uitbollen ook bij?

Mr. SLASH
9 juli 2005, 15:08
ik rem praktisch altijd op de motor , plus de gewone rem offcourse om lichtjes bij te regelen .

skully25
9 juli 2005, 15:14
maakt dat uitbollen nu echt zoveel verschil uit in verbruik van bezine dat het de moeite is om daar op te letten...

op de snelweg als ik bijvoorbeeld 120 in vijfde rijd (heb 6 versnellingsbak)
en het is rood verderop, vertraag ik gewoon tot ik juist boven de 1000 toeren kom, dan houd ik de koppeling in en laat em rustig uitbollen tot aan de lichten en zet ik em terug in eerste, denk niet dat er werkelijk veel mensen zijn die werkelijk gaan afbouwen met hun versnellingen om tot stilstand te komen (vb van vijfde eerste naar derde en dan naar eerste), ben der wel van overtuigd dat de koppeling de hele tijd opnieuw laten aangrijpen er juist voor zorgt dat ie sneller verslijt dan wanneer je em wat langer ingedrukt houdt tijdens het uitbollen

nuja, denk niet echt dat het de moeite is om op al die dingen te beginnen letten gewoon om verbruik en slijtage te minderen...

Reedsh
9 juli 2005, 15:17
maar tis gewoon dat wanneer ik op motor wil remmen dat da dan zo geforceerd over komt, ge weet wel zo lawaai omda zen toerental te hoog is enzo
ik heb jammer genoeg nix om te zien wa uw verbruik is ofzo, ik zie alleen maar dat als ik mijn koppeling induw ik geen toeren heb, mijn ouders zeggen dus altijd dat ik dan ook minder verbruik dan hem te laten bollen in een versnelling
en oja, over dat uw voet op u pedaal laten rusten, is dat echt slecht? alé ik laat die daar gewoon op, lichtjes, die wordt niet ingeduwt ofzo he, daar merk ik toch niets van, is het echt slecht dat hij daar gewoon heel licht op steunt zonder effect?

Tae
9 juli 2005, 15:21
(vb van vijfde eerste naar derde en dan naar eerste)

De 1ste versnelling is alleen maar om te vertrekken je gaat nooit van de 2de of de 3de ineens naar de 1ste !

Alleen bij het vertrekken ga je naar de 1ste maar soms gebeurt het mij ook al eens dat ik terug naar de eerste ga als ik niet in vitesse geraak naar 2de ofzoiets.

Skoebiedoe
9 juli 2005, 15:34
maar tis gewoon dat wanneer ik op motor wil remmen dat da dan zo geforceerd over komt, ge weet wel zo lawaai omda zen toerental te hoog is enzo
ik heb jammer genoeg nix om te zien wa uw verbruik is ofzo, ik zie alleen maar dat als ik mijn koppeling induw ik geen toeren heb, mijn ouders zeggen dus altijd dat ik dan ook minder verbruik dan hem te laten bollen in een versnelling
en oja, over dat uw voet op u pedaal laten rusten, is dat echt slecht? alé ik laat die daar gewoon op, lichtjes, die wordt niet ingeduwt ofzo he, daar merk ik toch niets van, is het echt slecht dat hij daar gewoon heel licht op steunt zonder effect?

Uw toerental zal bij afremmen nooit te hoog zijn of ge moet inderdaad van 5 ineens naar zijne 2 schakelen maar dan zal de versnellingsbak der ook wel vanonder komen gevlogen denk ik en van dat lawaai moet ge u niks aantrekken.

Als ge uwe voet op die pedaal zet oefent ge onbewust een kleine kracht uit waarop uw koppeling zal reageren.Zo veroorzaakt ge een kleine slip met het gevolg dat de koppeling slijtage zal maken.Zet gewoon uwe voet op de daarvoor bestemde plaats.Zit veel comfortabeler en is gezonder voor uw voetgewricht en op die paar milliseconden rapper uw koppeling induwen komt het echt niet opaan hoor.
Is net hetzelfde als uw hand op de vitesse pook leggen terwijl ge rijdt.Die lichte druk kan extra slijtage veroorzaken.

Foose
9 juli 2005, 15:39
maakt dat uitbollen nu echt zoveel verschil uit in verbruik van bezine dat het de moeite is om daar op te letten...

op de snelweg als ik bijvoorbeeld 120 in vijfde rijd (heb 6 versnellingsbak)
en het is rood verderop, vertraag ik gewoon tot ik juist boven de 1000 toeren kom, dan houd ik de koppeling in en laat em rustig uitbollen tot aan de lichten en zet ik em terug in eerste, denk niet dat er werkelijk veel mensen zijn die werkelijk gaan afbouwen met hun versnellingen om tot stilstand te komen (vb van vijfde eerste naar derde en dan naar eerste), ben der wel van overtuigd dat de koppeling de hele tijd opnieuw laten aangrijpen er juist voor zorgt dat ie sneller verslijt dan wanneer je em wat langer ingedrukt houdt tijdens het uitbollen

nuja, denk niet echt dat het de moeite is om op al die dingen te beginnen letten gewoon om verbruik en slijtage te minderen...

Dat doe ik ook meestal. Tenzij ge hard moet remmen he of op de limiet rijdt.

En @Tae: ge zet u dan wel pas in 1e als ge rond de 10-20km/u rijdt of mss zelfs stilstaat.

C-Tree
9 juli 2005, 15:58
Je moet niet van versnelling veranderen bij het uitbollen, zelfs aan 30km/u kan je nog in 5e blijven bollen. Pas als je wilt versnellen, dan moet je eerst schakelen en weer gas geven.

Crazy
9 juli 2005, 18:57
ne rem gebruik ik eigelijk ook nooit om echt te remmen, alleen om mooi stil te komen staan é.
schoon van 5de wa laten uitbollen(paar seconden) dan komde erg laag in toeren (5de) en dan ist bijna al de moeite niemeer om terug te schakelen na 4de dus dan direct na 3de
Kheb leren remmen om men moteur de laatste rijles met de instructeur.
int begint ist wa wennen ma da remt vele beter en ge kunt direct terug verder rijden alst nodig zou zijn.

Feignasse
9 juli 2005, 19:07
Ik rem haast nooit op de motor, tenzij wanneer ik een hellingske ofzo afrijd, dan laat ik 'm wel in 2de of 3de staan. Maar telkens terugkoppelen naar een lagere versnelling voor pakweg een rood licht doe ik nooit. Uitbollen, rem in en wanneer voldoende afgeremd de koppeling in. Als ik dan plots toch moet verderrijden trek ik 'm gewoon snel in de goede versnelling en weg ben ik :p

@Reedsh: ik heb ook altijd gehoord dat het slecht is om de voet op de koppeling te laten rusten. 't Lijkt me trouwens niet echt comfortabel, ik zet 'm er altijd naast op de uitstulping van de wielkast (klein auto'ke weliswaar ^^).

DBK
9 juli 2005, 19:11
Ik rem haast nooit op de motor, tenzij wanneer ik een hellingske ofzo afrijd, dan laat ik 'm wel in 2de of 3de staan. Maar telkens terugkoppelen naar een lagere versnelling voor pakweg een rood licht doe ik nooit. Uitbollen, rem in en wanneer voldoende afgeremd de koppeling in. Als ik dan plots toch moet verderrijden trek ik 'm gewoon snel in de goede versnelling en weg ben ik :p

@Reedsh: ik heb ook altijd gehoord dat het slecht is om de voet op de koppeling te laten rusten. 't Lijkt me trouwens niet echt comfortabel, ik zet 'm er altijd naast op de uitstulping van de wielkast (klein auto'ke weliswaar ^^). allé jom, terug schakelen is nog zo leuk :)

Crazy
9 juli 2005, 19:18
allé jom, terug schakelen is nog zo leuk :)

idd, remt beter en verslijt uw remmen nie eens :D

skully25
9 juli 2005, 19:26
De 1ste versnelling is alleen maar om te vertrekken je gaat nooit van de 2de of de 3de ineens naar de 1ste !

Alleen bij het vertrekken ga je naar de 1ste maar soms gebeurt het mij ook al eens dat ik terug naar de eerste ga als ik niet in vitesse geraak naar 2de ofzoiets.

bedoel dan ook naar eerste eenmaal ge stilstaat hé, tis nutteloos om al rijdende nog van derde naar tweede te schakelen

in de auto bouw ik sowiezo nooit af bij het vertragen omdat dat te lang duurt, gewoon vb in vijfde 120 doen, gas lossen en auto laten vertragen tot juist boven 1000 toeren, koppeling in en uitbollen/remmen totdat ge volledig stilstaat
bij de moto bouw ik dan wel af, omdat versmijten daarop veel makkelijker gaat en op de motor remmen ook geestiger is :p, vb ik rij in vijfde 120 (heb nen monobike dus ik haal geen snelheden van 200 per uur in vijfde o.i.d, wil dus ook zeggen dat ik veel meer moet schakelen dan een supersport motor) ik begin te vertragen, schakel terug naar derde, vertraag nog wat meer en eigenlijk zorg ik ervoor dat ik al terug in eerste sta als ik tot stilstand komt, want nen moto zijn vitessebak kan soms es klotig doen om van 3 naar 1 te gaan in 1 keer, vooral dan bij overgang van 2 naar 1, omdat die neutraal daar tussen zit

mijn manier van rijden is dus op een moto totaal anders dan wanneer ik met de wagen rijd, welke manier dat is hangt vooral af van hoe snel ge kunt versmijten, optrekken of remmen
in een auto duurt dat bij mij allemaal iets langer dan met de motor dus ben ik sneller geneigd van de koppeling langer in te houden als ik met de wagen rij

rijstijl verschilt natuurlijk van persoon tot persoon, zo doe ik het dus

allé jom, terug schakelen is nog zo leuk :)

ik rem ook nooit echt op de motor als ik in de wagen rij; krij dan ook met nen diesel, daar is da al wa minder geestig dan met nen nafte :p
in principe hebt ge dan nog minder controle over uw wagen omdat uw wielen de neiging hebben van te blokkeren zeg maar, bij een motor is dan nog duidelijker, als je met de moto rijd op circuit bv en je gaat echt ferm op de motor remmen dan begint de achterkan serieus te zwiepen zeg maar, komt omdat de motor in 1 keer van vb 5000 toeren naar 8000a 9000 toeren dat gebeurd ook niet direct en vertaald zich in een nogal bruusk gedrag van de achterkant van de motor omdat het wiel niet echt meekan met de vertraging die de motor dus teweeg brengt bij het remmen op de motor

in een wagen hebt ge dus al meer controle daarover door het hogere gewicht dusya bij een wagen kunt ge dus wel stabieler remmen op de motor dan met een moto, persoonlijk doe ik het zo goed als nooit, heb 1 keer toen ik vierde reed per ongeluk terug naar derde geschakeld ipv van naar vijfde, dat soort remmen vond ik ietske te bruusk :p

Feignasse
9 juli 2005, 19:33
idd, remt beter en verslijt uw remmen nie eens :D

Nee maar misschien wel uw koppeling en/of motor. En een paar remmen zal toch goedkoper en makkelijker te vervangen zijn. Volstaat het trouwens niet om op tijd de remblokjes te vervangen?

Skoebiedoe
9 juli 2005, 23:51
Bij remmen op de motor verslijt uw koppeling zeker niet en de motor wordt er niet extra door belast.

Bij een diesel gaat remmen op de motor ook zonder enig pobleem hoor en ik moet den eerste auto nog tegenkomen waarvan de wielen blokeren bij het terugschakelen.(wat denkt ge dat de camions doen.Die blazen zelfs nog extra lucht in hun pistons om een nog hogere remkracht te krijgen.)

pina
10 juli 2005, 00:01
als ik moet stoppen, dan laat ik altijd eerst mijn gas los, dan druk ik de koppeling in, dan remmen en als laatste schakel ik dan pas terug... het is eigenlijk verkeerd, ze hebben mij alleszins in de rijschool geleerd om eerst te remmen, dan koppeling, dan terugschakelen.

De reden waarom ik dat doe is uit slechte gewoonte, maar ook omdat ik vroeger altijd schrik had dan de auto zou stilvallen als mijn snelheid te laag is voor in 2e...

Verbruik ik veel meer benzine door op die manier tewerk te gaan?

Skoebiedoe
10 juli 2005, 00:04
Meer verbruiken zal je niet doen maar je loopt enkel het risico om vlugger de controle over de wagen te verielzen omdat ge hem eerst ontkoppeld van de motor.
Is net hetzelfde als met uw koppeling ingeduwd een bocht nemen.
Inderdaad eerst remmen en dan ontkoppelen wanneer uw snelheid laag genoeg is.

skully25
10 juli 2005, 00:12
Meer verbruiken zal je niet doen maar je loopt enkel het risico om vlugger de controle over de wagen te verielzen omdat ge hem eerst ontkoppeld van de motor.
Is net hetzelfde als met uw koppeling ingeduwd een bocht nemen.
Inderdaad eerst remmen en dan ontkoppelen wanneer uw snelheid laag genoeg is.

ik let niet zozeer op mijn snelheid maar eerder op welk aantal toeren ik mij op dat moment bevind, ik ontkoppel meestal iets boven de duizend toeren omdat juist onder de 1000 toeren de boel kan beginnen tegenwerken, kprobeer ook altijd zo laat mogelijk te ontkoppelen bij het vertragen

en nen nafte is geestiger om op de motor te remmen dan nen diesel omda nen diesel nie zoveel toeren maakt :p

Dirkxke
10 juli 2005, 01:30
Ge hebt altijd een verbruik ook al laat ge die uitbollen al of niet in neutral of met ingetrapte koppeling(wat juist hetzelfde effect geeft).
Uw motor heeft nog altijd inspuiting nodig van zijn relantie schakeling want anders valt uwe motor stil en komt ge juist in de problemen(wegvallen servodruk,remdruk enz..).
Wat ge bereikt is gewoon minder verbruik omdat ge uwe gas lost en de motor dan gewoon terug valt op zjn relantie(wat een min aan verbruik geeft).

Nog beter is infeite van te remmen op uwe motor.
Dus gewoon gas lossen,embrayeren en een vites terug gaan dan lichtjes op uwe rem drukken(meer om uw remlichten te laten aangaan) en koppeling gewoon lossen.
GEEN gas bijgeven.
Uwe motor gaat omhoog gaan in toeren (want ge drijft hem aan)maar zal niet meer verbruiken(want hem krijgt maar brandstof voor op relantie te draaien) en uwe motor zal een vertragende kracht leveren doordat hem als kompressor zal beginnen werken en zodoende tegenwerkt aan de drijfkracht(uw bollende wielen) en uw remblokken gaan veel langer meegaan omdat ge belange zo hard niet op uwe rem moet duwen.
Eventueel loopt ge zo een paar vitessen af tot ge inden 2 zit.(den 1 zou ik niet echt gebruiken daarvoor) en uwe motor krijgt extra smering.

Dat uw koppeling meer verslijt van in te trappen is ook onzin.Of deze nu tegen de plaat staat of deze staat er 2 mm van los er is in beidde gevallen geen wrijving meer en dan hebt ge ook geen slijtage.Als ge deze natuurlijk laat slippen...(okay d'er is mischien slijtage op uwe kabel en uw drukveer maar dat is muggeziften)
Uw koppeling slijt alleen maar af indien ge deze te lang laat slippen bij het schakelen.
(dus uw koppeling te traag laten opkomen of met uwe voet op uw pedaal rijden)

mss dat ik u verkeerd begrijp maar als gij een wagen op de motor begint af te remmen verbruikt die 0.0 ten zij het een automaat is. die verbruiken altijd iets, ook al remt ge op de motor (komt omv de nie volledig directe verbinding met motor enz)

zelfs de oude carburator motoren van een 10-15 jaar terug verbruikten niks bij het motorremmen :)

voordeel van motorremmen:

- veiliger: ge hoeft nie te beginnen schakelen en klommelen om ergens in een noodsituatie onder de voeten uit te maken

- slijtage: slijtage op remblokken is serieus minder. pak 10.000km meer km met dezelfde blokken. nadeel is dat uw koppeling en vooral distributieriem enorme klappen krijgen bij het soms bruusk terugschakelen. moet maar eens een japans racefilmke downloaden en kijken hoe die mannen rijden met hun rechtervoet bij het terugschakelen. die stampen altijd de gas effe onder om op het juiste toerental terug te vallen en de boite en db-riem te sparen.

- verbruik: pak dat ge op een hele bak een 1-10km meer kunt rijden met het remmen op de motor ipv het neutraal zetten en zo remmen tot stilstand.

SoliD
10 juli 2005, 03:28
Maar hoe remmen jullie op de motor?
-koppeling induwen
-vitesse lager
-koppeling rustig terug laten komen (niet schieten!)?

Zo doe ik het toch, omdat anders de remschok te groot is. Maar als je uw koppeling sleept bij het terugschakelen (zodat hij zachtjes de toeren ingaat, en niet ineens bruusk afremt vanaf 6k toeren) dan slijt deze serieus af? Bij opschakelen (gas geven) is het zo, maar bij neerschakelen?

Skoebiedoe
10 juli 2005, 11:01
Uw koppeling gewoon op laten komen in een vloeiende beweging.Dus niet effe laten slepen onderweg.Gelijk ge normaal schakeld.
Als ge hem natuurlijk van 6K toeren terug gooid hebt ge inderdaad een grotere schok (is eerder een noodstop)en kan je beter effe wachten tot hem rond zijn 4,5K toeren zit.(dus effe gewoon de gas lossen en ge remt ook op uwe motor af)

Op de koppelingsplaat zitten van die speciale veren die de eerste schok van het koppelen opvangen.(wegens het toerverschil)

Radiance
10 juli 2005, 11:05
Ik schakel vrijwel altijd terug als k er de plaats voor heb, versnelling per versnelling, rem ondertussen lichtjes indrukken om lichten te laten branden en beetje te helpen, anders gaat het wat jerky.
Ik laat mijn koppeling redelijk zacht los bij het terugschakelen, denk ik (da's vrij onbewust).

Reedsh
10 juli 2005, 11:06
dus als ik het goed begrijp verbruikt ge enkel als ge uw gaspedaal aanraakt?

Skoebiedoe
10 juli 2005, 11:11
Nee,je hebt een verbruik vanaf dat uwe motor start.
Anders gaat ge niet echt vooruit gaan denk ik.
Maar je hebt een meerverbruik als je uwe pedaal aanraakt.

Reedsh
10 juli 2005, 13:54
oke
maar
als ge van nen bergaf naar beneden bolt, dan is het toch beter om gewoon geen gas meer te geven, koppeling in te duwen en hem zo te laten bollen, ik bedoel precies of je gaat minder verbruiken als je blijft gas geven of als je hem gewoon laat bollen zonder koppeling in te duwen, dan gaat hij juist vanzelf remmen wat dus voor slijtage van de remmen zorgt
hangt natuurlijk af van de wegsituatie

Crazy
10 juli 2005, 14:55
oke
maar
als ge van nen bergaf naar beneden bolt, dan is het toch beter om gewoon geen gas meer te geven, koppeling in te duwen en hem zo te laten bollen, ik bedoel precies of je gaat minder verbruiken als je blijft gas geven of als je hem gewoon laat bollen zonder koppeling in te duwen, dan gaat hij juist vanzelf remmen wat dus voor slijtage van de remmen zorgt

Van ne berg rijden en uw kopeling induwen is fucking gevaarlijk é :crazy: => ge blijft dus versnellen en versnellen...
Als ge van nen berg rijd gewoon eentje terug schakelen en ge blijft voordurend remmen op de motor.
In frankrijk ziede da ook staan da ge op de motor moet remmen als ge van een hoger gedeelte komt op de autostrade.

Reedsh
10 juli 2005, 15:12
jaja ma ik heb het over een simpel wegske da gewoon een beke naar benede gaat
zoals ik al zei ge moet zien naar de wegsituatie enzo he, ik zie ook wel wanneer het gevaarlijk is enzo :)
dus DAN verbruikte toch minder zeker?

lttuvix
10 juli 2005, 21:26
@ threadstarter ge hebt uw rijbewijs nog niet?
maak daar dan geen gewoonte van want die kunnen u daarvoor buizen

Cash
10 juli 2005, 21:35
jaja ma ik heb het over een simpel wegske da gewoon een beke naar benede gaat
zoals ik al zei ge moet zien naar de wegsituatie enzo he, ik zie ook wel wanneer het gevaarlijk is enzo :)
dus DAN verbruikte toch minder zeker?

Remmen op motor 0.0l verbruik, versnellingsbak in neutraal => 0.8l verbruik

Feignasse
10 juli 2005, 22:55
oke
maar

Eh? Laat gewoon die gas los, hij remt dan wat op de motor en niet met de remmen => geen slijtage. Als je de koppeling induwt gaat hij sneller beginnen lopen waardoor je op het einde harder moet remmen => meer slijtage van de remmen.

Verbruik hangt af van je wagen:

Oudere motoren: u moet de ontkoppelingspedaal indrukken bij het uitbollen (en dit in tegenstelling tot modernere auto's waarbij men juist best niet ontkoppelt daar het motormanagement systeem de brandtoevoer automatisch zal afsluiten).

Kijk eens in de handleiding van je wagen, dat staat er normaalgezien wel in. En anders eens vragen aan je garagist.

Feignasse
10 juli 2005, 22:59
Bij remmen op de motor verslijt uw koppeling zeker niet en de motor wordt er niet extra door belast.

Kan ik toch moeilijk geloven. Iedere keer dat je de koppeling indrukt en terug laat komen moet er toch wat (minieme) slijtage zijn (zelfs al doe je het perfect, zonder schokken)? En op termijn maken vele kleintjes een groot...

GADGET
10 juli 2005, 23:39
Kan ik toch moeilijk geloven. Iedere keer dat je de koppeling indrukt en terug laat komen moet er toch wat (minieme) slijtage zijn (zelfs al doe je het perfect, zonder schokken)? En op termijn maken vele kleintjes een groot...

kunde gij moeilijk geloven ? Gij hebt dan ook gelijk :p

u koppelingsplaat verslijt daar vollenbak van. Bij overmatig gebruik kan die zelf zo warm worden en krom trekken etc. Heb zo al ies auto gezien waarvan da het probleem was.. aint pretty :D

U remmen zijn er aan u auto om te remmen ;)

(wat niet wegneemt da ik ook zeer graag afrem op de moteur, maar het is ZEKER niet goed e. En daar ben ik 100% zeker van). Ok ge spaart u remmen.. maar kzal u zeggen, en remblokje is een PAK goedkoper dan als ze u koppeling moeten opensmijten :lol:

dus euh, geen foutieve info vertellen :naughty:

slash
10 juli 2005, 23:44
waarom zegge ze bij rijles dan da ge juist wel op motor moet remme?

Blue-Bora
11 juli 2005, 00:00
ik heb da hier niet allemaal gelezen,maar als ik bv. een afrit moet hebben op de snelweg dan laat ik gewoon het gas los en laat ik hem met de koppeling niet ingedrukt uitbollen.
Het is idd zo dat uwe motor dan niks verbruikt omdat de auto de motor draaiende houd door de snelheid.Als ge u koppeling in neutraal gaat zetten moet ge sowieso een verbruik hebben om uwe motor draaiende te houden.
Dat staat ook niet vast op 0.8 hoor :) Dat hangt gewoon van de snelheid af die ge op dat moment zijn.Uwe boordcomputer rekent dat uit op 100KM en als ge dus 250KM/U zou rijden met koppeling in neutraal dan gade minder verbruiken dan dat ge 40KM/U rijd in neutraal....

Nog iets anders ivm afremmen op de motor.
Vroeger deed ik da ook maar nu dus niet meer.
Reden --> Ik steek liever eens nieuwe remblokjes dan een nief koppeling hoor.Vele goeiekoper.

Reedsh
11 juli 2005, 09:38
@ threadstarter ge hebt uw rijbewijs nog niet?
maak daar dan geen gewoonte van want die kunnen u daarvoor buizen

het is al van in het begin een gewoonte
en ik heb men rijbewijs al 2 maand
ze hebben mij daar wel op gewezen maar ik was er toch door
en sorry het blijft me onlogisch lijken dat wanneer je toerental 900 (koppeling inhouden en laten bollen) is je meer zou verbruiken dan wanneer het 2000 is (nix doen)
als ik niets doe hoor ik de motor werken, als ik koppeling induw veel minder, maar toch zou ik meer verbruiken dan :wtf:
en ze leren u dat af in de rijschool omdat dat gevaarlijker is omda ge ni de volledige controle hebt over u wagen

the maniak
11 juli 2005, 09:59
als ge koppeling induwt draait ge op rolentie gelijk ze da zeggen, dan krijgt die automatisch een bepaalde hoeveelheid naft om de motor te laten draaien

als ge gewoon gas lost (dus volledig) dan gaat ge niks verbruiken omda ge geen gas geeft. Pas vanaf ge uwe gas indrukt gaat ter naft in de cilinders gespoten worden he. Ook al draait uwe motor aan 2000 toeren ofzo.

Reedsh
11 juli 2005, 10:31
ok, dan begrijp ik het
maar als ge van nen zwakken bergaf naar beneden kunt bollen, als ge gewoon uw naft loslaat dan vertraagt uw wagen eigenlijk vanzelf, terwijl ge dat niet wilt, dus ge moet wat bij gas geven af en toe, dus je verbruikt weer
is het DAN niet beter om hem te laten bollen door gewoon even koppeling in te duwen?

the maniak
11 juli 2005, 11:57
nee want als ge met koppeling ingeduwt uitbolt hebt ge een slechterse wegligging en meer kans op een ongeval.

ge moogt nooit, ma dan ook nooit bochten nemen met koppeling ingeduwt. Ik zou zeggen probeer het is ergens op een verlaten parking tegen een lage snelheid, ge zult wel merken da da minder stabiel is.

Reedsh
11 juli 2005, 12:06
tuurlijk merk ik da
maar ik ben da vrij gewoon :)
meestal druk ik koppeling in, zet hem al bv in 2de maar laat niet los, draai en druk dan pas op gas
kweetni, tis een gewoonte

-Helld0g-
11 juli 2005, 15:14
hangt af van de situatie hé

neem nu rood licht van heel ver=
-dan kan zowel koppeling inhouden en in neutraal zetten
even zuinig zijn als
-nog even aan dezelfde snelheid rijden en dan pas vitessen afkomen omda ge anders te rap stil zou staan
(edit: let wel da in dit geval dus in geen van beide gevallen rem wordt gebruikt)

ik gebruik zo min mogelijk remmen behalve in stad bij voorrang van rechts heb ik altij mn rem klaar en bij gevaarlijke bochten,
anders versnellingske na benee en halfweg door den bocht weer het gas erop :)
(6cilinderfun :D)

Dirkxke
11 juli 2005, 15:24
oke
maar

tot ge zo uw remmen heet laat lopen en uw pedaal onder stampt en rechtdoor gaat ;)

op de motor remmen is veiliger, maar brengt wat meer slijtage mee op koppeling :) (te verwaarlozen imho)

Morpheus
11 juli 2005, 15:27
tot ge zo uw remmen heet laat lopen en uw pedaal onder stampt en rechtdoor gaat ;)

op de motor remmen is veiliger, maar brengt wat meer slijtage mee op koppeling :) (te verwaarlozen imho)

Motor remmen? Het is gewoon een kwestie van altijd in de juiste versnelling te liggen. En koppeling verslijten? Tja... pech :p.

Sportief rijden is naar beneden schakelen en kick down en uitacceleren :).
En in het algemeen gade toch niet van 90 naar 0 zonder een versnelling lager te leggen en gewoon te ontkoppelen en zo uit te bollen.
Dat is toch echt wel onsportief, en is uw remmen ook nutteloos belasten.

-Helld0g-
11 juli 2005, 15:29
opletten eh Morpheus, straks volgt er weer een discussie van da ge enkel sportief kunt rijden met nen auto da onder 10sec 0-100 gaat :D

Morpheus
11 juli 2005, 15:55
opletten eh Morpheus, straks volgt er weer een discussie van da ge enkel sportief kunt rijden met nen auto da onder 10sec 0-100 gaat :D

:p Not going to happen ^^.

Sportiviteit zit in een rijstijl en niet in een voertuig imo.
En die lijn kan je imo op ieder individueel aspect doortrekken.

Dirkxke
11 juli 2005, 16:21
Motor remmen? Het is gewoon een kwestie van altijd in de juiste versnelling te liggen. En koppeling verslijten? Tja... pech :p.

Sportief rijden is naar beneden schakelen en kick down en uitacceleren :).
En in het algemeen gade toch niet van 90 naar 0 zonder een versnelling lager te leggen en gewoon te ontkoppelen en zo uit te bollen.
Dat is toch echt wel onsportief, en is uw remmen ook nutteloos belasten.

waar heb ik het ergens over sportief rijden en accelereren :oink:

ik had het over bergaf rijden en continue remmen, enorm gevaarlijk. zeker in gebergtes gelijk frankrijk, spanje, portugal waar we toch altijd ooit eens met de wagen in gaan zitten. daar is het aangeraden om op de motor te remmen. nieuwere bussen gebruiken daar zelfs een elektrorem op hun versnellingsbak om hun remmen te sparen voor noodgevallen of als er harder geremd moet worden. doe maar eens een 5 tal zware noodremmen van 120km/h naar 0 achter elkaar, laatste keer moet ge eens vergelijken met eerste keer hoe zompig uw rempedaal is geworden. zelfde telt voor bergaf contineu te remmen. uw remmen worden zo heet (kunt er zelfs sigaret mee aansteken) dat uw remolie begint te koken en lucht is nu eenmaal samendrukbaar, remolie zo goed als niet.

tegen dat gij uw koppeling hebt laten komen en gas aant geven zijt ben ik al terug aant accelereren rond het "noodgeval" dat er kan opduiken. en nu nie afkomen met zever wnat het wetenschappelijk bewezen dat ge om en bij de 1sec nodig hebt om te reageren, awel dan heb ik liever 1sec nodig om gas te geven dan 1,5sec om te koppelen en gas te geven ;)

en koppelingen zijn ontworpen om bij nieuwere wagens op de motor te kunnen te weerstaan, vervangingstermijn bij de meeste wagens is niks voor niks 150.000km en das dan nog preventief vervangen... :ironic:

Morpheus
11 juli 2005, 16:25
waar heb ik het ergens over sportief rijden en accelereren :oink:

ik had het over bergaf rijden en continue remmen, enorm gevaarlijk. zeker in gebergtes gelijk frankrijk, spanje, portugal waar we toch altijd ooit eens met de wagen in gaan zitten. daar is het aangeraden om op de motor te remmen. nieuwere bussen gebruiken daar zelfs een elektrorem op hun versnellingsbak om hun remmen te sparen voor noodgevallen of als er harder geremd moet worden. doe maar eens een 5 tal zware noodremmen van 120km/h naar 0 achter elkaar, laatste keer moet ge eens vergelijken met eerste keer hoe zompig uw rempedaal is geworden. zelfde telt voor bergaf contineu te remmen. uw remmen worden zo heet (kunt er zelfs sigaret mee aansteken) dat uw remolie begint te koken en lucht is nu eenmaal samendrukbaar, remolie zo goed als niet.

tegen dat gij uw koppeling hebt laten komen en gas aant geven zijt ben ik al terug aant accelereren rond het "noodgeval" dat er kan opduiken. en nu nie afkomen met zever wnat het wetenschappelijk bewezen dat ge om en bij de 1sec nodig hebt om te reageren, awel dan heb ik liever 1sec nodig om gas te geven dan 1,5sec om te koppelen en gas te geven ;)

en koppelingen zijn ontworpen om bij nieuwere wagens op de motor te kunnen te weerstaan, vervangingstermijn bij de meeste wagens is niks voor niks 150.000km en das dan nog preventief vervangen... :ironic:

Idd, zelf na een drietal zware noodstops worden uw remmen al veel minder krachtig en beginnen die te faden. En altijd terugschakelen is een goede gewoonte. Tenslotte rijd je met de wagen en de wagen rijdt niet met u. :)

Skoebiedoe
11 juli 2005, 17:06
kunde gij moeilijk geloven ? Gij hebt dan ook gelijk :p

u koppelingsplaat verslijt daar vollenbak van. Bij overmatig gebruik kan die zelf zo warm worden en krom trekken etc. Heb zo al ies auto gezien waarvan da het probleem was.. aint pretty :D

U remmen zijn er aan u auto om te remmen ;)

(wat niet wegneemt da ik ook zeer graag afrem op de moteur, maar het is ZEKER niet goed e. En daar ben ik 100% zeker van). Ok ge spaart u remmen.. maar kzal u zeggen, en remblokje is een PAK goedkoper dan als ze u koppeling moeten opensmijten :lol:

dus euh, geen foutieve info vertellen :naughty:

Dikke zever.
Mijne auto heeft nu 150.000 km.
Nog geen enkele broks gehad op de motor en heeft nog altijd zijn eerste koppeling.
Ik rem alle dagen af op mijne motor.

GADGET
11 juli 2005, 23:43
sgoed voor u e jongen, geloof et dan ni.

wa maak mij da nu uit, rem gij maar goe veel op uwe moteur, zet em vn 5 naar 1e. C me care.

Ik zeg u gewoon hoe het is. En daar is niets zever aan. Voor zever moete de flair gaan kopen, dit is pure ernst.

12 juli 2005, 00:00
Remmen op de motor is zelfs gezond voor uw motor.
Zolang ge natuurlijk niet half uw koppeling gaat inhouden terwijl om gedoseerd af te remmen op de motor want das ni zo prettig voor de koppeling, ze kan warm lopen, en veel sneller verlsijten daardoor.

Het is redelijk zot en echt amateuristisch om bochten te pakken met uw koppeling ingedrukt...

U laten uitbollen van pakwet 6000rpm --> 1000 zonder gas te geven zonder koppeling verbruikt minder naft als met de koppeling ingeduwd.

Zoals hier al is gezegd, uw auto geeft pas naft vanaf hij op ralentie gaat (vanaf hij onder de 1000rpm dreigt te zakken) zolang hij daar niet onder zakt geeft die geen naft.

Ik rij al jaren met de moto (tot soms 40.000km per jaar) en daarvan leert ge ook veel beter auto rijden.

Als ik van pakweg 120km/u kom (4de/6) dan passeer ik al mijn vorige versnellingen om af te remmen op de motor, ik rem enkel met de remmen op het einde tot vaak zelfs niet... Ge passeert bij het terugschakelen al uw vitessen en ge zijt gewoon veel beter elke keer uw koppeling los te laten in elke vitesse om deftig terug te schakelen zoals het moet.
Dat uw koppeling daar rapper van verslijt is bullshit dat % is sterk te verwaarlozen op de rijkwaliteit dat je daarbij wint...

Mocht ik met mijn moto rijden zoals sommigen hier met hun auto, daar ik lees dat er hier zijn die van in hun 5de zich met koppeling ingedrukt laten uitbollen met bijremmen tot stilstand... Amaai, dik gepruts is dat...
Mocht ik zo rijden, ik zou denk ik al niet meer rijden en enorm veel remblokjes versleten hebben...

Nen motor dient evengoe om op af te remmen als om gas te geven...
Hoe meer cylinders hoe minder sterk je zal afremmen op de motor.
Een 2 of 1 cyl moto remt beestig goe op de motor.
Gas los, terugschakelen dat em wa hoger in toeren zit en da remt goed en dan kunde eventueel weer direct weg zijn in de goeie versnelling...

Hoe kunt ge anders deftig nen bocht in gaan???
Met uw koppeling ingedrukt zeker, ja man, dan zulde snel tussen 6 planken zitten...

Ik denk dat sommigen hier toch wel hun koppelingstechniek ernstig moeten bijschaven want als ge het nu niet gaat doen ga je het nooit deftig kunnen...

botchla
12 juli 2005, 00:03
sgoed voor u e jongen, geloof et dan ni.

wa maak mij da nu uit, rem gij maar goe veel op uwe moteur, zet em vn 5 naar 1e. C me care.

Ik zeg u gewoon hoe het is. En daar is niets zever aan. Voor zever moete de flair gaan kopen, dit is pure ernst.

zucht, hoeveel rijervaring heb je als je hoofdzakelijk remt via rem?
Altijd zoveel mogelijk op motor proberen remmen.. als gij goed schakelt
dan doet dat niets aan uw koppelingsplaat.

Uw zever zal dan in de flair staan.. aangezien oude vrouwtjes en heren
meestal zo'n rijstijl aanwenden..

En btw.. remmen op de motor is van 5->4->3->2 niet van 5 naar 1.
Dat is uw motor opblazen en dan ben je ook slecht bezig aangezien
je veel te hoog in toeren gaat, maar wat zelfs niets aan je koppelingsplaat doet, je verslijt je motor algemeen sneller.

Ik vraag me 2 dingen af (n/o) gadget:

Waar heb je leren rijden?
Ken je eigenlijk wel iets af van een wagen?

EDIT: @ hierboven, da's es gesproken se!

12 juli 2005, 00:56
idd botchla, ik zou zo graag met zo een mannen eens een 1 rondje circuit doen :-)
ik denk dat ik me bepis van het lachen als ik daarachter moet rijden :D :D

Feignasse
12 juli 2005, 01:43
'k Vraag mij wel af waar jullie zoal rijden dat jullie de tijd hebben om rustig al die versnellingen terug af te lopen. Mocht ik dat iedere keer doen ik had al in meer dan één gat gereden. En nochtans hou ik altijd genoeg afstand...

botchla
12 juli 2005, 11:00
daar moet je nu eenmaal op oefenen.. ik kan BIJNA altijd terugschakelen.. doe ik een
noodstop dan gebruik ik mijn rem (stel dat er nu plots iets voor mij gebeurd waardoor
ik echt bijna stil moet staan..) dan schakel ik soms wel eens ineens naar 1 of 2.

maar het is perfect mogelijk in bijna alle situaties terug te schakelen, zo moet het ook!
(en ik ben blij dat de rijschool het de mensen nu ook zo leert..)

DBK
12 juli 2005, 11:32

Hij kent zowat het meeste van wagens van het forum hier, http://www.bachelor-autotechnologie.be/ dit volgt em, kheb zo'n vermoeden dat ze daar zo een beetje veel met/over auto's bezig zijn :unsure:

Dirkxke
12 juli 2005, 15:18
'k Vraag mij wel af waar jullie zoal rijden dat jullie de tijd hebben om rustig al die versnellingen terug af te lopen. Mocht ik dat iedere keer doen ik had al in meer dan één gat gereden. En nochtans hou ik altijd genoeg afstand...

als ge da van in het begin zo geleerd hebt doet ge da vanzelf uit automatisme. ik heb meerdere noodsituaties gehad en het eerste da ik doe is de koppeling + rem in, terugschakelen naar 2-3de koppeling laten schieten voor extra rem om te ontwijken of mss was ik al aant ontwijken voor terug gas te geven ofzo.

ik gebruik mijn motor met momenten meer als mijn rem, zijn veel momenten dat iedereen zijn remlicht brandt en da van mij nie omdat ik genoeg kan remmen op de motor.

ik kan gewoon niemeer rijden zonder mijn motor te gebruiken als rem. hoe raar da ook klinkt maar da voelt gewoon verkeerd aan gelijk vertrekken hier thuis zonder riem, da voelt ook verkeerd aan bij mij :)

edit: botchla, denk da ge u toch wel dik gaat vergissen over hoeveel gadgett weer over auto's ;)

ik weet er ne hoop over maar ben zeker dat hij nog een pak meer weet

Feignasse
12 juli 2005, 15:57
koppeling laten schieten = gezond?

ik gebruik mijn motor met momenten meer als mijn rem, zijn veel momenten dat iedereen zijn remlicht brandt en da van mij nie omdat ik genoeg kan remmen op de motor.Ik probeer altijd op tijd de gas te lossen, zo moet ik ook niet constant aan de rem zitten. Garagist heeft ons nog nooit gezegd dat onze remmen buitengewoon snel verslijten :p

Dirkxke
12 juli 2005, 16:06
= gezond?

Ik probeer altijd op tijd de gas te lossen, zo moet ik ook niet constant aan de rem zitten. Garagist heeft ons nog nooit gezegd dat onze remmen buitengewoon snel verslijten :p

een andere auto in zijn kont zitten is dan gezonder? :ironic:

lees alles he, in noodsituaties...

Feignasse
12 juli 2005, 16:18
een andere auto in zijn kont zitten is dan gezonder? :ironic:

lees alles he, in noodsituaties...

Kan zijn, zelf nog nooit meegemaakt dat de remmen op zich niet volstonden :p
Mijn pa heb ik dat remmen op de motor ook nog nooit weten doen, behalve in de bergen dan. Het is misschien handig maar imo niet noodzakelijk.

CAS
12 juli 2005, 16:38
Mijn pa heb ik dat remmen op de motor ook nog nooit weten doen, behalve in de bergen dan. Het is misschien handig maar imo niet noodzakelijk.

Tis eigenljk wel noodzakelijk, mijn wagen heeft geen ABS, en dan merkte neig het verschil, koppeling induwen en remmen (hard remmen) en de wielen gaan blokkeren, zeker op slecht wegdek, remmen op motor en ze hard op de rem en wagen remt veel zuiverder, gaat minder snel blokkeren... Nuja, was wel in de tijd dat mijn achterste remmen niet zo goed meer waren, nu met de nieuwe nog niks uitgeprobeerd eigenlijk.

Dirkxke
12 juli 2005, 16:43

ik ook nie, maar ik wil gewoon zoveel mogelijk de controle hebben over motor en wielen. en da kunt alleen maar als ge gekoppeld staat met uw boite ;)

12 juli 2005, 17:54
je dat is met een wagen een enorm verschil of je nu een noodstop doet met de motor in een versnelling waardoor hij wat toeren maakt (bv je was net aan het terugschakelen om af te remmen) of wanneer je je koppeling inhoudt en een noodstop doet.

Met de koppeling in zonder abs gaat hij veel sneller scheef trekken en de wielen blokkeren, raar maar waar....
enkel koppeling induwen op het einde...

De meesten vinden dit raar maar er is een logische verklaring voor.
Als je dreigt de wielen te blokeren wanneer je nog in versnelling staat dan gaat uw motor 0 tpm doen, aja want je blokkeerd de wielen dus ook de motor.
Aangezien het vliegwiel van de motor ervoor gaat zorgen dat deze blijft draaien, geholpen met de relentie van de motor zorgt ervoor dat de wielen veel minder snel gaan blokkeren, wat er uiteindelijk voor zorgt dat je een kortere remafstand hebt dan wanneer je gaat blokkeren en je behoudt het vermorgen om te sturen...

Met een moto remmen zonder dat je intussen uw versnellingen naar beneden schakeld maakt ook een ENORM verschil uit.

En daarbij als ge stil staat met de moto en ge moet nog van bv uw 5de naar uw 1ste gaat dat niet altijd zo makkelijk...
Die blijft steken soms en dan moet je even uw koppeling wat lossen voor hij erin wilt etc....
Ik zit ALTIJD in mijn 2de met de moto als ik ga stilstaan, stilstand = 1ste...

Tis zo simpel eens ge het doorhebt en ge gaat er veel beter door rijden, veel meer controle over de wagen als ge degelijk kunt schakelen...

Waar ik dat oefen???
euh, overal en altijd!!!
was dat nu voor een vraag...

botchla
12 juli 2005, 18:55
Hij kent zowat het meeste van wagens van het forum hier, http://www.bachelor-autotechnologie.be/ dit volgt em, kheb zo'n vermoeden dat ze daar zo een beetje veel met/over auto's bezig zijn :unsure:

dan snap'k zen uitleg denk ik niet, ofwel heeft hij het compleet verkeerd willen uitleggen :crazy:

GADGET
12 juli 2005, 19:07
of ge WIL et ni snappen.

Het feit is gewoon dat u koppelingsplaat daar serieus wamr van wordt, en bij overdreven afremmen op uwe moteur kan die zo warm worden da ze kromtrekt.

Is da dan zo moeilijk te snappen :s

T'is ni omda GIJ afremt op uwe motor en nog geen problemen hebt gehad dat het geen waar is wa ik zeg. En ik heb het ook ni over zo de laatste miliseconde een lager zetten en dan een beetje afremmen zo. Ik heb het over écht AFremmen op de motor. Da is slecht, dus logischer wijze is een beetje afremmen (wat mensen doen in normale omstandigheid) een beetje slecht. (als et nu ni duidelijk is weet ik het nimeer)

en ik zit ier dus ni te zeveren tegen de sterren op. Anders zouk het ni zeggen...

meer dan jou waarschijnlijk (ook n/o natuurlijk)

Morpheus
12 juli 2005, 19:11
of ge WIL et ni snappen.

Het feit is gewoon dat u koppelingsplaat daar serieus wamr van wordt, en bij overdreven afremmen op uwe moteur kan die zo warm worden da ze kromtrekt.

Is da dan zo moeilijk te snappen :s

T'is ni omda GIJ afremt op uwe motor en nog geen problemen hebt gehad dat het geen waar is wa ik zeg. En ik heb het ook ni over zo de laatste miliseconde een lager zetten en dan een beetje afremmen zo. Ik heb het over écht AFremmen op de motor. Da is slecht, dus logischer wijze is een beetje afremmen (wat mensen doen in normale omstandigheid) een beetje slecht. (als et nu ni duidelijk is weet ik het nimeer)

en ik zit ier dus ni te zeveren tegen de sterren op. Anders zouk het ni zeggen...

N/O hé, gij zult het wel weten. Maar ik vraag me dan af of rijden met de wagen ook niet slecht is :p.

Neen ff serieus, dat kan toch geen kwaad van gewoon rustig terug te schakelen? (lees: rustig ;) ). Als dat echt significant(e) (verhoogde) slijtage veroorzaakt stel ik mij daar ernstige vragen bij.
Uw visie?

GADGET
12 juli 2005, 19:14
ik zeg het toch,

bij rustig terugschakelen zoals 80% van de mensen doet gade daar weinig tot niets van merken. Wat ni wegneemt dat het EIGENLIJK beter is om het NIET te doen. U remmen zijn gemaakt om te remmen. Die auto's in de autosport die echt vollenbak terugschakelen en int rood vliegen daardoor, die hebben wel ander gerief steken ze.

Morpheus
12 juli 2005, 19:15
ik zeg het toch,

bij rustig terugschakelen zoals 80% van de mensen doet gade daar weinig tot niets van merken. Wat ni wegneemt dat het EIGENLIJK beter is om het NIET te doen. U remmen zijn gemaakt om te remmen. Die auto's in de autosport die echt vollenbak terugschakelen en int rood vliegen daardoor, die hebben wel ander gerief steken ze.

Ge kunt toch niet van 100 naar 0 zonder een versnelling te verleggen naar beneden... Indien je dat wel doet is dat gewoon onnatuurlijk met de wagen rijden imo. Dat is toch maar normaal zeker, en daar moet een wagen toch perfect tegen kunnen.
Dat is toch met alles zo, zolang het zwijn niet uithangt zal je toch geen significant hogere slijtage maken.

Skoebiedoe
12 juli 2005, 19:26
Hazo en van overdreven remmen gaan uw remmen niet warm lopen en uw schijven niet kromtrekken zekers.(heb die ook al gezien en ook al koppelingen waar de stukken uit het vliegwiel waren getrokken van te laten slippen)
En hier geldt ook dat ze in de sportwereld wel ander gerief steken hebben hoor...
Ik ga enkel soms eens van zijn 1ste direkt naar 5de als ik te lui ben om te schakelen. ;)

En het is niet omdat ge een bepaalde opleiding volgt dat ge daarom alles beter weet hoor.(heb al genoeg pas afgestudeerde ingenieurs op het goede pad moeten zetten)

GADGET
12 juli 2005, 19:26
ik zeg toch ook ni dat u koppelingsplaat apot ga zijn bij normaal afremmen ?
Die zijn wel tamelijk deftig gemaakt tegenwoordig ja. Kunnen heel wa weerstaan.

Maar geef mij u auto, en ik wil u koppeling wel eens kapotrijden puur door af te remmen om motor. Als ge de link koppeling/afremmen op motor al ni ziet :s dan is het toch ook ni moelijk de link te maken dat dat meer slijtage teweeg brengt zeker ? En bij overdreven afremmen kromtrekken en verglazing en al dien tralala.

Morpheus
12 juli 2005, 19:29
ik zeg toch ook ni dat u koppelingsplaat apot ga zijn bij normaal afremmen ?
Die zijn wel tamelijk deftig gemaakt tegenwoordig ja. Kunnen heel wa weerstaan.

Maar geef mij u auto, en ik wil u koppeling wel eens kapotrijden puur door af te remmen om motor. Als ge de link koppeling/afremmen op motor al ni ziet :s dan is het toch ook ni moelijk de link te maken dat dat meer slijtage teweeg brengt zeker ? En bij overdreven afremmen kromtrekken en verglazing en al dien tralala.

Klein detailke: Deze wagen heeft 135.000km in augustus, en ik rijd er continu mee terug in versnellingen. Tot zelfs 4000 a 5000 toeren (diesel) terugkoppelen. Die heeft nog geen krimp gegeven, hopen dat het zo blijft :).

GADGET
12 juli 2005, 19:32
nen diesel bij 5k rpm al terugschakelen :s

nja, ieder zijn ding. Da noem ik ni sportief rijden maar motorverkrachting.

(diesel is ni om sportief te rijden btw :p )

12 juli 2005, 19:36
sorry gadget maat dat uw koppelingsplaat warm loopt heeft enkel te maken met het feit of ge uw koppeling te lang half ingedrukt houdt zodat de platen kunnen wrijven en niets te maken met het feit of ge terugschakelt op de motor...
Ge moet uw koppeling volledig loslaten, gelijk hoe da ge altijd schakelt ook als ge terugschakelt om te remmen op de moto...

Nu kunt ge als argument geven dat wanneer uw auto sneller gaat en ge meer toeren gaat maken door terug te schakelen de wrijving tussen de platen groter is als wanneer ge schakelt als ge stilstaat.
Maar dan zou ik als tegen argument geven dat wanneer ge sneller rijdt uw olie beter gekoeld wordt en zeker als ge op uw motor gaat afremmen, aangezien hij toeren maakt zonder warmer te worden en de sneller rondpompende olie de motor beter smeert en afkoelt...
Geloof me, afremmen op de motor is gezond (als ge het juist doet..)

(diesel is ni om sportief te rijden btw :p )

niet alle diesels zijn hetzelfde...

GADGET
12 juli 2005, 19:36
ik stel voor da julie allemaal docent automechanica worden.

(vanwaar halen julie btw die info ? mijn pa d8 ook eerst da het goed was, toen heb ik mijn cursus eens getoond en snapte hij het ook).

Ik zou zeggen, kom in oktober ies naar onze school en vertel de docenten waar ze juist fout zitten en hoe het wel masheert. En als die docent u dan een verbrande koppelingsplaat laat zien zegde maar dat photoshop is.

GADGET
12 juli 2005, 19:37
niet alle diesels zijn hetzelfde...

toon mij maar ies nen disel waar dage bij 5k rpm terugschakelt.

serieus.. :doh:

*edit: mssch om al te beginnen ? welke auto schakel jij terug bij 5000 toeren morph ?

Morpheus
12 juli 2005, 19:47
toon mij maar ies nen disel waar dage bij 5k rpm terugschakelt.

serieus.. :doh:

*edit: mssch om al te beginnen ? welke auto schakel jij terug bij 5000 toeren morph ?

Zeg aub hé, ik bedoel terugschakelen dat hij in de lagere versnelling 4000-5000 doet :ironic:.
En dat Diesel onsportief is dat uw mening...

Feignasse
12 juli 2005, 19:47

Inderdaad.

http://videos.onestopwebhosting.com/Videos/antandpete0-200kmh-0.wmv => Op 't einde zie ik hen toch niet op de motor afremmen. En het lijkt nochtans verdacht veel op een noodstop.

Soit, ik weiger het te doen, behalve op hellingen of in de bergen.
En ik ga idd van 100 naar 0 zonder terug te schakelen. Ik laat hem gewoon in 4de / 5de staan, laat hem uitbollen en rem eventueel wat bij, helemaal op't einde ontkoppel ik. Op de rijschool hebben ze me er nooit een opmerking over gemaakt en mijn vader rijdt al 40 jaar op die manier, zonder ongevallen of buitengewone slijtage aan de remmen. :tongue: :p

Morpheus
12 juli 2005, 19:49
Inderdaad.

http://videos.onestopwebhosting.com/Videos/antandpete0-200kmh-0.wmv => Op 't einde zie ik hen toch niet op de motor afremmen. En het lijkt nochtans verdacht veel op een noodstop.

Soit, ik weiger het te doen, behalve op hellingen of in de bergen.
En ik ga idd van 100 naar 0 zonder terug te schakelen. Ik laat hem gewoon in 4de / 5de staan, laat hem uitbollen en rem eventueel wat bij, helemaal op't einde ontkoppel ik. Op de rijschool hebben ze me er nooit een opmerking over gemaakt en mijn vader rijdt al 40 jaar op die manier, zonder ongevallen of buitengewone slijtage aan de remmen. :tongue: :p

My god... van 100-0 zonder terugschakelen?
Dat is imo niet meer met den auto rijden...

Maar gadgett vindt dat normaal ofzo? Als je dan toch zegt dat Diesel onsportief is, met alle respect maar dan snap ik u toch niet als je zegt dat je niet terugschakelt. Dat is allesbehalve sportief...

Consequent zijn... sportief rijden zonder terug te schakelen?

GADGET
12 juli 2005, 19:50
Zeg aub hé, ik bedoel terugschakelen dat hij in de lagere versnelling 4000-5000 doet :ironic:.
En dat Diesel onsportief is dat uw mening...

ok, mis begrepen dan..

wat ni wegneemt dat volgens cron het wel kan.

kweetni ja.. eerst nen uitleg geven die zogezegd zou moeten kloppen en dan me zoiets afkomen.

Rem maar allemaal goe hard op de moteur, da heeft nix van gevolgen.
wa zeg ik ? het is zelf GOED ! (dit is wat julie willen horen blijkbaar, dus bij deze.)

*edit: ik zeg toch ni da IK ni terugschakel. Alles wordt ier precies maar half en half gelezen. Want heb vorige pagina ofzo al gezegd da ik het ook doe. Maar verschil is da ik weet da het eigelij ni het beste is om te doen, en dat het volgens julie allemaal hetzelfde is.

12 juli 2005, 19:51
das perfect mogelijk, als ge 3000rpm doet in 4de om dan terug te schakelen naar 3de
waar ge even 5000rpm gaat doen
das idd redelijk hoog, maar nen modernen diesel maakt daar geen probleem van...

En als ik met mijn moto op zolder of croix ga rijden dan rij ik altijd +10.000rpm
teruschakelen, optrekken tot 13.000rpm etc..
Mijn koppelingsplaten zijn nu na 42.000km nog ni eens verkleurd....
Als ge niet terugschakeld terwijl ga wilt afremmen dan zijde nen sukkelaar.
Ik zeg ni da ge uw remmen moet vervangen door uw motor ook ni hé
maar de combinatie van de 2 is onontbeerlijk om deftig met den auto te rijden...

En idd leerkrachten hebben altijd gelijk :wtf: :wtf: :ironic: :ironic:

Morpheus
12 juli 2005, 19:52
das perfect mogelijk, als ge 3000rpm doet in 4de om dan terug te schakelen naar 3de

En als ik met mijn moto op zolder of croix ga rijden dan rij ik altijd +10.000rpm

Idd, en moderne Diesel verteert die 5000rpm wel even...

Foose
12 juli 2005, 19:55
Waar jullie hier een drama van maken zeg :).
Ik zal eens zeggen hoe ik het doe en geef daarop is commentaar anders :p:
Gewoon als ik in 3e bv. rijd 4000 rpm. Het licht springt op rood.
Ik rem en schakel erna terug naar 2e (zit dan rond de 3500-4000 rpm weer, niet te hoog in toeren best .. heb er 6500). Ik laat den ambriage wel ni springen maar ik los hem redelijk snel. Laat ons zeggen dezelfde snelheid zoals ik hem volledig induw. En tegen da ik stil sta smijt ik hem in neutrale.

Maar soms doe ik gewoon van 3e naar neutral ALS ik niet vlug moet remmen en het is voor een rood licht bv. Niet voor een bocht he !!!! (en ik wat tam ben :p)

GADGET
12 juli 2005, 19:57

Als ge niet terugschakeld terwijl ga wilt afremmen dan zijde nen sukkelaar.
Ik zeg ni da ge uw remmen moet vervangen door uw motor ook ni hé
maar de combinatie van de 2 is onontbeerlijk om deftig met den auto te rijden...

En idd leerkrachten hebben altijd gelijk :wtf: :wtf: :ironic: :ironic:

lees nog eens wa ik zei en gij geqoute hebt. Daarnet was het voor u normaal da ge terugschakelt bij 5000toeren, en ni NAAR 5000 toeren.

en mototoeren met autotoeren vergelijken.. tjah.

en over die leerkrachten...
A) die weet er 1000x meer van dan u.
B) me wa logica wete da trouwens zelf.
C) enige autokennis is sblijkbaar vereist, leer mssch eerst de werking van de koppeling en de onderdelen enzo.

volgens mij zitten julie hier gewoon dngen te zeggen van horen zeggen zo. En dat is geloofwaariger dan mijn leerkrachten, juist ja.

Feignasse
12 juli 2005, 19:58
My god... van 100-0 zonder terugschakelen?
Dat is imo niet meer met den auto rijden...

5k rpm met een diesel, dat is pas mishandeling.
Heb je die video van antandpete bekeken? Bij het optrekken komen ze nog niet tot aan 5000 tpm. En het gaat dan over een 330d, prolly een van de beste diesels ooit.

Morpheus
12 juli 2005, 20:00
5k rpm met een diesel, dat is pas mishandeling.
Heb je die video van antandpete bekeken? Bij het optrekken komen ze nog niet tot aan 5000 tpm. En het gaat dan over een 330d, prolly een van de beste diesels ooit.

1) Gij hebt die al gereden die 330D... Niet dus...
2) Terugschakelen kunnen moderne diesels perfect verteren dat ge ze eens tot tegen de 5000 jaagt
3) Optrekken... wel duh... Schakelen boven de 4000 heeft dan ook geen zin hé... Dat gaat daar toch niet meer vooruit.

12 juli 2005, 20:03
ik bedoelde ni bij 5000 terugschakelen maar naar 5000 terugschakelen, iedereen mistypt zich eens hé...
Maar da ge uw koppelingsplaten krom gaat rijden van af te remmen op de motor zoals het moet, moet je aan mij ni wijsmaken ze want ik zie nog altijd ni waar die koppelingsplaten daar in het spel komen...

Ok als ge vollenbak gaat optrekken en uw koppeling ni snel genoeg gaat lossen etc...
of uw koppeling laat slepen etc...
maar van af te remmen op de motor en dan bedoel ik ni dat hij tot in het rood springt maar zoals het hoort daar rijdt ge uw platen ni van blauw
anders hadden die van mij er al 30.000km geleden moeten door zijn...

GADGET
12 juli 2005, 20:03
die 330 zit bij 5k al int rood btw.

Feignasse
12 juli 2005, 20:04

Haha, wou ik ook juist zeggen :)

GADGET
12 juli 2005, 20:06
ik bedoelde ni bij 5000 terugschakelen maar naar 5000 terugschakelen, iedereen mistypt zich eens hé...
Maar da ge uw koppelingsplaten krom gaat rijden van af te remmen op de moto zoals het moet, moet je aan mij ni wijsmaken ze want ik zie nog altijd ni waar die koppelingsplaten daar in het spel komen...

Ok als ge vollenbak gaat optrekken en uw koppeling ni snel genoeg gaat lossen etc...
of uw koppeling laat slepen etc...
maar van af te remmen op de motor en dan bedoel ik ni dat hij tot in het rood springt maar zoals het hoort daar rijdt ge uw platen ni van blauw
anders hadden die van mij er al 30.000km geleden moeten door zijn...

pff... laatske keer.. (echt, lees toch ies :eek: )

ik zei, d at da kromtrekken alleen bij OVERDREVEN gebruik was. En dat bij NORMAAL afremmen op de motor er gewooon een licht versnelde slijtage zal optreden, die niet zal leiden tot echt kapot gaan van u koppeling. Maar is dus wel slechtER als remmen met de dingen die bedoeld zijn om te remmen, namelijk u remmen zelf.

samenvatting mssch ?

remmen op motor -> verhoofde slijtage
bruut remmen op motor -> kans op kromtrekken

Morpheus
12 juli 2005, 20:07

Normaal zijn die begrensd op 5000.

Feignasse
12 juli 2005, 20:11
http://www.ikbenrob.be/vragenenantwoorden.html

Technisch is het zo dat als u op de motor remt (dus het gaspedaal loslaat zonder te ontkoppelen) de brandstoftoevoer wordt afgesloten. Als u dus uitrolt in de versnelling (ook niet terugschakelen!) gebruikt u op dat moment geen brandstof.

http://www.bblv.be/wijsopweg/index.php/142

Laat tijdig gas los bij het vertragen/stoppen terwijl de auto in versnelling blijft staan

Ziet u dat u snelheid moet minderen of stoppen voor een verkeerslicht, laat dan tijdig gas los en laat de auto in de versnelling van dat moment uitrollen.

En dat is dus exact wat ik doe wanneer ik pakweg van 100 naar 0 moet.
Gas los, uitbollen, op't einde wat remmen en helemaal op't einde de ontkoppeling in.

botchla
12 juli 2005, 20:31
Dno ze, ik rem op de motor maar ik gebruik da wel in combinatie met mijne rem en
da doen er hier precies niet.. als ge terugschakelt en ge rijdt snel zakte toch wel best
ff in toeren door lichtjes op uwe rem te gaan staan ook.. ik ga nooit terugschakelen
boven de 3500 toeren aangezien ne 67pk benzine da simpelweg niet overleefd.
(anders ook nie -> klinkt al ongezond met ne 147pk diesel).

om ff toe te voegen, puur op motor remmen gaat nie bij nen auto
(ok mss wel in 1 of andere situatie maar over 't algemeen niet..).

Foose
12 juli 2005, 20:39
Dno ze, ik rem op de motor maar ik gebruik da wel in combinatie met mijne rem en
da doen er hier precies niet.. als ge terugschakelt en ge rijdt snel zakte toch wel best
ff in toeren door lichtjes op uwe rem te gaan staan ook..

Zo moet het ook.
Als gij rond de 5000rpm en ge remt niet en schakelt zo terug .. dat is denkek ni zo goed voor de moteur :p

skully25
12 juli 2005, 20:57
En daarbij als ge stil staat met de moto en ge moet nog van bv uw 5de naar uw 1ste gaat dat niet altijd zo makkelijk...
Die blijft steken soms en dan moet je even uw koppeling wat lossen voor hij erin wilt etc....
Ik zit ALTIJD in mijn 2de met de moto als ik ga stilstaan, stilstand = 1ste...

ik sta altijd al in eerste als ik tot stilstand kom, of probeer er toch voor te zorgen dat ik al in eerste sta, ik rij ook meer in eerste versnelling, gebruik die niet enkel om aan te zetten als ge echt traag moet rijden is da niet doenbaar om dat in tweede te doen

Nen motor dient evengoe om op af te remmen als om gas te geven...
Hoe meer cylinders hoe minder sterk je zal afremmen op de motor.
Een 2 of 1 cyl moto remt beestig goe op de motor.
Gas los, terugschakelen dat em wa hoger in toeren zit en da remt goed en dan kunde eventueel weer direct weg zijn in de goeie versnelling...

let er maar mee op, met mijne monocilinder moede niet te hard proberen remmen op de motor of gij vliegt naar voren en de moto blijft staan, voelt gewoon heel bruusk aan om zo af te remmen en is nog minder makkelijk controleerbaar
afbouwen werkt beter dan die motor echt forceren om af te remmen door naar beneden te schakelen
bij sommige treed motorrem al goed in werking van zodra ge het gas lost, bij mij is dat toch zeker het geval, als ik in vijfde mijn gas gewoon los dan kan ik vrijwel kort daarna terugschakelen zonder dat ik aan mijn rem hoef te komen, maar ge moet niet proberen om er 2 naar beneden te schakelen en denken dat uw motorrem uw goed zal vertragen, probeert dat met mijne moto en ge ligt binnen de seconde met uw gezicht op het asfalt

wat ik niet echt vat is dat sommige beweren dat uw rem gebruiken om te vertragen niet goed is, waarom noemt dat ding anders een rem denkt ge :x

op de motor remmen is 1 ding, maar zeker niet de voornaamste manier om te vertragen, het is alleen handig meegenomen om te helpen bij het vertragen, kmoet den eerste nog tegenkomen op circuit dat zijn remmen zo weinig mogelijk probeert te gebruiken en vooral vertrouwd op zijn motorrem...

Foose
12 juli 2005, 22:50
ik sta altijd al in eerste als ik tot stilstand kom, of probeer er toch voor te zorgen dat ik al in eerste sta, ik rij ook meer in eerste versnelling, gebruik die niet enkel om aan te zetten als ge echt traag moet rijden is da niet doenbaar om dat in tweede te doen

let er maar mee op, met mijne monocilinder moede niet te hard proberen remmen op de motor of gij vliegt naar voren en de moto blijft staan, voelt gewoon heel bruusk aan om zo af te remmen en is nog minder makkelijk controleerbaar
afbouwen werkt beter dan die motor echt forceren om af te remmen door naar beneden te schakelen
bij sommige treed motorrem al goed in werking van zodra ge het gas lost, bij mij is dat toch zeker het geval, als ik in vijfde mijn gas gewoon los dan kan ik vrijwel kort daarna terugschakelen zonder dat ik aan mijn rem hoef te komen, maar ge moet niet proberen om er 2 naar beneden te schakelen en denken dat uw motorrem uw goed zal vertragen, probeert dat met mijne moto en ge ligt binnen de seconde met uw gezicht op het asfalt

wat ik niet echt vat is dat sommige beweren dat uw rem gebruiken om te vertragen niet goed is, waarom noemt dat ding anders een rem denkt ge :x

op de motor remmen is 1 ding, maar zeker niet de voornaamste manier om te vertragen, het is alleen handig meegenomen om te helpen bij het vertragen, kmoet den eerste nog tegenkomen op circuit dat zijn remmen zo weinig mogelijk probeert te gebruiken en vooral vertrouwd op zijn motorrem...

Ja zo is het.
Hier krijgde een rep. puntje voor ;)

12 juli 2005, 23:17
jaja wat ge zegt is idd wel waar, maar als ge op circuit enkel en alleen uw remmen gebruikt om te remmen kunde rap aan de zijkant gaan staan met fading hoor...

Ik heb een 2 x een 1 cylinder gehad en nu heb ik een 4cyl, zoals ik al gezegd had hoe meer cylinders hoe minder krachtig de motorrem.

Ik gebruik mijn 1ste weinig, enkel om snel weg te zijn...
maja met 110pk voor 190kg kunde zelfs in 3de heel makkelijk weg.

CAS
13 juli 2005, 00:17
remmen op motor -> verhoofde slijtage
bruut remmen op motor -> kans op kromtrekken

Al die da ier komen zeveren da ze het doen en da ze geen problemen hebben weten volgens mij ni wa bruut op motor remmen is...
Met de karting was het hetzelfde, versnellingsbak verslijt daar ook snel genoeg. En als ge met automaat rijd ziede da ook genoeg, bij noodstop gaan toeren omlaag, en dan blijft da tussen de 1000 a 2000 rpm (bij ne naft) en als da op S stand staat blijft da wel wa hoger.
Nu, gewoon remmen op motor is te verwaarlozen, zeker den dag van vandaag.

13 juli 2005, 01:01
feit, de openbare weg is geen race circuit :-)
Op circuit zuipt mijn motor een halve liter olie en op de baan geen druppel...
Ge kunt al raden hoe het met de andere onderdelen op het circuit vergaat.

skully25
13 juli 2005, 01:04
jaja wat ge zegt is idd wel waar, maar als ge op circuit enkel en alleen uw remmen gebruikt om te remmen kunde rap aan de zijkant gaan staan met fading hoor...

Ik heb een 2 x een 1 cylinder gehad en nu heb ik een 4cyl, zoals ik al gezegd had hoe meer cylinders hoe minder krachtig de motorrem.

Ik gebruik mijn 1ste weinig, enkel om snel weg te zijn...
maja met 110pk voor 190kg kunde zelfs in 3de heel makkelijk weg.

:offtopic:

ge zijt toevallig niet naar zolder geweest deze maandag, meen dak een aantal fazers had zien rijden die dag :p
filmke en picies op site: http://users.skynet.be/skull25/

CAS
13 juli 2005, 01:15
feit, de openbare weg is geen race circuit :-)
Op circuit zuipt mijn motor een halve liter olie en op de baan geen druppel...
Ge kunt al raden hoe het met de andere onderdelen op het circuit vergaat.

Dus op de openbare weg rijde ni gelijk op een circuit, dus remde ook ni gelijk ne zot op uwe motor :)

GADGET
13 juli 2005, 19:09
dank u cas.. :p

probeer ik dan al 2 pagina's uit te leggen e.

toch al blij dat er al ene inziet dat bruut afremmen op motor (maw circuit toestanden) zeer hoge slijtage is en das me een koppelingsplaatje uit nen gewonen auto dus ni goe.

Skoebiedoe
13 juli 2005, 19:46
Maar d'er is hier maar enen begonnen over bruut afremmen(van zijn 5 naar 1) en circuit toestanden en de rest heeft dan proberen uit te leggen dat ze gewoon afremmen bedoelen.

Iedereen weet dat circuit rijden zeer sleetig is voor den auto in het algemeen.Zelfs bij een F1 hopen ze dat de wagen het 1 wedstrijd uithoudt(en ge moet die eens horen afremmen op de motor)

GADGET
13 juli 2005, 19:47
awel ja,

dus ge beseft dat daardoor slijtage ontstaat ?

is het dan ZO moelijk te begrijpen dat afremmen op de moteur slechtER is voor u koppeling (en dus hoger slijtage) dan het niet te doen ?

[B]Rocketeer
13 juli 2005, 21:22
Vraagske omtrent da afremmen
Gijle spreekt van: das goe op motor afremmen.

Ma nen motor moette eerst laten warmlope, eer ge hem in toeren moogt rijden.
Ma als gijle afremd en vitesse lager laat komen tot 5000rpm, dan is da toch ook ni gezond?? Want ge jaagt em al vanaf de eerste km's in toeren.

Kan mij vergissen, ma daar zit toch geen verschl in?? Motor moet ook kracht doen. En als em geen kracht moet zetten, dan is da even slecht ls in neutraal in toeren gaan (zeker ni goed).

Kan mij vergissen, ma is da zo ni??

*edit*

Vraag is opgelost geweest op IRC
Merci.

Ge ziet, IRC kan handig zijn :)

*edit*

Skoebiedoe
13 juli 2005, 22:44
Tja,vanaf dat ge die motor start onstaat er slijtage.
Ik snap enkel niet waar er slijtage zou kunnen komen tussen twee onderdelen die tegen elkaar gedrukt worden door de drukveer en die tegenover elkaar stil staan.(d'er is bij het afremmen geen slip aanwezig,enkel bij het koppelen en ontkoppelen maar dit is te verwaarlozen als ge hem niet aanhoudend laat doorslippen natuurlijk maar dan ligt dit eerder aan de chauffeur).
Leg gij dan eens juist uit waar en waarom dat er slijtage zou optreden er vanuit gaan dat we niet op circuit rijden.

(ahja en iedereen kan een auto op een paar uur kapot rijden,daar is geen kunst aan. ;) )

Asserti
20 juli 2005, 18:57
mag ik eens iets zeggen :x

volgens mij snapt 50% hier niet hoe je op de motor moet remmen, doet 40% het gewoon niet en doen 10% het maar deftig.

Zoals Cron al heeft aangehaald moet je sowieso (op baan en zeker circuit) met een moto op motor remmen. Met de auto moet je sowieso op circuit en in de bergen op de motor remmen, anders mag het.

Nu enkele misverstanden uit de wereld helpen.

-Bij een noodstop heb je geen tijd om op de motor te remmen, daarom dat je in dat filmpje van ant and pete je ze niet op de motor ziet remmen.
-Bij remmen op de motor, (baan en circuit) is het aangeraden wat gas te geven terwijl je ambrieert, zodat het motorgedeelte aan een zelfde verhouding in toeren draait als de wielen. Als je dit beetje precies kan doen kan je de koppeling bijna laten schieten - na het terugschakelen + ff gas blipje - zonder dat de auto zal schokken. Zo word ook de koppeling bespaart en zal ze (imo) helemaal niet extra afslijten.

Wie me niet geloofd mag me anders eens uitleggen waarom de heel-and-toe techniek gebruikt word.

houba
19 oktober 2008, 12:33
hallo,
ik heb een monkey en heb er gisteren een 90 cc onder gestokken
maar nu rijd hij veel te snel en ik wil eigenlijk alleen maar de power van een 90 cc dus wou ik de 4de vites blokkeren

weet iemand hoe dit moet?

of weet iemand een andere manier.