PDA

Volledige versie bekijken : schakelen en bochten? (bromfiets)

m@rle
8 juli 2005, 19:23
ik rij nu al een tijdje me ne dax (4 fitteste)
en als'k mij ne bocht neem vraage'k mij altidj af of ik da goed doe?

dus ge hebt ne bocht waar ge moe vertragen anders haalde em ni, en ge moet sowieso na benede schakelen.

moette eerst vertrage, in juste fittes gaan en dan uwe bocht nemen?

of zoals ik doe, vertragen, ambriance innemen, bocht nemen, en dan schakelen en door rijden.

volgens mij doe'k da een bekke fout :p
ik weet da iedereen zijn rijstijl heeft, en da'k wrshl zo ga blijve rijden, maja das altijd tof om te weete da eg slecht of goe bezig zyt :D

CAS
8 juli 2005, 19:25
Ge moet voor ne bocht naar rechts te nemen het volgende doen:
- In N zetten
- Achterwiel blokkeren
- naar links sturen
- dan volluit rechts
- in lagere vitesse smijten dan da ge zat voor da ge naar N ging
- volle gas
- koppeling lossen
- kot open houden
Voila, khoop da ge et nu gaat doen zoals et moet ;)

daFour
8 juli 2005, 19:27
- In N zetten
- Achterwiel blokkeren
- naar links sturen
- dan volluit rechts
- volle gas
- koppeling lossen
- kot open houden

uh?gade gij da menneke doen verongelukken ofzo? :p

CAS
8 juli 2005, 19:28
uh?gade gij da menneke doen verongelukken ofzo? :p
Juist ja, vergeten:
- best op nat wegdek

dus, wa ge echt moet doen is gewoon neerschakelen voor den bocht...

m@rle
8 juli 2005, 19:29
- In N zetten
- Achterwiel blokkeren
- naar links sturen
- dan volluit rechts
- volle gas
- koppeling lossen
- kot open houden

lol, als'k verongelukt, komde gij mijne brommeroprapen? :p

morph123
8 juli 2005, 19:30
dat is eigelijk niet de juiste manier.dus vertragen voor de bocht (blijf in de bocht alstublieft van die voorste rem af)zien da in de juiste vitesse staat en dan koppeling los en dan halverwege den bocht terug gas geven.

CAS
8 juli 2005, 19:31
lol, als'k verongelukt, komde gij mijne brommeroprapen? :p

Ge moet eerst wa naar zo van die speedway races kijken hé, of hoe noemt da, da da ze zonder remmen op ovaal circuit rijden. Dan zulde u wel ni verongelukken ne keer da ge weet hoe da da moe...

CAS
8 juli 2005, 19:35
Hier (http://www.torpedo-emscher.de/wr/union/rakete/img/sc_sw_15l.jpg) een voorbeeld van oe (http://www.speedway-belgium.com/HP5Z8197.jpg) ge et moet doen...

Burny
8 juli 2005, 19:36
Ge moet eerst wa naar zo van die speedway races kijken hé, of hoe noemt da, da da ze zonder remmen op ovaal circuit rijden. Dan zulde u wel ni verongelukken ne keer da ge weet hoe da da moe...

Haha, hier in Zolder hebbe we ook zo'n Sinterpiste. Er wordt elk jaar een grote Speedway wedstrijd gereden (halve finales EK, finale EK etc). Is wel iets aparts om te zien.

@ TS: zelfde als bij een auto. Vóór de bocht uw snelheid aanpassen en in de juiste versnelling zetten. In de bocht gewoon rustig rijden. Bij een RWD of 2wieler niet te kwistig met het gas in de bocht :D .

CAS
8 juli 2005, 19:38
Haha, hier in Zolder hebbe we ook zo'n Sinterpiste. Er wordt elk jaar een grote Speedway wedstrijd gereden (halve finales EK, finale EK etc). Is wel iets aparts om te zien.

Moesten we allemaal nu es zo op den openbare weg rijden é, het verkeer werd een stuk interesanter...
En weg met de dagelijkse sleur van naar het werk te rijden ;)

Burny
8 juli 2005, 19:41
Moesten we allemaal nu es zo op den openbare weg rijden é, het verkeer werd een stuk interesanter...
En weg met de dagelijkse sleur van naar het werk te rijden ;)

Dan kwam ik de eerste maanden niet meer de baan op :p Totdat al de ander voertuigen in puin lagen. :D

skully25
8 juli 2005, 21:29
ik rij nu al een tijdje me ne dax (4 fitteste)
en als'k mij ne bocht neem vraage'k mij altidj af of ik da goed doe?

dus ge hebt ne bocht waar ge moe vertragen anders haalde em ni, en ge moet sowieso na benede schakelen.

moette eerst vertrage, in juste fittes gaan en dan uwe bocht nemen?

of zoals ik doe, vertragen, ambriance innemen, bocht nemen, en dan schakelen en door rijden.

volgens mij doe'k da een bekke fout :p
ik weet da iedereen zijn rijstijl heeft, en da'k wrshl zo ga blijve rijden, maja das altijd tof om te weete da eg slecht of goe bezig zyt :D

met uw dax gaat da miss nog, alsde da ooit met een moto probeert ligde direct op uw smoel :), dit is dus een zeer slechte gewoonte die ge best zo snel mogelijk afleert, anders kan het u later nog zuur opbreken

remmen en naar beneden schakelen doet ge dus voor dat ge uwen bocht neemt, niet tijdens.... ge neemt uw bocht en begint aan de uitacceleratie

^Tr3nDaX^
8 juli 2005, 22:49
als ge na den bocht nog moet ligge schakelen dan zijde ni zo "goe" bezig. naar een lagere versnelling schakele voor den bocht en dan kunde lekker optrekke na den bocht ;)

xDama
8 juli 2005, 23:31
Of tijdens het voluit nemen van de bocht terugschakelen... Soms maakte ge mooi slipke maar meestal is da op u bakkes :D

Zoals ik et doe:
Gwn eerst remmen voor bocht. Als ge in lager toerental zit, terugschakelen en hup bochtje nemen en rustig doorrijden.

Foose
8 juli 2005, 23:31
Kheb is van zijn leven voorgehad met de crosser dak IN de bocht per ongeluk naar 1e ging (en ik reed een goeie 30 ong.). Jawadde, achterwiel blokkeren en bijna op mijn smoel gesleert. Nu heb ik het ook afgeleerd ;).

m@rle
8 juli 2005, 23:49
met uw dax gaat da miss nog, alsde da ooit met een moto probeert ligde direct op uw smoel :), dit is dus een zeer slechte gewoonte die ge best zo snel mogelijk afleert, anders kan het u later nog zuur opbreken

remmen en naar beneden schakelen doet ge dus voor dat ge uwen bocht neemt, niet tijdens.... ge neemt uw bocht en begint aan de uitacceleratie
t'is daarom da'k het mij afvroeg, als'k later me den auto of moto rij, en ik doe da dan nog op een slechte maiet (uit gewoonte) dan gaan der ongeluke gebeuren,

ik gan der in't vervolg op lette :)

Physixius
9 juli 2005, 00:08
volgens mij juist 't zelfde gelijk als met nen otto

zoals al meerdere keren is aangehaald dus: schakelen en remmen voor bocht

en best ook uw ambriage nie inhouden tijdens het nemen van uw bocht
bij nen auto hebde dan meer controle, zal wel ongeveer 't zelfde zijn met ne moto

ambriage mag eigenlijk alleen gebruikt worden voor het schakelen, voor de rest moete der met u fikken afblijven emme ze mij altijd gezegd, en zeker in ne bocht dus

-[OwA.Free]-
9 juli 2005, 00:14
Toen ik nog met schakel reed, voor de bocht afremmen en lagere versnelling, en dan wanneer ik bijna uit de bocht was terug volgas.

Morpheus
9 juli 2005, 00:16
volgens mij juist 't zelfde gelijk als met nen otto

zoals al meerdere keren is aangehaald dus: schakelen en remmen voor bocht

en best ook uw ambriage nie inhouden tijdens het nemen van uw bocht
bij nen auto hebde dan meer controle, zal wel ongeveer 't zelfde zijn met ne moto

ambriage mag eigenlijk alleen gebruikt worden voor het schakelen, voor de rest moete der met u fikken afblijven emme ze mij altijd gezegd, en zeker in ne bocht dus

Als je in een snelle bocht op de limiet gaat ontkoppelen ga je een overstuur krijgen met je wagen, en dat is dus niet de bedoeling...
Alleen bij een gevaarlijk onderstuur even ontkoppelen en dan terug normaal.

Physixius
9 juli 2005, 00:52
vandaar dus het NIET ambrieren IN een bocht ... :p

ne normale mens gaat niet tot op de limiet rijden dusja (hoop ik toch)

Morpheus
9 juli 2005, 00:56
vandaar dus het NIET ambrieren IN een bocht ... :p

ne normale mens gaat niet tot op de limiet rijden dusja (hoop ik toch)

Op de slipschool tonen ze u dat, kunde zoveel spelen als je wil. :p

Dus als ge gelijk nen zot door een bocht vliegt (if :) )... niet ontkoppelen of het kan zijn dat ge het overstuur niet meer de baas kunt, gewoon zachtjes van het gas gaan en ik geen geval remmen, of ge staat zeker rond (zonder ABS of ESP).

Met is het natuurlijk een andere zaak. Daar moet je gewoon instinctief handelen om uit je probleem situatie te geraken. De electrica zal de wagen onder controle houden.

Foose
9 juli 2005, 01:07
Dus als ge gelijk nen zot door een bocht vliegt (if :) )... niet ontkoppelen of het kan zijn dat ge het overstuur niet meer de baas kunt, gewoon zachtjes van het gas gaan en ik geen geval remmen, of ge staat zeker rond (zonder ABS of ESP).

Met nen FWD geeft best nog wa gas bij om u eruit te trekken. Bij RWD ist idd gas lossen.

CAS
9 juli 2005, 01:45
Met nen FWD geeft best nog wa gas bij om u eruit te trekken. Bij RWD ist idd gas lossen.

Bij RWD moet ge 24/24 uw gas induwen :p Ebben mijn foto's ier int begin van deze thread ni genoeg duidelijk gemaakt?

GADGET
9 juli 2005, 11:30
ge rijdt naar den bocht toe
voor den bocht smijte 2 vitessen naar beneden, en remde met u voorrem
hierdoor gaat het gewicht naar voor komen liggen en u achterwiel blokkeren
en nu kunde mooi in den bocht driften :D

maar aangezien ge eerst vele keren op u smoel gaat gaan voor dit te doen, zou ik dus idd gewoon schakelen (en afremen op moteur :p ) VOOR den bocht ;)
ambriëren (is da een woord ?) in nen bocht is ni gezond. (op een daxke maakt da weinig uit, maar t'is een gewoonte die ge beter afleert :p )

PolletPoulet
9 juli 2005, 11:48
dax, ambriëren, kwist ni da daar een ambriage opstond.

GADGET
9 juli 2005, 11:51
aangezien hij het over 4 vitessen heeft vermoed ik dat het over handkoppeling gaat...

dax is normaal 3 vitessen semi-koppeling,
en als je 4 vitessen hebt is het meestal handkoppeling (en meer cc's, tenzij het monkey blok is)

er zijn uitzonderingen natuurlijk...replica nice blokjes hebben 4-bak semi, maar zou al moeten lukken dat hij dat heeft.

Foose
9 juli 2005, 11:54

Als ge uw vitesse ingedrukt houdt en ge geeft gas hebde ambriage ;)

m@rle
9 juli 2005, 12:16
zoals gadget al gezegd heeft, zijn er 2 types (van jichnjeng)

3 fittes, das semi
en 4fittes is me handkoppeling.

@ dragjeh, ik ken eene da da moe doen, omda zijne kabel van den ambriance na de klotte is, ik ken u verzekere da da ni gezond is, ma wel grappig om te zien en vooral om te horen :) eerst overtoeren en dan schakkele :p

Stijneman
10 juli 2005, 19:27
van welk merk is uwen dax ? jincheng of skyteam ??
ik heb hier nu nen monkey (chrome) van skyteam ma die dax pbr monkey gorilla van skyteam hebbe zelfde motorblok, dus hoe lang rijd gij met u 2(.4) liter ??

scorpken
13 juli 2005, 18:16
Het hangt er van af wat je zelf het beste vind,
ik ambrieer voor de bocht, ga naar vitesse 3 en neem men bocht, als ik merk dat ik te hard geremt heb ambrieer ik nog eens en ga naar 2, en trek zo terug op.

m@rle
14 juli 2005, 12:03
van welk merk is uwen dax ? jincheng of skyteam ??
ik heb hier nu nen monkey (chrome) van skyteam ma die dax pbr monkey gorilla van skyteam hebbe zelfde motorblok, dus hoe lang rijd gij met u 2(.4) liter ??
van skyteam, ma'k zech altijd dat em van jinchen is :s uit gewoonte

me mijn enaft tank rij ik +- 95 killomter ,just geen 100.
ma dan valle'k still, en me reserve gaa'k zelf nemeer vooruit, en da klopt ni, ma'k moe da eens nazien, oftewel sta da bordje verkeerd

Dj Aero
18 juli 2005, 15:14
je voelt da toch aan, ik schakel ni in elken bocht :confused:
meestal terug schakele en in den bocht gas en dan opschakelen

KingOfWoods
18 juli 2005, 16:04
Altijd voor den boch remmen.
ge moet zelf maar zien welke snelheid je aankan in die bocht.
Zien dat ge in u vitesse staat voor ge in den bocht gaat en in de bocht blijfde in die vitesse minimaal gas geven.
Zo heb je altijd wat tractie en zal je zeer moeilijk wegslippen of vallen.
ook nooit versnellen in een bocht.
Je neemt hem zoals je geplant had, maar in de bocht niets meer beginnen aanpassen en nooit of nooit u voorrem gebruiken.
Voel je dat je te breed gaat komen en er uit zal gaan, duw dan op achterrem.
Met een dax of 50 cc maakt dit allemaal niet zoveel uit, maar als je ooit van plan bent met een racer of iets zwaars te rijden, dan is een milimeter aan de gas komen voldoende om 20 per uur sneller te gaan rijden.
Dus zien dat je in de bocht nog tracktie hebt op het achterwiel, maar niet versnellen

Vin
18 juli 2005, 18:19
van skyteam, ma'k zech altijd dat em van jinchen is :s uit gewoonte

me mijn enaft tank rij ik +- 95 killomter ,just geen 100.
ma dan valle'k still, en me reserve gaa'k zelf nemeer vooruit, en da klopt ni, ma'k moe da eens nazien, oftewel sta da bordje verkeerd

Ofwel hebt ge uw naftedarmkes verkeerd aangesloten, ge hebt 2 darmkes, 1 da op reserve moet en 1 da op het ander dingske moet.
Als ge die omgekeerd hebt aangesloten, dan staat ge op reserve als uwe naftkraan openstaat, en op "normaal open" als em op reserve staat.

m@rle
18 juli 2005, 19:08
Ofwel hebt ge uw naftedarmkes verkeerd aangesloten, ge hebt 2 darmkes, 1 da op reserve moet en 1 da op het ander dingske moet.
Als ge die omgekeerd hebt aangesloten, dan staat ge op reserve als uwe naftkraan openstaat, en op "normaal open" als em op reserve staat.
ik vrees daarvoor, wel da da geen ramp is, ma nochtans, das allemaal door de garage gedaan, maja die kunnen ook fouten maken, ik ga nekeer langs gaan zoude die da zo kunnen zien? ze kunne da toch vergelijken me de andere brommers

AaronSlater002
29 juli 2005, 17:37
neutraal gaan in nen bocht?
watvoor zever is dat..
doet ge toch ook niet met nen oto

AaronSlater002
29 juli 2005, 17:38
nooit allesinds met voorrem den bocht ingaan & idd geen gas geven in den bocht..
is gelijk bij otos é