PDA

Volledige versie bekijken : Het Deurganckdok

Netrem
6 juli 2005, 23:36
Zoals jullie wel al weten is het Deurganckdok geopend, het eerste ship ligt er.

Persoonlijk vind ik dit een prachtige zaak. Onze economie moet gestimuleerd worden, zeker naar die perikelen in Zaventem (nachtvluchten, DHL).

Die uitbreiding (het is 1 die kan tellen!) zorgt echter voor problemen.

Vooreerst zal het een pak verkeer bijbrengen. Als de containers toekomen moeten ze natuurlijk vervoerd worden. Dit kan door:
a) De trein: De beste oplossing volgens mij. De auto's hebben er geen last van, het milieu ook niet. Maar het huidige treinspoor van de haven kan de bijkomende containers niet aan. Men is bezig een nieuw spoor aan te leggen, maar dat kan nog een tijdje duren.

b) Vrachtwagen. Dit zal de eerste, en in principe ook de makkelijkste oplossing zijn. Maar ik heb opgevangen dat het nieuwe dok zo'n 1200 extra vrachtwagens per dag op de E17 zal brengen. Antwerpen is al zo druk, die extra last kan het zeker niet aan. Wat kan men hieraan doen? De E17 uitbreiden?

Een andere kwestie is Doel. De haven zit nogal geblokkeerd op het vlak van uitbreiden: aan de ene kant zitten we aan de grens, aan de andere kant ligt doel in de weg. Kunnen we dit dorp zomaar ontruimen? Is de Haven niet al groot genoeg?

Mijn persoonlijke mening op het Doelgeval:
Laat de huidige inwoners er wonen, laat geen nieuwe inwoners meer toe. Het klinkt hard, maar voor mij is het de beste oplossing: laat het dorp rustig uitsterven. Onze economische toekomst ligt volgens mij in Antwerpen. Hoe meer uitbreiding hoe beter.

We zitten vast tegen Nederland, dusja...

Time
6 juli 2005, 23:56
Zoals jullie wel al weten is het Deurganckdok geopend, het eerste ship ligt er.

Persoonlijk vind ik dit een prachtige zaak. Onze economie moet gestimuleerd worden, zeker naar die perikelen in Zaventem (nachtvluchten, DHL).

Die uitbreiding (het is 1 die kan tellen!) zorgt echter voor problemen.

Vooreerst zal het een pak verkeer bijbrengen. Als de containers toekomen moeten ze natuurlijk vervoerd worden. Dit kan door:
a) De trein: De beste oplossing volgens mij. De auto's hebben er geen last van, het milieu ook niet. Maar het huidige treinspoor van de haven kan de bijkomende containers niet aan. Men is bezig een nieuw spoor aan te leggen, maar dat kan nog een tijdje duren.

b) Vrachtwagen. Dit zal de eerste, en in principe ook de makkelijkste oplossing zijn. Maar ik heb opgevangen dat het nieuwe dok zo'n 1200 extra vrachtwagens per dag op de E17 zal brengen. Antwerpen is al zo druk, die extra last kan het zeker niet aan. Wat kan men hieraan doen? De E17 uitbreiden?

Een andere kwestie is Doel. De haven zit nogal geblokkeerd op het vlak van uitbreiden: aan de ene kant zitten we aan de grens, aan de andere kant ligt doel in de weg. Kunnen we dit dorp zomaar ontruimen? Is de Haven niet al groot genoeg?

Mijn persoonlijke mening op het Doelgeval:
Laat de huidige inwoners er wonen, laat geen nieuwe inwoners meer toe. Het klinkt hard, maar voor mij is het de beste oplossing: laat het dorp rustig uitsterven. Onze economische toekomst ligt volgens mij in Antwerpen. Hoe meer uitbreiding hoe beter.

er zitten nu al krakers in, tegen dat de oorspronkelike bewoners allemaal weg zijn zullen die krakers niet zomaar vertrekken ze, ik zou voor de korte pijn gaan, financieer hun huisvesting in een nabijgelegen dorp.

spray-bunny
7 juli 2005, 00:09
Binnenscheepvaart is toch ook mogelijk dacht ik? Dat zou in ieder geval beter zijn als trein of wegverkeer.

Netrem
7 juli 2005, 00:24
Mja, daarmee kan je niet zoveel vervoeren, zit je met de Schelde ook met de getijden, het gaat zeer traag, je moet al naar een bepaalde haven varen...

Genious
7 juli 2005, 00:31
er zitten nu al krakers in, tegen dat de oorspronkelike bewoners allemaal weg zijn zullen die krakers niet zomaar vertrekken ze, ik zou voor de korte pijn gaan, financieer hun huisvesting in een nabijgelegen dorp.

prolly nogal duur.

dat dok is idd goede zaak voor ons land:
het stimuleert import en export, kortom de handel.
en de dingen die je wil verhandelen moet je ook nog maken he ;)

sneax
7 juli 2005, 01:37
Iedereen verplichten om uit Doel weg te gaan, de stad volledig afzetten en er een groot paintball-oorlogsgebied van maken zodat ge in die verkrotte huizen kunt enzo. Dat zo houden tot zolang ze het weg willen.

Wover
7 juli 2005, 02:37
Iedereen verplichten om uit Doel weg te gaan, de stad volledig afzetten en er een groot paintball-oorlogsgebied van maken zodat ge in die verkrotte huizen kunt enzo. Dat zo houden tot zolang ze het weg willen.
hehe da's nog ns een goei idee se :p

ik wacht op de forumexpert Blue-Bora voor een reactie :p

trein lijkt mij een goede oplossing om de containers te vervoeren, alleen zou de extra scheldetunnel en de lijn naar het dok pas af zijn in 2012, en wss zal dat nog wel uitgesteld worden door financiële problemen of weet ik veel wat.

Natuurlijk kan de vlaamse overheid nog maar ns investeren zodat het sneller af kan geraken, maar ik geloof dat ze er vorig jaar voor gekozen hadden de ontsluiting van de antwerpse haven via het spoor niet als prioritair te behandelen dusja...

Timmie
7 juli 2005, 03:01
Het wordt toch stilaan tijd voor meer spoorinvesteringen in de Antwerpse haven.
Kan dit niet van federale kant komen? (tis toch voor het nationaal belang dat de haven goed ontsloten wordt)

spray-bunny
7 juli 2005, 03:06
Mja, daarmee kan je niet zoveel vervoeren, zit je met de Schelde ook met de getijden, het gaat zeer traag, je moet al naar een bepaalde haven varen...
typische vooroordelen mijn beste;
een binnenschip staat voor +100 vrachtwagens dacht ik + door files en verplichte rusttijden van de vrachtwagenbestuurders zijn binnenschepen echt niet zoveel trager als vrachtwagens. Daarbij komt nog dat het veel milieuvriendelijker en dat het over langere afstand goedkoper is als wegvervoer. Belgie heeft trouwens een heel goede waterverkeersinfrastructuur (klopt dat woord?:unsure: ).
ok, deur tot deur vervoer is niet mogelijk, maar dat is met treinverkeer ook niet mogelijk... Daarvoor gebruik je dan wel vrachtwagens;)

Block
7 juli 2005, 06:43
Waarom wordt nachttransport niet gestimuleerd? De wegen zijn overbelast tussen 8 en 18 uur. Daarna zie je nog "amper" volk op de meeste autostrades.

Avilowca
7 juli 2005, 15:33
weet iemand hoe het zit met een uitbreiding op nederlands grondgebied ?
als we de nederlanders een stuk van de koek geven, hun investeerders toelaten lijkt me dat toch een goeie zaak. het zou de onderlinge banden versterken en de bene(lux?) economisch vooruithelpen.

is dit mogelijk ?

Genious
7 juli 2005, 19:18
Waarom wordt nachttransport niet gestimuleerd? De wegen zijn overbelast tussen 8 en 18 uur. Daarna zie je nog "amper" volk op de meeste autostrades.

ik denk vanwege de just-in-time-delivery.
of ze daardoor nog just-in-time is durf ik wel te betwijfelen :ironic:

Block
7 juli 2005, 19:56
containers die op van een boot komen vallen zeker ni onder just in time. Een schip loopt al snel een paar dagen vertraging op hoe de wind staat e.d.

Fr3aK
7 juli 2005, 20:59
Ik vind het Deurganckdok een schoon initiatief en de mensen die in Doel komen wonen mogen eigenlijk niet te veel klagen.
Ongeveer dezelfde situatie als met de luchthaven van Zaventem, ge weet dache aan een haven gaat wonen en het is zeer naïef om te denken dat een haven niet gaat uitbreiden.
Mensen hebben altijd iets nodig om over te zagen, als het niet de vreemdelingen zijn is het een of ander project dat de tewerkstelling ten goede komt...

De Oosterweel verbinding daarentegen is andere koek, zomaar een brug over het eilandje plaatsen en de skyline van Antwerpen noord verknoeien kan er bij mij niet in.
Dat ze er dan een tunnel van maken...

FuLcRuM
7 juli 2005, 23:17
No offence maar de Economie en werkgelegenheid van een héél land gaat voor op de woonst van enkele honderden mensen...
Dat de overheid daar deftige huisvesting voor moet regelen staat voor zich...

Net hetzelfde met EBBR (zaventem)...

Wover
7 juli 2005, 23:40
No offence maar de Economie en werkgelegenheid van een héél land gaat voor op de woonst van enkele honderden mensen...
Dat de overheid daar deftige huisvesting voor moet regelen staat voor zich...

Net hetzelfde met EBBR (zaventem)...

kunnen ze anders geen tunnel onder het vliegveld bouwen waar de vliegtuigen dan snelheid pakken en dan ergens in wallonie via ne berg laten opstijgen :unsure:

of de vliegtuigen op binnevaartschepen zetten en vervoeren naar de zee en daar overzetten op een vliegdekschip!

FuLcRuM
7 juli 2005, 23:43
kunnen ze anders geen tunnel onder het vliegveld bouwen waar de vliegtuigen dan snelheid pakken en dan ergens in wallonie via ne berg laten opstijgen :unsure:

of de vliegtuigen op binnevaartschepen zetten en vervoeren naar de zee en daar overzetten op een vliegdekschip!

LOL

Denk dat dat net niet haalbaar is...

TheOrdreMan
8 juli 2005, 11:50
Vrachtwagenchauffeurs die s'nachts rijden? Das ondenkbaar! (volgens de Belgische regeringen)

Het is gewoon veel te duur om die chauffeurs te betalen. De winstmarges zijn nu al zo klein. Dat de overheid op wegtransport is een minimumprijs zet en bedrijven die goedkopere transporteurs (Oost-Europese) gebruikt eens zwaar beboet.

Kermit
8 juli 2005, 12:46
ik denk vanwege de just-in-time-delivery.
of ze daardoor nog just-in-time is durf ik wel te betwijfelen :ironic:

ook al aan de duurdere nachtlonen gedacht? JIT heeft er volgens mij niet veel mee te maken, met JIT wordt meer bedoeld op de dag of 2 dagen precies geleverd, om de voorraad zo klein mogelijk te houden, maar op n 12-tal uur komt dat nu ook niet aan e, er moet altijd een voorraadcapaciteit zijn

wat scheepvaart betreft: het is trager, maar ook veel goedkoper, het hangt natuurlijk af van wat vervoerd wordt, voedingswaren bv kunnen niet te lang op zo'n boot liggen, of auto's is ook vrij moeilijk enz....

wat doel betreft: voor die paar mensen die er nu nog wonen, die zouden niet zo egoïstisch moeten zijn en zeggen ok, als we ergens anders n huis krijgen (ze kunnen die mensen wat er nu wonen dan nog bij elkaar in n nieuw gebouwencomplex zetten) dan gaan we maar beter

Block
8 juli 2005, 23:25
ook al aan de duurdere nachtlonen gedacht?

Op 3 keer 35 ton een premie van bruto 65 euro is perfect haalbaar. Verdien je al makkelijk terug aan stilstand door filevorming.

Boris Barowski
8 juli 2005, 23:35
schoon initiatief, alleen zouden ze de omliggende infrastructuur moeten aangepast hebben

er zouden naar schatting 900 vrachtwagens per uur bijkomen (4/s) in de piekuren.
het dock zelf kan dat aan, de wegen niet, zeker wanneer blijkt dat een groot percentage naar de nabije industrie moet. (dus nog een grotere knoop rond antwerpen)

B.

TheOrdreMan
9 juli 2005, 01:15
Op 3 keer 35 ton een premie van bruto 65 euro is perfect haalbaar. Verdien je al makkelijk terug aan stilstand door filevorming.

Dream on boy, er is geen bedrijf in België dat dat gaat betalen. Ze zagen al bij nen dieselopslag van 5 euro.

ASHERON
9 juli 2005, 14:19

Als de staat dat gebied wil,dan zullen ze dat ook krijgen. Zo is het nu eenmaal en daar is jammergenoeg niets tegen te doen.Het gebied ligt in ons land dus ze kunnen er mee doen wat ze willen.De mensen die hiertegen betogen zullen toch ooit eens hun "strijdbijl" moeten begraven, want uiteindelijk strijden zij voor een doel dat toch al verloren is...

Block
10 juli 2005, 23:20
Dream on boy, er is geen bedrijf in België dat dat gaat betalen. Ze zagen al bij nen dieselopslag van 5 euro.

Mja, dan moeten ze ook maar stoppen met zagen dat ze in de file staan op de antwerpse ring...

*Argos*
26 juli 2005, 01:51
met de winsten die de Haven nu maakt kunnen ze makkelijk mee sponseren om nachttransport te doen realiseren !! ze zullen er wel iets op moeten vinden want de volgende jaren blijft de containertrafiek gigantisch doorgroeien. Ik werk nu al bijna 10 jaar aan de haven van antwerpen en de containerschepen die we nu dagelijks moeten laden en lossen zijn werkelijk zeereuzen die duizenden containers lossen en weer laden op een paar dagen tijd. dus een beetje extra sponsering om alles vlot over de wegen te laten gaan is wel het minste dat ze kunnen doen he !!!

Red_Dog
26 juli 2005, 01:56
Eerst eens zien hoe het zit met die brug over het Eilandje en de tunnel (als die er beiden komen, dacht één van de twee). Hopelijk verlicht dit veel van de ellende op de Ring.

DigitalOverdose
26 juli 2005, 03:48
Tuurlijk is het Deurgankdok een goei zaak.

Wat de bewoners rond de haven betreft: jammer maar de economie van heel het land komt voorop. Zelf zou'k het ook ni graag mee maken om onteigend te worden: da's dan ook de reden waarom ik ervoor gekozen heb ne grond midden in de stille Kempen te kopen. Ja hoor, er waren nog verleidelijke stukjes dichter bij m'n werk voorhanden. maar ik wil over een paar jaar ni zo hypocriet zijn om te gaan reklameren dat het vaak stinkt in de buurt, dat het veel te druk is of dat het uitzicht op geen bal trekt... Enkel voor de oudere mensen (>60 jaar) vin ik het echt erg. Maar in een maatschappij waar werkende mensen de pensioenen betalen moeten er nu eenmaal offers gebracht worden, soms ook door hen.

Wat het verkeer betreft: het wordt hoog tijd dat er eens werk gemaakt wordt van het spoor in de haven.

TheOrdreMan
26 juli 2005, 11:12
met de winsten die de Haven nu maakt kunnen ze makkelijk mee sponseren om nachttransport te doen realiseren !! ze zullen er wel iets op moeten vinden want de volgende jaren blijft de containertrafiek gigantisch doorgroeien. Ik werk nu al bijna 10 jaar aan de haven van antwerpen en de containerschepen die we nu dagelijks moeten laden en lossen zijn werkelijk zeereuzen die duizenden containers lossen en weer laden op een paar dagen tijd. dus een beetje extra sponsering om alles vlot over de wegen te laten gaan is wel het minste dat ze kunnen doen he !!!
Dat betekent minder winst voor de havenbedrijven, gaat dus niet gebeuren.

*Argos*
26 juli 2005, 11:50
Dat betekent minder winst voor de havenbedrijven, gaat dus niet gebeuren.
tja minder winst... je moet de big picture zien ! als ze hun containers niet tijdig van hun kaaien krijgen dan kunnen er ook geen boten meer komen om nog meer containers te lossen DAN PAS gaan we over echte verliezen spreken !! een containermove kost de rederij +- 125€ , dus als ze van die 125€ een paar euro's mee sponseren in bv nachttransport dan komen ze er nog altijd beter vanaf dan als ze helemaal geen containers meer kunnen lossen he !!