PDA

Volledige versie bekijken : Morgenvroeg Deep Impact!

Gamerke 1988
3 juli 2005, 15:41
WASHINGTON - Eén dag voor één der grootste uitdagingen uit de ruimtevaartgeschiedenis, is het Amerikaanse Ruimtevaartbureau NASA vol vertrouwen omtrent de inslag van een boor op een komeet.

Morgen, Maandag om 7.52u Belgische tijd moet men een dochtersonde van de in januari gelanceerde onbemande Deep Impact zich aan 37.000 km per uur in de kern van de komeet Tempel-1 boren. Camera's, ook op ruimtetelescopen en aardse telescopen, zullen het inferno registreren. Deep Impact moet een krater slaan ter groote van een voetbalveld. Kometen worden geacht bouwstenen van ons zonnestelsel te bevatten. De inslag moet dat oermateriaal losmaken.

NASA kan daardoor meer leren over onze oorsprong en toekomst. "Wij gaan één van de meest gedurfde en risicovolle missies ooit wagen.", Zei Charles Elachi van het Jet Propulsion Laboratory van de NASA in Pasadena op een persconferentie. "Wij hebben er vertrouwen in met het beste team alles te hebben gedaan wat moest". "Zoals bij elke exploratie zijn de resultaten de risico's waard. Want voor de eerste keer in miljoenen jaren zal de mens, in plaats van kometen te vrezen, kunen weten van wat ze gemaakt zijn." Aldus Elachi.

Maandag gaat de overwegend uit koper bestaande boor ter grootte van een koffietafel zich van de moedersonde losmaken. De "impactor" heeft een eigen navigatie- en propulsiesysteem om de fatale klap tegemoet te gaan. Tot twee seconden voor de klap, stuurt het projectiel metingen en foto's door.
"Wij hebben de laatste controles afgerond van de technische gegevens voor het loslaten van de impactor", zei missiedirecteur Dave Spencer.
Aan Deep Impact hangt een prijskaartje van 320 miljoen dollar.

Bron: De Zondag - zondag 3 juli 2005

wie gaat naar de hemel staren morgen vroeg? :cool:

Video verslag: http://streams.planet.nl/cgi-bin/reflector.cgi?source=195.121.7.100&stream=151204_n_nasa_low&type=wmv&dir=planet&subdir=neos

phixiuZ
3 juli 2005, 15:54
Gaan wij dat hier kunnen zien dan?

Gamerke 1988
3 juli 2005, 15:59
geen idee eigenlijk :unsure:

Cyberkef
3 juli 2005, 16:01
Kunt ge een boor ter grootte van een koffietafel herkennen van hier moest ie in engeland inslaan? ik denk het niet ^^

Dus de kans dat we er ook maar iets van zouden kunnen opvangen zonder gebruik van telescopen is nogal nihil.

*edit*

Hier ne faq met een antwoord op uw vraag:

http://deepimpact.jpl.nasa.gov/faq5.html

*/edit*

fraCk
3 juli 2005, 16:03
asa's "Deep Impact" probe will crash into Comet Tempel on July 4 possibly cause the magnitude +10.00 comet to brighten considerably, and be visible to small telescopes, or the naked eye. After impact, the comet may also sport a health tail. Detail on how, when, and where are below. For more detail please refer to the ASV Comet Section Yahoo Page
Bron: http://www.asv.org.au/index.php?option=com_content&task=view&id=87&Itemid=67
Hehe wie weet ;)

Ok niet dus :p

Gamerke 1988
Kunt ge een boor ter grootte van een koffietafel herkennen van hier moest ie in engeland inslaan? ik denk het niet ^^

Dus de kans dat we er ook maar iets van zouden kunnen opvangen zonder gebruik van telescopen is nogal nihil.
Rond heel de wereld zijn er blijkbaar telescopen opgericht (zelfs in de ruimte) om deze beelden real-time vast te leggen. Zoals in het artikel staat stuurt de dochtersonde tot 2 seconden voor de impact nog foto's door.

Ik ben nu aant zoeken naar een link waar je de beelden eventueel live kan bekijken :)

edit: hier is een animatie over hoe het in zijn werk zal gaan.

http://www.nasa.gov/mov/117657main_Maas_DI_Long_320.240.mov

Snowpanther
NASA en berekeningen... ik vind het nie te veilig

Gamerke 1988
3 juli 2005, 16:08
:wtf:

wat bedoel je hiermee?

fraCk
3 juli 2005, 16:09
NASA TV programming will be showing the images from the flyby and impactor (before it hits)
www.nasa.gov/multimedia/nasatv/

Echt live zal er wel niks zijn denk ik :<
/Edit: Hier (http://www.noao.edu/news/deep-impact/) nog een link die om de 45 seconds zal worden geupdate morgen.

Gamerke 1988
3 juli 2005, 16:12
NASA TV programming will be showing the images from the flyby and impactor (before it hits)
www.nasa.gov/multimedia/nasatv/

Echt live zal er wel niks zijn denk ik :<
mja, ik ben net terug van smallband verlost... :p

Avilowca
3 juli 2005, 16:13
:wtf:

wat bedoel je hiermee?

dat de NASA nu niet meteen bekend staat voor haar nauwkeurigheid.

fraCk
3 juli 2005, 16:15
Ik denk niet dat dat soort zaken echt neuwkeurig te berekenen valt, f wel soms?
En er is ook niemand anders dan Nasa die die rol op zicht neemt om dat te proberen..

Unholy_2.0
3 juli 2005, 16:15

Spijtig genoeg is het dan ook enorm moeilijk om nauwkeurig te werken bij zo een zaken.

Gamerke 1988
3 juli 2005, 16:17
Ik denk niet dat dat soort zaken echt neuwkeurig te berekenen valt, f wel soms?
En er is ook niemand anders dan Nasa die die rol op zicht neemt om dat te proberen..
idd, probeer jij maar eens de snelheid van een komeet te berekenen die miljoenen kilometers hiervandaan ligt.

NASA heeft al genoeg verwezelijkt om te laten zien dat er wel degelijk zeer goede wetenschappers tussenzitten. :)

Reptiel
3 juli 2005, 16:33
hopelijk loopt alles gesmeerd, en ontdekken we er veel van, het is in ieder zijn voordeel

Preske
3 juli 2005, 17:43
Rond heel de wereld zijn er blijkbaar telescopen opgericht (zelfs in de ruimte) om deze beelden real-time vast te leggen. Zoals in het artikel staat stuurt de dochtersonde tot 2 seconden voor de impact nog foto's door.

Ik ben nu aant zoeken naar een link waar je de beelden eventueel live kan bekijken :)

edit: hier is een animatie over hoe het in zijn werk zal gaan.

http://www.nasa.gov/mov/117657main_Maas_DI_Long_320.240.mov

dit zijn het soort telescopen waarmee ge de neusharen kunt tellen van een marsmanneke in zen zwembad.
met een amateurtelescoopke gaat ge da zelfs ni zien :)

maareuh, als ge ene link vind, gimme gimme gimme

Enkele van de slimste koppen zitten bij nasa.

En die berekeningen, der zijn gewoonweg te veel factoren die zo'n komeet kunnen beinvloeden.

is het een solide massa, zit er ijzer in, wat is de preciese vorm, ...

Sephiroth
3 juli 2005, 18:09
ik zie nu echt ni het nut in van een gat in een komeet te slaan om meer over ons verleden te weten te kunnen komen...

Gamerke 1988
3 juli 2005, 18:15
ik zie nu echt ni het nut in van een gat in een komeet te slaan om meer over ons verleden te weten te kunnen komen...
ik zie meer nut in Astronomie dan eender wat hier op Aarde...

Sephiroth
3 juli 2005, 18:36
noemde da astronomie
kzou dan liever willen dat ze de ruimtevaart verder gaan ontwikkelen inplaats van gaten in meteoren te slaan

Preske
3 juli 2005, 19:06
noemde da astronomie
kzou dan liever willen dat ze de ruimtevaart verder gaan ontwikkelen inplaats van gaten in meteoren te slaan

kijk nu toch eens verder dan dat... Qua ruimtevaart zitten we vast.

Als ze weten hoe zo'n kolos reageert, kunnen ze misschien meer te weten komen voor in de toekomst...
dan pas kunnen ze zich verder gaan ontwikkelen.

Morpheus
3 juli 2005, 19:07
kijk nu toch eens verder dan dat... Qua ruimtevaart zitten we vast.

Als ze weten hoe zo'n kolos reageert, kunnen ze misschien meer te weten komen voor in de toekomst...
dan pas kunnen ze zich verder gaan ontwikkelen.

Ge hebt altijd mensen die hun mening willen geven over dingen waar ze 0.0 verstand van hebben...

Ik ga er vanuit dat ze daar goed weten wat ze doen.

Unholy_2.0
3 juli 2005, 19:11
waar zit shade op zo een momenten? :D

Preske
3 juli 2005, 19:11
waarschijnlijk op een of ander zwoel strand :D

BraveHeart
3 juli 2005, 19:42
Wie weet op de komeet :evil:
Met zijn reizen rond tijd en ruimte weet ge nooit waar m hangt te bengelen met zijn berekeningen.
Warp me up before the earth time goes slowmo :D

Killertux
3 juli 2005, 19:57
alsge da echt zou KUNNEN zien morgenochtend... Dan zouk der wel voor uit mijn bed komen zu... :) interesseert mij enorm

Sephiroth
3 juli 2005, 20:02
Ge hebt altijd mensen die hun mening willen geven over dingen waar ze 0.0 verstand van hebben...

Ik ga er vanuit dat ze daar goed weten wat ze doen.
en gij hebt er wel verstand van?

Morpheus
3 juli 2005, 20:07

Neen, dus hou ik er mijn mond over!

zarathustra
3 juli 2005, 20:07

zegt hij dat? Ik ben geen morpheus fan, maar hij heeft wel gelijk 99,9% van degenen die hier rondijlen hebben niet de inste kennis om zich daar gegrond over te kunnen uitspreken

en idd, bij nasa zullen ze wel weten wat ze doen. Het is extreem moeilijk om zo'n dingen te berekenen en een kleine overflow ergens in een programma kan al rampzalige gevolgen hebben.

Nemen we even als voorbeeld een patriot raket uit golfoorlog begin jaren '90, die kilometers verkeerd insloeg en een ziekenhuis raakte door afrondings fouten :x

Sephiroth
3 juli 2005, 20:54
Neen, dus hou ik er mijn mond over!
zo ben ik dus niet, alles wa mij interesseert (zoals dit) heb ik een mening over

pericolos0
3 juli 2005, 21:02
das eigenlijk als een kogel die een klein kogeltje afvuurt om daarmee een andere kogel te raken

fucking vet als da lukt

Parnakra
3 juli 2005, 21:08
zo ben ik dus niet, alles wa mij interesseert (zoals dit) heb ik een mening over

Er is een groot verschil tussen een mening hebben en die daadwerkelijk overbrengen waar het al dan niet gewenst is.

Dakantochnie
3 juli 2005, 21:08
We hebben deze thread gemoved naar het actuaforum.
Het kan zijn dat nu niet meer iedereen zijn reply kan neerzetten omdat je alvorens je kan posten in een thread op het actuaforum een request moet indienen bij ons.

Hoe je dat doet heb ik neergeschreven in een sticky op dit forum (http://games.telenet.be/forum/showthread.php?t=334476).

thriller
3 juli 2005, 22:15
meer informatie over deep impact en het laatste nieuws kan je vinden op http://www.urania.be/

Quxan
4 juli 2005, 01:10
ik dacht dat de inslag bij ons niet te zien is omdat het dan dag is...
Mja, lang leve het internettijdperk :woohoo:

Unholy_2.0
4 juli 2005, 01:58
meer informatie over deep impact en het laatste nieuws kan je vinden op http://www.urania.be/

Bedankt voor de link .. als alles goed gaat gaan die foto's van omstreeks 6-7 uur echte knappe dingen beginnen opleveren.

Ik vind het wel vangen dat er op dit moment een boor op een komeet zit af te stevenen, iedereen zit hier maar te lullen en ondertussen probeert de mensheid weer een stap vooruit te gaan. Gotta love it ...

GuntherDW
4 juli 2005, 03:32
kan iemand de stream opslagen terwijl da bezig is aub?
m'n pa moet gaan werken rond dat uur en hij kan nogal opvliegend zijn :p

edit : ik ben ZEKER geintresseerd in dit onderwerp
khou me al sinds m'n kindetijd bezig met ruimteonderwerpen :)

GaMe®
4 juli 2005, 11:15
fototje van de impact
http://deepimpact.jpl.nasa.gov/images/Confirmation.jpg

Fighting Hobbit
4 juli 2005, 12:20
dit zou nog wel eens een belangrijk moment voor de wetenschap kunnen zijn... Ik vind het eigelijk wel een beetje raar dat zulke zaken niet meer aandacht krijgen, die worden dan eens even kort vermeld in het nieuws, terwijl er toch wel belangrijke ontdekkingen kunnen gebeuren enzo...

Gamerke 1988
4 juli 2005, 12:33
http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/

De persconferentie is momenteel bezig :)
Kheb het live kunnen volgen ^^

Kermit
4 juli 2005, 18:38
Astrologe klaagt NASA aan voor vernielen komeet

Uitgegeven: 4 juli 2005 15:50
Laatst gewijzigd: 4 juli 2005 15:51
MOSKOU - Een Russische astrologe eist een schadevergoeding van de NASA omdat het Amerikaanse ruimtevaartagentschap maandag de komeet Tempel 1 heeft vernield. Volgens de sterrenwichelaarster is haar horoscoop daardoor verstoord en heeft de NASA haar 'spirituele rechten' geschonden.

De sonde Deep Impact vuurde afgelopen weekeinde een projectiel ter grootte van een koelkast af. Dat botste maandagochtend tegen de komeet. Volgens astrologe Marina Bai is nu de baan van de komeet veranderd en kan zij haar werk niet meer naar behoren doen. Ze wil 300 miljoen dollar van de NASA.

Bai probeerde eerder het NASA-experiment tegen te houden. De rechtbank wilde de zaak uiteindelijk laten voorkomen, maar toen was het al te laat om Tempel 1 te 'redden'. Volgens haar advocaat berust Bai's zaak tegen de NASA op een "solide juridische grond".

eentje die er geld uit wil kloppen :)

Dark_ParaSite
4 juli 2005, 18:45
Hm mensen wil dus echt wel overal geld uitslaan é lol

Gamerke 1988
4 juli 2005, 19:24
eentje die er geld uit wil kloppen :)
:rofl: hahaha

stel u voor dat die freak da nog wint ook

Quxan
4 juli 2005, 19:39
ze zou moeten tevreden zijn, als haar horoscoop nu niet klopt kan ze het op de Nasa steken :lol:
trouwens ik vraag me af wat die solide grond zal zijn aangezien de ruimte van niemand/iedereen is...

Fighting Hobbit
4 juli 2005, 20:50
Is het experiment nu in feiten geslaagd te noemen?

GaMe®
4 juli 2005, 21:15
Volgens astrologe Marina Bai is nu de baan van de komeet veranderd en kan zij haar werk niet meer naar behoren doen. Ze wil 300 miljoen dollar van de NASA.
De komeet is toch niet uit zijn baan geraakt zeiden ze op't nieuws! :tongue:

Kermit
4 juli 2005, 22:26
De komeet is toch niet uit zijn baan geraakt zeiden ze op't nieuws! :tongue:

hebt gij t nagemeten mss?

GaMe®
4 juli 2005, 22:43
Neen, maar het nieuws haalde zijn bronnen van de nasa zelf, en ik denk wel dat de nasa dat nameet ;)

Genious
5 juli 2005, 00:30
ik denk nu toch wel dat dat nauwelijks invloed kan gehad hebben op die baan van Tempel I.

smijt maar eens een kiezel naar een voorbijrijdende wagen; die gaat toch ook niet plots uitwijken daardoor (allee, als ge geen rekening houdt met de zenuwen van de chauffeur etc)

ok er is wel geen wrijving in de ruimte, maar er is dan wel weer dacht ik (voor die komeet toch) een bepaald traject die ze volgt door de aantrekkingskracht van andere hemellichamen 'in de buurt'.

horoscopen zijn trouwens toch dikken brol, ze zijn gebaseerd op sterrenkaarten en ideeën van duizenden jaren geleden; intussen zijn er al verplaatsingen gebeurd van sterren + die staan veel te ver van ons weg om ook maar enige invloed op ons te hebben (buiten onze eigen zon natuurlijk ;))

[T-RAW]Freak
5 juli 2005, 06:16
Ik hoorde net op VTM dat het gelukt is :)

thriller
5 juli 2005, 08:08
inderdaad e slag was te klein om de komeet uit zijn baan te halen.

Preske
5 juli 2005, 12:48
ik denk nu toch wel dat dat nauwelijks invloed kan gehad hebben op die baan van Tempel I.

smijt maar eens een kiezel naar een voorbijrijdende wagen; die gaat toch ook niet plots uitwijken daardoor (allee, als ge geen rekening houdt met de zenuwen van de chauffeur etc)

ok er is wel geen wrijving in de ruimte, maar er is dan wel weer dacht ik (voor die komeet toch) een bepaald traject die ze volgt door de aantrekkingskracht van andere hemellichamen 'in de buurt'.

horoscopen zijn trouwens toch dikken brol, ze zijn gebaseerd op sterrenkaarten en ideeën van duizenden jaren geleden; intussen zijn er al verplaatsingen gebeurd van sterren + die staan veel te ver van ons weg om ook maar enige invloed op ons te hebben (buiten onze eigen zon natuurlijk ;))

Maar een kiezel slaagt geen krater ter groote van een voetbal veld in die vrachtwagen :)

heb net gelezen dat de sonde (de grootte van een wasmachine en 300+kilo) een krater heeft geslagen groter dan een voetbalveld. Daar is (tot nu toe) onbekend materiaal bij vrijgekomen.

Is het eigenlijk niet vrij riskant omdat nu precies met die komeet te doen?
Wat als de baan er van veranderd is??
De komeet heeft een omlooptijd van 5.5 jaar, (in 18xx l s ze ontdekt en had ze een omlooptijd van 5.8 jaar. iedere keer verminderd dat, omdat ze in het zwaartekracht veld van jupiter (of saturnus, kwil ervanaf zijn) terecht komt.

GaMe®
5 juli 2005, 12:55
Maar een kiezel slaagt geen krater ter groote van een voetbal veld in die vrachtwagen :)

heb net gelezen dat de sonde (de grootte van een wasmachine en 300+kilo) een krater heeft geslagen groter dan een voetbalveld. Daar is (tot nu toe) onbekend materiaal bij vrijgekomen.

Is het eigenlijk niet vrij riskant omdat nu precies met die komeet te doen?
Wat als de baan er van veranderd is??
De komeet heeft een omlooptijd van 5.5 jaar, (in 18xx l s ze ontdekt en had ze een omlooptijd van 5.8 jaar. iedere keer verminderd dat, omdat ze in het zwaartekracht veld van jupiter (of saturnus, kwil ervanaf zijn) terecht komt.
een kiezelsteen slaat ook niet aan een snelheid van kweeni hoeveel km/sec in op die vrachtwagen he :)

Genious
5 juli 2005, 12:56

ge vergeet die inslag in proportie te zien ;)

Preske
5 juli 2005, 13:05
mja akoord, domme vergelijking. maar je zat er zelf ook beetje naast.
In de ruimte is er geen weerstand, hier bij ons wel ;)

enfin ja.

Ik ben geen doomdenker, maar ik hoop dat het geen zware gevolgen gaat hebben, het is tenslotte een "plaatselijke" komeet.

Genious
5 juli 2005, 16:25
mja akoord, domme vergelijking. maar je zat er zelf ook beetje naast.
In de ruimte is er geen weerstand, hier bij ons wel ;)

ik heb de wrijving vermeld, min of meer hetzelfde (door die wrijving is er weerstand), maar goed mebbe idd niet volledig juist.

[BAT]krikke
5 juli 2005, 21:26
voor diegene die zich afvragen of de comeet van baan is gewijzigd.

During its final moments, the impactor will take the closet images of comet's surface ever. The kinetic energy that will be released by the collision is estimated to be the equivalent of nearly 5 tons of TNT. However, this will only change the comet's velocity by about 0.0001 millimeters per second (0.014 inches per hour). The collision will not appreciably modify the orbital path of Tempel 1, which poses no threat to Earth now or in the foreseeable future.

bron: www.nasa.gov

elke botsing veroorzaakt trouwens een wijziging van baan, maar die zijn meestal zo klein dat ze verwaarloosbaar zijn (dan heb ik het over 10^-50e meter en kleiner)

Preske
5 juli 2005, 21:38
krikke']voor diegene die zich afvragen of de comeet van baan is gewijzigd.

During its final moments, the impactor will take the closet images of comet's surface ever. The kinetic energy that will be released by the collision is estimated to be the equivalent of nearly 5 tons of TNT. However, this will only change the comet's velocity by about 0.0001 millimeters per second (0.014 inches per hour). The collision will not appreciably modify the orbital path of Tempel 1, which poses no threat to Earth now or in the foreseeable future.

elke botsing veroorzaakt trouwens een wijziging van baan, maar die zijn meestal zo klein dat ze verwaarloosbaar zijn (dan heb ik het over 10^-50e meter en kleiner)

die tekst is opgesteld voor de impact. ik wil bevestiging van na de impact zien. :)

Genious
5 juli 2005, 22:40
die tekst is opgesteld voor de impact. ik wil bevestiging van na de impact zien. :)

hij kan hooguit verder weg zijn geknald van de aarde, wat positief is, want dat ding kwam langzaam dichterbij ;)

maar ik geloof wel dat de nasa gelijk heeft ivm die afwijking en aangezien men niets zegt van een bepaalde afwijking in de media ga ik er van uit dat er maar 2 opties zijn:
- ze is haast niet afgeweken
- ze komt recht op de aarde af, maar de mensen van de nasa sterven liever dan dan nu gelynchet te worden door de hele planeet voor hun stommiteit dus verzwijgen ze het.

Thallyos
6 juli 2005, 00:23
Denk je nu niet dat die mannen er wel rekening mee gehouden gaan hebben? Wat je allemaal niet met fysica/wiskunde kan voorspellen.
Zelfs als ie uit traject zou komen zullen ze wel de inslaghoek zo bepaalt hebben dat ie juist verder van aarde weggaat.

Preske
6 juli 2005, 00:27
Denk je nu niet dat die mannen er wel rekening mee gehouden gaan hebben? Wat je allemaal niet met fysica/wiskunde kan voorspellen.
Zelfs als ie uit traject zou komen zullen ze wel de inslaghoek zo bepaalt hebben dat ie juist verder van aarde weggaat.

we zullen wel zien binnen 5 jaar als em hier nog es passeert ^^

Genious
6 juli 2005, 00:53
we zullen wel zien binnen 5 jaar als em hier nog es passeert ^^
leg maar nadruk op die ALS ;)

j/k :unsure:

celeron clocker
6 juli 2005, 10:32
We zullen wel wachten op een persbericht , die mensen bij nasa hebben hoogstwaarschijnlijk meer verstand dan heel tng bij elkaar. ;)

Kermit
6 juli 2005, 11:59
krikke']voor diegene die zich afvragen of de comeet van baan is gewijzigd.

0.0001 mm is wel meer dan 10^-50e e

0.0001 mm/s = 0.006 mm/min = 0.36 mm/u = 8.64 mm/dag = 3153.6 mm/jaar = 3.1536 meter per jaar

we're doomed!!!!! :oink:

eigenlijk vind k gewoon dat ze niet met zo'n dingen moeten spelen

TheOrdreMan
6 juli 2005, 12:14
Mooie prestatie van NASA, nu de gegevens analyseren. Zien wat we kunnen doen met die materialen en het feest kan beginnen.

LSDsmurf
7 juli 2005, 01:45
China heeft trouwens plannen voor een gelijkaardige missie:

China’s mission would instead be mainly aimed at protecting the planet from being hit by a comet or asteroid, Mr Zhao said, referring to the kind of doomsday scenario shown in the 1998 film “Deep Impact”, for which the US spacecraft was named.

http://economictimes.indiatimes.com/articleshow/1163067.cms

Preske
7 juli 2005, 11:12
Mooie prestatie van NASA, nu de gegevens analyseren. Zien wat we kunnen doen met die materialen en het feest kan beginnen.

Ze hebben der nu ni echt veel vertrouwen in.

Ze hebben nu (alez, eerlijk gezegd, 30 minuten na impact, maar nu pas geven ze het toe) ontdekt dat de komeet 5 keer zo helder is geworden. Ze is normaal niet zichtbaar met het blote oog.
Door de enorme impact is er een gigantische stofwolk vrijgekomen die zich tot 15.000 kilometer uitstrekt. Omdat er al die onbekende materialen en stoffen inzaten, die nu met 1000km/u de ruimte ingeschoten worden, zijn ze bezorgd om wat die wolk kan doen als die de aarde nadert, omdat ze niet weten wat die gevolgen zijn.

(ben de precieze pagina ant opzoeken op nasa)

Kermit
7 juli 2005, 12:14
Ze hebben der nu ni echt veel vertrouwen in.

Ze hebben nu (alez, eerlijk gezegd, 30 minuten na impact, maar nu pas geven ze het toe) ontdekt dat de komeet 5 keer zo helder is geworden. Ze is normaal niet zichtbaar met het blote oog.
Door de enorme impact is er een gigantische stofwolk vrijgekomen die zich tot 15.000 kilometer uitstrekt. Omdat er al die onbekende materialen en stoffen inzaten, die nu met 1000km/u de ruimte ingeschoten worden, zijn ze bezorgd om wat die wolk kan doen als die de aarde nadert, omdat ze niet weten wat die gevolgen zijn.

(ben de precieze pagina ant opzoeken op nasa)

dat ze zoiets op voorhand voorzien e :doh:

Preske
7 juli 2005, 12:27
dat ze zoiets op voorhand voorzien e :doh:

en hoe moeten ze dat dan doen? het is de eerste keer dat ze dat gedaan hebben.

Unholy_2.0
7 juli 2005, 12:52
en hoe moeten ze dat dan doen? het is de eerste keer dat ze dat gedaan hebben.

post liever die pagina is :P

Preske
7 juli 2005, 12:53
ik vind ze ni direct, ik heb het in de krant gelezen.

Holy Paladin
7 juli 2005, 15:47
0.0001 mm is wel meer dan 10^-50e e

0.0001 mm/s = 0.006 mm/min = 0.36 mm/u = 8.64 mm/dag = 3153.6 mm/jaar = 3.1536 meter per jaar

we're doomed!!!!! :oink:

eigenlijk vind k gewoon dat ze niet met zo'n dingen moeten spelen
eh, als dat zo gemakkelijk uit koers te smijten is, en nu op aarde zou botsen dan kunnen ze dat gewoon nog nekeer doen en we're saved!