PDA

Volledige versie bekijken : Als ik minister was, dan zou ik

Preske
1 juli 2005, 23:27
Bij deze proficiat, want je bent zojuist aangesteld voor de ministerpost van je keuze.

Ik lees hier vaak van "ze zouden dit moeten doen, of dat" Welnu, hier is je kans. Het is de bedoeling om hier je eigen ideen/oplossingen voor de welgekende problemen posten.
Ze moeten wel realistisch zijn natuurlijk.

- Het aannemen van xx+'ers, invalide en mindervalide aantrekkelijker maken voor de werkgevers. Minder werkloosheid, en meer centjes voor de staat.
- Het gerecht werkt te traag, ze hebben meer manschappen nodig om de overvloed aan processen aan te kunnen. Ikzelf zit al 4 jaar in proces voor een onnozel invalidenparkeerkaartje. Ik durf er niet aan denken hoeveel jaar het wel niet duurt voor echt serieuze zaken...
- meer blauw op de straat. Huur voor de administratie gewoon personeel aan. Dit maakt zonder twijfel al enkele manschappen vrij, en creeert ook nog eens extra werkgelegenheid. (dit is/was trouwens een effectief voorstel)
- Het afschaffen van de voordurende zelftoegekende opslagen/extra vakantiegelden die de ministers zich rijkelijk toekennen. Ze hebben al een dikke portefuille van meerdere functies, plus alle extra voordeeltjes. Van een beetje minder geld zullen ze niet doodgaan. Weer een extra'tje dat de staat dan heeft voor broodnodige projecten. (maar dit is wel erg positief denken, dit zal er waarschijnlijk nooit doorkomen)

en nu ist aan jullie.

Bubbling Zombie
1 juli 2005, 23:29
justitie

-> het efficient vervolgen van _alle_ mensen
-> als ik mensen vervolg, ook effectief de straf laten uitvoeren (geen twintig jaar in de cel om na drie jaar er al uit te komen zonder goede reden)

Morpheus
1 juli 2005, 23:47
justitie

-> als ik mensen vervolg, ook effectief de straf laten uitvoeren (geen twintig jaar in de cel om na drie jaar er al uit te komen zonder goede reden)

Absoluut mee akkoord.

Bouwen van extra gevangenissen, en alle straffen effectief uitvoeren.
Dat geeft een duidelijk signaal van rechtvaardigheid naar de bevolking toe.

Op gebied van Milieu zou ik ipv van de mierenneukende groene partij een degelijk beleid voeren.

Invoering massale subsidie's LPG
Verplichting roetfiler

ComputerVISTA
1 juli 2005, 23:52
Ik zou er voor zorgen dat huisbazen niet elk jaar de huishuur mogen opslaan. Onze lonen slaan ook niet elk jaar op.

(en ja ze mogen elk jaar op slaan, gelukkig doen sommigen dit niet)

pit24
2 juli 2005, 00:01
-De gevangenissen ombouwen tot heropvoedingesgestichten.
Straffen max 2-5 jaar (wel effectief)
Bij HERHALING ergste feiten (verkrachting, moord,..) effectief levenslang.

-afschaffen van ALLE taxen op bedrijven die meer als 2000 man in Vlaanderen tewerkstellen(als dit een succes blijkt te zijn, en veel grote bedrijven komen naar hier, kan je die limiet verhogen)

- Sociale zekerheid hervormen MAAR alle basisrechten moeten gewaarborgd worden. Onderwijs, opvoeding, tewerkstelling laagste sociale klasse is prioriteit. Lieft zoveelmogelijk in de sociale sector of logistiek. echt bandwerk zoveelmogelijk mechaniseren

-Omvorming media naar 2 niveaus. één die alles zo objectief mogelijk moet weergeven. volledig neutraal (erg saai dus) En één zoals het nu is.

-Omvorming industrie. productie zoveelmogelijk laten doen door andere landen. Wij moeten logistiek, sociale netten(voor de volledige EU) hoofd van bedrijven,... representeren.

-------------------------------

Beetje overmoedig. Want ik ben van nature niet voor een "sterke" regering. En als je dit er wilt doorkrijgen...

-

Preske
2 juli 2005, 01:49
het omvormen van de media? is dat niet een beetje radicaal. er is toch nog zoiets als persvrijheid en vrije meningsuiting?
de politiek zou zo ver mogelijk van de media moeten wegblijven vindek.

spray-bunny
2 juli 2005, 01:50
-cannabis legaliseren (+ drugsbeleid voor andere drugs zwaarder maken)
-meer alternatieve straffen (laten we misdadigers nuttig gebruiken...)+begeleiding voor mensen die uit de gevangenis komen om recidivisme te voorkomen.
- een tijdslimiet van vb 5 jaar op werkloosheidsuitkeringen zetten.
-5% van het overheidsbeleid voor S&D gebruiken.
-eindelijk eens werk maken van ruimtelijke ordening (om te redden wat nog te redden valt)

EDIT:
-meer referenda houden over vanalle onderwerpen
-minder blauw op straat (jawel) + ervoor zorgen dat de politie zich bezighoudt met échte criminelen (en niet met jongeren waarvan de scooter 20 km/u te snel rijdt.)

Time
2 juli 2005, 02:38
Ik zou het gevangenisbeleid echt drastisch veranderen:

Ombouwen naar productiehuizen.
Concentreer de productie naar sectoren waarin belgie het vooral van import moet hebben: op die manier voorkom je al dat een bedrijf moet gaan concurreren met een gevangenis wat nogal ridicuul zou zijn.

Met het geld financiëren de gevangenissen (gedeeltelijk) zichzelf (geen flauw idee hoe de verhouding inkomsten productie/totale kost gevangenis zou zijn though:x)
Geef de gevangenen een (klein) deel van de koek, het geld komt op een speciale rekening terecht die bv alleen kan gebruikt worden voor voedsel, onderdak, ...

Betrek de gevangenen in alle mogelijke posities: een man met inzicht zet je niet aan de band, een voormalige topmanager die in de gevangenis belandt door fraude mee laten doen aan de top. Geef mensen die laaggeschoold in de gevangenis terechtkomen een kans hun interesses en talenten te ontplooien, zij het op hun eigen tempo.

Zorg ervoor dat de werkomgeving zo geregeld is dat ervaring in een "gevangenisfabriek" méér waard is dan ervaring in een gewone fabriek. De meerwaarde van die ervaring compenseert de hogere drempel die werkgevers moeten nemen om een man met een strafblad aan te nemen.

Stuur een veroordeelde bende niet naar 1 gevangenis: 4 leden => 4 gevangenissen. Zorg dat contact tot 0 wordt herleid, met een beetje geluk wordt ze door de tijd ontbonden.

Korte maar EFFECTIEVE straffen, 5-10 jaar. Geef mensen die hervallen opnieuw precies dezelfde straf. Zware criminelen die het juiste pad niet vinden: doodstraf. Dergelijke mensen brengen de staat op geen enkele manier iets posifitief bij, tenzij natuurlijk hun productiviteit, maar gezien de overbevolking van de gevangenissen zal zijn vervanging geen probleem zijn.

andere vlakken:
-Vreemdelingen die in hun eerste 2 jaar verblijf in belgie criminele feiten plegen van ietwat zware aard (gewapende overvallen, moord/verkrachting, dievenbende, ...) onmiddelijk terugvliegen naar hun eigen land. indien hun land hen weigert: stop de ontwikkelingssamenwerking naar dat land.

-langdurig werklozen (>5 jaar): gemeenschapsdienst, laat ze parttime vuilbakken legen, straten schoonmaken, ...

-maandelijkse nieuwsbrief vanwege een samengestelde persgroep (hoofdredacteurs van de belangrijkste kranten bv), gefinanciëerd door de overheid. De nieuwsbrief legt haarfijn uit wat de overheid gedaan heeft, zowel positief als negatief. De folder is geschreven in een taal die de gemiddelde arbeider verstaat, desnoods met een verklarende woordenlijst in elke editie.

-maak van Belgie een staat die alleen nog zaken als landsverdediging koningshuis, ontwikkelingssamenwerking federaal vertegenwoordigt. Op vlak van sport is alleen de competitie zelf federaal, het sportbeleid (subsidies) wordt geregionaliseerd.

Verbazingwekkend welke onzin ge uit uw duim kunt zuigen op 15 minuten. :unsure:

Boris Barowski
2 juli 2005, 02:40
- Het aannemen van xx+'ers, invalide en mindervalide aantrekkelijker maken voor de werkgevers. Minder werkloosheid, en meer centjes voor de staat.
:niceone: prima maatregel

- Het gerecht werkt te traag, ze hebben meer manschappen nodig om de overvloed aan processen aan te kunnen. Ikzelf zit al 4 jaar in proces voor een onnozel invalidenparkeerkaartje. Ik durf er niet aan denken hoeveel jaar het wel niet duurt voor echt serieuze zaken...
inderdaad wel een goed voorstel
in het vk was het ook een groot proces, onderzoek, opbouwen zaak, en dan het proces voeren duurde in totaal 7 maand of minder
in belgie rond de 7 jaar

echt erg

- meer blauw op de straat. Huur voor de administratie gewoon personeel aan. Dit maakt zonder twijfel al enkele manschappen vrij, en creeert ook nog eens extra werkgelegenheid. (dit is/was trouwens een effectief voorstel)
administratie -> personeel -> kosten aan staat
wel minder werkloosheid, maar ze moeten nog steeds betaald worden, en meer dan een werkloosheidsuitkering

gewoon iets doen aan de tamheid op sommige bureau's zou al veel maken, maar die mensen hebben ook liever dat er gewoon meer volk komt

- Het afschaffen van de voordurende zelftoegekende opslagen/extra vakantiegelden die de ministers zich rijkelijk toekennen. Ze hebben al een dikke portefuille van meerdere functies, plus alle extra voordeeltjes. Van een beetje minder geld zullen ze niet doodgaan. Weer een extra'tje dat de staat dan heeft voor broodnodige projecten. (maar dit is wel erg positief denken, dit zal er waarschijnlijk nooit doorkomen)
idd, als ge is ziet wat ge als senator/parlementslid/gouverneur verdient :oink:
(alle, krijgt, verdienen is niet het woord)
een beetje minder kan ook wel inderdaad

en nu ist aan jullie.
morgen, kben al bijna 24 uur op :(

B.

Time
2 juli 2005, 02:42
idd, als ge is ziet wat ge als senator/parlementslid/gouverneur verdient :oink:
(alle, krijgt, verdienen is niet het woord)
een beetje minder kan ook wel inderdaad
tenzij ge ook weet hoeveel uren ze kloppen hebt ge daar niet over te oordelen imo:p

Le Roy Landis
2 juli 2005, 02:43
-meer alternatieve straffen (laten we misdadigers nuttig gebruiken...)+begeleiding voor mensen die uit de gevangenis komen om recidivisme te voorkomen.
- een tijdslimiet van vb 5 jaar op werkloosheidsuitkeringen zetten.
-5% van het overheidsbeleid voor S&D gebruiken.
-eindelijk eens werk maken van ruimtelijke ordening (om te redden wat nog te redden valt)

EDIT:
-meer referenda houden over vanalle onderwerpen
-minder blauw op straat (jawel) + ervoor zorgen dat de politie zich bezighoudt met échte criminelen (en niet met jongeren waarvan de scooter 20 km/u te snel rijdt.)

5% voor S&D ?
Waarom is da nodig?

Time
2 juli 2005, 02:44
wat is S&D?:confused:

Boris Barowski
2 juli 2005, 02:46
tenzij ge ook weet hoeveel uren ze kloppen hebt ge daar niet over te oordelen imo:p

mijn pa klopte ook als bankdirecteur uren van 7 u 's morgens tot 22-23 u 's avonds
en dat 6 dagen op de week
en daar werd ie niet zo vorstelijk voor betaald

moesten ze allemaal wat minder meedoen aan TV-shows, dat zou ook al veel maken :p

B.

EDIT: idd, wat is S&D ?

botchla
2 juli 2005, 02:48
Ik zou er voor zorgen dat huisbazen niet elk jaar de huishuur mogen opslaan. Onze lonen slaan ook niet elk jaar op.

(en ja ze mogen elk jaar op slaan, gelukkig doen sommigen dit niet)

:offtopic:

Klopt niet volledig en heeft met indexering te maken, ik kan dat denk ik
wel eens opzoeken in mijn cursus.. ma 'k vertrek binnen 5minuten naar
de provence, als je meer wil weten PM me dan maar.

RSZ strenger maken op werkloosheidsuitkeringen, afbouwen van uitkeringen
bij werklozen die in staat zijn om te werken (dus niet x, x of/en x).

spray-bunny
2 juli 2005, 02:50
S&D=Search and development = onderzoek en ontwikkeling
ben nogal lui vandaag... :unsure:

Inspector Monkfish
2 juli 2005, 02:58
wat is S&D?:confused:

Search and Destroy :p

Nu, alle gekheid op een stokje. Ik ben nu naar een filmpje aan het kijken dus ik ga het kort houden en de rest voor straks houden:).

De administratieve rompslomp en de overdreven bureaucratie bij zowat alle instanties moet vereenvoudigd worden en efficiënter gebeuren. Vooral Justitie en de politie kunnen dit wel gebruiken.

Gedaan met een proceduren die maandenof zelfs jaren aanslepen, gedaan met 20 000 formulieren die daarnaast ook nog eens zo ongelooflijk ingewikkeld zijn. In eenvoud ligt de redding :)

Boris Barowski
2 juli 2005, 02:58
das algemeen aanvaard als R&D :p

research & Development dus

B.

spray-bunny
2 juli 2005, 02:59
Waarom zou je (nog meer) belastingen heffen op geld van de overheid?
Kan iemand dat eens uitleggen, want dat vind ik maar iets raar. Of dient dat om de (bruto) werkloosheidsuitkeringen hoger te doen lijken?
Indien ja: Als ik minister was zou ik dat afschaffen :unsure:

Time
2 juli 2005, 02:59
In eenvoud ligt de redding :)

In eenvoud loert ook de misinterpretatie en de dubbelzinnige betekenis.:p

Inspector Monkfish
2 juli 2005, 03:02
In eenvoud loert ook de misinterpretatie en de dubbelzinnige betekenis.:p

Maar moet het daarom nodeloos ingewikkeld zijn en lang duren? Ken je die tekenfilm van Asterix en Obelix waarin ze voor één formuliertje door een hel moeten gaan? Ik moest direct denken aan hoe het er hier aan toe gaat. België is geen democratie meer, het is een Bureaucratie en meneer Formulier is de Premier:p

Boris Barowski
2 juli 2005, 03:03
idd
bv voor een handvat (of zelf het kleinste veertje) voor een wapen in te voeren:

ik wil een mooi nieuw handvat bestellen voor een pistool, uit de US
De stappen zijn als volgt:
- eerst schrijven naar die dienst en vragen dat ze de bewaartermijn voor je grips met 3 maand verlengen (anders sturen ze alles na 2 weken terug naar de US)
- daarna een invoervergunning aanvragen met het geijke roze formulier in het juiste gewicht. Dit formulier is aan te vragen op die dienst Buitenlands Beleid van Vlaamse administratie. De aanvraag van de vergunning is gratis, het formulier dat je ginder moet kopen kost 0,06 EUR.
- deze aanvraag dien je op te sturen naar de proefbank te Luik
- de proefbank te luik stuurt ze dan naar Economische zaken - dienst vergunningen
- vervolgens stuurt Economische zaken het dossier voor pre-advies naar de Vlaamse administratie
- na advies van de minister stuurt de Vlaamse administratie de vergunning terug naar economische zaken
- economische zaken stelt de vergunning op
- de Vlaamse administratie tekent de vergunning en stuurt ze naar je adres.

B.

Time
2 juli 2005, 03:04
Het wordt ingewikkeld door al die situaties waarin je ziet dat de richtlijn niet alles volledig dekt, er worden steeds dingen aan gewijzigd en toegevoegd om het strikter te maken.
Die tijdsduur kan inderdaad ingekort worden:p

Inspector Monkfish
2 juli 2005, 03:23
Het wordt ingewikkeld door al die situaties waarin je ziet dat de richtlijn niet alles volledig dekt, er worden steeds dingen aan gewijzigd en toegevoegd om het strikter te maken.
Die tijdsduur kan inderdaad ingekort worden:p

Dat begrijp ik en het kan zeker positief zijn. Er is echter een verschil tussen ingewikkelde regels die wel degelijk hun nut hebben en de ingewikkelde onzin waarmee we al meer dan 20 jaar te maken hebben. Snap je waar ik naartoe wil?

Het komt er op neer dat het niet noodzakelijk eenvoudig moet zijn, maar het moet wel eenvoudiger kunnen. We zijn niet allemaal juristen, boekhouders, financieel experts,... Een snellere en simpelere werking én een betere toelichtingsdienst zou al geweldig zijn. Regels en administratie moeten er zijn om de mensen te helpen en niet om ze onnodig te verwarren en het leven moeilijker te maken.

Preske
2 juli 2005, 14:16
administratie -> personeel -> kosten aan staat
wel minder werkloosheid, maar ze moeten nog steeds betaald worden, en meer dan een werkloosheidsuitkering

Das waar, maar ik dacht al beetje verder dan dat. als je echt meer blauw op de straat wilt zonder deze regel, moet je meer politie aannemen, en het trainen daarvan, en de loonkosten enzovoorts, zal dat de staat veel meer kosten dan iemand die daar beetje de administratie komt doen.

akkoord, maar ik vind het niet kunnen dat ze hun elk jaar een opslagje geven van zoveel % en hun dan nog eens zelf vakantiegeld toekennen.

ze verdienen MEER dan genoeg, zeker voor zo'n klein landje. als ge vergelijkt met andere landen....

heb nog enkele ideetjes

- Meer jeugdgevangenissen (of jeugdinstellingen, het is toch het zelfde)
- Meer instellingen voor mentaal gehandicapten. Hoe dikwijls hoor je niet dat er zoveel mentale patienten onterecht in de cel zitten, omdat in de gewone instellingen geen plaats was.

Hmgrwngd
2 juli 2005, 14:20
Jullie mensen zijn beulen...

Gevangenissen, gevangenissen, gevangenissen...

Waarom geen maatregelen rond economie, cultuur, sociale aangelegenheden?

achja, negatieve denkers ... :p

InFerNo
2 juli 2005, 14:27
als ik ministar was zou ik BHV splitsen en eindelijk die nachtvluchten over iedereen verspreiden, iedereen gelijk voor de wet!

killer bel
2 juli 2005, 14:29
een gemakkelijke legale manier om als minderjarige geld te verdienen => dus niet in het zwart.

ik verdien af en toe een centje door websiteaplicaties te maken, maar ik ben genoodzaakt om dat in het zwart te doen en ik kan geen btw nummer of dergelijke aanvragen om effectief belastingen te betalen omdat ik minderjarig ben. Je hebt ook een diploma bedrijfsbeheer en dergelijke nodig.

InFerNo
2 juli 2005, 14:32
de vraag is 'm ook wil je belasting betale?
veel jongeren willen zelfs geen deel van hun inkomste afstaan..
ik moet eerlijk zijn, ook al ben ik al een tijdje meerderjarig ik wil nog altijd nix afstaan :p maar daar beslis ik helaas niet zelf over :/

Preske
2 juli 2005, 14:35
Jullie mensen zijn beulen...

Gevangenissen, gevangenissen, gevangenissen...

Waarom geen maatregelen rond economie, cultuur, sociale aangelegenheden?

achja, negatieve denkers ... :p

ik heb al meerdere economische en sociale punten aangehaald :)

InFerNo
2 juli 2005, 14:37
ik kan niet echt op iets kome om de economie terug op gang te krijge buiten de rentes naar beneden te halen
mss de kosten om een bedrijf te starte omlaag doen?

killer bel
2 juli 2005, 14:38
de vraag is 'm ook wil je belasting betale?
veel jongeren willen zelfs geen deel van hun inkomste afstaan..
ik moet eerlijk zijn, ook al ben ik al een tijdje meerderjarig ik wil nog altijd nix afstaan :p maar daar beslis ik helaas niet zelf over :/

ik ga natuurlijk geen 21% afstaan zoals een echte job, dan hou ik niets meer over. maar omdat ik minderjarige ben zou ik eigelijk 2% belastingen moeten betalen en dat heb ik er wel voor over. Ik heb zo nog altijd het gevoel dat ik een 'misdaad' bega omdat ik soms wel bedragen ontvang die in mijn ogen wel vrij hoog zijn.
Zo waren er enkele koffiedames gepakt op zwartwerk omdat ze per jaar misschien €100 - 200 euro verdiende door een koffietafel te organiseren.
sindsdien voel ik me heb ik toch elke keer het gevoel, wat als ze me pakken enz? en ik weet dat ik niets kan doen om toch legaal te werken behalve door gewoon te stoppen of gratis te werken. Iets wat ik dus niet van plan ben

QplQyer
2 juli 2005, 14:44
- De grondwet from scratch herschrijven zodat die niet volstaat met onzinnige, onduidelijke dingen waarvan niemand weet wat men eigenlijk bedoelde toen men de wet schreef.
- Die nieuwe grondwet opbouwen rond het fundament van de vrijheid van het individu en met zo min mogelijk staatsinmenging op alle vlakken.
- Een basisloon voor iedereen invoeren, zodat kunstenaars, musici en dergelijke meer zich kunnen wijden aan hun kunst zonder dat ze teveel met administratie bezig moeten zijn.
- Daarbij aansluitend, een administratieve vereenvoudiging die gepaard gaat met de nieuwe grondwet.
- Economisch gezien, belasting op verbruik en niet op arbeid.

En aangezien dat iedereen hier blijkbaar bezig is met gevangenis en justitie:
- Gevangenissen hervormen zodat de opsluiting nuttig is voor de maatschappij (een humane, op recidivisme voorkomen door begeleiding, gerichte aanpak dus), met zo min mogelijk echte opsluitingen in de gevangenis als doel.
- Legalisatie van lichamelijk niet verslavende drugs met vrije verkoop en een gereglementeerde verkoop van lichamelijk wel verslavende drugs zoals bv. tabak.
- Justitie wat sneller doen werken door de administratie wederom te vereenvoudigen.
- ...

Dat is het eerste wat me te binnen schiet.

Eigen drug eerst?

Preske
2 juli 2005, 14:48
dat er veel onzinnige en verouderde wetten zijn, ga ik mee akkoord, maar is dat niet wat drastisch, een grondwet van 0 herschrijven?

QplQyer
2 juli 2005, 14:51
dat er veel onzinnige en verouderde wetten zijn, ga ik mee akkoord, maar is dat niet wat drastisch, een grondwet van 0 herschrijven?
Je kan altijd nog wat dingen lenen, maar ik zou zeker geen dingen overschrijven. Een heldere, door één en dezelfde groep geschreven grondwet lijkt me beter qua functionaliteit dan iets waar een heleboel mensen aan zitten schrijven, schrappen, verbeteren, ... hebben.
Misschien drastisch, maar een hele verbetering dan steeds maar een oud boek zitten aan te passen lijkt me.

Kermit
2 juli 2005, 15:02

ze hebben niet meer manschappen nodig, ze moeten gewoon stoppen met het onnodig uitspreken van allelei nutteloze tussenvonnissen en het maar blijven uitstellen van zaken, ze moeten gewoon de zaken laten voorkomen en een uitspraak doen zo snel als kan, en voor de rest geen zever

wlibaers
2 juli 2005, 16:04
justitie

Dus niet alleen die die iets mispeuterd hebben, maar iedereen? :p

Time
2 juli 2005, 16:04
Dus niet alleen die die iets mispeuterd hebben, maar iedereen? :p

Preventie! :unsure:

Mujahied
2 juli 2005, 17:18
Ik zou de discriminatie van allochtonen op arbeibsmarkt aanpakken door:

- Nep cv's met allechtoonse namen naar bedrijven sturen die werkenmers zoeken.

- Uitzendkantoren of interim kantoren controleren.

Aanpak:

Als een bepaalde allechtoonse cv's beter cappaciteiten hebben tegenover autochtone cv's en niet aangemonen worden of de kans krijgen tot een sollicitatiegesprek. Dan moeten ze zich verantwoorden voor een bepaalde commisie.

DieselPower
2 juli 2005, 17:23
kheb ni alles gelezen, dus als het al gezegd is mijne excuzes

Ik zou de papierberg proberen te verminderen, ni alles in drievoud ofzo inleveren, mss een paar dingen centraliseren of privatiseren/uitbesteden
kzou ook nog wa hervormingen doen bij de mensen die bedrijven hun belasting moeten controleren (cfr. het nieuws van een paar weken geleden) en de fraude aanpakken.

Bubbling Zombie
2 juli 2005, 17:23
ik zou ook (als reactie op hierboven) de quota's afschaffen. Soms vind je niemand beter dan een autochtone werknemer, die je dan toch maar moet ontslaan omdat je een allochtoon in dienst moet nemen.

Mujahied
2 juli 2005, 17:27
ik zou ook (als reactie op hierboven) de quota's afschaffen. Soms vind je niemand beter dan een autochtone werknemer, die je dan toch maar moet ontslaan omdat je een allochtoon in dienst moet nemen.

Naar mijn weten is er geen quota voor werkgevers om een aantal allechtonen in dienst te nemen.

Biebel
2 juli 2005, 17:29
- Administratie in het algemeen: Werken met centralisering van gegevens zodat ge nie bij iedere aanvraag / wijziging / ... 25 keer moet over en weer lopen met papieren waar ge dan nog es weken moet op wachten tegen dat alles in orde is met een kans van 50-80% dat er wel iets verkeerd loopt.
Gewoon dat alle diensten uit hetzelfde potje gegevens kunnen halen EN (!!) aanpassen zodat iedereen over de laatste versie beschikt. (Ik zie dit trouwens niet als een schending van privacy of Big Brother toestanden aangezien het gaat over gegevens die ooit wel eens moeten gemeld worden aan de overheid)

Deze maatregel zou de kosten die gepaard gaan sterk doen verminderen en zou het geloof van de burger in de werking van 'DE' administratie sterk doen toenemen.

- Nog meer haast zetten bij het komaf maken met de verouderde wetgeving / richtlijnen voor bepaalde zaken. Zoals laatst met het oude KB ivm wat een slager mag verkopen ...

- Voor eens en voor altijd het dossier Zaventem oplossen, liefst in de positieve zin waarbij Zaventem eindelijk weer kan groeien. We spreken hier over een nationale luchthaven he mensen, niet over de achtertuin van een paar hondertal klagers die er doelbewust voor gekozen hadden om daar te gaan wonen.

- De toestanden rond de bouwovertredingen oplossen. De wetgeving wat meer humaner maken en van die ministers / uitvoerders afraken die hun 'eigen' programma in gedachte afwerken.

- Op gerechtelijk vlak zaken zoals verjaringstermijnen en straffen aanpakken. Bvb, de verjaring op een bouwovertreding is 30 jaar, die op een moordzaak / pedofilie zaak 10 jaar ...
Ook de structurering / organisatie / administratie van het gerechtelijke / politionele apparaat mag es duchtig onder handen genomen worden. Het blijkt maar al te vaak mank te lopen tussen federale, regionale en gemeentelijke diensten. Zowel op administratief als communicatief vlak. Instellen van logische (politie) (taal) zones zou daar veel aan verhelpen en ook hier geld het motto van de centralisering van gegevens.

Op het vlak van milieu zou ik eerst en vooral zoeken achter een duurzame oplossing voor de energievoorziening. Zoals het er nu naar uitziet met de sluiting van de kerncentrales in de komende jaren zouden we daar wel es voor verrassingen komen te staan.

Op sociaal vlak kan er nog zoveel gedaan worden dat ik niet eens weet waar te beginnen.

En ik zit waarschijnlijk nog maar in de helft :)
Er is gewoon te veel dat er kan / moet gedaan worden en das een beetje het probleem met de huidige politiek denk ik. Veel goeie wil maar teveel remmingen van collega's en sectoren. Als minister kan je bijna niks meer forceren zonder de nodige compromissen en meestal is het finale voorstel / uitvoering slechter dan het oorspronkelijke probleem (vaak de gevolgen ervan).

Het is gewoon een verloren zaak met de huidige manier van regeren en bestaande regeringen vrees ik maar ik zou echt niet weten hoe dit op te lossen zonder te raken aan het democratische stelsel waar onze politiek op steunt...

B.

spray-bunny
2 juli 2005, 18:26
Eigen drug eerst?
Welja :unsure:

Nee, even serieus, ik zou het véél logischer vinden dat cannabis vrij verkocht wordt en dat alcohol verboden is. Zonder hier een drugsthread van te willen maken, wil ik toch even een paar punten aanhalen:
-cannabis is minder verslavend als alcohol, het is nu eenmaal de minst gevaarlijke drug
-cannabis is een plant, iets volledigs natuurlijks
-cannabis is ooit om een verkeerde reden uit de maatschappij verdrongen
-cannabis kan bij beperkt gebruik gezond zijn (maar alcohol ook...)
-een marihuana-plantje kan voor vele dingen gebruikt worden: papier, brandstof, genotsmiddel...
-...

En natuurlijk is dit geen objectieve mening, aan alles heb je positieve en negative kanten. Maar ik denk dat hier de voordelen het halen

Bubbling Zombie
2 juli 2005, 18:50
Naar mijn weten is er geen quota voor werkgevers om een aantal allechtonen in dienst te nemen.

het centrum voor gelijke kansen (oh the irony) is hier nochtans ijverig voor aan het ijveren

Preske
2 juli 2005, 23:17

Nee, even serieus, ik zou het véél logischer vinden dat cannabis vrij verkocht wordt en dat alcohol verboden is. Zonder hier een drugsthread van te willen maken, wil ik toch even een paar punten aanhalen:
-cannabis is minder verslavend als alcohol, het is nu eenmaal de minst gevaarlijke drug
-een marihuana-plantje kan voor vele dingen gebruikt worden: papier, brandstof, genotsmiddel...
-...

En natuurlijk is dit geen objectieve mening, aan alles heb je positieve en negative kanten. Maar ik denk dat hier de voordelen het halen

cannabis minder verslavend = oudste mythe ooit. Goedkoop excuus dewelke weedkikkers maar al te graag gebruiken
cannabis is een plant = deze vind ik persoonlijk zeer geslaagd... bier is ook merendeels plantaardig. Trouwens, als ge weed smoort, doet ge er al tabak bij van sigaretten, dat zit dan weer vol viezigheid. daar staat ge dan schoon met uw "het is maar een plant" :ironic:

Zorba
2 juli 2005, 23:21
Minister van Mobiliteit :

- Spreidingsplan terugdraaien naar de situatie voor 1999, en die groenen afschieten ...
- Vrachtwagens trager laden rijden
- Iets doen aan de files (maar daarvoor heb ik specialisten nodig :p )
- De problemen oplossen die zich aandiene :niceone:

spray-bunny
3 juli 2005, 01:27
cannabis minder verslavend = oudste mythe ooit. Goedkoop excuus dewelke weedkikkers maar al te graag gebruiken
cannabis is een plant = deze vind ik persoonlijk zeer geslaagd... bier is ook merendeels plantaardig. Trouwens, als ge weed smoort, doet ge er al tabak bij van sigaretten, dat zit dan weer vol viezigheid. daar staat ge dan schoon met uw "het is maar een plant" :ironic:
cannabis verslavend?Dit zeg ik uit eigen ondervinding: ik heb periodes dat ik maandenlang dagelijks gebruik, maar ook evenlange periode's dat ik niet gebruik zonder dat ik er nood aan heb. Cannabis is niet fysiek verslavend, psychisch verslavend zou kunnen, je kan aan gelijk wat psychisch verslaafd zijn...

bier vind je niet puur in de natuur, cannabis wel. natuurlijk=/=plantaardig

Wie doet er nu tabak bij wiet :s :doh:

QplQyer
3 juli 2005, 02:04

-...

Ik ben het eens met de legalisering van cannabis, maar ik zou daarnaast toch wel enkele andere dingen gelegaliseerd willen zien, dat bedoelde ik dan ook met "eigen drug eerst".

cannabis is een plant = deze vind ik persoonlijk zeer geslaagd... bier is ook merendeels plantaardig. Trouwens, als ge weed smoort, doet ge er al tabak bij van sigaretten, dat zit dan weer vol viezigheid. daar staat ge dan schoon met uw "het is maar een plant"
Cannabis is ten eerste niet lichamelijk verslavend, psychische verslavingen kan men niet in rekening brengen daar men aan alles psychisch verslaafd kan raken (tot Dafalgans toe).
Sinds wanneer is tabak geen plant trouwens?

Preske
3 juli 2005, 02:08
Ik ben het eens met de legalisering van cannabis, maar ik zou daarnaast toch wel enkele andere dingen gelegaliseerd willen zien, dat bedoelde ik dan ook met "eigen drug eerst".

Cannabis is ten eerste niet lichamelijk verslavend, psychische verslavingen kan men niet in rekening brengen daar men aan alles psychisch verslaafd kan raken (tot Dafalgans toe).
Sinds wanneer is tabak geen plant trouwens?

leer nu toch eens lezen verdekke.
Tabak van sigaretten. Hebt ge enig idee wat voor vies spul daar allemaal inzit?

verdekke nu ben ik zelf al :offtopic: ant gaan :s

ComputerVISTA
3 juli 2005, 02:17

Klopt niet volledig en heeft met indexering te maken, ik kan dat denk ik
wel eens opzoeken in mijn cursus.. ma 'k vertrek binnen 5minuten naar
de provence, als je meer wil weten PM me dan maar.

@ dat van die huur, idd met de index en als ik me niet vergis mochten ze het elk jaar opslaan maar als jij het beter weet (en dat bedoel ik letterlijk he ;)) zeg het me dan dak geen stoeme dingen zeg ;)

spray-bunny
3 juli 2005, 02:19
leer nu toch eens lezen verdekke.
Tabak van sigaretten. Hebt ge enig idee wat voor vies spul daar allemaal inzit?
Hebt gij enig idee wat vies spul er niet in uw boterhammen, vis, vlees... zit dat ge dagelijks eet? Weet je wat vuiligheid de auto waar je mee rijdt allemaal niet uitstoot? maw zo kan je op den duur niks meer gebruiken/verbruiken.

Om terug ontopic te gaan:-ik zou subsidies geven aan mensen die bomen (bossen) aanplanten in hun tuin :woohoo:
-ook zou ik eens wat doen aan onze versleten snelwegen; als je uit Frankrijk België binnenrijdt is het echt wel schandalig: de 3 rijstroken versmallen ineens en kronkelen langs een douanekantoor (dat ntrlk niet meer gebruikt wordt...), daarnaast heb je meer het gevoel op een kasseibaan dan op een snelweg te rijden...
-Er moet wat gebeuren aan onze voedselveiligheid; er is sinds de vele voedselcrisissen al heel wat gebeurd, maar wat rommel er niet allemaal in ons eten zit!! Additieven als bewaarmiddelen zijn niet zo erg, maar als je soms leest wat kleurstoffen er allemaal wel niet inzitten:s.

@ dat van die huur, idd met de index en als ik me niet vergis mochten ze het elk jaar opslaan maar als jij het beter weet (en dat bedoel ik letterlijk he ;)) zeg het me dan dak geen stoeme dingen zeg ;)
De huurbaas mag zijn huur jaarlijks aanpassen, terwijl de lonen dikwijls maar driejaarlijks ofzo aangepast worden.(denk ik toch :unsure: )

Time
3 juli 2005, 02:33
Hebt gij enig idee wat vies spul er niet in uw boterhammen, vis, vlees... zit dat ge dagelijks eet? Weet je wat vuiligheid de auto waar je mee rijdt allemaal niet uitstoot? maw zo kan je op den duur niks meer gebruiken/verbruiken.

met 1 piepklein verschil...
sigaretten zijn _NIET_ levensnoodzakelijk.

Oiram
3 juli 2005, 03:05
Hehe, leuk... zitten hier al veel zaken die mij zeker zouden aanstaan en die zeker haalbaar moeten zijn. Ik zal ook even mijn ideeën posten:

K'wa gevangenissen zou er toch heel wat moeten veranderen. Ze zouden op een of andere manier zichzelf voor een groot deel moeten kunnen onderhouden. Ik denk hierbij aan het uitvoeren van opdrachten in de werkzalen. Maar voor de laaggeschoolde gevangenen zou er een mogelijkheid zijn om bij te studeren.

Gevangenissen zijn momenteel ook overbevolkt, een aanpassing in de straffen zou hierin veel kunnen oplossen. Huisarrest en gemeendschapsdienst zouden meer toegepast moeten worden op lichte feiten. Llange straffen verkorten naar haalbare tijden. Echt zware straffen een uitzondering maken. Zodat er meer doorstroming ontstaat in de gevangenissen.

Alle imigranten die in hun eerste 2 jaar verblijf in Belgie criminele feiten plegen van ietwat zware aard onmiddelijk het land uitzetten (zoals Time al zei eindelijk)

Illegalen, het land uitzetten, er dus geen geld aan verspillen. Bij het binnenkomen van Europa moeten ze assiel aanvragen in het eerste land dat ze tegenkomen, meestal is dat niet Belgie, dit wordt prioriteit bij assiel aanvragen.

Lang aanslepende aanvragen mogen niet meer voorkomen, korte afhandeling! Mocht er op een of andere reden een aanvraag langer duren dan 5 jaar een goedkeuring (tegen dan zijn ze meestal al ingeburgerd)

Over naar de werkzoekende, het Franse systeem invoeren met ieder jaar een vermindering van uitkering en uiteindelijk een volledige stopzetting na x-aantal jaar
Bij weigering van aangeboden werk een onmiddelijke stopzetting.

Betere opvang voor mensen die net werkloos worden, vermeiden dat ze langdurig werkloos graken. Ook werken aantrekkelijk maken (door echt een minimum te geven)

Over naar iets wat voor mij meer van toepassing is é onderwijs
Verschillen tussen ASO, TSO en BSO wegwerken, dit zorgt meestal toch maar voor discriminatie. Ook kwa lesuren een gelijk beleid.

Leerlingen meer inspraak geven, soms hebben ze wel goeie ideeën!
Geen dictatuur van leerkrachten en directie.

Examens altijd inkijkbaar maken na-verbetering, zodat het gevoel van oneerlijke behandeling kan worden uitgesloten.

Betere sprijding van school en vakantie, meer afwisseling en meer sprot op school

Waarschijnlijk kan ik hier nog tal van andere zaken neerschrijven. Sommige minderhaalbaar als de andere. Maar 1 iets wat ik echt in geloof is in meer inspraak van de bevolking in het bestuur in het land. Dit is in België soms echt een schande!

reacties altijd welkom :)

pina
3 juli 2005, 03:14
eerst en vooral: zero-tolerance tegen zwerfvuil (zoals hondenpoep en sigarettenpeuken) zoals in singapore.

spray-bunny
3 juli 2005, 03:48
met 1 piepklein verschil...
sigaretten zijn _NIET_ levensnoodzakelijk.
Welja, dat maakt het alleen maar erger :p
Roken (smoren) is een keuze die je maakt, eten is zoals je zegt levensnoodzakelijk... dus je weet dat je die vuiligheid niet kan vermijden, waarom zou het dan een nadeel zijn bij het legaliseren van cannabis?
Nu zijn we wel héél erg aan het afdwalen, als iemand nog wil discussiëren kan dat beter via pm gebeuren denk ik.

mathieu
3 juli 2005, 13:40
regering radicaal hervormen, alleen maar meer een federale regering met in verhouding(grote van de bevolking) tussen vlamingen en waleng, dan wordt er veel vlugger gewerk, en veel minder discussie

Preske
3 juli 2005, 13:53
Hehe, leuk... zitten hier al veel zaken die mij zeker zouden aanstaan en die zeker haalbaar moeten zijn. Ik zal ook even mijn ideeën posten:

K'wa gevangenissen zou er toch heel wat moeten veranderen. Ze zouden op een of andere manier zichzelf voor een groot deel moeten kunnen onderhouden. Ik denk hierbij aan het uitvoeren van opdrachten in de werkzalen. Maar voor de laaggeschoolde gevangenen zou er een mogelijkheid zijn om bij te studeren.

Gevangenissen zijn momenteel ook overbevolkt, een aanpassing in de straffen zou hierin veel kunnen oplossen. Huisarrest en gemeendschapsdienst zouden meer toegepast moeten worden op lichte feiten. Llange straffen verkorten naar haalbare tijden. Echt zware straffen een uitzondering maken. Zodat er meer doorstroming ontstaat in de gevangenissen.

Examens altijd inkijkbaar maken na-verbetering, zodat het gevoel van oneerlijke behandeling kan worden uitgesloten.

- Je kan al studeren in de gevangenis, je kan zelfs heuse diploma's behalen.

- kortere straffen? nee dank u, dan wordt naar de gevangenis gaan pas echt een vakantie. Gratis eten en drank, een hoofd boven uw dak...
Naar de gevangenis gaan moet een straf blijven, en niet al na 5 jaar vrijkomen als ge een paar mensen hebt afgemaakt.
Levenslang moet levenslang zijn. Niet 25 jaar waarvan de meeste toch maar 10 uitzitten (bij wijze van spreken)

- in m'noude school kon dit, maar het hing van de leerkracht af.

ik zou ook aan het asiel beleid werken, en het eerlijker maken.

Al die illegalen komen hier vaak toe met niets in hun bezit, worden hier uitgebuit door huisjesmelkers, en worden dan vaak terug gestuurd na zoveel jaren. Om daar nog minder te hebben dan als ze vertrokken.
Sommige willen hier echt een nieuw leven opbouwen, ze beginnen een opleiding, leren beide landstalen, doen echt moeite om hun aan te passen, en worden uiteindenlijk buitengebonjourd.
Andere vertikken het om onze talen te leren, sluiten hunzelf op in een kerk, gaan in hongerstaking en krijgen prompt een vergunning...
Sommige raken dan nog in de criminaliteit en das ook geen oplossing.

Verder zou ik een database aanleggen om ongewenste asielzoekers buiten te houden.
D.w.z. geregistreerde gangsters die het afgetrapt/gevlucht zjn uit hun land omdat de grond er te heet onder hun voeten werd, en hier terecht komen onder het mom van "politiek vluchteling"

Om het de mensensmokkelaars moeilijk te maken, als ze betrapt worden, moeten zij de ticket betalen van de mensen die ze binnengesmokkeld hebben die terug gestuurd worden. Verder zou ik hun ook dwingen om hun het geld terug te betalen dat ze gekregen hebben voor de smokkeldienst.

Zo staan die mensen tenminste niet met lege handen weer in hun land.

ComputerVISTA
3 juli 2005, 16:18
........

De huurbaas mag zijn huur jaarlijks aanpassen, terwijl de lonen dikwijls maar driejaarlijks ofzo aangepast worden.(denk ik toch :unsure: )

daar was ik dus ook van overtuigd en daar zou ik zeker iets aan veranderd willen zien. Onze lonen slaan idd ook niet op elk jaar.

Morpheus
3 juli 2005, 17:10
daar was ik dus ook van overtuigd en daar zou ik zeker iets aan veranderd willen zien. Onze lonen slaan idd ook niet op elk jaar.

Onze lonen slaan op als de spilindex is overschreden, heeft niets te maken met termijnen :).

ComputerVISTA
3 juli 2005, 20:58
Onze lonen slaan op als de spilindex is overschreden, heeft niets te maken met termijnen :).

Awel? das just de point!

SIO
4 juli 2005, 01:22
ik zou bumperrijden boete opplakken, en een serieuze, die vuile gevaarlijke idioten die tegen 120per uur op autostrade op 1m achter u rijden, hoe dom moet ge zijn. Er is blijkbaar om de zoveel jaar een kettingbotsing nodig om ze paar maand te laten beseffen het niet meer te doen en daarna vergeten ze het weer..

Oiram
4 juli 2005, 01:43
- Je kan al studeren in de gevangenis, je kan zelfs heuse diploma's behalen.

- kortere straffen? nee dank u, dan wordt naar de gevangenis gaan pas echt een vakantie. Gratis eten en drank, een hoofd boven uw dak...
Naar de gevangenis gaan moet een straf blijven, en niet al na 5 jaar vrijkomen als ge een paar mensen hebt afgemaakt.
Levenslang moet levenslang zijn. Niet 25 jaar waarvan de meeste toch maar 10 uitzitten (bij wijze van spreken)

- in m'noude school kon dit, maar het hing van de leerkracht af.

ik zou ook aan het asiel beleid werken, en het eerlijker maken.

Al die illegalen komen hier vaak toe met niets in hun bezit, worden hier uitgebuit door huisjesmelkers, en worden dan vaak terug gestuurd na zoveel jaren. Om daar nog minder te hebben dan als ze vertrokken.
Sommige willen hier echt een nieuw leven opbouwen, ze beginnen een opleiding, leren beide landstalen, doen echt moeite om hun aan te passen, en worden uiteindenlijk buitengebonjourd.
Andere vertikken het om onze talen te leren, sluiten hunzelf op in een kerk, gaan in hongerstaking en krijgen prompt een vergunning...
Sommige raken dan nog in de criminaliteit en das ook geen oplossing.

Verder zou ik een database aanleggen om ongewenste asielzoekers buiten te houden.
D.w.z. geregistreerde gangsters die het afgetrapt/gevlucht zjn uit hun land omdat de grond er te heet onder hun voeten werd, en hier terecht komen onder het mom van "politiek vluchteling"

Om het de mensensmokkelaars moeilijk te maken, als ze betrapt worden, moeten zij de ticket betalen van de mensen die ze binnengesmokkeld hebben die terug gestuurd worden. Verder zou ik hun ook dwingen om hun het geld terug te betalen dat ze gekregen hebben voor de smokkeldienst.

Zo staan die mensen tenminste niet met lege handen weer in hun land.

Akkoord, dat van die kortere straffen heb ik mischien niet goed verwoord
Ik bedoel dat minimale overtredingen geen gevangenis straf meer moeten krijgen maar een alternative straf. De echte gangster, moordenaar,... moeten wel gestraft worden natuurlijk. En de luxe in de gevangenissen afbouwen, tot een minimum, het mag geen hotel lijken maar meer een gevangenis zoals vroeger. Ook de kosten van de gevangenis proberen te drukken door in hun werkplaatsen de gevangenen te laten werken voor hun geld, met hun geld kunnen ze dan eten/drinken/luxe ed. kopen. Zo zal de staat minder moeten uitgeven aan de gevangenissen. Alle mijn idee kan ik nogal moeilijk uitleggen.

Maar op dat asiel beleid steun ik je volledig.

Verder vind ik ook dat de burger meer inspraak moet krijgen. Want als je ze nu soms bezig ziet en hoort heb ik het gevoel dat ze ons zo weinig mogelijk willen laten mee beslissen. Kijk naar de Europese Grondwet... Frankrijk, Nederland, Luxenburg,... doen een volksraadpleging en wat doet België?

ec8or
4 juli 2005, 14:47
... dan zou ik ervoor trachten te zorgen dat al die illegalen en aanverwanten gericht ROND belgie zouden 'reizen' ipv er door of hun eindbestemming van te maken. :p

Preske
4 juli 2005, 18:23
mja, om een of andere bizarre reden willen de meeste illegalen naar engeland gaan. (ik dacht omdat ze daar geen identiteispapieren nodig hebben???)
Maar ze blijven hier (of in frankrijk) altijd plakken, omdat ze geen manier vinden om verder te raken.

Boris Barowski
4 juli 2005, 18:30
ne pendeldienst inleggen ? :p

nee, ik zou gewoon verbieden dat ze hier nog asielaanvraag indienen.
dat ze dat in de buitenste landen van de EU doen, en dan verdeeld worden over de landen, zonder dat ze zelf beslissen waar ze naar toe gaan (als het echt voor asiel is, zijn ze al blij dat ze veilig zijn, anders willen ze gewoon profiteren van een bepaald sociaal systeem)

B.

exploder
4 juli 2005, 18:57
- Meer jeugdinstellingen laten bouwen
- Meer "druk" leggen op op bepaalde dingen, kbedoel daarmee dingen zoals bouwaanvragen, rechtszaken bij criminaliteit enzo,... ==> Dit omdat alles altijd zo lang wordt uitgesteld, alles wordt op het gemak gedaan
- Meer "druk" leggen op stadswerkzaamheden, sommige dingen duren echt TE lang (van wegenwerken)

QplQyer
4 juli 2005, 19:07
ik zou bumperrijden boete opplakken, en een serieuze, die vuile gevaarlijke idioten die tegen 120per uur op autostrade op 1m achter u rijden, hoe dom moet ge zijn. Er is blijkbaar om de zoveel jaar een kettingbotsing nodig om ze paar maand te laten beseffen het niet meer te doen en daarna vergeten ze het weer..
Dat is al een zware overtreding bij de nieuwe verkeerswet (die al een jaar van kracht is) ...

Preske
7 juli 2005, 19:32
over dat vereenvoudigen van het wetboek gesproken

in brugge hebben ze onlangs 95 ouderwetse reglementen afgeschaft.
o.a. ongehuwden mogen in de zelfde tent slapen en je mag vanaf nu confetti van verschillende kleuren gooien.

En van Quickenborde heeft er ook nog enkele afgeschaft.

- blinden hebben geen voorafgaande toestemming meer nodig van de burgemeester om een stok te mogen gebruiken
- verenigingen mogen voortaal ook affiches maken met zwarte op een witte achtergrond
- de jaarlijkse telling van duiven door de militaire overheid
- vreemde staatshoofden mogen weer beledigd worden (da kwam just te laat voor de gucht :lol: )

m***
10 juli 2005, 02:05
over dat vereenvoudigen van het wetboek gesproken

in brugge hebben ze onlangs 95 ouderwetse reglementen afgeschaft.
o.a. ongehuwden mogen in de zelfde tent slapen en je mag vanaf nu confetti van verschillende kleuren gooien.

En van Quickenborde heeft er ook nog enkele afgeschaft.

- blinden hebben geen voorafgaande toestemming meer nodig van de burgemeester om een stok te mogen gebruiken
- verenigingen mogen voortaal ook affiches maken met zwarte op een witte achtergrond
- de jaarlijkse telling van duiven door de militaire overheid
- vreemde staatshoofden mogen weer beledigd worden (da kwam just te laat voor de gucht :lol: )

en daarmee komen ze dan in de krant :ironic:
met dingen die eigenlijk al lang moesten gebeurt zijn.
en over de 1000en nieuwe wetten die ondertussen bijgemaakt zijn spreken ze niet meer.

ohja, trouwens ze schaffen die wetten niet af, ze maken alleen een nieuwe wet die de oude opheft :wtf:

Drizzt
10 juli 2005, 11:31
als ik minister was zou ik:
*de verzuiling afschaffen
*de discriminatie tussen gesyndiceerde en niet-gesyndiceerde werknemers wegdoen of zelfs vakbonden verbieden, die doen toch niks anders als whinen.
*van het arbitragehof een grondwettelijk hof maken
*strenger toezien op art. 27 van de grondwet: het RECHT op vereniging. En dus niet zoals bij de orde van de geneesheren een verplichting.
*proberen de Olympische Spelen naar brussel te halen :>
*het openbaar vervoer beveiligen tegen mogelijk terrorisme
*de wet op de kinderreclame verstrengen ook voor buitenlandse zenders die er zich niks van aantrekken.
*terug investeren in kernenergie

ASHERON
10 juli 2005, 12:47

er was toch een voorstel ingediend om het hof van ass. sneller te doen werken... ze wouden dit namelijk vervangen door lekenrechters(eigenlijk raadsheren eh,tis een hof;)).die mensen worden tijdens de beraadslaging bijgestaan door zittende magistraten("beroepsraadsheren"). ook zouden de zaken dus niet nog eens mondeling moeten overgedaaan worden. waardoor de zaken sneller zijn afgehandeld.

Preske
10 juli 2005, 14:05
en daarmee komen ze dan in de krant :ironic:
met dingen die eigenlijk al lang moesten gebeurt zijn.
en over de 1000en nieuwe wetten die ondertussen bijgemaakt zijn spreken ze niet meer.

ohja, trouwens ze schaffen die wetten niet af, ze maken alleen een nieuwe wet die de oude opheft :wtf:

mja, ze moeten toch ergens beginnen.

Om goed te zijn zou er een comitee/cel/whatever er zich mee moeten bezighouden. Eerst de grondwet zelf opkuisen, daarna mss de provincies, en dan de steden.
Zal veel sneller gaan imo dan een of andere minister die nog andere taken heeft.

syndrom
12 juli 2005, 03:34
iedereen weet het hier zo goed ja man, wrm gaan jullie allemaal niet in de politiek

Time
12 juli 2005, 03:37
iedereen weet het hier zo goed ja man, wrm gaan jullie allemaal niet in de politiek
ja man, als het allemaal zo simpel was eh :ironic:
je vergeet ook dat in de politiek het volk met u akkoord moet gaan, wilt ge zoiets uitvoeren, wa bij mijn post al nie het geval zou zijn

syndrom
12 juli 2005, 03:42
ja man, als het allemaal zo simpel was eh :ironic:
je vergeet ook dat in de politiek het volk met u akkoord moet gaan, wilt ge zoiets uitvoeren, wa bij mijn post al nie het geval zou zijn

Ik meende da dus nie, probably didn't notice the sarcasm.

Als ik minister zou zijn kzou direct stoppen want tis toch nooit goed wat je doet

Preske
12 juli 2005, 03:54

lees de titel van deze topic nog eens...

twoen
12 juli 2005, 11:02
Migrantenbeleid
---------------
Een volledige stop is niet aan de orde. Het is onze morele plicht om als EU land(stichtend EU-land zelfs) om mensen met problemen die nergens naartoe kunnen door oorlog of armoede op te vangen en te helpen. Het is HUN plicht om te integreren. Wij kunnen hen daar bij helpen: Verplicht alle allochtonen Nederlands te leren en test dat dan ook door een mondeling "examen" na 3 jaar (een mooie tijd om een taal te leren). Wanneer zij geen werk vinden moeten zij zorgen voor het onderhoud van straten en pleinen. (Ik ben dus niet voor het stoppen van hun uitkering want dan belanden ze in de criminaliteit maar ze moeten wel iets doen voor hun uitkering, hetzelfde geldt voor langdurig werklozen en mensen met een invaliditeitsuitkering.) Hun kinderen moeten naar school en er moet strenger opgetreden worden tegen criminaliteit en spijbelen. Wie niet aan deze criteria voldoet moet het land uit. Ook mensen die illegaal in het land verblijven moeten weg, niet alleen met een waarschuwing dat ze het land moeten verlaten binnen drie dagen. Ze moeten naar hun land van oorsprong.

Families zijn geïntegreerd na 2 generaties. Dus je kan nooit spreken van een allochtone meerderheid.

Preske
12 juli 2005, 13:29
"ze moeten wel iets doen voor hun uitkering, hetzelfde geldt voor langdurig werklozen en mensen met een invaliditeitsuitkering."

Ziet gij iemand in ne rolstoel al pleinen kuisen? of iemand zonder armen/benen?

En dat gans systeem is gewoon een terugkeer naar de jaren zoveel.
toen haalden we ze ook 'en masse' naar hier om hier de vuile werken te doen die wij niet wilden doen.
nu zouden we ze nog es onze vuiligheid laten opkuisen.

edit, aan de andere kant, het zal hier dan eindelijk eens proper zijn.
De straten in londen zijn kraaknet.

ec8or
12 juli 2005, 15:24
"ze moeten wel iets doen voor hun uitkering, hetzelfde geldt voor langdurig werklozen en mensen met een invaliditeitsuitkering."

Ziet gij iemand in ne rolstoel al pleinen kuisen? of iemand zonder armen/benen?

En dat gans systeem is gewoon een terugkeer naar de jaren zoveel.
toen haalden we ze ook 'en masse' naar hier om hier de vuile werken te doen die wij niet wilden doen.
nu zouden we ze nog es onze vuiligheid laten opkuisen.

edit, aan de andere kant, het zal hier dan eindelijk eens proper zijn.
De straten in londen zijn kraaknet.
als ze een job hebben moeten ze dat helemaal niet doen, dus het is aan hun om te kiezen :)

ik ben sowieso pro dat soort regeling voor langdurig werklozen.. mss zullen sommigen dan wat meer gemotiveerd zijn iets meer moeite te steken in een job zoeken.

Preske
12 juli 2005, 18:30
als ze al een job hebben ja.
maar werknemers staan niet te trappelen om minder- en invaliden aan te nemen, ondanks zekere voordelen.

edit: voor langdurig werklozen is het natuurlijk wel goed meegenomen.

BraveHeart
12 juli 2005, 20:50
Ik menister zijn zou hier veel veranderen...

Geldstroom naar de walen compleet dichtdraaien... waar we allemaal aan betalen en waar we niks aan hebben.

Iets doen aan de manier hoe justitie werkt, de stop van de papiermolen en alles op de dikke vette rol duwen en w8ten tot uw beurt is om geholpen te worden.
Dat is niet meer van deze tijd.

Idem voor politie en andere diensten die zich met hun echte taak kunnen bezig houden dan voor boekhoudertje spelen en achter ne PC/typemachine liggen te tikken als ne zot omdat ze niet rond komen per dag.

Meer ondersteuning voor mensen met een handicap, mensen met een handicap hebben ook recht op een leven, hoe moeilijk dat ook is.
De staat moet hun leven nog niet extra ingewikkelder maken door procedures en wetten.

Verplichte zinvolle inloop werkplicht van minstens 1 jaar om ervaring op te doen voor laag geschoolden of minder loon trekkenden.
Er zijn genoeg mensen die geen kans krijgen door te hoge eisen wat een bedrijf stelt aan de werknemer.
Na school staan veel jeugdigen kansloos te wachten op hun stempeltrekperiode en ze geraken amper aan werk of aan degelijk werk wat ze ook voor gestudeerd hebben.
Door die werkervaring in een erkend instituut kan men zijn praktijkervaring alleen nog maar uitwerken en je krijgt ook meer speling in je mogelijkheden.
Door ervaring zijn bedrijven ook meer gemotiveerd om mensen aan te pakken die kennis hebben van hun taak dan een snotter die door de VDAB is binnengesluisd, en daar zijn bedrijven niet happig op imo.
Voor werklozen zal er ook een instituut zijn om mensen qua IQ op te leiden tot een niveau om mee te draaien in het arbeidsleven, nu gebeurt dat met haken en ogen en staan er veel te veel mensen op den dop.
Ook de werkjes die ze tegenwoordig als baan aanbieden motiveren jongeren niet om te gaan werken.
Slavenarbeid als smetbaan, PWA, interim wordt direct de kop ingedrukt en zullen plaats maken voor het opleidingscentrum met praktijk evaluatie waar je ook geld verdient en je stillaan in een bedrijf inmengt tegen een degelijk startloon en dan heb ik het niet over het 1 € per uur systeem wat ze tegenwoordig een loon noemen.
Mensen worden getraind in die jobs en krijgen een loon als iemand die gaat werken als ze hun ingangsperiode met vrucht hebben afgewerkt zodat men personen hebt die weten met wat ze bezig zijn.
Met dit instituut kan je buiten je bestaande kennis ook andere richtingen op om kans te maken op andere onderdelen van de arbeidsmarkt waar je tijdens je school periode de kans niet voor kreeg.
Je wordt iemand die met alles overweg kan en overal kans op maakt.
Zo zal de dop ook afgeschaft worden en is geld binnen krijgen alleen mogelijk via zo'n instituut, zo leer je iets bij blijf je ook bij en ben je meer een kansmaker voor in een bedrijf te gaan werken dan thuis te zitten niksen.
Ook het eigen risico tot mislukken door eigen gekozen studies te maken zijn dan verleden tijd, je kan je kunnen in de praktijk uitproberen en er zal een begeleiding zijn om je die vaardigheden aan te leren om die richting uit te gaan waar je naar toe wil voor dat soort werk.
Dat je privé studies doet wil het niet zeggen dat je met die studies ook meer kans hebt op een baan.

Nu is het van school af je staat met klikken en klakken op straat en je hebt het gehad.

De smetbaan, pwa, interim is in mijn ogen geen werk maar bezigheidstherapie tegen een slavenarbeidsloon.
En je komt er ook geen stap mee verder.
We moeten geen jobs maken maar kennis, daar zit de sleutel tot mensen aan werk te helpen.
Wat ben je met jobs als men er niks van bakt ?

Werkgelegenheid en hoe alles hier wordt aangepakt is het 1ste wat de deze wil zien veranderen.

wlibaers
12 juli 2005, 23:37
Een volledige stop is niet aan de orde. Het is onze morele plicht om als EU land(stichtend EU-land zelfs) om mensen met problemen die nergens naartoe kunnen door oorlog of armoede op te vangen en te helpen.

Alternatieve visie, die naar mijn mening natuurlijker is: het is onze morele plicht in de eerste plaats voor het welzijn van onze eigen mensen en onze nakomelingen te zorgen. We hebben dan ook de morele plicht immigranten die daar een negatieve invloed op zouden hebben te weigeren, ongeacht wat er in hun eigen land gebeurt. ;)

twoen
13 juli 2005, 23:09
Alternatieve visie, die naar mijn mening natuurlijker is: het is onze morele plicht in de eerste plaats voor het welzijn van onze eigen mensen en onze nakomelingen te zorgen. We hebben dan ook de morele plicht immigranten die daar een negatieve invloed op zouden hebben te weigeren, ongeacht wat er in hun eigen land gebeurt. ;)

vlaams belanger zeker?

helpen is superbelangrijk

InFerNo
14 juli 2005, 00:52
waarom vlaams belanger?
als ge weet dat een immigrant een slechte invloed ZAL hebben

wlibaers
14 juli 2005, 01:58
vlaams belanger zeker?

helpen is superbelangrijk

Natuurlijk. Maar wie helpen? Wat als de asielzoeker helpen schade toebrengt aan mensen waarmee je nauwer verwant bent?

spray-bunny
14 juli 2005, 03:01
waarom vlaams belanger?
als ge weet dat een immigrant een slechte invloed ZAL hebben
En hoe weet je dat dan? En kom niet af dat alle immigranten een slechte invloed hebben :sop:

InFerNo
14 juli 2005, 03:05
als ze in het buitenland moorden a volonté gedaan hebben mss?
niet alle immigranten komen uit de landen die jij denkt

spray-bunny
14 juli 2005, 03:14
als ze in het buitenland moorden a volonté gedaan hebben mss?
niet alle immigranten komen uit de landen die jij denkt

En hoe weet je dat dan?
Je kan toch moeilijk alle immigranten tegenhouden omdat er enkele wel eens crimineel zouden kunnen zijn?
Zo kan je evengoed geen toeristen, zakenmensen (...) binnenlaten omdat die ook wel eens met louche dingen bezig zouden kunnen zijn...

ec8or
14 juli 2005, 10:10
Je kan toch moeilijk alle immigranten tegenhouden omdat er enkele wel eens crimineel zouden kunnen zijn?
Zo kan je evengoed geen toeristen, zakenmensen (...) binnenlaten omdat die ook wel eens met louche dingen bezig zouden kunnen zijn...
die tweede groep spenderen meestal geld, terwijl de immigranten en illegalen ons alleen geld kosten :)

Time
14 juli 2005, 14:57
die tweede groep spenderen meestal geld, terwijl de immigranten en illegalen ons alleen geld kosten :)
toeristen en zakenmensen blijven hier ook geen jaren plakken, eerder een paar weken ofzo:p

spray-bunny
14 juli 2005, 15:00
azo, zolang het maar geld opbrengt is het in orde. Mooi principe... :ironic:

ec8or
14 juli 2005, 15:53
azo, zolang het maar geld opbrengt is het in orde. Mooi principe... :ironic:
ieder z'n visie - en ik schijt geen geld, en steun al ruimschoots voldoende 'ontwikkelingshulp' met de belastingsbijdragen die ik elk jaar doe.

Desertfish_88
15 juli 2005, 19:44
afvalbeleid:
- op de verpakkingen in de winkels al laten drukken (of met stickers aanduiden) in welke zak/container wat hoort. Ik word soms horendol van het sorteren van soorten plastiek (PET in de pmd-zak, ander plastiek niet, etc...)

werk:
- stakingen strenger reglementeren (bijv. dat je de toelating moet krijgen van een plaatselijke vrederechter/bevoegd persoon) Zo zullen voorvallen als in het topic over de luchthavenwerkneemster zich niet meer voordoen.

contact met de bevolking:
- de ideeën op dit forum laten lezen door de ministers of misschien zelfs een aparte website hieraan wijden.

/edit, nog iets vergeten

begroting:
- een open begroting, die elk jaar op alle grote nieuwszenders, in alle kranten en op internet wordt gepubliceerd. met duidelijke uitleg, om de mensen bewuster te maken van waar hun geld naartoe gaat en om een zekere controle in te bouwen voor de minister van begroting in kwestie

Preske
15 juli 2005, 20:25
afvalbeleid:
- op de verpakkingen in de winkels al laten drukken (of met stickers aanduiden) in welke zak/container wat hoort. Ik word soms horendol van het sorteren van soorten plastiek (PET in de pmd-zak, ander plastiek niet, etc...)

contact met de bevolking:
- de ideeën op dit forum laten lezen door de ministers of misschien zelfs een aparte website hieraan wijden.

- ewel, ik moet zeggen, dit is een zeer goed idee.

- ik betwijfel dat ze veel aandacht gaan besteden aan de hersenkronkels van enkele pubers ;)
Aan de andere kant, www.politics.be is zowat de officiele forum voor zulke zaken, en het is gekend dat politiekers daar regelmatig eens passeren.

spray-bunny
15 juli 2005, 20:55
afvalbeleid:

:niceone:
Ik zou daar nog aan willen toevoegen: overbodige verpakkingen verbieden vb rond tandpasta...

Time
15 juli 2005, 20:58
- ewel, ik moet zeggen, dit is een zeer goed idee.

- ik betwijfel dat ze veel aandacht gaan besteden aan de hersenkronkels van enkele pubers ;)
Aan de andere kant, www.politics.be is zowat de officiele forum voor zulke zaken, en het is gekend dat politiekers daar regelmatig eens passeren.
niet echt alle visies zijn daar vertegenwoordigd, in kiezingspolls haalt het vb daar altijd +50%

Fredo
15 juli 2005, 21:17
niet echt alle visies zijn daar vertegenwoordigd, in kiezingspolls haalt het vb daar altijd +50%

Dan kunnen toch nog steeds alle visies vertegenwoordigd zijn? Het VB is gewoon relatief goed vertegenwoordigd. Net zoals de extreem-linkse 'partijen' en de VUB.
Anyway wel een leuke site, daar kan men tenminste discussieren, over alle onderwerpen. En alle meningen zijn welkom, hier zouden veel van die topics meteen gesloten worden.

$p|Ne
15 juli 2005, 21:21
Ik heb hier al veel goeie ideeen gelezen en ook wat mindere.

Hier zijn de mijne:
-Het strafrecht totaal hervormen:
Ik vind het echt niet kunnen dat iemand die zware feiten pleegt, en daarvoor een levenslange straf krijgt (30 jaar cel dus), na 10 jaar al terug vrijkomt(wet lejeune). Ook had ik graag meer gevangenissen gezien, we kunnen misschien oude kazernes ombouwen?

-Verkiezingen:
Ik had graag gehad dat men voor de persoon die men kiest ook daadwerkelijk komt waar hij moet zijn.

-Werken:
Ik had graag gezien dat studenten in de zomermaanden zoveel kunnen werken als ze willen, maar er moeten dan wel maatregelen worden getroffen dat niet alle bedrijven plots met jobstudenten gaan werken.

-Politie:
Er moet dringend meer politie op straat komen, ipv de hele dag aan een bureau zitten. In Italië was er overal politie bij alle toeristische trekpleisters, en die treden ook op bij eventuele problemen. Dat moet ook kunnen bij ons.

Preske
15 juli 2005, 21:27
Dan kunnen toch nog steeds alle visies vertegenwoordigd zijn? Het VB is gewoon relatief goed vertegenwoordigd. Net zoals de extreem-linkse 'partijen' en de VUB.
Anyway wel een leuke site, daar kan men tenminste discussieren, over alle onderwerpen. En alle meningen zijn welkom, hier zouden veel van die topics meteen gesloten worden.

das waar, maar we moeten ergens de kerk in het midden houden hé.
dit is en blijft een gamesforum.

Niet dat ik betwijfel dat ze hier niet zouden aankunnen, integendeel, hier zitten enkele knappe koppen die elk hun eigen mening hebben (en dat is imo goed, discussie moet er zijn :) ) en dit donders goed kunnen verwoorden. Maar de leeftijd/interesse ligt hier gewoon te laag om een degelijk niveau te behouden.

Vaak is "vb sucks/roxxors" het enigste wat de meerderheid hier weet over de politiek :)

enfin ja, wie weet...
ooit, in een verre toekomst waar de providers gefuseerd zijn tot TeleSkynet

:p

Time
15 juli 2005, 21:28
via de kabelfoonlijn:unsure:

Feignasse
15 juli 2005, 21:43
- asielbeleid:
ernstige verstrenging (cf. Denemarken)

- veiligheid:
meer blauw op straat
ook harde aanpak van de kleine criminaliteit
"cleanen" van probleembuurten
controle op imams / het moskeegebeuren

- economie:
beperking macht van de vakbonden, verplichte rechtspersoonlijkheid voor vakbonden
hardere aanpak van werkonwilligen

- justitie:
meer middelen
promoten van de zogenaamde "bemiddeling" => ontlasting van het gerecht

- communautaire aangelegenheden:
controle op de besteding van Vlaams geld in Wallonië
verdere federalisering

- mobiliteit:
rationalisering (plaatsing van sommige flitspalen :sop: )
verhoging snelheid op autosnelwegen ('s nachts + bij goede weersomstandigheden)
aanpassing rijopleiding
meer alcoholcontroles

- afvalbeleid:
zware straffen/boetes op sluikstorten, inclusief het wegwerpen van een peukje of kauwgom op de openbare weg

Boris Barowski
15 juli 2005, 22:48
ik ga volledig akkoord met Ulixes !
dat verdient een rep punt :)

dunno
16 juli 2005, 00:17
Betere wegens aanleggen, man wat heb ik me testraks geergerd aan al die putten in de asvalt, verzakking,...

En zeker voor de fietsers paden aanleggen, naar hollands model waar er nog een rij bomen tussen het fietspad & de weg staat.

Boris Barowski
16 juli 2005, 00:20
hoe ga je dat doen van die fietspaden ? de helft van belgie beginnen onteigenen ?

of enkel langs grote wegen

m***
16 juli 2005, 01:09
ik zou beginnen met alle wetten af te schaffen en compleet opnieuw te beginnen.
want nu zijn er te veel wetten, gewoon omdat ze een nieuwe wet maken om de oude te neutraliseren ipv de oude te verscheuren

spray-bunny
16 juli 2005, 01:21
Ik heb hier al veel goeie ideeen gelezen en ook wat mindere.

-Politie:
Er moet dringend meer politie op straat komen, ipv de hele dag aan een bureau zitten. In Italië was er overal politie bij alle toeristische trekpleisters, en die treden ook op bij eventuele problemen. Dat moet ook kunnen bij ons.
Ga dan in Lokeren wonen :niceone:
Daar zie je bij wijze van spreken (al scheelt het niet veel) meer politie dan gewone burgers.
Mijn mening: er mag dringend wat minder blauw op straat lopen :sop:

-Helld0g-
20 juli 2005, 00:24
minder boetes voor de gewone burger...

werken met strafpunten -> herscholing -> examens opnieuw afleggen (ivm rijbewijs)

de politie op andere dingen laten focussen dan het verkeer... (buiten alcohol en drugscontroles welke sterk moeten toenemen)

Edit:

vlaanderen, brussel en wallonië splitsen (jaja radicaal)

teveel redenen om op te noemen, ik heb reden genoeg om dit te zeggen als vlaming medunkt...

Aezopp
20 juli 2005, 03:08
minder boetes voor de gewone burger...

werken met strafpunten -> herscholing -> examens opnieuw afleggen (ivm rijbewijs)

de politie op andere dingen laten focussen dan het verkeer... (buiten alcohol en drugscontroles welke sterk moeten toenemen)

Edit:

vlaanderen, brussel en wallonië splitsen (jaja radicaal)

teveel redenen om op te noemen, ik heb reden genoeg om dit te zeggen als vlaming medunkt...

Waarom splitsen? En Brussel ligt in Vlaanderen, dus waarom da oo knog ies splitsen?