PDA

Volledige versie bekijken : De MTB thread

@silent_spring@
29 juni 2005, 11:49
Hallo beste Tn'ers,

Ik zou graag beginnen MTB'en...
Na wat rondgereden te hebben met de Trek van een vriend spreekt het me echt aan...
Nu ik heb echt geen flauw idee van merken, prijzen, specificaties en dergelijke ...
Kunnen jullie me hierbij helpen ?

We kunnen der miss ineens een thread voor de MTB'ers van het forum van maken ?!

Groeten

ComputerVISTA
29 juni 2005, 11:51
Germoved naar sport forum.

@silent_spring@
29 juni 2005, 11:52
Bedankt XP, ik had zelf geen flauw idee waar hij moest komen...

Kabouter Hya
29 juni 2005, 11:53
misscien :offtopic:

maar ik heb ne muddy fox
zijn da goei fietsen (kocht nl voor weinig geld 2de-hands)

[TFT]Poky
29 juni 2005, 11:55
als ge der echt aan wilt beginnen zult ge u eerst en vooral ne goeien fiets moeten vinden. Als u budget beperkt is zou ik toch bij fietsemakers naar 2e hands fietsen zien.
Tel voor een ietwat deftige MTB toch al meer als 800 € hoor

wecker
29 juni 2005, 12:01
kijk eens in de 02bikers van deze maand: ze hebben 87 mtb's getest...staat een algemene score bij en dan nog eens op welk bepaald onderdeel de mtb goed scoort ( downhill, cross country, ... )

Tremium
29 juni 2005, 12:18
Goede site met veel info over mountainbiken: http://www.mtbpagina.com

Typhon`
29 juni 2005, 12:25
Ik mountainbike soms, nu wel al een tijd geleden met de examens.
Heb zelf een trek 4300 van de laatste generatie, is goed licht en voldoende vin'k zelf.
Meetsal ga'k wah fietsen in een bos ofzo, ms met de vakantie op komst wat in de vlaamse ardennen meer :).

InSaNe_CLowN
2 juli 2005, 16:18
mountainbike is één en al fun , ik ga geregeld met maten rijden en ook aleen om tot rust te komen of puur om training.
ga eens zien op www.mountainbike.be op dat forum , als je een fiets op oog hebt laat em daar eens nakijken ;)
het is wel : mtb is redelijk duur ( hangt ook wel af wat je wil doen )
wil je in competitie gaan rijden , moet je al wel redelijk veel geld neerleggen voor een fietske , maar je kan ook een degelijk toerfietske kopen rond de 700-800€.
Wat ook meespeeld is dat er in de buurt waar je woond mountainbike parcours liggen , want als je telkes heel ver moet gaan liggen rijden ....
voor parcours kan je terecht op http://mtbroutes.be/

gr33tzz

sanderg14
3 juli 2005, 22:11
ik ga op 14 juli meedoen aan BK MTB in Tervuren , ik rijd met een Gary Fisher met Manitou voorvork en Deore groep , gewoon standaard eingelijk gekocht voor 750 Euro een jaar geleden , zeer tevreden van

B!G Fr@nk!3
6 juli 2005, 17:24
Hallo mtb'ers,

Ben deze week al wat aan het rond horen geweest voor het aanschaffen van een mtb, na lang wikken en wegen heb ik 2 mtb's gevonden die mijn voorkeur krijgen.
Nu zou ik aan jullie willen vragen welke van de 2 de betere zou zijn en eventuele verschillen er zijn tussen beide.

MTB 1: Ghost SE 7003
Modell: SE 7003
Rahmen: 7005 T6 DB Disc LTS (KADER)
Vorbau: GID Light Laser
Gabel: Rockshox Pilot SL + Remote Motion C
Steuersatz: Aheadset STS
Lenker: GID Rise light
Pedale: Ghost Light Alloy
Sattelstütze: GID Light Laser
Sattel: Selle Italia Nitrox
Bar Ends:
Schaltwerk: Shimano XT (750)
Umwerfer: Shimano XT (750)
Bremshebel: Magura HS 33
Schalthebel: Shimano Deore SL
Innenlager: Shimano Octalink ES 30
Kurbelsatz: Shimano Octalink 445
Bremsen: Magura HS 33
Reifen: Ritchey EXCA Vader 2.1
Felgen: Mavic XM 117
Speichen: DT Swiss 1,8
Naben: Shimano Deore
Kassette: Shimano Deore 9 fach
Federelement:
Gewicht: 12,1 kg
Rahmenhöhe: 40,44,48,52,56 cm
Farben: matte blue

MTB 2: Stevens S9-Elite
Rohrmaterial: Aluminium 6000TB t-wall
Gabel: Manitou Skareb Super, 80mm, Lockout
Steuersatz: FSA Ahead Integrated Orbit Z 9, 1/8
Kurbel: Shimano Deore XT M760 Hollowtech 2, 44-32-22
Innenlager: Shimano M760 integrated
Schakeling achter: Shimano Deore XT M750
Schakeling voor: Shimano Deore XT M761
Ketting: Shimano HG73
Cassette: Shimano M760 11-32
Pedale: MTB Alu Dual Side
Naben hinten: Shimano Deore XT
Naben vorne: Shimano Deore XT
Felgen: Mavic XM317 geöst 32 L
Sapken: DT Swiss Competition 2.0-1.8mm
Reifen: Continental Vapor Pro 26x2.1
Lenker: Oxygen Scorpo 580mm
Vorbau: Oxygen Scorpo 25.4
Zadel: Oxygen Velocity
Stuetze: Oxygen Scorpo 350mm
Schalthebel: Shimano Deore LX SL M570 (Versnellingshendels)
Bremshebel: Magura HS33 Hydraulik
Bremsen: Magura HS33 Hydraulik
Gewicht: 10.9 kg
Groessen: 15, 17, 19, 21, 23
Farbe: Scotch Brite

Sorry, voor de duitse info (zijn duitse modellen) en vind niet info in het nederlands.

Greeting

The_wave
7 juli 2005, 11:53
Ik zou voor MTB2 gaan, goed afgemonteerd, hs33 remmen en de voorvork zijn prima maar dat zullen ze je wel op mtb.be bevestigd hebben ;)
Op mtbr.com kan je bijna van elk onderdeel een user review terugvinden.
Ook niet vergeten kledij, bescherming, schoenen en klikpedalen :)

InSaNe_CLowN
15 juli 2005, 13:00
ik zou ook voor de Stevens S9-Elite gaan !

Kabouter Hya
20 juli 2005, 13:56
check dit filmpje anders eens

(vélo montagne) (http://www.xr-crf.com/TN/v%e9lo%20montagne.wmv)

wecker
20 juli 2005, 14:15
check dit filmpje anders eens

(vélo montagne) (http://www.xr-crf.com/TN/v%e9lo%20montagne.wmv)
is op zo'n plaatsen gaan rijden er niet om vragen ? (beetje toch )

in belgie ga je zoiets niet vinden hoor :p zijt gerust

Kabouter Hya
20 juli 2005, 14:16
ja da weet ik wel...
ma de comment van de die da sta te filmen...

Pred
21 juli 2005, 18:41
is op zo'n plaatsen gaan rijden er niet om vragen ? (beetje toch )

in belgie ga je zoiets niet vinden hoor :p zijt gerust

in andorra heb ik zo ook eens gemountainbiket langs zo'n ravijn , wel niet zo diep maar toch. Op een bepaald stuk was het minder diep en stonden er dikke struiken enzo en toen ben ik daar naar beneden getotterd, lag ik 2 meter dieper in nen dikke struik ... toch even schrikken , als het 20 meter verder was geweest lag ik 10 meter dieper op de rotsen :eek:

Still DRO
22 juli 2005, 10:53
Mountainbike is zalige sport. Doe het al enkele jaren, sinds eind van vorig jaar met nieuwe fiets. Ik rij meer dan wekelijks als de tijd er is, de zondagochtend samen met een club. Aankoop van materiaal is dure zaak, je moet keuzes maken. Ben vorige zomer gaan werken, enkel en alleen om fiets te kunnen betalen. Maar je krijgt natuurlijk prachtig materiaal voor de prijs..

Die Stevens Elite is zalig bakske, gade zeker ni van klagen..
Om over mtb te spreken, verhuis je beter naar mtb.be forum. Zit daar trouwens ook

grtz

Typhon`
9 augustus 2005, 14:37
hoeveel bar moet nen mtb band eigenlijk hebben trouwens?
ook iemand die ene trukje weet voor u zadel op de juiste hoogte te doen afstellen?

simplicity
9 augustus 2005, 14:41
Sommige rijden met 2 bar, ik rijd liever iets harder: 3bar achteraan en 2,5 vooraan.

Dan gaat ge op uw zadel zitten met uw hielen op uw trappers en dan zet ge uw zadel zo hoog totdat uw benen gestrekt zijn. Meestal zet ik het dan nog iets lager, maar dat is persoonlijke voorkeur.

Still DRO
9 augustus 2005, 16:19
Btw, die Stevens S9 elite deze week zien staan bij m'n fietshandelaar...

Was meteen verkocht, mooi prijske voor hetgeen ge krijgt. Mooi uitzicht
Al gekocht ondertss?

grtz

Typhon`
9 augustus 2005, 16:22
Sommige rijden met 2 bar, ik rijd liever iets harder: 3bar achteraan en 2,5 vooraan.

Dan gaat ge op uw zadel zitten met uw hielen op uw trappers en dan zet ge uw zadel zo hoog totdat uw benen gestrekt zijn. Meestal zet ik het dan nog iets lager, maar dat is persoonlijke voorkeur.
oei, ik heb er de volle 4 bar ingepompt ^^
nuja, dat zal ondertussen wel al wat minder zijn :)

Morre1977
14 april 2006, 17:05
heb me ook een MTB aangeschaft. een Felt Q800:

2006 Felt Q800 Limited Edition.
Frame: Hydro Form Aluminum 6061.
Fork: Rockshox J2, Hydro. Damping, Lock-out.
Gears: Sram X-9 - X-Gen 27 Speed.
Shifters: Sram X-7 Trigger.
Brakes: Avid V-Brakes.

http://www.felt.de/felt06/Images/bikes06/q800_06.jpg

J!nX
14 april 2006, 18:06
heb me ook een MTB aangeschaft. een Felt Q800:

2006 Felt Q800 Limited Edition.
Frame: Hydro Form Aluminum 6061.
Fork: Rockshox J2, Hydro. Damping, Lock-out.
Gears: Sram X-9 - X-Gen 27 Speed.
Shifters: Sram X-7 Trigger.
Brakes: Avid V-Brakes.

http://www.felt.de/felt06/Images/bikes06/q800_06.jpg
ook nog getwijfeld om zo een te kopen (was actie bij bikefun), maar heb me daarnet deze besteld http://www.koga.com/nl/bike.asp?collectionid=7&segmentid=51&id=7664407&FullSpecs=1

Morre1977
14 april 2006, 23:22
ook nog getwijfeld om zo een te kopen (was actie bij bikefun), maar heb me daarnet deze besteld http://www.koga.com/nl/bike.asp?collectionid=7&segmentid=51&id=7664407&FullSpecs=1

waarom toch niet voor de felt gegaan ?

DiDoria
14 april 2006, 23:26
Ik raad altijd decathlon aan gewoon...
Mijn Rockrider 9.1 is gewoon het beste wat ik prijs/kwaliteit ooit heb gehad...

http://www.decathloncycle.com/
Daar Rockrider nemen.

Heb er nog geen seconde spijt van gehad, elke 9.X is gewoon perfect voor freestyle/downhill/... Ik heb zelfs de 9.1 dus en een 9.2 als eens getest deze is gewoon TE soepel voor de mensheid :D

Als je niet vol geveerd pakt moet je bij 8.X gaan mijn neeft heeft de 8.2 dacht ik. Zeer goed fietsje en je krijgt gratis trainings band+velg gratis!!!
Maar ik ben persoonlijk wel voor volgeveerde MTBkes (wel met anti-tegen-trap) want zoder achterveerring ben je anders K.O geschud na 1 rit...)

edit*
Ik heb wel andere banden (crossbanden) en velgen op mijn rockride laten zetten ook ter info. :)

J!nX
15 april 2006, 11:44
waarom toch niet voor de felt gegaan ?
ik was toch al van plan om fiets in iets duurdere prijsklasse te kopen, maar pas als mn huis klaar was (2 weken terug begonnen met bouwen), omdat ik vorige week nogal wat stukken aan huidige fiets had gereden, dacht ik eerst die felt te kopen (bij bikefun stond die 699€, wat voor die fiets zeker geen slechte prijs is), om daar dan voorlopig mee te rijden en dan als huis af was pas een duurdere te kopen, maar na lang twijfelen toch maar voor die koga gegaan.

J!nX
15 april 2006, 11:57
Ik raad altijd decathlon aan gewoon...
Mijn Rockrider 9.1 is gewoon het beste wat ik prijs/kwaliteit ooit heb gehad...

http://www.decathloncycle.com/
Daar Rockrider nemen.

Heb er nog geen seconde spijt van gehad, elke 9.X is gewoon perfect voor freestyle/downhill/... Ik heb zelfs de 9.1 dus en een 9.2 als eens getest deze is gewoon TE soepel voor de mensheid :D

Als je niet vol geveerd pakt moet je bij 8.X gaan mijn neeft heeft de 8.2 dacht ik. Zeer goed fietsje en je krijgt gratis trainings band+velg gratis!!!
Maar ik ben persoonlijk wel voor volgeveerde MTBkes (wel met anti-tegen-trap) want zoder achterveerring ben je anders K.O geschud na 1 rit...)

edit*
Ik heb wel andere banden (crossbanden) en velgen op mijn rockride laten zetten ook ter info. :)
voor af en toe eens een rit te doen zijn die misschien wel ok, maar voor echt intensief gebruik lijken mij die toch wa min, 1000€ voor een fully met schijfremmen?? kijk eens rond wat (degelijke) schijfremmen en achterdempers kostten, dan lijkt me da toch nie echt topmateriaal, imo kunt ge in die prijsklasse beter voor hardtail gaan. ik durf er voor te wedden dat moest ge een crosscountry rit rijden met die felt van morre en met die rockrider 9.1, da ge met die felt sneller zijt.

T3r`^
15 april 2006, 15:04
voor de mense die zich boeiend aan mtb, hier vind je echt een pak super vette mtb movies :).

http://sports.freecaster.com/mov.php?cat=00003&br=256

DiDoria
25 april 2006, 21:42
voor af en toe eens een rit te doen zijn die misschien wel ok, maar voor echt intensief gebruik lijken mij die toch wa min, 1000€ voor een fully met schijfremmen?? kijk eens rond wat (degelijke) schijfremmen en achterdempers kostten, dan lijkt me da toch nie echt topmateriaal, imo kunt ge in die prijsklasse beter voor hardtail gaan. ik durf er voor te wedden dat moest ge een crosscountry rit rijden met die felt van morre en met die rockrider 9.1, da ge met die felt sneller zijt.

Ik heb al redelijk wat extreme dingen gedaan met mijn 9.1 (van downhill tot freeride) en ik verzeker u, toen ik hem juist had dacht iedereen dat hij 2.100€ zou gekomst hebben. Ik heb er wel andere wielen op laten steken (mavic tubless van 500€ alleen lager en velg :D). Zeer deftig fietsje, licht, zeer goed afstelbaar, perfect onderhoud, enz... Ik heb het model van 2004 (vorig jaar gekocht) dus deze nu is echt nog beter (lichter + voorvork is VEEEL beter afstelbaar + al de rest :p lees gewoon wat er allemaal opzit :love:).

Met de 9.2 kan je NOOIT een miskoop doen trouwens. En dit is niet alleen mijn visie maar ga op een MTB-trip en iedereen zegt "voor die prijs?". Wie de allernieuwe 9.2 heeft of die vn 1 maand trg. Pracht fietsen (qua onderdelen é).

Met mijn 9.1 heb ik dus nog geen problemen gehad om nog te zeggen. Vandaag nog ff mee gaan springen en hij krakt nog altijd niet ;).

RippAH
26 april 2006, 00:03
Wat is een goeie mountainbike voor +-200 euro? De bedoeling is voor te beginne mtb'en en dan als het mij dan goe bevalt, om te sparen voor een duurder model.
Hij zal gebruikt worden in het bos en af en toe op verharde weg.
ik ben alleszins niet van plan om al direct voor het hardere breekwerk te gaan :p.
Zoveel merken, zoveel keus. Voor een leek onbegonne werk :p. Ik weet da 200 euro ni veel is voor ne mtb, maar ik zou toch graag de beste mtb voor die prijs weten. :). Wat raden jullie mij aan, om geen miskoop te doen.

J!nX
26 april 2006, 21:31
Wat raden jullie mij aan, om geen miskoop te doen.
zowiezo al gene nieuwe, als ge ne nieuwe moet kopen van 200€ zit ge zowiezo met brol, occasie gaat ge al goed mogen zoeken denk ik om iets degelijks voor da geld te vinden.
@didoria, ik denk da wij ander eisen stellen aan ne fiets ;), ik rij vooral toer tochten van ong 50km en paar keer per jaar een marathontocht tussen 100 en 150km, en geloof me maar als ge op zo een afstand da gewicht van dien rockrider moet meesleuren, da is nie gelachen. ik heb ook nergens gezegd da die te duur waren voor wat ze zijn, maar persoonlijk zou ik in die prijsklasse gewoon bij hardtail blijven.
btw als gij uw fiets upgrade met velgen van 500€ dan moet ge die ook nie meer vergelijken met ander fietsen van 100€ he ;)

DiDoria
27 april 2006, 00:50
zowiezo al gene nieuwe, als ge ne nieuwe moet kopen van 200€ zit ge zowiezo met brol, occasie gaat ge al goed mogen zoeken denk ik om iets degelijks voor da geld te vinden.
@didoria, ik denk da wij ander eisen stellen aan ne fiets ;), ik rij vooral toer tochten van ong 50km en paar keer per jaar een marathontocht tussen 100 en 150km, en geloof me maar als ge op zo een afstand da gewicht van dien rockrider moet meesleuren, da is nie gelachen. ik heb ook nergens gezegd da die te duur waren voor wat ze zijn, maar persoonlijk zou ik in die prijsklasse gewoon bij hardtail blijven.
btw als gij uw fiets upgrade met velgen van 500€ dan moet ge die ook nie meer vergelijken met ander fietsen van 100€ he ;)

Je hebt een koersfiets dan of MTB? Rockrider is nog wel licht 13.3 of .2 wat ik wel licht vond voor een vol geveerde. Maar je zal het idd wel voelen op lange afstand. 1 voordeel als ik eens op gewone fiets zit dan gaat alles wel vlotter omdat je "erger" gewoon zijt :D Maar volgeveerde is wel altijd "zwaarder".
Ik fiets er ook wel ochten van 50km mee eigelijk, soms 80km (om er te raken en trg). Maar ja mijn voorkeur is idd wel wat rondcrossen overal en nergens (in de bossen en parcours).

*S|N*
27 april 2006, 11:30
Downhill me ne Rockrider.... daar kome vodden van imo, die pompen(achterdempers) (H2O en radium van manitou) van decathlon zijn af te raden ... lichte freeride tot daar aan toe ...en om maar te zwijgen van de velgen en spaken die ze ermee combineren. Op gebied van Xc zen ze sterk verbeterd, en hierin zou je dus terecht kunne bij deca. Voor mense die zelf nen bike wille samenstelle (in ALLE prijsklassen wel te verstaan) pls go to

www.barracuda.be
www.bike2build.nl

En voor de echt geinteresserden , wil ik toch ook nog eens vragen om een kijkje te nemen op de volgende sites:

www.mtb.be
www.dirte19.be (onze club)
www.pinkbike.com (coole pics en movs)
www.trials-online.com (u want to learn? here u go)

En bekijk eventueel de 'post' van DirtE Madness 2006 van enkele weken terug.

Grtz

DiDoria
30 april 2006, 23:25
Downhill me ne Rockrider.... daar kome vodden van imo, die pompen(achterdempers) (H2O en radium van manitou) van decathlon zijn af te raden ... lichte freeride tot daar aan toe ...en om maar te zwijgen van de velgen en spaken die ze ermee combineren. Op gebied van Xc zen ze sterk verbeterd, en hierin zou je dus terecht kunne bij deca.

Bwa nog geen last van gehad eigelijk... Ik heb er nu wel andere velgen/spake/as/banden laten opzetten (zie show your bike thread). Als je echt freeride als hobby heb neem je deze (http://www.decathloncycle.com/produit/media_produit/400/627570.jpg) wel denk ik (heeft alles wat je wilt).