PDA

Volledige versie bekijken : Vliegen verdrijven dorp

Easter~Egg
27 juni 2005, 04:29
Vliegen verdrijven dorpelingen
Een dorp in Rusland is geëvacueerd nadat miljoenenen vliegen het dorpje terroriseerden. Een boer had enkele tonnen kippenmest nabij het dorpje liggen, en door de combinatie van warm weer in mei en regen in juli zijn miljoenen vliegen herrezen uit de mesthopen.
Meer dan vijftig gezinnen hebben hun huis moeten verlaten. Eén vrouw, Elena Potapova, bleef achter omdat ze nergens anders heen kon. “Niemand kan hier nog komen. Ik draag een monddoekje omdat ik anders vliegen zou inademen. Het gezoem van de vliegen is ook oorverdovend, en elke vierkante centimeter is bedekt met vliegen.”
De boer heeft zich bij de dorpelingen verontschuldigd, en hoopt dat het probleem snel opgelost geraakt.

Bron (http://www.hln.be/hln/cch/det/art_84668.html)

Men kan daar toch andere dingen tegen doen een heel dorp evacueren?
Eens met insecticide rondgaan ofzo.
Btw, ocharme die boer, die heeft nu heel dat dorp op zijn kap. :rofl:

Time
27 juni 2005, 05:15
ik denk dat ge voor zoveel vliegen uit te roeien wel een klein kapitaal aan insecticiden nodig hebt en da kost geld, da hebben ze ginder waarschijnlijk niet:p

brainwashed
27 juni 2005, 07:50
en dan zitte wij hier te klagen dat er wat vliegen rond vliegen
maarja ik denk het ook dat het kapitaal daar niet is voor zo veel insecticiden

Dakantochnie
27 juni 2005, 10:49
Mag ik jullie eraan laten herinneren dat dit een echt serieus forum is, geen zwamreacties dus.

blub
27 juni 2005, 10:52
als die hoop mest daar al een tijdje ligt, moet toch ook al een tijd behoorlijk liggen stinken. dat daar dan nog niemand over geklaagd heeft? maarjah... gaat wrs in de middle of nowhere zijn in Rusland....kan de regering daar niks aan doen voor die insecticiden? dat zij die sponseren, ik bedoel een gans dorp ontruimen en de regering die niets onderneemt...

QplQyer
27 juni 2005, 10:59
Insecticiden spuiten over een heel dorp is nu niet echt de meest gezonde oplossing voor de bewoners zelf lijkt me (die dampen blijven nog wel een tijd hangen, eveneens blijft de insecticide dan overal plakken en hangt heel het dorp overal vol met insecticiden. Evacueren en op andere manieren (bv. door wespen los te laten) de vliegen verdrijven lijkt me ook een betere oplossing dan het dorp met vergif volspuiten.

TimeFtw
27 juni 2005, 11:14
Wij wonen hier naast een grote kippenboer, en hebben ook zelf een mesthoop, en we hebben hier ook al veel last van vliegen in de zomer, dat trekt die beesten echt met hopen aan.

killer bel
27 juni 2005, 11:23
ik denk de enigste oplossing is gewoon wachten tot de vliegen weggaan of doodgaan. Hoe moet men nu een gans dorp onderspuiten met insecticide?
En hoe moet kunnen er nu miljoenen vliegen uit een paar ton mest komen? er zullen waarschijnlijk nog wel andere factoren zijn.

en HLN kennende hebben ze dit verhaal waarschijnlijk nog opgeblazen

TimeFtw
27 juni 2005, 11:26
Aangezien het om een dorp in Rusland gaat, denk ik dat ze maar de volgende winter hoeven af te wachten om er van af te zijn.

Boris Barowski
27 juni 2005, 11:33
tis idd wel een lastig probleem, insecticiden zijn in zo'n grote hoeveelheid ook schadelijk voor de mens, dus ja
wespen of andere antuurlijke vijanden lijken me idd de beste oplossing

B.

Genious
27 juni 2005, 11:43
Men kan daar toch andere dingen tegen doen een heel dorp evacueren?
Eens met insecticide rondgaan ofzo.
Btw, ocharme die boer, die heeft nu heel dat dorp op zijn kap. :rofl:

Er zal altijd een deel resistent zijn tegen insecticiden, als het dan echt letterlijk vol zit met vliegen in dat dorp gaan er nog altijd genoeg overleven en velen zitten nog eens in de huizen wat het nog moeilijker maakt + ge moogt die dan allemaal eens gaan opkuisen. (ze hebben niet echt geld te veel in Rusland)

overigens, als je ze toch (na een gigantische inspanning) zou kunnen uitroeien, dan komen er gewoon nieuwe.

Uiteindelijk gaat de situatie zichzelf wel oplossen: in de winter (die nu wel een beetje heel ver af is) gaan ze toch allemaal dood gaan (zelfs als ze in de huizen zitten, want daar brandt zeker geen verwarming)

wat mij nu ook nog net te binnen schiet: (dit is een hypothese want ik ken de echte plaats niet)
misschien ligt dat dorpje in de buurt van een toendraklimaat en dan zijn er in een korte periode onmenselijk veel insecten, maar die zaten net te ver naar het zuiden om er last van te hebben, maar met die mesthoop in bereik zijn al die insecten gaan migreren.

in dat geval zou evacueren zeer verstandig zijn aangezien er toch vliegen zouden blijven komen + de periode waarin er insecten kunnen leven in de toendra is kort

Genious
27 juni 2005, 11:45
tis idd wel een lastig probleem, insecticiden zijn in zo'n grote hoeveelheid ook schadelijk voor de mens, dus ja
wespen of andere antuurlijke vijanden lijken me idd de beste oplossing

B.

dat zou ik ook normaal denken, maar als je dat doet zullen die natuurlijke vijanden zodanig veel voedsel hebben dat ze zich massaal zullen kunnen voortplanten, en dan herhaalt het probleem zich gewoon met die andere soort.
(en qua wespen: of je die kan gebruiken hangt af van waar dat dorp ligt)

Bubbling Zombie
27 juni 2005, 11:47
zouden die vliegen na een tijdje niet vanzelf uitsterven? dan heb je nog alleen maar een stevige bezem nodig ofzo -_-

koebeest
27 juni 2005, 11:49
leeft een vlieg nie maar 2 dagen ofzo?

en anders me zo een elektisch ding

Genious
27 juni 2005, 11:53
leeft een vlieg nie maar 2 dagen ofzo?

en anders me zo een elektisch ding

dat kan zijn, maar ze planten zich ook voort he ;)

en volgens mij hebt ge bij wijze van spreken een kerncentrale nodig om dergelijk groot genoeg elektrisch ding op te zetten en van stroom te voorzien om al die vliegen te pakken (en ze gaan denk ik toch gewoon blijven toestromen)

Mcar
27 juni 2005, 12:41
Ik ben toch wel kritisch tegen de bron, het laatste nieuws heeft imo geen al te beste reputatie.

Preske
27 juni 2005, 12:56
ik denk de enigste oplossing is gewoon wachten tot de vliegen weggaan of doodgaan. Hoe moet men nu een gans dorp onderspuiten met insecticide?
En hoe moet kunnen er nu miljoenen vliegen uit een paar ton mest komen? er zullen waarschijnlijk nog wel andere factoren zijn.

en HLN kennende hebben ze dit verhaal waarschijnlijk nog opgeblazen

doodgaan?
vliegen leggen eieren weetje wel.
die komen gewoon het jaar erop terug.

ikz ou natuurlijke insecticiden gebruiken. bepaalde inheemse spinnen, en andere vliegeneters.
maa danz it je weer met een overvloed aan spinnen natuurlijk

murdoc
27 juni 2005, 13:18
Wij wonen hier naast een grote kippenboer, en hebben ook zelf een mesthoop, en we hebben hier ook al veel last van vliegen in de zomer, dat trekt die beesten echt met hopen aan.

bij mijn oma is dat ook zo
maar kdenk dater nu al regeling is (lees: zebben de boer moeten verplichten) om de mest op regelmatige tijdstippen weg te voeren

wij hebben witte auto, en als die daar paar uurtjes stond, kon je zwarte plekken echt zien exponentieel toeneme ... , da was echt nie meer normaal (die beesten werden prolly aangetrokken door dat wit)

dus ik kan het verhaal wel geloven
en vliegen, da vermenigvuldigt redelijk snel denkek, dusja
ze zulllen volgens mij idd moeten wachten op de winter ...

Dillyracer
27 juni 2005, 13:45
Aangezien het om een dorp in Rusland gaat, denk ik dat ze maar de volgende winter hoeven af te wachten om er van af te zijn.

Ondertussen kunnen die mensen wel niet aan hun bezit, de winter begint pas terug binnen een paar maanden. Met natuurlijke insecticide gaat het ook al moeilijk gaan, want dan heb je weer teveel van vb. spinnen. Mensen daar hebben toch een probleem :/

Preske
27 juni 2005, 14:13
op de winter wachten heeft geen zin.
die eitjes wordne gelegd op warme plaatsen. en bij de volgende zomer hebben ze het weer te stekken.

Bubbling Zombie
27 juni 2005, 14:56
wel, dan eens een goede clean out doen in de winter en 't ergste moet toch voorbij zijn. niet?

Genious
27 juni 2005, 16:06
op de winter wachten heeft geen zin.
die eitjes wordne gelegd op warme plaatsen. en bij de volgende zomer hebben ze het weer te stekken.

de enigste warme plaats is prolly die mesthoop, dus moeten ze die maar verwijderen

Skwieker
27 juni 2005, 16:21
Gebt toch van die kleine tennisraketjes me stroom op. Da int groot maken, dan hebde toch geen chemische spulle nodig die misschien jaren nadien nog schade aanrichten.

Wundagore
27 juni 2005, 18:18
Gebt toch van die kleine tennisraketjes me stroom op. Da int groot maken, dan hebde toch geen chemische spulle nodig die misschien jaren nadien nog schade aanrichten.
Zoals al eerder gezegt, waar gaat ge de stroomvoorziening halen.
Rusland is volgens mij ni bereidt om dat bedrag op te hoesten.

Time
27 juni 2005, 19:18
gewoon een hele kolonie insectenetende dieren invoeren, als er daar dan wat te veel van zitten is dat toch niet zo erg als die hinderlijke insecten?

geef es een voorbeeld? welk insect?:)

TimeFtw
27 juni 2005, 22:51
Misschien gewoon de mesthoop verbranden? Of ingraven ofzo, zo groot kan die toch ook niet zijn?

m***
27 juni 2005, 23:36
geef es een voorbeeld? welk insect?:)

spinnen, kikkers, vleermuizen, ...

Stereotraxx
27 juni 2005, 23:39
heb vandaag ook iets grellig meegemaakt mee een soort vliegen, peis dat nog iet anders wazs mor kennet nie, we gaan de boosen van bel in hier ik en ne maat en kome wa vliegskes rond ons vliegen, ik mep er 1 van neer en opeens komt er echt nen hele zwerm van die beestjes nor mij, zijn naar den auto gelope en die bleve maar achtervolgen, betrouw die beestjes ooknie meer ze, mja ginder ware et er prolly nen hoop meer

Boris Barowski
28 juni 2005, 00:00
massaal verdrinkingsvallen met iets zoet tesamen met natuurlijk het wegnemen van de mest

zou dat niet helpen ?

B.

Fujiwara
28 juni 2005, 00:08
Kunnen ze die mesthoop ni verplaatsen enkele km verder zodat de vliegen daar naar toe trg gaan en ni zo in da dorp hangen?

Vliegen worden aangetrokken ook door zoete dingen. Misschien een grote put graven plastiek inleggen en daar vele liters cola ofzo in. VEEEl vliegen daarin en verdrinken.

m***
28 juni 2005, 00:09
vliegenkorrels zetten zou mss ook wel helpen, als je ziet hoeveel wij er daarmee vangen.

Easter~Egg
28 juni 2005, 13:18
Ik heb dat ook es gehad.. Ik was op zee samen met men vader z'n boot. HIj was gaan duiken en ik bleef op het dek.
OPeens zo'n zwerm vliegen, stuk of 1000 ofzo, ik ben vlug in de kabine gekropen en die bleven zo tegen da glas tikken :confused: echt weird

-=DT=- CyBeRFoX
28 juni 2005, 13:29
het verhaal is imo nie echt overdreven, ma ze vertellen er niet bij dat het maar een dorp is van 50 huizen (dat is mss nog geen 300 man)

http://www.inthenews.co.uk/quirky/animals/villagers-go-buzz-erk-$16025351.htm

Skwieker
28 juni 2005, 17:39
300 man maar ? Precies of ze daar geld in gaan stoppen.

Time
28 juni 2005, 18:40
spinnen, kikkers, vleermuizen, ...

ja, en dan zit ge met een teveel aan die beesten...

Quxan
28 juni 2005, 19:50
ja, en dan zit ge met een teveel aan die beesten...
dan een pak ooievaars laten komen om die kikkers op te eten :unsure:

moet echt wel goor zijn dat alles onder de vliegen zit, kzou een sproeivliegtuigje met wat DTT nemen, tzal rap gedaan zijn met de bugs :)

DGEN
28 juni 2005, 21:40
goh...ik word al gek als er zo een dikke bromvlieg in mn kamer rondvliegt...dat gezoem...en nog maar te zwijgen van die smerige vliegen die zo een beetje blauw kleuren :/ .....nu zitten ze daar wel een tijdje opgescheept met miljoenen vliegen :/ .....moet je eens inbeelden als dat hier in belgie was :$

Easter~Egg
28 juni 2005, 23:18
Hier in België vrees ik dat die vliegen maar een kort leven gaan hebben..

Avilowca
30 juni 2005, 12:20
kan zo'n zwerm vliegen zichzelf in stand houden of sterven die uit na X aantal maanden ?

SlashDotCom
16 juli 2005, 22:05
Hier in België vrees ik dat die vliegen maar een kort leven gaan hebben..
Explain :/

Time
17 juli 2005, 00:24
Explain :/
wij hebben wél de middelen om zoiets te bestrijden

Mr. SLASH
18 juli 2005, 02:42
ik vraag mij af waarom ze dan vliegenmeppers uitgevonden ebben , en nu zeker van die tennisraketjes zo ,

als ze allemaal samen zich daar een paar dagen mee bezig houden zal het meerendeel wel dood zijn toch .
juist zoals soms een heel straat zich een dag bezig houdt met zwerfvuil op te ruimen .

m***
18 juli 2005, 12:58
ik vraag mij af waarom ze dan vliegenmeppers uitgevonden ebben , en nu zeker van die tennisraketjes zo ,

als ze allemaal samen zich daar een paar dagen mee bezig houden zal het meerendeel wel dood zijn toch .
juist zoals soms een heel straat zich een dag bezig houdt met zwerfvuil op te ruimen .

:rofl: :rofl: dat meen je nu toch niet?

-Helld0g-
19 juli 2005, 23:49
moest er daar iemand met een kar met een stuk of 10 van die antivlieglampen rond ne generator zou rondrijden 's nachts en in en rond die huizen es gaan, zou da zo erg zijn?

ok het is belachelijk kleine schaal, maar zou wrs het goedkoopste zijn en die mensen nog 4 maanden uit hun huis laten leven zou hun nog minder opbrengen (groententuin ed. zouden in het honderd lopen dus hun terugkomst zou nog meer complicaties met zich mee brengen)

PS: benzine op die mesthoop