PDA

Volledige versie bekijken : Dilemma aantal uren wiskunde

tjampie
5 juni 2005, 10:20
Hallo allemaal

Het schooljaar eindigt bijna en ik moet een keuze maken welke richting ik in het 5de wil volgen. Nu doe ik Wetenschappen Wiskunde. Nu ik weet zeker dat ik verder Wetenschappen wil studeren, het probleem ligt zich bij de wiskunde. Vanaf het 5de jaar zijn er keuzeuren die je zelf mag opvullen. Nu kan je je 6 uur wiskunde die automatische krijgt nog bijvullen met 2 uur en dan kom je eigelijk op een 8 uur wiskunde richting. Ikzelf ben redelijk goed in wiskunde ( 85% vorig examen ) en ik dacht 8 uur te doen. Mijn vraag is gewoon , maken die 2 uur nu zoveel verschil, qua punten ,is het de moeite als je weet dat ik later theoretisch fysica wil gaan studeren. Tussen die keuzevakken zijn er nog vakken die ik zeer graag zou doen. Ik ben ook bang dat mijn punten een serieuze duik zouden nemen als ik 8 uur zo volgen. Nu zullen al de wiskunde " kraks " in mijn klas 8 uur volgen. Dus als ik 6 uur zo doen dan zou ik eigelijk wat overschot hebben in de 6 uur.

Bedankt op voorhand

Michiel

EternalSilence
5 juni 2005, 10:23
heum...
ik denk nie da uw punten zo een 'deuk' zullen hebben, je moet wel rekening houden dat je wss wat zal zakken, wat vrij normaal is.

8uur wiskunde is wel veel, kunt u verw8ten aan een sh*tload van theorie imo
maar als ge 85% hebt voor 6uur wiskunde gade wss rond de 75-80% zitten voor die 8uren wiskunde

SkateDivision
5 juni 2005, 10:24
Ik zit nu ook op wet-wisk en moet voor volgend jaar ook mijn richting kiezen naar het 5de jaar toe. Mijn wiskunde valt wel ietwat tegen 65% max, maar ik ben bij de betere van de klas. Ik ga dan ook geen 8u wiskunde doen, maar 6 omdat ik het niet wil riskeren om mijn jaar te moete dubbelen.

Maar als je zoals jezelf 85% hebt, dan moet het zeker te doen zijn om 8u wiskunde te doen. En het is nogal vanzelfsprekend dat je, als je naar je hogere studies toe gaat, je daar veel minder problemen met wiskunde gaat hebben aangezien je een veel bredere basis hebt.

Ik zou in jouw geval geen seconde twijfelen hoor, laat die wiskunde maar komen ;)

Ether
5 juni 2005, 10:28
Als je later fysica wil doen, zouek je zeker aanraden om 8u wiskunde te doen, hoe meer wiskunde je nu al ziet hoe beter, want volgens mij gaat dieje fysica en wiskunde aan den unief nie te onderschatten zijn

dus pakt maar 8u, nie twijfelen!
/edit: @ hierboven

ku toch proberen 8u te doen? ik heb 6u gedaan, en halverwege et 5de zijn der bij ons 2 bijgekomen die 8u hadden geprobeerd.. Wie nie waagt nie wint e :p
maar idd, 8u wiskunde is redelijk moeilijk mja, als je goe wiskunde kan en je doet et graag..

russian
5 juni 2005, 10:29
Je geeft aan theoretische fysica te willen studeren (Universiteit). Je kan dan enkel baat hebben aan 8h wiskunde. Het is meer dan mogelijk met zes uur, maar hoe meer inzicht hoe beter :). WeWi 8h! Succes.

tjampie
5 juni 2005, 10:29
Nu heb ik horen vallen bij een paar kenissen dat het verschil tussen de 6 en 8 niet groot is, de 8 zien eerder wat simpele uitbreidingen. Het probleem is dat ik zeer graag wiskunde doe, maar tussen die keuzevakken zitten er ook nog zeer intressante dingen( filosofie etc ). Nu heb ik enkele weken terug het CLB op bezoek gehad op mijn school. We kregen een paar fiches wat je laten in de universiteit kon studeren. Fysica stond achter de 8 uur wiskunde, maar tussen haakjes stond er dat het met 6 ook te doen is.

Bedankt voor de vele reply's.

MilM
5 juni 2005, 10:30
ist fysica aan den unief da ge later wilt doen ?

anders stelt die 8u wiskunde van niveau weinig voor me wa ge later zult zien ...
als ge wiskundige richting aan unief wilt doen moeje zoiezo weinig problemen hebben met de wiskunde in het middelbaar, zelfs met de 8u

8u is idd een betere basis voor wiskundige richtingen, maar zelfs me 6u zou ge een voldoende grote basis moeten hebben om gelijk welke wiskundige richting te volgen later

Quxan
5 juni 2005, 10:33
Nu heb ik enkele weken terug het CLB op bezoek gehad op mijn school. We kregen een paar fiches wat je laten in de universiteit kon studeren. Fysica stond achter de 8 uur wiskunde, maar tussen haakjes stond er dat het met 6 ook te doen is.
wat je ook doet: NIET NAAR LEERKRACHTEN/CLB LUISTEREN IVM JE STUDIEKEUZE!!! mij hebben ze ook vanalles afgeraden, me proberen e ontmoedigen etc... kben (extreem) blij dat ik niet geluisterd heb...

MilM
Nu heb ik horen vallen bij een paar kenissen dat het verschil tussen de 6 en 8 niet groot is, de 8 zien eerder wat simpele uitbreidingen. Het probleem is dat ik zeer graag wiskunde doe, maar tussen die keuzevakken zitten er ook nog zeer intressante dingen( filosofie etc ). Nu heb ik enkele weken terug het CLB op bezoek gehad op mijn school. We kregen een paar fiches wat je laten in de universiteit kon studeren. Fysica stond achter de 8 uur wiskunde, maar tussen haakjes stond er dat het met 6 ook te doen is.

hoh, de belangrijkste wiskunde zieje echt wel in die 6uur
ikzelf heb 8uur gedaan, en al het zeer belangrijke kwam voor in die 6uur

natuurlijk zijn er altijd dingen dieje in die 2uur extra zult zien da later nuttig kan zijn
maar da mag geen probleem zijn
da haalt ge me gemak zo op in een zware richting als fysica
6uur is genoeg basis om gelijk welke wiskundige richting te doen

het feit blijft natuurlijk dat 8u voor richting fysica zoiezo beter is dan 6u
maar als je echt geintresseerd zijt in nog andere vakken ...
ge zult nog genoeg wiskunde zien in uw leven
persoonlijk zouk toch voor die 8u gaan
en als je er moeilijkheden mee hebt (wa nie zou mogen), dan weet je direct da je al geen fysica aan den unief moet gaan studeren later

Ether

lol, da van die filosofie interessant is bullshit :) Wa da je int middelbaar ziet van filosofie is gewoon de bekende namen, plato enzo, en je ziet wa teksten van hun enzo, totaal nie interessant, da is gewoon, jah, algemene vorming

Kzou die 8u nie laten voor filosofie of eender welk keuzevak, zeker nie!
als je filosofie interessant vind moede da maar later doen aan den unief, maar zeker nie int middelbaar me zo'n argumenten afkomen, believe me :)

EternalSilence
5 juni 2005, 10:36
@Quxan gelijk hebt ge
ze hadden mij afgeraden om naar het IW te gaan ... bon eerste jaar was miss een beke moeilijk.. maar had in het 2de IW al een endresultaat van 73% :eek:
allee als ze dan zeggen da ge geen IW moet doen, en dan zoveel haalt .. begint ge toch wel te twijfelen aan die mensen hun mening ...

(ps:: zit nu nie meer in IW, maar in ICT :p)

Quxan
5 juni 2005, 10:38
Kzou die 8u nie laten voor filosofie of eender welk keuzevak, zeker nie!
als je filosofie interessant vind moede da maar later doen aan den unief, maar zeker nie int middelbaar me zo'n argumenten afkomen, believe me :)
afaik heeft gelijk welke richting op de unif (inleiding tot) filosofie(sch denken)... echt een k*tvak, totaal nie geestig...

zou ik jouw zijn zou ik 8u pakken

MilM
5 juni 2005, 10:39
@Quxan gelijk hebt ge
ze hadden mij afgeraden om naar het IW te gaan ... bon eerste jaar was miss een beke moeilijk.. maar had in het 2de IW al een endresultaat van 73% :eek:
allee als ze dan zeggen da ge geen IW moet doen, en dan zoveel haalt .. begint ge toch wel te twijfelen aan die mensen hun mening ...

(ps:: zit nu nie meer in IW, maar in ICT :p)

er is maar één persoon capabel om zo'n beslissingne te nemen en da zijt gijzelf

zo'n zaken kunt ge nie afleiden uit uw punten
wel uit de verhouding punten/tijd daje er voor nodig hebt

tjah, ge kunt slechte punten hebben gewoon doordaje er niets voor gedaan hebt
en ge kunt goeie punten hebben, maar er wel superveel voor moeten doen (te veel tijd insteken)

dus altijd zelf uw beslissingen nemen en u zeker nie laten leiden door CLB, wan das idd dikke zever zoals hierboven gezegd

simpele duif
5 juni 2005, 10:41
Kzal eens mijn verhaal schrijven:

Ik zat verleden jaar in LWI, daar hadden we 5u wiskunde...
Dan zijn we met 5 man uit die klas overgestapt naar WeW8, en ik moet zeggen: het is het echt waard!
De moeilijkheidsgraad is niet zoveel groter, je ziet gewoon een stuk meer in die extra uren die je hebt. Wij hebben nu bvb 1 boek meer gedaan dan de WeW6, en dat is ruimtemeetkunde..., voor de rest was het allemaal hetzelfde... (2 boeken analyse en 1 boek matrices)

In het vierde jaar LWI had ik 79%, en voor wiskunde zat ik daar net boven.
In het eerste semester van dit jaar was het van mij wel zo dat mijn punten een beetje gedaald waren (zo'n 2 %, wiskunde iets meer), maar volgens was dat gewoon omdat het een grote verandering was. Nu in het tweede semester zit ik voor wiskunde een stuk boven de 80 en het totaal van mijn dagelijks werk zit daar ook een stuk boven.

Dus: als het je interesseert, zeker doen! Ik ben alvast blij dat ik het gedaan heb :)

prozackx
5 juni 2005, 10:44
kzit nu int 5e wewi en kheb 6 uur wisk gekozen, en dat beviel me best. Een paar van men maten kozen 8 uur, en nu gaan die allemaal 6 uur kiezen in het 6e :p. Que punten haalt dat niets uit voor je wiskunde, die 2 extra uur (seminarie) zijn een volledig ander vak

tjampie
5 juni 2005, 10:46
kzit nu int 5e wewi en kheb 6 uur wisk gekozen, en dat beviel me best. Een paar van men maten kozen 8 uur, en nu gaan die allemaal 6 uur kiezen in het 6e :p. Que punten haalt dat niets uit voor je wiskunde, die 2 extra uur (seminarie) zijn een volledig ander vak

tjah normaal waren de 2 uur extra wiskunde bij ons ook totaal iets anders, maar onder aandringen van Wiskundeleerkrachten zijn die 2 uren gewoon extra, en niet iets totaal anders.

SkateDivision
5 juni 2005, 10:46
Als je later fysica wil doen, zouek je zeker aanraden om 8u wiskunde te doen, hoe meer wiskunde je nu al ziet hoe beter, want volgens mij gaat dieje fysica en wiskunde aan den unief nie te onderschatten zijn

ku toch proberen 8u te doen? ik heb 6u gedaan, en halverwege et 5de zijn der bij ons 2 bijgekomen die 8u hadden geprobeerd.. Wie nie waagt nie wint e :p
maar idd, 8u wiskunde is redelijk moeilijk mja, als je goe wiskunde kan en je doet et graag..

Bij ons zijn er denk 'k geen die 2u semenarie wisk nemen, en ik moet nu al vrij veel leren dusja, ik ga gewoon 6u wisk doen en zie wel wat er van komt :)

simpele duif
5 juni 2005, 10:52
dat van dat seminarie wiskunde is zeker niet overal zo, bij ons waren dat ook gewoon extra uren wiskunde, en tis best, want dat seminariegedoe is zo nutteloos eh

prozackx
5 juni 2005, 10:56
in die 2 extra uren deden die dingen als de gulden snede en kegelsnedes enzo. Er zaten ook en paar creatieve momentjes tussen...

/\quila
5 juni 2005, 10:56
Het hangt er allemaal vanaf hoe jou school de twee extra uren invult.
Ikzelf volg 8u hopelijk laatste jaar, wat wij hierbij zien is een zeer groot verschil met de 6urige cursus.

Er worden veel meer bewijzen gezien, de zwaardere oefeningen worden gemaakt, en bovenal wordt het wiskundige neusje van de zalm (voor het middelbaar dan toch) gezien, nl analytische meetkunde. Hierin worden alle technieken die je doorheen je wiskundige carière hebt gezien samengebracht. Dit gaat leiden tot zeer abstracte redeneringen, je kan het niet meer visueel voorstellen (visueel correct), maar je moet aan de hand van je kennis je resultaten interpreteren.
Wat wij bv zeggen als een 6uurige aan ons vraagt wat we vandaag gezien hebben, antwoorden we altijd: evenwijdige rechten snijden in twee punten (projectief bekeken).
Deze abstractie gaat worden gebruikt om kegelsneden te kunnen bestuderen.

Wat ook een voordeel is, is dat je heel wat trucjes gaat leren, stelsels oplossen, ... ; ook ga je een andere denkwijze aangeleerd krijgen.

Als je theoretische fysica wilt gaan studeren zou ik je het zeker aanraden.

Groeten,
Geert

VinceFeet
5 juni 2005, 10:57
Ik heb in het vijfde voor 6uur wiskunde gekozen en ik ben dat vijfde nu aan het dubbelen. :)

Maar ik zou je die 8uur wel aanraden, als ge echt geïnteresseerd bent in wetenschappen. Maar het gaat wel zwaar zijn (maar niet onmogelijk). Maar aangezien je afgelopen examen nog zo'n goede punten zou ik daar niet aan twijfelen hoor! Wie niet waagt, niet wint! (overstap van 8u naar 6u is geen enkel probleem)

Succes ermee!

Unnamed
5 juni 2005, 11:24
Ik had 8 uur wiskunde gedaan vroeger, en ik beklaag het me niet. Die extra uren zijn gewoon niet moeilijker, ik vond ze zelfs makkelijker. Je moet uiteraard meer kennen dan de mensen van 6 uur, maar die extra kennis kan je zeer handig gebruiken voor een wiskunde-intensieve richting zoals fysica.

Zo heb ik enkel leren rekenen met matrices in 8 uur wiskunde, en de mensen van 6 uur hadden dat niet eens gezien. Ze wisten niet eens wat een matrix was :p

En hoe dan ook, de wiskunde die je gaat krijgen op universiteit is VEEL moeilijker dan 8 uur wiskunde. Ik haalde op school makkelijk 85% op 8 uur wiskunde, en nu op universiteit ben ik al blij als ik geen tweede zit heb.

*zucht* ik wou dat ik weer op school zat... Toen was alles zo veel makkelijker :p

Insano
5 juni 2005, 11:35
Ik ga volgend jaar WiWe 8h doen, gewoon omdat ik het graag doe en er goed op haal (90%).

Ik zou, als je 85% haalt, gaan voor 8h. Later zal je er zeker geen spijt van hebben (gehoord van mijn broer die in nu tweede jaar geneeskunde zit).

MaDDie
5 juni 2005, 11:38
Ik heb ZEER bewust voor de 6u gekozen.
Het is niet dat ik de 8 uur niet aankan, maar ik ben een beetje euhm... Tam :D
Dus 6 u is goed voor mij. Ik haal zeer goede punten zonder er veel voor te doen. Altyd +- 80 % dus daar ben ik zeer blij mee:D

dewey
5 juni 2005, 11:42
kzou ook voor 6uur gaan ... 't grootste deel wage in 8uur ziet, gade grotendeels niemeer nodig hebbe in wage daarna wil studere wss ... en als 't wel zo is , dan leert ge da op da moment wel .... door voor 6uur te kiezen, ga je wss 2uurtjes duits krijgen? ben je net iets meer mee imo...

greetz

QplQyer
5 juni 2005, 11:51
Doe de acht uur maar, tot voor het BaMa systeem zaten de eerste kan fysica en de eerste kan wiskunde in hetzelfde jaar (met als enig verschil dat de fysica practicum fysica hadden en de wiskunde practicum wiskunde).

't zal allicht wel gaan met zes uur, maar dan ga je sommige dingen nooit gezien hebben (lineaire algebra) en nieuwe dingen zijn soms beu om te blokken ;)

KaZhAn
5 juni 2005, 11:54
Vroeger ook 8 uur wiskunde gedaan (kwas der redelijk goed in en ik vertikte het Duits te volgen dat ge bij 6 uur wel hebt :p).

Verschil in niveau en hoeveelheid tss 6 en 8 uur was groot bij ons, dikke pil ruimtemeetkunde extra, de moeilijkere oefeningen, moeilijkere ondervragingen: alles gewoon een ietwat hoger niveau. Als ge fysica wilt volgen (wat een moeilijke richting is en zeer wiskundig) raad ik u zeker de 8 uur wiskunde aan. Niet zozeer omdat ge dan op theoretisch wiskunde gebied hoger staat (verschil tss univ en middelbaar is enorm voor wetenschapsrichtingen) maar (afhankelijk van uw school) hebt ge u wat mogen verdiepen in moeilijkere vraagstukken en zeker met ruimtemeetkunde in abstracter denken (fysica is nogal een abstracte wetenschap, niks 'tastsbaar').

maw: ik raad u zeker 8 uur aan, voor lagere punten moet ge gene schrik hebben (die zullen wel wat zakken, daar niet van): ma wat zijn 2% minder in totaal op uw rapport ivm wat meer voorbereiding op abstracte wetenschappen?

Flipkikker
5 juni 2005, 11:57

wtf???

simpele uitbreidingen my a**,
ik zit in 5e We 8u Wiskunde en officieel is dat slechts 2u uitbreiding, maar in de praktijk wordt nog altijd dezelfde leerstof gegeven als vroeger in de 8u wiskunde
onze wiskunde leerkracht geeft ook les aan de 6u en zegt (en ik hoor dat ook van die leerlingen) dat wij veel meer leerstof zien.
meer theorie en nieuwe leerstof die de andere niet zien, wij hebben bvb uitbreiding fysica gehad in wiskunde, elektrische netwerken met alle wiskundig afgeleide theorie erbij
het is zeker niet te onderschatten, maar als ge graag wiskunde doet en ge hebt genoeg inzicht zou ik er aan beginnen als ik jou was ;)

mijn enige probleem is het leren, veel leerstof, inzicht heb ik nog redelijk, maar geen zin om te leren :(
nu wordt het blokken om derdoor te zijn :doh:

Mvg Flipkikker

Tweak37
5 juni 2005, 12:17
Dus als ik het goed begrijp is eht in sommige scholen zo da ge 6 uur wiskunde hebt zoals de 6 uurs, en dan twee uur extra met moeilijkere oef of speciale dingetjes ofzo?

zo vreemd, extra ure wiskunde? bij ons is da egwoon 8 uur wiskunde die bij elkaar hore, en echt wel op een veel hoger niveau als de 6 uurs hoor... Nix geen twee extra speciale uurtjes ofzo. De 8uurs, das een klas :) Maja int vrije onderwijs is da blijkbaar anders.

Fighting Hobbit
5 juni 2005, 12:20
Bij ons is der 7, 5 en 3 uur...
Maar wij hebben bij de 7uur een vervanger al een half jaar, die kan dus geen les geven en nu zitten de 5 uur voor op ons, wij hebben ook 2 dagen en zij 1 voor het exame, dat wel de zelfde leerstof omvat...

dslayer
5 juni 2005, 12:43
8 uur is overkill.
Maar 6 uur is toch tenminste een must als je later in een wiskundig georienteerde richting wilt verderstuderen. tenminste dat ondervindt ik nu zelf toch.

pit24
5 juni 2005, 12:45
Ik kan alleen mijn ervaring meegeven die ik heb.

Ik ben redelijk goed, zonder te leren haalde ik 70-80 int 4de.(voor wiskunde)
Nu int 5de heb ik 6uur+2uur seminarie wiskunde.

En tis nogal moeilijk uit te leggen ma de 6uur (die iedere wiskunde richting krijgt) is echt wel vééééééél moeilijker als vorig jaar (dit rapport wel 69% maar mijn andere rapporten rond de 60%....MET leren...)

De 2uur seminarie zijn nu (het 2de semester, eerste semester was easy) nog moeilijker als de 6uur, maar dat is geen probleem omdat het exaam hierbij maar op 33% staat van de punten en de ander 66% zijn niet zo moeilijk te halen :p

Volgend jaar is dit echter anders.(in het 6de) De 2uur uitbreiding wiskunde die ik dan krijg zal dus moeilijk zijn en 100% van de punten staat opt exaam.

Dat wordt dus afzien volgend jaar :/ in ieder geval vond ik de wiskunde van vorig jaar niet te vergelijken met die int 5de

goniometrie en een shitload aan bewijzen bij analyse is niet grappig zeg ik u!

Fighting Hobbit
5 juni 2005, 12:50
Pit heeft gelijk als ge wilt meekunnen in 5de mee 6-7-8 uren moete ge toch al minstens rond de 85% zitten op uw eindexame wiskunde int 5de en dan nog heb ik der dit jaar zien sneuvelen...

*trust*
5 juni 2005, 12:54
Kijk het hangt er vanaf of u school ECHT 8 uren wiskunde geeft of 6+2u seminarie
Bij ons krijgen de 8uurs twee uur seminarie. Hierin bekijken ze GPS, het weer, ellipsen, enz... Het grote verschil is eigenlijk dat de 8uurs vaak moeilijkere en meer oefeningen maken dan de 6uurs en iets minder theorie.

Voor de rest is dat bijna hetzelfde.
Pas wel op:: wiskunde int 4e of int 5e is een pakske anders. In het 4e kunt ge es wa lessen sloom zijn en niets doen. In het 5e is dit niet zo goed voor je punten en je moet dan ook je wiskunde zeer regelmatig leren om mooi mee te kunnen!

Verder moet wiskunde je ook interesseren e :sop: :)
Ik heb mijn 2uurtjes seminarie ingewisseld voor Spaans en filosofie :woohoo:

6 of 8u wiskunde maakt sinds kort niet veel meer uiten om te KUNNEN voor studeren. Het is echter wel aangeraden dat je 8u hebt gevolgd als je bv ind.ing. gaat volgen ofzo e

En dat je 85% op einde hebt gehaald van het 4e is mooi, maar ik zeg het nog:
de wiskunde die je int 5e krijgt moet je meer "snappen" ipv gewoon wat
formuletjes toe te passen :)

mvg*trust*

*edit*

pit24: bewijzen bij analyse die zijn echt shit :p . Kvind die toepassing op afgeleiden ook best wel....euhm......fascinerend :sop:

Bontus
5 juni 2005, 13:00
kies zeker voor 8 uur. Ik heb ook voor die moeilijke keuze gestaan, en ik was al zeker dat ik later iets wetenschappelijk ging doen/zeker niets met talen. Maar de meesten gingen 6 uur kiezen en ik dacht ja zoveel verschil zal het wel niet maken. Dus nu heb ik er spijt van dat ik geen 8 uur had gekozen. Bij ons op school had je dan geen Duits en geen Wetenschappelijk Tekenen in de plaats van die 2 uur wiskunde die je meer had, en ik heb veel gevloekt op Duits echt waar. Nu ik dus Industrieel Ingenieur doe lukt de wiskunde wel, maar als ik mensen hoor die 8 uur hebben gedaan, ja die hebben gewoon op alles langer geoefend en meer gezien.
Het is hier nog goed gekomen, maar ik raad toch die 2 uurtjes wiskunde extra aan, zoveel gade der nie op zweten. Niets in vergelijking dat het zweet dat ge spaart voor later.

Fighting Hobbit
5 juni 2005, 13:06
*edit*

pit24: bewijzen bij analyse die zijn echt shit :p . Kvind die toepassing op afgeleiden ook best wel....euhm......fascinerend :sop:

U vergeet de boeinde stelling in de edele wetenschap der ruimtemeetkunde :oink:

exploder
5 juni 2005, 13:09
Ik twijfel daar ook bij, khad wel ma 68 vorig trimester maar da komt omdak der bijna niet voor deed (kbegon der dag dervoor aan en kleerde dan ng minder dan mensen die dagen dervoor al voorbereid hadden...)

dusja als ik wil kan ik die 8uur wel aan maar is dit wel nodig? aleeja ik zou et ni doen omda wiskunde me interesseert (wnt et interesseert me ni, ma de meeste vakken interesseren me eiglijk ni meer ma kwil gwn goe diploma hebben) maar eerder als je het nodig hebt bij latere studierichtingen (kweet ng ni wak wil doen later, ma tzal wsl wel zware richting worden)

edit: ik twijfel vooral omdak al gehoord eb daje op veel scholen geen 8u wisk meer kan doen omda die 2 uren overbodig zijn

Kwertie
5 juni 2005, 13:19
ik had in het 4de jaar 2De trimester 45%
ik zit nu in 6de economie-wiskunde 7 uur (6+extra uur "vrijwillig")
en ik geraak er verder door, weliswaar op het randje maar kom :p

SweetEmmaRose
5 juni 2005, 13:27
probeer t en als t echt ni lukt, verandering naar wet + minder wisk

Destroyer
5 juni 2005, 13:27
8 uur: meer (logisch), en een hogere moeilijkheidsgraad, vooral interessant als ge later ingenieurstudies gaat doen (burgerlijk en bio), of fysica of iets dergelijks (WeWi is dan wel aan te raden tov LWi)
6uur: (wat ik doe) een goede basis, voor de niet zo superslimmen :p ge kunt hier nog alle kanten mee uit, ook bio ingenieur etc maar dan zulde toch zoals de boekskes zeggen "extra gemotiveerd" mogen zijn.

pit24
5 juni 2005, 13:58
*edit*

Ook al zijn die erg abstract en komen ze met velen...die zijn nog wel ergens te doen, die ongeziene van goniometrie DAT zijn de allergrootste fucking klootzakken. :angry: :angry:

(kem trouwens net al mijn bewijzen gezien zi :p )

Toepassingen van afgeleiden vind ik op zich ni zo moeilijk (hol, bol, hogere afgeleiden,l'hopital, lagrange,...)

maar de uitbreidingsoefeningen erop zijn hard.
Van die rotte vraagstukken met 3-4 onbekenden :sop:

Arg, tijd om is terug te gaan leren.

Flipkikker
5 juni 2005, 15:41
Pit heeft gelijk als ge wilt meekunnen in 5de mee 6-7-8 uren moete ge toch al minstens rond de 85% zitten op uw eindexame wiskunde int 5de en dan nog heb ik der dit jaar zien sneuvelen...

dan heb ik een probleem voor de eindexamens dit jaar,

int 4e jaar voor wiskunde:
1e periode: 47% GEBUISD
2e periode: 72%
3e periode: 81%

nu int 5e jaar we-8u wi:
1e periode: NET ERDOOR
2e periode(dagelijks werk): GEBUISD
3e periode: hopelijk schoon derdoor (3e periode moete de leerstof van de 2e periode nog kennen aangezien we toen geen examens hadden)

zo goed als al men dagelijks werk deze laatste periodes ben ik voor gebuisd van ieder vak :(
dus hopelijk laten ze mij erdoor als men examens goed erdoor zijn :angry:

pipoclown
5 juni 2005, 15:58
ik moet zeggen dat het aantal uren wiskunde dat ge gehad hebt in het middelbaar nu ook niet zo veel wil zeggen in het hoger onderwijs. Het is daar vooral uw inzet die telt.

Ik heb zelf maar 4 uur wiskunde gehad in het middelbaar en aan de KUL vertelde ze me dat ik het daarmee zeer moeilijk zou hebben met mijn statistiek in 1e kan. Dat was uiteindelijk helemaal niet zo. Met een beetje inspaning had ik er nog een 14.

Zo ken ik ook iemand die Grieks latijnse gedaan had en dus maar drie uur wiskunde in het middelbaar had en toch grote onderscheiding had in 1e kan burgerlijk ingenieur.

Het is dus vooral uw inzet die telt in het hoger onderwijs. Een basis is mooi meegeneomen natuurlijk, maar een gebrek eraan is niet onoverkomelijk.

sneax
5 juni 2005, 16:03
Thangt er van af, ge kunt eigenlijk volledig kiezen aan de hand van of dagge graag wiskunde doet of ni. Volgens mij zou gij direcht 8 uur kunnen volgen want kdenk dat ge het nog redelijk graag doet ook aan uw tekst te lezen.

Veel voorbeeld haalt ge daar ni persé uit voor latere studies, kbedoel ik heb 6 uur gedaan en kdoe nu informatica aan de unief - wiskunde is dus redelijk belangrijk. Het verschil met 6u en 8u in mijn cursussen is misschien 3 of 4 pagina's die gij al nekeer gezien zult hebben en ik niet (van de 600 pagina's tellende cursus), da zijn dan ook meestal de gemakkelijkere dingen - dus veel verschil zit er voor later niet in. Ge wordt wel al gewoon aan veel wiskunde in uw leven dus daarvoor ist misschien beter dunno.

killgore
5 juni 2005, 16:09
Ik ga nu afstudere aan 8 uurs richting en moet eerlijk zeggen:

bij ons op school ligt het verschil tussen 6 en 8 uurs echt immens hoog hoor. Wij zien redelijk wat meer, en dat is dan geen belachelijke uitbreiding. En de zaken die beide richtingen hebben zijn bij ons meestal dieper uitgewerkt (wij gaan meestal de moeilijkere prob. aanpakken, 6 uurs niet).

Dit kan mssch hautain lijken, maar zo is het wel.

Nu, in het 4e had ik iets van een 75-80 (ik leerde bijna niets, dus vre schoon score imho). In het eerste semester van het 5e jaar heb ik dan wel men klop gekregen, ik was nl. gebuisd vo men examen. Dat heeft me wel geleerd wanneer ik moest werken, ik ben nog altijd redelijk tam als het op leren aankomt, maar ik weet nu veel sneller te zeggen: NU moet ik leren. Resultaat: dit jaar haal ik zonder veel problemen 70% (ter vergelijking: winnaar vwo zit in men klas en die haalt mssch 77-78 :)).

Ik raad het echt aan, zeker als je in een wetenschappelijk getinte richting wilt voortstuderen.

Ik denk wel echter dat het verschil tssn 6 en 8 uurs zwaar afhangt van school tot school,

Holy Paladin
5 juni 2005, 16:11
thangt mss ook af van beeckman he killgore :p

Kwertie
5 juni 2005, 16:15
het 'boeit' me wel hier zo te lezen da er nog zoveel slimme (ma vooral werkende) mannen rondlopen :p
Ikzelf ga pas leren als ik een buis heb gehad :$ dan haal ik dat wel weer op met een 70 ofzo, om dan gemiddeld op +/- 60 uit te komen

enfin, niet twijfelen & 8 uurs pakken, kdenk dat iedereen het hier over eens is ;)
--> en nu ga ik leren :p ...

morbus`
5 juni 2005, 16:19
Tiens 6u bestaat toch niet meer?
Het is toch gewoon 5u 7u en 8u?
En in het 4de bestond 6u ook al niet meer, maar was 5u het hoogste..

Ik zat dus in die 5u (in het 4de) en mijn wiskunde was niet zo denderend dus ik deed dan gewoon 5u wiskunde (Latijn-Wetenschappen), maar dit is echt veel te simpel..
Ik had liever 7u gedaan >_>...

The Black Adder
thangt mss ook af van beeckman he killgore :p

die heeft er wel iets mee te maken ja ;)

ik sluit mij aan bij killgore (kzit in dezelfde klas :) )
belangrijkste in de 8 uur is bij ons dat ge leert werken + wij zien veel extra leerstof (nu differentiaalvergelijkingen, iets dat ge normaal pas ziet aan de univ)

wij zijn vorig jaar met 12 begonnen in't 5de, nu nog met 7 over

breez
ik doe 6 uur wiskunde en vind dat al meer dan genoeg

8 uur vind ik overbodig... met een 6 uur richting kun je later even veel doen als een 8 uur richting dus ik zie niet in waarom je 8 uur zou pakken, tenzij je natuurlijk graag veel leert :p

Simonn
5 juni 2005, 16:25
Wees maar gerust dat als je 8u wisk. doet dat je toch redelijk zal zakken. Ikzelf heb een trimester 8u gedaan...idd een sh*tload aan theorie, ik kon het niet opbrengen om zoveel te leren en ben dan overgegaan naar de 6u (wat ook nog moeilijk genoeg is).
Ik ken enkele mensen die enorm sterk stonden in wisk in 4e jaar (90% en meer!!!!!) die nu rond de 50/55 grens zitten...
Als je het kan opbrengen om zoveel (dagdagelijks:s) wiskunde te leren, zeker doen. Als je dat niet ziet zitten kies dan vlug voor de 6u. Het is ook een niet te onderschatten richting en je kan ook alle richtingen uit.

(hangt trouwens ook af van school tot school, ikzelf zit in st.lodewijkscollege Brugge. Toch één van de betere (al dan niet beste :p) school op vlak van wetenschappen)

Musback
5 juni 2005, 16:31
8u is écht wel veel maar de biologie die ge bij 6u bijkrijgt is ook zeker nie te onderschatten... eigenlijk lopen de richtingen qua zwaarheid en intensiteit wel overeen

gewoon kiezen, wat heb je het liefst? meer wiskunde? of meer wetenschappen?

ik had gekoze voor meer wetenschappen :)
6u wiskunde was al wel genoeg vr mij :)

The Black Adder
5 juni 2005, 16:44
bij ons heeft de 6 uur 1 uur engels + 1 uur wetenschappelijk tekenen extra

voor wetenschappen is het dus hetzelfde

Insano
5 juni 2005, 16:47
Tiens 6u bestaat toch niet meer?
Het is toch gewoon 5u 7u en 8u?
En in het 4de bestond 6u ook al niet meer, maar was 5u het hoogste..

Ik zat dus in die 5u (in het 4de) en mijn wiskunde was niet zo denderend dus ik deed dan gewoon 5u wiskunde (Latijn-Wetenschappen), maar dit is echt veel te simpel..
Ik had liever 7u gedaan >_>...Sinds de hele hervorming, is 6 uur standaard bij de richtingen Latijn-Wetenschappen en Wiskunde-Wetenschappen. Daar kan je dan nog 2 uur bijkiezen, bv. twee uur wiskunde.

In onze school zitten de 8 uurs apart en hebben die een heel eigen lesprogramma (dus niet wiskunde met 6 uur en dan later 2 extra).

Simonn
5 juni 2005, 16:50
8u is écht wel veel maar de biologie die ge bij 6u bijkrijgt is ook zeker nie te onderschatten... eigenlijk lopen de richtingen qua zwaarheid en intensiteit wel overeen

gewoon kiezen, wat heb je het liefst? meer wiskunde? of meer wetenschappen?

ik had gekoze voor meer wetenschappen :)
6u wiskunde was al wel genoeg vr mij :)

De wetenschappen bij 6 of 8 zijn bij ons hetzelfde.
De 8 hebben er gewoon nog een extra uur bij de maandagavond en hebben geen filosofie...
3u fysica, 2u bio, 2u chemie en 1u aardrijkskunde dus

DGEN
5 juni 2005, 16:55
verschil is al enorm tussen de 4h en de 6h (k had op mtwe maar 4h..en de emt maar 3h)...wij zaten ook zo samen in de klas met de wewi en damn...verstonden geen kloot van die wiskunde :).....ma bon, k heb nog in stijl kunne afstuderen van aso :)....eerste raport 60, met buizen voor chemie (37) en wiskunde (40)....toch nog tegen het einde van het jaar 70% voor beide vakken kunnen halen ;) (bio was een drop van 90 naar 55 :p )

heerlijke tijden gehad op het middelbaar :bow:

Slayerbe
5 juni 2005, 17:02
op mijn school ist 6u + 1 uitbereiding
die uitbereiding is eigelijk gewoon wa klooien op de pc vo grafiekskes te tekenen enzo
en kvind analyse ook ni zo tof :( al een geluk da goniometrie al gepasseerd is

*trust*
5 juni 2005, 17:04
op mijn school ist 6u + 1 uitbereiding
die uitbereiding is eigelijk gewoon wa klooien op de pc vo grafiekskes te tekenen enzo
en kvind analyse ook ni zo tof :( al een geluk da goniometrie al gepasseerd is
goniometrie was nog een van de tofste dingen bij mij :unsure:

breez
5 juni 2005, 17:13
steekt serieus tegen hoor al die goniometrische getallen vanbuiten leren

moet ze al een jaar kennen en ken ze nu eigenlijk nog altijd niet :p

morbus`
5 juni 2005, 17:41
Sinds de hele hervorming, is 6 uur standaard bij de richtingen Latijn-Wetenschappen en Wiskunde-Wetenschappen. Daar kan je dan nog 2 uur bijkiezen, bv. twee uur wiskunde.

In onze school zitten de 8 uurs apart en hebben die een heel eigen lesprogramma (dus niet wiskunde met 6 uur en dan later 2 extra).

Bij ons is Latijn Wetenschappen:

Wiskunde 5u
Bio 2u
Fysica 2u
Chemie 2u
Aardrijkskunde 2u

Latijn Wiskunde:

Wiskunde 7u
Bio 1u
Fysica 2u
Chemie 2u
Aardrijkskunde 1u

Dus 6u bestaat niet meer bij ons, terwijl mijn school toch een van de beste is van Gent.

Tha_nOn
5 juni 2005, 17:54
ik doe wewi 8 uur, bij ons zitten de 6 en de 8 uren samen dus eigenlijk krijgen we maar 6 uur wiskunde maar diegene die voor 8 uur kozen kregen eerst een project wiskunde en daarna zelfstandig werk wiskunde (die stof moeten we niet kennen voor het examen maar er worden wel punten op gegevenà
diegene die 6 uur hadden moesten eerst ook verplicht da project wiskunde doen en nu doen zeij wetenschappelijk zelfstandig werk (dus eigelijk volgen zij 7 uur)

en het is dikke zever, dunno of het bij u die 2 uur echt extra wiskunde is die je moet kennen anders tjah
en mijn punten hebben wel ne serieuzen duik genomen van eind 70 naar 50,4 :/
achja:p

rbn-
5 juni 2005, 17:55
Lang leve de 4uur, ben echt niet goed in wiskunde jammer genoeg :(.

MilM
6 juni 2005, 23:39
maak da ventje keer nie bang

er doen er ier superveel alsof WeWi 8u supermoeilijk is
waar zitten ier al die burgies of licenciaten Wiskunde/fysica
ik kan mij moeilijk inbeelden da die me veel te studeren in het middelbaar 'maar' 50% - 55 % haalden

als je fysica aan den unief wilt doen, dan moeje zeker die 8u aankunnen
me gemak zelfs
en als te zwaar is, dan kun je nog zakken en eens nadenken of je wel fysica wilt volgen, wan da is nie bepaald de gemakkelijkste richting aan den unief ...
wan kveronderstel da ge dan voor master wilt gaan

u zeker nie ontmoedigen door overschatting
ge moet natuurlijk voor uzelf wel weten of ge da wiskundig inzicht heb of meer nen blokker zijt, wan daar mispakken er zich veel aan
me wiskundig inzicht mag da geen probleem zijn
dus nie alleen uw wiskunde kennen maar ook kunnen

voor mensen die veel wiskundig inzicht hebben en nie echt blokkers zijn, moe wiskunde zelfs gemakkelijker zijn dan bv biologie

(verschil tss univ en middelbaar is enorm voor wetenschapsrichtingen)

da vind ek toch ook

wij zien veel extra leerstof (nu differentiaalvergelijkingen, iets dat ge normaal pas ziet aan de univ)

diff vgl pas aan den unief ?
iedereen dak ken eeft da toch int middelbaar gezien ze ...
en zeker niet alleen in de 8u

Desertfish_88
7 juni 2005, 00:19
ik heb zelf dit jaar voor 8u wiskunde gekozen...
volgens mij zie je (in het 5e jaar althans) hetzelfde als de 6-uurs, echter veel uitgebreider.
je leert 'echt' wiskundig denken, dieper ingaan op problemen. de oefeningen worden niet meer het belangrijkste(in jaar 1-4 kon je erdoor geraken door goe op te letten in de les, nu zit ge echt thuis uren uw hoofd te breken)
als ge het kunt opbrengen: go for it, tis hard werken, maar ik denk da ge der toch wa mee zijt (vooral als ge iet theoretisch gaat doen in wetenschappne)
als ge gewoon een basis wilt zou ik 6-uurs pakken en die twee ander uren iets anders doen

Deus ex Machina
7 juni 2005, 01:58

het helpt natuurlijk voor fysica dat je veel wisk gezien hebt, maar meeste kennis die je opdoet in middelbaar is toch nutteloos in unief.

Quilombo
7 juni 2005, 02:31
k heb nx gelezen buiten eerste post

fysica = wiskunde

zeker 8u pakke, vooral omda ge et goe kunt, 2u per week, 36 weken ofzoiets = 72u meer wiskunde, en daar ziede wel wat in ja, ni alleen wa meer theorie

Matn
7 juni 2005, 18:11
Ik zit nu ook in het 4de jaar Wetenschappen en ik twijfel ook tussen de 6 of 8 uur wiskunde voor volgend jaar...
Welnu, ik heb momenteel maar eind de 60 voor wiskunde, maar het enigste wat ik dan ook doe is mijn formules en bewijzen eens lezen... Ben van plan om 8u te doen volgend jaar, maar ga dan wel wat meer leren :p
En als je ziet dat het niet lukt tijdens je Kerst-examen, kun je nog altijd zakken naar de 6u... ;)
Als ik nu zie wie van mijn klas allemaal naar 6u gaat volgend jaar, ben ik er redelijk overtuigd van dat ik de 8u zal aankunnen... In onze klas is het nu altijd zo dat wij met enkelen gewoon altijd voorlopen op de rest van de klas...

tjampie
7 juni 2005, 19:10
Ik zou echt graag fysica doen en lees er nu al veel over, maar mijn " beperkte " wiskundige kennis laat mij niet toe om quantummechanica, relativiteitstheorie etc
te begrijpen, wat zeer spijtig is natuurlijk. Tjah ik heb nu besloten om de 8 uur te proberen en ik denk dat ik wel inzet zal vertonen. Bedank iedereen om hier zijn bevindingen neer te typen.

Michiel

Zeta Reticula
7 juni 2005, 19:14
Hallo allemaal

Het schooljaar eindigt bijna en ik moet een keuze maken welke richting ik in het 5de wil volgen. Nu doe ik Wetenschappen Wiskunde. Nu ik weet zeker dat ik verder Wetenschappen wil studeren, het probleem ligt zich bij de wiskunde. Vanaf het 5de jaar zijn er keuzeuren die je zelf mag opvullen. Nu kan je je 6 uur wiskunde die automatische krijgt nog bijvullen met 2 uur en dan kom je eigelijk op een 8 uur wiskunde richting. Ikzelf ben redelijk goed in wiskunde ( 85% vorig examen ) en ik dacht 8 uur te doen. Mijn vraag is gewoon , maken die 2 uur nu zoveel verschil, qua punten ,is het de moeite als je weet dat ik later theoretisch fysica wil gaan studeren. Tussen die keuzevakken zijn er nog vakken die ik zeer graag zou doen. Ik ben ook bang dat mijn punten een serieuze duik zouden nemen als ik 8 uur zo volgen. Nu zullen al de wiskunde " kraks " in mijn klas 8 uur volgen. Dus als ik 6 uur zo doen dan zou ik eigelijk wat overschot hebben in de 6 uur.

Bedankt op voorhand

Michiel

Als ge van zin zijt theoretische fysica te doen, dan moogt ge uw hand niet omdraaien voor een paar uur wiskunde meer! Dus zeker voor die 8 uurs gaan.

(Wel vind ik het systeem van 6+2 niet zo denderend, da's niet zelfde als 8 uur puur, maarja vele scholen kunnen dit niet maken om een aparate complete 8 uurs ricthing uit te baten...)

Ghostdog
7 juni 2005, 19:14
,is het de moeite als je weet dat ik later theoretisch fysica wil gaan studeren.

een minimum :)
mijn broer heeft fysica gestudeerd en 8 uur is echt wel nodig

chosen1
7 juni 2005, 19:20
ik ga 6 uur doen! de enige uit mijn klas die 8 uur gaan doen doen dit omdat ze geen duits meer willen :p

dyab
7 juni 2005, 19:56
Ik stond ook voor die keuze, maar ik moest afzakken dus... ;-)

Als je 6uur pakt heb je duits bij je vakkenpakket, als je 8 uur pakt normaliter niet... duits kan handig zijn als je later naar bv duitsland (duh :)) wil gaan om architectuur te studeren (aangezien die (denk ik) verder staan op dat vlak)..

tis aan U...

P$!c)-(@
7 juni 2005, 20:20
Heb hier nog allis vragen gepost over studiekeuze en heb daar is over nagedacht-> ik wil dus later iets doen met informatica (wat weet ik ni, maar gewoon een goeie job) Nu is men wiskunde dit jaar redelijk slecht (Latijn 4de jaar) en aangezien ik voor chemie ook nimmer echt kan volgen (ik ni alleen trouwens, we hadden vorig jaar geen basis gekregen van chemie omdat die van vorig jaar ni kon lesgeve) ga ik nu definitief geen WeWi kiezen (zeker niet na al deze reply's gelezen te hebben). Nu was men 2de keuze Informaticabeheer, maar 'k twijfel toch nog omdat dat maar 3 uur wiskunde is en dat vind ik echt wel weinig (ook mss nogal grote stap van ASO naar TSO). Zijn er andere richtingen waar ik een goeie wiskundige basis kan ontwikkelen zonder dat het "overkill" wordt. Talen zijn wel uitgesloten want daar bak ik sowiso niks van.
(ook mss er even bijzeggen dat ik eerlijk gezegd niet men best doe op school en dat ik waarschijnlijk wel beter kan)

QplQyer
7 juni 2005, 20:25
diff vgl pas aan den unief ?
iedereen dak ken eeft da toch int middelbaar gezien ze ...
en zeker niet alleen in de 8u
Goeie scholen dan, ik had dat nog nooit gezien in 't middelbaar hoor (laat staan van gehoord).

Heb hier nog allis vragen gepost over studiekeuze en heb daar is over nagedacht-> ik wil dus later iets doen met informatica (wat weet ik ni, maar gewoon een goeie job) Nu is men wiskunde dit jaar redelijk slecht (Latijn 4de jaar) en aangezien ik voor chemie ook nimmer echt kan volgen (ik ni alleen trouwens, we hadden vorig jaar geen basis gekregen van chemie omdat die van vorig jaar ni kon lesgeve) ga ik nu definitief geen WeWi kiezen (zeker niet na al deze reply's gelezen te hebben). Nu was men 2de keuze Informaticabeheer, maar 'k twijfel toch nog omdat dat maar 3 uur wiskunde is en dat vind ik echt wel weinig (ook mss nogal grote stap van ASO naar TSO). Zijn er andere richtingen waar ik een goeie wiskundige basis kan ontwikkelen zonder dat het "overkill" wordt. Talen zijn wel uitgesloten want daar bak ik sowiso niks van.
(ook mss er even bijzeggen dat ik eerlijk gezegd niet men best doe op school en dat ik waarschijnlijk wel beter kan)
Als je al je opties wilt openhouden voor informatica (dus unief,hogeschool) blijf je best in ASO en doe je best minstens 6 uur wiskunde, wat je bij die wiskunde doet maakt niet echt uit.

Matn
7 juni 2005, 20:33

Als ik van u was zou ik toch WeWi6 proberen...
Die Chemie kun je, volgens mij, toch nog wel inhalen hoor. :)
En ik weet nie hoe het is bij jullie op school, maar op mijn school (St. Rembert College Torhout) krijgt Wetenschappen meer informatica dan andere richtingen, dus als je daarin verder zou willen doen...
Hoewel, nu ik er over nadenk, denk ik niet dat dat beetje VBA veel gaat uitmaken voor later :unsure:
Je kunt nog steeds economie doen ;) Maar daar zul je toch ook al wat achterstand hebben na 2 jaar latijn gedaan te hebben...

rabsi
7 juni 2005, 20:34
je moet ni persé acht uur volgen voor licenciaat fysica maar is natuurlijk mooi meegenomen. want zoals ier al gezegd is, zal dat in u cursus nie veel schelen in blz dat ge al meer kent. Maar ik vin het wel een goeie manier om te weten te komen of je wel die richting gaat aankunnen... als je op je sokken meer dan 75% haalt voor wiskunde zou ik der voor gaan.. als je moet zweten om meer dan 75% te halen dan zou ik mij nog eens bedenken voor dak aan fysica begin... (die 75% is maar richtwaarde e, dat hangt af van school tot school, richting tot richting)...

:offtopic:
als ik dat hier zo lees zitten er ferme verschillen in niveau van wiskunde tussen de acht uurs richtingen

ik heb vroeger acht uur wiskunde gevolgd, maar dan kregen we de cursus van de 6uur wiskunde in vier uur en hadden we nog 4 uur voor extra leerstof of moeilijkere oefeningen :unsure: ....

P$!c)-(@
7 juni 2005, 20:37
Als ik van u was zou ik toch WeWi6 proberen...
Die Chemie kun je, volgens mij, toch nog wel inhalen hoor. :)
En ik weet nie hoe het is bij jullie op school, maar op mijn school (St. Rembert College Torhout) krijgt Wetenschappen meer informatica dan andere richtingen, dus als je daarin verder zou willen doen...
Hoewel, nu ik er over nadenk, denk ik niet dat dat beetje VBA veel gaat uitmaken voor later :unsure:
Je kunt nog steeds economie doen ;) Maar daar zul je toch ook al wat achterstand hebben na 2 jaar latijn gedaan te hebben...
Voor economie moesten we 3 dagen in augustus een les volgen dus zoveel moeite is het niet. Bij ons is er helemaal geen informatica in het lessenpakket. Dus alles is eigenlijk beter als informaticabeheer?

killgore
7 juni 2005, 20:37
Goeie scholen dan, ik had dat nog nooit gezien in 't middelbaar hoor (laat staan van gehoord).
wij hebben dit jaar dat als uitbreiding gezien (dif vgl dus), en onze leerkracht zij dat ze dit in andere scholen (behalve vanaf volgend jaar -> nieuw leerplan) bijna nooit geven. Enige reden: het mag niet van het leerplan, wij hebben er dan bv. ook geen examen en/of overhoringen van, enkel voorbereiding op univ.

klootvis
7 juni 2005, 20:44
Ik zou echt graag fysica doen en lees er nu al veel over, maar mijn " beperkte " wiskundige kennis laat mij niet toe om quantummechanica, relativiteitstheorie etc
te begrijpen, wat zeer spijtig is natuurlijk. Tjah ik heb nu besloten om de 8 uur te proberen en ik denk dat ik wel inzet zal vertonen. Bedank iedereen om hier zijn bevindingen neer te typen.

Michiel

Hallo,

Graag reply ik op uw thread om dat ik in exact dezelfde situatie zat als jij.
Ik zat in 4 Grieks-Wiskunde en ik kon kiezen tussen Grieks-Wetenschappen (5u Wis) en Grieks-Wiskunde (8u). Ik heb toen voor 5u gekozen (GRWE). Momenteel studeer ik bio-ingenieur en ik beklaag die keuze vreselijk. Laat u niet afschrikken door de doembeelden die er rond de 8u wiskunde rondspoken. Het is veel gemakkelijker om in de middelbare school een extra inspanning te doen dan aan de universiteit (mede ook omdat het allemaal ineens veel abstracter is). In mijn jaar (1e Bsc Bio-ir) is het verschil significant - zelfs tussen de 6 en de 8uurs ! De 8 uurs teren zeker voor analyse echt op hun voorkennis, terwijl de 6 en de <6 uurs echt wel een tandje moeten bijsteken.

Kortom samengevat: Ik ben van mening dat WEWI-8uur de meest polyvalente richting in het ASO is: je bent zeer sterk in wiskunde en wetenschappen & je achterstand op talen en humane wetenschappen is te verwaarlozen (in principe is iedere ASO-richting een talenrichting) Dat maakt dat je nog eventueel makkelijk talenstudies/ humane studies kan volgen + de exacte / biomedische wetenschappen: passe-partout

Daarentegen wijzen statistieken uit dat mensen met lagere voorkennis wiskunde/wetenschappen ook in de praktijk GEMIDDELD lager scoren dan mensen met een degelijke voorkennis

Ik zou mijn keuze gemaakt hebben, maar jij bent het vooral nu die moet beslissen
Succes ermee !

Klootvis

russian
7 juni 2005, 20:44
het helpt natuurlijk voor fysica dat je veel wisk gezien hebt, maar meeste kennis die je opdoet in middelbaar is toch nutteloos in unief.

?

1. Er moet een onderscheid worden gemaakt tussen kennis en inzicht. Het verwerven van wiskundige kennis is noodzakelijk om inzichtelijk sterker voor de dag te komen.

2. Ik gebruik elke dag kennis uit het middelbaar (integralen komen in elk (wetenschappelijk) vak terug?). Nutteloos :doh:.

Over foutieve informatie gesproken...
Ik zou zeggen dat 100% van de kennis in het middelbaar (voor wiskunde) handig is aan de Universiteit (voor Burgerlijk Ingenieur, Wiskunde, Fysica, Informatica, ...). En jij beweert dat het meeste nutteloos is?
Opmerking: bevindingen gebaseerd op het volgen van Lic. Wisk, Lic. Inf en Ind Ing ICT (enkel de laatste twee beëindigd tho :p).

russian
7 juni 2005, 20:49
Daarentegen wijzen statistieken uit dat mensen met lagere voorkennis wiskunde/wetenschappen ook in de praktijk GEMIDDELD lager scoren dan mensen met een degelijke voorkennis

Klootvis

Een grappige opmerking; het aantal geslaagden voor het vak Discrete Wiskunde (eerste kandidatuur UGent) ligt bij de 6-uurs richting hoger dan bij de 8-uurs richting (wellicht omdat de mensen uit een 6-uurs richting meer schrik hebben :)). Maar de mooiste richting is ongetwijfeld WeWi :).

klootvis
7 juni 2005, 20:50
ik moet zeggen dat het aantal uren wiskunde dat ge gehad hebt in het middelbaar nu ook niet zo veel wil zeggen in het hoger onderwijs. Het is daar vooral uw inzet die telt.

Ik heb zelf maar 4 uur wiskunde gehad in het middelbaar en aan de KUL vertelde ze me dat ik het daarmee zeer moeilijk zou hebben met mijn statistiek in 1e kan. Dat was uiteindelijk helemaal niet zo. Met een beetje inspaning had ik er nog een 14.

Zo ken ik ook iemand die Grieks latijnse gedaan had en dus maar drie uur wiskunde in het middelbaar had en toch grote onderscheiding had in 1e kan burgerlijk ingenieur.

Het is dus vooral uw inzet die telt in het hoger onderwijs. Een basis is mooi meegeneomen natuurlijk, maar een gebrek eraan is niet onoverkomelijk.

Mag ik dan ook vragen welke studies je hebt gedaan.
Statistiek is een vak dat in pakweg 70% van de richtingen voorkomt (pedagogie, psychologie enz ook). Ik zou het wel een beetje contradictorisch vinden om geen pedagogie (of iets in die aard) te gaan doen owv een gebrekkige voorkennis wiskunde.
Er dient imho wel een onderscheid gemaakt te worden tussen het wiskundepakket in de wetenschappen en een wiskundig vak in de humane wetenschappen.
Voorkennis qua wiskunde speelt hier wel een totaal verschillende rol

Mvg

klootvis
7 juni 2005, 20:52
Een grappige opmerking; het aantal geslaagden voor het vak Discrete Wiskunde (eerste kandidatuur UGent) ligt bij de 6-uurs richting hoger dan bij de 8-uurs richting (wellicht omdat de mensen uit een 6-uurs richting meer schrik hebben :)). Maar de mooiste richting is ongetwijfeld WeWi :).

Mind the very nice caps locked "GEMIDDELD" :ironic: !
De voorbeelden waar jij er ééntje uithaalt zijn wellicht op 1 hand te tellen
Mvg

russian
7 juni 2005, 20:56
Mind the very nice caps locked "GEMIDDELD" :ironic: !
De voorbeelden waar jij er ééntje uithaalt zijn wellicht op 1 hand te tellen
Mvg

Ik weet het niet, de Prof. zei dat het zich ongeveer elk jaar voordeed (en het gaat daar over een gemiddelde). Echter, zou resoluut voor de 8 uur kiezen :).

Dieleman_F
7 juni 2005, 20:57
Wees maar gerust dat als je 8u wisk. doet dat je toch redelijk zal zakken. Ikzelf heb een trimester 8u gedaan...idd een sh*tload aan theorie, ik kon het niet opbrengen om zoveel te leren en ben dan overgegaan naar de 6u (wat ook nog moeilijk genoeg is).
Ik ken enkele mensen die enorm sterk stonden in wisk in 4e jaar (90% en meer!!!!!) die nu rond de 50/55 grens zitten...
Als je het kan opbrengen om zoveel (dagdagelijks:s) wiskunde te leren, zeker doen. Als je dat niet ziet zitten kies dan vlug voor de 6u. Het is ook een niet te onderschatten richting en je kan ook alle richtingen uit.

(hangt trouwens ook af van school tot school, ikzelf zit in st.lodewijkscollege Brugge. Toch één van de betere (al dan niet beste :p) school op vlak van wetenschappen)

in het hoeveelse???
men zus zit int zesde 8 uur wiskunde. En wat ik hoor van haar, is de 8 uur bij ons idd moeilijk :x

pipoclown
7 juni 2005, 21:17
Kortom samengevat: Ik ben van mening dat WEWI-8uur de meest polyvalente richting in het ASO is: je bent zeer sterk in wiskunde en wetenschappen & je achterstand op talen en humane wetenschappen is te verwaarlozen (in principe is iedere ASO-richting een talenrichting) Dat maakt dat je nog eventueel makkelijk talenstudies/ humane studies kan volgen + de exacte / biomedische wetenschappen: passe-partout

daar vergis je je toch in vrees ik.
Ik heb zelf MTWe gedaan en het verschil in talen was enorm bij ons met de WeWi (toen alleen nog maar 8uur), maar we zagen wel dezelfde wetenschappen.
OK, ik had ma 4 uur wiskunde. maar heb in de 1e kan statistiek nooit een echte achterstand gewaar geworden. Toegegeven, 'twas "maar" pol en soc statistiek, maar ook die is toch niet om te lachen.

Sagax
7 juni 2005, 21:40
Ik studeer ook wetenschappen-wiskunde, zit nu in het 6e jaar. Ik doe al van het 5e de 8-uurs-studierichting. Gast, kheb me dat beklaagd tot en met. Ge leert dus totaal nutteloze dingen hé (snijpunt van 2 evenwijdige rechten enzo). Die van wiskunde zei zelf dat het gewoon dient om u inzicht enzo te doen krijgen. Ik koos voor de 8 uur omdat ik anders duits moest doen, en ik haat duits.
Nu ben ik wiskunde totaal beu. Maar goed, kheb nu toch een goei basis voor bio-ingenieur.

Als ge graag wiskunde doet, dan zou ik er wel voor gaan. Maar kzeg het u, ge zijt er haast niks mee met wat ge leert, maar ge zult wel inzicht enzo krijgen :)
En punten daar zou ik niet mee inzitten. Ik doe niet zoveel voor school en als ik overmorgen op het examen wiskunde een 0 haal dan ben ik er over gans het jaar nog door met 66% :p

Mja, tis een persoonlijke keuze, met uw punten moet ge niet inzitten. En aan de universiteit hebben de 8-uurs studenten ongeveer 20% meer kans op slagen het eerste jaar :p

/edit: op het vlak van talen zit ge in die richting wel minder goed. En ge merkt dat echt tegenover de andere richtingen ze.

Tom!
7 juni 2005, 23:00

Michiel
Beste tjampie,

Ik denk dat je de juiste keuze maakt. Als de 8u-richting binnen je mogelijkheden ligt dan is dit zeker een voordeel wanneer je aan wetenschappelijke universitaire studies begint, in het bijzonder richtingen die de zwaardere wiskunde vereisen (wisk, ir, fys)

Zoals eerder gezegd zal het verschil tussen 6 en 8 wel van lichtjes van de school afhangen maar gewoonlijk zie je toch een stuk meer. Als je wat geluk hebt met de leerkracht ga je in deze richting vaak dieper in op de theorethische achtergrond en je maakt vaak moeilijkere oefeningen, beide handig op't unief.

Wat relativiteit en quantummechanica betreft, daar moet je je nog niet teveel zorgen over maken. In principe is het mogelijk om met de wiskunde uit de 8-uurs richting en wat zelfstudie deze zaken in grote lijnen te begrijpen, maar ze komen gemiddeld pas later aan bod en dat is niet (alleen) door de wiskunde. Je zal bvb eerst grondig elektromagnetisme moeten behandelen en het deeltjeskarakter van de materie in het kader van het vak fysica.
Als je je er toch al wilt in verdiepen is de Speciale Relativiteit zeker doenbaar met de nodige inzet, de basis ervan vereist slechts betrekkelijk eenvoudige wiskunde.

Succes ermee :)

Waldorf
8 juni 2005, 11:49
Zoals eerder gezegd is Wetenschappen-Wiskunde de beste basis voor het even welke richting aan unief (tenzij de talenrichtingen natuurlijk). Dit omwille van de simpele reden dat veel uniefrichtingen stoelen op een degelijke wiskundekennis. Zelfs een richting zoals TEW zal iemand van WeWi een hogere slaagkans hebben dan iemand die Economie-Talen heeft gedaan. In die optiek is het best om zoveel mogelijk uren wiskunde te nemen.

Sinds kort zijn alle uniefrichtingen toegankelijk voor de zesuurs wiskunde, inclusief burgerlijk ingenieur en daar komt nog eens bij dat het toegangsexamen is afgeschaft. Dit heeft twee gevolgen: enerzijds is het aantal geslaagden in eerste kan gevoeligd gedaald, anderzijds klagen studenten burgie dat het niveau de laatste jaren gedaald is en ook de proffen klagen hierover. De kans is groot dat het zwaartepakket van de ir.-richting terug omhoog gaat en het zou best kunnen dat dit voor andere wetenschappelijke richtingen ook gaat gebeuren.

Voor die twee uur extra leerstof per week moet je het dus niet doen, maar het is vooral de wiskundige aanleg en het inzicht dat wordt aangescherpt door moeilijkere oefeningen die dieper ingaan op de theorie. Op die manier is het makkelijk om wiskundig aanverwante vakken (lees: bijna alle wetenschappen) aan te leren omdat je het wiskundig abstraheren van de theorie al onder de knie hebt, terwijl de zesuurs daar meestal meer moeite hebben, maar zoiets verschilt natuurlijk van persoon tot persoon.

Anderzijds moet je het aantal uren wiskunde ook niet overschatten. In wiskundig getinte richtingen zoals handelsingenieur en industrieel ingenieur zijn studenten uit een vieruurs wiskunderichting geslaagd, terwijl kerels uit 8 uur WeWi faliekant gebuisd waren. De ene groep heeft tijdens het jaar keihard gewerkt en de andere groep heeft geteerd op z'n voorkennis en dat is hen duur te komen staan. Wel is het zo dat iemand uit een 8 uur WeWi en voldoende motivatie makkelijker zal slagen dan iemand uit een richting van 4 uur wiskunde.

Bovendien biedt de 8 uurs richting een solide basis voor het werktempo op unief want als ik nu al lees dat het wiskundeniveau in de 8 uurs richting moordend hoog ligt, dan vraag ik me af wat ze gaan doen als ze wiskunde gaan volgen op unief...

rabsi
8 juni 2005, 12:29
Anderzijds moet je het aantal uren wiskunde ook niet overschatten. In wiskundig getinte richtingen zoals handelsingenieur en industrieel ingenieur zijn studenten uit een vieruurs wiskunderichting geslaagd, terwijl kerels uit 8 uur WeWi faliekant gebuisd waren. De ene groep heeft tijdens het jaar keihard gewerkt en de andere groep heeft geteerd op z'n voorkennis en dat is hen duur te komen staan. Wel is het zo dat iemand uit een 8 uur WeWi en voldoende motivatie makkelijker zal slagen dan iemand uit een richting van 4 uur wiskunde.

nah das overdreven, doe zelf industrieel ingenieur(kahosl) en ik had drie vrienden die int middelbaar maar vier uur wiskunde hadden gedaan, en der aan begonnen zijn.. ze waren alle drie ferm gebuisd voor wiskunde(zowel eerste als tweede zit, (buizen waren zo ferm dat er maar één van tweede zit geprobeerd heeft))...

maja ik heb zelf acht uur wiskunde gedaan, en heb mijn best moen doen voor der door te graken (was ni echt nen superkrak in wiskunde), en we waren er met 6 vanuit mijn klas begonnen (IW das acht uur wiskunde) en we zijn er met vier zonder problemen doorgeraakt in eerste zit... en die twee de geflesd waren, was eerlijk gezegd omdat ze maar dag voor examen begonnen blokken (en dan lukt niet meer, tis nu eenmaal geen middelbaar meer e)

trouwens voor mensen die van plan zijn industrieel te doen, is het IW wel aan te raden. Ge zult veel voordeel hebben in de meeste vakken tegenover u klasgenoten kwa theoretische kennis(elektriciteit, mechanica,electronica, sterkteleer,...) en kwa praktische kennis(labo's elek, mechanica,...).

Simonn
8 juni 2005, 12:50
in het hoeveelse???
men zus zit int zesde 8 uur wiskunde. En wat ik hoor van haar, is de 8 uur bij ons idd moeilijk :x

Heb nog bij je zus in klas gezeten ;) En idd heel moeilijk, een domme kloot als ik hoorde daar niet thuis :p

-etienne-
8 juni 2005, 12:56
Hallo allemaal

Bedankt op voorhand

Michiel

Er is wel degelijk een groot verschil tussen acht en zes uur wiskunde. Ik kom uit een ww8 en wij zagen in 4 uur wat de ww6 in hun zes uur zien, en dan vaak nog wat moeilijker... En dan hadden we nog eens extra 4 uur.
Maar als je fys wilt gaan studeren later raad ik je heeeel hard aan van nu al acht uur te doen. In 't begin zult ge wel ff zweten en beseffen dat ge toch niet zooooo goed zijt in wis, maar dat went snel en ge zult u wel herpakken/aanpassen aan het versnelde tempo.
Al bij al is 't middelbaar een lachertje vgln met de unif, dus kunt best uw middelbaar zo zwaar mogelijk maken zodat overgang naar unif minder groot is, daar is 't zoieso al zwaar genoeg.

Dus 8 uur doen!! Blijkt dat je dat niet zou aankunnen, of nauwelijks, dan weet je al direct dat je ook niet aan fys moet beginnen!
Ik heb dus ook 8 uur gedaan en doe nu handelsingenieur en diene wis blijft immens zwaar! Dus je moet niet vragen wat fys voorstelt ;-)

Greetz

Etienne

Quadreg
8 juni 2005, 13:07

Voor de 4-uurs was de slaagkans zelf 100%, er deed ook maar 1 4-uurs mee ... :)

Matn
8 juni 2005, 13:07
Voor economie moesten we 3 dagen in augustus een les volgen dus zoveel moeite is het niet. Bij ons is er helemaal geen informatica in het lessenpakket. Dus alles is eigenlijk beter als informaticabeheer?

Informaticabeheer is een zeer goede basis als je later iets met informatica wil gaan studeren! Maar IB is toch TSO hé, en als ik van jou was, zou ik toch proberen een ASO diploma te halen...
Maar jij moet uiteindelijk kiezen, het valt te zien hoe jij hiertegenover kijkt, als je het niet zo erg vindt dat je geen ASO diploma haalt uiteindelijk...
En ik denk dat ik ooit ergens gehoord heb, correct me if I'm wrong, dat nu met die Bachelor/Master opleidingen de hoeveelheid wiskunde gevoelig gezakt is voor informatica-richtingen in het hoger...

QplQyer
8 juni 2005, 13:19
Informaticabeheer is een zeer goede basis als je later iets met informatica wil gaan studeren! Maar IB is toch TSO hé, en als ik van jou was, zou ik toch proberen een ASO diploma te halen...
Maar jij moet uiteindelijk kiezen, het valt te zien hoe jij hiertegenover kijkt, als je het niet zo erg vindt dat je geen ASO diploma haalt uiteindelijk...
En ik denk dat ik ooit ergens gehoord heb, correct me if I'm wrong, dat nu met die Bachelor/Master opleidingen de hoeveelheid wiskunde gevoelig gezakt is voor informatica-richtingen in het hoger...
Informaticabeheer is geen goeie basis voor iets anders dan graduaatrichtingen, wegens een gebrek aan wiskunde (maar dat verschilt precies van school tot school) en wetenschappen (voor in het geval van ind ing).
Ja de hoeveelheid wiskunde is in het BaMa systeem op de universiteiten gevoelig verminderd, maar het lijkt me nog steeds een niet te onderschatten hoeveelheid (en qua moeilijkheidsgraad toch ook niet te onderschatten denk ik) voor iemand die weinig wiskunde heeft gehad. (om een voorbeeld te geven: http://sbin.ugent.be/tabel.html , alles in het rood is wiskunde en dan heb je nog de logica in het oranje).

Waldorf
8 juni 2005, 13:45
nah das overdreven, doe zelf industrieel ingenieur(kahosl) en ik had drie vrienden die int middelbaar maar vier uur wiskunde hadden gedaan, en der aan begonnen zijn.. ze waren alle drie ferm gebuisd voor wiskunde(zowel eerste als tweede zit, (buizen waren zo ferm dat er maar één van tweede zit geprobeerd heeft))...

't Is idd heel uitzonderlijk, maar het gebeurt af en toe wel. Daarom dat ik zeg dat motivatie heel erg belangrijk is, maar dat je er zonder de juiste voorkennis een stuk moeilijker gaat komen (of niet zelfs).

Deus ex Machina
8 juni 2005, 17:45
?

1. Er moet een onderscheid worden gemaakt tussen kennis en inzicht. Het verwerven van wiskundige kennis is noodzakelijk om inzichtelijk sterker voor de dag te komen.

2. Ik gebruik elke dag kennis uit het middelbaar (integralen komen in elk (wetenschappelijk) vak terug?). Nutteloos :doh:.

Over foutieve informatie gesproken...
Ik zou zeggen dat 100% van de kennis in het middelbaar (voor wiskunde) handig is aan de Universiteit (voor Burgerlijk Ingenieur, Wiskunde, Fysica, Informatica, ...). En jij beweert dat het meeste nutteloos is?
Opmerking: bevindingen gebaseerd op het volgen van Lic. Wisk, Lic. Inf en Ind Ing ICT (enkel de laatste twee beëindigd tho :p).

ah man, neem het met een korrelje zout.
Hoe meer wiskunde hoe beter natuurlijk ook later op de unief, maar geef toe, wat je ziet in middelbaar is een peuleschil, en ze herhalen meeste toch op unief.

en tja jij doet een wetenschappelijke richting, ik doe filosofie, practisch alles wat ik heb gezien in middelbaar is compleet tot sterrestof herleid geweest, zelf de inzichten die mij opgesolfert waren in het middelbaar over wiskunde.

maar ik zal niet discussieren dat je voor richtingen als wisk fys en inf wel een goeie basis nodig hebt.
zijn trouwens hele interessante richtingen, die de geest prikkelen in tegenstelling tot sommige andere richtingen :p

KaZhAn
8 juni 2005, 19:26
manmanman wat ne zever hier allemaal tussenstaat :p
maakt het die jongen es niet zo moeilijk....

Tis simpel:

* wewi8 is de beste basis voor wiskundige, wetenschappelijke richtingen: punt uit. De 2 uur extra wiskunde (kheb het nie over die raar seminarierommel, maar echt 2 uur extra wiskunde) maken veel verschil uit in inzicht in oefeningen en gaan u echt wel een voorsprongske geven.
* aan iedereen die ambetant zit te doen van zoveel werk op middelbaar blabla: ge gaat nog afzien als ge een univrichting gaat doen.... Univ is pakken en pakken meer....

Let wel: univ is veel plezanter, als ge een bepaalde richting kiest gaan er een aantal vakken u zowiezo interessen wat het niet zo moeilijk maakt u er es deftig achter te zetten. Wel een beetje opletten: ge hebt ineens een enorme vrijheid, als ge op kot gaat: ge kunt smorgens blijven liggen zonder dat uw oudjes het merken, ge kunt elke avond pinten gaan pakken, ge kunt hele dag niksen en dan komen de examens deraan en hebde nog geen boek vastgehad en is alles nog volkomen nieuw. Mispak u der niet te hard aan, kennisniveau dat op univ vereist is voor een 10 is stuk hoger dan op middelbaar, de leerstof is veel meer en vooral ook moeilijker....

russian
8 juni 2005, 20:11
ah man, neem het met een korrelje zout.
Hoe meer wiskunde hoe beter natuurlijk ook later op de unief, maar geef toe, wat je ziet in middelbaar is een peuleschil, en ze herhalen meeste toch op unief.

en tja jij doet een wetenschappelijke richting, ik doe filosofie, practisch alles wat ik heb gezien in middelbaar is compleet tot sterrestof herleid geweest, zelf de inzichten die mij opgesolfert waren in het middelbaar over wiskunde.

maar ik zal niet discussieren dat je voor richtingen als wisk fys en inf wel een goeie basis nodig hebt.
zijn trouwens hele interessante richtingen, die de geest prikkelen in tegenstelling tot sommige andere richtingen :p

Ja, het gaat hier natuurlijk over een wetenschappelijke richting :). De geest wordt inderdaad geprikkeld. In welke richtingen minder, als ik vragen mag :)?

(Ik volg een keuzevak bij Pol&Soc en het niveau is een wereld van verschil (in mijn ogen zijn de wetenschappelijke richtingen bij de moeilijkste)).

Tom!
8 juni 2005, 20:18
Ja, het gaat hier natuurlijk over een wetenschappelijke richting :). De geest wordt inderdaad geprikkeld. In welke richtingen minder, als ik vragen mag :)?

(Ik volg een keuzevak bij Pol&Soc en het niveau is een wereld van verschil (in mijn ogen zijn de wetenschappelijke richtingen bij de moeilijkste)).
Volgens mij zijn ze dat ook, al wordt zo'n mening gewoonlijk niet op groot gejuich onthaald bij de zachte wetenschappen, filologen etc.

Deus ex Machina
8 juni 2005, 20:57
Volgens mij zijn ze dat ook, al wordt zo'n mening gewoonlijk niet op groot gejuich onthaald bij de zachte wetenschappen, filologen etc.

hela Filosofie prikkelt de geest ook

nuja de dag dat het dat niet meer doet bestaat het natuurlijk niet meer :p

(heb wel degelijk filologen gelezen, just to say)

MilM
10 juni 2005, 19:20
Ja de hoeveelheid wiskunde is in het BaMa systeem op de universiteiten gevoelig verminderd, maar het lijkt me nog steeds een niet te onderschatten hoeveelheid (en qua moeilijkheidsgraad toch ook niet te onderschatten denk ik) voor iemand die weinig wiskunde heeft gehad. (om een voorbeeld te geven: http://sbin.ugent.be/tabel.html , alles in het rood is wiskunde en dan heb je nog de logica in het oranje).

mja, gij doet licenciaat info in de ugent als ek mij nie vergis
als ge bachelor vergelijkt me de kandidatuur

In eerste jaar geen Analyse 2 meer, geen Fysica, geen Numerieke methoden in de algebra
Numerieke analyse is ook weg
grafische technieken ook een dood vak

Maar de vakken die overblijven zijn idd nog zwaar genoeg om het onderscheid te maken

Tr!ckY*
10 juni 2005, 19:22
mee oppassen.

int vierde jaar had ik ook 80 %

nu einde van tvijfde (doe ook de zwaarste wiskunde richting) ben ik er net door met mn dagwerk (53 %)..

omschakeling van 4 naar 5 is enorm groot ( hier althans - heilig hartcollege waregem - staat wel hoog aangeschreven :) ) en et ligt ook voor een groot stuk aan uw leerkracht.. (zo hebben wij meneer Declercq die nog op de universiteit school gegeven heeft dus hij legt zn lat vrij hoog :/)

Tom!
10 juni 2005, 22:41
hela Filosofie prikkelt de geest ook

nuja de dag dat het dat niet meer doet bestaat het natuurlijk niet meer :p

(heb wel degelijk filologen gelezen, just to say)
Uiteraard, en pol & soc waarschijnlijk ook (no offense).

Ik heb het dan ook helemaal niet over de studenten die die richtingen volgen, als je dat nu eenmaal interessanter vindt dan is dan zo - ook niets mis mee.

Los daarvan denk ik wel dat de wetenschappelijke richtingen gewoonweg zwaarder zijn, in hoeveelheid en moeilijkheidsgraad. Dat is voor alle duidelijkheid geen oordeel over beter/slechter, maar louter over moeilijkheidsgraad.

stoffer
10 juni 2005, 22:52
Gewoon altijd voor het maximum gaan van je kunnen (zeker in het middelbaar)
Kwestie van later alle opties over te hebben (wiskunde is een van de weinige zaken waarvan een zekere basis vereist is in het hoger onderwijs)

_DKsissor_
7 juni 2006, 13:53
mja ksnap da nie op pagina 2 hier leesk ma allemaal mense met in de 85 enal op wiskunde. Bij ons haalt gewoon niemand in de 6uurs zoveel. Wij hebben twee vwofinalisten bij ons in de klas zitten alé die mochten meedoen aan de vwo finale en toch draait iedereen rond de 60-70.En bij de 8uurs is het echt een hel daar draait iedereen rond de 50 procent(kantje boortje dus).Dus hoe kan dat da bij jullie op school 85 halen echt doenbaar is en bij ons gewoon nie. :s echt deprimerend :(

DogFacedGod
7 juni 2006, 13:59
mja ksnap da nie op pagina 2 hier leesk ma allemaal mense met in de 85 enal op wiskunde. Bij ons haalt gewoon niemand in de 6uurs zoveel. Wij hebben twee vwofinalisten bij ons in de klas zitten alé die mochten meedoen aan de vwo finale en toch draait iedereen rond de 60-70.En bij de 8uurs is het echt een hel daar draait iedereen rond de 50 procent(kantje boortje dus).Dus hoe kan dat da bij jullie op school 85 halen echt doenbaar is en bij ons gewoon nie. :s echt deprimerend :(

hangt van leerkracht tot leerkracht af. ze mogen misschien dezelfde leerplan hebben maar er is waarschijnlijk nog altijd veel vrijheid in hoe het vak te geven.

john de non
7 juni 2006, 14:20
Als het even kan, doe 8 uur. Al weet ik natuurlijk niet in hoeverre het nog van hetzelfde niveau is als de vroegere 8 uurs.

Het niveauverschil tussen (de vroegere) 6- en 8 uurs is echt wel aanzienlijk. Komt erbij dat je effectief moet studeren, wat een goede voorbereiding is voor later.
Ik zat op het einde van het 4de ook te twijfelen tussen 6 of 8 uur. (Ik had op het einde van het 4de 82% voor wiskunde). Hoewel mijn leraar er niet echt happig op was, heb ik het toch gedaan en het is een van de beste beslissingen die ik ooit genomen heb.

Zedjah
7 juni 2006, 14:24
Niveauverschil 6-8 is inderdaad enorm.

Maar 2 jaar 8 uur steekt tegen.

killgore
7 juni 2006, 14:25
vwo-finale halen zegt niet alles over uw wiskundekennis.

Zedjah
7 juni 2006, 14:37
VWO Finale heb ik nooit gehaald, maar ik haalde steeds consequent de tweede ronde.

En ik haalde maar 53 op m'n eindexamen wiskunde.

Die twee hebben met elkaar niet echt veel te zien.

VWO gaat voornamelijk over inzicht. Wiskunde-examens hebben dat ook nodig, maar vereisen ook veel kennis.

grooverider
7 juni 2006, 14:38
kheb niet alles gelezen dus kan zijn dat ik dingen herhaal:

het maakt eignelijk niet veel uit of ge nu 6 of 8 uur doet int middelbaar als ge fysica wilt gaan studeren. Ge moet gewoon zelf zien of ge dat inzicht hebt of niet, en punten maken daarbij eigenlijk nix uit. En het hangt natuurlijk ook van school tot school af of er een werkelijk groot verschil is tussen 6 en 8. Bij ons zat het zo: 6 u werd gegeven door 1 leerkracht, en was dus ook 1 continue cursus. 8u werd opgesplitst in 2 delen van 4 uur, gegeven door 2 leerkrachten, dus dat liep wat door elkaar.

Ikzelf heb 6u gedaan, en studeer nu fys aan de KUL, en ik heb eigenlijk wel spijt dat ik geen 8u heb gekozen. Voor er door te geraken heb ik in het middelbaar nooit veel moeten doen, en mss had die 8u wisk me wel gestimuleerd om harder te werken (en dat komt zeker van pas op de univ)
voor filosofie zou ik het alleszins niet laten vallen, want dat kom je (afhankelijk van waar je gaat studeren) waarschijnlijk wel tegen op de univ.

Zedjah
7 juni 2006, 14:39
Alsook kun je denkik op 2 uurtjes weinig filosofie volgen, op het middelbaar :)

Timmos
7 juni 2006, 14:42
bij ons in de klas zitten er zelfs 3 VWO-finalisten, maar 1 ervan haalt juist de helft voor zijn wiskunde in de klas en 't zit er dik in dat hij zijn laatste jaar humaniora opnieuw zal mogen doen...

VWO is echt geen referentie dus.

Op mijn laatste examen in de vierdes (twee jaar geleden dus) haalde ik 124/125, in de laatste twee jaren van de humaniora (WeWi8) haal ik tussen 85 en 90 %. Als ge dus wiskunde leuk vindt en ge zijt bereid om toch zeker uw lessen bij te houden dan zit ge volgens mij goed in de achturen richting.

Zedjah
7 juni 2006, 14:43
VWO-Finalisten, of VWO-Tweede Ronde? Want 3 mensen uit de derde ronde lijkt me echt wel veel.

killgore
7 juni 2006, 15:01
VWO gaat voornamelijk over inzicht. Wiskunde-examens hebben dat ook nodig, maar vereisen ook veel kennis.
Nee, zelfs niet imho, de finale vereist inzicht, de 2e ronde een beetje. Maar die eerste 2 filteren er ook veel mensen uit die meer inzicht hebben ma gewoon die overdreven tijdsdruk niet aankunnen ... (soms ging het imho zelfs meer naar tijdsbestendig kunnen werken als naar inzicht).

Kunnen die minder wiskunde, zeker en vast niet.

Natuurlijk moet je wel iets van wiskunde kennen eh, niet verkeerd opvatten en echte genieën zullen daar wel geraken, maar ook veel die het (imho) zeer wrsch niet verdienen.

Spliffsnatcher
7 juni 2006, 15:07
mja vwo en andere quiz gerelateerde dingen zijn nu niet echt de beste indicator voor een examen uitslag.

Maar als je zegt dat het bij jullie rond de 50 procent draait, kan ik dat nog wel geloven. er zijn zeker nog andere scholen waar ze serieus verschil willen hanteren tussen 6 en 8 uurs.
Maar of dat altijd op de juiste manier gebeurt ben ik nog niet zo zeker van, uiteindelijk zie je de meeste van 6 uurs nu ook nog wel lukken in de zwaardere richtingen

killerbeam
7 juni 2006, 15:12
ik ben nu aan het einde van men 6e jaar en heb de voorbije 2jaar ook 8u wiskunde gedaan.
de 2u bijkomende wiskunde was wel als seminarie dus ligt wel apart van de 6u die ik met de rest van WeWi heb. het niveau ligt er wat hoger maar niet overdreven hoog.
ik heb de 2e ronde van de VWO bereikt als enige van de hele school en dat was vooral inzicht en geen kennis naar mijn mening en de finale heb ik nooit bereikt :P
en voor een examenwiskunde moet je het echt kunnen uitleggen en op de VWO kun je ook goed gokken dus die met mekaar vergelijken is niet echt correct. Want men examens waren wel altijd boven 80%, maar dat ligt dan ook weer aan de leerkracht want daar bof ik wel mee :)

Nefbrethilion
7 juni 2006, 15:16
om ff op debegin vraag te antwoorden zonder alle andere reacties in rekening te brengen (geen tijd/zin om te lezen)

kheb zelf ook 8 uur wiskunde gedaan, maar bij ons op school is dat nogal verandert. Ge kunt nu alleen 6 uur doen, maar er is een optie 8 uur, die dan 2 uren per week extra werken aan bepaalde onderwerpen/projecten.

De 8 uur die ik gehad heb was redelijk theoretisch maar loonde wel de moeite, gaf meer inzicht in de zaak etc. (je weet nog niet wat het is, maar over integralen en differentialen weet je best wel meer dan hoe ze moeten uitgerekend worden, toch als je een wetenschappelijke universiteitsopleiding wilt gaan volgen.)
In de 6 uur volstond het om te weten hoe je met bepaalde dingen moest werken, in de 8 uurs moest je begrijpen hoe die dingen zelf afgeleid zijn. Vanzelfsprekend is dit de enige manier om er inzicht in te krijgen..

Ik weet niet of die 2 uur projectjes bij ons nu nog van dat niveau zijn; ik heb de indruk dat het heeeel wat minder theoretisch is als vroeger. dit moet je maar eens nagaan in je school, bij leerkrachten en mensen die het volgen..

Ivm met uw punten: wa maakt da nu uit. Ja 'tis leuk om de eerste vd klas te zijn maar wees gerust, da maakt niteveel uit :) - werken is het belangrijkste..

Goeie keuze & hf.

_DKsissor_
7 juni 2006, 15:51
punten zegge minder dan vwo als ge wiskunde kunt of nie hoor.
Ik weet toch dat iemand zo hard mag leren als hem wil voor vwo maar tohc nie de finale zal halen als hij slecht is in wiskunde en als iemand zeeer hard blokt voro z'n wiskundeexamen zullen z'n punten we lhoog liggen terwijl hij of zij er niet eens geweldig voor moet zijn in wiskunde maar gewoon heel veel tijd erin heeft gestoken.

als je bij de vwo op elke vraag gokt heb je altijd een kans op 5 dat je het juist hebt en logisch gezien ga je met gokken dus niet de volgende ronden bereiken sinds die limieten toch altijd rond de 110 draaien voor naar de tweede ronde te mogen.
Mja stel nu nog dat ge alles juist gokt en de tweede ronde ook wa vrij onwaarschijnlijk is dan gaat ge in de finale compleet af met die ope vrage.

killgore
7 juni 2006, 15:53
punten zegge minder dan vwo als ge wiskunde kunt of nie hoor.
Ik weet toch dat iemand zo hard mag leren als hem wil voor vwo maar tohc nie de finale zal halen als hij slecht is in wiskunde en als iemand zeeer hard blokt voro z'n wiskundeexamen zullen z'n punten we lhoog liggen terwijl hij of zij er niet eens geweldig voor moet zijn in wiskunde maar gewoon heel veel tijd erin heeft gestoken.
Heb ik dat dan ergens gezegd?

Neem het van mij aan: het is niet omdat je vinale vwo haalt dat je über 1337 inzicht hebt ;).

_DKsissor_
7 juni 2006, 15:57
mja als je twee jaar achter elkaar de finale bereikt kan je toch wel spreken van zeeer goed wiskundig inzichtVeel beter dan iemand die twee jaar achter elkaar 90 op z'n wiskundeexamen haalde maar nooit door de vwo raakte.

killgore
7 juni 2006, 16:01
mja als je twee jaar achter elkaar de finale bereikt kan je toch wel spreken van zeeer goed wiskundig inzichtVeel beter dan iemand die twee jaar achter elkaar 90 op z'n wiskundeexamen haalde maar nooit door de vwo raakte.
mssch, mssch niet :).
2x op rij wilt al wat meer zeggen idd, maar nog niet alles ;).

[BAT] Hydra
7 juni 2006, 16:10
Volgens mij heb je als vwo winnaar een veel groter potentieel om beter wiskundig inzicht te ontwikkelen. Dit betekent niet noodzakelijk dat je een beter wiskundig inzicht hebt als vwo winnaar.

pit24
7 juni 2006, 16:37
gewoon 8 uur doen. Bij ons is die 2 uur in het 6de zeker niet "wat aanvulling"
Maar een totaal ander deel van de wiskunde waar de 6uurs niets van zien.

lineaire projecties,detirminanten,eigenvectoren, affiene meetkunde, affien gecompleteert, projectieve meetkunde, lijn coordinaten en kegelsneden.

Daar zien de 6 uurs nul, koma nul van. Ik denk da ik dan ook evenlang leer over mijn uitbreiding als over de rest van mijn 6uur. :(

Dus gewoon gaan met die banaan.

_DKsissor_
7 juni 2006, 16:39
wij hebben determinante gezien dit jaar bij de 6uurs in het 5de al :p
de rest nog niet gezein :p

killgore
7 juni 2006, 16:47
Hydra']Volgens mij heb je als vwo winnaar een veel groter potentieel om beter wiskundig inzicht te ontwikkelen. Dit betekent niet noodzakelijk dat je een beter wiskundig inzicht hebt als vwo winnaar.
als vwo winnaar, ok, of als ergens top 5 finalist, maar imho is gewoon in de finale geraken zeker geen bewijs dat je extreem hoog inzicht hebt (je moet natuurlijk wel iets van inzicht hebben, versta me aub niet verkeerd).

edit: ik ken trouwens 1 vwo winnaar en die is wel ehm, lichtelijk geschift :p.

Insano
7 juni 2006, 16:48
wij hebben determinante gezien dit jaar bij de 6uurs in het 5de al :p
de rest nog niet gezein :pBij ons zien zelfs de zes-uurs determinanten, meen ik me te herinneren. Ze hebben wel een deel leerstof van vijfde en zesdejaar verwisselt om er niet meer voor te zorgen dat zoals vroeger 5de jaar vooral inzich en 6de jaar vanbuiten blokken is.

Ik doe trouwens 6 uur met twee uur die we mochten kiezen erbij, maar in onze school zitten we met de achtuurs in een aparte klas met een apart programma. We gaan dan op verschillende zaken uitbreidingen zien, extra oefeningen, etc.

VinceFeet
7 juni 2006, 16:52
Ik doe zelf 8 uur wiskunde en ik zou u precies toch maar die 6 uur aanraden. Enkel en alleen als je écht van wiskunde houdt ga je daarna nog verder willen met wiskunde, de overige 90% wil nooit nog wiskunde (ik spreek over mijn persoonlijke ervaring en die van klasgenoten). Ik zit qua punten altijd vrij goed wat betreft wiskunde (65 à 70%) maar toch heb ik het nu wel gehad met wiskunde.

Daar bovenop komt dat wiskunde (6u) te combineren is met andere richtingen zoals talen en economie (mss geldt dat alleen voor mijn school, weet ik niet). En naar mijn mening ben je véél meer met talen of economie dan met die extra uren wiskunde. Geen persoonlijke aanval maar de ervaring leert mij dat wiskunde besteed is aan een 'bepaald soort mensen' en helaas behoor ik daar niet toe :p .

Fighting Hobbit
7 juni 2006, 16:57
gewoon 8 uur doen. Bij ons is die 2 uur in het 6de zeker niet "wat aanvulling"
Maar een totaal ander deel van de wiskunde waar de 6uurs niets van zien.

lineaire projecties,detirminanten,eigenvectoren, affiene meetkunde, affien gecompleteert, projectieve meetkunde, lijn coordinaten en kegelsneden.

Daar zien de 6 uurs nul, koma nul van. Ik denk da ik dan ook evenlang leer over mijn uitbreiding als over de rest van mijn 6uur. :(

Dus gewoon gaan met die banaan.
Ik heb in de 7 uur een deel van die dingen gezien, kegelsnedes moet ik trouwens nu kennen voor mijn exame. Bedoel je determinanten met die "detirminanten"? zo ja, dan heb ik dat ook gehad. Maar van analytische meetkunde hebben we buiten die kegelsneden wel niks gedaan. Ik vermoed ook dat een groot deel van onze "extra" leerstof verloren gegaan is in het 5de jaar waar we eigelijk minder gezien hebben als de mensen van een 4 uur (slechte vervanger). In het zesde hebben we dat mogen uitzweten en is dat volledig goedgemaakt.

Hellrabbit
7 juni 2006, 17:02
Niveauverschil 6-8 is inderdaad enorm.

Maar 2 jaar 8 uur steekt tegen.

pish pash, ik kom uit een 5 uurs-richting wiskunde en ik was erdoor op wiskunde in het eerste semester

ongeveer 80% van onze richting komt uit een WeWi-8 (of toch iets anders met 8u) en minder dan den helft was erdoor ... go figure

dat tweede zinnetje is dan wel weer waar, das ook de reden waarom ek geen wewi ben gaan doen :p
ik wist echt van mezelf dat ik dat na 2 jaar kotsbeu zou zijn ... 5 uur was mooi genoeg :p
(kmoet wel zeggen dat wij het lessenplan van de 6uurs volgden)

metaphore
7 juni 2006, 17:10
niveauverschil is vrij groot inderdaad
maar ge hebt het niet persé nodig, het zal gewoon iets vlotter gaan op unief wss...

maar ge moet al gefascineerd zijn door wiskunde om na 2 jaar nog steeds die wiskunde interessant te vinden :p
ik was het zo beu als wat en ben verder gegaan in een richting zonder wiskunde :D

MilM
7 juni 2006, 17:16
Heb ik dat dan ergens gezegd?

Neem het van mij aan: het is niet omdat je vinale vwo haalt dat je über 1337 inzicht hebt ;).

Maar het is ook niet omdat je grootste onderscheiding haalt aan burgerlijk ingenieur dat je 1337 inzicht hebt.
Als ik moet kiezen, dan toch zonder twijfel de vwo ... :)

Ik ben van mening dat vwo één van de meest toegankelijke zaken is om inzicht te beoordelen, veel meer dan een wiskundig examen waar kennis primeert. (zoals hierboven gezegd)

Maar uw punten in school zijn natuurlijk beter om te kunnen inschatten wat je later zou aankunnen van richting.

Hellrabbit
7 juni 2006, 17:17
ik was het zo beu als wat en ben verder gegaan in een richting zonder wiskunde :D

zie kijk, dat wou ik dus vermijden zie :p

_DKsissor_
7 juni 2006, 18:12
ik zou wel 8 uur willen doen maar ik deed in het 4de ( door dat stomme grieks en latijn) maar 4 uur wiskunde en de overstap naar 6 uur werd me al afgeraden en naar 8 uur overstappen was onhaalbaar volges haar :p

Zedjah
7 juni 2006, 18:26
Ditto.
Alleen ben ik wat extremer gegaan.

En NOG krijg ik verdorie kansrekenen, complexe getallen en fractalen te zien.

Zedjah
7 juni 2006, 18:28
pish pash, ik kom uit een 5 uurs-richting wiskunde en ik was erdoor op wiskunde in het eerste semester

ongeveer 80% van onze richting komt uit een WeWi-8 (of toch iets anders met 8u) en minder dan den helft was erdoor ... go figure

dat tweede zinnetje is dan wel weer waar, das ook de reden waarom ek geen wewi ben gaan doen :p
ik wist echt van mezelf dat ik dat na 2 jaar kotsbeu zou zijn ... 5 uur was mooi genoeg :p
(kmoet wel zeggen dat wij het lessenplan van de 6uurs volgden)
Ik zeg dat het niveauverschil in het middelbaar enorm groot is. Ik heb tests gezien van beide, aangezien sommige vakken gemeenschappelijk werden gegeven. Zelfde leerstof, zelfde lessen gehad, niets extra, en wij kregen toetsen die drie keer zo moeilijk waren. Het niveauverschil bestaat wel degelijk.

WolCoM
7 juni 2006, 18:31
Ik doe nu 6u en heb als extra 2u, economie en cultuur.
Ik vind het goed zo. 8u ging misschien ook wel gelukt zijn, maar bij wiskunde liggen men interesses niet.
Nuja, met 6u kunt ge ook nog alle richtingen uit eh...

Kies uit interesse zou'k zeggen. Als ge graag eens iets meeneemt van economie ( had nog nooit economie gehad, en ben blij dak't nu heb, is altijd nuttig ) en cultuur ( wat bij ons eigenlijk wel kutvak is, alleen maar grote werken over saai onderwerpen ), kies dan dat. Maar als ge zegt, wiskunde dat wil ik later nog verderdoen, kies dan de 8u.

_DKsissor_
7 juni 2006, 18:37
is het eigelijk slim om in het 6de jaar nog over te stappen naar 8uurs en is dit mogelijk ?

Tom!
7 juni 2006, 18:42
is het eigelijk slim om in het 6de jaar nog over te stappen naar 8uurs en is dit mogelijk ?
Het was slimmer geweest om al vanaf het vijfde jaar 8u te volgen.
Of het kan zal waarschijnlijk van je school afhangen, in principe moet je dezelfde richting in het 5e en 6e volgen, maar voor kleine verschillen worden daar soms wel uitzonderingen op gemaakt.

Hellrabbit
7 juni 2006, 19:07
Ik zeg dat het niveauverschil in het middelbaar enorm groot is. Ik heb tests gezien van beide, aangezien sommige vakken gemeenschappelijk werden gegeven. Zelfde leerstof, zelfde lessen gehad, niets extra, en wij kregen toetsen die drie keer zo moeilijk waren. Het niveauverschil bestaat wel degelijk.

mja, maar zo extreem veel zijde der precies toch nie mee dan he :p

killgore
7 juni 2006, 19:19
Maar het is ook niet omdat je grootste onderscheiding haalt aan burgerlijk ingenieur dat je 1337 inzicht hebt.
Idd :).

Ik heb dan ook nergens gezegd dat examenresultaten een betere meetlat zijn :).

DogFacedGod
7 juni 2006, 19:38
Ik doe nu 6u en heb als extra 2u, economie en cultuur.
Ik vind het goed zo. 8u ging misschien ook wel gelukt zijn, maar bij wiskunde liggen men interesses niet.
Nuja, met 6u kunt ge ook nog alle richtingen uit eh...

Kies uit interesse zou'k zeggen. Als ge graag eens iets meeneemt van economie ( had nog nooit economie gehad, en ben blij dak't nu heb, is altijd nuttig ) en cultuur ( wat bij ons eigenlijk wel kutvak is, alleen maar grote werken over saai onderwerpen ), kies dan dat. Maar als ge zegt, wiskunde dat wil ik later nog verderdoen, kies dan de 8u.

Dat systeem van jou, zijn dat dan vrije keuze vakken die je dan mag invullen in die vrijgekomen 2 uur?

pit24
7 juni 2006, 20:21
Ik heb in de 7 uur een deel van die dingen gezien, kegelsnedes moet ik trouwens nu kennen voor mijn exame. Bedoel je determinanten met die "detirminanten"? zo ja, dan heb ik dat ook gehad. Maar van analytische meetkunde hebben we buiten die kegelsneden wel niks gedaan. Ik vermoed ook dat een groot deel van onze "extra" leerstof verloren gegaan is in het 5de jaar waar we eigelijk minder gezien hebben als de mensen van een 4 uur (slechte vervanger). In het zesde hebben we dat mogen uitzweten en is dat volledig goedgemaakt.

Ja detirminanten, das een maat voor het verschil in oppervlakte van je eenheidsvierkant na je dat transformeert met je transformatiematrix.

Opp in 2d met een vierkante matrixmatrix (abcd)= ad-bc, in 3d is dat verschil zone 3rijdetirminant uitwerken hé. :D Wss heb je dat bewijs niet gezien als je geen linieare projecties hebt gezien. :/
G
e kunt da ook met zo'n super grote definitie stellen, wat nen detirminant is. Maar, nu komt het detirminanten op zich zijn easy hé, das het probleem ni. Het probleem is in bv. het affien/affien gecompleteert/projectief vlak een juist assenstelsel te kiezen om te kunnen beslissen of punten colinieare zijn, wat de dubbelverhoudingen zijn,...

Ik denk zelf dat wij op ons exaam, eenmaal we die detirminanten ervan hebben opgestelt die niet meer moeten uitwerken.

viewer
7 juni 2006, 21:13

Onzin, ik was int vierde maar juist geslaagd op wiskunde en zit nu toch ook in het 6e met 6 uur +2 uur seminarie (determinanten)

WolCoM
7 juni 2006, 21:16
Dat systeem van jou, zijn dat dan vrije keuze vakken die je dan mag invullen in die vrijgekomen 2 uur?

Zo vrij zijn ze niet, ik had 3 keuze's denk ik.
+2 u wiskunde
+1 u Economie en 1u Cultuurproject
+2 u wetenschappelijk project

Nuja, het schijnt dat dit voor volgend jaar opnieuw volledig veranderd is. Nog meer verschillende extra vakken die je kan kiezen.

beware
7 juni 2006, 22:09
Ik heb niet de hele thread gelezen , maar aan degene die zei da ge minstens 80% moet halen int 4e om de 6-uurs te kunne volgen : BULLSHIT

ik zat int 4e rond de 60 % voor wiskunde , ze hebbe mij afgeraden om latijn-wiskunde te doen , ma heb het toch gedaan. Nu zit ik int 6e en mijn dagelijks werk ligt nu rond de 85 % .Examens zijn wel pak moeilijker helaas , hopelijk er toch door :)

dus @ threadstarter : laat u nix wijsmaken ; doe gewoon waar ge zelf zin in hebt / u het beste bij voelt ...

Insano
8 juni 2006, 15:07
Ik heb niet de hele thread gelezen , maar aan degene die zei da ge minstens 80% moet halen int 4e om de 6-uurs te kunne volgen : BULLSHITIk heb niet alles gelezen, maar ik denk dat hij het dan wel had over minstens 80% om acht uur te gaan doen.

simpele duif
8 juni 2006, 16:11
dat hangt allemaal af van persoon tot persoon
ik had 79% op het einde van het vierde jaar, maar een keer in de WeW8 stond de leerstof me meer aan, ik deed er dus ook iets meer voor
nu zit ik voor mijn wetenschappen en wiskunde op een gemiddelde van 90%
met de andere vakken erbij is dat dan nog 85%
dus idd ferme bullshit
doe gewoon wat je het liefst wil

beware
8 juni 2006, 22:33
Ik heb niet alles gelezen, maar ik denk dat hij het dan wel had over minstens 80% om acht uur te gaan doen.

hier staat toch 6 tussen hoor :confused:

epsilon
8 juni 2006, 22:39
Ik heb niet alles gelezen, maar ik denk dat hij het dan wel had over minstens 80% om acht uur te gaan doen.
Hangt van persoon tot persoon af hoor. Ik was altijd redelijk "zwak" in wiskunde, schommelde altijd rond de 65%, en heb toch in het 5de voor 8h wiskunde gekozen. Daar bleven mijn punten redelijk constant rond die 65% maar moest de avond voor een test toch een uurtje grondig ermee bezig zijn.

Nu zit ik in het tweede jaar industrieel ingenieur en ik ben blij dat ik de 8h cursus gekozen heb. Ik heb er vorig jaar veel aan gehad, vooral aan de extra algebra en meetkunde.
Dus als je 8h wil doen, ga ervoor :niceone:

Fighting Hobbit
9 juni 2006, 13:56
Ik heb niet de hele thread gelezen , maar aan degene die zei da ge minstens 80% moet halen int 4e om de 6-uurs te kunne volgen : BULLSHIT

ik zat int 4e rond de 60 % voor wiskunde , ze hebbe mij afgeraden om latijn-wiskunde te doen , ma heb het toch gedaan. Nu zit ik int 6e en mijn dagelijks werk ligt nu rond de 85 % .Examens zijn wel pak moeilijker helaas , hopelijk er toch door :)

dus @ threadstarter : laat u nix wijsmaken ; doe gewoon waar ge zelf zin in hebt / u het beste bij voelt ...
Tja, als je int vierde niet kan volgen bij 5 uur ofzo moet je in het zesde geen 6 uur of meer proberen wil ik zeggen. Als je het kan en gewoon niks doet is het natuurlijk anders he. Ik weet niet wat jij doet voor uw punten. Maar als je 3 dagen moet leren om in het vierde een 60% te halen zou ik toch geen 6 of 7 of 8 uur richting gaan doen. Wiskunde is begrijpen he, in het 2de jaar wa sik bij de minsten van de klas omdat ik niks deed. Nu ben ik bij de besten (doe eigelijk nog altijd niks, maar de andere vinde het allemaal zo moeilijk tegenwoordig). Het hangt er dus vooral vanaf wat je ervoor doet en dan hoeveel je hebt. Conclusie is dat uw punten niks zeggen. De beste (kwa punten) van wiskunde bij mij in de klas is van 7 naar 3uur gegaan omdat ze het te zwaar vond...

metaphore
9 juni 2006, 14:01
int 4e had ik eerste semester 62% van wiskunde en omdat ik wewi wou doen had ik is een efforeke gedaan om goei punten van wiskunde te halen...
khad dan 87% van wiskunde voor het tweede semester.

5e en 6e schommelde tussen 60 en 70% voor wiskunde
maar kben nooit iemand geweest die zo'n vak bij hield.
Dagelijks werk was altijd bijna gebuisd en met examens moest ik nog rap alles ophalen :p

Kheb vandaag ondervonden dat die 8uurs mij toch al wat hulp heeft geboden.
Vandaag examen biostatistiek en epidemiologie gehad en sommige vragen heb ik puur met kennis van vorig jaar opgelost :cool:

beware
9 juni 2006, 20:32
Conclusie is dat uw punten niks zeggen.

Pit heeft gelijk als ge wilt meekunnen in 5de mee 6-7-8 uren moete ge toch al minstens rond de 85% zitten

knappe contradictie , sorry hoor :p
ik blijf erbij : thread starter : doe wa ge wilt / denkt da goe is :niceone:

_DKsissor_
9 juni 2006, 22:10
ik zou zeggen doe 8 je kan altijd nog zakken zie je dat je het niet aan kan maar doe dit dan wel op tijd maar zo heb je tenminste wel geproeft van die wiskunde en weet je ook wel als je het aan gaat kunne of niet

NecroNeo
9 juni 2006, 22:37
Ik zou ook aanraden om 8 uur te doen gezien je verder wil gaan studeren in de wetenschappen. (ja ik heb alleen de laatste post en de eerste gelezen, mijn excuses als ik hier argumenten opsom die al aangehaald zijn)

Je zal het de volgende jaren wel wat moeilijker hebben, maar in de eerste jaren aan het unief/hogeschool heb je er echt veel aan. Ik spreek uit ervaring, 8u gedaan en biologie begonnen aan UHasselt, en wiskunde+statestiek ben ik echt wel op mijn sokken doorgekomen. Ook is het geen slecht systeem om es met een grote hoeveelheid stof leren om te gaan, met 8 uur per week kom je al in de buurt van een gemiddelde universitaire cursus.
Ik ben dus ook voorstander om gewoon 8u te proberen, lukt het niet kan je nog overschakelen.

Pemphigus
10 juni 2006, 12:14
Over uw punten moet je je geen zorgen maken, het is uw basis die zal tellen.

Kijk, als je echt fysica wil gaan doen zou ik je de 8 uur absoluut aanraden, want in de echte fysica (wat je nu krijgt is e rniets tegen) is de wiskunde heel erg belangrijk.

Ik heb vroeger ook voor e 8 uur wiskunde gekozen, en heb er zeker geen spijt van ,alhoewel ik ze zelfs niet nodig had (ben geneeskunde gaan doen).

metaphore
10 juni 2006, 12:17
Over uw punten moet je je geen zorgen maken, het is uw basis die zal tellen.

Kijk, als je echt fysica wil gaan doen zou ik je de 8 uur absoluut aanraden, want in de echte fysica (wat je nu krijgt is e rniets tegen) is de wiskunde heel erg belangrijk.

Ik heb vroeger ook voor e 8 uur wiskunde gekozen, en heb er zeker geen spijt van ,alhoewel ik ze zelfs niet nodig had (ben geneeskunde gaan doen).
voor de statistiek heb ik het wel kunnen gebruiken in geneeskunde :p
anders had ik er toch zowizo meer tijd in moeten steken

Timmos
10 juni 2006, 12:20
VWO-Finalisten, of VWO-Tweede Ronde? Want 3 mensen uit de derde ronde lijkt me echt wel veel.
3 VWO-finalisten :niceone:

virtualdude
10 juni 2006, 12:20
Alles hangt af van de leerkracht die het geeft é.

Als je indien 6 of 8 kiest dezelfde leerkracht krijgt dan kunde best voor 8 kiezen. Maar is het een andere persoon dan kunde beter eens kijken//vragen wie het beste is.
Wat ben je met bv. een luilak die 8 uur geeft.

=Dujosh=
10 juni 2006, 12:43
het is allemaal te doen, zolang je ervoor wilt gaan/
dus kies wat je wilt ( en misschien rekening houden met wat je na het secundair wilt doen )

als je voor ingenieur ofzo wilt gaan kan ik je die 8 uur aanraden, heb je veel voordelen mee ( ik heb 6 uur gedaan, wat ook voldoende is, maar het is toch wat meer werken soms , kan ook aan mezelf liggen natuurlijk )

Hellrabbit
10 juni 2006, 12:46
Kheb vandaag ondervonden dat die 8uurs mij toch al wat hulp heeft geboden.
Vandaag examen biostatistiek en epidemiologie gehad en sommige vragen heb ik puur met kennis van vorig jaar opgelost :cool:

statistiek hebben wij nochtans ook allemaal gekregen en verder hebt ge geen wiskunde-vakken :p

metaphore
10 juni 2006, 12:50
statistiek hebben wij nochtans ook allemaal gekregen en verder hebt ge geen wiskunde-vakken :p

mm kdacht toch dat jullie niet alles van statistiek of kansrekenen gezien hebben zoals wij het gezien hebben... (of was dat een ander deel?)

hadden jullie de student t verdeling en de chi² verdeling enzo ook al helemaal gezien ofwa?

Beavis_69
10 juni 2006, 12:51
Dzjees, die topics komen ook elk schooljaar terug :x

Hellrabbit
10 juni 2006, 12:53
mm kdacht toch dat jullie niet alles van statistiek of kansrekenen gezien hebben zoals wij het gezien hebben... (of was dat een ander deel?)

hadden jullie de student t verdeling en de chi² verdeling enzo ook al helemaal gezien ofwa?

wa weet ik daar nu in godsnaam nog van? :(

(maar kdenk het nie :$)

ma buh, als ge daar 8u wiskunde voor moet gedaan hebben :p

smason
10 juni 2006, 13:21
Dzjees, die topics komen ook elk schooljaar terug :x
De mannekes zullen ook elk jaar hetzelfde jaar doen :unsure:

metaphore
10 juni 2006, 13:22
wa weet ik daar nu in godsnaam nog van? :(

(maar kdenk het nie :$)

ma buh, als ge daar 8u wiskunde voor moet gedaan hebben :p

mja ik deed dat omdat ik best wel geinteresseerd was in wiskunde en wetenschappen :p
wij zagen de wiskunde over het algemeen ook gewoon wa dieper, dus wa moeilijkere oefeningen :) (ik herinner mij nog zo een test die bij jullie op bord was geschreven en tijdens de pauze zat bijna iedereen daar nog te stressen, ons klas keek binnen en van ons vond iedereen da super simpel :p )

dus tis gewoon op vlak van niveau iets of wat verschillend, kweet nu nie hoe verschillend da juist was

maar ik heb er inderdaad niet zo veel aan gehad aan die 8u wiskunde :)
maarja ge moest iets doen hé
als ik iets kon volgen dat me beter had voorbereid op geneeskunde had ik dat zeker gedaan, maar het was eigelijk zowat de beste richting als voorbereiding :p

Lensos
10 juni 2006, 13:44
3 VWO-finalisten :niceone:
Mooi eindwerk dat je daar in de je sig hebt staan. Wat ga je volgend jaar doen?

Fighting Hobbit
10 juni 2006, 14:42
knappe contradictie , sorry hoor :p
ik blijf erbij : thread starter : doe wa ge wilt / denkt da goe is :niceone:
Ik bedoelde met die 85 eigelijk een cijfer waar je hard voor moet werken. De kans dat je er, als je in het vierde hard werkt en met de hakken over de sloot bent, er nog door bent in een 8uur richting het jaar nadien is wel vrij klein. (redelijke tangconstructie precies)
Houdt er trouwens ook rekening mee dat er tussen die posts meer dan een jaar verschil zit...

Hellrabbit
10 juni 2006, 15:15
mja ik deed dat omdat ik best wel geinteresseerd was in wiskunde en wetenschappen :p
wij zagen de wiskunde over het algemeen ook gewoon wa dieper, dus wa moeilijkere oefeningen :) (ik herinner mij nog zo een test die bij jullie op bord was geschreven en tijdens de pauze zat bijna iedereen daar nog te stressen, ons klas keek binnen en van ons vond iedereen da super simpel :p )

dus tis gewoon op vlak van niveau iets of wat verschillend, kweet nu nie hoe verschillend da juist was

maar ik heb er inderdaad niet zo veel aan gehad aan die 8u wiskunde :)
maarja ge moest iets doen hé
als ik iets kon volgen dat me beter had voorbereid op geneeskunde had ik dat zeker gedaan, maar het was eigelijk zowat de beste richting als voorbereiding :p

da zullen dan toch enkel een bepaald aantal mensen geweest zijn die erm ... niet zo fantastisch waren in wiskunde

die Goethals haar testen waren echt altijd doodsimpel en mijn punten (en die van vele anderen) lagen dan echt altijd keihoog

als iedereen daar nog te stressen lag zal het wel eerder geweest zijn omdat het veel was :p

metaphore
10 juni 2006, 22:05
da zullen dan toch enkel een bepaald aantal mensen geweest zijn die erm ... niet zo fantastisch waren in wiskunde

die Goethals haar testen waren echt altijd doodsimpel en mijn punten (en die van vele anderen) lagen dan echt altijd keihoog

als iedereen daar nog te stressen lag zal het wel eerder geweest zijn omdat het veel was :p

mja ge had een aantal integralen opt bord staan en ge mocht kiezen welke ge op mocht lossen :p

maar der zaten toch een paar snullen in u klas die vrij niet slim waren... was da nie? (alé van die mensen die goed godsdienst en geschiedenis konden :p maar geen wiskunde en fysica en scheik. etc )

_DKsissor_
10 juni 2006, 22:16
hoe noemt ge die mensen die slecht zijn in wiskunde,fysica,... en goed zijn in geschiedenis maar ook slecht zijn in godsdienst :p
zo zitten er ook bij mij :p

viewer
10 juni 2006, 22:21
ik vind dat ge godsdienst dan in hetzelfde vakske moet plaatsen als die wetenschappen. Uiteindelijk is da toch dezelfde manier van denken hoor.

alle, behalve als ge zo een aap van een leerkracht hebt die u alleen maar nutteloze dingen vanbuiten laat leren natuurlijk.

iterums
10 juni 2006, 22:26
haha grappig toch die 8uur wiskunde: zit in het vijfde en haal voor wiskunde 6 (de "normale"wiskunde) in de 90 en voor die 2 uur extra met moeite in de 50

tprobleem is de verschillende aanpak van die 2 verschillende leerkrachten

viewer
10 juni 2006, 22:31
nuja, uw voorbereiding op de unief is belangrijker dan uw punten ze, want daar houden ze bij een deliberatie toch rekening mee

metaphore
10 juni 2006, 22:56
hoe noemt ge die mensen die slecht zijn in wiskunde,fysica,... en goed zijn in geschiedenis maar ook slecht zijn in godsdienst :p
zo zitten er ook bij mij :p

ik noemde dat lompe strevers...
meestal hadden die op het totaal nog wel de meeste punten :(

maar nu buist daar een heel deel van opt unief, wel vreemd :)

zipke
10 juni 2006, 23:01
Als ik van u was zou ik toch voor de wiskunde gaan ze. Ik heb altijd gehoord dat informatica (hogere studies) een enorme wiskundige richting is. Ik doe nu Wiskunde 6u - Moderne Talen (6de jaar) en telkens we iets zien bij wiskunde met een bewijs zegt die van wiskunde er bij "degen die volgend jaar burgerlijk of informatica gaan studeren gaan uitgebreid onderzoeken vanwaar dit alles komt en zullen er nog fijne toepassingen op zien"... Ik denk dus wel dat het zeker nodig is een goeie wiskundige basis te hebben.

Ik zou mij trouwens ook niet laten tegenhouden door wat de rest zegt over WeWi. Ik heb zowat vanalles gedaan in de humaniora. In het 3de Latijn-Wiskunde, in het 4de Wetenschappen-Wiskunde en nu mijn 2 laatste jaren Moderne Talen - Wiskunde :)
En de personen waar je zeker niet naar moet luisteren zijn LEERKRACHTEN!
Ze hebben ongeveer 2/4 de van mijn klas aangeraden geen wiskunde meer te volgen en enkele daarvan hebben daar ook naar geluisterd. Ik ben blij dat ik dit niet gedaan heb want in het 4de had ik 56% (opt eindeà en int 5de (het moeilijkste jaar zoals ze altijd zeggen) had ik 75% dusja... zij weten trouwens ook niet hoe hard je je inzet...

Veel succes allemaal en als je wiskunde goed kan zou ik voor zoveel mogelijk wiskunde gaan, je kan er later alleen maar de vruchten van plukken!

Groetjes, Zipke (nog 16 daagjes school:p en maandag wiskunde:p)

Hellrabbit
10 juni 2006, 23:14
mja ge had een aantal integralen opt bord staan en ge mocht kiezen welke ge op mocht lossen :p

maar der zaten toch een paar snullen in u klas die vrij niet slim waren... was da nie? (alé van die mensen die goed godsdienst en geschiedenis konden :p maar geen wiskunde en fysica en scheik. etc )

een paar?

tzat er vol van

wij waren in heel de klas me 3 ofzo die fysica van den eerste keer begrepen, de rest schreef meestal maar de formules over :p

maar ge moet nu ook nie overdrijven he, tis nie alsof ik tussen complete idioten zat ^_^;;

vergeet ook niet dat den enige van de WeWi die bio-ir is gaan doen op 2 van de 3 vakken (waaronder wiskunde) gebuisd was, terwijl ik er dan op alles door was

en vergeet ook niet dat er nogal wa volk uit mijn klas nu in uw jaar zit en dat die er toch ook op alles door waren he :p (eigenlijk is bijna iedereen van ons klas er dit jaar door)

Hellrabbit
10 juni 2006, 23:16
nuja, uw voorbereiding op de unief is belangrijker dan uw punten ze, want daar houden ze bij een deliberatie toch rekening mee

voorbereiding op unief men harige poep

tenzij ze u door 430 blz wiskundige theorie laten ploeteren (en ik heb het dan over abstracte wiskundige theorie) is uw WeWi8 nogaltijd geen deftige voorbereiding op de unief

dan kunnen ze u nog 1000'en integralen laten oplossen, aan de unief is da openboek en krijgde gewoon al uw methodes erbij op uw examen :p

Als ik van u was zou ik toch voor de wiskunde gaan ze. Ik heb altijd gehoord dat informatica (hogere studies) een enorme wiskundige richting is.

Informatica WAS vooral een heel wiskundige richting, in het bama-systeem hebben ze dit wel voor een stuk afgezwakt, enkel analyse en lineaire algebra (en ik dacht iets van discrete wiskunde?) worden er nu nog gegeven, en dat niveau is in alle richtingen wel hoog (in burgie zelfs nog iets hoger dacht ek)

maar de echt zware vakken (zoals numerieke wiskunde) hebben ze er dacht ek uitgezwierd en vervangen door meer informatica-gerichte vakken

metaphore
10 juni 2006, 23:20
een paar?

tzat er vol van

wij waren in heel de klas me 3 ofzo die fysica van den eerste keer begrepen, de rest schreef meestal maar de formules over :p

maar ge moet nu ook nie overdrijven he, tis nie alsof ik tussen complete idioten zat ^_^;;

vergeet ook niet dat den enige van de WeWi die bio-ir is gaan doen op 2 van de 3 vakken (waaronder wiskunde) gebuisd was, terwijl ik er dan op alles door was

en vergeet ook niet dat er nogal wa volk uit mijn klas nu in uw jaar zit en dat die er toch ook op alles door waren he :p (eigenlijk is bijna iedereen van ons klas er dit jaar door)

kzeg niet dat da complete idioten zijn :)
kzeg dat er zo wel wat tussenzaten, net zoals bij ons
en zeker in de andere wewi :D
maar over het algemeen waren de wewi'ers gewoon allemaal 1 voor 1 tamme kloten die niets deden maar wel capaciteiten hadden cfr. tomek, posse, ...

en umh voor zover ik het weet is niemand van wewi bio-ir gaan doen ;)

metaphore
10 juni 2006, 23:21
voorbereiding op unief men harige poep

tenzij ze u door 430 blz wiskundige theorie laten ploeteren (en ik heb het dan over abstracte wiskundige theorie) is uw WeWi8 nogaltijd geen deftige voorbereiding op de unief

dan kunnen ze u nog 1000'en integralen laten oplossen, aan de unief is da openboek en krijgde gewoon al uw methodes erbij op uw examen :p

Informatica WAS vooral een heel wiskundige richting, in het bama-systeem hebben ze dit wel voor een stuk afgezwakt, enkel analyse en lineaire algebra (en ik dacht iets van discrete wiskunde?) worden er nu nog gegeven, en dat niveau is in alle richtingen wel hoog (in burgie zelfs nog iets hoger dacht ek)

maar de echt zware vakken (zoals numerieke wiskunde) hebben ze er dacht ek uitgezwierd en vervangen door meer informatica-gerichte vakken

den informatica krijgt anders bijna altijd les met de wiskunde het eerste jaar
lineaire algebra etc krijgen die allemaal samen met wiskunde

viewer
10 juni 2006, 23:23
maar over het algemeen waren de wewi'ers gewoon allemaal 1 voor 1 tamme kloten die niets deden maar wel capaciteiten hadden cfr. tomek, posse, ...

Kennelijk een soort algemeen gegeven.

metaphore
10 juni 2006, 23:25
Kennelijk een soort algemeen gegeven.
mja idd :)
de wewi's van de jaren ervoor waren ook altijd de tamste richting van het school
(uitgezonderd de economen, die waren wel gelijkaardig)

volgens mij heeft da gewoon met de instelling van de gemiddelde wetenschapper te maken ofzo :)

Hellrabbit
10 juni 2006, 23:25
den informatica krijgt anders bijna altijd les met de wiskunde het eerste jaar
lineaire algebra etc krijgen die allemaal samen met wiskunde

kzeg het toch, lineaire en analyse hebben ze op het normale wiskundige niveau (vergeet wel nie da ze een ander examen kregen als die van lic wiskunde)

maar die zagen zo ongeveer hetzelfde als ik hoor (zij het iets uitgebreider)

maar vroeger was die richting gewoon veel wiskundiger, maw veel meer wiskunde-vakken en geen gemakkelijke (analyse en algebra zijn een basis uiteindelijk :p)

en umh voor zover ik het weet is niemand van wewi bio-ir gaan doen ;)

maarten pelgrims van de andere wewi :)

metaphore
10 juni 2006, 23:27
kzeg het toch, lineaire en analyse hebben ze op het normale wiskundige niveau (vergeet wel nie da ze een ander examen kregen als die van lic wiskunde)

maar vroeger was die richting gewoon veel wiskundiger, maw veel meer wiskunde-vakken en geen gemakkelijke (analyse en algebra zijn een basis uiteindelijk :p)

auch der gaan er een paar vloeken als ge zegt dat algebra makkelijk is

Vroeger was ze mss wiskundiger, ze is nu nog steeds van hoog wiskundig niveau dan hé..., als ze de meeste vakken samen met wiskunde krijgen
(kzal nog eens vragen de welke allemaal juist)

metaphore
10 juni 2006, 23:28

maarten pelgrims van de andere wewi :)

echt?
mja da was nu ook nie het grootste licht van de wewi, en ook nen tamzak
volgens mij gaan tamzak en bio-ir niet samen

ben ik blij dat ik door mijn ingangsexamen was :D

Hellrabbit
10 juni 2006, 23:29
auch der gaan er een paar vloeken als ge zegt dat algebra makkelijk is

Vroeger was ze mss wiskundiger, ze is nu nog steeds van hoog wiskundig niveau dan hé..., als ze de meeste vakken samen met wiskunde krijgen
(kzal nog eens vragen de welke allemaal juist)

ja, ik bijvoorbeeld, maandag examen algebra en analyse

maar ik bedoel dat het een basis is (daarom kan het nog wel enorm moeilijk gemaakt worden), maar tis nog geen extreem ... ingewikkelde wiskunde (moeilijk uit te drukken :s)

en ik denk dat ze enkel analyse en algebra samen kregen hoor ;_;

(could be wrong though)

maar nog eens : informatica blijft nogaltijd moeilijk qua wiskunde, maar het is gewoon voor een stuk afgezwakt

metaphore
10 juni 2006, 23:31
ja, ik bijvoorbeeld, maandag examen algebra en analyse

maar ik bedoel dat het een basis is (daarom kan het nog wel enorm moeilijk gemaakt worden), maar tis nog geen extreem ... ingewikkelde wiskunde (moeilijk uit te drukken :s)

de geert vond van al zijn wiskunde algebra het moeilijkste??
en het meest abstract als ik mij niet vergis...
(nu hebben ze zo wel weer wat moeilijks)

die doet toch wiskunde?? dacht ik :unsure:

Ik ben wiskunde echt zo beu gezien dat ik die cursus statistiek zelf te veel vond :)

sneax
10 juni 2006, 23:32
ik schreef altijd alles op mijn bank me potlood en nadien gomde ik da uit, met zo'n 'geprepareerde bank' zijde gegarandeerd altijd overal door, tis verbazingwekkend hoeveel ge kunt onthouden door enkel een paar cryptische geheugensteun zinnen

Hellrabbit
10 juni 2006, 23:33
(nu hebben ze zo wel weer wat moeilijks)

die doet toch wiskunde?? :p

ja, vraag binnen een paar jaar nog is wat em van algebra vindt en tzal wss wel wa anders zijn :p

ik denk niet dat mijn broertje lineaire algebra nu nog een van zijn moeilijkste wiskunde vakken zal vinden als hij terugkijkt op zijn informatica-loopbaan (hij mag hier altijd zelf op antwoorden :unsure: )

Tom!
10 juni 2006, 23:36
Er lijkt precies wat verwarrring: 'lineaire algebra' is niet hetzelfde als 'algebra'. Dat eerste krijgen de meeste wetenschappelijke richtingen (vectorruimten, matrixrekening e.d.), dat tweede krijgen vooral de wiskundigen (en is inderdaad abstracter).

Hellrabbit
10 juni 2006, 23:41
jaja, afkortingen, ik heb geen zin om elke keer lineaire algebra voluit te schrijven :p
kzal vanaf nu lineaire gebruiken :p

en aangezien int eerste jaar toch niemand algebra krijgt (voor zover ik weet), wist men wss wel waarover het ging :(

Tom!
10 juni 2006, 23:45
Het was ook niet persoonlijk gericht, maar een algemene opmerking.
Bij het lezen van

Dacht ik dat het misschien over 'algebra' ging, vermits dat inderdaad nogal abstract is. Als het over lineare ging, dan heeft Geert nog geen 'gewone' gehad ;)

Het zal wellicht afhangen van de instelling, maar wiskundigen krijgen soms in het eerste jaar al algebra.

Hellrabbit
10 juni 2006, 23:48
tsk tsk, metaphore toch :unsure:

metaphore
10 juni 2006, 23:48
Bij het lezen van

Dacht ik dat het misschien over 'algebra' ging, vermits dat inderdaad nogal abstract is. Als het over lineare ging, dan heeft Geert nog geen 'gewone' gehad ;)

Het zal wellicht afhangen van de instelling, maar wiskundigen krijgen soms in het eerste jaar al algebra.

mja tging toch over lineaire algebra :)
waarbij er 5 van de 25 man van wiskunde door was denk ik

2 man met een 10, 1tje met een 14, 1tje met een 15 en 1tje met een 19 als ik mij niet vergis :)

Hellrabbit
10 juni 2006, 23:49
zitten die maar met 25? :|

en was er daar maar 5 man van door? :|

mijn respect groeit weer wat voor mijn vriendenkring ;_;

evenredig met mijn angst voor maandag trouwens :p

metaphore
10 juni 2006, 23:52
zitten die maar met 25? :|

en was er daar maar 5 man van door? :|

mijn respect groeit weer wat voor mijn vriendenkring ;_;

evenredig met mijn angst voor maandag trouwens :p

mja van wiskunde zitten die maar met 25 ofzo, maar dan hebben ze dus nog les met informatica en natuurkunde

kweetnie met hoevel ze in totaal zijn

Zeta Reticula
11 juni 2006, 00:20
Hoi topicstarter, ik heb acht uur wiskunde gevolgd opdat ik me beter zou kunnen voelen dan de rest, nl. de domme massa. Echt, dit is geen sarcasme. Ik heb wiskunde immers nooit graag gedaan, maar ik was er wel relatief goed in. Achtuurs vond ik best wel klotig omdat het in die richting voor mij noodzakelijk was om te studeren voor wiskunde. Ik raakte er niet langer door door niks te doen. Waarschijnlijk is dit wel een pluspunt geweest voor mij. Ik studeer nu burgerlijk ingenieur en heb niks van de kennis of vaardigheid van de achtuurs nodig gehad. Uiteraard worden je hersenen wel wat getraind en word je wat gewend van af te zien, waarschijnlijk toch wel een voordeel. Wel kan ik mij voorstellen dat achtuurs vooral traint in het "bezig zijn met wiskunde", een eigenschap die vooral wiskundigen (duh) en fysici meer ten goede zal zijn dan ingenieurs. Nu ja, het eerste jaar en half bij ir. bestaat vooral uit wiskunde... Trouwens, voor wie het wilt weten, ir. interesseert mij ook geen zak en doe ik ook slechts voor het "vette" diploma. Neen, 'k heb geen last van examenstress of whatever. Oja, verwacht geen knappe meiden te imponeren met wat je studeert, veins een richting zoals kinesist. Massages, weet je wel.

Conclusie: doe maar achtuurs! Veel succes.

Zeta Reticula
11 juni 2006, 00:25
Bij het lezen van

UGent, 1ste kan ir. "Lineaire Algebra" Prof. Norbert <hier zijn achternaam die ik vergeten ben>.

Dat is snoeihard. Studenten komen in SM-pak naar het examen en offeren maagden aan Satan om hun lot toch gunstig te stemmen.

Vroeger was zijn cursus maar 130 bladzijden dik. Inderdaad zonder de bewijzen, die wel te kennen waren natuurlijk.

Hellrabbit
11 juni 2006, 00:33
jaja, geef mij maar volop goeie moed jij ! :(

*gaat zijn sm-pakje zoeken*

gelukkig is mijn lineaire algebra niveau een trapje lager dan dat van burgies/wiskundigen, maar toch :(

same stuff ;_;

metaphore
11 juni 2006, 00:37
kopop hellrabbit da lukt wel ;)

ik ben juist aan de 900ste blz celbiologie begonne \o/
proud :cool:

Hellrabbit
11 juni 2006, 00:49
ik heb vandaag men cursus afgewerkt, maar kheb nog geen bewijzen geleerd (overmorgen examen *slik*)

en van dat stukje analyse heb ek amper oefeningen gemaakt :cry:

gogo open boek :unsure:

Zeta Reticula
11 juni 2006, 00:54
Weet je. In feite is het opportuner om nu een pro forma te doen en te genieten van het mooie weer. In september tijdens de tweede zit, is het normaal toch slechter weer dan nu. :cool:

Hellrabbit
11 juni 2006, 00:55
het is maar wat ge verstaat onder opportuun :p

ik hou trouwens niet van zomerweer :(

metaphore
11 juni 2006, 01:13
hellrabbit houdt niet van een bruin kleurtje, hij blijft liever lijkbleek :p

mja toch liever nu wat leren en int verlof er vanaf ze ZeTa :)
nu is iedereen aant leren, in september is iedereen aant feesten

Tom!
11 juni 2006, 09:45
UGent, 1ste kan ir. "Lineaire Algebra" Prof. Norbert <hier zijn achternaam die ik vergeten ben>.
Norbert Van Den Bergh, ik heb dan ook niet gezegd dat lineaire algebra niet moeilijk is (of niet moeilijk kan zijn, afhankelijk van de prof), maar algebra is abstracter.

Hellrabbit
11 juni 2006, 10:12
Welja, das wat ik een beetje probeerde te zeggen, tis nie dat het een makkelijk vak is ofzo, maar als ge echt een wiskundige richting doet zulde wss nog wel wa straffere kost voorgeschoteld krijgen

en meta, ik zie al lang niet meer lijkbleek !
ik leer constant buiten, dus ik combineer mijn lijkbleekheid met tinten verbrand :(

metaphore
11 juni 2006, 10:50
Welja, das wat ik een beetje probeerde te zeggen, tis nie dat het een makkelijk vak is ofzo, maar als ge echt een wiskundige richting doet zulde wss nog wel wa straffere kost voorgeschoteld krijgen

en meta, ik zie al lang niet meer lijkbleek !
ik leer constant buiten, dus ik combineer mijn lijkbleekheid met tinten verbrand :(

hooray :applause:
dan zie ik mss bleker als u :p
ik leer niet buiten

maar gij wordt gewoon nie bruin ... of toch nie snel
gij gaat van wit, naar rood, naar roos, terug naar wit, naar rood, naar roos, etc etc :p

Hellrabbit
11 juni 2006, 11:30
bwa das nie waar

als ik zo is ne keer enorm hard verbrand ben en da vervaagt dan heb ik zo een paar weken een bruine tussenperiode ;)
maar van wit naar bruin gaan is er meestal wel nie bij :p :p

metaphore
11 juni 2006, 11:37
bwa das nie waar

als ik zo is ne keer enorm hard verbrand ben en da vervaagt dan heb ik zo een paar weken een bruine tussenperiode ;)
maar van wit naar bruin gaan is er meestal wel nie bij :p :p

:D
mja bruin na rood komt wel bij velen voor ;)

pas op dat ge u niet te veel verbrand want de UV stralen kunnen kanker veroorzaken ^^ stel dat ge een mutatie in 1 van u huidcellen krijgt en dat die mutatie niet herkend wordt door u dna-damage checkpoint
dan zit ge wel met de patatten :crazy:

mmm teveel celbiologie geeft bijwerkingen :p

Hellrabbit
11 juni 2006, 11:48
blabla, mijn DNA-checkpoints ownen man !

en trouwens, ne goeie kanker af en toe is toch ook is fijn?

metaphore
11 juni 2006, 11:55
blabla, mijn DNA-checkpoints ownen man !

en trouwens, ne goeie kanker af en toe is toch ook is fijn?
bwa heb momenteel toch nie veel zin in piemel kanker ofzo ...
en van die echte goeie kwaliteitskankers zijn tegenwoordig niemeer te vinden in het legale circuit :(

Hellrabbit
11 juni 2006, 11:57
de beste kankers kweekt ge zelf !!

tjampie
11 juni 2006, 13:15
Best wel grappig, deze thread is ooit opgestart door mij en nu komt die weer van onder het stof. Misschien wel eens zeggen wat er effectief is gebeurd. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de 6 uur wiskunde. Vol goede moede start ik dit jaar in de hoop weer een fantatisch fysica jaar te gemoed gaan. Tot mijn grote ongoogeling heb ik een zeer slechte leerkracht die mij niet echt afkan. ( klinkt cliché, maar voor diegene die op het SBC zitten en de naam Oudenaert horen, weten waarover ik spreek ) Dus mijn ganse interesse in fysica is weggekwijnd en ligt nu ergens te rotten. Een heel spijtige gebeurtenis, en als ik er nu aan denk hoe geïntresseerd ik ben geweest in fysica, vind ik het maar eng.

viewer
11 juni 2006, 13:30
allé, da snap ik toch nie goed. Hoe ge u zo kunt laten ontmoedigen door een leerkracht..

Ik heb nu zelf ook geen geweldige leerkrachte fysica, maar het internet makes up for alot :p (ga volgend jaar zelf fysica doen).

Stiche
11 juni 2006, 13:32
Fysica aan het secundair is gewoon per definitie saai :p

Ik vond da ook een saai vak aant secundair, maar kben daarna toch maar fysica gaan studeren aan de unief en kheb er nog geen vijf seconden spijt van gehad!

efkes volhouden en dan komt da allemaal wel in orde ;)

Zeta Reticula
11 juni 2006, 14:02
Inderdaad veel van de interesse voor een vak/studieobject hangt af van de persoon die het onderwijst. Sommigen slagen er in een saai vak interessant te maken door hun goede uitleg en manier van les geven. Andere slagen dan in het omgekeerde: een best wel interessant vak oersaai laten worden...

Dat is echt wel de grootste invloedsfactor bij velen, denk ik. Da's echt enorm spijtig hoe die ene persoon dan de carrière van zijn studenten kan beïnvloeden, simpel door het feit dat ie een wereldvreemde, saaie persoon is.

Waarom is trouwens de ene school/universiteit beter dan de andere? Door de personen die er les geven uiteraard... En beter instellingen trekken opnieuw betere inspirerende lesgevers aan.

killgore
11 juni 2006, 14:37

Dat is snoeihard. Studenten komen in SM-pak naar het examen en offeren maagden aan Satan om hun lot toch gunstig te stemmen.

Vroeger was zijn cursus maar 130 bladzijden dik. Inderdaad zonder de bewijzen, die wel te kennen waren natuurlijk.
Nu is em 177 blz dik, heb er mij juist bijna volledig doorgeworsteld.

Ik ga zo den helft van die grotere bewijzen vergeten :p.

Hellrabbit
11 juni 2006, 14:54

pffff, ik kan dus echt geen enkel bewijs van heel dieje rotboek lineaire algebra bij ons

morgen examen en kzit nog nie in den helft, ik teken voor een dikke buis

Zeta Reticula
11 juni 2006, 19:17

Ik overdrijf misschien. Norbert was vroeger vrij mild. Hij liet immers een tweetal lemma's wegvallen als ik me goed herinner. ;)

_DKsissor_
11 juni 2006, 21:46
is het normaal da ge u slecht voelt als ge weet dat andere van uw klas het 5dubbel van u geleerd hebben en zeggen dat het onmogelijk is da gij het eve goe kunt als hun :'(:'(

aXl_
11 juni 2006, 21:49
is het normaal da ge u slecht voelt als ge weet dat andere van uw klas het 5dubbel van u geleerd hebben en zeggen dat het onmogelijk is da gij het eve goe kunt als hun :'(:'(

als ze effectief 5 keer zo hard geleerd hebben als jij zou het eerder louche zijn moest dat niet het geval zijn :p

Stiche
11 juni 2006, 21:50
Ni naar luisteren, als ge van uw eigen weet da ge genoeg gedaan hebt, dan zal da ook genoeg zijn :)

En er zijn veel mensen die in zo'n dinges graag overdrijven è ;)

killgore
11 juni 2006, 21:57
Dat valt te zien hoe goed gij leert eh :p. Als gij veel makkelijker die leerstof naar binnen krijgt is da vreselijk normaal, is da nie zo: kzou schrik beginnen krijgen :D.

_DKsissor_
11 juni 2006, 22:10
welkom schrik :p

killgore
11 juni 2006, 22:16
Achja, in het middelbaar kunde da nog steeds serieus relativeren, mssch halen zij dan 80 en gij 60, so what :p?

_DKsissor_
11 juni 2006, 23:42
khoopt :d 60 zouk blij mee zijn :d mja ik voel da ik het kan morgen om 5 uit de veren om dan alles es tegoei te bekijken :p onder druk leer ik dubbel zo goed :p

aXl_
11 juni 2006, 23:45
kzal es zien of ik de theorie van die laatste 2 hfdstukken thermodynamica ook sneller geleerd krijg onder druk. Ik heb nog 8 uurtjes ;)

_DKsissor_
12 juni 2006, 07:00
succes ;)

_DKsissor_
12 juni 2006, 12:46
zo twas easy da exame ^^ wee hen die zich kapot geleerd hebbe :p

Fighting Hobbit
12 juni 2006, 13:43
Ik ken da. Ik doe normaal echt bijna niks voor wiskunde, maar nu omdat het de laatste keer is heb ik toch wel een uurtje of 6-7-8 geleerd. Toen ik dat vertelde op school vandaag en iemand anders van mijn klas die normaal ook niks leert ook zoveel gedaan had begon de rest van de klas te bibberen. :D

_DKsissor_
12 juni 2006, 16:19
haha:d

zoutvat
12 juni 2006, 20:23
Ik doe volgende maandag mijn laatste examen wiskunde in het middelbaar. Ik heb 8uur gevolgd, maar achteraf gezien was dit toch niet zo'n goede keuze. Naar het einde van het 5de jaar toe was ik die wiskunde echt beu. Ik heb mijn interesse erin verloren, omdat het zoveel/zovaak was. Net zoals mijn vader gestopt is met boeken lezen tijdens zijn germaanse studies. Ik ben blij dat ik ervanaf ben. Als ik opnieuw had mogen kiezen, ik had iets met meer talen genomen, ik heb nu het gevoel dat ik mijn frans toch niet zo goed beheers en dat vind ik wel spijtig.

Hellrabbit
12 juni 2006, 20:31
Ik doe volgende maandag mijn laatste examen wiskunde in het middelbaar. Ik heb 8uur gevolgd, maar achteraf gezien was dit toch niet zo'n goede keuze. Naar het einde van het 5de jaar toe was ik die wiskunde echt beu. Ik heb mijn interesse erin verloren, omdat het zoveel/zovaak was. Net zoals mijn vader gestopt is met boeken lezen tijdens zijn germaanse studies. Ik ben blij dat ik ervanaf ben. Als ik opnieuw had mogen kiezen, ik had iets met meer talen genomen, ik heb nu het gevoel dat ik mijn frans toch niet zo goed beheers en dat vind ik wel spijtig.

das nu eens exact de reden waarom ik geen 8u wiskunde gevolgd heb

zoutvat
12 juni 2006, 20:38
In het 4de deed ik nog graag wiskunde, en daarom ben ik die 8uur gaan doen. Ik vind het toch spijitig dat ik Latijn daarvoor heb opgegeven. Naja, nog 1x leren en 't is gedaan. Volgend jaar heb ik eigenlijk alleen nog maar herhaling van al geziene leerstof.

Parnakra
12 juni 2006, 21:09
Als je 8 uren wiskunde doet en je bent het al beu dan ben je niet in de wieg gelegd voor wiskunde, imo.

Zelfs met die 8 uren per week, 2 jaar lang, zie je nog maar het begin van het topje van de ijsberg in de verte verschijnen. Persoonlijk heb ik totaal geen spijt van m'n keuze, ik zou zelfs voor de 9 uur gegaan zijn, indien mogelijk.

Er zijn gewoon zo veel gebieden in de wiskunde die totaal van elkaar verschillen, wat leuk is en voor afwisseling zorgt, maar tegelijkertijd zijn ze dan weer met elkaar verbonden. En alhoewel er al honderdduizenden mensen voor je zijn die die verbanden gezien/gevonden hebben, is het toch weer leuk als je ze zelf ziet/vindt.

Nuja, mensen hebben mij al meermaals raar genoemd omdat ik zo enthousiast tegenover de wiskunde sta.

Stiche
12 juni 2006, 21:25
Ik dacht er identiek hetzelfde over...
Tot ik op de univ toekwam en daar de wiskunde zag...
De goesting was rap over (voor sommige stukken dan toch)

zoutvat
12 juni 2006, 22:13
Als je 8 uren wiskunde doet en je bent het al beu dan ben je niet in de wieg gelegd voor wiskunde, imo.

Zelfs met die 8 uren per week, 2 jaar lang, zie je nog maar het begin van het topje van de ijsberg in de verte verschijnen. Persoonlijk heb ik totaal geen spijt van m'n keuze, ik zou zelfs voor de 9 uur gegaan zijn, indien mogelijk.

Er zijn gewoon zo veel gebieden in de wiskunde die totaal van elkaar verschillen, wat leuk is en voor afwisseling zorgt, maar tegelijkertijd zijn ze dan weer met elkaar verbonden. En alhoewel er al honderdduizenden mensen voor je zijn die die verbanden gezien/gevonden hebben, is het toch weer leuk als je ze zelf ziet/vindt.

Nuja, mensen hebben mij al meermaals raar genoemd omdat ik zo enthousiast tegenover de wiskunde sta.

In m'n klas zitten er wel meer die er net zoals jij over denken. Ik ben wel goed in wiskunde, maar er zijn maar weinig dingen die me nog kunnen boeien. En wat jij zegt dat wiskunde erg divers is, dat zegt uiteindelijk iedereen over zijn favoriete vakgebied.

_DKsissor_
13 juni 2006, 17:36
idd elk vakgebied is divers :p dan moet jij talen,godsdienst,geschiedenis en al de andere vakken ook leuk vinden omwille van hun diversiteit :p

killgore
13 juni 2006, 17:45
Ik dacht er identiek hetzelfde over...
Tot ik op de univ toekwam en daar de wiskunde zag...
De goesting was rap over (voor sommige stukken dan toch)
Ik vond de wiskunde op univ juist leuker worden, behalve ons analyse I dan, maar dat had andere redenen :p.

Stiche
13 juni 2006, 18:24
Ik vond de wiskunde op univ juist leuker worden, behalve ons analyse I dan, maar dat had andere redenen :p.

Bij mij was het ook vooral den analyse, ma da lag gedeeltelijk aan de prof
De meetkunde & lineaire algebra was nog tof.
En toen kwam den algebra en was de goesting gans over :sop: