PDA

Volledige versie bekijken : Voetbal - scheidsrechter worden

Blackend
3 mei 2005, 17:45
Joo!

Ik ben misschien geïntresseerd om volgend seizoen scheidsrechter te worden. Ben momenteel 16 jaar, speel zelf voetbal (op laag tot niveau regionale D fzo :))
en zou misschien wel scheidsrechter willen worden.

Nu vroeg ik mij af: Hoe zit dat precies? Ik heb gelezen dat ge minimum 15 jaar moest zijn, cava dus. Verder ook een of andere cursus volgen. (ben uit provincie Vlaams-Brabant)

Qua vervoer ben ik nogal beperkt & hoe zit het met de vergoedingen daarop?

Waarom?
- Als bijkomende, gezonde ontspanning
- Er is geen groot overschot aan scheidsrechters dacht ik
- Lijkt me wel fijn om een voetbalmatch te fluiten

Als 16 jarige, moogt ge dan alleen reeksen jonger dan u fluiten? (dus dan alleen kadetten & miniemen?)

En verder: hoe zit het met de vervoerskosten & andere kosten (zoals truitje, kousen, etc) Ik ben vrij beperkt qua vervoer (brommerke :)) dus zo ver zal ik ook wel niet kunnen fluiten.

Zijn er hier mensen die meer info hebben en/of zelf ervaring hebben?

Alvast bedankt

walrus
3 mei 2005, 18:09
Eerst en vooral, niet te lang mee wachten om te beginnen. Hoe vroeger je begint hoe meer kans je hebt om hogerop te geraken.

Ge begint als 16 jarige uiteraard met preminiemen en miniemenmatchkes en jaar na jaar wordt ge dan beoordeeld en kunt ge hogerop geraken. Ik ken wel wat scheidsrechters en ge moogt aannemen dat ge na een jaar of 3/4 in vierde provenciale fluit. Vanaf dan worden de beoordelingen wel strenger.

Wanneer ge arbiter zijt, moet ge u aansluiten bij een ploegske uit uw streek en die zorgen normaalgezien wel voor een bon zodat ge in de sportwinkel om voetbalschoenen en ander gerief kunt gaan. (hangt er natuurlijk vanaf hoeveel geld die ploeg heeft.)

In het begin zult ge vooral in uw eigen streek fluiten maar na een paar jaar kan het wel gebeuren dat ge wat verder moet. (andere kant van de provincie is dus niet voor direct, maar het gebeurt wel). Een ouder die stand-by staat is dus geen slechte zaak. Hoe verder je moet gaan voor uw match te fluiten, hoe meer geld ge krijgt. logisch.

Standaard is het iets van 17 euro per match.

den Acid Burn
3 mei 2005, 18:24
maakt niet uit vanaf welke leeftijd ge begint.
als ge maar voor de grotere ploegen fluit geraakt ge helemaal aan de top.

dat is de trieste waarheid.

gl, ik zou er niet aan willen beginnen

Blackend
3 mei 2005, 18:29
Het is voor mij absoluut niet de bedoeling om aan de top te geraken. Gewoon als ontspanning, iets te doen te hebben in de vrije tijd etc.

Lichaamsbeweging is gezond en ik zou het wel kunnen gebruiken.
En bovendien lijkt het mij 'geestelijk' ook niet slecht. Duidelijke beslissingen leren maken, u sterk maken tov. de spelers, etc...

Time
3 mei 2005, 18:31
mij staat da ook wel aan om in men vrijen tijd te doen, ik heb iets met ondankbare beroepen:p

het moeilijkste lijkt me om buiten het spel te blijven lopen :/ 1 onverwachte pas en ge weet ineens niemer waar ge moet lopen zonder in de weg te staan

den Acid Burn
3 mei 2005, 18:32
ja ik wens u veel geluk.
maar als je grag veel beweging hebt waarom dan niet zelf spelen?
daar heb je meer plezier aan denk ik.

ikheb zelf ook lang gevoetbald, en als ge ziet hoe sommige "supporters" te keer gaan tege de scheids :s
er zij toch plezantere dinges imo :)

*)BOB(*Kenshee
3 mei 2005, 18:34
Mijn broer is arbiter hij begon aan de leeftijd rond 17 jaar geloof ik.

Je moet veel afkunnen
veel geduld hebben
objectief kunnen zijn en reageren
tegen druk kunnen
tegen kritiek kunnen
de baas kunnen zijn
voor je standpunt staan tonen wie de baas is

Blackend
3 mei 2005, 18:37
Ik speel reeds zelf, maar wat extra beweging zou geen kwaad kunnen. Ben 1m76 en 68kg. Er zouden nog wel wat kilotjes afmogen :)

Kheb beetje schrik dat ik niet door de fysieke tests ga geraken, maar anderzijds als ik zie hoe refs van 70 jaar nog steeds fluiten moet het ook wel niet zo moeilijk zijn. :x

rbn-
3 mei 2005, 18:38
tlijkt me tof, ma zoveel lopen houdt me der echt wel van weg ze :p.

SupradynE
3 mei 2005, 18:38
mja echt nice dat ge da wilt doen!!!!

ikzelf zou er ni aan beginnen want ik denk dat ge net zoals ik weet dat het soms heel moeilijk is zowel om de voetbal zelf goed in te schatten,als de verwijten die ge naar u hoofd krijgt geslingerd.

Ikzelf heb al matchkes gefloten bij duiveltjes enzo,ni dat daar heel veel aan is ma zo weet ge ook wel is wat het is om te fluiten en dat da allemaal ni vanzelfsprekend is.Gelukkig zijn die duiveltjes nog zo eerlijk als iets ;)

greetz
SupradynE

Insano
3 mei 2005, 18:43
Ik fluit in basket en tot nu toe valt het zeker mee. Gewoon streng optreden en niet twijfelen :)

walrus
4 mei 2005, 14:21
Kheb beetje schrik dat ik niet door de fysieke tests ga geraken, maar anderzijds als ik zie hoe refs van 70 jaar nog steeds fluiten moet het ook wel niet zo moeilijk zijn. :x

De fysieke test is een lachertje, zeker als je zelf al speelt. (ze willen nu ook geen paracommando van u maken hoor ;))

Blackend
4 mei 2005, 14:57
enig idee van die fysieke tests ? wat zijn de normen ofzo?

e_talking
4 mei 2005, 15:02
Ik fluit in basket en tot nu toe valt het zeker mee. Gewoon streng optreden en niet twijfelen :)

vet en vanaf welke leeftijd moogde in basket fluiten?

morris
4 mei 2005, 16:04
Ik vinnet wel schoon da ge da wilt doen :)
Persoonlijk hou ik het op preminiemenmatchkes :p
Ik zou der wel zeker voor zorgen da ge zeker een grens kunt trekken
tussen de match en de supporters..
Ook al kent ge u regels zo goed en ge fluit goed
Van het moment da ge gaat inzitten met wa de supporters roepen
gaat het moelijker en moelijker om goed te fluiten
En believe me ik heb het zelf al meegemaakt:)
Anyway good luck!

4 mei 2005, 16:15
vet en vanaf welke leeftijd moogde in basket fluiten?
vanaf uw 14 tot en met de benjamins
16, pupillen en miniemen.
18 jaar voor alles wat groter is.

Meestal wordt er niet te nauw naar gekeken... maar zo zou het moeten

Zorba
4 mei 2005, 16:46
Lijkt me wel leuk om scheidsrechter te zijn, geen idee waarom ... Meer macht? :D Wordt er in die kleine ploegskes ook met flessen enzo naar u gesmeten? :unsure:

Nee echt, lijkt me wel héél leuk om te zijn. Moet je daarvan meteen je beroep maken, of kan dit ook gewoon een paar jaar?

Groetjes!

CelebreX
4 mei 2005, 16:57
check pm Blackend

Insano
4 mei 2005, 17:07
vanaf uw 14 tot en met de benjamins
16, pupillen en miniemen.
18 jaar voor alles wat groter is.

Meestal wordt er niet te nauw naar gekeken... maar zo zou het moetenEen deel ervan is niet waar. Totdat je 14 jaar bent, mag je inderdaad zonder problemen in jouw club alles tot en met benjamins zonder diploma.

Vanaf uw 15 kan je een cursus doen in uw provincie (en dan een examen) en dan mag je in principe alles fluiten tot en met junioren. In het begin ga je goed begeleid worden etc en krijg je enkel lagere wedstrijden, maar het is zeker niet zo dat je ouderen niet mag fluiten.

Het is zelfs zo dat je provenciale senioren (eerst dames, laagste rank) mag fluiten en dan kijken ze of je het waard bent om provenciaal scheidsrechter (examen hiervoor doen) te worden en dan kan je alles fluiten tot en met eerste provenciaal.

Daarna volgt landelijk scheidsrechter (ook weer examen) om landelijk te fluiten (het voormalige vierde klasse). Mijn broer is nu landelijk.

Daarna moet je steeds weer examens doen om hogerop te geraken.

Enzovoort enzovoort :p

Aan de hand van goede beoordelingen (er komt iemand in het publiek zitten en geeft u punten van hoe goed je fluit), kan je stijgen. Je kan het dus niet helemaal zelf beslissen om eerste nationaal te gaan fluiten :p

Vraag maar als je nog iets wilt weten.

Papegoai
4 mei 2005, 17:09
PM ru`orez

iterums
4 mei 2005, 18:34
Een deel ervan is niet waar. Totdat je 14 jaar bent, mag je inderdaad zonder problemen in jouw club alles tot en met benjamins zonder diploma.

Vanaf uw 15 kan je een cursus doen in uw provincie (en dan een examen) en dan mag je in principe alles fluiten tot en met junioren. In het begin ga je goed begeleid worden etc en krijg je enkel lagere wedstrijden, maar het is zeker niet zo dat je ouderen niet mag fluiten.

Het is zelfs zo dat je provenciale senioren (eerst dames, laagste rank) mag fluiten en dan kijken ze of je het waard bent om provenciaal scheidsrechter (examen hiervoor doen) te worden en dan kan je alles fluiten tot en met eerste provenciaal.

Daarna volgt landelijk scheidsrechter (ook weer examen) om landelijk te fluiten (het voormalige vierde klasse). Mijn broer is nu landelijk.

Daarna moet je steeds weer examens doen om hogerop te geraken.

Enzovoort enzovoort :p

Aan de hand van goede beoordelingen (er komt iemand in het publiek zitten en geeft u punten van hoe goed je fluit), kan je stijgen. Je kan het dus niet helemaal zelf beslissen om eerste nationaal te gaan fluiten :p

Vraag maar als je nog iets wilt weten.
heb je de cursus aan blankenberg gevolgd?

Insano
4 mei 2005, 18:53
heb je de cursus aan blankenberg gevolgd?Nee, in Limburg (Hasselt) in het huis van de sport.

Blackend
24 september 2005, 23:11
*threaddig modus*

Vandaag mijn theoretisch examen scheidsrechter geslaagd :) Volgende week moet ik een wedstrijd bijwonen en de week daarop mag ik mijn eerste match fluiten :woohoo:

SupradynE
24 september 2005, 23:19
nice congratz!!! :niceone:

mja laat gewoon ni met u sollen,laat zien dat gij den baas zijt en da komt dik in orde!

Gebruik die kaarten,vooral bij mensen die hun mond ni kunnen houden,ik als speler krijg het er soms verschrikkelijk van... :doh:

Blue Thunder
25 september 2005, 15:53
*threaddig modus*

Vandaag mijn theoretisch examen scheidsrechter geslaagd :) Volgende week moet ik een wedstrijd bijwonen en de week daarop mag ik mijn eerste match fluiten :woohoo:

proficiat, laat ook eens weten hoe het is geweest, je eerste wedstrijd. Ik ben zelf ook scheidsrechter, ben nu aan men 4de seizoen begonnen, en doe het nog altijd graag, de kritiek moet je er bij nemen, bij jeugdwedstrijden is het toch altijd iets, je kunt nooit goed doen en hun zoontje is meestal de brave...

Maar veel succes in je eerste wedstrijd en gewoon doen wat je geleerd hebt, niet naar de mensen langs de zijlijn luisteren.

Blackend
26 september 2005, 16:17
kheb eigenlijk nog een vraagje, maar dan van spelerszijde. Gisteren speelde ik match tegen Verrewinkel (Sint-Genesius-Rode), doet niet terzake eigenlijk. Ne tegenspeler voor mij heeft den bal en met mijne linkse (slechte) voet sjot ik den bal zo een bekke weg tussen zijn benen, maar raak ik hem ook lichtjes.

Bekke later op het veld zegt die ket tegen mij: "je vais te casser les dents" :D (maw. ik ga u tanden uitslaan :cool: "

Moet/moogt ge zoiets eigenlijk melden aan de ref of niet. (Twas voor de rust, dus ik had gerust te tijd om even naar de ref te gaan en dat te zeggen)

Time
26 september 2005, 16:24
kheb eigenlijk nog een vraagje, maar dan van spelerszijde. Gisteren speelde ik match tegen Verrewinkel (Sint-Genesius-Rode), doet niet terzake eigenlijk. Ne tegenspeler voor mij heeft den bal en met mijne linkse (slechte) voet sjot ik den bal zo een bekke weg tussen zijn benen, maar raak ik hem ook lichtjes.

Bekke later op het veld zegt die ket tegen mij: "je vais te casser les dents" :D (maw. ik ga u tanden uitslaan :cool: "

Moet/moogt ge zoiets eigenlijk melden aan de ref of niet. (Twas voor de rust, dus ik had gerust te tijd om even naar de ref te gaan en dat te zeggen)

ge moogt da altijd natuurlijk, maar of et iets gaat schelen dno, ge kunt gij zeggen wa ge wilt eh:p

Blackend
8 juli 2008, 23:59
proficiat, laat ook eens weten hoe het is geweest, je eerste wedstrijd. Ik ben zelf ook scheidsrechter, ben nu aan men 4de seizoen begonnen, en doe het nog altijd graag, de kritiek moet je er bij nemen, bij jeugdwedstrijden is het toch altijd iets, je kunt nooit goed doen en hun zoontje is meestal de brave...

Maar veel succes in je eerste wedstrijd en gewoon doen wat je geleerd hebt, niet naar de mensen langs de zijlijn luisteren.

Gniffel :-)

Mijn eerste match was in Haasrode, kadetten. Met een zogenaamde "peter". Die was dan voor de match ter plaatse om nog de laatste praktische tips te geven... 't is tenslotte heel veel in ene keer dat ge van theorie in de praktijk moet omzetten. Match zelf viel wel mee, zeer veel opgestoken. Ook de volgende wedstrijd was met peter. Daarna mocht ik dan alleen op pad. Niet veel later volgden dan de eerste nazichten. Dat is dan eerder om te kijken of ge het grosso modo goed doet, en geven u nog eens nen enormen drive om steeds beter te doen. Psychologisch gezien hebben ze dat daar goed aangepakt in den tijd moet ik zeggen.

Dit dus omdat ge het zo vriendelijk vroeg. :p
Ben deze thread daarstraks nog eens tegengekomen en toch leuk om te zien hoe ik er indertijd aan begonnen ben.
Heb dus een kleine 3 seizoenen als ref achter de rug en over een paar weekjes begint voor mij het volgend seizoen. Dit jaar proberen we promotie naar 2e provinciale op te pikken.

Wel leuk om te zien hoe het van een gewoon gedachtenspinsel is afgedwaald tot een echte hobby waar ik behoorlijk veel tijd in steek. (en dewelke ik mij ook totaal niet beklaag)

Bij deze toch nog wat mensen aanporren die er ooit al aan gedacht hebben en/of toch wat twijfelen. Probeer het eens zou ik zeggen! Scheidsrechters zijn zeer gegeerd omdat het tekort steeds groter wordt en zowel de clubs als de provinciale commissies doen er alles aan om scheidsrechters te "vertroetelen".

De cursussen voor dit seizoen starten afhankelijk van de provincie begin augustus of begin september!

arbiter
9 juli 2008, 00:05
ik ga nu beginnen aan mijn 8e seizoen denk ik.
mijn 2e als assistent scheidsrechter. ik heb dit jaar promotie kunnen afdwingen naar 1e provinciale en als ik door de nieuwe testen geraak eventueel met nieuwjaar al match bevordering. mijn seizoen begint op 19juli dan heb ik de wedstrijd oostduinkerke tegen winkel sport 2e prov. tegen 4e nationale. altijd leuk :)

wel zeggen dat ik de laatste tijd wat last heb van mijn knie, hopelijk gooit die geen roet in het eten

KizZamP-
9 juli 2008, 00:45
mijn 2e als assistent scheidsrechter. ik heb dit jaar promotie kunnen afdwingen naar 1e provinciale en als ik door de nieuwe testen geraak eventueel met nieuwjaar al match bevordering. mijn seizoen begint op 19juli dan heb ik de wedstrijd oostduinkerke tegen winkel sport 2e prov. tegen 4e nationale. altijd leuk :)

wel zeggen dat ik de laatste tijd wat last heb van mijn knie, hopelijk gooit die geen roet in het eten

Uw naam zegt het ook helemaal hehe

bekaertpj
9 juli 2008, 19:35

Als de nummer 20 van Winkel in het strafschopgebied komt , fluit maar :lol:
Tis iemand die ik ken. ^^

Trajanus
4 oktober 2009, 17:30
Ben ook aan het twijfelen om het mss in de toekomst te worden. Hoe zijn die lessen en examens eigenlijk mee gevallen? en ben je dan makkelijk door die fysieke tests geraakt?

Mutlee
4 oktober 2009, 23:25
Tis allemaal poepsimpel. Ik heb wat gas afgenomen. Respect dat je krijgt, beter gezegd niet krijgt is lachwekkend. Ik zou terug de hooligan moeten uithangen en stoppen met fluiten, beter verdienen bepaalde mensen toch niet.. En ja voor mensen die in Antwerpen wonen; wordt aub geen scheidsrechter, niet te doen.

The_Floyd
5 oktober 2009, 09:20
wat ik de voorbije twee jaar vooral merk als speler dan (in de provincie antwerpen), dat meer en meer scheidsrechters gewoon hun kat sturen naar een wedstrijd. maw dat ofwel de wedstrijd afghelast word omdat de scheidsrechter niet komt opdagen of dat ze een "vrijwilliger" van een van de 2 ploegen zoekt.
worden de scheidsrechters gewoon dubbel geboekt of heerst er echt zo een mentaliteit van "ik heb geen goesting, ik blijf in menne nest ligge" ?

sub-d!
5 oktober 2009, 19:35
wat ik de voorbije twee jaar vooral merk als speler dan (in de provincie antwerpen), dat meer en meer scheidsrechters gewoon hun kat sturen naar een wedstrijd. maw dat ofwel de wedstrijd afghelast word omdat de scheidsrechter niet komt opdagen of dat ze een "vrijwilliger" van een van de 2 ploegen zoekt.
worden de scheidsrechters gewoon dubbel geboekt of heerst er echt zo een mentaliteit van "ik heb geen goesting, ik blijf in menne nest ligge" ?
²
ik denk dat dit het antwoord is:

Tis allemaal poepsimpel. Ik heb wat gas afgenomen. Respect dat je krijgt, beter gezegd niet krijgt is lachwekkend. Ik zou terug de hooligan moeten uithangen en stoppen met fluiten, beter verdienen bepaalde mensen toch niet.. En ja voor mensen die in Antwerpen wonen; wordt aub geen scheidsrechter, niet te doen.