PDA

Volledige versie bekijken : studies ?

Pro
26 februari 2005, 15:59
ik zit momenteel in een 5de jaar TSO
maar ik zou graag later nog een universitaire richting gaan doen, daarom zou ik mij willen bijschaven in voornamelijk WISKUNDE & FRANS, heeft er iemand zo ideën hoe ik dit het best zou doen ?
gelieve gedetailleerde info te geven

thx in advance

btw: weet er iemand mss hoe je, je kan trainen tege (hand)kou ? (handschoenen is geen oplossing :P)

devilface
26 februari 2005, 16:02
Frans: Naar eender welk bijscholingsbureau gaan en zeggen da ge frans wilt doen.
Wisunde/wetenschappen: De meeste faculteiten geven introductiecursussen. Anders dezelfde oplossing als voor uw frans.

foo-pah
26 februari 2005, 16:02
kzou dan es info vragen bij het CLB, die gaan u daar zeker mee kunnen helpen. Of anders gewoon aan ne leraar op school, normaal zullen die daar wel meer van afweten

en ik heb ook altijd koude handen...

Shade
26 februari 2005, 16:15
wat is je bedoeling om aan de unief te doen?
Iets waar je wiskunde een basistak van de opleiding is?(Wiskunde, ingenieur, natuurkunde, informatica,...)
Eerst eens rondvragen aan mensen die die richting doen, en dan als nodig is een brugjaar wiskunde volgen bvb.
(wat doe je nu in TSO--> IW of MMT maakt tamelijk wat verschil.)

Shade

Mistabeen
26 februari 2005, 16:25
koud gevoel in uw hand kan teken zijn van RSI dacht ik

Kenshin
26 februari 2005, 16:29
wat ben je van plan te doen?
frans is niet noodzakelijk als je geen romaanse talen of germaanse gaat doen.
wiskunde is wel noodzakelijk voor de meeste vakken, zeker economie faculteiten (tew, handelsingenieur), toegepaste wetenschappen (burgerlijk ingenieur, informatica), en wetenschappen (wiskunde, fysica, biologie,...)

de beste richting ter voorbereiding van de meeste universitaire richtingen in het ASO is wetenschappen-wiskunde. indien je dit niet hebt gedaan, kan je vlug de nodige basisvakken bijschaven door de voorbereidingen voor het ingangsexamen geneeskunde bij te wonen: daar schaaft men immers de wetenschappen bij.

mijn faculteit (geneeskunde aan Universiteit Antwerpen) organiseert sinds kort workshops ter voorbereiding van de ingangsproef. Andere universiteiten zoals de VUB organiseren ook dergelijke voorbereidingsdagen.

http://www.ua.ac.be/main.asp?c=*GENHOME

veel succes nog.

BlueIce
26 februari 2005, 16:34
3e kan geneeskunde
de eerste post lezen is altijd handig ;)

ontopic: zijn veel mogelijkheden eh.. ge kunt op school extra oefeningen vragen, bijles/avondles volge,... Ge kunt ook naar't CLB is gaan horen, maar 'k denk niet dat die veel andere oplossingen gaan hebben

Kenshin
26 februari 2005, 16:35
hehe heb da vlug gedaan, en direct mn post ge-edit ^_^

Pro
27 februari 2005, 11:50
het is eigelijk de bedoeling om mijn "kennis" bij te schaven gedurende het middelbaar om daarna mee te doen voor een ingangsexaam, ik zit op internaat-systeem

Sagax
27 februari 2005, 12:37
voor ingenieursvakken aan Universiteit Gent doen ze tegenwoordig in de grote vakantie een grote herhaling van wiskunde. Gedurende een maand zal je alle leerstof grondig te zien krijgen die je normaal in het zesde jaar ASO zou moeten gezien hebben. Ik weet natuurlijk niet welke voorkennis e.d. je hebt, maar mss moet je er eens over praten met je graadcoördinator op school, het CLB, of mensen van de Universiteit waar je naartoe zou willen gaan. Vragen staat vrij, dus zeker eens doen :)

lemby
27 februari 2005, 16:13
ge kunt da nu goed doen met die bama structuur, hetgeen waar ge ni goe in zijt kunde bijschaven, en daar zijn speciale scholen voor ze!

Hustla
27 februari 2005, 18:44
koud gevoel in uw hand kan teken zijn van RSI dacht ik

WTF heeft dat met dit te maken :eek:

iterums
27 februari 2005, 19:05
WTF heeft dat met dit te maken :eek:btw: weet er iemand mss hoe je, je kan trainen tege (hand)kou ? (handschoenen is geen oplossing :P)

klootvis
27 februari 2005, 22:39
Hoeveel uur wiskunde heb je momenteel ?
Laat vooral duidelijk zijn dat de overstap TSO - universiteit geen evidentie is.
Zeker in de wetenschappelijke richtingen (ik doe zelf bio-ingenieur aan de KUL) kan het er hard aan toegaan.
In ieder geval veel succes toegewenst

simpele duif
27 februari 2005, 22:48
van tso naar unief kan zeker wel hoor
mijn broer heeft 6 jaar in IW gezeten, en is nu bezig met zijn 4de jaar burgerlijk ingenieur, en hij heeft nog maar 1 B gehad in die vier jaar, anders allemaal A's
zijn lief komt ook van tso en doet nu bio-ingenieur denk ik, maar die heeft nog geen resultaten...

maar kvind het wel raar dat je wiskunde en frans wil doen
ik denk dat je niet veel opleidingen hebt waar je beide vakken hebt...

TiGrOnX
28 februari 2005, 07:25
btw: weet er iemand mss hoe je, je kan trainen tege (hand)kou ? (handschoenen is geen oplossing :P)
Da zouek ook wel is willen weten. 't Moet nog ni echt heel koud zijn of men handen krijgen een paarse kleur met oranje vlekken. Soms gewoon helemaal witte vingers. Zelfs als ik dikke handschoenen draag... Lek als 'k nu ga zwemmen ofzo zien mijn handen volledig paars, das nu toch ni normaal, terwijl het daar meestal wel nog warm is...

Belgianbonzai
28 februari 2005, 09:11

idd, ik doe industrieel en daar hebben we dat, maar die richting is ook deels afgestemd op mensen van de IW, die gaan dus geen extra wiskunde nodig hebben, en er worden wiskundelessen georganiseerd in september voor diegene die geen wiskundege richting gedaan hebben...

stoffer
28 februari 2005, 09:14
7e jaar wiskunde doen?

Waldorf
28 februari 2005, 13:56
van tso naar unief kan zeker wel hoor
mijn broer heeft 6 jaar in IW gezeten, en is nu bezig met zijn 4de jaar burgerlijk ingenieur, en hij heeft nog maar 1 B gehad in die vier jaar, anders allemaal A's
zijn lief komt ook van tso en doet nu bio-ingenieur denk ik, maar die heeft nog geen resultaten...

IW is dan ook niet echt een technische richting. Qua moeilijkheidsgraad ligt het juist onder Wetenschappen-Wiskunde en bovendien heb je dan nog eens 36 uur les ook. De enige reden waarom IW bij TSO wordt ingedeeld is omwille van de technische vakken en de beperkte praktijkvakken.

simpele duif
28 februari 2005, 17:12
IW is dan ook niet echt een technische richting. Qua moeilijkheidsgraad ligt het juist onder Wetenschappen-Wiskunde en bovendien heb je dan nog eens 36 uur les ook. De enige reden waarom IW bij TSO wordt ingedeeld is omwille van de technische vakken en de beperkte praktijkvakken.
idd
kvind het dan ook belachelijk dat mensen zo neerkijken op die richting, omdat het "maar TSO is". als je echt weet dat je later iets wil doen met wetenschappen, is dat gewoon de ideale richting

BlueIce
28 februari 2005, 21:04
Hoeveel uur wiskunde heb je momenteel ?
Laat vooral duidelijk zijn dat de overstap TSO - universiteit geen evidentie is.
Zeker in de wetenschappelijke richtingen (ik doe zelf bio-ingenieur aan de KUL) kan het er hard aan toegaan.
In ieder geval veel succes toegewenstbepaalde richtingen uit het TSO bereiden niet voor op verder studeren, maar een heel aantal wel.
En dan nog, motivatie doet al heel veel, mijn zus heeft BSO personenzorg gedaan en heeft nu ook diploma van verpleegster (dus hogeschoolniveau) terwijl ge vanuit BSO normaal ook niet verder studeert... Zolang ge bereid zijt om moeite te doen voor uw richting, kunt ge veel aan.

Pro
5 maart 2005, 19:25
heb nu 3 uur wiskunde (laag niveau zie opnieuw wat ik in 4de eco-wis 5uur gezien heb)

zijn er zo geen boeken om taal bij te schaven ofzo en voor wiskunde ?

murdoc
5 maart 2005, 19:32
heb nu 3 uur wiskunde (laag niveau zie opnieuw wat ik in 4de eco-wis 5uur gezien heb)

zijn er zo geen boeken om taal bij te schaven ofzo en voor wiskunde ?

ge moet u van die bijscholingscursussen nie veel voorstellen
da is allemaal wel goed en vree goei herhaling
maar als ge geen wiskunde gewend zijt, gade toch moeilijkheden hebben

dus kzou zeker nu beginnnen al (en nie rekenen op die cursussen)

kzou zegn, keer gaan vragen aan de leerkracht wiskunde ... ;)

en :niceone: voor uw toekomstgericht denken

(( btw, ik zit in 1e bach economie in gent, khad A voor wiskunde I a, mor twas redelijk simpel :D )

flappertje
5 maart 2005, 20:32
Ik heb graduaat journalistiek gedaan en daarvoor sport-wentenschappen en gewoon sport-lichamelijke opvoeding( zogezegd TSO). Wel ik kan je zeggen dat wij in Sport juist dezelfde boeken gebruikten als in ASO. En het niveau verschilde ook niet veel enkel minder uren. Maar ik weet wel dat je in echt techinische richtingen waar veel praktijk in voorkomt dat het niveau van de algemene vakken wel lager ligt. Maar je vooropleiding is geen garantie op succes noch een onoverkomelijke horde. Als je het in je hebet en je studeert alsof het een dagtaak zou zijn , dan moet het lukken.

In sommige scholen ( vooral in de steden) is het ASO ook niet steeds op hoog niveau hoor. Tussen scholen onderling bestaat een groot verschil , en ook tussen leerkrachten uiteraard , sommigen laten het niveau zakken en dat is in het nadeel voor diegenen die verder studeren. Ik ken zelfs een middelbare school waar men testen op nieuw lieten doen om toch goede resultaten te hebben.

simpele duif
5 maart 2005, 21:46
of informeer u welke boeken ze in het ASO gebruiken voor wiskunde bvb
die kunt ge dan studeren. want daar haalt iedereen toch 90% van zijn kennis uit, die lessen zijn maar bijkomstig...

Starrk
5 maart 2005, 21:57
ik ken iemand die dit aan zen leraar frans heeft gevraagd en die heeft 2 maand lang elke donderdagavond 'bijlessen' gehad.

flappertje
6 maart 2005, 00:20
Ik heb zelfs op de hoge school bijles gehad van een lector Duits...

Suphafly
6 maart 2005, 00:35
i

mijn handen zijn kwa T° normaal hé

maar soms op school als ik gewoon rondloop heb ik soms zodanig blauwe handen da iedereen denkt dat die dood zijn :P
of soms zijn die knal rood en als je er overwrijfd met 1 vingertje word dat wit :D
kunde zo bijna ne naam op schrijven

Howitzer
6 maart 2005, 01:48
Is hoge school geen oplossing?

zarathustra
6 maart 2005, 10:29
of informeer u welke boeken ze in het ASO gebruiken voor wiskunde bvb
die kunt ge dan studeren. want daar haalt iedereen toch 90% van zijn kennis uit, die lessen zijn maar bijkomstig...

ik durf te betwijfelen of de lessen in een 8 uur wiskunde eg. bijkomstig zijn. :ironic:

Beavis_69
6 maart 2005, 10:36
tis nie omdat ge in TSO zit dat ge die richting nie kunt ofzo. Als der maar motivatie is imho. Meteen van den eerste dag der volle gaas invliegen is den tip :p (had ik da ook ma gedaan, lolz ;) )

En euh, koude handen heeft iedereen atm met da kutweer dusja... :p

Vampyrotica
6 maart 2005, 10:41
als ge er u zinnen op zet he, gade er geraken... TSO is niet minder zwaar dan ASO, het grootste verschil zit er hem in dat je in TSO ook technisch leert denken en handelen in plaats van puur theoretisch...

dus, k'zou me er nie van aantrekken dat je nu tso doet of zo, universitaire opleidingen zitten er wel in... als je nog extra lessen wil nemen om jezelf beter voor te bereiden, zoveel te beter, kan je alleen maar ten goede komen bij de ingangstesten (als die er zijn).

vriendelijke groeten