PDA

Volledige versie bekijken : EW <---> TEW

Haematodipsia
16 februari 2005, 17:16
Ik heb al een beetje rondgekeken op de site van de unief en zo. Maar ik zou toch graag hier van enkele mensen uit die richtingen horen wat de bijzonderste verschillen zijn tussen Economische wetenschappen en toegepaste economische wetenschappen.

En liefst dan nog mensen die één van die richtingen in Leuven doen. Het zou tof zijn als er verteld wordt waarom je die richting koos, wat je van de vakken vind, toekomstplannen, ...

Bedankt op voorhand :niceone:

Time
16 februari 2005, 17:42
http://games.telenet.be/forum/showthread.php?t=289683&highlight=economische

search enzo...

Haematodipsia
16 februari 2005, 18:04
Had ik al gezien ;)
Maar ik heb het over de verschillen tussen EW en TEW, niet hogeschool en unief, of TEW en handelsingenieur

RaPmAn
16 februari 2005, 20:02
Ikzelf doe TEW @ KULeuven
Ik heb voor TEW gekozen omdat dit bedrijfsgerichter is dan EW.
In TEW behandeld ge meer van die vakken die micro-economisch getint zijn (marketing, bank en financiewezen, ...) terwijl bij EW ge meer macro-economisch te werk gaat. Dit laatste vind ik minder interessant dusja ...

Of ge nu voor TEW/EW kiest is een persoonlijke keuze, ge moet zelf weten wat ge graag doet.

Trip
16 februari 2005, 20:11
in gent moede maar kiezen tss EW/TEW/HIR na 1ste jaar , dus kunt eerst nog jaarke rondkijke wa u tmeest interesseert

Grim
16 februari 2005, 20:13
EW is ook bedrijfsgericht maar dan vanuit een ander perspectief dan TEW. EW bekijkt meer de werking van een bedrijf van buitenuit en hoe ge de werking ervan kunt beinvloeden en wat d einvloed van de bedrijfswerking enzo zijn op de algemene economie.
TEW is 'praktischer' (gebruik dat woord niet graag aangezien dat tot misverstanden leidt) en handelt inderdaad meer over beslissingen die binnen een bedrijf genomen worden en welke gevolgen dat heeft binnen dat bedrijf zelf.

clubje
16 februari 2005, 20:58
Ik ben eerste bachelor EW in Leuven begonnen dit jaar.
Na nieuwjaar ben ik overgestapt naar TEW.
Ik ben dus uw persoon om vragen aan te stellen ;)

Ik ben overgestapt omdat ik de micro-economie in het eerste semester significant leuker vond dan de macro. En de micro is nu eenmaal wat wordt uitgediept in TEW, en niet in EW.
Ik deed ook héél graag boekhouden, ik zou zelfs misschien willen die afstuderrichting kiezen in de latere jaren, en dat kan slechts in TEW.

EW is wel, is mijn ervaring na dit eerste half jaar, een 'gemakkelijkere' richting, in die zin van dat de unief u meer gerust laat ('k heb het gevoel dat er nie veel aandacht besteedt wordt aan die ew-ers, tew is de pronkrichting). In EW wordt ge minder lastiggevallen met werkjes, taalvakken met permanente evaluatie enz.
In tew heb je smiddags veel meer te doen (taalvakken enzo), in ew had je 's middags nooit verplichtingen, ge had lekker veel vrije tijd.
In tweede semester is dit verschil nog significanter. Ew = luilekkerleven, TEW = 's middags lessen, werkjes, monitoraten, allerhande :(

Ma laat uw keuze daar nie vanaf hangen!
specifieke vragen moet je maar stellen via pm of mail

Snoggy
16 februari 2005, 21:09
EW aan de lessius is praktischer gericht. Alsek opnief mocht kiezen gingek da doen ipv TEW. Tew is dan weer een universitair diploma. Mor veel verschillen ze ni zenne. TEW is dan weer theoretischer. Verschil in de moeilijkheid is er ook ni echt he :)

Snoggy
16 februari 2005, 21:12
EW is ook bedrijfsgericht maar dan vanuit een ander perspectief dan TEW. EW bekijkt meer de werking van een bedrijf van buitenuit en hoe ge de werking ervan kunt beinvloeden en wat d einvloed van de bedrijfswerking enzo zijn op de algemene economie.
TEW is 'praktischer' (gebruik dat woord niet graag aangezien dat tot misverstanden leidt) en handelt inderdaad meer over beslissingen die binnen een bedrijf genomen worden en welke gevolgen dat heeft binnen dat bedrijf zelf.

BS :), TEW is veel theoretischer... ik weet het uit ondervinding. Ze zijn ook veel afstandelijker. Op Lessius zijn ze meer begaan me de leerlingen

Snoggy
16 februari 2005, 21:14
wow manne, kdenk dak me verschilt heb :D, ik zat met HW en TEW in menne kop

Woutertje
16 februari 2005, 21:16
Ik ben eerste bachelor EW in Leuven begonnen dit jaar.
Na nieuwjaar ben ik overgestapt naar TEW.
Ik ben dus uw persoon om vragen aan te stellen ;)

Ik ben overgestapt omdat ik de micro-economie in het eerste semester significant leuker vond dan de macro. En de micro is nu eenmaal wat wordt uitgediept in TEW, en niet in EW.
Ik deed ook héél graag boekhouden, ik zou zelfs misschien willen die afstuderrichting kiezen in de latere jaren, en dat kan slechts in TEW.

EW is wel, is mijn ervaring na dit eerste half jaar, een 'gemakkelijkere' richting, in die zin van dat de unief u meer gerust laat ('k heb het gevoel dat er nie veel aandacht besteedt wordt aan die ew-ers, tew is de pronkrichting). In EW wordt ge minder lastiggevallen met werkjes, taalvakken met permanente evaluatie enz.
In tew heb je smiddags veel meer te doen (taalvakken enzo), in ew had je 's middags nooit verplichtingen, ge had lekker veel vrije tijd.
In tweede semester is dit verschil nog significanter. Ew = luilekkerleven, TEW = 's middags lessen, werkjes, monitoraten, allerhande :(

Ma laat uw keuze daar nie vanaf hangen!
specifieke vragen moet je maar stellen via pm of mail

Dit is helemaal niet waar. Ik zit in 2de kandidatuur EW aan de UGent en wij zullen dit semester 2 papers moeten maken tegenover de TEW die er maar 1 moet maken. Wij hebben ook evenveel uren les. Beide richtingen hebben trouwens precies dezelfde permanente evalutie van de taalvakken even als een zelfde mondeling examen ervan. Het verschil zit hem in de punten die in bovengaande replies vernoemd geworden zijn.

clubje
16 februari 2005, 22:08
Dit is helemaal niet waar. Ik zit in 2de kandidatuur EW aan de UGent en wij zullen dit semester 2 papers moeten maken tegenover de TEW die er maar 1 moet maken. Wij hebben ook evenveel uren les. Beide richtingen hebben trouwens precies dezelfde permanente evalutie van de taalvakken even als een zelfde mondeling examen ervan. Het verschil zit hem in de punten die in bovengaande replies vernoemd geworden zijn.

Jij zit in Gent, ik in Leuven.

In Leuven kiest men ervoor beide richtingen duidelijk een eigen profiel te geven. Met andere woorden: EW en TEW verschilt in Leuven meer van elkaar dan in Gent. Daarom ook dat eerste jaar in Gent gemeenschappelijk is, in Leuven al vanaf de eerste dag apart. EW heeft zelfs geen talen meer in Leuven.

vadimvt
9 oktober 2013, 14:00
Dit is exact wat ik ook moet weten, ik zit in Gent en ga veranderen naar een economische richting en ik twijfel tussen EW en TEW.. Maar ik ben het ook nog niet zeker, al moet ik best al maandag zeker beginnen met mijn nieuwe richting

flyingdutchman
9 oktober 2013, 16:28
Ik zit tussen mijn 2de en 3de bach EW in Leuven.

Het eerste jaar is quasi gemeenschappelijk met TEW, daarna splitsen de richtingen zich fel en hebben ze nog maar vrij weinig met elkaar te maken. Ik ken veel mensen uit TEW en HIR.

Het grootste verschil tussen de twee richtingen is het vertrekpunt: EW is een wetenschapsrichting, gericht op het reflecteren over de wereld, het beoordelen van beleid en het analyseren van fundamentele problemen in onze wereldeconomie. Men probeert een wetenschapper van je te maken.
TEW is een eerder administratief en toepassingsgericht, ze is veel concreter. Het is gericht op het aanleren van skills die een toepassing hebben in het bedrijfsleven, het beheren van logistieke processen, het analyseren van bedrijfsprestaties e.d. Men probeert een manager/bedrijfsleider van je te maken.

Bij EW wordt het leerveld steeds abstracter en wiskundiger. In het begin focust men nog op de economische intuïtie, maar tegen het einde is het meer een wiskundig gebeuren, met sterke raakvlakken aan politiek, sociologie en wijsbegeerte.

In Leuven heb je alleszins niets verloren door te starten met TEW of EW, je wordt vanuit beide richtingen direct toegelaten bij beide masters, hoewel de master EW niet erg populair is vanwege de hoge moeilijkheidsgraad (zeer wiskundig en analytisch). Ik zie dan ook veel EW'ers die voor de master TEW gaan.

Ik denk dat je qua beroepsuitwegen met beide studies wel goed zit. Bekende roddels als 'EW is sociaal gericht en makkelijk' en 'met EW ben je gedoomd tot de overheid' zijn beide uiterst onwaar en zelfs tegengesteld aan de werkelijkheid. EW is abstracter en wiskundiger dan TEW en de reden dat veel EW'ers bij overheidsinstellingen zitten, is omdat het simpelweg meer in hun interesseveld ligt. Een EW'er is geïnteresseerd in de economie als geheel, in het beleid van de overheid en het gedrag van bedrijven en hoe dit de wereld vormt. De meeste EW'ers hebben vrij weinig met de eerder boekhoudkundige, administratieve en management gerichte jobs waar TEW'ers zich dan weer graag voor engageren.

Als je een grote interesse hebt in globale en nationale politiek (wat te doen met importheffingen of werkloosheidsuitkeringen, hoe moeten we groene energie stimuleren?, etc) , sociologie (wat houdt onze maatschappij bijeen? moeten we ons meer richting op het individu of op de cohesie van het geheel? is onze huidige systeem gebaseerd op consumptie wel future-proof? etc) dan zul je bij EW zeker je ei kwijt kunnen. De economie is namelijk hoofdzakelijk een tool op dergelijke problemen te analyseren en op te lossen, het is dan ook daar dat je interesse zou moeten liggen.
Je hoeft geen crack te zijn in wiskunde, maar je moet het wel leuk vinden om het studeren en om er mee te werken. In EW bestudeer je geen wiskunde om de wiskunde, maar het is wel een enorm belangrijke tool. Zaken als afleiden, integreren en vergelijkingen met meerdere onbekenden e.d. zijn niet super-ingewikkeld, maar komen wel heel veel aan bod.

Wat betreft de vrijheid en het 'lui lekker leven' is het inderdaad zo dat EW veel vrijer is. Buiten de plichtvakken kun je eigenlijk opnemen wat je wilt, of dat nu talen zijn, geschiedenis, wiskunde, politiek of sociologische zaken.
Er zijn niet veel vakken met werkjes of papers, het is over het algemeen gewoon les met een examen in de examenperiode.

Het is echter alles behalve chillen (voor mij althans), de meeste vakken bevatten veel leerstof die vaak vrij wiskundig is.

Ik DENK dat TEW voornamelijk grote hoeveelheid met werkjes en een grote werkdruk kent. Bij EW zit de moeilijkheid zich meer in het wiskundige en statistische gebeuren, dus als je daar heel erg handig mee bent, zal je het misschien wat gemakkelijker hebben bij EW.

EDIT: als kleine persoonlijke noot denk ik dat het veel leuker is om te starten in EW en dan eventueel een master TEW te doen. Je krijgt veel meer een algemene vorming en naar mijn idee zitten er in EW meer genuine geïnteresseerde/interessante mensen, terwijl er in TEW veel partyboys zitten die enkel geïnteresseerd zijn in voetbal, zuipen en rijk worden.

lantaarnpaal
9 oktober 2013, 18:23
TEW is interessanter als je ook andere dingen wil zien. EW focust zich meer op economie dan TEW

Blackblade
9 oktober 2013, 19:52
Mijn amerikaanse maat vindt een economische richting maar niks.

Economics as a discipline has contributed little to humankind. Suffering from Physics and Maths envy, it has tried to mould itself into an exact science which it clearly is not. Far from being exact, its forecasts put even a meteorologist to shame. And it fails the first test of science - its hypotheses are neither repeatable nor verifiable. As a discipline, it should be relegated to the backwaters of academia and should not be taught above the undergrad level. And as for having a Nobel Prize for economics - that's a sad travesty of truth. Economists will of course be loathe to give up their positions of power and to recognize this home truth that they enjoy a status that is outrageously disproportionate to their caliber, abilities and what they have delivered to humanity.

Nu ga ik hier wss de volle laag krijgen. :p

flyingdutchman
9 oktober 2013, 22:28
Echt mega relevant voor OP.

Toch fijn dat je je stukje van je "Amerikaanse maat" hebt kunnen posten.

Boemkool
10 oktober 2013, 19:36
Geen nood, als je studeert aan Gent zit je het eerste jaar en een half samen met EW, TEW en HIR! Dus tijd genoeg om uw keuze te maken.

Blackblade
10 oktober 2013, 19:37
Echt mega relevant voor OP.

Toch fijn dat je je stukje van je "Amerikaanse maat" hebt kunnen posten.

Whatever man. Ben wat in "mijne zaag" door de huidige economische toestand.

Ga allemaal maar lekker economie studeren. De merendeel van alle economen is onder een steen gaan kruipen zodra de crisis uitbrak (uit schaamte en nutteloosheid).

Binnen de exacte wetenschappen hebt ge ook wel zever zitten. Maar economie is helemaal zever.

"De economie is namelijk hoofdzakelijk een tool op dergelijke problemen te analyseren en op te lossen."

Zitten goedgelovigen al 5 jaar op te wachten.

Mooncat
10 oktober 2013, 20:21
Even terzijde, maar economen hebben niks met de huidige economische toestand te maken.

Blackblade
11 oktober 2013, 10:16
Even terzijde, maar economen hebben niks met de huidige economische toestand te maken.

:eek:

Supertaks op spaargeld geopperd - NOS Nieuws (http://nos.nl/artikel/560845-supertaks-op-spaargeld-geopperd.html)
IMF geeft 'groen licht' voor eenmalige supertaks van 10% op uw spaarge... (http://www.express.be/business/nl/economy/imf-geeft-groen-licht-voor-eenmalige-supertaks-van-10-op-uw-spaargeld/196918.htm)

flyingdutchman
11 oktober 2013, 15:05
Ik vraag me af waarom ik hier op in ga, maar goed:

zoals vermeld is de economie slechts een tool gebruikt door beleidsmakers, zoals de psychologie, sociologie, enz. dat ook zijn. De economie komt nu eenmaal meer naar voren omdat het een tak is met nummertjes die men in de krant kan zetten. Het is een ondersteuning bij het verwerven van inzichten in problemen en mogelijke oplossingen, het geeft geen eenduidige oplossing.

De artikels die je linkt zijn een politiek issue, waar de economie als tool (en als stroman, blijkbaar) wordt gebruikt om dit op te lossen.

Hoe komen we aan die giga-schuldgraad in de EU? 'de economische wetenschap' die je zo graag aanvalt ? Of misschien toch het gebrek aan langetermijnvisie en daadkracht in de politiek?
Een kleine quote uit een van je gelinkte artikels:
"Dankzij de huidige politieke strategie om vooral geen hervormingen door te voeren wordt de groep mensen die geen geld op de bank heeft met de dag groter."

Die problemen zijn gewoon jarenlang opgestapeld en geaccumuleerd, gecombineerd met een schok door de crisis in het bankwezen, totdat het een onafwendbaar schuldmonster is geworden. De oplossingen die nu in allerijl bedacht worden zijn niet mooi, of sterk onderbouwd (is dit ethisch? willen we dit met onze maatschappij? is het niet eens tijd dat we complete politieke structuren omvergooien?), maar men gebruikt wel de economie om ze te bedenken. Men gebruikt de economie om dit probleem (giga-schuldenberg) op te lossen (waar kunnen we het geld halen, met de minste schade tot gevolg?).
De échte onderliggende oorzaak is er eentje van politieke aard.

Als Keynes zegt "schulden maken in slechte tijden, reserves aanleggen in goede tijden" en politici maken hiervan "schulden maken in slechte tijden, cadeautjes uitdelen in goede tijden", who's to blame?
En zo gaat de lijst verder en verder.

Ik snap dat je boos bent en een zondebok zoekt, maar denk eens goed na voor je komend jaar het stemhokje instapt en op de PvdA oid. stemt.

Silks
11 oktober 2013, 15:26
Whatever man. Ben wat in "mijne zaag" door de huidige economische toestand.

Ga allemaal maar lekker economie studeren. De merendeel van alle economen is onder een steen gaan kruipen zodra de crisis uitbrak (uit schaamte en nutteloosheid).

Binnen de exacte wetenschappen hebt ge ook wel zever zitten. Maar economie is helemaal zever.

"De economie is namelijk hoofdzakelijk een tool op dergelijke problemen te analyseren en op te lossen."

Zitten goedgelovigen al 5 jaar op te wachten.

Ik zit hier nu al een tijdje op uw opmerking te staren, maar ik kan maar geen goed antwoord formuleren op uw idiote commentaar waarbij ik het 'deftig' hou. (De woorden achterlijk,stom,debiel.. zouden me alleen maar verlagen naar uw niveau).

Dit gezegd hebbende, er bestaat geen 'zever' in de wetenschap. Alles is er voor een reden, dus laat iedereen nu eens studeren wat ze willen studeren. Niemand zit te wachten op dergelijke commentaar.

@flyingdutchman: de neiging om hierop te reageren was te groot, niet? :)

Mooncat
11 oktober 2013, 17:55
:eek:

Supertaks op spaargeld geopperd - NOS Nieuws (http://nos.nl/artikel/560845-supertaks-op-spaargeld-geopperd.html)
IMF geeft 'groen licht' voor eenmalige supertaks van 10% op uw spaarge... (http://www.express.be/business/nl/economy/imf-geeft-groen-licht-voor-eenmalige-supertaks-van-10-op-uw-spaargeld/196918.htm)

Dat zijn de symptomen, niet de oorzaak...

Blackblade
11 oktober 2013, 19:07
Dit gezegd hebbende, er bestaat geen 'zever' in de wetenschap.

Nog zo naïef.

Blackblade
11 oktober 2013, 19:15
zoals vermeld is de economie slechts een tool gebruikt door beleidsmakers, zoals de psychologie, sociologie, enz. dat ook zijn. De economie komt nu eenmaal meer naar voren omdat het een tak is met nummertjes die men in de krant kan zetten. Het is een ondersteuning bij het verwerven van inzichten in problemen en mogelijke oplossingen, het geeft geen eenduidige oplossing.

Wat je me vertelt is niets nieuws onder de zon. De economie is een tool. Maar een waardeloze tool.

Blackblade
11 oktober 2013, 19:25
Dat zijn de symptomen, niet de oorzaak...

Het beleid van IMF-economisten (of FED-economisten) zijn "symptomen". Maatregelen van deze economisten hebben natuurlijk geen enkele impact!

Het is makkelijk om met de vinger louter naar het spaak lopend politiek beleid, na wereldoorlog 2, te wijzen. Een beleid dat eigenlijk niet zo veel verschilt als hetgene gevoerd in de merendeel van de westerse land rond begin 20ste eeuw. Een beleid dat doelbewust zo wordt gevoerd. Maak u geen illusies. Everything is going as planned ...

Politieke beleidsmakers en economisten zijn trouwens tentakels van hetzelfde monster.

stinky
11 oktober 2013, 19:43
Economie is 1 vd jongste takken vd sociale wetenschappen, logisch dat er nog veel fouten worden gemaakt. En aangezien fouten op economisch vlak de gemiddelde man id straat het hardst raken is het ntrl logisch dat er zoveel kritiek is.
Maar economie een onnuttige tool noemen is een heel dwaze uitspraak.

rookiepookie
11 oktober 2013, 22:12
Weer zo'n topic. Soit, heb hiervoor alles wat kort doornomen en zal ons maar wat terug richting topic brengen.

EW is inderdaad meer macro-economisch gericht, terwijl TEW meer bedrijfseconomisch gericht is. Beweren dat TEW meer 'gerust gelaten wordt' omdat ge 1 ipv 2 parpertjes moet schrijven, lijkt me uit den boze. Dat TEW gerust gelaten wordt omdat die richting het 'paradapaardje' zou zijn, is al helemaal uit de lucht gegrepen. Veel mensen hier baseren zich puur op het eerste jaar, maar kijk iets verder en wees gerust dat de master EW een stuk moeilijker/zwaarder is dan die van TEW.

Mooncat
11 oktober 2013, 22:55
Het beleid van IMF-economisten (of FED-economisten) zijn "symptomen". Maatregelen van deze economisten hebben natuurlijk geen enkele impact!

Het is makkelijk om met de vinger louter naar het spaak lopend politiek beleid, na wereldoorlog 2, te wijzen. Een beleid dat eigenlijk niet zo veel verschilt als hetgene gevoerd in de merendeel van de westerse land rond begin 20ste eeuw. Een beleid dat doelbewust zo wordt gevoerd. Maak u geen illusies. Everything is going as planned ...

Politieke beleidsmakers en economisten zijn trouwens tentakels van hetzelfde monster.

Je slaagt er niet in om oorzaak en gevolgen van elkaar te onderscheiden. Lees dit (http://en.wikipedia.org/wiki/Credit_crunch_of_2008) eens om een genuanceerder beeld te krijgen dan "'t is allemaal de schuld van de economie". Het gaat hier voornamelijk om een principal-agent probleem.

Door hier op te reageren, heb ik de topic laten escaleren dus ik zal het hier maar bij laten.

timofp
15 oktober 2013, 22:23
Flying Dutchman heeft op pagina 1 een heel uitgebreide en goede post gegeven wat het verschil samen vat. Ik heb zelf in Leuven de Bachelor en Master EW gestudeerd en de master is idd niet te onderschatten, het niveau verschil met de bachelor is groot. EW en TEW zijn naar het eerste bachelor jaar trouwens compleet verschillende richtingen.