PDA

Volledige versie bekijken : Handelsingenieur in de beleidsinformatica

X-Warrior
13 februari 2005, 17:22
even wat simpele vragen maar ik vraag het mij zo even af he

Ik vraag me eigenlijk af hoe mensen tegen onze riching aankijken ?
( als je zegt dat je burgi doet zeggen de mensen van aahja en als je zegt dat je hirbi doet dan kijken zo zo eens raar)

Wat is eigenlijk het niveau van de informatica in deze richting , kan dit gezien worden als een informatica richting met een economische tint??

Greetz Warrior

zarathustra
13 februari 2005, 17:28
totaal terzijde:

hier zat vorige week iemand tegen wie mijn moeder zei dat ik burgi doe waarop die antwoordde met 'ah en welk beroep gaat ie dan daarna leren' :wtf:

en zou dat niet eerder een economische richting zijn met een informatica tint?

Waldorf
13 februari 2005, 17:45
Dat de richting niet echt bekend is, is nu niet bepaald vreemd te noemen. 't Is niet om te zeggen een heel populaire richting en heeft niet de naambekendheid van handelsingenieur of burgerlijk ingenieur. Qua niveau zal het op ongeveer dezelfde hoogte liggen als de gewone handelsingenieur, hoewel de laatste meer technologische vakken heeft. Wat het moeilijkste is, zal heel subjectief zijn. HIBIN is zeker geen informaticaopleiding, maar een zuivere economieopleiding met een informatica-inslag. Economie staat op de eerste plaats en informatica dient hiervoor als ondersteuning. HIBIN's zien voornamelijk analyse en IT-management en bijna niks van programmeren en netwerken terwijl "echte" informatici dit toch ook (uitgebreider) gezien hebben. Wat ik me eigenlijk afvraag is wat het verschil is tussen handelsingenieur optie informatica en handelsingenieur in de informatica want veel van die vakken overlappen elkaar.

mbman
13 februari 2005, 18:21
Handelsingenieur in de beleidsinformatica is wel moeilijker dan handelsingenieur ;)

Trouwens, tegenwoordig moet je dat al kiezen in 1e bach terwijl ik dat niet kon in 1e kan.

Mr.Choco
13 februari 2005, 19:00
idd, zoals de meesten zegge, das eigenlijk economische richting met een grote 'basis' van informatica. net zoals de gewone hir's. das eigenlijk TEW met technische vakken en een paar wetenschapsvakken derbij. prof van mechanica van de handelsingenieurs zei int begin vant jaar tege handelsingenieurs dat t toch ni zo slim is om HIB te kiezen ipv HIR omdat die informatica een beetje wordt overschat. zoveel informatica wordt er ni gegeve en dan kunt ge beter HIR doen, want daar krijgt ge vakken zoals mechanica die HIB's ni krijge, en das nogal zonde... maja, das zijn mening natuurlijk. maar ik deel een beetje dezelfde mening. HIB doen voor de informatica is ni echt de moeite waard denk k. en of t moeilijker is? k weet t zo ni ze. HIB's krijgen paar wetenschapsvakken minder dan HIR's, dus ja...
MVG
Choco

DogFacedGod
14 februari 2005, 13:27
Handelsingenieur in de beleidsinformatica is wel moeilijker dan handelsingenieur ;)

Trouwens, tegenwoordig moet je dat al kiezen in 1e bach terwijl ik dat niet kon in 1e kan.

Hela den handelsingenieur nie beledigen we. Psychologie wordt ne zware blokvak
Ik ben één van die HIR's.
idd in Leuven moet je da direct in eerste Bac kiezen. Der is nog ne extra voordeel aan HIR(b). Als ge de wiskunde nie aankan, kan je vrij makkelijk overschakelen naar TEW in eerste Bach.

GhO$T
14 februari 2005, 13:33
voor de trage beslissers ;) kom naar gent dan moete maar in't 2de jaar ew-tew-hir kiezen.

voor de rest kannek nieveel zinnigs zeggen over die hir en beleidsinformatica en toestande, alleen dat je maar beter goed zot bent van wiskunde anders hou je het niet lang vol :)

PinkyNTheBrain
14 februari 2005, 13:35
krijgen handelsingenieurs eigenlijk veel(en zware) wiskunde ?
want da lijkt mij ook nog wel een sjieke richting om te doen , alloewel ik ni zo graag wiskunde doe :P

DogFacedGod
14 februari 2005, 13:43
want da lijkt mij ook nog wel een sjieke richting om te doen , alloewel ik ni zo graag wiskunde doe :P

in principe heb je maar 1 jaar 'Hogere wiskunde'.Kben hoogstwss gebuisd voor mijn wiskunde maar twas nog te doen had ik er wa meer voor gedaan. Maar de wiskunde zal voortdurend verstopt zitten in de economie vakken.
studie schema 1 ste bach HIR(Leuven):

Hogere wiskunde
Psychologie(HIRb hebben een informatica vak ter vervanging)
economisch recht
inleiding in de economie
bedrijfseconomie
accountancy
bank- en financiewezen
beleidsinformatica
Economisch Engels
Economisch Frans

check de sites van Leuven en Gent daar staat er meer info op. en binnenkort zijn er infodagen.

NemesisBE
14 februari 2005, 14:20
ik doe HIRb :D

in leuven zijn er in 1ste bachelor 36 studenten denk ik die alle lessen samen volgen met HIR.

2de bachelor zal da wa meer uit elkaar gaan denk ik :]

-etienne-
14 februari 2005, 14:46

Wiskunde is zeker nie te onderschatten. Ik kom uit een achtuursrichting en ik kan helemaal niet zeggen dat wiskunde gemakkelijk is, integendeel: denk dat ik zelfs gebuisd ga zijn. Dus als ge nie graag wis doet zou ik de richting links laten liggen, 't is en blijft een ingenieursrichting. 't is natuurlijk wel geen burgy, maar toch.

Ik doe trouwens ook hirb dus als je vragen hebt: shoot!

Father Goose
14 februari 2005, 17:15
Ik zou volgend jaar, dus binnen een paar maanden, ook graag handelsingenieur gaan studeren. Lijkt mij een zeer interessante studierichting en ook toekomstgericht ligt de richting goed.
Nu ja tussen het willen doen en het kunnen doen ligt veel. Ik vrees zowat voor de wiskunde, zoals eerder vermeld het blijft een ingenieursrichting en kvrees dat de lat van de wiskunde wat te hoog zal liggen.
De wiskunde die jullie krijgen valt die makkelijk te verwerken als je op tijd alles nodig leert en je er goed voor inzet?

-etienne-
14 februari 2005, 17:57
wiskunde is nooit makkelijk te verwerken ;-)

Nee, je moet er echt wel voor werken, maar dat zal wel voor vrijwel elke unifrichting gelden.

Het klinkt waarschijnlijk al serieus cliché, maar je moet echt iets doen wat je graag doet. De boeken zijn zodanig dik dat je die alleen verwerkt krijgt als de vakken je interesseren en je echt graag wil afstuderen in een bepaalde richting.

Bijvoorbeeld: onze cursus wiskunde telde 350 bldz theorie, en die krijg je er niet doorgedraaid als je wiskunde haat en je iedere keer achter je boeken moet sleuren. Natuurlijk studeert niemand graag ( bijna niemand :P) maar toch...

Voordeel is wel dat je meer tijd hebt dan in 't middelbaar, dit jaar hadden we drie weken vrijdaf ( twee weken kerst"vakantie" en een week blok) en dan nog paar daagjes tijdens de examenperiode om alles nog eens na te zien.
Dit lijkt veel, maar deze tijd heb je toch meer dan nodig.

DogFacedGod
14 februari 2005, 18:01
Ik zou volgend jaar, dus binnen een paar maanden, ook graag handelsingenieur gaan studeren. Lijkt mij een zeer interessante studierichting en ook toekomstgericht ligt de richting goed.
Nu ja tussen het willen doen en het kunnen doen ligt veel. Ik vrees zowat voor de wiskunde, zoals eerder vermeld het blijft een ingenieursrichting en kvrees dat de lat van de wiskunde wat te hoog zal liggen.
De wiskunde die jullie krijgen valt die makkelijk te verwerken als je op tijd alles nodig leert en je er goed voor inzet?

Tja da hangt van persoon tot persoon af. Ik zelf had 60% vorig jaar in een 6 uren wiskunde richting en kheb het gevoel dat het te doen is alhoewel ik hoogstwss gebuisd ben :doh: . Kheb ook nie zoveel gedaan doorheen het semester :woohoo: . Kheb zelfs verstek gegeven voort proefexamen van wiskunde. Khad geen goesting. Je hebt er dan die de hele tijd blokkn en met moeite resultaat halen. Dan heb je der nog die alles vanzelfsprekend vinden.

Father Goose
14 februari 2005, 18:38
En voor de rest, vallen de vakken goed mee of klinken ze enkel goed ? :)
Want ja het is een economische richting en ikzelf heb geen economische achtergrond, kdoe latijn dus ja...
Is het mss aan te raden tijdens de grote vakantie enkele cursussen economie te volgen of lukt het ook wel zonder die basis?

-etienne-
14 februari 2005, 18:54
heb ook nooit economie gehad,
ik heb eens een uurtje gelezen in de boek economie van mijn broer om een idee te krijgen of het mij zou interesseren.

Voorlopig heb ik enkel nog maar wis gehad ( en dat ken je wel :) ), beleidsinformatica ( gezamelijk met HIR en was puur inleiding, waarvoor dient hd, waarvoor dient ram, hoe pc's nuttig inzetten in bedrijfleven, en ook boek over programmeren), boekhouden ( minder interessant, wel niet zoooo moeilijk) en dan nog economie wat best wel interessant was.

Beste dat je kan doen is iemand zoeken die die boeken heeft ( desnoods boekhandel) en daar eens doorbladeren

Father Goose
14 februari 2005, 19:08
Dus als ik het zo kan afleiden, handelsingenieur : zeer toffe richting enkel oppassen met de wiskunde. :)
Kzal er toch nog eens goed moeten overnadenken want kvrees er toch wat voor.
Alvast bedankt voor de goede uitleg :)

Btw waar studeer jij?

-etienne-
14 februari 2005, 19:17
nie enkel de wis ze, economie is ook zeker niet te onderschatten. En dan spreek ik nog enkel over de eerste semester :P

Ik zit aan de KUL.

Het moeilijke aan HIR is dat je zowel goed moet zijn in wis, wetenschappen, economie, talen, ...

Terwijl als ge erg wiskundig bent burgy makkelijker zal zijn dan hir.

Father Goose
14 februari 2005, 19:25
Maar kben niet erg wiskundig dus laat die burgerlijk maar vallen,
Pff khoop dat die opendeurdag wat zal opklaren want akkerdjie die wiskunde is ne spelbreker

-etienne-
14 februari 2005, 19:32
troost u, ik heb tot half september zitten twijfelen ;-)

Opendeurdagen zijn zeker aanrader, maar verwacht niet dat DAN je keuze definitief is gemaakt, daardoor ben ik nog harder beginnen twijfelen :)

Maar zeker doen!

DaRuDa
14 februari 2005, 19:54
Is er iemand hier die HIRB in Diepenbeek doet ?
Ik ben 95% zeker deze richting te gaan doen, veel verschil met HIR is er toch niet heb ik gehoord, gewoon beetje informatica meer.
De talen zijn die moeilijk in de handelsingenieur richtingen?

-etienne-
14 februari 2005, 22:02
de talen zijn niets om u zorgen over te maken.

Tenzij ge miss 20% had in 't middelbaar, maar als ge vlotjes der door geraakt in 't middelbaar ( ASO) dan moet dat nog wel lukken hoor. Toch zien dat je 't niet verwaarloosd en der gewoon voor werkt zoals 't moet.

NemesisBE
15 februari 2005, 00:11
economisch frans en engels zijn idd zeker niet moeilijk :]
thangt eigelijk van prof tot prof af, die van mij is bv ne rare kwiet en din durft wel eens iets moeilijks te vragen :/
ma voor de rest: HIRb alt heel goe mee als ge u een beetje inzet en wa verstand hebt :)

en de wiskunde is ni zozeer gebasseerd op het echte cijfer- en rekenwerk en het zoeken naar juiste uitkomsten, maar meer de werk- en denkwijze :x

systech
15 februari 2005, 09:45
MJa qua talen is het hetzelfde gedoe als int middelbaar maar hier in a'pen doen die wel vree te veel testen vinnik :(

En wiskunde... als je achtof zes-uurs gedaan hebt, is het eigenlijk bijna allemaal herhaling voor je ... en de nieuwe stof is meestal vrij simpel...

nu trg naar HIB: wat levert het qua meerwaarde op want ik ben mss van plan om het volgend jaar ook te doen...

-etienne-
15 februari 2005, 14:01
natuurlijk praat elke prof naar zijn eigen winkel, maar de onze van informatica heeft toch al herhaaldelijk gezegd dat bedrijven staan te wachten op mensen die zowel economishc inzicht hebben als kennis van informatica.

Ik denk niet dat bedrijven wel een hir zoeken maar geen hirb toelaten, omgekeerd echter wel ;-)

mbman
15 februari 2005, 14:47
Hela den handelsingenieur nie beledigen we. Psychologie wordt ne zware blokvak
Ik ben één van die HIR's.
idd in Leuven moet je da direct in eerste Bac kiezen. Der is nog ne extra voordeel aan HIR(b). Als ge de wiskunde nie aankan, kan je vrij makkelijk overschakelen naar TEW in eerste Bach.

Ik heb ook psycho gehad in 1e kan. Had er tweede zit van :(

De wiskunde die wij krijgen (hogere wiskunde, statistiek, aanvullingen op hogere wiskunde) is te doen maar onderschat het niet. Ik had in de zesde humaniora ook een 60% in een 8u-wiskunde-richting. Geloof niet als ze zeggen dat het dan herhaling gaat zijn. Je ziet alles helemaal anders en veel dieper.

Economie had ik ook nog nooit gehad, maar als je er een beetje interesse in hebt is dat zeer goed te doen. Bij ons was het zelfs zo dat zij die al economie gekregen hadden in de humaniora, er op economie niet door waren. Idem voor boekhouden.

systech
16 februari 2005, 12:05
Ik heb ook psycho gehad in 1e kan. Had er tweede zit van :(

De wiskunde die wij krijgen (hogere wiskunde, statistiek, aanvullingen op hogere wiskunde) is te doen maar onderschat het niet. Ik had in de zesde humaniora ook een 60% in een 8u-wiskunde-richting. Geloof niet als ze zeggen dat het dan herhaling gaat zijn. Je ziet alles helemaal anders en veel dieper.

Economie had ik ook nog nooit gehad, maar als je er een beetje interesse in hebt is dat zeer goed te doen. Bij ons was het zelfs zo dat zij die al economie gekregen hadden in de humaniora, er op economie niet door waren. Idem voor boekhouden.

Deze ervaringen hangen ten eerste wel af van de school waar je naar toe zijt geweest en op welk unif je zit, en hoe goed je inzicht is in wiskundige zaken en of je al dan niet goed kunt blokken...

Dr. Doezel
6 augustus 2006, 00:31
de talen zijn niets om u zorgen over te maken.

Tenzij ge miss 20% had in 't middelbaar, maar als ge vlotjes der door geraakt in 't middelbaar ( ASO) dan moet dat nog wel lukken hoor. Toch zien dat je 't niet verwaarloosd en der gewoon voor werkt zoals 't moet.

met 20% gaat hij nu ook niet echt slagen in het middelbaar e :p