PDA

Volledige versie bekijken : fragmenteren

mensaap
22 januari 2005, 19:34
hallo,
ik heb maar 20gb op mijn pc dus elk geheugenstuk is welkom
hoe moet ik mijn geheugen fragmenteren en houdt dit enig risico in?

Wover
22 januari 2005, 19:38
geheugen fragmenteren :ironic:

ben ik nu lomp, of bedoelt em hardeschijfruimte partitioneren?

Bubbling Zombie
22 januari 2005, 20:08
oftewel kan je

*partitioneren : daarmee deel je je harde schijf (je geheugen niet) op in allemaal deeltjes.
*defragmenteren : uw harde schijf een beetje oprommelen, zodat alles netjes bij elkaar staat en het dus ewa sneller ga. Wat wil je doeN?

nTFs
22 januari 2005, 20:21
en geheugen partioneren kan ook niet.

Vladimirvlad
22 januari 2005, 20:23
Inderdaad een hele rare vraag... Met defragmenteren win je geen plaats ...

Misschien kun je dan best een schijfopruiming eens doen of data op cd's back-uppen en van je pc verwijderen oftewel een nieuwe harde schijf kopen...

Vladimir

Wover
22 januari 2005, 20:47
achja tis ne mensaap voor iets e

Bubbling Zombie
22 januari 2005, 21:08

ermn, kerel, nie iedereen is like geboren me zo'n mega verstand gelijk gij probly ten over hebt é :-/

mensaap
23 januari 2005, 11:34
kalm eh
ik ken gewoon nie veel van computers
ik bedoelde defragmentere maar dat is blijkbaar geen oplossing

Bubbling Zombie
23 januari 2005, 11:37
defragmenteren doe je zo :

je doet een linkse muisknop (in verkenner) op je schijf die je wilt defragmenteren
daar ga je naar tools (tweede tabblad van links)

defragmenteren (klikje)
dan analyzeren (vanonder) -> dan zegt ie of het nodig is of niet
als het nodig is -> defragmenteer (kan wel ff duren ^_^ )

Wover
23 januari 2005, 11:56
ermn, kerel, nie iedereen is like geboren me zo'n mega verstand gelijk gij probly ten over hebt é :-/

twas maar een grapje e :p

als ge XP hebt gaat defragmenteren niet veel uithalen, omdat xp (normaalgezien) gebruik maakt van een ander soort bestandsysteem (NTFS ipv FAT32/16), en hierdoor kan er minder "fragmentatie" optreden. Dat wil zeggen dat bepaalde gegevens die eigenlijk bij elkaar horen op een andere plaats op de hardeschijf geschreven worden, en door te defragmenteren ga je die informatie terug bij elkaar zetten. Maar dat zal zoals gezegd weinig of geen extra lege schijfruimte teweegbrengen, hiervoor kunde wel XP's schijfcompressie opzetten die ge bij de eigenschappen van de hardeschijf vindt.