PDA

Volledige versie bekijken : buy&sell veilig - onveilig, onbetrouwbare gebruikers etc...

16 januari 2005, 13:35
1, ik wil in deze topic niemand horen vertellen over zijn persoonlijke problemen met een andere gebruiker daar dient dit niet voor...

dit is mijn laatste post in die thread van The Law, aangezien ik er wel naar wil horen wat jullie ervan denken open ik deze post.

Als dit op geflame of off-topic uitdraait gaat hij gewoon dicht en veranderd er niets...

ik wil wel nog even dit meegeven.
Ik heb vorig jaar al zitten denken over een systeem met scans van de identiteitskaart etc...

Maar een beetje photoshop fan kan dit perfect vervalsen zonder dat het iemand kan zien.
Ik heb dan in de plaats een hele sticky geschreven over veilig zaken doen via het forum.
http://games2.telenet.be/forum/showthread.php?t=201075
Ik denk niet dat dit nog veel verbeterd kan worden, ms dat ik later toch een systeem met adres gegevens zou invoeren maar dan zit je ook met privacy problemen etc... en moet ik weer alles gaan controleren wat hier verkocht wordt, of die dan wel zijn gegevens heeft gegeven, en het kunnen dan evengoed zijn vasle gegevens zijn ook hé dus ik weet niet in hoeverre dat dit ons van die problemen gaat verlossen.

In het geval van gamer zou dit niets hebben opgelost.
Ik heb tegen gamer ook al gezegd dat hij op zijn verschikkelijke schrijffouten moet letten het lijkt er soms op dat hij alles wilt verkeerd schrijven.

Dat die vader daar tussenkomt zou normaal gezien een oplossing moeten zijn ik snap niet waar die problemen van maakt als zijn zoon al 14 dagen zijn gerief gehad heeft, als je geld moet aan iemand of goederen waarom zou diegene die het moet krijgen niet te betrouwen zijn????
Je moet het toch enkel maar opsturen...
zeer raar allemaal

Het kan zijn dat we ms na mijn examens een open forum organiseren op IRC om de veiligheidsproblemen te bespreken.
En zo onze members ook eens te horen maar nu heb ik en andere crew members daar bitter weinig tijd voor...

L.E.D.
16 januari 2005, 13:41
Persoonlijk vind ik dat dit forum dient om mensen in contact te brengen met elkaar die elkaar kunnen helpen. De personen in kwestie moeten zelf maar zien dat alles goed geregeld word. Meeste van die probleem gevallen zijn dingen die opgestuurd dienen te worden. Hou daar rekening mee, ga zoveel mogelijk zelf afhalen. Iets opsturen kost meteen enkele euros, een treintiket in het ergste geval ook.

Ik vind niet dat dit forum of de crew aansprakelijk kan gesteld worden omdat er een paar rotte appels tussen zitten. We werken met de whitelist, blacklist en doen ons best om de profiteurs eruit te halen.

PS. kan je ff de link posten aar die thread waar je over spreekt Cron ?

murdoc
16 januari 2005, 14:26
PS. kan je ff de link posten aar die thread waar je over spreekt Cron ?

http://games.telenet.be/forum/showthread.php?t=289865&page=1&pp=10

ik denk dat iedereen verantwoordelijk is voor de deal die je maakt
je moet zelf kunnen inschatten of iemand betrouwbaar is of niet

aan de goedkope waar die je hier kan vinden zit nu eenmaal een risico vast ...
en de mods doen alles wat ze kunnen volgens mij

oplossing is idd zoveel mogelijk zelf afhalen
gegevens checken

en meer kan je niet doen volgens mij

Paddez
16 januari 2005, 15:11
Persoonlijk zou ik niks hebben tegen een "identiteitskaart scan". Het zou zeker afzetters afsrhikken. Ik betwijfel of ze de moeite zouden willen nemen om zo'n scan is Photoshop te vervalsen, ze zouden gewoon naar een andere fora en verkoopsites gaan. Aan de andere kant denk ik dat veel mensen hun interesse in dit B&S forum zouden verliezen: teveel werk, geen zin om hun privacy in die mate op te geven, geen scanner of digitaal fototoestel, te 'big brother' achtig.
Het is in praktijk wellicht dus niet echt haalbaar.

De whitelist & blacklist is wel een goed initiatief, maar het geeft niet echt een degelijk beeld van een koper of verkoper. Ik heb hier al ettelijke dingen gekocht/verkocht en sta nog steeds niet op de whitelist. Ook heb ik al dingen gekocht van mensen die op de blacklist stonden en die heel betrouwbaar bleken te zijn en ooit geblacklist waren door een 'mierenneuker' voor een onnozele futiliteit.

De enige conclusie die ik eigenlijk kan trekken is dat de verantwoordelijkheid van de zaken nog altijd bij de koper en verkoper in kwestie ligt. Een degelijke remedie uitdokteren voor afzetpraktijken zonder een heleboel leden te 'verliezen' is volgens mij ongelofelijk moeilijk (zoniet onmogelijk). Een forum is uiteindelijk niks meer dan een communicatiemiddel en het kan dus ook geen e-bay-achtige regels toepassen of druk uitoefenen. Zaken als een blacklist en whitelist zijn en die sticky zijn zeker positief maar goed zaken doen op een forum zal volgens mij altijd moeten gebeuren met verstand, vetrouwen en verantwooredlijksheidsgevoel.

GhO$T
16 januari 2005, 15:16
zoals ik ook al gepost had, met de beste wil van de wereld en een crew van 25 man valt er aan zo'n irritante of bedrieglijke verkopers nog steeds niks te doen. Kijk naar ebay, die betalen massa's personeel om zich fulltime bezig te houden met een zo veilig mogelijke verkoopsite te maken, en toch worden er daar nog dagelijks massa's mensen opgelicht... wat zou je dan hier kunnen gaan doen met een gratis service die in het oog gehouden wordt door enkele vrijwilligers.
Vrij weinig vrees ik, het enige wat je kan doen is je als koper zowel als verkoper zo goed mogelijk indekken tegen oplichters. Dus ALTIJD alle gegevens vragen voor dat je ook nog maar een cent betaalt, als je die gegevens ook nog es checkt dmv telefoonboek en even naar het opgegeven vaste nr te bellen dan zit je toch vrij safe, nu gaat de tegenpartij al minder de neiging hebben de deal niet na te komen want je kan ze telefonisch 'lastig vallen' tot ze doen wat ze beloofd hebben, of in het ergste geval kan je tot daar gaan als het echt niet wilt lukken.

Tis al veel keren gezegd geweest, en 't is zeker geen sluitende oplossing, maar moest iedereen dit toepassen zouden er toch al wat minder problemen zijn volgens mij, want je komt er nog te dikwijls tegen die gewoon betalen vanals ze een rek. nr krijgen en zomaar aannemen dat de verkoper zich aan zijn woord zal houden zonder dat ze nog maar weten wie het is.

Ik koop en verkoop niet super veel hier, maar toch regelmatig en al van in't begin, en tot nu toe ben ik nog altijd geen geld verloren aan personen die de deal niet zijn nagekomen, wel al veel mizerie en mislukte deals gehad, maar zolang je er uw zuur verdiende centen niet bij ziet verloren gaan valt alles meestal nog mee.

Ik hou er ook rekening mee natuurlijk dat het wel es anders kan uitdraaien als ik pech heb, maar dat is het risico dat je neemt hé, als je dat niet wilt nemen koop je maar alles nieuw in een winkel tegen duurdere prijs...

16 januari 2005, 15:20
idd vaak worden nog veel te weinig de gegevens van de andere partij gecontroleerd aan de hand van zelf een telefoontje te plegen, telefoonboek, routeplanner etc...

als je het vast toestel nummer vraagt en je belt ernaar en je komt bij de juiste persoon uit dan weet je al dat je safe zit.
Willen ze dit niet geven, spijtig dan maar dan zou ik niet kopen.

Ik heb hier ms al 40 zaken verhandeld en nog nooit heb ik problemen gehad...

EyeBallz
16 januari 2005, 16:39
identiteitskaarten-idee is toppie
heb ier (nog) nie alles geleze maar in den andere thread zijt ge begonne over photoshoppers die een scan zonder problemen vervalsen
volgens mij is dit echt wel al voor gevorderden, want zo'n kaart met al die strepen & tekentjes op gaan vervalsen is nie echt simpel
en om na elke 'oplichting' een nieuwe identiteitskaart te gaan photoshoppen...
maw invoeren dat systeem zou ik zeggen
onveiliger zal 't er nie op worde ;)

murdoc
16 januari 2005, 17:16
identiteitskaarten-idee is toppie
heb ier (nog) nie alles geleze maar in den andere thread zijt ge begonne over photoshoppers die een scan zonder problemen vervalsen
volgens mij is dit echt wel al voor gevorderden, want zo'n kaart met al die strepen & tekentjes op gaan vervalsen is nie echt simpel
en om na elke 'oplichting' een nieuwe identiteitskaart te gaan photoshoppen...
maw invoeren dat systeem zou ik zeggen
onveiliger zal 't er nie op worde ;)

niet iedereen heeft digicam of degelijke scanner ...
dus zouek et eerder facultatief maken ;)

16 januari 2005, 17:37
niet iedereen heeft digicam of degelijke scanner ...
dus zouek et eerder facultatief maken ;)
mja maar als je zo iets zou invoeren en je maakt het facultatief brengt het weer niets meer op want dan hebben de oplichters weer vrij spel.
en zo een systeem zou ik toch niet direct invoeren hoor
om verschillende redenen
niet waterproof
te veel werk voor de mods om alles te controleren
afschrikkend
privacy schending naar de leden toe
en zo zijn er nog wel enkele

GhO$T
16 januari 2005, 17:40
idd doe da aub niet!

oftewel is het vrijblijvend en dan is het allemaal werk voor niks want de oplichters gaan echt wel vrijblijvend hunne pass doorgeven
oftewel verplicht en dan ga het hier heel veilig zijn, je zal nooit meer moeten vrezen van opgelicht te worden... door de 5 verkopers die hier nog overblijven ofzo nadat al de rest het afgetrapt is naar ne site waar ge nie zoveel moeite moet doen om iets tekoop te stellen.

16 januari 2005, 18:13
dat is idd waar ik ook mee zit

Tygerke
16 januari 2005, 18:22
Dat van die identiteitskaarten zal binnenkort niet veel uithalen denk ik, ze beginnen nu met de electronische paspoorten in te voeren, alle gegevens van adres enzo staat op nen chip en niet meer bedrukt op het paspoort.

L.E.D.
16 januari 2005, 18:50
Dacht van wel hoor, hoe kunde anders uwe pass afgeven als ge ergens tekent voor een abbonement ofzo :p

Ik stel me enkel de vraag, imo kunde het niet verplichten om mensen hun pas af te geven. En daarbij, zelfs al hebde diene pass kunde er in het slechtste geval nog niets mee doen hoo. Het zinnetje "gvd iemand heeft mijne pas gecopieerd" is snel gebruikt denk ik.

crowke
16 januari 2005, 21:16
Ik zou alles laten zoals het nu is...
Zelf onder elkaar alles regelen en altijd elkaars info durven vragen en controleren, zo zijn er nooit geen problemen. Als ze er toch zouden zijn, kan je tenminste nog gaan aankloppen. De probleemgevallen kunnen 90% van de tijd opgelost worden door alle gegevens op te vragen.

Zo'n gevallen zoals gamerke vs. the law kan je gewoon onmogelijk tegenhouden: je kan moeilijk elke keer een minderjarige iets verkoopt een handtekening vd papa gaan vragen eh :).

Psychodweep
16 januari 2005, 21:37
Ik denk niet dat zo'n id systeem een goed en haalbaar systeem is, k heb al duidelijk m'n argumenten gegeven in de vorige thread hierover.

*Mercenary*
16 januari 2005, 21:47
Dacht van wel hoor, hoe kunde anders uwe pass afgeven als ge ergens tekent voor een abbonement ofzo :p
toch niet:

De digitale kaart krijgt dezelfde afmetingen als een bankaart en bevat ook een chip. Net zoals bij de huidige identiteitskaarten zullen enkele basisgegevens van de bezitter zichtbaar blijven (foto, handtekening, geboortedatum en plaats, geslacht, rijksregisternummer en nationaliteit). Het adres daarentegen zal alleen maar op de chip voorkomen. Adreswijzigingen kunnen hierdoor gemakkelijker worden aangepast dan in het verleden. Verder staan er op de kaart de nodige sleutels waarmee de burger zich van op afstand kan identificeren en een geldige handtekening kan genereren. De elektronische identiteitskaart zal telkens vijf jaar geldig zijn.
-> in de toekomst zullen dan imo overal van die lezers komen te staan waar ge uw paspoort ff insteekt net zoals je nu met je bankkaart doet.

@ topic: ik vraag bij elke aankoop/verkoop alle gegevens van de tegenpartij (naam, adres, gsm en/of vast nr) en geef ook spontaan dezelfde gegevens van mezelf.

Bij verkoop aan onbekenden wacht ik altijd met verzenden tot het geld op m'n rekening staat.

Bij aankoop altijd alles invullen: rek nr + naam & adres. Indien adres fake was speelt dit in je voordeel moesten er later problemen opduiken. Als je enkel op rek nr stort zonder verder info heb je niks in handen.

Als dit een probleem vormt dan weet ik al genoeg eerlijk gezegd.

The_Law
16 januari 2005, 22:12
imo is het gewoon telkens een geval van vertrouwen en lak aan regels

Stel : je heb een kopie van mijn IK - wat kan er dan gebeuren ?

1) je beschikt over de gegevens van de tegenpartij en je kan hem contacteren
* in veel van de gevallen zijn de betrokken partijen in bezit van elkaars gegevens - wat veranderd er aan de situatie als een van de twee beweert dat het werkt en het is stuk - als hij beweert dat het verzonden is en het is niet verzonden ,......
Een IK heeft dus in dat geval 0 als nut

2) Schending van de privacy ? dat is wel een zeer gevoelig item waarop men kan spelen

3) totale controle kan niet - je krijgt een kopie van de IK -wie zegt er dan dat het wel degelijk mijn IK is ?

De "hinderende" (alleja, hinderend) factor hier is het internet - iedereen kan zeggen en doen wat em wil, iedereen kan zijn wie em wil en met een simpele druk op de off-knop zijn er geen problemen meer

De black-whitelist is wel eenmooi initiatief maar duid enkel aan dat wij ons moeten wapenen tegen snotters en losers die van afzetten hun dagverdrijf hebben gemaakt

dat is nu iets wat er ALTIJD gaat zijn !

16 januari 2005, 22:17
dat is dan ook de reden waarom er nooit zo een systeem gekomen is en we de bl&wh list hebben bedacht.
initiatief van Art & mij destijds

16 januari 2005, 22:23
het perfecte systeem zou zijn moest iedereen een digi idi kaartlezer hebben en je een software pakket zou hebben waarmee je enkel op een bepaald forum kan aan de hand van uw digi id kaart,
als er problemen zijn staat daar wel uw id kaart zwart op wit, gekoppeld aan uw eigen uitspraken en afspraken met bindende kracht gelijk als een handtekening.

zo een systeem is spijtig genoeg een utopie en zal er de eerste 5 jaar nog ni komen
tzou anders wel mooi zijn om zo een soort van buy&sell te hebben hé.

Psychodweep
16 januari 2005, 22:28
zo een systeem is spijtig genoeg een utopie en zal er de eerste 5 jaar nog ni komen
tzou anders wel mooi zijn om zo een soort van buy&sell te hebben hé.

Ge bedoelt nooit zeker, we leven nie in een tijd van Big Brother hé :p.

The_Law
16 januari 2005, 22:41
Idd

want de andere kant van de medaille is dat op het internet IEDEREEN meekijkt

murdoc
16 januari 2005, 22:44
Ge bedoelt nooit zeker, we leven nie in een tijd van Big Brother hé :p.

kvoel mij anders wel bekeken door uwen avatar :offtopic:

:lol:

16 januari 2005, 22:50
och ja let op, bij ebay moet ge wel uw adresgegevens laten registreren en hoeveel miljoenen mensen zouden dat al ni gedaan hebben?
en de popularitiet groeit nog...
als zo iets goed kan aangepakt worden, eventueel met overheidssteun zit daar nog iets in

DeKoen
16 januari 2005, 23:04
Voor ik van iemand iets koop vraag ik naam , telefoon nummer en adres, dan ga ik in witte gids kijken dat dit wel degelijk klopt. Dit geeft me toch een beetje zekerheid :)

Icebeice
16 januari 2005, 23:13
Ik heb hier ms al 40 zaken verhandeld en nog nooit heb ik problemen gehad...

U hebt ook in uw sig "crew member" staan en ik denk dat ze dan al 2 keer nadenken om u in zak en as te zetten. Ik heb hier ook al vele zaken gekocht en verkocht. Nooit geen problemen bij verkoop enkel mischien dat sommige niet betalen.
Maar bij het aankopen heb ik zelf ook al menige problemen ondervonden om de goederen daadwerkelijk te ontvangen. Spijtig natuurlijk.

Ik zie ook dat dit forum dagelijks groeit en groeit, maar het spijtige is dat er jongeren zijn zonder verantwoordelijkheidsgevoel en alles aan hun laars lappen en dan ook nog proberen hun eigen te verijken met deze praktijken. Op deze forums is het ook zeer makkelijk om aan deze praktijken deel te nemen.

Ik hoop dat er iets uit de bus kan komen dat enige verandering kan teweeg brengen en ben zelf ook voorstander om eens een ander systeem te proberen.

Ik verkoop mijn 2ehands stuff ook regelmatig op ebay en heb daar een feedbackprofiel van +110 pos deals en geen enkele negatieve. Als dit nog niets zegt over mezelf dan weet ik het ook niet meer.

Kan er iets uitgewerkt worden dat je bijv. bij je sig of onder je avatar een feedback profiel kan zetten van bv status van je verkopen en kopen. Zoals bv feedbackprofiel op ebay maar dan kleiner of zo ? Als het mogelijk zou zijn natuurlijk. Deze manier is ook niet waterdicht, ook op ebay zitten bedriegers maar komt minder voor als je kijkt naar persoon zijn feedbackprofiel.

Enige opmerking nog : Het hoeft niet altijd de fout van de verkoper te zijn, de post zelf is ook niet altijd 100% betrouwbaar en heeft ook een niet al te goede naam.

Wat betreft illegale praktijken, zelfs de best beveiligde sites (o.a.paypall) moeten er aan geloven. (reden waarom ik mijn visakaart heb weggedaan)

Het zal zeer moeilijk zijn om een waterdicht sys te creeren.

Zoals hierboven al gepost : naam, adres, telefoon van verkoper vragen is zeker al een goed begin voor een goede deal af te sluiten.

GhO$T
17 januari 2005, 00:49
een systeem dat ingewerkt zit in de code van het forum zelf (da is toch wa ge zowa bedoelt hé Icebeice?) zal nooit ofte nooit gebeuren zulle, buy en sell is nl maar een heel klein deeltje van da forum da hier massa's volk trekt; dan zouden die andere 95% die hier niet komt constant met zo'n feedbackprofiel zitten die hun enkel maar in de weg staat...

de post is inderdaad ook verre van betrouwbaar en de oorzaak van veel problemen, maar niemand moet nog met dat excuus naar mij komen zulle; ik zeg er altijd duidelijk bij welke verzendmethode ze moeten gebruiken en dat ze een bewijs van verzending moeten vragen, zelfs al stuur je een pakske met ne gewone postzegel erop, als je het vraagt aan die mens aan het locket dan krijg je altijd een bewijsje, in vele postkantoren krijg je nu zelfs gelijk van wat een soort van kasticketje en op andere plaatsen kan je gewoon een bewijsje vragen, dus das zeker geen excuus meer.

Icebeice
17 januari 2005, 01:33
Hierin geef ik je gelijk [BAT]GhO$T.

En wat betreft kopie van pas lijkt me ook niet zo ideaal (privacy en gemakkelijk ook weer illegale praktijken mee te doen).

Dannykills
17 januari 2005, 09:17
Zoals Icebeice hierboven al zei met verkopen heb hier nog niet al teveel slechte dingen meegemaakt (behalve al veel kms gereden :) )
Met dingen aan te kopen is het wat anders.
Ik doe meestal de moeite om mijn spullekes zelf af te halen, en soms rij ik daarvoor echt wel meer dan 100km(kweetet zen zot mss, maar onlangs nog iets langs de post laten komen en het was weer kapot)
Maar dan kom je bij die mensen en lijkt alles ok totdat je alles eens nader bekijkt; plotseling geen factuur meer, dingen die ontbreken en dan zullen ze dat later opsturen maar dat later is bij sommigen blijkbaar in een 2de leven en soms zelfs in de ergere gevallen vertonen de spullen mankementen. Dat is dus om dood te vallen hé als ge zo ver hebt gereden + de benzine is ni echt gratis te noemen.
Wat doe je dan allé ik ben dan zo iemand van kom allé ik heb derop geboden en kom men afspraken na en twas zo ver rijden we zullen het maar betalen en meepakken en hopen dat de verkoper alles opstuurt achteraf hé :ironic:

Dat whitelist gedoe is ook wel een goed initiatief ma werkt niet en zeker niet als je hier nieuw bent op het forum of nergens anders hier actief bent/niemand kent. Keb hier al redelijk wat dingen gekocht en steeds de verkoper gewhitelist en iedere keer zet ik dat in de topic ook nochtans heb ik zelf er maar 2 als koper. Als u spul afgehaald word en betaald is is dat gene goeie deal ofzo?? :ironic:

Tevens,Mijn excuses hiervoor, mods maar jullie zijn voor een pruts zoals verkeerd whitelisten VEEL te streng tegenover al den andere bull**** dat hier op dat forum geschreven word. Dat is toch geen automatisch systeem? jullie lezen dat toch? Als het echt niet duidelijk is ok dat je het dan niet invult ma ik denk dat het in de meeste gevallen toch wel duidelijk is. Het is het enigste wat we hier hebben om toch een beetje te kunnen nagaan.
Kan je dat niet automatisch laten gebeuren?

Kgan stoppen want tis op sommige momenten echt u hart vasthouden en u afvragen allé wat gaan we vandaag weer meemaken.

Dat IK-systeem van inscannen vergeet dat maar tenzij dat het gebeurt via een officiele instantie zodat je tenminste weet wie die gevens opvraagd en met een vaste manier van werken. ( zie je de hoax mails al rondgaan om u gegevens op te vragen zoals bij ebay want die hebben daar dus echt last mee ze)

Eigenlijk komt het gewoon hier op neer;

Is het nu echt zo moeilijk om gewoon eerlijk te zijn?

Staan jullie er nooit bij stil dat de mens die je int zak zet daardoor mss ook privé problemen(geldproblemen enz...) kan krijgen. Alleen al de stress man :crazy: is goed om zot te worden en malheure te doen.

Afin echt veilig zal het nooit zijn maar der zijn limieten. De laatste tijd merk je echt dat hier hier zowat stilvalt.

Nochtans kan het ook anders want ik heb hier al heel leuke deals gemaakt en toffe mensen leren kennen ook.

Een oplossing zou er mss kunnen zijn in samenwerking met de makers van het forum. Een soort mogelijkheid om de thread als verkoper af te sluiten waardoor er dan een automatische pagina ofziets komt met een invullijstje met verplichte velden om je gegevens in te geven en gemaild word naar de winnende koper en dat de thread dan gesloten word. Later via de mods kan indien er problemen zijn de thread terug geopend worden. Mss kan er dan een kopij van dit formulier/lijstje op de server bewaard worden. Indien je dan als koper geen gegevens ontvangt of het rare gegevens zijn kan je afhaken. Tevens heeft de koper een bewijsje en de mods zien dat de thread gesloten is en zonder tegenbericht dat de deal goed verlopen is. Indien discussie is er tenminste een onvervalst spoor dat de mods(3de onpartijdige partij) kunnen volgen. Nu hangen ze af wat de 2 partijen te vertellen of te tonen hebben en iedereen verbloemt meestal wel een beetje zijn eigen verhaal :) . De gegevens blijven natuurlijk wel vertrouwelijk en worden zoals nu niet vrijgegeven maar dan is er altijd een mogelijkheid om deze op te vragen en naar de politie te stappen.

Ik weet dat het mogelijk is maar weet niet ofdat het hier door de organisatie doenbaar is natuurlijk. Het zal veel werk zijn maar eens het werkt zou het goed moeten werken en voor tijdswinst zorgen.
Zo ongeveer zou ik het graag zien dan zijn er al veel minder discussies mogelijk en indien koper/verkoper willen afwijken van deze procedure is dat dan ook hun probleem en moeten ze hier niet komen zeveren. Weer wat minder werk voor de mods ;)

Hopelijk vinden we een oplossing.

Mvg

Danny

Fatalix
19 januari 2005, 14:15
EN dan moeten we al die fotokes aanschouwen van al die ongewasse koppe die altijd op die id-kaarten staan? :D:D:D

n.t
21 januari 2005, 21:15
ik vind het huidige systeem goed .
Ge kunt nog altijd best uw kopers/ verkopers wat leren kennen via msn ofoz denk ik . alleszinds gegevens natrekken. Wat The Law met gamer505 meemaakt is nu wel te wreed voor woorden. Denk ni da ge zoiets kunt tegengaan met eender welke maatregel. (Law had toen beter gewoon gewisselt met mijn N64, dan waren we beiden wat gelukkiger ;)) Maar dat IK-ding vind ik maar niks. We moeten maar rekenen op onze eigen verantwoordelijkheidszin (en die van onze mede forumgangers.. na eerst grondig gegevens nagegtrokken te hebben :D ) zeker?

FoM_Capeman
22 januari 2005, 00:04
alles wat ik koop ga ik persoonlijk afhalen is zekerder, zelfde bij verkopen
nu voor kwalititeits controle kan je op dat moment niet 100% doen
dus ik noteer gegevens van passport

ik ver trouw de post of eender andere leverings firma totaal niet , waarom teveel slecht over gelezen hier en uit vroegere ervaringen

ik

AsEeL
23 januari 2005, 00:44
Persoonlijk vind ik dit een van de meest veilige plaatsen om verkoop/aankoop te doen.
Ik heb hier al heel wat gekocht en verkocht en nog nooit problemen gehad in eender welke richting. Identiteitscontrole zou ik niet invoeren. Persoonlijk zou ik het maar niets vinden dat iedereen zomaar te pas en te onpas weet waar ik woon. Dat hoeft helemaal niet.

MrZodiac
3 februari 2005, 11:41
de nieuwe digitale Identiteitskaart van België gaat DE oplossing zijn... mark my words (Ik hoop alleen da het niet makkelijk te "kraken" is, want in mijn mening is alles wat software/hardware is, te kraken...)

Digitale pas is super vind ik zelf, maar vrees dat er daar ook "corruptie" in zal komen...

[EDIT]

Ik wil hier nog aan toevoegen dat ik ondertussen jaren aankopen doe via internet: Yezzz, EBay, Forums, etc...

Nog nooit heb ik iets "niet" ontvangen of iets anders gehad dan wat er in de verkoop vermeld stond. Of ik ermee "geluk" heb zou ik niet kunnen zeggen, ik weet alleen dat ik alles en iedereen wantrouw tot ik het effectief ontvangen heb (geld evenals pakketje) Ik controleer verschillende gegevens van een verkoper voordat ik iets zou kopen.

Naam, Adres, Tel nr, vorige verkopen, beoordelingen van andere kopers/verkopers, etc...

Check via de bekende site's de gegevens die je hebt van de koper/verkoper:
www.1207.be
www.goudengids.be (of de site van de witte gids te vinden op deze site)

Dan ben je tenmiste al zeker dat de verkoper/koper juiste of foutieve gegevens doorgeeft.

Kies als je zeker wil zijn altijd voor Rembours, verzekerde verzending of ophalen, dit kan duurder uitkomen, maar als je zeker wil zijn is dit de manier.

Heel belangrijk is ook dat een verkoper/koper niet dadelijk afgebroken mag worden indien een betaling/pakketje niet dadelijk toe komt... De Post, Banken, pakjesdiensten e.d. werken ook met menslijke kracht, en ja hier kan ook wel eens iets foutgaan. (onlangs nog aan de hand gehad, na 3 weken toch alles goed ontvangen, blijkbaar bij de post moeilijkheden geweest met de verzendingen)

Denk dat het dat voorlopig is...

MrZodiac
3 februari 2005, 11:54
Persoonlijk vind ik dit een van de meest veilige plaatsen om verkoop/aankoop te doen.
Ik heb hier al heel wat gekocht en verkocht en nog nooit problemen gehad in eender welke richting. Identiteitscontrole zou ik niet invoeren. Persoonlijk zou ik het maar niets vinden dat iedereen zomaar te pas en te onpas weet waar ik woon. Dat hoeft helemaal niet.

klopt, vind ook niet dat iedereen zomaar aan deze gegevens zou moeten kunnen. maar zou wel tevreden zijn als de enkel de moderators aan deze gegevens zouden kunnen en bij problemen de nodige gegevens aan de nodige autoriteiten kunnen doorgeven...

3 februari 2005, 11:59
die electronische id's zijn idd wel een oplossing...

keb zelf ook al enen maar ik ben nog sterk in de minderheid peisk

Dannykills
3 februari 2005, 13:06

hehehe ja klopt alleen al daarvoor ga ik dees week zo ene halen elke keer als je dan ergens komt en ze moeten u pas hebben kan ik is goed lachen als ze dat apparaat nog niet hebben :)

Kga ook is uitzoeken met wat voor apparaat dat gelezen kan worden.
Keb hier nog zo ne bancontact lezer liggen voor op de pc, zou dat niet werken met euh andere software.

3 februari 2005, 22:57
keb ook nog een banxafe liggen...

euhm, weet wel dat ge nog 1 jaar een A4 blad in uw portefuille moet houden met uw adres gegevens op, want niet iedereen heeft zo een kaartlezer....

dat noemen ze vooruitgang let op

Fear
3 februari 2005, 23:41

wordt pas om de 5 jaar vernieuwd en start bij degene die de vervaldatum hebben overschreden.

Dus voor iemand die een nog oud paspoort heeft van een paar maanden, kan nog een paar jaar ronddolen op het forum met slechte bedoelingen (als ie die heeft).

Toch wel een mooi initatief :niceone:

Jammer dat ge gewoonweg niet meer kunt vertrouwen op iemand anders. Ja, the ways van het internet verandert een mens nogal zeg ik. kijk maar eens op www.lanscape.be

Dannykills
4 februari 2005, 01:52
keb ook nog een banxafe liggen...

euhm, weet wel dat ge nog 1 jaar een A4 blad in uw portefuille moet houden met uw adres gegevens op, want niet iedereen heeft zo een kaartlezer....

dat noemen ze vooruitgang let op

Wablieft :eek: :doh: lol dat a4 blad ganek rap kwijt zijn denk ik ze moeten maar is langs thuis passeren :) zo leerde ze tenminste kennen :crazy:

Krulle
4 februari 2005, 15:31
hehehe ja klopt alleen al daarvoor ga ik dees week zo ene halen elke keer als je dan ergens komt en ze moeten u pas hebben kan ik is goed lachen als ze dat apparaat nog niet hebben :)

Kga ook is uitzoeken met wat voor apparaat dat gelezen kan worden.
Keb hier nog zo ne bancontact lezer liggen voor op de pc, zou dat niet werken met euh andere software.

Hier zijn de kaartlezers al een tijdje te koop. www.esvj.be

Dannykills
4 februari 2005, 16:44
cool thx