PDA

Volledige versie bekijken : Verder studeren: verschil tussen TI en Multimedia

PC_Freak
11 januari 2005, 22:54
Hallo iedereen.

Ik ben op dit moment leerling aan het 6de jaar secundair onderwijs richting Economie - Moderne Talen. Aangezien ik een grote interesse heb in de pc-wereld, op dit moment vooral webdesign en -development en (hoewel op dit moment weinig) programmeren, ben ik van plan te gaan voor een opleiding bachelor toegepaste informatica aan de hogeschool te Gent of Aalst. Deze richting bevat tamelijk wat wiskunde voor zover ik weet, en ook economische vakken en talen, iets wat totaal geen probleem zou mogen zijn.

Echter weet ik dat er nog een opleiding bestaat die enkel aan de hogeschool west-vlaanderen (te Kortrijk dus) wordt gegeven: Multimedia en Communicatietechnologie. Nu heb ik dat lesplan eens bekeken en er zijn wel verschillen te merken zoals de afwezigheid (niet zeker hoewel) van economische lessen en talen.

Nu weet ik wel niet wat de verdere verschillen zijn tussen de twee opleidingen in Gent/Aalst en in Kortrijk. Er lopen een groot aantal zaken gelijk, zoals internettechnologie (HTML, CSS, ...), OO-programmeren met Java, enz... maar ik veronderstel dat er toch wel een belangrijk verschil moet zijn, te meer omdat in Kortrijk ook toegepaste informatica wordt gegeven, naast de opleiding Multimedia.

Kan iemand mij hier meer info over geven, of tips waar ik meer info kan bekomen? Of eventuele ervaringen natuurlijk...

Bedankt op voorhand. :)

Psychodweep
11 januari 2005, 23:44
Tzitten hier vast wel een aantal MCT'ers die u raad kunnen geven.
Maaruh, één ding ben ik zeker over MCT, is da ge (nu toch) zeer moeilijk aan een job kunt geraken met een MCT diploma.

Radiance
12 januari 2005, 00:07
Wel om het verschil ten volle te snappen moet je eigenlijk weten dat TI een onderdeel is van het Departement Economie, maw, het draait grotendeels om idd talen, economie etc. Je leert naast de praktisch kennis vooral communiceren op een professionele manier met zowel collega's die eenzelfde technische kennis hebben als jij maar nog meer met leken, bv. door budgetplanningen etc. die je aan het managment voorstelt.
Voor zover ik MCT ken is dat niet echt aan een standaard departement verbonden, maar imo past dat meer bij Technische Wetenschappen. Wat je hier leert is imo je eigen capaciteiten uitbouwen. Je leert analytisch & technisch denken, je krijgt een diepere technische achterliggende kennis. Dit is veronderstel ik vooral een opleiding met vééél praktijkuren, wat ook wil zeggen dat je hier zelf moeite moet insteken. Dit diploma biedt zoals al gezegd hierboven op zich "weinig" garanties, of je met dit diploma echt iets bent hangt van je eigen motivatie & creativiteit af.

Welke richting je kiest is natuurlijk een eigen keuze, maar persoonlijk heb ik mijn twijfels bij MCT, ik heb het idee dat je de kennis van daar als je dan toch gemotiveerd bent ook kunt opdoen via zelfstudie, avondcursussen etc. Het lijkt bijna een droomrichting maar de hele omgeving, zeker met die laptop enzo zet al gauw aan tot verwaarlozing van uw studies als je geen sterk karakter hebt, maar iemand die effectief MCT volgt kan dat zeker beter beoordelen dan ik.
Tot zover mijn persoonlijk idee over beide richtingen, misschien zit ik wel verkeerd hoor ;) Kijk ook zeker eens op het site-check forum (webdesign) daar staat een uitgebreide thread over MCT.
Ik doe zelf overigens Elektronica-ICT (Technische Wetenschappen)

crowke
12 januari 2005, 08:54
TI is van het departement bedrijfskunde. Je hebt inderdaad vakken zoals economie, boekhouden en talen, maar de nadruk ligt toch wel op de IT-kant (en dan vooral op programmeren e.d. ipv op grafisch gedoe)

presser
12 januari 2005, 09:09
De nadruk bij TI ligt inderdaad op de programmeervakken. Qua Wiskunde valt het zeer goed mee en persoonlijk vond ik de talen simpel. Ik ben vorig jaar afgestudeerd in die richting, maar dat was het laatste jaar van het oude systeem, dus hoe het nu zit kan ik niet perfect zeggen. Nu wordt er gewerkt met een nieuw systeem (java ipv c++, meer OO-gericht, ... in het algemeen een modernisering van de richting).

Om even de vergelijking te trekken tussen ICT en TI kan ik het simpel houden: ik heb al van verschillende mensen gehoord dat ICT een stuk makkelijker is dan TI. Of dit waar is weet ik niet, het is enkel van horen zeggen.

Ik zou zeggen: neem TI, je zal sneller aan werk geraken omdat je ook die economische achtergrond hebt.

Hiapoe
12 januari 2005, 09:15
Ik heb toegepaste informatica gedaan in Kortrijk en ken wel een paar mensen die MCT doen in het PIH in Kortrijk is dat.

In toegepaste informatica leer je meer economisch gericht en bedrijfsgerichte programma's programmeren (zowel in .NET als Java) ook veel netwerken, wat zeer interessant kan zijn.

Ik werk nu voor Hewlett-Packard in Dublin, waar ik het zeer naar m'n zin heb :)

Ik zou idd ook voorstellen om Toegepaste informatica te doen aangezien webdesign enzovoort allemaal makkelijk via zelfstudie en eventueel avondlessen/cursussen kan gedaan worden. maar dit is mijn humbele opinion.

Ik ben zowieso niet iemand die goed is in design en zo... het zijn 2 aparte werelden: design en programmeren. Daarom ook dat je bij alle grote projecten ziet bij de credits:

3D designer: Mr. den dienen
graphics designer: Mr. nen anderen
Lead Programmer: Mr. nog nen anderen

Sorry, die Mr. kan ook Ms. zijn, we moeten vrouwen stimuleren in onze business he :D

Nocturno
12 januari 2005, 09:18
Ik heb ook nog zitten twijfelen tussen die informatica en MCT. Heb uiteindelijk voor MCT gekozen en de richting bevalt me echt wel !
Dit jaar: photoshop, illustrator, flash, VB.net, JAVA, xhtml, xml, css, javascript !
Deze richting is idd meer praktijk gericht !

Anendel
12 januari 2005, 09:32
Heb multimedia in mechelen gevolgd en zoals eerder gezegd, het is inderdaad zéér moeilijk om met zo'n diploma een job te vinden! Uit een klas van +- 20 personen zijn er slechts 3 die een vaste job in de sector hebben gevonden, en 1 iemand is op zichzelf begonnen.
De rest doet dingen als verkoper, boekhouding, doppen, etc..
Als je goed wiskunde en economie kunt, kies voor TI. Meer toekomstmogelijkheden imo! Tenzij je het waagt als zelfstandige te beginnen :)

Time
12 januari 2005, 09:41
in TI stelt die internettechnologie echt wel weinig voor:p echt de basis tags, heel klein beke css, een kleine flash-intro (die u gewoon in staat stelt een korte intro vo de site te make), veel meer is er ni aan, kunde evengoe via de avondschool oppikke dan

en tja vo de rest, het eerste jaar vraagt ge u wel beke af "zit ik ier nu in informatica richting??", ma beloning krijgde wel vanaf et tweede

presser
12 januari 2005, 09:54
en tja vo de rest, het eerste jaar vraagt ge u wel beke af "zit ik ier nu in informatica richting??", ma beloning krijgde wel vanaf et tweede
Idd, die vraag heb ik mij af en toe ook gesteld, maar nog meer de vraag: "Zit ik hier wel op mijn plaats?" :ironic:

Bezint eer ge begint, om het met de woorden van onze allerliefste Margot te zeggen... (TI'ers in het BME zullen haar wel kennen).

agent #2
12 januari 2005, 09:58
In het derde jaar TI heb je 3 "keuzevakken" (richtingen): Programmeren, multi-media en netwerken.

In het eerste jaar is computerarchitectuur wel een zwaar vak (zeker met Lammens). :angry:

Arcan
12 januari 2005, 10:16
Ik zit nu momenteel in een 'vertakte' richting van TI
En die noemt informatie-Management(gaat meer over informatica EN economie)
het vordeel is dat de nadruk minder op programmeren ligt (alhoewel ik toch wel +/- 4 uur per week programmeren heb) ook wat meer economie geloof ik, maar niet dat het verschil groot is. Anders nog vakken over 'communiceren, en informatiekunde' zijn er ook, dus ook het 'verwerken van informatie in een bedrijf onder allerlei vormen'
de specifieke TI richting is eigenlijk meer voor de die-hard computer 'nerds' :p maar volgens mij niet echt aan te raden aan iemand die uit het moderne komt (informaticabeheer is een veel betere basis)

wat MCT betreft... dat wou ik ook eerst doen, maar die klassen zijn stampvol (een veel te aantrekelijke richting...) en er is totaal (of bijna geen) vraag meer naar MCT'ers op de arbeidsmarkt, er zijn er veel teveel.

ik kom persoonlijk uit boekhouden-informatica, maar een derde van de klas bestaat uit ex-economie moderne talers, en die blijken het goed te doen
daarom koos ik ook voor een gulden middenweg, mijn richting is nog nieuw van vorig jaar en is eigenlijk onstaan uit de vraag van bedrijven...

edit: ik zit in de katho Kortrijk departement VHTI

Time
12 januari 2005, 10:33
In het derde jaar TI heb je 3 "keuzevakken" (richtingen): Programmeren, multi-media en netwerken.

In het eerste jaar is computerarchitectuur wel een zwaar vak (zeker met Lammens). :angry:

dit jaar ist vooral met declerck, veeeeeel beter:D

agent #2
12 januari 2005, 10:51
dit jaar ist vooral met declerck, veeeeeel beter:D

Haha, da denkte. Declerck stelt het examen op, maar da examen gaat eerst voorbij Lammens, en als da nie goed is, dan heeft Lammens het laatste woord zen.

Welke klas zit je? :)

Time
12 januari 2005, 10:57
C :]

msg too short

Brock
12 januari 2005, 10:58
Maaruh, één ding ben ik zeker over MCT, is da ge (nu toch) zeer moeilijk aan een job kunt geraken met een MCT diploma.
verleden jaar had 98 of 99 % van de afgestudeerden werk in de branche waar ze voor gestudeerd hebben. Tenzij dit nu op 0.5 jaar tijd heel fel is gezakt natuurlijk.

12 januari 2005, 11:43
ik heb ict gedaan, kvond het rotslechte richting (op kaho, rabot in gent) doe nu criminologie, stukken moeilijker maar ik doe het veel liever. Ook meer mogelijkheden als je afgestudeerd zijt.

Tyfius
12 januari 2005, 12:02
Hangt ervan af, ik volg atm TI, ik heb niks van wiskunde, niks van talen, in 1ste en 3de jaar bedrijfsbeheer/elektronica (ge kunt kiezen). 'K zit nu in m'n 2de jaar, optie multimedia. mct gaat natuurlijk meer de nadruk leggen op het multimediale (design, basic code), terwijl een TI meer de nadruk gaat leggen op het zwaardere werk (c++, java, c#) en meer naar de basis en achtergrond gaat.

Jarexx
12 januari 2005, 12:16
Ik ben reeds afgestuurd in mct en zou je niet aanraden om deze richting te volgen.

Je ziet veel verschillende zaken zoals veel verschillende talen en programma's maar je ziet niets erg uitgebreid en dat is dan het slechtste aan de richting.

De richting is op zich tof te volgen en is redelijk eenvoudig. Maar zoals iemand hier reeds heeft gezegd is het meer technisch gericht en heb je dus ook elektriciteit en in 2de jaar elektronica.
Ik kwam uit een technische richting en had daar dan ook totaal geen problemen mee maar velen die uit het moderne kwamen hadden het daar erg moeilijk mee en was het een groot buisvak.

Ik vind zelf dat ik met dat diploma niets ben. Heb een half jaar job gezocht in deze sector en niks gevonden want richting is onbekend en niet hoog aangeschreven. Daarbij komt nog dat je niks van economie en talen kent wat in deze sector wel belangrijk is voor boekkundige programma's enzo.

Zelf doe ik nu een job die niets met deze richting te maken heeft en waren die 3 jaar bijna weggesmeten dus ga je zeker niet aanraden om mct te volgen.

Als je nog meer specifieke vragen hebt stel ze maar zal ze zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.

jodeman
12 januari 2005, 12:20
Volgens mij is TI een heel goede basis. Wanneer ge dat diploma hebt kunt ge zowel terecht in de branche van multimedia, omgekeerd kunt ge het vergeten. Het eerste jaar informatica is niet overal simpel. En over dat ze maar een basis krijgen van webontwikkeling is maar normaal, je leert voor programmeur, netwerkebeheerder of informatie manager. Als je webontwikkelaar wil worden moet je multimedia gaan doen!

PC_Freak
12 januari 2005, 12:45
Bedankt iedereen.

Tot wat ik nu gelezen heb denk ik dat TI inderdaad voor mij persoonlijk de beste keuze is. MCT biedt inderdaad heel veel zaken aan in het lessenpakket, maar die basis kun je even goed zelf in je vrije tijd leren. En omdat ik al een goede wiskundige en economische achtergrond heb (telkens 4 uur per week) is TI wel de beste keuze.

Arcan
12 januari 2005, 12:59
Bedankt iedereen.

Tot wat ik nu gelezen heb denk ik dat TI inderdaad voor mij persoonlijk de beste keuze is. MCT biedt inderdaad heel veel zaken aan in het lessenpakket, maar die basis kun je even goed zelf in je vrije tijd leren. En omdat ik al een goede wiskundige en economische achtergrond heb (telkens 4 uur per week) is TI wel de beste keuze.
niet geinteresseerd in information management? :p

Lint
12 januari 2005, 13:25
Ik ben reeds afgestuurd in mct en zou je niet aanraden om deze richting te volgen.

Je ziet veel verschillende zaken zoals veel verschillende talen en programma's maar je ziet niets erg uitgebreid en dat is dan het slechtste aan de richting.

De richting is op zich tof te volgen en is redelijk eenvoudig. Maar zoals iemand hier reeds heeft gezegd is het meer technisch gericht en heb je dus ook elektriciteit en in 2de jaar elektronica.
Ik kwam uit een technische richting en had daar dan ook totaal geen problemen mee maar velen die uit het moderne kwamen hadden het daar erg moeilijk mee en was het een groot buisvak.

Ik vind zelf dat ik met dat diploma niets ben. Heb een half jaar job gezocht in deze sector en niks gevonden want richting is onbekend en niet hoog aangeschreven. Daarbij komt nog dat je niks van economie en talen kent wat in deze sector wel belangrijk is voor boekkundige programma's enzo.

Zelf doe ik nu een job die niets met deze richting te maken heeft en waren die 3 jaar bijna weggesmeten dus ga je zeker niet aanraden om mct te volgen.

Als je nog meer specifieke vragen hebt stel ze maar zal ze zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.
Ik zit in mijn 3e en laatste jaar mct en kan dit alles alleen maar beamen.
Ga NIET mct doen, daarbij komt dan ook nog es dat de organisatie van die school echt ongelooflijk slecht is. Ik krijg nu binnen een half jaarke mijn diploma maar ik heb nog altijd het gevoel dat ik niks echt heb bijgeleerd, ongeveer alles wat ik hier heb gezien had ik ook, mits interesse, door zelf studie kunnen leren ( en beter ook nog ). Het grootste probleem vind'k dat wij als mct'ers wel heel veel verschillende progs en technologiën kennen, maar te weinig van elk om echt te zeggen dat we ze kunnen, wat best wel jammer is.
Ik zie mij ook niet direct werk vinden met dit diploma. Moest ik een bedrijfsleider zijn en ik zou van mct weten wat ik er van weet, ik zou absoluut nooit nen mct aannemen.

White Label
12 januari 2005, 16:08
Ik zit in men laatste jaar middelbaar en doe informaticabeheer. Ik wil na dit jaar gaan verderstuderen voor netwerkbeheerder. Ik weet niet echt waar ik heen moet (Mechelen of Geel)... Ik dacht dat je in Geel pas in het 3e jaar kan kiezen voor netwerkbeheer of zit ik mis? En hoe is dat in Mechelen? Ook zeggen ze dat er in Mechelen veel meer volk een jaar blijft plakken, zijn ze daar zo streng of zijn dit maar wilde verhalen?

Tyfius
12 januari 2005, 16:11
Streng, het 1ste jaar is een schiftingsjaar. Informatica is niet zomaar ff achter uwe pc zitten en windows kunnen booten. Als ge geen moeite doet komde er ni.
Ik zit zelf in brussel, op de erasmus, en daar is ook een optie netwerken. Zeer uitgebreide ccna bazaar. Ma niet mijn ding, dus kheb andere optie gepakt :)

wxphe
12 januari 2005, 16:16
Ik zat ook eens met die vraag, toen zij mijn lerares dat eens er overal website's zijn zal er in deze branche veel minder werk zijn om ze enkel te onderhouden. Maar een computer zal altijd verder geprogrameerd worden en steeds meer kunnen.

Ik zit nu nog maar net in informatica daardoor dat ik ook twijfelde.(normaal ging ik WW doen maar ja 1ste trim net gebuist voor wis en baf).

Zeeba
12 januari 2005, 16:26
Is er geen enkele richting die meer Hardware gericht is? De meeste richtingen die ik hier zie hebben vooral met software en programmeren te maken.
Mvg Zeeba

crowke
12 januari 2005, 16:36
IMS (Informatie Management & Support) is volgens mij de meest hardware-gerichte keuze. Ik heb op mijn drie jaar TI geen PC vanbinnen gezien. (toch niet op school :))

Op KDG (antwerpen) hebben ze alles blijkbaar nu opgesplitst in deel-opleidingen, waar je nu dus ook voor systeembeheer kan gaan. http://www.kdg.be/main.asp?c=*KDGHB&n=1244&ct=001244&e=t1631 Ik vermoed dat er echter toch nog steeds wel een deel programmatie zal bijzijn.

Time
12 januari 2005, 16:40
Is er geen enkele richting die meer Hardware gericht is? De meeste richtingen die ik hier zie hebben vooral met software en programmeren te maken.
Mvg Zeeba

ict en ontwerptechnieken denk ik

Smikkelone
12 januari 2005, 16:42
ict aan't doen 2e jaar bezig
lessenpakket: Programmeren,netwerken microprocessoren,php,js,css,c++ en nog van die zever :P

Nu blijft de vraag wa kunde doen van werk met zo'n diploma... ze zouden u da beter vertellen in't 6e ipv al de zever wa da ge gaat leren :tongue:

Mr. M
12 januari 2005, 16:46
IMS (Informatie Management & Support) is volgens mij de meest hardware-gerichte keuze. Ik heb op mijn drie jaar TI geen PC vanbinnen gezien. (toch niet op school :))

Op KDG (antwerpen) hebben ze alles blijkbaar nu opgesplitst in deel-opleidingen, waar je nu dus ook voor systeembeheer kan gaan. http://www.kdg.be/main.asp?c=*KDGHB&n=1244&ct=001244&e=t1631 Ik vermoed dat er echter toch nog steeds wel een deel programmatie zal bijzijn.
ja idd, ik zit nu in men 2de jaar TI en k vond het van vorig jaar al spijtig da het zo hard op programeren gebaseerd was en zo weinig op hardware
vooral omda da programere me toch minder ligt dan verwacht :p

kzen er vorig jaar doorgesparteld, dit jaar moete we nog afwachte ma echt goe ziet het er ni uit vindk

dus voor de hardware moet ge idd TI ni doen, ik had ook wa zitte zien voor een meer hardware richting ma had er ni direct een gevonde buite electromechanica ofzo maja, das toch ook nog anders he

Zeeba
12 januari 2005, 17:01
Ik heb mss een richting gevonden: Datacommunicatie en Systeembeheer
Enige nadeel is dat dan wel in Antwerpen is :p

Nocturno
12 januari 2005, 18:55
Damn, als ik het zo bekijk had ik mss toch beter gekozen voor die informatica :eek:

Starrk
12 januari 2005, 19:05
Ik zit nu in het 5e Latijn-Moderne Talen en mag ook stilaan beginnen denken aan de toekomst.

Het liefst zou ik Ti of MCT doen en als achterpoortje heb ik journalistiek. Het probleem is : ik heb geen economische basis ( alse financiële algebra al economisch kunt noemen). Ik ken wel basis dingen die iedereen kent enzo maar geen uitgebreid gedoe.

Zoals je kan zien heb ik niet gekozen voor een wiskunde richting. Meesten (die weliswaar er niets van weten) zeggen dat ik hiermee niet aan informatica moet beginnen.

Ook wil ik iets kiezen die me later aan een job helpt :). Ik las hier al dat MCT te algemeen is en dat lijkt mij niet echt te helpen :)

Daarom : enig advies?

cheers

PC_Freak
12 januari 2005, 19:11
Ik heb nog een vraagje. Vergis ik mij of kan je na 3 jaar Bachelor TI gedaan te hebben nog een jaar bijstuderen voor een Master-diploma, of zit dat anders?

Starrk
12 januari 2005, 19:12
vraag ik me ook af.

iedereen heeft het over bachelor maar is er geen Master optie?

Darth-Falcon
12 januari 2005, 19:21
Ik zit atm in het eerste jaar bachelor electromechanica in KDG hoboken, volgend jaar ben ik van plan industriele informatica te doen, voor diegene die wa meer hardware matig willen gaan is dit misschien een oplossing, ma OPGELET, ge zie in het eerste jaar nauwelijks echte info (alleen wa vb om te leren programmeren), eerste jaar is wa algemeen, electronica, electriciteit, mechanica, regeltechniek, chemie, thermodynamica, digitale technieken, fysica ...

beschrijving van kdg site

Je bestudeert industriële toepassingen van de informatica met de nadruk op zowel ontwikkelingen als toepassingen van software op alle gebieden van de techniek.

Er gaat veel aandacht naar:
- automatisering met de PC (programmering, interfacing, datacommunicatie),
- automatisering met een PLC (programmatie, visualisatie en veldbussen),
- hardware-aspecten (analoge en digitale elektronica, vermogenselektronica),
- ontwerp (CAD-CAM),
- ICT (internet en netwerken).

Dearest
12 januari 2005, 19:22
Ik volg elektronica in het katho in kortrijk en k weet er wel wat van :p

de mct richting is een richting waar software pakketten gegeven worden en die worden opgevuld met wat theorie lessen om het de richting bachelor waardig te maken

De richting ict is een KNELPUNTSBEROEP, studeer hier af je hebt 100% zeker werk.

Je krijgt zelfs subsidies rectstreeks betaald door de belastingebetaler alles tesamen ter waarde van 700 euro

over 3 jaar dus

de richting ict is een richting waar wel veel verwezenljkt wordt, projecten in verband met sturing enzo ook veel automatisatie

maar ik denk NIET dat je die richting aankan

kan je al programmeren ?

Dearest
12 januari 2005, 19:24
Mvg Zeeba

ICT, ge leert daar een hele microcomputer maken ffs

Jarexx
12 januari 2005, 19:29

de mct richting is een richting waar software pakketten gegeven worden en die worden opgevuld met wat theorie lessen om het de richting bachelor waardig te maken

De richting ict is een KNELPUNTSBEROEP, studeer hier af je hebt 100% zeker werk.

Je krijgt zelfs subsidies rectstreeks betaald door de belastingebetaler alles tesamen ter waarde van 700 euro

over 3 jaar dus

de richting ict is een richting waar wel veel verwezenljkt wordt, projecten in verband met sturing enzo ook veel automatisatie

kan je al programmeren ?

had ik dat enkele jaren terug geweten had ik die richting gekozen ipv mct nu zit ik trouwens in de automatisatie omdat ik nog wat bijscholing gedaan heb na mct (plc, scada, ...)

PC_Freak
12 januari 2005, 19:32

over 3 jaar dus

kan je al programmeren ?
Ik heb me niet echt beziggehouden met het aanleren van x aantal programmeertalen de voorbije jaren. In mijn vrije tijd ben ik onder andere bezig met het maken van een forumpakket in PHP. PHP zelf kan ik vrij goed, idem met XHTML en CSS (die laatste zijn uiteraard geen programmeertalen). Vroeger maakte ik wel wat in Pascal in de tijd dat wij lessen Pascal kregen op school, de laatste twee jaar heb ik 2 uur informatica ingeruild tegen 2 uur wiskunde. Ik heb dan nog een tijdje wat bezig geweest met Delphi maar door de groeiende interesse voor webdesign ben ik daar mee gestopt. Ik ben al een tijdje van plan om C te leren + het gebruik van GTK-libraries (op Linux dus) maar tot op heden ben ik daar nog niet aan begonnen.

In ieder geval heeft programmeren mij altijd geinteresseerd maar de laatste tijd neemt webdesign de bovenhand; ondermeer door 3 jaar actief geweest te zijn in een online project heb ik langzamerhand HTML en CSS geleerd, en later PHP. Dat is dus momenteel hetgeen waar ik het meest uit de voeten kan.

Maar zoals gezegd is de interesse in het programmeren nooit echt weg geweest. Persoonlijk denk ik dus wel dat ik TI aankan. Qua basis wiskunde en economie denk ik niet dat ik mag klagen.

edit: ik heb het over de richting toegepaste informatica btw, niet over ICT (in de veronderstelling dat dat alweer een andere mogelijkheid is).

Smikkelone
12 januari 2005, 23:09
ICT, ge leert daar een hele microcomputer maken ffs
true heb hem ier liggen :p
http://home.scarlet.be/~trek5500/uP.JPG

ram,rom,pia en die 2 vo seriele zitten wel nog ni de houderkes, wie geintereseerd is kheb ook nen pic van den onderkant :x

Ertai
13 januari 2005, 00:00
kzit nu op 1mct, (voor de tweede keer trouwes)

en ge moet er echt zin in hebbe, tis zowa vanalles, ma eigelijk toch nix...
en ge gaat bijna geen werk vinde, zeker als ge geen ervaring hebt (die ge als pas afgestudeerd persoon natuurlijk nie hebt)

ben steeds harder aant denke om toch maar iets anders te gaan doen, kvind het hier zelfs te associaal naar mn goesting, tis echt erg hoe een paar van die 'nerd-achtige' persone die hier rondlope mijn zin om les te volge kunne verpeste...

nouja

GhO$T
13 januari 2005, 00:42
ik weet niet zoveel van die informatica toestanden, maar voor diegenen die twijfelen voor 't een of 't ander omdat ze geen basis economie hebben of dergelijke,
heb je wel gecheckt als dat überhaupt nodig is om dat te hebben in zo'n richting? Tis maar omdat ik nu eerste jaar TEW (economie) doe aan unief in Gent en zelfs hier kan je perfect zonder ooit economie gezien te hebben starten in het 1ste jaar, ik zou het dan sterk vinden dat een dergelijke voorkennis wel vereist is in een richting waar economie eens niet aanzien wordt als een hoofdvak :unsure:

enkel als ze een voorkennis wiskunde vragen en je hebt die amper, moet je oppassen, ik zit met hetzelfde probleem hier en ben echt wel serieus fucked voor da wiskunde exaam ;)

SLX
13 januari 2005, 01:08
Het liefst zou ik Ti of MCT doen en als achterpoortje heb ik journalistiek. Het probleem is : ik heb geen economische basis ( alse financiële algebra al economisch kunt noemen). Ik ken wel basis dingen die iedereen kent enzo maar geen uitgebreid gedoe.

Zoals je kan zien heb ik niet gekozen voor een wiskunde richting. Meesten (die weliswaar er niets van weten) zeggen dat ik hiermee niet aan informatica moet beginnen.

cheers

toen ik mijn eerste jaar TI begon kwam ik uit een 7de jaar drukken met 0u wisk en 2u pruts informatica (mails leren lezen enzo)
daarvoor deed ik technische en nooit meer dan 2u wisk gehad.

uw wiskunde gade goe u best voor moete doen, maar als ge deftig meevolgt, en ni te veel ga brossen dan komt da in orde.

economie is ni zo moeilijk, naar de lessen gaan en uw cursus lezen en ge zij veilig.

voor mij zijn de moeilijkste dinge het programmere zelf, maar dan ni zo zeer het coderen, meer het vinden van oplossingen van problemen waar ge met beperkingen moet rekening houden (vrees maar voor COBOL :( )

2de jaar bbme ti hier, maandag examens en kem nog ni te veel gedaan, tzal op goede hoop worden :unsure:

khoop dat u geholpen heeft :)

[edit] over dat master gedeelte bennek ni 100% zeker maar ge kunt daarvoor bijstudere, maar dan worde het al redelijk zotte studies (imo)

jodeman
13 januari 2005, 10:41
Ik zit in men laatste jaar middelbaar en doe informaticabeheer. Ik wil na dit jaar gaan verderstuderen voor netwerkbeheerder. Ik weet niet echt waar ik heen moet (Mechelen of Geel)... Ik dacht dat je in Geel pas in het 3e jaar kan kiezen voor netwerkbeheer of zit ik mis? En hoe is dat in Mechelen? Ook zeggen ze dat er in Mechelen veel meer volk een jaar blijft plakken, zijn ze daar zo streng of zijn dit maar wilde verhalen?

Mechelen is héél interessant voor netwerkbeheerder. Dat is niet echt een informatica richting vind ik. Die leren niet echt uitgebreid programmeren. Ze zeggen dat er al genoeg "bitneukers" zijn ;).

jodeman
13 januari 2005, 10:43
Ik heb mss een richting gevonden: Datacommunicatie en Systeembeheer
Enige nadeel is dat dan wel in Antwerpen is :p

Als ge hardware wilt gaan doen, moet ge gaan werken ;). Wat wilde doen? Harware ontwikkelen of ne computerwinkel opendoen? Als ge ne computerwinkel wilt opendoen moet ge gewoon een diploma bedrijfsbeheer hebben ;). Of bedoelde assembler of de structuur van ne pc of wat... systeembeheer houdt veel meer in dan de werking van ne pc hoor.

jodeman
13 januari 2005, 10:46
Ik zit nu in het 5e Latijn-Moderne Talen en mag ook stilaan beginnen denken aan de toekomst.

Ook wil ik iets kiezen die me later aan een job helpt :). Ik las hier al dat MCT te algemeen is en dat lijkt mij niet echt te helpen :)

De wiskunde in informatica richting is maar beperkt tot 2 uur en makkelijk te volgen ;). Financiele algebra is er een deel van ;). Probeert al eens simepele programma's te maken met nen boek en als ge merkt dat ge makkelijk logisch kunt denken dan kunde die richting overwegen :).

jodeman
13 januari 2005, 10:47
vraag ik me ook af.

iedereen heeft het over bachelor maar is er geen Master optie?

bachelor is eerste drie jaar, daarna kunde beslissen of dat ge ne master wilt halen, dit is 2 jaar extra en krijgt ge een diploma evenwaardig aan een unief diploma.

PC_Freak
13 januari 2005, 13:07
bachelor is eerste drie jaar, daarna kunde beslissen of dat ge ne master wilt halen, dit is 2 jaar extra en krijgt ge een diploma evenwaardig aan een unief diploma.
Tis dat ik het op die manier graag zou gaan doen, beginnen met bachelor en daarna eventueel 2j master (mocht ik er nog zin in hebben :)).

Je kan ook direct Master Toegepaste Informatica volgen dacht ik, maar dan heb je het eerste jaar ook nog chemie e.d. dacht ik, en dat intereseert me niks.

Darth-Falcon
13 januari 2005, 13:09

der is ook master van 4 jaar ze :) , is 2 jaar bachelor en 2 jaar master of zoiets :scream:

jodeman
13 januari 2005, 15:21
dacht het niet hoor, want dan zou er geen reden zijn voor naar de unief te gaan...
en ge kunt niet direct voor master gaan hoor, ge moet soweiso beginnen met ne bachelor

meRVy
13 januari 2005, 19:44
Interessante thread

ben vandaag geweest naar sid-in in roeselare. (beurs waar alle hogescholen & uniefs vertegenwoordigd zijn)

was best interessant, massa's foldertjes mee, en gepraat met gasten die TI voorstelden.

(Hun lessenroosters bevestigen trouwens het vele programmeren.)

Probleem is nu voor mij de school te kiezen
katho/bme/ ... ?

White Label
13 januari 2005, 20:37
Mechelen is héél interessant voor netwerkbeheerder. Dat is niet echt een informatica richting vind ik. Die leren niet echt uitgebreid programmeren. Ze zeggen dat er al genoeg "bitneukers" zijn ;).
Ja ik wil netwerkbeheer ofwel iets met systeembeheer. Maar er moet natuurlijk toekomst in zijn. Programmeren doe ik niet zo graag, het ligt me gewoon niet echt.

Time
14 januari 2005, 10:27
Interessante thread

ben vandaag geweest naar sid-in in roeselare. (beurs waar alle hogescholen & uniefs vertegenwoordigd zijn)

was best interessant, massa's foldertjes mee, en gepraat met gasten die TI voorstelden.

katho/bme/ ... ?

imo, alsget met middelbaar wilt vergelijken:

TI is meer informatica met wa algemene vorming erbij à la aso: uw drie talen, 4uur economie (met een tijdrovend groepswerk erbij:x)
ict is meer technisch gericht, electriciteit enzo, wa meer wetenschappen
puur op vlak van informatica vindek ict veel interessanter ma de wetenschappen stonden me ni aan

ik ga prolly vo netwerken gaan omdatta volgens mij wel grootste markt voor is, ELK bedrijf heeft da nodig eh:)

jodeman
14 januari 2005, 10:29
Interessante thread

katho/bme/ ... ?

dat ligt volledig bij u, katholieke hogescholen zijn meestal iets moeilijker dan andere.

jodeman
14 januari 2005, 10:33
Ja ik wil netwerkbeheer ofwel iets met systeembeheer. Maar er moet natuurlijk toekomst in zijn. Programmeren doe ik niet zo graag, het ligt me gewoon niet echt.

dan moet ge echt naar Mechelen, die hebben daar cursussen van cisco networks wat volgens mij de beste en meest uitgebreide cursussen zijn. Ben daar eens een bezoek gaan brengen aan de informatica richting en was aan het twijfelen voor naar daar te gaan omdat die zo een interessante netwerk cursus kregen. Die programmeren daar niet echt maar leren uitebreide economische programma's gebruiken wat ideaal is als je niet echt wil programmeren.

QplQyer
14 januari 2005, 11:17
Als je van een hogeschool bachelor komt moet je nog een jaar extra ertussen doen eer je aan een master van universitair niveau kunt beginnen.
En een master informatica op universitair niveau duurt sowieso al 2 jaar, dus is er eerst een overgangsjaar tussen (om van professionele bachelor -> academische bachelor te gaan) en kan je dan pas beginnen aan je 2 jaar master.

Allé zo meende ik dat het zat.
Anders zou het een beetje te gemakkelijk zijn ook zeker, kan je de bachelorjaren van de unief skippen (waar veel wiskunde in zit) om dan direct de master te halen, zou wel unfair zijn tov zij die wel de vele wiskunde hebben in de eerste jaren.

*edit* ff quote bijvoegen:

Ik heb nog een vraagje. Vergis ik mij of kan je na 3 jaar Bachelor TI gedaan te hebben nog een jaar bijstuderen voor een Master-diploma, of zit dat anders?
Je vergist je dus.
Toegepaste informatica is een oude "graduaat"-richting, dus is nu een professionele bachelor geworden, een master kan je enkel direct (dus zonder een extra inhaaljaar te moeten doen) behalen door:
-te starten op de unief als bachelor informatica (3j academisch bach, 2j master).
-te starten als industrieel ingenieur (of is die naam veranderd?) (3j aca bach, 1j master).

Anders is je enige optie een inhaaljaar te doen en dan de 2j master bij te volgen op de unief op bij de industrieel ingenieurs.

*edit*: nog wat meer info daaromtrent: http://sbin.ugent.be/bruggen.html

PC_Freak
14 januari 2005, 17:13
Achzo, ik dacht al inderdaad dat je anders wel een hoop zaken zou kunnen makkelijker maken door eerst bachelor TI op de hogeschool te behalen.

meRVy
14 januari 2005, 17:59
dat ligt volledig bij u, katholieke hogescholen zijn meestal iets moeilijker dan andere.
moeilijkheid maakt niet zoveel uit, gewoon de kwaliteit van de lessen, infrastructuur, algemeen ...

kga naar ne infodagen van beide scholen (katho & bme-ctl) ma ook es gaan zien naar artevelde (grafische)

PsyKi
14 januari 2005, 18:03
ik zit in mijn eerste jaar MCT aan pih in Kortrijk

Eigelijk had ik persoonlijk beter ICT gevolgd, aangezien ik mij meer interesseer voor programmeren, ... terwijl in MCT de nadruk echt wel op multimedia ligt, meer dingen gelijk photoshop, ... terwijl ik daar ni echt fantastisch goe in ben eerlijk gezegd. Ik mis zowa de creativiteit daarvoor.

Maar toch, als ik mijn jaar zou moeten herdoen, kies ik weer mct
kvinnet een superschool en richting

jah, er zitten idd wel een paar nerds, maar ik denk dat da ook wel op TI is zenne, da hebde overal wel, en niets zegt da ge u daar moet gana bijzetten he :p

mjah, int eerste jaar krijgde eigelijk een basis van alles, ge krijgt echt van alles een beetje, maar nix echt uitgebreid. Pas in uw laatste jaar specialiseert ge u echt. Dus als ge nog ni echt weet wa ge precies wilt doen, dan zit ge wel goe. Als ge ni kunt kiezen programmeren, webtech, photoshop, netwerken, ... tan kunde eerst zo wa 'proeven' van alles, en dan pas echt kiezen.

over werk vinden zou ik mij ni echt zorgen maken, als ge kijkt naar dien mct groep van afgestudeerden, dan staan daar op die site en op de nieuwsgroepen altijd werkaanbiedingen, waar ze mct'ers zoeken ...

en via pih kunde eerst uw bachelor mct afwerken (3 jaar) en als ge daardoor geraakt en nog veel goesting hebt, dan kunde nog 2 jaar bijdoen voor ne master

in ict krijgde ook nog andere vakken, zoals talen, ...
in mct krijgde bijna alleen computergerelateerde vakken ...
alleen nog technologie en wiskunde
over wiskund emoet ge u geen zorgen maken, ik heb nog nooit zo'n goede punten gehad voor wiskunde als dit jaar ... alle wiskunde is herhaling uit uw middelbaar.

als ik de keuze zou moeten maken, onmiddellijk terug mct. ook al is gent veel dichter voor mij (elke dag 40 min trein + 30 min fiets naar kortrijk)

voorlopig gaan mijn examens goed, en ik denk dat ik ene goed ekans maak om er door te zijn dit jaar, dus zo overdreven moeilijk kan de richting ni zijn, aangezien ik dit jaar enorm weinig voor school gedaan heb ...

het enige vak waar ik (en alle andere 1mct'ers die ik ken) problemen mee heb is technologie. ook dit is eigelijk herhaling uit het middelbaar, maar toch...
eerste examen was er niemand uit mijn groep door dus ...
maar dat is dan ook het enige, voor de rest lijkt alles mij goed doenbaar

QplQyer
14 januari 2005, 18:08
en via pih kunde eerst uw bachelor mct afwerken (3 jaar) en als ge daardoor geraakt en nog veel goesting hebt, dan kunde nog 2 jaar bijdoen voor ne master

Wat voor een master is dat? Den exacte titel dus? Want ik zie geen "oude" richting die daarmee zou overeenkomen (licentiaatsrichting dus), ik meende dat alles qua multimedia, ict ed graduaatsrichtingen waren en daar geen licenties in bestonden, merkwaardig.

meRVy
14 januari 2005, 18:11
master is meer management gericht

dat je dus baas kunt zijn van een IT afdeling (of mss meer dan dat?)

Lint
15 januari 2005, 03:10
Wat voor een master is dat? Den exacte titel dus? Want ik zie geen "oude" richting die daarmee zou overeenkomen (licentiaatsrichting dus), ik meende dat alles qua multimedia, ict ed graduaatsrichtingen waren en daar geen licenties in bestonden, merkwaardig.
Na mct kunt ge 2 jaar bijdoen en kiezen voor ICT of MIT ( nieuwe richting ), en ik geloof nog iets maar ik ben niet 100% zeker en kweet de naam ook niet meer. Of dit echte masters zijn weet ik niet want ik snap persoonlijk de ballen van hoe tegenwoordig alles in mekaar zit ( het loopt imo volledig door mekaar ). Maar op het pih noemen ze het in elk geval masters. Niet dat ge daar naar moet luisteren want pih, en vooral het volk van mct, is zo ongeveer de meest incompetente school/organisatie die ge ooit zult tegenkomen.

Ge kunt ook 3 jaar bijdoen en industrieel ingenieur doen met een andere afstudeerrichting.

Arcan
15 januari 2005, 09:28

dat is vaak een illusie, je moet goed weten dat om een master te mogen doen dat je moet bij de beste van je klas behoren. anders mag jet vergeten...
mijn neef doet nu trouwens een master na mct (voor industrieel ingenieur denk ik) en blijkbaar is het niveau verschil heel hoog. Ik vrees dat hij het dit jaar niet zal maken

VeNoMbe
16 januari 2005, 16:19
Ik doe nu men 2de jaar mct.

Ik vind dat je je niet zo kan baseren op hetgeen de mensen van 1mct zeggen. Het is namelijk zo dat je in je eerste jaar inderdaad enorm veel algemene vakken krijgt, van photoshop en illustrator krijg je de basis, maar uiteindelijk leer je nog het meest door de projectjes die je door het jaar moet maken. Je leert uiteindelijk het meest van hetgeen je zelf hebt moeten uitzoeken.

Het eerste jaar is niet zo moeilijk, het is meer een kwestie van naar de lessen gaan en dan vooral de labo lessen! Zelf ben ik het eerste halfjaar bijna altijd naar de lessen geweest-> met examens alles geslaagd, de 2de semester veel minder na de lessen geweest-> 3 herexamens.

Het is mij wel opgevallen dat mensen die nooit programeren hebben gehad over het algemeen daar wel moeilijkheden mee hadden. Maar dit is ook zo voor den elentriek.

Wat mij vooral is opgevallen in het 2de jaar is dat het programeer gedeelte toch niet te onderschatten valt. We krijgen nu weer n half jaar vb.net en n half jaar java, maar ook webtechnologie gaat meer en meer naar het programeren toe(asp.net) net als multimedia(Actionscript). Het grafische gedeelte is op het 2de jaar niet echt belangrijk (in mijn ogen), het draait echt meer om het programeer werk.(eerste semester toch, 2de zullen we wel zien he)

Nu is het wel zo dat wij dit semester al 4 projecten hebben moeten doen, en dit zijn echt wel vrij uitgebreide projecten. En de tijd verdelen is dan niet altijd evident.

Nu, op het derde jaar kan je kiezen tussen een stuk of 5 richtingen, je kan deze hier bekijken http://www.pih.be/DesktopDefault.aspx?&lan=nl&root=72&node=74 Als je daar vanonder bij de lessen pakketten klikt dan zie je welke vakken je gaat krijgen (semester 1+2 is eerste jaar, 3+4 = 2de, 5+6 = 3de)
Dus je bepaalt eigenlijk echt zelf waarin je je wilt specialiseren.

Ik ken verschillende mensen van het 3de jaar en die reageren toch positief over de door hun gekozen specialisatie. Zeker de mensen die voor ze aan de richting geen of een beperkte kennis hadden van hun gekozen specialisatie. Natuurlijk als je in je vrije tijd al enorm veel met bv. 3d bezig bent, dan ga je waarschijnlijk het gevoel hebben van ...wat doe ik hier, hier leer ik niet veel...

Ook wil ik der nog even bij zeggen dat de richting continu evolueert! een klein voorbeeld toen ik eerste jaar deed werd er geen xml gegeven opt eerste, ondertussen wel. Ik zie nu ongeveer dezelfde xml op het 2de als er op het eerste wordt gegeven(sinds dit jaar) .Ik heb op het eerste jaar dingen gezien die tegelijkertijd ook op het 2de werden gegeven. Ook dit jaar heb ik al verschillende dingen gezien in flash die op dit moment ook op het 3de(dingen die zij op het 2de niet kregen) worden gegeven.

MilM
16 januari 2005, 16:31

dat is idd een welbekend feit van mct.
Ik ken veel mensen die da diploma hebben en de meerwaarde van dat diploma is eigenlijk klein.
Zoals iemand aangaf zijn er veel mensen geintresseerd in websites etc en voor die mensen is dit een leuke richting, maar het aanbod is dan ook groter dan de vraag.

Ge moet er rekening mee houden dat veel mensen zich op grafisch vlak bezig houden met zelfstudie en dat het bv gemakkelijk is om een klein internet bedrijfje op te richten die websites aanbiedt (weinig risiscos aan verbonden) etc

Dus de concurrentie is zeer groot.

EDIT: mijn broer was trouwens ook begonnen aan die richting.
Hij was al bezig aan zijn tweede jaar en is toen overgestapt naar een andere richting om die reden. (is dus maw volledig opnieuw begonnen).

jodeman
16 januari 2005, 16:33
master is meer management gericht

dat je dus baas kunt zijn van een IT afdeling (of mss meer dan dat?)

bwa, de laatste tijd vragen ze in informatica niet zoveel mensen met een unif diploma of ne master. Omdat ze daar meer voor moeten betalen.

meRVy
16 januari 2005, 16:34
Ik heb dit ook gevraagdaan de vertegewoordiger van het PIH, en die zei iets over e-governement binnen hier en een paar jaar.

niet dat ik weet wat dat is ..

MilM
16 januari 2005, 16:36
Ik heb dit ook gevraagdaan de vertegewoordiger van het PIH, en die zei iets over e-governement binnen hier en een paar jaar.

niet dat ik weet wat dat is ..

e-government is gewoon internettak van regering.
Bv belastingen via internet indienen etc.

Pietje Prik
17 januari 2005, 19:04
ik studeer momenteel informatica aan de kulak (kortrijk,unief) maar 'k zou volgend semester willen overstappen naar TI. Heb ik veel gemist?
Ik zal wel ws een vrijstelling krijgen van java(OO programmeren).

Waldorf
17 januari 2005, 19:31
ik studeer momenteel informatica aan de kulak (kortrijk,unief) maar 'k zou volgend semester willen overstappen naar TI. Heb ik veel gemist?
Ik zal wel ws een vrijstelling krijgen van java(OO programmeren).

TI en informatica op universitair niveau zijn vrij verschillend. Vergeet niet dat TI onder het departement bedrijfskunde valt en bijgevolg een aantal economische vakken heeft. Met een beetje geluk heb je vrijstelling voor statistiek, wiskunde en Java, maar als je er op unief door bent voor deze vakken kan je even goed blijven verder studeren. Met het semestersysteem heb je het geluk dat in het tweede semester de meeste vakken met nul beginnen en je probleemloos kan aansluiten.

De keerzijde van de medaille is dat je de meeste vakken uit het eerste semester erbij moet nemen en dat is toch redelijk veel, zeker als je nooit naar de lessen bent geweest. De leerstof is niet echt moeilijk of bijzonder veel, maar vergeet niet dat je ondertussen nog de lessen uit het tweede semester hebt. In principe zou je in tweede zit deze vakken kunnen afleggen want dan heb je genoeg tijd om bij te studeren, maar dan moet je wel hopen dat het examen van de tweede semester goed verloopt.

Persoonlijk zou ik het eerste bachelorjaar aan 't unief afmaken en in 't slechtste geval heb je een aantal vrijstellingen voor TI mocht je niet slagen. Als je echt voelt dat de richting je niet ligt kan je overschakelen naar TI, maar weet dan wel dat het een zwaar tweede semester zal zijn (maar niet ondoenbaar).

Mod: ik denk trouwens dat 15 januari de uiterste datum is om van richting (en school) te veranderen.

Pietje Prik
17 januari 2005, 19:46
mja, ge zou die wiskunde zelf eens moeten zien... niet te doen. Voor mij is de 'opgelopen' schade niet meer op te halen, en 'k ben al een paar jaartjes ouder dan de gemiddelde student, dus zie ik TI als enige optie (om geen jaar te verliezen). Ik heb ook de mogelijkheid om in september mijn examens vd eerste semester te plaatsen. Ik zou ook niet zoveel achterstand mogen hebben; 'k heb moderne talen-economie gestudeerd, vorig jaar voorbereidend jaar burgerlijk ing., dus van quasi alle vakken zou ik geen achterstand mogen hebben.

informatica aan den unief in de eerste 3 bachs kan beschouwd worden als wiskunde optie informatica :(
Er mag wat meer praktijk in zitten imo.

btw, je mag nog veranderen tot 31 januari.

Waldorf
17 januari 2005, 19:57
mja, ge zou die wiskunde zelf eens moeten zien... niet te doen. Voor mij is de 'opgelopen' schade niet meer op te halen, en 'k ben al een paar jaartjes ouder dan de gemiddelde student, dus zie ik TI als enige optie (om geen jaar te verliezen). Ik heb ook de mogelijkheid om in september mijn examens vd eerste semester te plaatsen. Ik zou ook niet zoveel achterstand mogen hebben; 'k heb moderne talen-economie gestudeerd, vorig jaar voorbereidend jaar burgerlijk ing., dus van quasi alle vakken zou ik geen achterstand mogen hebben.

informatica aan den unief in de eerste 3 bachs kan beschouwd worden als wiskunde optie informatica :(

Als je het echt niet meer ziet zitten, kan je natuurlijk het best overschakelen naar TI. Ik vind het zonde voor je dat je een voorbereidendjaar burgie hebt gedaan want met al die analyse en meetkunde ben je eigenlijk weinig in TI. Wiskunde in TI is vrij elementair, net zoals statistiek, dus dat mag normaal geen probleem vormen. Probleemkinderen zijn vakken zoals programmeren (Visual Basic of Cobol). Je zult wel weten dat je zulke vakken slechts onder de knie krijgt door veel oefeningen te maken en die zal je niet al te veel hebben.

Economische en talenvakken zoals Nederlands, Engels, Frans en Economie kunnen verraderlijk zijn. De talenvakken enerzijds omdat mondeling belangrijk is en als je twee jaar geen talen meer hebt gehad en de lessen uit het eerste semester hebt gemist, kan dat eens behoorlijk tegenvallen. Anderzijds is economie een typische dooddoener omdat vele TI-studenten het beschouwen als een bijvak en de multiple choice vragen op het examen pijlen naar een diep inzicht in de theorie. Gelukkig heb je al economie gehad en weet je waaraan je mag verwachten.

Als je besluit om over te schakelen, zou ik de docenten van de vakken uit het eerste semester contacteren en vragen om een examen van vorig jaar of zo in te kijken. Dan weet je tenminste waaraan je mag verwachten.

Time
17 januari 2005, 19:58

teken dat ge u ni goe geïnformeerd hebt naar die richting zeker? iedereen weet toch da unief inf pure wiskunde is:/

Pietje Prik
17 januari 2005, 20:01
teken dat ge u ni goe geïnformeerd hebt naar die richting zeker? iedereen weet toch da unief inf pure wiskunde is:/

Mja, sinds dit jaar zitten we bij wiskunde, burgies en natuurkunde, ipv bij bio-ingenieur e.d...
Ik had me voorbereid vorig jaar, maar blijkbaar heb ik de kop niet om zo'n wiskunde te doen.
...whatever :)

Pietje Prik
17 januari 2005, 20:14
Als je het echt niet meer ziet zitten, kan je natuurlijk het best overschakelen naar TI. Ik vind het zonde voor je dat je een voorbereidendjaar burgie hebt gedaan want met al die analyse en meetkunde ben je eigenlijk weinig in TI. Wiskunde in TI is vrij elementair, net zoals statistiek, dus dat mag normaal geen probleem vormen. Probleemkinderen zijn vakken zoals programmeren (Visual Basic of Cobol). Je zult wel weten dat je zulke vakken slechts onder de knie krijgt door veel oefeningen te maken en die zal je niet al te veel hebben.

Economische en talenvakken zoals Nederlands, Engels, Frans en Economie kunnen verraderlijk zijn. De talenvakken enerzijds omdat mondeling belangrijk is en als je twee jaar geen talen meer hebt gehad en de lessen uit het eerste semester hebt gemist, kan dat eens behoorlijk tegenvallen. Anderzijds is economie een typische dooddoener omdat vele TI-studenten het beschouwen als een bijvak en de multiple choice vragen op het examen pijlen naar een diep inzicht in de theorie. Gelukkig heb je al economie gehad en weet je waaraan je mag verwachten.

Als je besluit om over te schakelen, zou ik de docenten van de vakken uit het eerste semester contacteren en vragen om een examen van vorig jaar of zo in te kijken. Dan weet je tenminste waaraan je mag verwachten.

Ik vind het ook zonde, maar aan de andere kant heb ik een behoorlijk goeie basis van heel wat dingen. Ik weet dat het niet allemaal 'a walk in the park' zal zijn (behalve wiskunde dan), en 'k zal er ook moeten voor werken. De mensen die ik gecontacteerd heb, zeggen me dat het goed mogelijk is om
over te schakelen zonder al te veel problemen, en deze week nog ga ik cursussen en examens inkijken.

Starrk
17 januari 2005, 20:38
wiskunde is alles

--> ik volg LMT dus ik kan niks doen. Zo redeneer ik.

Zyh
17 januari 2005, 23:29
Kweet niet of de richting Grafische en Digitale Media in Gent (Arteveldehogeschool) hier al gevallen is, maar deze is ook zeker aan te raden als je je grote interesse hebt in de grafische wereld.

Ik zit nu in het eerste jaar van deze richting. Het is best veel werk (zeker voor de praktijkvakken), maar als je je er tegenzet, lukt het wel. ;)
In het eerste jaar wordt wel meer een basis gelegd (incluis nogal saaie vakken als lichtleer en dergelijke), maar nadien kun je in het tweede jaar je specialiseren in bijv. multimedia (wat ik hoogstwss zal doen).

Lint
18 januari 2005, 19:02
Ik doe nu men 2de jaar mct.

Ik vind dat je je niet zo kan baseren op hetgeen de mensen van 1mct zeggen.
...

Ik zit in het derde en ik ben nog altijd niet tevreden over de richting.
Ik vind nog altijd dat ik eigenlijk niks heb geleerd dat ik niet had kunnen doen met een beetje zelfstudie ( en ik had geen enkele voorkennis van niks ).
Ik ben heel erg ontevreden over mct en eigenlijk zijn het 3 jaar weggegooid voor mij, en ik ben lang niet de enigste in het derde die er zo over denkt.
Dus ik denk dat gij allemaal goede mct studenten als vrienden hebt :).

Dearest
18 januari 2005, 22:01
Tis dat ik het op die manier graag zou gaan doen, beginnen met bachelor en daarna eventueel 2j master (mocht ik er nog zin in hebben :)).

Je kan ook direct Master Toegepaste Informatica volgen dacht ik, maar dan heb je het eerste jaar ook nog chemie e.d. dacht ik, en dat intereseert me niks.

ge hebt dus 2 bachelors

een 3 jaars ==========> klaar om te gaan werken

een 2 jaars ==========>moet ge een master doen, anders kent ge gewoon wa theorie.

Als je nu niet zeker bent dat je dat aankan, neem je dus best het eerste bachelor, en daarna heb je geen goesting meer :p en hebt zeker werk, en ze geven u dan 700 euro in totaal :scream:

Dearest
18 januari 2005, 22:04
ik zit in mijn eerste jaar MCT aan pih in Kortrijk

Eigelijk had ik persoonlijk beter ICT gevolgd, aangezien ik mij meer interesseer voor programmeren, ... terwijl in MCT de nadruk echt wel op multimedia ligt, meer dingen gelijk photoshop, ... terwijl ik daar ni echt fantastisch goe in ben eerlijk gezegd. Ik mis zowa de creativiteit daarvoor.

Maar toch, als ik mijn jaar zou moeten herdoen, kies ik weer mct
kvinnet een superschool en richting

jah, er zitten idd wel een paar nerds, maar ik denk dat da ook wel op TI is zenne, da hebde overal wel, en niets zegt da ge u daar moet gana bijzetten he :p

mjah, int eerste jaar krijgde eigelijk een basis van alles, ge krijgt echt van alles een beetje, maar nix echt uitgebreid. Pas in uw laatste jaar specialiseert ge u echt. Dus als ge nog ni echt weet wa ge precies wilt doen, dan zit ge wel goe. Als ge ni kunt kiezen programmeren, webtech, photoshop, netwerken, ... tan kunde eerst zo wa 'proeven' van alles, en dan pas echt kiezen.

over werk vinden zou ik mij ni echt zorgen maken, als ge kijkt naar dien mct groep van afgestudeerden, dan staan daar op die site en op de nieuwsgroepen altijd werkaanbiedingen, waar ze mct'ers zoeken ...

in ict krijgde ook nog andere vakken, zoals talen, ...
in mct krijgde bijna alleen computergerelateerde vakken ...
alleen nog technologie en wiskunde
over wiskund emoet ge u geen zorgen maken, ik heb nog nooit zo'n goede punten gehad voor wiskunde als dit jaar ... alle wiskunde is herhaling uit uw middelbaar.

als ik de keuze zou moeten maken, onmiddellijk terug mct. ook al is gent veel dichter voor mij (elke dag 40 min trein + 30 min fiets naar kortrijk)

voorlopig gaan mijn examens goed, en ik denk dat ik ene goed ekans maak om er door te zijn dit jaar, dus zo overdreven moeilijk kan de richting ni zijn, aangezien ik dit jaar enorm weinig voor school gedaan heb ...

het enige vak waar ik (en alle andere 1mct'ers die ik ken) problemen mee heb is technologie. ook dit is eigelijk herhaling uit het middelbaar, maar toch...
eerste examen was er niemand uit mijn groep door dus ...
maar dat is dan ook het enige, voor de rest lijkt alles mij goed doenbaar

al dat proeven kan je thuis ook hé :ironic:

als ik afkom met mijn diploma en ik geef een certificaat met enkele programma's dat ik gedaan heb op avondschool ga je gij gewoon geen kans hebben

hyperlite
24 januari 2005, 18:13
al dat proeven kan je thuis ook hé :ironic:

als ik afkom met mijn diploma en ik geef een certificaat met enkele programma's dat ik gedaan heb op avondschool ga je gij gewoon geen kans hebben
Wa is het nut dan nog vo na hogeschool te gaan? :ironic:

freQ
24 januari 2005, 20:06
Ik zit in het derde en ik ben nog altijd niet tevreden over de richting.
Ik vind nog altijd dat ik eigenlijk niks heb geleerd dat ik niet had kunnen doen met een beetje zelfstudie ( en ik had geen enkele voorkennis van niks ).
Ik ben heel erg ontevreden over mct en eigenlijk zijn het 3 jaar weggegooid voor mij, en ik ben lang niet de enigste in het derde die er zo over denkt.
Dus ik denk dat gij allemaal goede mct studenten als vrienden hebt :).
Niks geleerd ?!? En who the fuck moogt gij dan wel wezen en in welke specialisatie zit je ? Als je zo'n dingen zegt mag je ze toch tenminste verklaren met concrete voorbeelden.
Zelfstudie ... lol ... ge kunt alles doen met zelfstudie, maar dan zijt ge er minstens dubbel zo lang mee bezig.
Terwijl IT richtingen nog kobol gaven was er al .NET bij MCT. De it-wereld wordt - zoals reeds hierboven vermeld - op de voet gevolgd ...
Als jij beweert dat je niks hebt bijgeleerd vraag'k me echt af waarom je dat vindt en welke dingen je dan had willen zien.

Mvg

klootvis
24 januari 2005, 20:18
ge hebt dus 2 bachelors

een 3 jaars ==========> klaar om te gaan werken

een 2 jaars ==========>moet ge een master doen, anders kent ge gewoon wa theorie.

Als je nu niet zeker bent dat je dat aankan, neem je dus best het eerste bachelor, en daarna heb je geen goesting meer :p en hebt zeker werk, en ze geven u dan 700 euro in totaal :scream:

Not so correct: Ik volg zelf Bio-ingenieur (universitair onderwijs 2 cycli) en heb 3 Bachelorjaren & 2 Ingenieursjaren.
De grote lijnen kloppen wel natuurlijk