PDA

Volledige versie bekijken : Welke schoenen voor dodentocht?

rom
3 augustus 2004, 00:35
Vriendin van mij wilt dodentocht doen op sportschoenen (zijn indoor-baskets).

Lijkt me geen goed idee wegens te slappe zool.

Wie kan haar tips geven?

polleke
3 augustus 2004, 00:39
geen sportschoenen, maar goede stapschoenen. mijn vader heeft die vorige keer uitgestapt en hij had stevige bottinen/stapschoenen

NemesisBE
3 augustus 2004, 00:44
mja ik zou ook bergbottinen aanraden, da zit meestal goed aan de voet en is heel stevig + goede vorm tegen blaren enzo ;)

Destroyer
3 augustus 2004, 00:52
kzou geen nieuwe schoenen gebruiken :unsure:

LuminoPhobiA
3 augustus 2004, 00:55
oude bergschoenen van goeie kwaliteit

like it or not
3 augustus 2004, 00:56
pfff ik zou toch baskets dragen zne.

ik draag bijna altijd baskets, en da zit super :niceone:

polleke
3 augustus 2004, 00:57
oude bergschoenen van goeie kwaliteit

idd, ziet da ze zijn ingelopen! anders kan ze na een uurke al stoppe

BlisteringByte
3 augustus 2004, 01:03
wanneer is die ?

ik wou die ook meedoen... :D

edit: 11aug... nie thuis.. volgend jaar dan maar :D :applause:

zombie
3 augustus 2004, 03:02
mmh combats mss ?
stapt zeer soepel weegt ni veel en toch vrij sterke zool
ik gebruik da toch altij alzek in het bos moet gaan ploetere

Slayerbe
3 augustus 2004, 03:56
pfff zwak, hij passeert ni in mijn straat dees jaar :(
das eigelijk wel nog grappig al die mensen zien afzien :evil:

kzou geen sportschoenen aandoen, das daar ni voor gemaakt voor lange afstanden

AD|Butch-
3 augustus 2004, 06:56
sjandalen :).

Shorty87
3 augustus 2004, 08:10
de schoenen die ze altijd aanheeft omdat deze al goed ingelopen zijn.

en anders skateschoenen, want da zit kweeni hoe zacht :cool:

btw: weet er iemand wanneer die 100km is?

Jarexx
3 augustus 2004, 08:31
btw: weet er iemand wanneer die 100km is?

Zie voor datum enkele post naar boven dacht 11Aug

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat de schoenen je goed zitten en ze al goed ingelopen zijn. Je mag ook ni schuiven in de schoen dus moet goed aansluitend zijn. Als je nog nooit bergschoenen gedragen hebt zou ik daar toch ni mee de dodentoch doen ze!

Dekon7
3 augustus 2004, 08:51
pfff ik zou toch baskets dragen zne.

ik draag bijna altijd baskets, en da zit super :niceone:
En toevallig ook last van stinkvoeten? :niceone:

Rikkie
3 augustus 2004, 09:25
Ik heb "Meindl" wandelschoenen. Ze hebben deze normaal gezien in de betere sportzaak (dus niet footlocker hé ;) )

Ik ben deze schoenen gaan kopen omdat ik last had van een slechte rug.

Nu heb ik nog zelden last van mijne rug.

Greetz

peter79
3 augustus 2004, 09:43
ik heb Rachle, die zijn echt super voor zo'n dingen. Vind je in veel winkels, niet goedkoop, maar ze lonen de moeite.

Oja, vergeet wel neit, als je zware schoenen aandoet ==> loop af en toe is in een beekje want je voeten zullen oververhitten

$te@LFi$H
3 augustus 2004, 10:06
ik heb mijn net ecco's aangeschaft. Het zieter uit als een geklede schoen, het loopt als een wandelschoen, maar je kanner ook mee sporten. Wat moet je nog meer hebben ;)

Greetz

Forza
3 augustus 2004, 10:32
ik heb mijn net ecco's aangeschaft. Het zieter uit als een geklede schoen, het loopt als een wandelschoen, maar je kanner ook mee sporten. Wat moet je nog meer hebben ;)

Greetz

Een die automatisch stapt :p

Hanterzon
3 augustus 2004, 11:36
awel se, dat moogt gij nu zelf kiezen. Ik heb mijnen eersten dodentocht met mijn loopschoenen gedaan (en mijn tweede ook denk ik) en ik had die schoenen gewoon omdat dat de schoenen waren waar ik mij het beste in voelde. Het jaar derna heb ik mijn wandelschoenen genomen en ook daar waren der geen probs. Het enige dat ik je toewens is: geen regen en geen hitte (heb ze beide ne keer meegemaakt. In de gutsende regen gaat ge ECHT WEL blaren krijgen, uw schoenen zijn zeiknat dan. In de hitte gaat ge gewoon neer door de zon, oververhitting)
good luck in elk geval

ec8or
3 augustus 2004, 11:39
ik zou joggingschoenen nemen om de dodentocht uit te lopen :woohoo:

amdr
3 augustus 2004, 11:40
Zeker geen puma's me zo nen dunne zool :x
Timberlands ofzo (die da ingelopen zijn!) moete et wel doen :)

Brianz
3 augustus 2004, 12:32
goeie sportschoenen of goeie bottienen dieje zelf al hebt ingelopen
zelf zou ik opteren voor sportschoenen.

DJ Pirate
3 augustus 2004, 13:10
één woord: GEK!

joyraider
3 augustus 2004, 13:13
één woord: GEK!

²nd that :p

TooTall
3 augustus 2004, 13:20
Legerbotinnen

< HA! Points and laughs >

Tiny-Goku
3 augustus 2004, 13:51
ik heb em tweemaal uitgedaan, eerste keer met sportschoenen en dan is met wandelschoenen, geen blaren gehad maar ik had wel van die plakkers om ze te voorkomen. een tweede huid of hoe noemt zo'n ding op de hielen en op de buitenkant van je voet. Mijn neef die in het leger zit heeft de dodentocht uitgedaan met volle legeruitrusting (25-40kg) ongeveer en droeg van die zware botinnen en hij had zijn voeten met gewonen plakband ingepakt( rond de hiel en en buitekant voet en heeft ook geen blaren gekregen :)

Dekon7
3 augustus 2004, 13:56
goeie sportschoenen of goeie bottienen dieje zelf al hebt ingelopen
zelf zou ik opteren voor sportschoenen.
:rofl: Botiennen ? :rofl:
Sorry maat, maar da's volledig af te raden.
Ik ben nog een dienstplichtige geweest en weet waarover ik spreek (zeker als ge 35 km hebt mogen pardon MOETEN macheren met botiennen aan).
Die schoennen zijn ideaal om na een aantal km u voeten mee open te halen (vooral uw hielen).

GhO$T
3 augustus 2004, 15:51
't is zowiezo te laat om nu nog schoenen te zoeken aangezien ze geen tijd meer heeft om nieuwe in te lopen; dus gewoon aandoen wat haar het beste zit en hopen dat ze wat kan doorbijten... indien niet, sta maar halverwege klaar om haar af te voeren :woohoo:

klootvis
3 augustus 2004, 17:57
Zeker geen puma's me zo nen dunne zool :x
Timberlands ofzo (die da ingelopen zijn!) moete et wel doen :)

:naughty:

niet doen, Timberlands zijn modeschoenen, geen wandelschoenen

Pro
3 augustus 2004, 17:59
blote voeten ?
of pak een step ofzo

Mechelaar
4 augustus 2004, 13:28
heeft den dodentocht ne site? dewelke

scorpion007
4 augustus 2004, 14:05
kheb em vorig jaar uitgedaan me combats , geen blare of nix . Alleen de warmte :p

Cygnus-ß °|X1|°
4 augustus 2004, 14:15
Ik doe hoge wandelschoenen type A/B aan omdat deze mij makkelijk zitten.

Dekon7
4 augustus 2004, 14:28
kheb em vorig jaar uitgedaan me combats , geen blare of nix . Alleen de warmte :p
Die waren al ingelopen waarschijnlijk ? :)

DiDoria
7 augustus 2005, 00:51
heeft den dodentocht ne site? dewelke

lol
google intypen en je hebt 1ste :-)
http://www.dodentocht.be/

Ik ga hem dus ook stappen (mss kunnen we een TNG-stappers club maken ;) ) maar morgen kan je hem fietsen ook dacht ik maar WAAR beginnen die :s

TooTall
7 augustus 2005, 01:06
...Is dit een threaddig van een JAAR???

Sharur
7 augustus 2005, 01:10
ruulleezz']...Is dit een threaddig van een JAAR???
gebruikt die jongen al eens search voordat em een thread aanmaakt en ist weer nie goe :unsure:

NSA.Rhinox
7 augustus 2005, 01:25
Zie uit naar GoreTex. Da laat uwe schoen ademen. Vocht kan naar buiten, maar ni naar binnen. Zelfde me wind.

DiDoria
7 augustus 2005, 01:30
ik dacht ik zoek naar dodentocht mss is er al iets over gemaakt (maar had niet gezien dat het al een jaar is :p) vraag blijft het zelfde mss doen er dit jaar terug wat man mee :D

[deleted]
7 augustus 2005, 01:41
[deleted]

ComputerVISTA
7 augustus 2005, 02:10
Lijk mij eerder iets voor sport!

woot
7 augustus 2005, 02:17
gewoon de schoenen aandoen die ze altijd draagt, en zeker GEEN NIEUWE kopen en zeker geen combats of dergelijke want deze moet je eerst zeker +- 2 weken ingelopen hebben , voor je geen pijn meer hebt aan je benen of verwondingen door het leer die constant tegen je bloot lichaam vrijft en , neen dit valt niet op te lossen door je kousen hoog op te trekken want je voelt het er na een tijdje ook gewoon door :)

eXowomb
7 augustus 2005, 08:27
koop u een paar Hikers.. is tussen een schoen en een sneaker in. ik heb zelf 2 paar, eentje van BK, ander van Colombia Sportswear. wel eerst inlopen...

DiDoria
7 augustus 2005, 12:21
Ik kreeg wat tips van een prof :) :
Ziehier enkel tips om den Dodentocht tot een goed einde te brengen:

goede wandelschoenen (bijvoorbeeld Karhu Walker Black - verkrijgbaar in de betere sportzaak
goede wandelkousen (bijvoorbeeld Falke Coolmax; verkrijgbaar bij oa AS Adventure - ongeveer 17 euro per paar)
tegen blaarvorming best voeten insmeren met Akilene NOK Sport (verkrijgbaar bij apotheker) - ongeveer 10 euro per tube
elke avond insmeren met Kamferspiritus om de voeten te harden - verkrijgbaar bij apotheker
regelmatig eten en drinken onderweg (minstens aan elke controlepost)
tochten van maximum 30 km per wandeling zijn voldoende als voorbereiding - liefst een paar honderd kilometer gewandeld hebben als voorbereiding - het totaal aantal getrainde kilometers is belangrijk, niet het aantal kilometers in één tocht
nooit stoppen tussen twee controleposten
proberen om 's nachts zoveel mogelijk kilometers af te malen
best alleen stappen, niet in groep. Je eigen tempo wandelen dus
als je iets voelt onmiddellijk de schoenen uitdoen en eventueel blaren met een naald opensteken, ontsmetten en afplakken. Dit kan je ook laten doen door mensen van het Rode Kruis maar dan moet je dikwijls wel aanschuiven
zeker een zaklamp, regenkledij, wc-papier, druivensuiker en reflectoren meenemen

Alleen als je nu 10km loopt i.p.v. 30km stappen is dat even handig?

sneax
7 augustus 2005, 15:54
Het belangrijkste is dat ge schoenen aandoet die ge goed ingelopen hebt. Of da nu wandelschoenen, sportschoenen of 'gewone' schoene zijn da doet er ni toe. Wandelschoenen zijn gewoon stevig gemaakt zodat ze lang meegaan ondanks het vele wandelen, ze zitten ni persé comfortabeler dan gewone schoenen. Zoals ik zei: neem schoenen die ge ingewandelt hebt. Of bv. sportschoenen waar ge veel mee gaat sporten.

Voor de rest dunno 100km stappen ik vind het eerder gewoon saai dan een prestatie ...

Simonn
7 augustus 2005, 18:09
Ik kreeg wat tips van een prof :) :
Ziehier enkel tips om den Dodentocht tot een goed einde te brengen:

goede wandelschoenen (bijvoorbeeld Karhu Walker Black - verkrijgbaar in de betere sportzaak
goede wandelkousen (bijvoorbeeld Falke Coolmax; verkrijgbaar bij oa AS Adventure - ongeveer 17 euro per paar)
tegen blaarvorming best voeten insmeren met Akilene NOK Sport (verkrijgbaar bij apotheker) - ongeveer 10 euro per tube
elke avond insmeren met Kamferspiritus om de voeten te harden - verkrijgbaar bij apotheker
regelmatig eten en drinken onderweg (minstens aan elke controlepost)
tochten van maximum 30 km per wandeling zijn voldoende als voorbereiding - liefst een paar honderd kilometer gewandeld hebben als voorbereiding - het totaal aantal getrainde kilometers is belangrijk, niet het aantal kilometers in één tocht
nooit stoppen tussen twee controleposten
proberen om 's nachts zoveel mogelijk kilometers af te malen
best alleen stappen, niet in groep. Je eigen tempo wandelen dus
als je iets voelt onmiddellijk de schoenen uitdoen en eventueel blaren met een naald opensteken, ontsmetten en afplakken. Dit kan je ook laten doen door mensen van het Rode Kruis maar dan moet je dikwijls wel aanschuiven
zeker een zaklamp, regenkledij, wc-papier, druivensuiker en reflectoren meenemen

Alleen als je nu 10km loopt i.p.v. 30km stappen is dat even handig?

Of in plaats van die zalf uit den apotheker gewone nivea crème aan je voeten smeren (dikke laag), vervolgens een ordinaire nylon kous en daarboven een paar kousen die geschikt zijn om te gaan wandelen.

Blackend
7 augustus 2005, 21:26
2 kousen over een is NOOIT goed hoor...

Kga waarschijnlijk dees jaar meedoen met ne maat van mij :D We gaan er zo hard ni geraken maar we gaan gewoon zien hoe ver we geraken.

zarathustra
7 augustus 2005, 21:40

niet doen, Timberlands zijn modeschoenen, geen wandelschoenen

pfsk, ik doe al 6 jaar met de mijne en dat is het enige paar schoenen dat ik ooit aandoe.. dus die zijn best wel stevig enzo.

Simonn
8 augustus 2005, 16:42
2 kousen over een is NOOIT goed hoor...

Kga waarschijnlijk dees jaar meedoen met ne maat van mij :D We gaan er zo hard ni geraken maar we gaan gewoon zien hoe ver we geraken.

Heb de tip gekregen van iemand die jaren bij de paracommando's zat...die mannen doen wekelijks tochten die vergelijkbaar zijn met de dodentocht. Een panty kan je niet zien als een tweede kous hé..met die nivea crème meer als een tweede huid

Blackend
9 augustus 2005, 16:39
Heb de tip gekregen van iemand die jaren bij de paracommando's zat...die mannen doen wekelijks tochten die vergelijkbaar zijn met de dodentocht. Een panty kan je niet zien als een tweede kous hé..met die nivea crème meer als een tweede huid

Ja ik weet ook niet juist hoe een panty eruit ziet, maar 2 gewone kousen (bv katoenen) kousen op elkaar is a big nono ;)

mmm die niveau crème, weet gij daar toevallig de naam van ? Dan ga ik daar een dezer dagen eens om want ik heb nu al gewoon van te tennissen / voetballen al lichte tekens van blaren op mijn 2e grootsten teen :)

Simonn
9 augustus 2005, 16:44
Gewoon zo'n blauw metalen potje nivea crème...je voet ermee insmeren, panty (afgeknipt) erover en je sokken.

Panty is datgene wat vrouwen soms dragen in de winter :p
ask her ;)

.Sinister.
10 augustus 2005, 18:11
Vorig jaar gewandeld met mijn combats (die ik toch al een jaar ingelopen had). Totaal onvoorbereid (geen training dus), en ik ben tot kilometer 70 geraakt. Toen ben ik in een modderplas uitgegleden met een liesbreuk als gevolg. En ik zat nog vrij fris, en mijn tempo lag nog vrij hoog. Geen enkele last gehad van mijn voeten, en gewoon mijn schoenen niet uitgedaan... (Ik was toen net 16 btw)
Dit jaar doe ik voor de 2de keer mee, en in dit weer denk ik dat het wel moet lukken. Als het terug giet zoals vorig jaar blijf ik wel thuis...

Raptyr
10 augustus 2005, 18:24
Loopkousen zonder naad aanschaffen, minder kans op blaren.

Blackend
12 augustus 2005, 14:55
shiiiiiit it's coming closer :D

e_talking
13 augustus 2005, 16:48
nu ff een vraagje

ik ben van plan om volgend jaar mee te doen

mja kan je als voorbereiding ook gewoon lopen??? of moet je als voorbereiding echt gewandeld hebben of moet je gewoon een goeie conditie hebben ...??

Blackend
13 augustus 2005, 17:33
bah :( didn't make it :<

Heb nooit echt soepel kunnen stappen en na 20 km voelde ik het al fameus in mijn benen. (vooral voeten (heb wat platvoeten) en die pees achter de knie die zeer deed)

Verder gedaan, maar het leek echt eindeloos... iedere tussenstop ff gewacht, maar steeds was het eigenlijk moeilijker om verder te stappen.

Bij Duvel Moortgat (half vijf denk ik?) 10 Minuutjes gestopt.. beetje duvel & een peperkoekske gegeten, maar toen ik opstond ging het gewoon niet meer... geraakte van geen kanten vooruit en benen deden zeer. Dan waren de plannen om bij volgend tussenpunt te stoppen... maar onderweg nog eens ff gestopt in café ke en daar gewoon niet meer weg geraakt. :< Daar er dan maar de brui aan gegeven.

Ben nog steeds zo stijf als ne hark, benen (kuiten & dijspieren) doen verschikkelijk veel zeer en mijne rug is ook nemeer wat het geweest is :)

naja... volgend jaar miss opnieuw proberen :]

We hebben het toch tenminste geprobeerd :x

Note for myself: Voor de start tijgerbalsem op benen doe dat ik direct warm heb en spieren minder rap gaan verkrampen tijdens het stappen....

Cygnus-ß °|X1|°
14 augustus 2005, 10:39
Das spijtig Blackend, maar kom, volgend jaar beter...

Kheb em voor de 2de maal uitgelopen :)

Veel spierpijn en blaren

.Sinister.
14 augustus 2005, 14:27
Heb hem dus uitgedaan. Schoenen voor de eerste keer uitgedaan toen ik bij de palm was. De blaren stonden toen al mooi en groot, besloten om post verder mij te laten verzorgen. 8 kilometer afgezien tot de volgende post, en daar de moed niet meer gevonden om ze uit te doen(schrik om ze niet meer aan te doen), dan maar puur op karakter doorgestapt. Bij elke post maximum 5 minuten neergezeten.
Enkel bij mij thuis (want hij passeert hier) heb ik een halfuurtje gepauzeerd om wat warm eten te nemen. Derna verder gemankt en rond 19.00u was ik binnen.

Nu net wakker en zo stijf als iets, blaren zo groot als mijn voet enz...
Maar dat neem ik er met plezier bij :p

Mike Ty$on
14 augustus 2005, 14:36
Heb hem dus uitgedaan. Schoenen voor de eerste keer uitgedaan toen ik bij de palm was. De blaren stonden toen al mooi en groot, besloten om post verder mij te laten verzorgen. 8 kilometer afgezien tot de volgende post, en daar de moed niet meer gevonden om ze uit te doen(schrik om ze niet meer aan te doen), dan maar puur op karakter doorgestapt. Bij elke post maximum 5 minuten neergezeten.
Enkel bij mij thuis (want hij passeert hier) heb ik een halfuurtje gepauzeerd om wat warm eten te nemen. Derna verder gemankt en rond 19.00u was ik binnen.

Nu net wakker en zo stijf als iets, blaren zo groot als mijn voet enz...
Maar dat neem ik er met plezier bij :p

proficiat

al wie dit uitgedaan heeft, petje af :bow:

=(X)=RaVen=
13 augustus 2009, 12:39
<thread-dig van 4 jaar>Nog iemand die dit jaar meegaat? Ik ga proberen (zonder training), maar het ga vrijdag regenen en zondag 28°C zijn :D</thread-dig van 4 jaar>

mX.
13 augustus 2010, 12:32
Dit jaar wel! Wederom ferme thread-dig =D

Benjamin
13 augustus 2010, 13:52
Vriendin van mij wilt dodentocht doen op sportschoenen (zijn indoor-baskets).

Lijkt me geen goed idee wegens te slappe zool.

Wie kan haar tips geven?
Ik had het topic nog niet gezien. Ik heb 1 keer deelgenomen aan de dodentocht (uigelopen in 22 uur met een goede 1ste helft en een slechte 2de helft t.g.v. een gebrekkige voorbereiding) en ik liep toen op loopschoenen (dus schoenen die dienen voor hardlopen). Ik had geen enkele blaar na afloop, wel had ik pijnlijke voeten. Ik zou niet weten waarom ik die met wandelschoenen niet had gehad aangezien die sportschoenen nog een uitstekende demping hadden.
Volgens mij is het vooral belangrijk dat de schoen goed past.

chellesan
14 augustus 2010, 00:16
en ze zijn goed bezig, ik zie de eerste al voorbij mijn huis gaan

[Az3r]
15 augustus 2010, 11:40
gisteren meegedaan, de eerste en meteen de laatste keer
-> 100km Dodentocht Kadee Bornem - Tracking (http://tracking.dodentocht.be/Default.aspx?s=486)

Rikkie
15 augustus 2010, 12:42
;13710719']gisteren meegedaan, de eerste en meteen de laatste keer
-> 100km Dodentocht Kadee Bornem - Tracking (http://tracking.dodentocht.be/Default.aspx?s=486)

vanaf een dikke 70km werd het precies echt zwaar. Ne maat van mij heeft al opgegeven bij den Duvel.

waar had je last van achteraf?

grtz, Rikkie

nTFs
15 augustus 2010, 14:03
;13710719']gisteren meegedaan, de eerste en meteen de laatste keer

Waarom ook de laatste keer...
Zo zwaar als mensen beweren of mss niet zoveel voorbereiding ?

Benjamin
15 augustus 2010, 18:49
Beiden. ;)
Zwaar is het sowieso, ook wanneer je bent voorbereid, maar wanneer je goed bent voorbereid dan is het niet ZO zwaar dat je uitgeput bent na de inspanning.
Veel mensen kunnen relatief ongetraind (voetbal, judo, regelmatig 2-3 uur wandelen) 50-60 kilometer in een vlot tempo wandelen zonder zich echt moe te voelen. Maar dan komen de krampen, de zere voeten, blaren etc.
Mensen die goed voorbereid lopen zullen hier geen last van hebben, zij gaan de volgende dag(en) misschien wat stijf zijn maar that's it.
En ja, het is ook echt een hele lange afstand. In Nederland heb je jaarlijks de Kennedymars die 80 km. lang is. Dit ervaren de mensen al als een extreme inspanning, beeld je in dat je dan NOG eens 20 km. moet wandelen. Anderzijds: de echt goed getrainde wandelaars, meestal 50+ers, wandelen zelfs afstanden van ver boven de 100 km. oplopend tot een paar honderd kilmeter (zo'n 300 bestaat geloof ik ook in een van onze buurlanden). Maar ja, hoeveel mensen hebben dermate veel tijd om te trainen?

Vegitoo
15 augustus 2010, 21:07
ik ben 40 km ver geraakt..

Wat een tegenvaller, volgend jaar bereid ik me voor ^^