PDA

Volledige versie bekijken : hoe open je een run file

chellesan
22 juli 2004, 17:47
ik probeer een .run file te openen, maar da lukt ni, klikken erop werkt ni en dan had ik iets gelezen dat je het ./ command moest gebruiken, dus ik doe dat in de schell en ik krijg dit:
[root@telenetPC michel]# ./apollon-dist-0.3.1.run
bash: ./apollon-dist-0.3.1.run: Permission denied

waarom het denied is weet ik ni, ik ben zelfs als root bezig in de schell

Cakeman
22 juli 2004, 17:55
Je kan als root eerst instellen dat je normale gebruiker de owner van het bestand is:

[root@telenetPC michel]# chown de_naam_van_je_user apollon-dist-0.3.1.run

Vervolgens moet je met je gewone gebruiker ervoor zorgen dat het bestand uitvoerbaar is:

[gebruiker@telenetPC michel]# chmod 755 apollon-dist-0.3.1.run

Wil je meer info over commando's in linux? De man-pages zijn je beste vriend! :)

[gebruiker@telenetPC michel]# man chmod
In bovenstaand voorbeeld kan je 'chmod' vervangen door eender welk commando.

QplQyer
22 juli 2004, 18:18
Heel die chown bazaar is waarschijnlijk niet nodig.

gewoon:

chmod +x bestand.bin
./bestand.bin

doen werkt waarschijnlijk wel (chown zou nodig zijn moest die user effectief verschillen, maar bij zowat alle .bin bestanden die ik al heb gedownload nog nooit nodig gehad om ze te chown'en).

InFerNo
22 juli 2004, 19:37
ik doe altijd chmod a+x O_°

wa zou da dan geve?
het werkt toch altijd :p

chellesan
22 juli 2004, 19:57
Je kan als root eerst instellen dat je normale gebruiker de owner van het bestand is:

[root@telenetPC michel]# chown de_naam_van_je_user apollon-dist-0.3.1.run

Vervolgens moet je met je gewone gebruiker ervoor zorgen dat het bestand uitvoerbaar is:

[gebruiker@telenetPC michel]# chmod 755 apollon-dist-0.3.1.run

Wil je meer info over commando's in linux? De man-pages zijn je beste vriend! :)

[gebruiker@telenetPC michel]# man chmod
In bovenstaand voorbeeld kan je 'chmod' vervangen door eender welk commando.
da heeft gewerkt dank u

chellesan
22 juli 2004, 20:08
tijdens de installatie van de run file geeft hij deze fouten en ik weet ni hoe dat ik ze moet oplossen:

* grep: /usr/X11R6/lib/libGL.la: No such file or directory
* sed: kan /usr/X11R6/lib/libGL.la niet lezen: No such file or directory
* libtool: link: `/usr/X11R6/lib/libGL.la' is not a valid libtool archive
* make[4]: *** [libapollon.la] Fout 1
make[4]: Leaving directory `/home/michel/tmp/selfgz17028/apollon-0.9.4-1/apollon/libapollon'
* make[3]: *** [all-recursive] Fout 1
make[3]: Leaving directory `/home/michel/tmp/selfgz17028/apollon-0.9.4-1/apollon/libapollon'
* make[2]: *** [all-recursive] Fout 1
make[2]: Leaving directory `/home/michel/tmp/selfgz17028/apollon-0.9.4-1/apollon'
* make[1]: *** [all-recursive] Fout 1
make[1]: Leaving directory `/home/michel/tmp/selfgz17028/apollon-0.9.4-1'
* make: *** [all] Fout 2
***** Return value 2

eikke
22 juli 2004, 20:36
Hebt wss de X11 developmpent libs niet staan.

Zoals ik reeds eerder postte: op een RPM based distro gebruikt ge geleverde RPM's, from source willen compilen is useless, haalt u systeem overhoop en is een hoop werk voor niets. Als ge toch een from source systeem wilt: Gentoo.

QplQyer
23 juli 2004, 12:50
ik doe altijd chmod a+x O_°

wa zou da dan geve?
het werkt toch altijd :p

is gewoon dat de execute flag voor alle users is, u+x werkt ook en das dan enkel voor de user die het bestand ownt, g+x voor de groep.

chellesan
23 juli 2004, 16:29
Hebt wss de X11 developmpent libs niet staan.

Zoals ik reeds eerder postte: op een RPM based distro gebruikt ge geleverde RPM's, from source willen compilen is useless, haalt u systeem overhoop en is een hoop werk voor niets. Als ge toch een from source systeem wilt: Gentoo.
da klopt ni echt denk ik, de rpm versie van xmms werkte niet bij mij, maar toen ik hem installeerde van de source toen wel

G|N|
23 juli 2004, 18:01
maar hij bedoelt dat je gewoon de rpm's moet halen van je cd of de officiele ftp van mandrake want die zijn speciaal ontwikkeld voor mandrake