PDA

Volledige versie bekijken : anisotropic filtering

Jedi M.S.
22 juli 2004, 15:32
antialiasing is dat je minder gekartelde randjes krijgt dachtek,
maar wat is anisotropic filtering dan ?

Morpheus
22 juli 2004, 15:40
iemand die da kan uitleggen?

Jedi M.S.
22 juli 2004, 15:41
iemand die da kan uitleggen?
lol, wat vroeg ik juist denkje :)

Morpheus
22 juli 2004, 16:16
ik wil het ook weten hé... :lol:
Maar niemand weet blijkbaar wat da juist is...

Morpheus
22 juli 2004, 16:56
tzal zonder uitleg zijn Jedi...
iemand?

sSkoEziE
22 juli 2004, 17:02
copy/paste uit http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/610591

Bilinear/trilinear/Anisotropic filtering
Deze filter technieken worden gebruikt om textures over 3D objecten heen te plakken. Het verschil in omvang van de 3D objecten en de textures kan namelijk problemen opleveren. Bij bilinear filtering wordt niet alleen naar de dichtstbijzijnde texel gekeken. Ook de kleuren van de vier dichtstbijzijnde texels worden meegenomen in de mengsel van kleurtjes die op de pixel geplakt worden. Nog een oplossing kan gevonden worden in het aanpassen van de texture grootte. In plaats van één grote texture zijn er nu verschillende maten textures waar de videokaart de beste grootte uitzoekt voor ieder object. In combinatie met bilinear filtering levert dit dus mooie beelden op. Dit levert wel weer problemen op bij objecten die van grootte veranderen (wanneer deze de diepte in gaan bijvoorbeeld). Daarvoor is trilinear filtering weer uitgevonden. Deze gebruikt twee verschillende texture groottes die beiden door de bilineare filter gehaald worden. Daarna worden de twee textures gemengd tot een bruikbare kleur pixel. Tot slot wordt er sinds de GeForce4 en ATI Radeon 9700 ook gebruik gemaakt van Anisotropic filtering. De techniek was niet ontzettend gecompliceerd, maar gebruikt wel vreselijk veel geheugenbandbreedte. Anisotropic filtering is vergelijkbaar met trilinear filtering, met dit verschil dat er nog meer verschillende textures gebruikt worden voor elke pixel..1 minuut zoekwerk in google

Morpheus
22 juli 2004, 17:09
ingewikkelde boel... iemand die het wa simpeler kan uitleggen

nTFs
22 juli 2004, 17:29
Uit de sticky :

FSAA of Full Screen Anti-Alasing

Wat doet FSAA?, wel de zaagtanden wegwerken, je weet wel vroeger speelde je PacMan, herinner u dan nog goed als hij zijn bek opendeed dat zoals ze dat zeggen “geblokt” was dat was dus geen fijne en mooie textuur, nu met FSAA wordt nagenoeg volledig verwijdert en krijg je dus mooie texturen. Hoe wordt dit gedaan? , In een grafische kaart worden beelden gerendeert.
Door de sterkere grafische kaarten van tegenwoordig is het mogelijk om beeld groter te renderen, dus stel jouw schermresolutie staat op 1024x768 door het beeld in je VGA-kaart te renderen op 1600x1200 en dat dan te verkleinen naar 1024x768 is de beeldkwaliteit enorm verbeterd.

AF of Anisotropische Filtering

Hier gaan we niet moeilijk doen het is zoals FSAA ook om de beeldkwaliteit te verbeteren. Meerbepaald de scherpte van het beeld als je een object in een spel ver ziet is het meestal wazig AF moet dan zorgen dat het ook scherp wordt.

Jedi M.S.
22 juli 2004, 18:45
Uit de sticky :

Wat doet FSAA?, wel de zaagtanden wegwerken, je weet wel vroeger speelde je PacMan, herinner u dan nog goed als hij zijn bek opendeed dat zoals ze dat zeggen “geblokt” was dat was dus geen fijne en mooie textuur, nu met FSAA wordt nagenoeg volledig verwijdert en krijg je dus mooie texturen. Hoe wordt dit gedaan? , In een grafische kaart worden beelden gerendeert.
Door de sterkere grafische kaarten van tegenwoordig is het mogelijk om beeld groter te renderen, dus stel jouw schermresolutie staat op 1024x768 door het beeld in je VGA-kaart te renderen op 1600x1200 en dat dan te verkleinen naar 1024x768 is de beeldkwaliteit enorm verbeterd.

AF of Anisotropische Filtering

Hier gaan we niet moeilijk doen het is zoals FSAA ook om de beeldkwaliteit te verbeteren. Meerbepaald de scherpte van het beeld als je een object in een spel ver ziet is het meestal wazig AF moet dan zorgen dat het ook scherp
wordt.
ahha ok thx :)

b0rt
22 juli 2004, 20:40
Uit de sticky :

nu gebruiken ze toch een andere methode (aangepaste post-processing), of zit ik fout? :confused:

nTFs
22 juli 2004, 20:50
nu gebruiken ze toch een andere methode (aangepaste post-processing), of zit ik fout? :confused:

Zou goed kunnen.
Ik meende dat post processing een feature was waarmee je de helderheid en het contrast kan regelen waardoor de beeldkwaliteit ook verbetert.
Alleen ben ik hier niet zeker van.

nirwan
22 juli 2004, 20:50
Uit de sticky :

Mmmm, da lijkt mij toch niet logisch zunne.
Waarom renderen op 1600*1200 en dan de resolutie naar beneden halen?
En waarom zou er dan wel aa zijn?

nTFs
22 juli 2004, 20:53
Mmmm, da lijkt mij toch niet logisch zunne.
Waarom renderen op 1600*1200 en dan de resolutie naar beneden halen?
En waarom zou er dan wel aa zijn?

Tja....ik quote gewoon de sticky van het forum....

Godzilla*Akira
23 juli 2004, 13:45
http://www.tweaktown.com/document.php?dType=guide&dId=601