PDA

Volledige versie bekijken : hulp bij autocad nodig

bollie69
19 juli 2004, 20:49
hallo,

ik ga dmv een laser een tekening laten snijden in de zijkant van mijn pc maar hiervoor moet de tekening spijtig genoeg opgemaakt worden in autocad.
velen zullen zeggen; wa is da nu?

ma ik begrijp dus geen bal van da program.

mijn vraag is dus:
zou iemand zo vriendelijk willen zijn om dit ff op te maken in autocad?

het is een zeer éénvoudige tekening eigenlijk.

PIC (http://users.pandora.be/fubur/strip296.jpg)

de tekening staat een beetje gedraaid wat dus eigenlijk de bedoeling NIET is, ze moet met de 2 rechtse bollen gelijk komen met de 'grond'.

de afmetingen zouden zo iets van een 25 op 25 moeten zijn, maar dat kan ik zelf wel normaal :)

ge zout me erg int krijt staan als iemand dat zou willen doen voor mij.

PS: als iemand soms nog een template voor een fangrill opgemaakt in autocad heeft mag em die ff posten, dat zou ik ook nog moeten hebben.

mvg bollie69

TBA
19 juli 2004, 21:10
autoCAD is ni zo moeilijk ze
ge moet links selectere wa ge wilt tekene, in dit geval dus ne cirkel
dan moete benede gaan kijke wa waarden ge juist moet invulle
normaal is da middelpunt en straal (is al ff gelede dak prog heb gebruikt)
en dan kunde uwe cirkel zien

Kijk is of der op internet nix staat, kheb hier wel ne boek ligge, ma die kost 60 euro, mss wa veel om rap ff te kope

Groeten

[Shadowcat]
19 juli 2004, 21:30
Ik zie eigenlijk niet goed wat je nu juist nodig hebt dat op die pic staat?? Gewoon die 3 bollen of de tekening die in het midden van die drie bollen staat??

Ik kan uw tekening maken geen enkel probleem maar dan moetek wel juist weten WAT ik moet tekenen :p

En in welk formaat moet dat getekend zijn? AutoCAD2004, 2005... Is wel van belang. Ik heb 2005 maar je kan een tekening gemaakt in 2005 niet openen in 2004. Dus ik moet het dan saven naar een lagere versie.

edit: een paar maten zou handig zijn. Teken het misschien even op een stukje papier ofzo met een aantal maten en inscannen.

Lan
19 juli 2004, 23:52
Als je dat met een cnc gestuurde laser laat snijden, dan MOET het formaat .dxf zijn.

In AutoCad, nadat je de tekening gemaakt heb doe je dan: DXFOUT commando.

bollie69
19 juli 2004, 23:58
het zwarte is dus mijn zijpaneel, al de rest gaat eruit.
maten, ja ik kan niet direct iets zeggen maar gaat zo een 25 op 25 moeten zijn.

maar uitvergroten kan ik toch ook nog?
of niet soms?

mja, ik heb autocad 2004 Ln of zoiets.

damnn als da iemand zou willen doen seg.
da zou pas beestig zijn.

[Shadowcat]
20 juli 2004, 10:28
Als je dat met een cnc gestuurde laser laat snijden, dan MOET het formaat .dxf zijn.

In AutoCad, nadat je de tekening gemaakt heb doe je dan: DXFOUT commando.

I don't think so. Het hangt er allemaal vanaf met welke software je werkt. De tekening mag in eender welk formaat zijn, het is het cnc-bestand dat een bepaalde extentie nodig heeft zodat de machine die kan lezen.

Waar ik werk is dat .mpf Bij mijn weten lezen de meeste cnc-machines nog altijd een cnc-bestand in i.p.v. een tekening.

-sloeberken-
20 juli 2004, 10:50
shadowcat ik zie op school toch ook nog altyd dak het file in .mpf moet zetn zu :D is nx anders denk ik :p

en vo treadstarter : probeer gewoon met autocad te werken tes mega simpel en ge kunt er echt veel mee :D

bollie69
20 juli 2004, 22:24
tuurlijk, maar ik vind het gewoon niet, en tgootste probleem is datt int chinees is :cry:

Ryan1986
21 juli 2004, 01:21
is nie veel moeilijker dan paint

-sloeberken-
21 juli 2004, 10:24
lol cs :crazy: haal dan de gewone af nje ;)

bollie69
21 juli 2004, 10:42
kunde da ni omzetten naar engels ofzow?

mja, niemand dat dit even wil tekenen?

ik kan het echt niet, ik heb er al een 2 tal uur zitten op zoeken zonder resultaat.

[Shadowcat]
21 juli 2004, 11:20
Mja het zal waarschijnlijk wel aan mij liggen maar ik zie nog altijd niet in wat je nu eigenlijk moet hebben?? :confused:

Die 3 bollen uitfrezen, of da zwart gedoe in het midden van die bollen?? I really don't get it :unsure:

bollie69
21 juli 2004, 12:52
alles wat niet zwart is moet eruit.
snaptet nu?

[Shadowcat]
21 juli 2004, 13:29
aaaaaaah ok

I'm working on it as we speak :)

edit: ok, eerste poging. Wa denkte

edit2: pic verwijdert

bollie69
21 juli 2004, 15:45
ge zijt nen engel.

alleen nog een paar dingen.

mss, is het de foto maar het blijkt dat de bovenste bol iets kleiner is dan de 2 daaronder.
ze zouden dus identiek moeten zijn.

en wat nu ook is, de afstand tussen elke 2 bollen op de middenste bol (begrijpt ge?)is nu gelijk overal, dat zou zeker moeten blijven.

zoals ge nu bezig zijt, echt super man.

EDIT: zo dus: PIC (http://users.pandora.be/fubur/test%20update.jpg)

de lengte van de groene lijnen zouden even lang moeten zijn.
net als de lengte van de gele.

als dit geen probleem zou zijn natuurlijk.

[Shadowcat]
21 juli 2004, 16:20
ok ff aangepast.

Als ge even HIER (http://users.skynet.be/bk220100/test2.jpg) wilt kijken?? :)

Kheb er wat maten bijgezet. Zoals ge zult zien is er bij de bollen maar een paar tienden verschil :)

bollie69
21 juli 2004, 16:35
[Shadowcat] you're the best !!!
give hem an applause :applause:

euh, ik heb er al ff zitten op zoeken maar vind het niet direct, is er soms een mogelijkheid waar ik de tekening naar gewenste grootte kan wijzigen of moet dan de tekening voll. hertekend worden?

tis omdat ik morgen achter mijn chieftec matrix maxi gaan en dan pas ga zien hoe groot de tekening het best tot zijn recht komt.

als ge mij da ff wil uitleggen dan is alles in orde.

EDIT: nogmaals merci

[Shadowcat]
21 juli 2004, 19:34
Wel ik heb de tekening ff online gegooid.

HIER (http://users.skynet.be/bk220100/bol.dwg) kan je ze downen.
Ze is nu gesaved in AutoCAD2004 formaat. Je kan ze niet openen met een versie lager dan 2004. Anders moet ik ze zelf on der een andere versie saven.

Der is een optie scale in AutoCAD.

Edit: op DEZE (http://users.skynet.be/bk220100/scale.jpg) pic ziede het scale icoontje boven dien rode pijl. Of als ge da nergens ziet staan gewoon scale intypen.

bollie69
22 juli 2004, 15:17
hoe moet ik het zeggen, 1001x merci

de casemod zal binnen een klein maandje te volgen zijn op tcf.

treat mag geclosed worden. :)