PDA

Volledige versie bekijken : azerty met qwerty logica

Tsjernobyl
1 juli 2004, 15:34
Ik werk altijd al met een qwerty toetsenbord. Ik haat azerty omdat vele toetsen en fucnties onlogisch zijn.

Bv om een punt te zetten met azerty moet je "shift . " drukken, voor een \ "altgr \" enz... (er zijn er nog die ik vaak gerbruik, maar weet al nietmeer welke)

terwijl dat bij qwerty gewoon de hoofdtoetsen zijn.

is er een mogelijkheid om het toetsenbord anders in te stellen?
zodat je nietmeer tegelijk op shift en dan op punt moet drukken om een punt te verkrijgen?

de plaatsing van de letters speelt voor mij geen rol, dat typt juist even snel.

Wover
1 juli 2004, 16:01
het punt van numpad pakke, er is geen verschil:

. (shift ;) --- . (numpad punt)

als die numpad punt is ingesteld als komma moete da bij landinstellingen instellen (ipv belgisch (komma), belgisch (punt) pakken)

Tsjernobyl
1 juli 2004, 17:04
maar op laptop heb ik geen numbad op clavier.

voor een simpel webadres bv(www.games.telenet.be/forum)
moet ik al 4x de schift toets gebruiken.

Dat vind ik niet echt normaal.

Smikkelone
1 juli 2004, 18:16
Ja,je kan dat:

configuratiescherm=>landinstellingen=>tabblad Talen=>Ge klikt op Details

Daar moet je een taal nemen die werkt met qwerty ;) een van amerika of zo, normaal is da standaard als ge xp installeert qwerty denkik :P .

Fugi^
1 juli 2004, 18:22
als ge blind kunt type moet dat toch geen probleem zijn :unsure:

Wover
1 juli 2004, 18:58
Ja,je kan dat:

configuratiescherm=>landinstellingen=>tabblad Talen=>Ge klikt op Details

Daar moet je een taal nemen die werkt met qwerty ;) een van amerika of zo, normaal is da standaard als ge xp installeert qwerty denkik :P .

hangt af van wa ge bij de installatie gekozen hebt e ;) maar idd, gewoon een taal kiezen die niet frans is (zelfs nederlands, van nederland is al goed)

Preske
1 juli 2004, 19:19
Ik werk altijd al met een qwerty toetsenbord. Ik haat azerty omdat vele toetsen en fucnties onlogisch zijn.

Bv om een punt te zetten met azerty moet je "shift . " drukken, voor een \ "altgr \" enz... (er zijn er nog die ik vaak gerbruik, maar weet al nietmeer welke)

terwijl dat bij qwerty gewoon de hoofdtoetsen zijn.

is er een mogelijkheid om het toetsenbord anders in te stellen?
zodat je nietmeer tegelijk op shift en dan op punt moet drukken om een punt te verkrijgen?

de plaatsing van de letters speelt voor mij geen rol, dat typt juist even snel.

het hele qwerty/azerty/andere toetsencombo's zijn sowieso onlogisch.
Die standaard is indertijd gemaakt voor typmachines om zo traag (jawel, traag) mogelijk te werken.
Er zijn enkele onderzoeken geweest om het "ultieme" toetsenbord samen te stellen, en met goed resultaat.
Er zou sprake zijn van een beduidende snelheidswinst, alsook makkelijker in de omgang.
Maar het zou massa's geld kosten om de standaarden te vervangen, en om iedereen om te scholen naar de nieuwe standaard