PDA

Volledige versie bekijken : Geneeskunde studeren

JohnBeton
1 juli 2004, 15:11
Wat zijn de vereisten om geneeskunde te studeren?
Wat voor vragen krijg je op ingangsexamens (doel: arts)

Alle info is welkom!

mbman
1 juli 2004, 15:14
Heb vorig jaar ook meegedaan, en was geslaagd.

Wat ze vragen: in de voormiddag wiskunde, chemie, fysica, biologie. Namiddag een tekst met vragen en een fictief afgedrukt gesprek arts-patiënt waar jij moet aanduiden wat je zou zeggen als je arts was.

Het geheel is echt niet moeilijk. Ik had er niets voor gedaan en was er ook door, terwijl er schuin van mij iemand zat die al voor de 5e keer meedeed en die intussen biomedische wetenschappen deed -> die moet dus echt wel dom zijn :).

Welke richting heb je in de humaniora gedaan?

[MJ]
1 juli 2004, 15:15
Anders s gaan kijken op http://www.vesaliusonline.be/
Op t forum daar worde wel wat wijzer

Hmgrwngd
1 juli 2004, 15:16
Tip1: Geloof nooit mensen die zeggen dat ingangsexamens een makkie zijn..
:doh:

Studeer maar voor het ingangsexamen, normaal bestaat er daar een soort handleiding van, een voorbeeldexamen; dat een dagje goed studeren, en dan moet het wel lukken.

Geneeskunde is geen makkelijke studie dacht ik; veel afvallers; zelfs na een jaar of 3.

GOod luck! :niceone:

mbman
1 juli 2004, 15:19
Studeer maar voor het ingangsexamen, normaal bestaat er daar een soort handleiding van, een voorbeeldexamen; dat een dagje goed studeren, en dan moet het wel lukken.

Diegenen die ik ken die echt voor geneeskunde wouden studeren, waar ik dus niet bijwas, hebben gewoon eens de voorgaande vragen + antwoorden overlopen.

Overigens, Hmgrwngd, het kennisexamen is een makkie. Met de tekst en het gesprek moet je gewoon ofwel chance hebben, ofwel je goed kunnen inleven.

Hmgrwngd
1 juli 2004, 15:21
Overigens, Hmgrwngd, het kennisexamen is een makkie. Met de tekst en het gesprek moet je gewoon ofwel chance hebben, ofwel je goed kunnen inleven.

Dat is iets wat ik nooit geloof namelijk.
dat een kennisexamen een makkie is.

;)

mbman
1 juli 2004, 15:44
zeg nu zelf: Dit (http://www.ond.vlaanderen.be/arts-tandarts/pdf/wiskaug01.pdf) is toch niet moeilijk he?

Zeta Reticula
1 juli 2004, 15:50
Beetjen :offtopic: : ik vind het nog steeds schandalig dat er vanaf nu geen ingangsexamen voor ir. meer is. De enige die daar door gekloot worden zijn de studenten zelf. Als je niet door het ingangsexamen geraakt, maak je (normaal) geen kans om door 1ste kan te raken. Nu zijn er veel die zullen beginnen om pas achteraf moeten in te zien dat ze het niet aankunnen. Jaartje verspild, hoera...
Gelijkheid op Europees niveau, bah. 't Is niet omdat ze in andere landen achterlijk willen doen, dat wij dat ook moeten doen. Linkse indoctrinatie, sad thing ...

:offtopic:

mbman
1 juli 2004, 16:05
idd, heb vorig jaar ook meegedaan met ingansexamen burgie voor de 3 modules. A en B was ik erdoor (80% :) ), C (voor architect) had ik 7.5/20. Er was dus al een selectie gebeurd.

Hmgrwngd
1 juli 2004, 16:05
Beetjen :offtopic: : ik vind het nog steeds schandalig dat er vanaf nu geen ingangsexamen voor ir. meer is. De enige die daar door gekloot worden zijn de studenten zelf. Als je niet door het ingangsexamen geraakt, maak je (normaal) geen kans om door 1ste kan te raken. Nu zijn er veel die zullen beginnen om pas achteraf moeten in te zien dat ze het niet aankunnen. Jaartje verspild, hoera...
Gelijkheid op Europees niveau, bah. 't Is niet omdat ze in andere landen achterlijk willen doen, dat wij dat ook moeten doen. Linkse indoctrinatie, sad thing ...

:offtopic:

Ugh; wat voor een stomme laatste zin is dat nu?

En ik vind dat wel ok! Want voor mij was dat 2 dagen verspilling; een ingangsexamen die eigenlijk niks met mijn jaar zelf te maken had!

En ik was geslaagd voor het ingangsexamen, maar gebuisd voor mijn jaar.
Maw; dat ingangsexamen is niet meer dan een formaliteit.

En laat maar uw "linkse indoctrinatie" wat achterwege; niet alles hoeft zo politiek gericht zijn. Laat ons eerst de voor/nadelen bespreken, en dan pas kijken vanuit welke hoek het politiek bekeken moet worden...

Hmgrwngd
1 juli 2004, 16:07
idd, heb vorig jaar ook meegedaan met ingansexamen burgie voor de 3 modules. A en B was ik erdoor (80% :) ), C (voor architect) had ik 7.5/20. Er was dus al een selectie gebeurd.

Ik had 65% voor A en B ; en 70% voor module C ... ;)

JohnBeton
1 juli 2004, 16:25
Ik ben 3jaar geleden afgestudeerd als Latijn-Wiskundige (6u dus), maar heb de laatste 3 jaar geen wiskunde meer gehad/toegepast. Same for chemie/fysica.

Dat voorbeeldexamen zou 3jaar geleden inderdaad makkelijk geweest zijn, nu is dat toch al wat anders :(

wafelijzer
1 juli 2004, 16:26
in mijn klas gingen er ook enkele voor geneeskunde, die zijn al 3maand op voorhand elke woensdag aant oefenen voor ingangsexamen :ironic:

geen goed ding, als je al zoveel moet leren voor een ingangsexamen, wat gaat het 'echt' examen/leren dan niet zijn ?

mja, waren ook 2mensen die alles uit boekjes moeten kennen, je kent dat type wel ...

JohnBeton
1 juli 2004, 17:21
Crap, die examens zijn nu al ofwa? (heb der net iets over gelezen)

Thundrer
1 juli 2004, 17:49
6 juli is het ingangsexamen op UGent dacht ik!

En ik ken mensen die meegedaan hebben en een half punt tekort hadden.
Dus onderschat het niet, maar veel hangt ook af van het namiddagdeel!

Zeta Reticula
1 juli 2004, 18:17
Een ingangsexamen die eigenlijk niks met mijn jaar zelf te maken had!
Ha neen, anders was het een eindexamen.

En ik was geslaagd voor het ingangsexamen, maar gebuisd voor mijn jaar.
Het omgekeerde heb ik niet beweerd, integendeel. Zonder ingangsexamen was u ook gebuisd.

Maw; dat ingangsexamen is niet meer dan een formaliteit.
Als het louter een formaliteit betreft moet u dat maar doen. Maar als u al voor een formaliteit blijft haperen dan vrees ik er toch voor.

Waarom pleit ik voor het behoud van ingangsexamen? Wel enkele simpele redenen:
-Zoals vernoemd: iemand die niet door het ingangsexamen geraakt (mits aldaniet voorbereiding) zal waarschijnlijk niet over de verstandeljke capaciteiten beschikken om de werkelijke studie aan te vangen. En het ingangsexamen is dan nog simpel ...
- Door dit ingangsexamen worden degenen die er niet voor slagen ontmoedigt om aan deze richting te beginnen. Waarschijnlijk sparen ze hier door een jaar uit, dat anders werd verspild door in een richting te zitten die te hoog gegrepen was.
- Door degenen eruit te halen die het niet zullen aankunnen, zijn er minder studenten. Minder studenten betekent meer assistentie per student tijdens oefeningenlessen, minder opdeling van begeleide lessen door te grote aantallen...

En laat maar uw "linkse indoctrinatie" wat achterwege; niet alles hoeft zo politiek gericht zijn. Laat ons eerst de voor/nadelen bespreken, en dan pas kijken vanuit welke hoek het politiek bekeken moet worden...
Ik heb de nadelen besproken. Het enige voordeel zou zijn, 2 halve daagjes meer vakantie ... en geen verbeterwerk voor de uniev ... (trouwens u betaalt voor die onkosten).

Dat het wel degelijk politiek is kan blijken uit het feit dat ingangsexamens als elitair rechts worden beschouwd. Iedereen moet evenveel kans krijgen om een studierichting aan te vangen wordt gezegd. Volgens mij heeft iedreeen evenveel kans om het ingangsexamen te doen. Dit is een puur politieke beslissing, geloof me. De faculteiten zelf zijn TEGEN de afschaffing. Maar men wil nu éénmaal dat overal 'hetzelfde' niveau wordt bereikt in Europa. Enerzijds door sommigen op te trekken (goede zaak) en anderzijdse door andere naar beneden te halen (slechte zaak).

Sibi
1 juli 2004, 19:19
Mijn zus heeft ook de zesde juli ingangsexamen op de Heizel (iedereen toch???? Dus ook UGent.).

Het grootste nadeel van zo'n ingangsexamen is dat ze zo'n pak capabele mensen mislopen. Mensen die geen goesting hebben om nog ff na hun humaniora een examen te moeten afleggen om een richting te kunnen volgen, hoewel zij later de beste artsen zouden kunnen geworden zijn.

Het doel van het ingangsexamen is niet om de student duidelijk te maken of ie het aankan of niet. Dat is gewoon een mooi meegenomen bijzaak.
Het doel is om een vooraf bepaald aantal studenten geneeskunde te laten volgen, zodat er later geen teveel aan artsen zou zijn. Stel dat er bvb dit jaar 1000 personen deze studies zouden mogen aanvatten, dan maken ze door het ingangsexamen een selectie waarbij ze de 1000 besten doorlaten, daarvoor moeten ze niet eens 50% halen. Als alles verbeterd is, en er blijken slechts 600 studenten 50% te halen, dan verschuiven ze de Gauss-curve(andere gewichtsverdeling van de vragen bvb.) zodanig dat er 1000 studenten 50% hebben. Als iemand dus 50% heeft, kan het gerust zijn dat die in het echt maar 40% had.

mbman
1 juli 2004, 19:24
Het is idd gezamenlijk op de Heizel. Best wel grote zaal. En je moet niet afkijken, want die naast u heeft een andere volgorde of andere cijfertjes ;)

JohnBeton
1 juli 2004, 20:20
En je moet betalen om mee te doen zeker?

2 many soldiers
1 juli 2004, 20:56
gaan ze er nog geld uitslaan ook. Juist als een rijbewijs da's ook al zo'n zever

servi
1 juli 2004, 21:07
Ik ben absoluut TEGEN ingangsexamens. Het is niet omdat je op dat ingangsexamen slecht hebt dat je er niet door gaat zijn. Iedereen moet de kans krijgen om gewoon les te gaan volgen zonder een ingangsexamen dat toch niets zegt.

Trouwens met zo'n ingangsexamen sluit je al direct mensen uit die in het middelbaar wat eenvoudigere wiskunde hebben gehad, terwijl ze misschien in feite heel goed wiskunde kunnen.

En ik spreek hier weldegelijk uit ervaring : toen ik van grieks-latijn naar latijn-wetenschappen overstapte moest ik ook zo'n examen doen en ja ik was gebuisd voor dat ingangsexamen, gelukkig was het helemaal geen eis om die richting te kunnen beginnen dat ik erdoor zou zijn.

En wat bleek nu op het einde van het jaar ? Wie had er het beste voor wetenschapsvakken van de mensen die waren overgestapt van gl/lmt ? Inderdaad, ik. En om het nog wat extra leuk te maken, de persoon die het beste had voor dat ingangsexamen had een herexamen voor fysica !

priet
1 juli 2004, 21:09
Heb 2 jaar geleden meegedaan en was geslaagd, zit nu in tweede kan. Ingangsexamen was toch niet zo poepie hoor. Heb daar toch wel iets voor moeten doen (nie veel maar toch wel iets).
Vanaf vorig jaar hebben ze het wel wat makkelijker gemaakt, ik moest nog 24/40 halen terwijl ze vorig jaar maar 22 of zelfs 20 moesten halen. En dat zie je wel aan de puntjes van de eerste kanners.
Voor de mensen die nog interesse hebben er is er normaal gezien nog eentje einde augustus.
Vind zo'n ingangsexamen wel goed, dan komen alleen echt geïnteresseerden en bekwame mensen aan de bak. En zonder interesse word je nooit een goeie arts.

JohnBeton
2 juli 2004, 08:49
Verder geen tips ofzo? :(

Hoe belangrijk is wiskunde/fysica/chemie kennis gedurende de studies?

priet
2 juli 2004, 12:31
Wiskunde had ik in eerste kan nie en ik denk ook niet dak da ooit nog ga krijgen. In eerste kan krijg je wel wa fysica (niet van de moeilijkste, veel toepassingen en hier en daar een integraal)
Chemie is wel belangrijk, niet alleen voor eerste kan waar je chemie krijgt maar ook voor later bij biochemie, farmacologie enz.

*trust*
2 juli 2004, 12:39
hoelang moet ge eignlijk studeren eer ge bv huisarts bent? :)

spermy
2 juli 2004, 12:47
OK
ik ben dus thuisgebleven ipv naar werchter te gaan omdak blok voor het ingangsexamen... ge moest daarvoor paar maanden terug geld voor gestort hebben... dan kreeg je een gigantisch regelboekske en wa info... verder kregen wij op school veel info. dan blok je je fysica/chemie/bio/wiskunde van voorbije 3 jaar... dan probeer je es de ingangsexamens van vorig jaar (heb 3 edities in mijn bezit) en daarna hoop je daje de tekst goed gaat kunnen... en da gesprek hoop je goed te zitten. nuja voor jou zit er niks anders op dan in augustus mee te doen... ga naar www.ond.vlaanderen.be (http://www.ond.vlaanderen.be) en kijk daar wat te doen... ik wens je veel succes. en weet dat er nog aant blokken zijn en da kan je misschien steunen. ik zal er zeker zijn de 6de juli en hopelijk slagen :help:

spermy
2 juli 2004, 12:52
hier dit helpt misschien nog meer... http://www.ond.vlaanderen.be/arts-tandarts/ (http://http://www.ond.vlaanderen.be/arts-tandarts/)
en moest je na de 6de juli boeken willen... kan je me contacteren (als ik erdoor ben tenminste) wish me luck :niceone:

JohnBeton
2 juli 2004, 17:56
hier dit helpt misschien nog meer... http://www.ond.vlaanderen.be/arts-tandarts/ (http://http://www.ond.vlaanderen.be/arts-tandarts/)
en moest je na de 6de juli boeken willen... kan je me contacteren (als ik erdoor ben tenminste) wish me luck :niceone:
"boeken" as in "alles wat er te leren valt"?

Interested!

spermy
2 juli 2004, 18:17
boeken = al mijn schriften van 4-5-6 + boeken 4-5-6 die ge moe blokken dervoor... dus chemie bio fysica en wiskunde... kheb dan nog die testexamens liggen ook (welliswaar ingevuld in potlood...) kben al heel den dag aant blokken dusja... :sad: eigenlijk al heel de week.

tom
2 juli 2004, 20:03
jow spermie zoude gij mij die vorige versies van ingangsexamens eens kunnen doormailen??
bedankt

Zeta Reticula
2 juli 2004, 20:14
Ik ben absoluut TEGEN ingangsexamens. Het is niet omdat je op dat ingangsexamen slecht hebt dat je er niet door gaat zijn. Iedereen moet de kans krijgen om gewoon les te gaan volgen zonder een ingangsexamen dat toch niets zegt.

Trouwens met zo'n ingangsexamen sluit je al direct mensen uit die in het middelbaar wat eenvoudigere wiskunde hebben gehad, terwijl ze misschien in feite heel goed wiskunde kunnen.

En ik spreek hier weldegelijk uit ervaring : toen ik van grieks-latijn naar latijn-wetenschappen overstapte moest ik ook zo'n examen doen en ja ik was gebuisd voor dat ingangsexamen, gelukkig was het helemaal geen eis om die richting te kunnen beginnen dat ik erdoor zou zijn.

En wat bleek nu op het einde van het jaar ? Wie had er het beste voor wetenschapsvakken van de mensen die waren overgestapt van gl/lmt ? Inderdaad, ik. En om het nog wat extra leuk te maken, de persoon die het beste had voor dat ingangsexamen had een herexamen voor fysica !
Wat u zegt is bullshit. U haalt er weer dat ene geval van uzelf uit. Als u echt wil beginnen aan die richting, kunt ge fkes voor dat ingangsexamen studeren, als u dat al te veel zou zijn ... dan moet ge er ook niet aan beginnen hé. Het is er niet om u te kloten, in tegen deel ...

servi
2 juli 2004, 20:57
Wat u zegt is bullshit.

Zo, was u er dan bij toen ik die test aflegde en mijn resultaat kreeg ?

U haalt er weer dat ene geval van uzelf uit.

Inderdaad en wat is daar verkeerd aan ? Of mag het niet gezegd worden dat 1 test niet alles zegt ?

Als u echt wil beginnen aan die richting, kunt ge fkes voor dat ingangsexamen studeren, als u dat al te veel zou zijn ... dan moet ge er ook niet aan beginnen hé. Het is er niet om u te kloten, in tegen deel ...

Da's helemaal het punt niet. Het hoger onderwijs is altijd even wennen.
Ik denk dat er veel generatiestudenten zijn die met kerstexamens minstens 1 buis hebben. ( ik behoorde tot die groep, vermoedelijk jij ook)

En wa's dan nu voor bullshit dat ge er dan niet aan moet beginnen ? IK wou graag wetenschappen gaan.( Ik volg trouwens nog steeds een sterk wetenschappelijke-gerichte opleiding), maar de test was helemaal anders opgesteld dan ik gewoon was met als gevolg dat ik gebuisd was. Ik was daar dus nog niet aan gewend.

Ik vind het gewoon verkeerd om al voor de start van het jaar een mening te kunnen vormen over iemand door 1 testje en het daardoor tevens heel moeilijk te maken om mensen met minder uren wiskunde om zelfs nog maar aan de richting te kunnen beginnen, terwij ze misschien wel de goede inzet hebben om tijdens het jaar dit in te halen.
En ja ook hier breng ik mijn eigen persoon weer als voorbeeld : Ik heb een richting ( richting zonder ingangsexamen) genomen waar ik eigenlijk te weinig wiskunde voor heb gehad, maar ik heb me wel ingezet om mijn wiskunde-achterstand in te halen en met succes blijkbaar, want ik ga nu toch door naar het 3de jaar zonder een keer te blijven zitten.

Moest ik nu een ingangsexamen hadden moeten doen, dan had ik daar zeker op gebuisd geweest, wiskunde leert immers niet zo gemakkelijk als niemand het uitlegt, dus ben ik zeer blij dat dat er niet was en dat ik aan die richting heb kunnen beginnen en op mijn eigen tempo mijn achterstand heb kunnen inhalen.