PDA

Volledige versie bekijken : Universiteit: Aantal uren studeren

Ether
13 juni 2004, 17:53
Het kan misschien als een belachelijke vraag klinken, maar toch, kben benieuwd :)

Ik zit nu in men laatste jaar aso (wet-wis) en volgend jaar gaak naar den unief (tew hoogstwaarschijnlijk) Kdenk dak nie echt dom ben :p dus ja, pakt gemiddeld..

Hoeveel uur moe je azo studeren per dag aan den unief? Ben gewoon benieuwd, omdak ier steeds te horen krijg van me moeke dak nie genoeg leer en zo van die dingen dus ja...
Gelieve wel een onderscheid te maken tussen gewoon int jaar en in den blok :)
Bedankt, azo kannek mij een idee vormen van wa dak volgend jaar toch zeker zou moeten doen e :D

Logichristus
13 juni 2004, 17:54
erh ... minder..

TiBasco
13 juni 2004, 17:54
Ah ja; gij waart toch hoogintellectueel he? :ironic:

QplQyer
13 juni 2004, 18:01
Tijdens 't jaar: hangt ervan af of ge voelt da ge bepaalde vakken totaal nie mee zijt en da ge der best eens naar kijkt, dan moet ge die eens bijhouden ofzo, voor de rest is da thuiskomen en niets doen (tenzij da ge taken hebt ofzo natuurlijk ..)

En tijdens de blok/examens: full-time studeren en in 't weekend wa minder (er is nog tijd om weg te gaan als ge da allemaal goe plant ;))

GhO$T
13 juni 2004, 18:10
Het kan misschien als een belachelijke vraag klinken, maar toch, kben benieuwd :)

Ik zit nu in men laatste jaar aso (wet-wis) en volgend jaar gaak naar den unief (tew hoogstwaarschijnlijk) Kdenk dak nie echt dom ben :p dus ja, pakt gemiddeld..

Hoeveel uur moe je azo studeren per dag aan den unief? Ben gewoon benieuwd, omdak ier steeds te horen krijg van me moeke dak nie genoeg leer en zo van die dingen dus ja...
Gelieve wel een onderscheid te maken tussen gewoon int jaar en in den blok :)
Bedankt, azo kannek mij een idee vormen van wa dak volgend jaar toch zeker zou moeten doen e :D

ge gaat toch wel TEW in gent doen zeker en nie in kortrijk? :p ; maybe you'll meet me there :p
(voor het eerste jaarke dan toch want ze zeggen allemaal dak er nooit of nooit ga door geraken :angry: )

Irtimid2001
13 juni 2004, 18:24
Mijn broer studeert ook op de unief en kvind da echt wel zot zelle. 2maand voor d'exames leert dien redelijk veel en enekeer in d'exames zit diene meer te leren als ni. Gewoon int jaar onderlijnt em gewoon uit de cursussen enzo en gaat redelijk veel naar de les (voor zover dak weet :unsure: ). Kdenk da het veel afhangt van wa ge juist ga volgen aan den unief, ma 1ding is zeker, ge ga ni naar den unief voor nix te doen.

visual_bAstArd
13 juni 2004, 18:37
Iemand ervaringen met het leren op de hogeschool?

nirwan
13 juni 2004, 19:14
Hangt ook een beetje af welk jaar, in mijn licentie jaren was het een stuk minder dan in de kandidaturen omdat je meer practica (=projecten) hebt.
De unief plant het aantal uren voor een gewone student op 1800 uren over het jaar. Hierin zitten dus ook de uren dat je naar de les gaat.
Voor mezelf: voor de examens (pakweg en maand voor het begin ervan) dus echt wel full time. Tijdens het jaar, een uur of 2-3 (dus zonder de lessen). Hangt ook een beetje af van hoever ge achter staat met de leerstof, hoeveel zin ge hebt,...

Ether
13 juni 2004, 19:20
GhO$T']ge gaat toch wel TEW in gent doen zeker en nie in kortrijk? :p ; maybe you'll meet me there :p
(voor het eerste jaarke dan toch want ze zeggen allemaal dak er nooit of nooit ga door geraken :angry: )

Yup yup, in gent :p
Mo meeten, kweet toch nie wi :unsure: :p

Pemphigus
13 juni 2004, 19:24
Hangt volledig af van jezelf, onder het jaar doe ik ZEER weinig, maar tijdens den blok doe ik enorm veel (8 uur per dag leren gemiddeld)

Ik zit momenteel in 3de Kan geneeskunde en kan u een ding zeggen

universiteit is niet de studeerhel zoals iedereen zegt, neen, het is een hemel van keuze en vrijheid. Kies zelf uw manier van leren en ge geraakt er wel door.
Ik haal nu zelfs betere resultaten dan in het ASO.

Inspector Monkfish
13 juni 2004, 19:48
Buiten de examenperiode is het toch gewenst dat ge min. 2 uur per dag leert om alles wat bij te houden. Dit lijkt me nog haalbaar zouk zo zeggen :)

ook op de hogeschool ;)

UNdestrucTABLE
13 juni 2004, 20:00
als ge ietske boven het gemiddelde zit van intelligentie en dus eigenlijk in het middelbaar niet echt moet studeren :woohoo: geeft het wel een kleine aanpassing.

niet dat ge extreem moet gaan leren, maar toch meer. en zeker tijdens de examenperiode, tis niet meer zo van: ja op een namiddagske zie ik er wel eens naar.

wat hier wel al gezegd is: vrijheid van studeren is heel tof: hoe, wanneer, hoe lang, als je goesting hebt...

GADGET
13 juni 2004, 20:02
tot binnekort in gent :p

Lacuna
13 juni 2004, 20:03
wat hier wel al gezegd is: vrijheid van studeren is heel tof: hoe, wanneer, hoe lang, als je goesting hebt...

Maar die grote vrijheid kan ook gevaarlijk zijn.
Ik spreek uit ervaring. :sad:

Dees
13 juni 2004, 21:04
Ik heb in het jaar wa te weinig gedaan en nou zittek der ewa mee. Gisteren uit armoe pro forma ingediend (zowa 1/3 van mijn richting met mij). morgen ook moeilijk examen, ben nog nie door den helft van cursus geraakt. alles wak leer vergeet ik altijd onmiddellijk, das nie echt fijn. normalgezien zouk nu Romeinse politiek en staats-structuren aant moeten leren zijn, maar heb het opgegeven, lukt echt niet, kzit der een beetje door vrees ik. Morgen vroeg opstaan en nog blokken, en hopen dattem vragen stelt dak toevallig kan.
Merde dit jaar was dak altijd veel springuren had, en elke keer dien busreis duurde ook 2 uur op nen dag. En hier thuis kon ik echt nie goe studeren. Als ik bis gaak zeker op kot, tan bennek van die miserie allesinds vanaf. en ik kan mij wel inhouden om niet uit te gaan :)

Ether
13 juni 2004, 21:47
Hangt volledig af van jezelf, onder het jaar doe ik ZEER weinig, maar tijdens den blok doe ik enorm veel (8 uur per dag leren gemiddeld)

Ik zit momenteel in 3de Kan geneeskunde en kan u een ding zeggen

universiteit is niet de studeerhel zoals iedereen zegt, neen, het is een hemel van keuze en vrijheid. Kies zelf uw manier van leren en ge geraakt er wel door.
Ik haal nu zelfs betere resultaten dan in het ASO.

Aha :)

Dus verhalen da je in de blok 12u per dag moe leren, is toch wel een beetje overdreven?
Toch al een hele geruststelling :D

Oblivion
13 juni 2004, 21:55
hangt af van persoon tot persoon
ik ken er dat er 14u+ per dag kloppen

ik doe het al tot in mn 1e lic tot nu toe met ongeveer een 8 tal.... , meer voor een examen

Block
13 juni 2004, 22:17
Nu vind ik wel dat ge voor het hoger/unief echt uren gaat uittellen om er door te raken, is ni de juiste instelling. Als ge het niet echt graag doet, kunt ge beter een andere richting zoeken.

Elke dag moet ge ni bezig zijn, maar toch met regelmaat :)

guy666
13 juni 2004, 22:26
Aha :)

Dus verhalen da je in de blok 12u per dag moe leren, is toch wel een beetje overdreven?
Toch al een hele geruststelling :D

Dat hangt er vanaf. Ik doe in de blok meer als 12 uur maar ik doe onder het jaar dan ook helemaal niets en ga ook niet naar de les.
Ik neem liever 4 maanden vakantie om daarna een maandje te blokken, andere mensen verspreiden de leerstof liever.
Verder hangt het ook af van welke richting je op de unief doet. Biomedische wetenschappen zou het zwaarst moeten zijn met zo'n 52 uur per week 'geplande' studietijd terwijl dat bij de meeste andere richtingen schommelt rond de 46 uur.
Ik ben blij dat ze het nu over 5 jaar gespreid hebben in plaats van 4 jaar.

Ghostdog
13 juni 2004, 22:39
erh ... minder..

gij zij echt wel ne spast ze maat no offence, ga een boek schrijven of zo, cause we obviously don't care.

Phil
13 juni 2004, 22:42
Veel meer dan in't ASO doe ik ook niet op unief.

Als ge dat in't jaar goed bijhoudt (wat niet anders gaat in mijn richting, Japanologie ;) ), en naar alle lessen gaat, moet ge eigenlijk gewoon alles ne keer op uw gemak herhalen.

Kunt ge effectief elke avond van't jaar iets gaan doen ;)

Master P
13 juni 2004, 23:20
Bij mij is dat echt weinig. Ik doe psychologie, 1e lic nu, had in de kandidaturen altijd onderscheiding en tijdens het jaar 'leer' ik zelden, juist naar de lessen gaan en uw taken maken (tussen de 5 en de 50u per week, zeer variabel). Meestal zijn de eerste weken van het semester het rustigst, gewoon naar de lessen gaan, dan beginnen uw taken wat op te hopen en moet ge daar aan beginnen. Eens die afgegeven kunt ge met uw examens beginnen. Ik heb dit jaar genoeg aan 3 weken voor de examens en 3 weken tijdens de examens te leren (ben nog bezig, maar moet normaal lukken). Nu tijdens de examens ben ik misschien 50-60u per week bezig met school, maar de examens zijn extra licht dit jaar bij mij.
Gemiddeld zat ik dit jaar maar aan +- 14u les/week... echt wel meer vrije tijd als in het middelbaar imo

Fujiwara
13 juni 2004, 23:47
Als burgie ist toch alleszinds afzien in de kanidaturen. Ik doe tijdens jaar ni zoveel maar tijdens blok en examens moet ik echt soms wel 13-14u leren om klaar te geraken en dan ken ik het nog ni eens goed. Vooral 2e kan (waar ik nu zit) is echt afzien gemiddeld 2 dagen tussen voor vakken van rond de 300blz en zeker geen simpele vakken. Ergste vak komt nog laatste ook analyse. Das echt vreselijk moeilijk vak.

14 juni 2004, 00:01
tijdens het jaar doe ik zo een 2 uur per dag

heb gemiddeld zo een 3 a 4 uur les per dag

begin met blokken

maart 6 uur per dag (schooluren bijgerekend)
april 8 uur per dag (bijna geen les meer)
mei 10 uur per dag (lessen gedaan)
juni 12 uur per dag

heb er nu al 16 uur opzitten
morgen examen

deze ochtend om 8 uur begonnen
en kga stoppen om 02.00

2de jaar Criminologie

Monkey
14 juni 2004, 08:46
De eerste 8 weken van dit semester heb ik quasi geen boek opengedaan

dan in de paasvakantie serieus geblokt en alle weken erna ook min of meer. nu in de blok 10-11 uren per dag. Niet echt weinig en niet echt veel geblokt dus.

normaal gezien zou eerste zit zonder problemen haalbaar moeten zijn...

1ste kan geneeskunde btw

straks examen btw (11u)
duimen e :D

guy666
14 juni 2004, 09:44
De eerste 8 weken van dit semester heb ik quasi geen boek opengedaan

dan in de paasvakantie serieus geblokt en alle weken erna ook min of meer. nu in de blok 10-11 uren per dag. Niet echt weinig en niet echt veel geblokt dus.

normaal gezien zou eerste zit zonder problemen haalbaar moeten zijn...

1ste kan geneeskunde btw

straks examen btw (11u)
duimen e :D

Tuurlijk jongen, go kick some ass op onderwijs&navorsing
:niceone:

dêsh'
14 juni 2004, 10:18

Spendeer tijdens het jaar elk weekend een paar uurtjes aan de leerstof samenvatten, en herbekijken. Tijdens de blok gaat alles dan veel vlotter.
(Hangt natuurlijk sterk af van welke richting je kiest. Ik volg Accountancy - Fiscaliteit)

Nu tijdens de examens leer ik zo +- 8u/dag, en m'n examens zijn volgens mij wel vrij goed gegaan.

grievie
14 juni 2004, 10:27
ikke!
Maar wel toegepaste informatica en wij zijn van nature tamzakken.
Kende int eerste jaar de ballen van java cobol etc, ging 'redelijk' naar de les en was er door (via 2de zit wel).
In t REGA hebt ge zeker tijd genoeg om u nog uit te leven.
De default zin die ze zeggen is: hou alles int jaar goed bij.
K veronderstel da da wel zal werken maar tot nu toe heb ik alles de laatste weken voor de examens bijeen gezocht.

T hangt natuurlijk af van uw school want ik denk da het REGA redelijk los is, zeker als ik men lief bezig hoor over khk (in de kempen, zij zit daar in geel ergens), daar is het met de pees er op.

Lun4r
14 juni 2004, 11:52
Ik werk op unief in een heel ander tijdschema. Ik doe onder het jaar niets wat inhoud dat ik quasi nooit naar de les ga, geen cursussen koop of studeer. Maar ik studeer quasi elke cursus op 36 uur. Ik zie gewoon dat mijn examens in de namiddag vallen en ik begin de dag voordien tegen 10 uur in de morgen, dan heel nacht door en dan nog eens die voormiddag. Hetzelfde voor taken.

Nu dit gaat wel over richtingen waar je massief veel tekst moet blokken. Rechten, humane wetenschappen, etc zijn allemaal een ding van niets op de unief als je beschikt over de capaciteiten om veel te blokken. Andere richtingen vragen andere qualificaties en andere tijdschema's. Eens je dat beseft kan je gewoonweg amper buizen op unief. Ik ben afgestudeerd als licenciaat in de geschiedenis met niets te doen. Om de proef op de som te nemen ben ik dit jaar mijn lerarenopleiding gaan doen (belachelijk veel taken + lesvoorbereidingen) samen met post-universitaire opleiding Internationale Politiek (belachelijk veel papers + thesis). Dit lukt heel goed, zeker als je weet dat ik daarnaast nog 3 maal per week train (voetbal), vergader voor jeugdhuis (penningmeester), uitga in Antwerpen in de week, verslaafd ben aan anime en Quake en mij in het weekend dicht zuip en 2 matchen speel (zaalvoetbal + veldvoetbal).

Conclusie: unief is heel haalbaar als je je eigen capaciteiten ken. Zie gewoonweg dat je uitgebreide netwerken van mensen hebt die noteren en zaken bijhouden en dat je de motivatie hebt om tijdens examens/taken door te gaan tot je neervalt. Je kan daar imo geen aantal uren op plakken. Ik spreek uit ervaring met humane richtingen en wetenschappen natuurlijk.

14 juni 2004, 14:45
Ik werk op unief in een heel ander tijdschema. Ik doe onder het jaar niets wat inhoud dat ik quasi nooit naar de les ga, geen cursussen koop of studeer. Maar ik studeer quasi elke cursus op 36 uur. Ik zie gewoon dat mijn examens in de namiddag vallen en ik begin de dag voordien tegen 10 uur in de morgen, dan heel nacht door en dan nog eens die voormiddag. Hetzelfde voor taken.

Nu dit gaat wel over richtingen waar je massief veel tekst moet blokken. Rechten, humane wetenschappen, etc zijn allemaal een ding van niets op de unief als je beschikt over de capaciteiten om veel te blokken. Andere richtingen vragen andere qualificaties en andere tijdschema's. Eens je dat beseft kan je gewoonweg amper buizen op unief. Ik ben afgestudeerd als licenciaat in de geschiedenis met niets te doen. Om de proef op de som te nemen ben ik dit jaar mijn lerarenopleiding gaan doen (belachelijk veel taken + lesvoorbereidingen) samen met post-universitaire opleiding Internationale Politiek (belachelijk veel papers + thesis). Dit lukt heel goed, zeker als je weet dat ik daarnaast nog 3 maal per week train (voetbal), vergader voor jeugdhuis (penningmeester), uitga in Antwerpen in de week, verslaafd ben aan anime en Quake en mij in het weekend dicht zuip en 2 matchen speel (zaalvoetbal + veldvoetbal).

Conclusie: unief is heel haalbaar als je je eigen capaciteiten ken. Zie gewoonweg dat je uitgebreide netwerken van mensen hebt die noteren en zaken bijhouden en dat je de motivatie hebt om tijdens examens/taken door te gaan tot je neervalt. Je kan daar imo geen aantal uren op plakken. Ik spreek uit ervaring met humane richtingen en wetenschappen natuurlijk.

idd doodblokken is de boodschap

ik ben al wakker sinds 7 uur gisteren ochtend

heb woensdag een zwaar examen en vandaag ook 1 gehad

veel te kort na elkaar dus, maar ik leer gewoon door tot ik weer hartklopingen krijgt zoals vorig jaar, even een paar uutjes slapen en dan weer verder doen.
de apotheek houdt u wakker :-D

slapen doen we wel erna.

Inspector Monkfish
14 juni 2004, 14:51

ter informatie, volg je dat in Gent?

guy666
14 juni 2004, 18:22
idd doodblokken is de boodschap

ik ben al wakker sinds 7 uur gisteren ochtend

heb woensdag een zwaar examen en vandaag ook 1 gehad

veel te kort na elkaar dus, maar ik leer gewoon door tot ik weer hartklopingen krijgt zoals vorig jaar, even een paar uutjes slapen en dan weer verder doen.
de apotheek houdt u wakker :-D

slapen doen we wel erna.

Dat is niet goed. Studenten begrijpen nog altijd niet hoe belangrijk het is om te slapen. Een paar uurtjes is niet genoeg voor mentale inspanningen. Neem maar minstens 5-6 uur om te slapen. Dat is veel meer waard dan enkele uurtjes extra om na te kijken.

Thurman
14 juni 2004, 18:34

ik herken mezelf voor 100% in uw uitleg. Ik blok ook zo goed als al mijn cursusen blanco de dagen voor een examen. En idd, zo'n netwerken zijn idd essentieel :)
Voor de duidelijkheid, ik doe ook humane -> pol en soc (comm wet) 1e lic.

14 juni 2004, 18:34
Dat is niet goed. Studenten begrijpen nog altijd niet hoe belangrijk het is om te slapen. Een paar uurtjes is niet genoeg voor mentale inspanningen. Neem maar minstens 5-6 uur om te slapen. Dat is veel meer waard dan enkele uurtjes extra om na te kijken.
ik weet wel hoe belangrijk slapen is maar ik heb er gewoonweg de tijd ni voor

kzou beter mijn pc afzetten zodat ik ook geen mail meer krijg :-)

Thurman
14 juni 2004, 18:39

daar ben ik het wel mee eens.
Ik zal veel liever een paar uur langer slapen dan (tenzij ik echt nog moet "leren", wat wel regelmatig het geval is) vroeg opstaan om na te kijken.
Anderzijds is om bv 5u opstaan nu ook weer niet zo heel erg he als ge om 9u examen hebt. Als ge daarna moe zijt en bijslaapt, dan is er geen enkel probleem.

Ether
14 juni 2004, 18:42
Nu vind ik wel dat ge voor het hoger/unief echt uren gaat uittellen om er door te raken, is ni de juiste instelling. Als ge het niet echt graag doet, kunt ge beter een andere richting zoeken.

Elke dag moet ge ni bezig zijn, maar toch met regelmaat :)

Is ook nie men bedoeling zu :) Wou gewoon weten wa da der ongeveer verwacht wordt :)

Ben blij dak ier toch al een aantal reacties eb gekregen, kweet waaraan dak me kan verwachten volgend jaar :D

Hale
14 juni 2004, 18:53
hangt ook erg af van welk semester het is

eerste semester is bij ons ( 2e kan lic. informatica KUL ) precies altijd een pak minder belastend kwa leerstof dan het tweede semester

over studie tijd :

eerste maand van een semester niks
dan cursussen gaan kopen
vanaf dan ongeveer 3uur per dag

kga wel naar geen enkele les
dus buiten ongeveer ook nog 5uur oefenzitting per week is het da
en was er vorig jaar in eerste zit door
en tot hier toe is het ook al heel goe meegevallen ( hout vast houden )

conclusie : unief = feesje in vergelijking me middelbaar
doen waar ge goesting in hebt
niemand die zaagt da ge smorgens moe opstaan
niemand die zaagt als ge van een gans semester geen enkele les gevolgd hebt
...

alleen in den blok en de examens ist natuurlijk iets minder prettig, dan leer ik iets van een 8uur per dag; wa nog best mee valt

TiBasco
14 juni 2004, 18:54
Zijn de examens op den unief enkel mondeling?
En als ze schriftelijk zijn; zijn da grote examens, of vergelijkbaar met middelbaar?

Ether
14 juni 2004, 18:55
conclusie : unief = feesje in vergelijking me middelbaar
doen waar ge goesting in hebt
niemand die zaagt da ge smorgens moe opstaan
niemand die zaagt als ge van een gans semester geen enkele les gevolgd hebt
...

alleen in den blok en de examens ist natuurlijk iets minder prettig, dan leer ik iets van een 8uur per dag; wa nog best mee valt

Moeke zal wel zagen dak na moe opstaan om na de les te gaan, den dezen ier gaat nog nie op kot :sad: . Alle ja, nie dak da zo erg vind, kan nu nog voort voetballen, ma toch...

/edit: Examens zijn zowel schriftelijk als mondeling! Bij me zus is grootste deel schriftelijk (8/9 geloofek), mo da verschilt waarschijnlijk wel van richting tot richting..

Godzilla*Akira
14 juni 2004, 18:56
tja, het een gaat er wa rapper in dan het ander.
pers. alsk naar de les gaan en ik let op , dan moenk ni veel nimme doen, misschien alles nadien nog eens overzien ofzo, maar da ist dan ongeveer.
en lessen die wa moeilijker liggen, dunno eigenlijk tel die uren ni, k leer gewoon tot dat er t inzit.
meestal mayb een 2 a 3 uurkes, soms iets langer alsk een paar lessen gemist em, wa af en toe wel eens gebeurd.
i just go with tha flow, kzeg ni van elken dag 4 a 5 uur leren ofzo. kdoen mijn boeken open en zien wel hoelang het duurt.
tis gelijk dak int begin zei, het een gaat rapper dan het ander :ironic:

14 juni 2004, 19:02
Zijn de examens op den unief enkel mondeling?
En als ze schriftelijk zijn; zijn da grote examens, of vergelijkbaar met middelbaar?

neen
ik heb dit jaar 5 schriftelijke en 2 schriftelijke met aanvullend mondeling
daar krijgt ge 1 vraag, weet ge ze niet dan hebt ge een vette buis.
en op een cursus van over de 1000 pagina's is die kans groot.

die examens zijn toch redelijk groot

deze ochtend had ik 8 vragen wat al redelijk veel is voor een schriftelijk
meestal zijn dat er 4 of 5
en heb op 3 uur tijd, 14 bladzijden geschreven, en ik schrijf niet groot hoor.
dat is echt pennen voor de dood
maar richtingen zoals informatica en wiskunde en zo kunt ge niet vergelijken met humane wetenschappen zoals rechten en criminologie, dat is volledig anders.

ow en aan diegene die eraan beginne, neem sommigen hun aantal uren met een korrel zout, mensen die voor een examen maar 3 uur leren op unief dat bestaat niet, heel stoer ms om te zeggen en zo, er zijn er altijd die beweren weinig te leren en dan eigelijk hun steendoodblokken maar niet oncool willen overkomen, kga niet zeggen dat er zo geen mensen zijn die het geluk hebben, maar sommige zaken met je met een korrel zout nemen, zonder hard werken kom je er gewoon niet. En als je het niet graag doet stop er direct mee blijf geen half jaar wachten, doe je het niet graag, veranderd direct zodat je nog meekan.

En op kot zitten is ook niet zo leuk als het lijkt, been there done that...
kzit liever thuis eerlijk gezegd, meer geld over, meer vrije tijd (ge moet ni koken, afwassen, kuisen, winkelen etc...) en ik doe thuis toch mijn goesting en woon op 20 min rijden van Gent af...

Inspector Monkfish
14 juni 2004, 19:04
Doet er iemand geschiedenis in Gent, ik overweeg namelijk om volgend jaar naar die richting over te schakelen(nu doe ik vertaalkunde). Ik heb al de info van de boekjes en van de sites gelezen, maar ik zou ook grag wat info uit de eerste hand krijgen :)

alvast merci

14 juni 2004, 19:07
Doet er iemand geschiedenis in Gent, ik overweeg namelijk om volgend jaar naar die richting over te schakelen(nu doe ik vertaalkunde). Ik heb al de info van de boekjes en van de sites gelezen, maar ik zou ook grag wat info uit de eerste hand krijgen :)

alvast merci
daar is geen toekomst in jong?
wa kunt ge daarmee gaan doen, rondleidingen geven in een museum????
neem iets waar geld mee te verdienen is als ge toch unief wilt studeren...

Inspector Monkfish
14 juni 2004, 19:13

Dat heb ik dit jaar geprobeerd en ik kan niet echt zeggen dat ik het graag doe. ik overweeg ook nog de opties bestuurskunde, zakelijk vertalen&tolken, Germaanse en héél misschien mijn jaar opnieuw doen, maar geschiedenis is al jaren een zekere passie voor mij.

Het is inderdaad een zeer algemene richting. Ge kunt nadien wel nog eventueel een extra diploma behalen via een voortgezette academische opleiding dat al wat praktischer gericht is.

En dan moet ge weten dat dit allemaal pas geldt als ik er niet door ben voor het leger.

Het worden moeilijke tijden:sad:
Daarmee dat ik zoveel mogelijk info probeer in te winnen.

info over de alle bovenstaande richtingen is ook altijd welkom :niceone:

14 juni 2004, 19:27
zakelijk vertalen tolk, daar is veel geld mee te verdienen

Inspector Monkfish
14 juni 2004, 19:33
zakelijk vertalen tolk, daar is veel geld mee te verdienen

En je hebt snel werk. Hetgeen me nog doet twijfelen is dat het een bacheloropleiding is en mijn doel is toch een Master. Je kan het met deze opleiding ook wel halen mits je nog 2 jaar extra studeert.

Eerst alle mogelijkheden nog eens goed overlopen.

14 juni 2004, 19:47
met een bacheler vertaler tolk ben je ook al veel
daarvoor is niet echt een master nodig, zolang je uw talen maar kunt.
er is over vraag echter

ms beter pools nemen, of chinees
de talen van de toekomst

GhO$T
14 juni 2004, 20:08
amai, da verbaast mij dat er zoveel zijn die hier zeggen dat ze totaal niet naar de lessen gaan! Kunde op unief dan niks meer opsteken in de lessen ofzo of hoe zit dat???

trouwens weer veel 'extreme' mensen hé; dingen zoals 36h doorblokken, dat hou je toch nie vol? (allej wakker blijven is't prob niet, maar echt nog iets opsteken :wtf: )

ik geloof ook wel dat het moeilijk is om er getallekes op te plakken op die unief kwa studietijd enzo; ik denk da ge best het eerste jaar toch zoveel mogelijk moet probere 'mee' te zijn met de cursus zodanig dat je met de examens toch niks helemaal nieuw moet leren... dat ben ik alleszinds van plan ( :unsure: volhouden is wat anders want zo'n schitterende student blijk ik ook niet te zijn)

Inspector Monkfish
14 juni 2004, 20:21
met een bacheler vertaler tolk ben je ook al veel
daarvoor is niet echt een master nodig, zolang je uw talen maar kunt.
er is over vraag echter

ms beter pools nemen, of chinees
de talen van de toekomst

Die talen kan je in gent echter niet volgen.

je hebt verplicht Ned., Fr., Eng.,en dan kan je kiezen tussen Spaans en Duits.
in het 2e jaar kan je ook nog Italiaans kiezen.

Chinees is zeker niet aan mij besteed en pools daar ga ik niet voor wegens mijn ervaringen met het Russisch.Het Russisch wil ik wel nog wel leren via de avondschool. ik heb het al een kwartaal gevolgd in het Veto en het was mij iets té intens. Het blijft wel een interessante taal.

Phil
15 juni 2004, 10:45
GhO$T']amai, da verbaast mij dat er zoveel zijn die hier zeggen dat ze totaal niet naar de lessen gaan! Kunde op unief dan niks meer opsteken in de lessen ofzo of hoe zit dat???

trouwens weer veel 'extreme' mensen hé; dingen zoals 36h doorblokken, dat hou je toch nie vol? (allej wakker blijven is't prob niet, maar echt nog iets opsteken :wtf: )

ik geloof ook wel dat het moeilijk is om er getallekes op te plakken op die unief kwa studietijd enzo; ik denk da ge best het eerste jaar toch zoveel mogelijk moet probere 'mee' te zijn met de cursus zodanig dat je met de examens toch niks helemaal nieuw moet leren... dat ben ik alleszinds van plan ( :unsure: volhouden is wat anders want zo'n schitterende student blijk ik ook niet te zijn)

valt tegen hoor, als ge de keuze hebt om in't park te gaan liggen met uw maten, of te gaan studeren op uw kot
...

En of ge iets id lessen opsteekt, hangt af van welke lessen het zijn, en welke proffen.
Er zijn erbij die hun cursus letterlijk lezen (of zo goed als)
die lessen hoeft ge zeker niet bij te wonen.
Andere proffen volgen dan weer totaal hun boek niet.
Dan kunt ge best gaan (of samenvattingen van andere mensen bijeenscharen, of alletwee ;) )

Shalie
15 juni 2004, 11:03
Ik ga volgend jaar ook beginnen aan de unif, in Leuven.
Kziet wel een beetje zitten, zo op kot gaan en leren asge goesting ebt is wel fijn, ma kdenk wel dat er veel zelfdiscipline zal bijkomen :)

QplQyer
15 juni 2004, 11:20
GhO$T']amai, da verbaast mij dat er zoveel zijn die hier zeggen dat ze totaal niet naar de lessen gaan! Kunde op unief dan niks meer opsteken in de lessen ofzo of hoe zit dat???

Naar sommige lessen ga ik enkel om te horen of de prof niet toevallig zegt: dit is belangrijk, dit moet ge niet kennen, da zijn lessen met proffen die idd gewoon cursus aflezen (heeel boeiend :roll: ). Andere lessen zijn dan weer wel interessant en de moeite om naartoe te gaan.

AlaKaZaaM
15 juni 2004, 11:32
over da aantal uren studeren, da hangt er sterk vanaf wekl systeem je richting heeft ook, veel van mijn maten hebben een jaarsysteem, das alleen examen op't einde van't jaar, en als je dan niet de dicipline hebt om in't jaar al wa te studeren dan sta je voor een zware taak op't einde van't jaar en ga je je tijd goe kunnen gebruiken,

ikzelf zit nu in eerste kan geneeskunde en das een semestersysteem, plus we werken ook nog eens met een blokkensysteem, da wil zeggen da je soms van meerdere vakken op 1 dag examen hebt , 't voordeel is wel dat je een zee van tijd hebt om te blokken, ik ben nu bezig met 't blokken van men laatste 2 vakken, 't zijn 2 zware maar 'k heb er drie weken voor, dus kan je't wel wa spreiden.

Trouwens volgent jaar verandert er veel met BaMA en gaat het overal bijna semestersysteem zijn, 'k heb ook ergens gelezen dat men eraan denk de lat te verlagen en dat ze het klassieke A - B - C systeem gaan veranderen en dat je nu nog maar een 10/20 moet halen om derdoor te zijn, weet er hier iemand meer over, en of dit niet allleen voor de nieuwe eerste kanners is maar ook voor diegene in latere jaren??

unif valt trouwens reuze goe mee en als je op kot zit is het de max :niceone:

veel suc6 met jullie keuze, ik ben terug verder gaan biochemie gaan studeren ... :crazy:

Oblivion
15 juni 2004, 12:03

ik heb ergens opgevangen dat de meeste geschiedkundigen uiteindelijk voor bibliothecaris gaan...

wat ervan waar is weet ik niet juist maar bon

Lacuna
15 juni 2004, 12:53

alvast merci

Ik zou zeggen: probeer gewoon door te bijten. De eerste twee jaar zijn daar wel redelijk saai (veel grammatica). Maar na 2 jaar is het gedaan met de
grammatica en dan komt het leuke gedeelte: het doelgericht vertalen.

Ik kijk echt uit naar volgend jaar. Een van mijn keuzevakken is media en cultuur, en daar moet je de films van een bepaald regisseur bekijken, en er dan een spaanse tekst over schrijven, maar aangepast op een bepaald
doelpubliek zoals de humo, of de knack. Dan mogen we daar op de laptop
of pc's direct al beginnen vertalen enz. Da wordt echt wel leuk.

Ik heb ook mijn eerste jaar gebist en da valt nog goed mee,hoor.
En na 2 jaar zul je toch zeker al een goede studiemethode hebben
ontwikkeld. Da zou niet zo een groot probleem mogen zijn. :niceone:

Lun4r
15 juni 2004, 12:59
ter informatie, volg je dat in Gent?

Neen, in Wilrijk aan de UA. Ik heb mijn kandidaturen in Antwerpen gedaan aan Ufsia, mijn licenties in Gent en nu zit ik dus post-universitair in Wilrijk. Volgend jaar hopelijk ook Brussel Ik schat persoonlijk de Antwerpse Universiteiten hoger in omdat ik het krijg van voorbijgestreefde marxistische modellen en achterhaalde theorieën van Wallerstein. Maar dat is puur persoonlijke voorkeur. Over uurtje examen Politiek na '45, denk de 4de maal dat ik dat doe doorheen mijn opleidingen. Ik kon het dus niet opbrengen om een hele nacht door te blokken :). Ik hoop dat de vragen niet te gedetailleerd zijn want mijn naamkennis van het partijkader van de Chinese Communistische Partij is maar vaag. Al de rest ook wel :s

Nuja, maakt het wat meer fun he.

Gl aan rest met examens trouwens!

Ow: lees snel nog laatste posts.

Ik ben historicus dus en wat kan ik daar mee doen.

1. Academisch werk
2. Cultuurfunctionaris voor elke stad/gemeente/provincie België
3. Journalist
4. Officier
5. Leraar aan secundair (3de graad) / hogeschool
6. quasi alle overheidsdiensten en ngo's (vb. 11.11.11)
7. diplomaat
8. etc. etc....

Zijn allemaal A-schijf beroepen dus bijna allen +2000 euro-lonen om te beginnen. Ik begin volgend jaar prolly les te geven om ondertussen geld te verdienen. Fulltime + aggregaatsdiploma is rond 1500 euro de maand om te beginnen. Je hebt wel geen sociaal leven meer :S

Anyway, meeste ligt toch aan jezelf. Ow ja, en ik moet meestal tegen meer wetenschappelijke gevormde mensen op cafe de werking van ons parlementair systeem uitleggen waar ze geen knijt van snappen. Laat staan van de oorsprong van partijen of de voorbije schoolconflicten etc... Onderschat culturele bagage niet, ik doe dat ook niet met technische. Bedoel, flits mij 600 jaar terug en ik ben Da Vinci, veel ontwerpkes maar ik kan ze amper ineen steken, laat staan construeren... :)

Ether
15 juni 2004, 12:59
Trouwens volgent jaar verandert er veel met BaMA en gaat het overal bijna semestersysteem zijn, 'k heb ook ergens gelezen dat men eraan denk de lat te verlagen en dat ze het klassieke A - B - C systeem gaan veranderen en dat je nu nog maar een 10/20 moet halen om derdoor te zijn, weet er hier iemand meer over, en of dit niet allleen voor de nieuwe eerste kanners is maar ook voor diegene in latere jaren??

yup, ik dacht da ze da volgend jaar gingen invoeren da je maar 10/20 meer moet hebben (was nu al zo in Leuven, maar niet in Gent) dus ja, das wel goed nieuws vinnek :)

En da van na die lessen te gaan: Oke, als de prof gewoon de cursus afleest, das misschien pokkesaai, mo is da dan toch nie een nie te onderschatten voordeel da je de cursus toch al ke bekeken hebt?

Monkey
15 juni 2004, 13:07
yup, ik dacht da ze da volgend jaar gingen invoeren da je maar 10/20 meer moet hebben (was nu al zo in Leuven, maar niet in Gent) dus ja, das wel goed nieuws vinnek :)

En da van na die lessen te gaan: Oke, als de prof gewoon de cursus afleest, das misschien pokkesaai, mo is da dan toch nie een nie te onderschatten voordeel da je de cursus toch al ke bekeken hebt?

goed nieuws...hangt ervan af hoe de proffen hierop reageren natuurlijk...als ze je nu op t randje goed genoeg vinden geven ze je 10 of 11, zodat je voor die vakken geen overdracht krijgt..

als ze door die maatregel gewoon meer gaan beginnen buizen betwijfel ik of het wel zo goed is (ttz als t onderscheid tussen 10+ of 12 niet meer te maken valt)

Zeta Reticula
15 juni 2004, 14:09
goed nieuws...hangt ervan af hoe de proffen hierop reageren natuurlijk...als ze je nu op t randje goed genoeg vinden geven ze je 10 of 11, zodat je voor die vakken geen overdracht krijgt..

als ze door die maatregel gewoon meer gaan beginnen buizen betwijfel ik of het wel zo goed is (ttz als t onderscheid tussen 10+ of 12 niet meer te maken valt)
Jep en het wordt ook moeilijker om eventueel graden (onderscheiding, grote ...) te halen, volgens mij. Dat zijn zaken die belangrijk zijn voor mensen die wensen te doctoreren en bepaalde beursen in de wacht te slepen.

De 'B' was het voordeel (of nadeel) van de twijfel hé. Nuja, we zullen zien.

AlaKaZaaM
15 juni 2004, 14:22
ja ivm met dat naar de lessen gaan, ik heb over het ganse jaar maar een 5-6 lessen gebrost, met reden omdat het pokkesaai en nutteloos was , informatica over beveiligingssystemen :sleep: , en da in geneeskunde,

maar over't algemeen benk wel blij dat je naar 't meeste gaat, ook al is't saai en zeg je achteraf dat je niet had hoeven gaan, je merkt het achteraf wel dat je 'het al eens gezien hebt' wanneer je het studeert.

je hebt natuurlijk uitzonderingen , bijv. er zijn een 3-tal mensen in mijn jaar die naar geen enkele les gaan, en blijkbaar goe genoeg zelf studie doen en ook A's halen...

15 juni 2004, 20:00
dat van die 12 naar 10 is super slecht

nu is een B nog niet gebuisd en betekend meestal net niet goed genoeg maar als de rest goed is moet ge het niet meer doen

als het op 10 ligt gaan ze veel rapper buizen.

btw wallerstein theorie ben ik net aan het leren :-)
Marx heb ik al achter de rug...

morgenmiddag socio examen

Ether
15 juni 2004, 20:40
Mja, me zus heeft nu reeds 5 examens 2de zit, ze had in 1ste semester 3 B's en 2 C's, dus ja, das wel een heel spijtige zaak e...

In Leuven bv zou ze dan maar 2 vakken 2de zit hebben e...

15 juni 2004, 20:48
Mja, me zus heeft nu reeds 5 examens 2de zit, ze had in 1ste semester 3 B's en 2 C's, dus ja, das wel een heel spijtige zaak e...

In Leuven bv zou ze dan maar 2 vakken 2de zit hebben e...

als het op 10 was om erdoor te zijn dan had ze gewoon 5 keer onder de 10 gehad want proffen vinden een B toch niet goed genoeg om te slagen
en als ze u een 10 geven zijt ge geslaagd.
dus met een 12 systeem is ze er nog mooier vanaf, allé het ziet er mooier uit op het rapport maar in sé komt het op het zelfde neer, al heb ik liever het 12 systeem ipv het 10.

erop of eronder is slechter als, goed, twijfel, eronder
want als de prof het zo wa half en half vind geeft hij u een B wat wilt zeggen dat als de rest goed is ge het niet meer moet doen
maar met 10 punten systeem geeft hij u dan een 9 of 8 want een 10 = erdoor dus tis slechter zo een systeem.

The Patriot
15 juni 2004, 21:55
als het op 10 was om erdoor te zijn dan had ze gewoon 5 keer onder de 10 gehad want proffen vinden een B toch niet goed genoeg om te slagen
en als ze u een 10 geven zijt ge geslaagd.
dus met een 12 systeem is ze er nog mooier vanaf, allé het ziet er mooier uit op het rapport maar in sé komt het op het zelfde neer, al heb ik liever het 12 systeem ipv het 10.

erop of eronder is slechter als, goed, twijfel, eronder
want als de prof het zo wa half en half vind geeft hij u een B wat wilt zeggen dat als de rest goed is ge het niet meer moet doen
maar met 10 punten systeem geeft hij u dan een 9 of 8 want een 10 = erdoor dus tis slechter zo een systeem.

een 9 of een 8 is toch ook goed, ofniet, ik ken die systemen van unief enzo nog niet

Thurman
15 juni 2004, 22:31
een 9 of een 8 is toch ook goed, ofniet, ik ken die systemen van unief enzo nog niet

lol neen,
was het maar.
het gaat op 20 he.
Een 8 of een 9, das niet eens de helft.
Momenteel is de eigenlijk standaard om een vrijstelling te krijgen een 12 op 20.
Maar als ge op al uw vakken 10 of meer hebt dan zijt ge ook door.

Ze werken aan de uneif met een vrij complex systeem van buisputen. Ik zal u het vb geven dat ik overlaats naar mijn medestudenten heb mogen sturen.
Bijzonder interessante materie :)

Regeling buispunten

Een vraag die tijdens bijna elke examenreeks opduikt is " Hoe zit 't nu ook weer met die buispunten ? ". Om jullie niet steeds naar de valven te doen lopen, gaan we proberen het hele systeem hier kort samen te vatten.

Het basissysteem is dat je geslaagd bent als je voor alle opleidingsonderdelen (voor elk vak dus) 10 op 20 behaalt. Natuurlijk kan het je altijd wel eens overkomen dat je een slechte dag hebt of pech hebt met het examen of zo. Daarvoor bestaat er zoiets als een deliberatie en daar wordt er vooral gekeken naar het aantal buispunten, het aantal vakken waarvoor je gebuisd bent en je percentage. In de kandidaturen worden ook andere (lagere) deliberatiecriteria gehanteerd dan in de licenties.

We zullen eerst beginnen met de kandidaturen, waar je deze regeling meestal het meest nodig kan hebben.

* Om te slagen mag je hoogstens voor 3 vakken gebuisd zijn. Vanaf het moment dat je voor 4 vakken gebuisd bent, heb je automatisch tweede zit of een bisjaar.
* Heb je slechts een buis op 1 vak, dan mag je om te slagen ten hoogste 4 buispunten hebben. Ter compensatie is dan wel 58% vereist. Voor 3 minpunten (= buispunten) is 56% vereist en voor 2 minpunten 54%.
* Heb je twee onvoldoende cijfers, dan mag je om te slagen ten hoogste 6 minpunten hebben (bijv. 8/6 of 7/7). Ter compensatie is hier dan wel 63% vereist.
Bij 5 minpunten (9/6; 8/7) is 61% vereist.
Bij 4 minpunten (9/7; 8/8) is 59% vereist.
Bij 3 minpunten (9/8) is 57% vereist en bij 2 minpunten is 55% vereist.
* En heb je ondanks alle moeite voor 3 vakken een onvoldoende cijfer, dan mag je om te slagen ten hoogste 4 minpunten hebben (9/9/8). Ter compensatie is dan wel 63% vereist. Bij 3 minpunten moet het gemiddelde minstens 61% zijn.

Als je al door de kandidaturen geraakt bent, kan je toch nog altijd eens pech hebben en een onvoldoende hebben tijdens de licenties. Ook dit is nog geen ramp, want ook hier bestaan deliberatiecriteria.

* " Hier geldt net als bij de kandidaturen dat je voor slechts 3 vakken een onvoldoende hebben om te kunnen slagen. Daarbij komt ook nog dat een onvoldoende op je verhandeling automatisch betekent dat je niet slaagt en je dus tweede zit of een thesisjaar hebt.
* " Voor 1 onvoldoende cijfer gelden de volgende regels: om te slagen mag een student, net als in de kandidaturen, ten hoogste 4 buispunten hebben. Hier is, in tegenstelling tot de kandidaturen, een gemiddelde van 59% vereist. Voor 3 minpunten is 57% vereist en voor 2 minpunten 55%.
* " Ook 2 onvoldoende cijfers betekenen nog niet meteen tweede zit. Om te slagen mag je in dit geval ten hoogste 6 minpunten hebben. Ter compensatie is hier dan wel 64% vereist.
Bij 5 minpunten is 62% vereist.
Bij 4 minpunten is 60% vereist.
Bij 3 minpunten is 58% vereist en bij 2 minpunten is 56% vereist.
* " En ook hier zijn zelfs 3 onvoldoende cijfers nog geen ramp, als ze niet te erg zijn tenminste. Je mag als je in dit geval zit ten hoogte 4 minpunten hebben (9/9/8) en daarvoor is dan ter compensatie 64% vereist. En bij 3 minpunten moet je gemiddelde minstens 62% zijn.

We hopen dat de hele regeling zo een beetje duidelijk is. Het hele (officiële) document zal ook zo snel mogelijk op 't forum geplaatst worden, zodat jullie het daar altijd nog eens kunnen nalezen en daar staat ook in hoeveel je moet halen om een graad (bijv. onderscheiding) te behalen. En als ondanks alles er toch nog vragen zijn kan je gewoon een mailtje sturen naar onderwijs@poltitika.be

TippedTerox
15 juni 2004, 22:47
Een gouden tip doorheen het jaar :
- 8 uur per dag werken (colleges + studeren)
- 8 uur per dag "niets doen" (pendelen + eten + ontspannen + ...)
- 8 uur per dag RUSTEN (slapen dus)

In de examens : "niets doen" naar 6 of 4 en Studeren naar 10 of naar 12.

Maak vooral dat je op tijd uitgerust bent, zeker in de examens.

15 juni 2004, 23:11
lol neen,
was het maar.
het gaat op 20 he.
Een 8 of een 9, das niet eens de helft.
Momenteel is de eigenlijk standaard om een vrijstelling te krijgen een 12 op 20.
Maar als ge op al uw vakken 10 of meer hebt dan zijt ge ook door.

Ze werken aan de uneif met een vrij complex systeem van buisputen. Ik zal u het vb geven dat ik overlaats naar mijn medestudenten heb mogen sturen.
Bijzonder interessante materie :)

ik dacht dat het bij ons eenvoudiger was
crimi Ugent

min 55% halen
4 buispunten over maximum 3 vakken
en een 6 wordt niet meer aangevult

dus 7 en 9
8 en 8
9 9 9
9 8 9

als ge op alles een 10 hebt zijt ge er nog niet door want ge moet 55% hebben

ik dacht dat dit het systeem was bij ons, of is dat gewoon het eenvoudige van wat gij net hebt gequote thurman
btw zit gij ook aan de gentse unief? pol & soc in de uniefstr?

Thurman
16 juni 2004, 00:14
ik dacht dat het bij ons eenvoudiger was
crimi Ugent

min 55% halen
4 buispunten over maximum 3 vakken
en een 6 wordt niet meer aangevult

dus 7 en 9
8 en 8
9 9 9
9 8 9

als ge op alles een 10 hebt zijt ge er nog niet door want ge moet 55% hebben

ik dacht dat dit het systeem was bij ons, of is dat gewoon het eenvoudige van wat gij net hebt gequote thurman
btw zit gij ook aan de gentse unief? pol & soc in de uniefstr?

ik doe pol & soc in leuven.
maar die regels verschillen hier zelfs al van faculteit tot faculteit. Het kan zijn ze dat bij u niet koppelen aan percentages, maar dat lijtk me heel onwaarschijnlijk.

Toen ik mijn de 1e kan zat waren de regels nog strenger hier. Ik had toen in de 1e zit 3 negens en 64.5%. Een half procent te weinig om me te laten delibereren. Gevolg: 2de zit van die drie vakken opnieuw.

En het ergste was dan nog dat ik niet door was owv een 9 op mijn politologie. Ik ha dat niet af gekregen owv een eeeeeeeeeeeeeeiiiiiiindeloze tennis match van clijsters. Dat was zo haar eerste grote match waar heel belgie naar zat te kijken. Moest nog 15p doen ofzo voor het examen van de 250, maar had er niet de tijd voor. En natuurlijk kwam daar een vraag uit die ik totaal niet wist. Had ik er zelfs maar 1/10 van geweten en 1 punt gehad dan had ik er door geweest in 1e zit. Tragisch was dat :)

16 juni 2004, 00:21
maar die regels verschillen hier zelfs al van faculteit tot faculteit. Het kan zijn ze dat bij u niet koppelen aan percentages, maar dat lijtk me heel onwaarschijnlijk.

Toen ik mijn de 1e kan zat waren de regels nog strenger hier. Ik had toen in de 1e zit 3 negens en 64.5%. Een half procent te weinig om me te laten delibereren. Gevolg: 2de zit van die drie vakken opnieuw.

En het ergste was dan nog dat ik niet door was owv een 9 op mijn politologie. Ik ha dat niet af gekregen owv een eeeeeeeeeeeeeeiiiiiiindeloze tennis match van clijsters. Dat was zo haar eerste grote match waar heel belgie naar zat te kijken. Moest nog 15p doen ofzo voor het examen van de 250, maar had er niet de tijd voor. En natuurlijk kwam daar een vraag uit die ik totaal niet wist. Had ik er zelfs maar 1/10 van geweten en 1 punt gehad dan had ik er door geweest in 1e zit. Tragisch was dat :)

slechter als ik kan ni :-)
1ste zit
5X11, 2X10, 1X9, 1X6
door deze 6 alles opnieuw moeten doen in 2de zit

4 vakken van gedaan en
2X11, 14 en 15

hopelijk zijn dees examens beter :-)
tot hiertoe nog maar 1C alle andere zijn prob A's

Monkey
16 juni 2004, 09:08
bij ons is't 3 buispunten toegelaten, op voorwaarde dat die gespreid zijn over niet meer dan 2 vakken en een 7 is ook niet toegelaten (voor een bijvak kunnen ze u nog wel delibereren indien een 7)

en wij weten in januari ook meteen de exacte punten op 20, geen geklungel met As en Bs of weetikwat ;)

QplQyer
16 juni 2004, 11:12
Erhm maar die buispunten das toch ook een heel systeem van hoe da ge da moet berekenen toch? Da hangt toch af van het aantal studiepunten en nog vanalles, zou het eens moeten navragen, maar dat verschilt idd van faculteit tot faculteit die deliberaties.

Master P
16 juni 2004, 11:22

Bij ons is het ook redelijk eenvoudig (psychologie, vub):

ge zijt gebuisd als:

- ge geen gemiddelde van 11 hebt (uw vakken krijgen een gewicht van 1 of 2, afhankelijk of het een faculteit-specifiek van is of niet)
- ge hebt 3 punten onder de 10
- ge hebt 2 punten onder de 9
- ge hebt 1 punt onder de 8

Dus ge moogt één 8 en één 9 halen, maar geen twee 8en of drie 9's of geen 7...

Maar ze hanteren het niet altijd zo strikt, als gij een 7 hebt en een gemiddelde van 12 of meer, zullen ze u wel delibereren...

QplQyer
16 juni 2004, 12:27
Erhm maar die buispunten das toch ook een heel systeem van hoe da ge da moet berekenen toch? Da hangt toch af van het aantal studiepunten en nog vanalles, zou het eens moeten navragen, maar dat verschilt idd van faculteit tot faculteit die deliberaties.

Ok ff nagevraagd, 't was zoiets:

vermenigvuldig het aantal punten onder den helft met het aantal studiepunten, als dat onder de 15 ligt (of juist 15) dan kunt ge gedelibereerd worden.

Da is ook een systeem blijkbaar.

sh0s
16 juni 2004, 12:42
bij ons ( VUB, wetenschappen) is 2 negens al genoeg dacht ik voor een 2de zit te hebben...

max 2 buispunten en max 1 gebuist vak...

Kan zijn dat dit enkel geldt in eerste kan, weet het eigenlijk niet...

gewoon ons best doen en zien dat we eerste zit halen :)

Thurman
16 juni 2004, 13:17
bij ons ( VUB, wetenschappen) is 2 negens al genoeg dacht ik voor een 2de zit te hebben...

max 2 buispunten en max 1 gebuist vak...

Kan zijn dat dit enkel geldt in eerste kan, weet het eigenlijk niet...

gewoon ons best doen en zien dat we eerste zit halen :)

no offence he, ma de VUB is dan ook wel stukken gemakkelijker dan leuven en gent.
Ik ken mensen uit de humane (verschillende richtingen) die hier in leuven nog geen 8 konden halen op geen nekle vak en dan aan de VUB plots onderscheiding behalen.
Tis niet alsof die plots slimmer geworden zijn hoor.

sh0s
16 juni 2004, 15:27
no offence he, ma de VUB is dan ook wel stukken gemakkelijker dan leuven en gent.
Ik ken mensen uit de humane (verschillende richtingen) die hier in leuven nog geen 8 konden halen op geen nekle vak en dan aan de VUB plots onderscheiding behalen.

mja weet niks over humane richtingen, maar vindt de VUB ook maar te poverkes qua afstudeer mogelijkheden in mijn richting (bio-ing) dus volgend jaar (1ste lic.) ga ik naar Gent... zal waarschijnlijk wel een aangepast jaar moeten volgen maar dat is niet erg :)

Of dat het echt gemakkelijker weet ik echt niet, de slaagkans in 1ste kan is zoals de andere universiteiten zo rond de 50%.. en de vakken zijn wel vergelijkbaar als in Gent / Leuven neem ik aan.
Dit jaar zit er iemand die er in leuven niet door was in 2de kan en dat ze bij ons zit zie je haaar nu ook niet weer zeggen van jeej das hier vele simpler...

Master P
16 juni 2004, 15:47

Het blijven maar ondervindingen van enkele personen (en die bestaan in omgekeerde richting ook), die blijkbaar dan hun jaar nog herdoen, wat niet helemaal te vergelijken is. De slaagkansen zijn idd ongeveer hetzelfde voor alle universiteiten. Facultair zullen er misschien hier en daar verschillen zijn, op het niveau van de vakken bekeken zijn die er zeker (bvb. 1e kan filosofie, het vak, in Gent vs Brussel vs Leuven), maar generaliseren naar een ganse universiteit lijkt mij niet juist..

Wat ge wel hebt aan de VUB is dat ge sneller in een kleine klas zult terecht komen, omdat er gewoon minder studenten zijn dan in Leuven of Gent bvb. Dat maakt het onderwijs toch iets persoonlijker vind ik, wat volgens mij de kwaliteit van het onderwijs alleen maar ten goede komt..
Door de semestrialisering echter, is de kwantiteit van het onderwijs wel achteruitgegaan (2x 13 weken ipv 2x 15 weken les), maar dat is wel overal denk ik..

Time
16 juni 2004, 18:28

hmzz, men droomrichting :p

kunt ge es vlug zegge wa ge int middelbaar van richting gedaan ebt? ik kom uit boekhouden-informatica (4h wisk), interesse vor die richting is eel hoog, ma de studiemethode isser nog ni, dermee dak iet anders doe nu :p

TiBasco
16 juni 2004, 19:02

kunt ge es vlug zegge wa ge int middelbaar van richting gedaan ebt? ik kom uit boekhouden-informatica (4h wisk), interesse vor die richting is eel hoog, ma de studiemethode isser nog ni, dermee dak iet anders doe nu :pwat doet ge dan?

Thurman
16 juni 2004, 19:24

kunt ge es vlug zegge wa ge int middelbaar van richting gedaan ebt? ik kom uit boekhouden-informatica (4h wisk), interesse vor die richting is eel hoog, ma de studiemethode isser nog ni, dermee dak iet anders doe nu :p

ik heb moderne talen wetenschappen gedaan.
Had daar ook maar 4 uur wiskunde, maar ik op het einde van het 6de jaarr daar maar 40% ofzo op. Niet al te best dus. Die wiskunde n hebt ge alleen nodig voor statistiek. Maar die is zeker niet onoverkomelijk, zelfs als ge maar 4 uur wiskunde hebt gehad en een wiskundige maloot zijt gelijk mij.

Voor de rest moet ge gewoon een ruime interesse hebben. Er is geen richting in het middelbaar die u echt kan voorbereiden voor pol en soc.

16 juni 2004, 19:52
ik heb informatica beheer gedaan (7uur wisk)
dus technische
en ik doe nu ook criminologie

kijk hé als ge het graag doet en ge werkt hard dan komt ge der meestal wel

Chickenlal
16 juni 2004, 19:57
als ge ietske boven het gemiddelde zit van intelligentie en dus eigenlijk in het middelbaar niet echt moet studeren :woohoo: geeft het wel een kleine aanpassing.

das mijn probleem :(

niet dak bovent gemiddelde zit denkek :)

ma int lager en 1ste middelbaar zo nooit gestudeerd
en alsk dan moest studeren zo vanaf 2de voor examens dan ging da ni
2de en 3de nog doorgesukkeld, 4de ook in 2 keer wel is waar
en nu 5de zal zeer nipt worden, moet 6 buizen ophalen :(

NeoGeo
16 juni 2004, 20:29
Ik kijk wel uit naar de unief,
als de vakken u intressere is het boeiender ervoor te leren. Als je naar het middelbaar kijkt... hoe kinderachtig zijn de meeste vakken hier niet...
Wat ik me wel afvraag is dit:
Er zijn in mijn klas meisjes die in de lagere school altijd lage punten haalden en er veel voor moesten werken, in het middelbaar halen ze allemaal hoge punten omdat ze veeeel leren. Bij mij is het omgekeerd, ik was wel in de top-3 van de wiskunde olympiade hier en alle leerkrachten vinden me intelligent en creatief maar mijn rapport is meestal niet echt heel goed. Met Kerstmis en Pasen licht gebuisd voor wiskunde en de andere vakken behalve mijn talen niet echt goed, ik werk dan ook amper omdat die nooit hoefde. Nu loop ik het gevaar mijn jaar over te doen door het gebrek aan leren...
Mijn vraag was nu: Zijn er anderen die die in het middelbaar ook (+-) voorhadden en op de unief toch goede punten halen. En zo ja, hoe ?

PS: Ik zit in mijn 5e Economie-Wiskunde .

sh0s
16 juni 2004, 20:42
En zo ja, hoe ?

door te leren en alles op zijn minst te begrijpen...
Als je iets niet kent val je meteen door de mand bij een mondeling examen op de unief... ofwel moet je al vré veel chance hebben...

en mispak je niet elke richting op de unief heeft wel in de aanloopjaren ( kandidaturen) enkele vakken dat je liever niet had...

f*cking geologie !!!

Lun4r
17 juni 2004, 10:41
Het is inderdaad wel zo hoor. Bedoel ik zat in de klas met een hoop varkens in middelbaar. Eén voor één dikke gekken... Zaken als de puntenboek van de leraar vastplakken met contactlijm aan zijn desk, brandblusapparaten leegspuiten in de gang enzovoort gebeurden regelmatig.
Nu, zoals in elke klas hadden wij een contingent 'loeihard werkende mensen' in de klas. Vooral vrouwen, ook enkele van het mannelijke geslacht hoor, die blokten alsof hun leven ervan af hing en dus meestal ook slaagden met +90 % voor quasi elk vak (buiten LO natuurlijk, konden nog geen 3100 meter lopen op Cooper ofzo). Al de rest van mijn richting waren dus mensen die het maar uithingen en altijd net met de hakken over de sloot in het volgende jaar raakten.

Als je nu een balans opmaakt van wie waar staat trek je wel ogen hoor. Van al die 'succesvolle' mensen in het middelbaar was na het eerste jaar unief slechts 20 % over. Na twee jaar denk ik nog 7 a 10 %. De rest was afgezakt naar een hogeschool, gestopt en aan het werken of ingestort. Degene die er over bleven waren die varkens. Om op te sommen wat die nu doen, van diegene die ik weet: luchtvaartdeskundige bij Boeing in Phoenix, F-16 piloot, Coördinator (Exxon-Mobile), advocaat aan de balie (stage), etc... En dat zijn allemaal die varkens van vroeger, geboren in 1981 en vaak met de hakken over de sloot geslaagd in het middelbaar (deden dan ook geen kl*ten)...

Het is wel zoals hier onder werd gezegd. De kandidaturen mag je je niet op mispakken, dat zijn klotejaren. Vooral in tweede kan ga je je peren zien, men gooit een enorm groot aantal vakken in je nek waarvan er altijd wel één Statistiek MOET zijn. Ik had in tweede kan met de eindexamens 17 examens wat wel kon tellen. Eens je in je licenties bent, ben je binnen. Het is onmogelijk om niet je diploma te halen als je in de licentie geraakt bent. En moest je echt moeilijkheden hebben, ga dan naar Gent. Gent is een relatief makkelijke universiteit omdat men minder verwacht van je 'bloktalenten'.

NeoGeo
17 juni 2004, 10:55
Het is inderdaad wel zo hoor. Bedoel ik zat in de klas met een hoop varkens in middelbaar. Eén voor één dikke gekken... Zaken als de puntenboek van de leraar vastplakken met contactlijm aan zijn desk, brandblusapparaten leegspuiten in de gang enzovoort gebeurden regelmatig.
Nu, zoals in elke klas hadden wij een contingent 'loeihard werkende mensen' in de klas. Vooral vrouwen, ook enkele van het mannelijke geslacht hoor, die blokten alsof hun leven ervan af hing en dus meestal ook slaagden met +90 % voor quasi elk vak (buiten LO natuurlijk, konden nog geen 3100 meter lopen op Cooper ofzo). Al de rest van mijn richting waren dus mensen die het maar uithingen en altijd net met de hakken over de sloot in het volgende jaar raakten.

Als je nu een balans opmaakt van wie waar staat trek je wel ogen hoor. Van al die 'succesvolle' mensen in het middelbaar was na het eerste jaar unief slechts 20 % over. Na twee jaar denk ik nog 7 a 10 %. De rest was afgezakt naar een hogeschool, gestopt en aan het werken of ingestort. Degene die er over bleven waren die varkens. Om op te sommen wat die nu doen, van diegene die ik weet: luchtvaartdeskundige bij Boeing in Phoenix, F-16 piloot, Coördinator (Exxon-Mobile), advocaat aan de balie (stage), etc... En dat zijn allemaal die varkens van vroeger, geboren in 1981 en vaak met de hakken over de sloot geslaagd in het middelbaar (deden dan ook geen kl*ten)...

Het is wel zoals hier onder werd gezegd. De kandidaturen mag je je niet op mispakken, dat zijn klotejaren. Vooral in tweede kan ga je je peren zien, men gooit een enorm groot aantal vakken in je nek waarvan er altijd wel één Statistiek MOET zijn. Ik had in tweede kan met de eindexamens 17 examens wat wel kon tellen. Eens je in je licenties bent, ben je binnen. Het is onmogelijk om niet je diploma te halen als je in de licentie geraakt bent. En moest je echt moeilijkheden hebben, ga dan naar Gent. Gent is een relatief makkelijke universiteit omdat men minder verwacht van je 'bloktalenten'.

Ok thx man... niet dat ik een varken ben ofzo maar toch :d

Thurman
17 juni 2004, 11:36

pas op,
ik heb in het middelbaar (3de en 4de) ook in zo'n klas gezeten (ASO). Wat daar allemaal gebeurde, dat was echt nietmeer normaal. Ge kon er bijna eerder spreken van bende vorming dan van wangedrag. Maar van die mensen is dan ook niks terecht gekomen. De meeste er van zitten aand e drugs of in een of andere gesloten instelling. Echt waar, die klas heeft maar wenig "normale" mensen weten voort te brengen.

The Patriot
17 juni 2004, 11:42
pas op,
ik heb in het middelbaar (3de en 4de) ook in zo'n klas gezeten (ASO). Wat daar allemaal gebeurde, dat was echt nietmeer normaal. Ge kon er bijna eerder spreken van bende vorming dan van wangedrag. Maar van die mensen is dan ook niks terecht gekomen. De meeste er van zitten aand e drugs of in een of andere gesloten instelling. Echt waar, die klas heeft maar wenig "normale" mensen weten voort te brengen.

mag hier toch wel even aan toevoegen dat er verschil is tussen azo van die bendeworming zoals gij hier aanhaalt en tussen keer een varken afhangen opt school

Time
17 juni 2004, 11:47
wat doet ge dan?

toegepaste informatica :)

lievelingsvakke zen altijd geschiedenis/recht enzo geweest, lijkt me interessantste richting pol & soc

alleen unief = blokke en da moek nog lere :p

Thurman
17 juni 2004, 12:27
mag hier toch wel even aan toevoegen dat er verschil is tussen azo van die bendeworming zoals gij hier aanhaalt en tussen keer een varken afhangen opt school

dat begon met het varken uithangen en streken,
maar eindigde nogal anders......