PDA

Volledige versie bekijken : Nieuwe pc tones: vreemd geconfigureerd?

clubje
11 juni 2004, 19:22
Hallo,

Ik heb een grote week geleden bij tones een pc gekocht. Ik had ze gevraagd de pc in 4 partities te scheiden (voor windows, programma's, data en één voor een image op te zetten). Dat hebben ze dan ook gedaan.

Ik was van plan in het weekend acronis true image te kopen, en om er vlot mee te kunnen werken dacht ik: laat ik de demo-versie downloaden. Heb ik gedaan, geinstalleerd, enz.
Ik heb eens een image gemaakt van mijn windows-partitie en programma's-partitie. Allemaal zonder probleem.
Toen wou ik die partities eens terugzetten. Ik doe dat, maar dan meld het programma dat het niet kan omdat er op dat moment programma's aan het draaien zijn, hij vraagt om de pc herop te starten. Dat doe ik.
Pc start terug op en true image opent nog voor windows opent (dus in dos ergens).
Daar zet ik de image terug. Terwijl hij aan het terugzetten is denk ik:'dit is de demo-versie, misschien kan ik beter wachten tot ik de volledige versie heb'. Ik druk op annuleren. Hij stopt, ik sluit af en de pc start terug op.

En vanaf dan wil hij niet meer opstarten...
Hij blijft hangen bij een van de opstartschermen, en hij kan mijn harde schijf niet meer vinden. Ik was/ben ten einde raad, en heb de hulp ingeroepen van iemand (die ik niet ken).
Hij is hier vandaag geweest en heeft mij afgeraden om acronis true image te gebruiken omdat hij er zelf ook al probs mee gehad, hij zweert bij norton ghost of drive image.
Hij heeft vanalles geprobeerd (oa met partition magic enzo) maar niets hielp.
Na lang zoeken hebben we de HD geformateerd, in de hoop dat mijn computer hem dan terug ging detecteren.
Noppes.
Na lang zoeken gaf die man de uitleg van dat ze in de winkel (tones dus) de harde schijf in serial ata gedaan hebben, en dan ook nog iets met RAID wat hij niet goed begreep. Het kwam erop neer dat de winkel mijn pc heeft geconfigureerd op zo'n manier dat ik mijn pc nooit zal kunnen formateren en dan terug installeren, omdat hij de HD nooit zal vinden.
Die man heeft die pc nu naar huis en zegt dat hij daar op een andere schijf win xp zal installeren en dan kopieren naar mijn schijf. Dat schijnt de enige oplossing te zijn. Hij raad me ook aan er een tweede schijf bij te hangen.

Ik weet het allemaal niet meer...
Kan dit? Is het mogelijk dat een winkell een pc en die HD zo installeert dat je niet meer kunt formateren en helemaal opnieuw beginnen met windows setup enzo? Ik hoop dat het opgelost wordt :( Al een week een pc en al een probleem

grtz
clubje

(ik zit nu op mijn oud pc-tje)

Irtimid2001
11 juni 2004, 19:38
Hallo,
Terwijl hij aan het terugzetten is denk ik:'dit is de demo-versie, misschien kan ik beter wachten tot ik de volledige versie heb'. Ik druk op annuleren. Hij stopt, ik sluit af en de pc start terug op.
Pc start terug op en true image opent nog voor windows opent (dus in dos ergens).
Daar zet ik de image terug. Terwijl hij aan het terugzetten is denk ik:'dit is de demo-versie, misschien kan ik beter wachten tot ik de volledige versie heb'. Ik druk op annuleren. Hij stopt, ik sluit af en de pc start terug op.
Aaaaaaaaaaaaj, doe da toch ni, gebruik bij zulken zaken nooit de annuleer knop, die staat daar ma ge moogt dien ni bezigen, alleen maar problemen mee.

Anyway, ik denk ni dage een schijf zo kunt instellen dage die ni kunt formateren, kzout maar raar vinden, als u besturingssyteem zodanig gecrashed is dage moet formateren zouge ni kunnen formateren waardoor dage dus HDD moet weggooien. Kdenk ni da ge da kunt zelle.

clubje
11 juni 2004, 19:46
Aaaaaaaaaaaaj, doe da toch ni, gebruik bij zulken zaken nooit de annuleer knop, die staat daar ma ge moogt dien ni bezigen, alleen maar problemen mee.

Anyway, ik denk ni dage een schijf zo kunt instellen dage die ni kunt formateren, kzout maar raar vinden, als u besturingssyteem zodanig gecrashed is dage moet formateren zouge ni kunnen formateren waardoor dage dus HDD moet weggooien. Kdenk ni da ge da kunt zelle.

Ik weet het, stomme fout van mij, maar ja het is nu gebeurd.

Nee, de schijf formateren, dat lukte, maar dan de setup uitvoeren van windows ging niet, omdat de pc nooit een HD vond...
En het zou allemaal te maken hebben met die HD en serial ata ofzo...

Skoebiedoe
11 juni 2004, 20:04
Win xp op een sata schijf zetten gaat nochtans perfect hoor en zonder enig probleem.
Hetgeen ge enkel maar moet doen is de driver van de sata controller laden tijdens het begin van de set-up.(die befaamde F6 en dan de drivers op een disketteke zetten)

Het is normaal dat bij bepaalde mobo's de sata schijf niet word gezien tijdens den boot van uwe pc.Die kijkt dan alleen maar naar de ide kanalen.
Wanner ge den driver hebt geladen zal win deze wel terug vinden en installeren.

Uw schijf zal wel worden gevonden door de sata controller (en via een bepaalde toets kunt ge zelfs in die zijn bios terecht komen)en het kan ook zijn dat deze een raid functie heeft maar dat deze ook enkel kan werken als sata(ide) controller zonder de raid.

Ik heb hier zelf 2 sata schijven en 2 ide schijven zitten in mijne pc en wanneer ik opstart zie ik enkel maar mijn ide schijven maar mijn sata schijven staan in raid en ik krijg dus een bootscherm van mijn sata controller waar in staat dat mijne raid dus actief is.
Heb hier eergisteren nog een win instalatie gedaan voor iemand anders op enkel maar een sata drive en deze werkt probleemloos zonder enig ide harde schijf.(dus die raad van een extra schijf te steken is dikke zever).

P.s.:Dat op een andere schijf installeren en dan kopieren zal jammer genoeg ook niet gaan hoor.

clubje
11 juni 2004, 20:08
Waar vind je die drivers die je nodig hebt als je op F6 drukt dan?
Op de diskette die ik meegekregen heb met mijn mobo?
Die man heeft die diskette mee, hopelijk gebruikt hij ze.

Skoebiedoe
11 juni 2004, 20:17
Die drivers vind je inderdaad op het cdke dat bij uw mobo zat en hoe ge die op diskette moet zetten verschilt van merk tot merk.
Gewoonlijk staat er wel ergens een text file met wat uitleg.

Dus wanneer ge dat disktje dan hebt steekt ge dat gewoon in uwe pc en ge steekt ook de cd-rom van xp in.Zorg ervoor dat hem dus opstart vanaf de cd-rom en xp begint met zijne pré set-up en dan komt daar beneden van druk op F6 indien ge drivers wilt laden...(dat is dus het momment om effe op F6 te duwen).Dan begint deze gewoon met den andere brol te laden en op een bepaald momment zal hem vragen welke drivers ge wilt laden vanop de diskette.Laad de drivers die ggeschikt zijn voor uw os en ge moet dan effe bevestigen.
Opmerking:Bij mijne cd staat hier echter een kleine fout.
Als hem vraagt om de driver te laden vraagt hem dat te doen door op de toets "S" te duwen maar bij mij doet deze dus totaal niets en wanneer ik op de toets "E" duw laad hem die wel.Dus waarschijnlijk een kleine programeer fout.
Nadien start hem terug op en zorg er dan voor dat uwe sata drive de bootschijf is.(ook verschillend van merk tot merk in te stellen in uw bios maar lees effe het boekje waar manual op staat ;) )

clubje
11 juni 2004, 20:31
Ik heb de man gebeld maar hij gelooft niets van deze oplossing.

Ik krijg mijn twijfels over zijn pc-kennis. Hopelijk kan hij het nog oplossen.
Spijtig dat ik nu al mijn data kwijt ben, maar het was niet zoveel gelukkig.

Skoebiedoe
11 juni 2004, 21:38
Zeg tegen die man dat het een klojo is met mijn komplimenten. :p
Als hem der niets van kent is het beter dat hem der niet aankomt.

Als hem wilt komen kijken de sata pc staat hier nog tot zondag(in werkende toestand natuurlijk. :p)

Tweak37
11 juni 2004, 23:13

ik vind da maar een verdachte kerel ze :)
hebt ge uw pc meegegeven aan die dude???

hoe dan ook, Skoebiedoe heeft gelijk, drivers moete eerst geladen zijn...

Lipke
11 juni 2004, 23:26
als de drivers nie bij uw mobo zoude zitte (was het geval bij mijn nonkel zijn sata schijf) dan kunt ge die downloaden op de site van uw mobo-bedrijf.

chellesan
12 juni 2004, 01:05

waarom geef jij u pc mee met een kerel die je ni kent? zoiets zou ik nooit doen

Polarite
12 juni 2004, 02:38
Je had het beter eerst hier eens gevraagt of effe naar tones gebeld,dan hadden ze je het wel uitgelegd van die befaamde F6 voor Sata schijven.

Trouwens ne nieuwe comp moet je niet met eender wie maar meegeven... :eek: