PDA

Volledige versie bekijken : Dialect op school verbieden?

Flipkikker
6 juni 2004, 12:07
Moet dialect op school verboden worden?? (op de speelplaats en in de klas)

=(uFo)=KaMiKaSe
6 juni 2004, 12:11
Tussen vrienden en op speelplaatsen etc.. (prive dus) niet verbieden logisch..

Maar in de klas O_o denk toch wel dat het voor iedereen leuk is als je begrijpt wat een ander aant vertellen is :D

kan me dat hier effe voorstellen.. een limburger en een echte westvlaming .. die twee verstaan mekaar amper :)

grungywout
6 juni 2004, 12:19
In de klas het verbieden (ofja verbieden is zo'n groot woord, het eerder afkeuren zou ik zeggen) vind ik eigenlijk dood normaal. De school heeft als doel om u een algemene vorming te geven en gebruik van abn lijkt mij toch wel een vereiste daarvoor.

Het op de speelplaats en in het in conversaties tussen de medestudenten verbieden vind ik dan weer geen goed ding. Er lijkt mij zelfs totaal geen grond om het te verbieden.

fiRefall
6 juni 2004, 12:20
In de klas het verbieden (ofja verbieden is zo'n groot woord, het eerder afkeuren zou ik zeggen) vind ik eigenlijk dood normaal. De school heeft als doel om u een algemene vorming te geven en gebruik van abn lijkt mij toch wel een vereiste daarvoor.

Het op de speelplaats en in het in conversaties tussen de medestudenten verbieden vind ik dan weer geen goed ding. Er lijkt mij zelfs totaal geen grond om het te verbieden.
AN dus

grungywout
6 juni 2004, 12:25
AN dus

AN = algemeen nederlands

abn = algemeen beschaafd nederlands

komt dus uiteindelijk op hetzelfde neer

fiRefall
6 juni 2004, 12:29
AN = algemeen nederlands

abn = algemeen beschaafd nederlands

komt dus uiteindelijk op hetzelfde neer
ma ABN is geen AN meer
:p

grungywout
6 juni 2004, 12:32
ma ABN is geen AN meer
:p

zolang het in de vandale staat is het naar mijn mening correct taalgebruik

Time
6 juni 2004, 12:33
da zou gewoon nen maatregel zijn om langzaam aan van alle dialecte of te gerake wa ik wel spijtig zou vinde. Als ge als buitenlander nederlands leert en ge komt in et gemiddeld cafe verstade nog gene zak van wa die vlaminge zegge, zalig toch:D

Disaster
6 juni 2004, 12:37
http://games.telenet.be/forum/showthread.php?t=221061

...

breez
6 juni 2004, 12:42
mjah daje dialect klapt ip de koere #care maar in klas is het zeker een must.

Shorty87
6 juni 2004, 12:45
http://games.telenet.be/forum/showthread.php?t=221061

...yup em faked unen thread achter

^^VooDoo^^
6 juni 2004, 13:07
Precies of dat gaat lukken om zoiets te verbieden ...

DeMoN
6 juni 2004, 13:53
in de klas sprak ik altijd AN, op de koer plat turnhouts :)
vrij logisch feitelijk

tfluppe
6 juni 2004, 13:58
Een volledig verbod gaat voor mij te ver, maar het lijkt me vrij logisch dat er in de klas AN gesproken word.

Lint
6 juni 2004, 14:52
Zoals iedereen hier zegt, vrij logisch in de klas an spreken en aanleren, op de koer met uw kameraden spreekt ge wat ge wilt, turks voor mijn part, who cares.

skater
6 juni 2004, 15:03
Het dialect moet misschien wel gelimiteerd worden op school, maar zeker niet in andere omstandigheden. Door het dialect is onze taal constant aan het evolueren en wordt onze taal ook verrijkt met nieuwe woorden + Het dialect is gebonden aan een streek en ik vind dat deze streek hierdoor zijn eigen charmes krijgt.
Een eenheid in de handelstaal is dan weer genoodzaakt om de conversatie vlot en efficiënt te doen verlopen.

LiveLarge
6 juni 2004, 15:18
we zage ierover iet tijdens nederlands,da et in limburg al geintegreerd wordt in et lessenprogramma,da mense iet wete ove rhun dialect en beter de link legge tusse et an en et dialect,ma et mag er nogaltij ni gesproke worde

kr15t0f
6 juni 2004, 15:24
AN is gewoon een dialect da geen kat uit zichzelf gaat praten, het is zelfs veel moeilijker verstaanbaar dan de meeste dialecten. En das ook nog zo irritant om ene te luisteren, ge krijgt daar gewoon koppijn van.

Dus de pot op met AN :tongue:

Of mss reageer ik gewoon zo omda ik het vak Nederlands haat :)

Shorty87
6 juni 2004, 15:29
AN is gewoon een dialect da geen kat uit zichzelf gaat praten, het is zelfs veel moeilijker verstaanbaar dan de meeste dialecten. En das ook nog zo irritant om ene te luisteren, ge krijgt daar gewoon koppijn van.

Dus de pot op met AN :tongue:

Of mss reageer ik gewoon zo omda ik het vak Nederlands haat :)volgens mij ist alletwee :D

GhO$T
6 juni 2004, 15:47
tja tuurlijk moet er in de klas an gesproken worden; kijk maar naar die amerikanen, 't schijnt da er daar veel van de jeugd zich amper nog kan uitdrukken als ze al es iet deftig moeten proberen te vertellen want ze babbelen zelfs in de klas in hun dialectje en veel leraars beginnen zelfs ook dialect te spreken omdat het naar hun zeggen 'geen zin heeft om het te proberen te veranderen' :crazy: , goe bezig daar, ze mogen daar gewoon allemaal me hunne kop op den tafel volledig scheef weggezakt de minuten zitten aftellen, en als er wonder boven wonder ééntje de moeite doet om iets te zeggen is't zo plat als iet... zal ook wel es mogen veranderen

't is gewoon om te maken dat je nog AN KAN spreken, niet een kwestie van dialect te verbieden; AN moet er zijn want hoe zouden wij west vlamingen inderdaad anders iets kunnen duidelijk maken aan een antwerpenaar :)

DeKoen
6 juni 2004, 15:58
iedereen praat in de klas wel an, niet?

Op speelplaatsen of uitstappen zou het maar raar zijn om zo te praten tbh , onder vrienden dan wel. Leerkrachten is iets anders

Zeta Reticula
6 juni 2004, 20:29
Wel laat het ons bij 'Vlaams' houden ipv AN. Voor sommige streken kan dit wel erg lastig zijn, zeker de w-vlaming van de w-hoek en brugge ... amai ze :p

GhO$T
6 juni 2004, 22:26
Wel laat het ons bij 'Vlaams' houden ipv AN. Voor sommige streken kan dit wel erg lastig zijn, zeker de w-vlaming van de w-hoek en brugge ... amai ze :p

nie lache me ons hé :evil:

is helemaal zo simpel nie zulle van zo'n schoon pittig dialect overschakele naar zo'n droog taaltje dat het AN is :p :D

mor 't is idd wel ons grote nadeel, een dialecten zijn veel beter verstaanbaar zelfs als die mensen geen moeite doen om deftig te spreken ;) , als wij echt west vlaams uithalen mag je véél moeite doen zulle, denk maar aan flip kowlier om maar een vb te geven :)

Tengu
6 juni 2004, 22:28
vanijgenst nie

Tweak37
6 juni 2004, 22:31
Ik spreek eigelijk al bijna perfect an :)

Mja, een brabantse i misschien, maar dat is het dan wel :p

Flipkikker
7 juni 2004, 18:25
Wel, ik moet eigenlijk een "betogend referaat" :wtf: hierover schrijven en ik ben (zogezegd) tegen dialect op de speelplaats. Dus ik zal het blijkbaar moeilijk hebben om mijn publiek te overtuigen(iedereen is voor dialect op school). Nog iemand die goeie argumenten weet :help: ???