PDA

Volledige versie bekijken : Moet hw in de lagere school afgeschaft worden?

anarking_II
5 juni 2004, 14:33
pro: - leerlingen moeten vrije tijd hebben en niet bedolven worden onder het werk
- ze vragen het toch aan ouders en/of broers/zussen
- met kleine testjes op school, krijgt de leerkracht een beter beeld van wie het moeilijker heeft

contra:- de leerkracht kan problemen van leerlingen vlug zien zonder de stress van een test
- kinderen weten wat een hw inhoudt en zullen ze later niet in de problemen komen
- individueel werk draagt bij tot de algemenen ontwikkeling van het kind

Wat is jullie mening hierover?

grungywout
5 juni 2004, 14:35
de onderwijskwaliteit is de laatste 3 a 4 jaren toch al ferm aan het achteruitgaan in belgië en nu zouden ze er nog een schepje bovenop moeten doen ofzo?

The Moff
5 juni 2004, 14:36
dat ze ermee doen wa ze willen, ik ben er toch al vanaf, hihi.

simpele duif
5 juni 2004, 14:37
dan worden ze pas echt dom :ironic:
in de middelbare school vind ik dat veeeeel meer toepasselijk

poep
5 juni 2004, 14:42
ik ben voor de afschaffing van huiswerk! je zit dan godganse dagen op de schoolbanken en wanneer je dan eindelijk naar huis mag, kan het echte werk pas beginnen. Ik doe dus nix in klas, zonde, ze zouden u beter daar laten werken en een systeem uitwerken dat dan meer gebaseerd is op permanente evaluatie

stoica_dva
5 juni 2004, 14:43
Dat ze geen vrije tijd meer hebben is pure zever he.
Als je in de lagere school een uur huiswerk moet maken zal het al lang zijn. Dus:
16:00 school gedaan
17:00 huiswerk gedaan
17:30 gegeten
en dan heb je nog zoveel uren vrije tijd...

poep
5 juni 2004, 14:46
Als je in de lagere school een uur huiswerk moet maken zal het al lang zijn. Dus:

ik weet niet hoe het bij u zit/zat maar met een uurtje kom je niet toe hoor, als je alles naar behoren wilt doen... je wordt gebombardeerd met huiswerken repetities, boekbesprekingen, groepswerken, jaarwerken,... en alsof dat nog niet genoeg is wilt onze school het beetje vrije tijd dat we nog overhebben inpalmen door ons uitgaansleven te controleren: verplichte toneelvoorstellingen!

P|tt@
5 juni 2004, 14:50
de onderwijskwaliteit is de laatste 3 a 4 jaren toch al ferm aan het achteruitgaan in belgië en nu zouden ze er nog een schepje bovenop moeten doen ofzo?

idd...

kr15t0f
5 juni 2004, 14:50
ik weet niet hoe het bij u zit/zat maar met een uurtje kom je niet toe hoor, als je alles naar behoren wilt doen... je wordt gebombardeerd met huiswerken repetities, boekbesprekingen, groepswerken, jaarwerken,... en alsof dat nog niet genoeg is wilt onze school het beetje vrije tijd dat we nog overhebben inpalmen door ons uitgaansleven te controleren: verplichte toneelvoorstellingen!

idd, met een uurke komt ge zeker nie toe. Bij mij zou het ongeveer per dag 4 uur duren om al mijn toetsen te leren, en huiswerk te maken. Gelukkig doe ik dit niet :) en hoop ik gewoon dat de toetsen makkelijk zijn

anarking_II
5 juni 2004, 14:52
Ik ben er zelf tegen, het kan zeker geen kwaad voor het kind en ze hebben nog zoveel vrije tijd over. Ik vind dat we meer moeten werken aan een evaluatie IN de klas, er is daar tijd genoeg voor, maar hw laat kinderen ook eens helemaal zelf werken en kan dienen als een laatste test voor de leerkracht om te kijken of de kinderen het helemaal snappen.

Time
5 juni 2004, 14:52
in lagere school is da een debiele gedachte

ma vanaf 5-6 middelbaar zou da wel moge mindere imo

tfluppe
5 juni 2004, 14:53

Dan wil ik toch wel eens weten in welke basisschool jij gezeten hebt?Persoonlijk geef ik stoica_dva gelijk. Met een uurtje kom je zeker en vast toe.
Btw: wat voor uitgaansleven heeft de gemiddelde -12 jarige? :wtf:

Ik ben tegen het afschaffen van huiswerk in de basisschool om de volgende reden:
-als ze dan in het secundair onderwijs terechtkomen zullen ze 'bedolven' worden met huiswerk, en zullen ze dit wss niet goed aankunnen, wat zal resulteren in nog meer stress.
-om echt iets bij te leren moet dit geleerd en geoefend worden, het volstaat niet om dit even in de klas te zien. Door kinderen huistaken te geven kan je toetsen hoe goed een leerling de geziene leerstof begrijpt.

stoffer

In het lager kom je er met een halfuurtje
In het middelbaar kan het iets langer zijn, en dan?
"Het beetje vrije tijd"
Ge hebt massa's vrije tijd.

Ik heb ook zitten vloeken op boekbesprekingen en al die zever en dat zag ik ook graag verdwijnen vermits talen mij niks interesseert.
Maar huiswerk is soms de enige methode om bepaalde kinderen nog iets te laten doen, en dat mag zeker niet verdwijnen.

Drizzt
in de hogeschool mag dat wel -_-'

Nessaja
5 juni 2004, 14:54
tgaat wel over lagere school he....

@ starter, uw pro's en cons spreken elkaar serieus tegen

Mistabeen
5 juni 2004, 14:56
heum de topic gaat over de lagere school :ironic: lees eerst topic eens goed

guy666
5 juni 2004, 15:00
huiswerk is juist het belangrijkste. Wat ik nutteloos vind is dat kinderen de hele dag op die schoolbanken moeten zitten waarvan de helft toch maar oplet. Het zou beter zijn de schooluren wat in te korten en onderwijs meer te richten op zelfstudie. Iets wat ik in de toekomst zeker nog zie gebeuren met de komst van de PC en internet.

hatetn
5 juni 2004, 15:00
idd, met een uurke komt ge zeker nie toe. Bij mij zou het ongeveer per dag 4 uur duren om al mijn toetsen te leren, en huiswerk te maken. Gelukkig doe ik dit niet :) en hoop ik gewoon dat de toetsen makkelijk zijn

als ge in het lager 4 uur moet leren zijt ge ne retard imo

devilface
5 juni 2004, 15:05
Natuurlijk niet. Int middelbaar worde dan rond uw oren geslagen met jaarwerken, einbdwerken, taken, testen, extra werk en zo. Als ge dan nooit huiswerh hebt gehad, begint er dan maar is aan...

john de non
5 juni 2004, 15:05
pro: - leerlingen moeten vrije tijd hebben en niet bedolven worden onder het werk
- ze vragen het toch aan ouders en/of broers/zussen
- met kleine testjes op school, krijgt de leerkracht een beter beeld van wie het moeilijker heeft

Lol, alsof ze geen vrije tijd hebben en iedere dag uren moeten zitten huiswerk maken.
De leerkracht ziet meestal wel wanneer de leerling zijn huiswerk niet zelf heeft gemaakt, door het te toetsen aan het algemene beeld van de leerling (verkregen door toetsen, antwoorden in de klas etc...)
Alsof leraars geen beeld hebben van wie het moeilijk heeft, come on!

Mystic
5 juni 2004, 15:12
Huiswerk gewoon behouden zoals het is.
De afgelopen jaren werd er prcies alles aan gedaan om het makkelijker te maken, ze moete ook ni overdrijven eh...

john de non
5 juni 2004, 15:16
Wat is dat trouwens met die hervormingen in het ASO?
Iedere richting heeft maar 3uur Frans in de week meer?
Totaal onverantwoord imo.

Monkey
5 juni 2004, 15:25
huiswerk in't lager moet toch volgens mij...want 't is echt maar door bepaalde dingen regelmatig in te oefenen daje ze onder de knie krijgt. En ocharme, van een halfuurtje werken gaat toch niemand klagen.

In't middelbaar daarentegen vind ik hw nutteloos, in 't hoger onderwijs word je ook een heel jaar compleet gerust gelaten qua huiswerk. Dat 'leren werken' of 'leren leren' is volgens mij dikke zever, 't zit erin of 't zit er niet in.

ray
5 juni 2004, 15:41
er moet een onderscheid gemaakt worden tussen verschillende vormen van huiswerk.

- spreekbeurt, presentaties, groepswerken, papers e.d. mogen niet afgeschaft worden! Dit is een essentieel deel in de aanloop naar later toe! Zo leert men op zelfstandige basis zaken uitwerken en onderzoeken, en leert men om samen te werken met andere mensen en media.

- gewoon huiswerk zoals een oef maken of zo, mag dat wel aangezien iedereen het toch gewoon v elkander overschrijft en de oorspronkelijke bedoeling van huiswerk totaal zoek is. Dit werd (toen ik er nog zat) stilletjes aan vervangen door een systeem dat men de opdracht maakt in de les ipv thuis, en dat die dan zou worden verbeterd.

onbenullige excuusjes van dat men nog vrije tijd moet hebben is dikke zever, en maar een zwak excuus om nix te moeten doen.

coap
5 juni 2004, 15:46
uhm... alsk zie wat men broer (jonger) moet kenne en wat ik moest kenne , het leerplan is veel meer verzwaard hoor... Meschien niet frans ofzo maar dat is toch logish.... Wie heeft nog frans nodig als je engels kunt (veralgemeend , naatuurlijk voor vertegenwoordigers enzo ... maar toch ...)

ray
5 juni 2004, 15:47
uhm... alsk zie wat men broer (jonger) moet kenne en wat ik moest kenne , het leerplan is veel meer verzwaard hoor... Meschien niet frans ofzo maar dat is toch logish.... Wie heeft nog frans nodig als je engels kunt (veralgemeend , naatuurlijk voor vertegenwoordigers enzo ... maar toch ...)

ooit al v gehoord van dat frans een officiele taal is in belgie? :)

citrofenwick
5 juni 2004, 15:52
zaag niet zo allemaal!
www.schooltool.nl lost al uw problemen op :)
ontopic : ik vind dat ze in het lager hw mogen hebben maar niet veel, mijn zus int 6de lj heeft dan een contractwerk dat ze tg het einde van de week moet afwerken + dat ze elke maand een rapportje hebben met de toetsen, zij moet constant zitten leren, da is toch wat wat overdreven vinnek, leren EN hw!

btw, int middelbaar mogen ze da gerust afschaffen :D

*edit* wij schrijven tegenwoordig alles af van hw, gebruiken internet, schooltool, mailen oefeningen door in klas enz...
het heeft gewoon geen zin meer :D

The Patriot
5 juni 2004, 15:57
lolz wie hier allemaal zit te kneuten over hw en SO's en al die zever moet dringend eens naar mijn school komen, ik zit in't vijfde jaar middelbaar elektronika en huiswerken krijgen we af en toe, al onze SO's zijn verwachte so's natuurlijk wel een stuk moeilijker dan onverwachtste enzo, we hebben azo een leraar die we 7 uur op een week moeten bekijken, de donderdag hebben we die leraar 6 uur en wat zitten wij 6 uur te doen, niets, te computeren en op internet en je zorgt dat je een word document hebt openstaan met wa zever erin en die leraar komt controleren en tis goe voor hem, natuurlijk is dit leuk maar wat leer je ervan bij ??? niets toch, mja dit is vollidig :offtopic:

in het lager daarintegen moeten de huistaken blijven, ik zat vroeger op een school waar men alleen maar huiswerk gaf de maandag, dinsdag en donderdag, ik vind dit nog altijd spijtig dat ze ons niet eens tikkeltje meer lieten werken want nu in het middelbaar zit heb ik nog altijd niet zo een echt vaste leergewoonte, niet dat mijn punten slecht zijn ofzo hoor maar ik zou veel beter kunnen

.bal
5 juni 2004, 15:58
zaag niet zo allemaal!
www.schooltool.nl lost al uw problemen op :)
ontopic : ik vind dat ze in het lager hw mogen hebben maar niet veel, mijn zus int 6de lj heeft dan een contractwerk dat ze tg het einde van de week moet afwerken + dat ze elke maand een rapportje hebben met de toetsen, zij moet constant zitten leren, da is toch wat wat overdreven vinnek, leren EN hw!

btw, int middelbaar mogen ze da gerust afschaffen :D

Dan ligt dat aan uw zus. Mijn broertje's huiswerk duurt nooit langer dan 30min. En echt leren moet je nog niet doen in het lager. Als je daar al echt "leert" ben je dom en zal je prolly niet meekunnen in het middelbaar (als je je aantal uren gradueel verhoogt). Overschrijven doet hij ook niet. Dat komt veel vaker voor in het middelbaar. In die zin is huiswerk wel nutteloos :)

Blad3z
5 juni 2004, 16:02
die huiswerken moeten afgeschaft worden
het ministerie wil dat de kinderen meer aan sport doen
hawel, ik ben voetbaltrainer, en sommige van mijn spelers hebben het soms moeilijk om op de training te geraken door een karrevracht aan huiswerk die ze meekrijgen
studeren voor toetsen is geen probleem, dat kan wel
(ik heb het hier wel over middelbaar onderwijs)

The Patriot
5 juni 2004, 16:03
Dan ligt dat aan uw zus. Mijn broertje's huiswerk duurt nooit langer dan 30min. En echt leren moet je nog niet doen in het lager. Als je daar al echt "leert" ben je dom en zal je prolly niet meekunnen in het middelbaar (als je je aantal uren gradueel verhoogt). Overschrijven doet hij ook niet. Dat komt veel vaker voor in het middelbaar. In die zin is huiswerk wel nutteloos :)

wie zegt da da aan die zus ligt, hangt voor een groot deel af van school tot school :tongue:

*edit* idd int middelbaar word toch gewoon alles afgeschreven en doorgestuurt wat is het nut dan nog van huistaken

poep
5 juni 2004, 16:04
oei, ik had het natuurlijk over het middelbaar (ASO), my bad :lol:

neen in het lager niet, ik herinner me trouwens niet dat ik ooit huiswerk gemaakt heb in 't lager (dus da zal zoveel wel nie geweest zijn :))

.bal
5 juni 2004, 16:06
wie zegt da da aan die zus ligt, hangt voor een groot deel af van school tot school :tongue:

*edit* idd int middelbaar word toch gewoon alles afgeschreven en doorgestuurt wat is het nut dan nog van huistaken

Er zitten ook lln in mijn broer's klas die nu al heel veel leren, dat zijn gewoon zulke typetjes :)

JanVH
5 juni 2004, 16:09
Waarom zou men huiswerk moeten afschaffen?
Ik weet dat ik in't lager nooit langer dan 15 min moest werken...
Daar ga je niet van dood ze, en zo krijg je het dan onder de knie...

Feignasse
5 juni 2004, 16:13
Huiswerk moet niet afgeschaft worden, anders kweek je tamzakken. Kinderen moeten wel niet overbelast worden en moeten zeker op die leeftijd nog voldoende tijd hebben om zich met kindse aangelegenheden bezig te houden :p

Shade
5 juni 2004, 16:24
hawel, ik ben voetbaltrainer, en sommige van mijn spelers hebben het soms moeilijk om op de training te geraken door een karrevracht aan huiswerk die ze meekrijgen
denk dat het zowel in middelbaar als lager belachelijk is om af te schaffen(niveau is de laatste jaren al hard genoeg gekelderd)
En ja het wordt nutteloos hw op te geven als iedereen het overschrijft...er is dan later wel een verschil te merken tussen degenen die het zelf hebben gemaakt en deze die het hebben overgeschreven...kijk hier als ge vb'n wilt :p (http://games.telenet.be/forum/showthread.php?t=221141&page=1&pp=20)

het lijkt tegenwoordig een trend te worden alles moet makkelijker en eenvoudiger zodat iedereen alles kan, doet er bij wijze van spreken niet toe of uw lichaamstemperatuur in competitie is met uw IQ, ge moet iedere opleiding met succes kunnen volgen...sorry hoor, maar zo kweek je een meute grijze eenheidsworst waar niets mee aan te vangen is.

Shade :sad:

Blad3z
5 juni 2004, 16:38
denk dat het zowel in middelbaar als lager belachelijk is om af te schaffen(niveau is de laatste jaren al hard genoeg gekelderd)
En ja het wordt nutteloos hw op te geven als iedereen het overschrijft...er is dan later wel een verschil te merken tussen degenen die het zelf hebben gemaakt en deze die het hebben overgeschreven...kijk hier als ge vb'n wilt :p (http://games.telenet.be/forum/showthread.php?t=221141&page=1&pp=20)

het lijkt tegenwoordig een trend te worden alles moet makkelijker en eenvoudiger zodat iedereen alles kan, doet er bij wijze van spreken niet toe of uw lichaamstemperatuur in competitie is met uw IQ, ge moet iedere opleiding met succes kunnen volgen...sorry hoor, maar zo kweek je een meute grijze eenheidsworst waar niets mee aan te vangen is.

Shade :sad:

in't lager moet dat zeker niet afgeschaft worden, is essentieel voor de opvoeding
maar als ge ze in't middelbaar zodanig belast zodat ze te weinig vrije tijd over hebben om te sporten, dan vind ik dat een zeer slechte zaak

stoffer
5 juni 2004, 16:41
in't lager moet dat zeker niet afgeschaft worden, is essentieel voor de opvoeding
maar als ge ze in't middelbaar zodanig belast zodat ze te weinig vrije tijd over hebben om te sporten, dan vind ik dat een zeer slechte zaak

Belast om te sporten, maar toch ziet ge de 14 jarigen al op fuiven

Phil
5 juni 2004, 16:48
idd, geen tijd om te sporten, wel tijd om overal rond te hange, lastig te doen, uitgaan tot kot id nacht, ....

beetje strengere opvoeding zou niet slecht zijn

Maarja, probeer maar eens een 14-jarige strenger op te voeden, die zal snel genoeg zwaar in opstand komen

BILLY MC.
5 juni 2004, 16:48
Haha,mijn broer zit in et 5de leerjaar en ij doet dus echt geen kloten en ij heeft 90% (mss superbegaafd ik weet nie ) en ik zweer et u,et is geen makkelijke school!Dus hw in lager onderwijs mag blijven ( ook al vond ik et vroeger ook nie plezant ) en normaal moede tog toekomen me 1u per dag in lager onderwijs denk ik.Ik kom zelfs toe me 1u int 3de mid. en kheb 82% :)
Ma ik vind wel da ze hw int mid. mogen afschaffen want das tog mor bullshit
want dan vindek et veel belangrijker da ge uw testen leert!En ik ben et over 1 ding nog nie eens ma kweet nimmer wieda et eeft gezegd : van da zelfstandig leren ofzo via pc enal...da kan mss voor een klein aantal vakken maar voor de meeste hebde dan tog uitleg nodig ze,alle kdenk et tog nee?
Dus wel hw in lager ond. en geen hw in mid.

The Patriot
5 juni 2004, 17:13
idd, geen tijd om te sporten, wel tijd om overal rond te hange, lastig te doen, uitgaan tot kot id nacht, ....

beetje strengere opvoeding zou niet slecht zijn

Maarja, probeer maar eens een 14-jarige strenger op te voeden, die zal snel genoeg zwaar in opstand komen

jij denken dat ? ik luisterde nog schoon braafkes naar mijn moeke op mijn 14 jaar ondertussen ben ik ook wel al nen rebel geworden ze, vooral opt school dan :)

slash
5 juni 2004, 17:17
wij hebbe het ook gehad en we leve nog dus die zulle da ook wel aankunne

Phil
5 juni 2004, 17:18
wel ja, natuurlijk dat het hun ook lukt, maar voor de mensen in hun omgeving zou het wel aangenamer zijn :p

breez
5 juni 2004, 17:19
in de lagere school moeten ze het laten zoals het is maar in de middelbare school zo vanaf 3de middelbaar zouden ze het wel mogen afschaffen

kzit nu int vierde en op sommige dagen ben je echt wel tot 8 uur 's avonds bezig met het voorbereiden van taken / toetsen.

stoffer
5 juni 2004, 17:21
in de lagere school moeten ze het laten zoals het is maar in de middelbare school zo vanaf 3de middelbaar zouden ze het wel mogen afschaffen

kzit nu int vierde en op sommige dagen ben je echt wel tot 8 uur 's avonds bezig met het voorbereiden van taken / toetsen.

heb in heel mijn middelbaar nooit tot achter 18u30 bezig geweest

Stichero
5 juni 2004, 17:23
ach int lagere is dat wel nodig zo'n klein huiswerkje, of spreekbeurten :)
int middelbaar ook, natuurlijk hangt de hoeveelheid af van welke school ja naartoe gaat, uw leraars, uw richting , ..
int begin vant middelbaar hadden we veel huiswerkjes, ma als ge uw les had gevolgd kunde dat direct oplossen ... int zesde ent vijfde waren de huiswerken drastisch verminderd. Ik denk dat we er per semester 5 ofzo moesten maken, met uitzondering voor wiskunde en fysica enzo
ma swat, tmiddelbaar is voorbij.. het was niet al te moeilijk, en het universiteitleven valt ook reuzemee :niceone:

BILLY MC.
5 juni 2004, 17:23
Ik zit nu int 3de mid ( en kdoe eco wisk) en mijn gemiddelde is denk ik zo'n 30-60min per dag.Nog maar 1 keer tot 22u beziggezeten voor da stom klotewerk van godsd!!!En twas dan nog over nen onozele video,jonges tog wa ze nu allemaal al nimmer uitdromen die leraars...

breez
5 juni 2004, 17:24
heb in heel mijn middelbaar nooit tot achter 18u30 bezig geweest
twee weken geleden op een dinsdag hadden we 2 taken frans, 2 taken nederlands, 1 taak wiskunde en 2 toetsen

dat noem ik niet meer normaal

mjah en nu mogen ze geen toetsen meer geven want ge moet "voorbereiden" voor de examens :p (damn wat doe ik hier toch :p )
en taken geven heeft ook geen zin meer want ze kunnen de punten toch niemeer aanpassen :woohoo:

stoffer
5 juni 2004, 17:25
twee weken geleden op een dinsdag hadden we 2 taken frans, 2 taken nederlands, 1 taak wiskunde en 2 toetsen

en dat wist je maar de dag ervoor?

polleke
5 juni 2004, 17:25
gastjes van 8-9-10 jaar moeten toch niet thuis komen en beginnen huiswerk maken. laat die buiten spelen. vanaf het 6e ofzo zou ik beginne huiswerk geven.

kaby
5 juni 2004, 17:29
laat die gastjes een halfuurke huiswerk maken, en ze zullen er veel beter mee af zijn

Lacuna
5 juni 2004, 17:35

mjah en nu mogen ze geen toetsen meer geven want ge moet "voorbereiden" voor de examens :p (damn wat doe ik hier toch :p )
en taken geven heeft ook geen zin meer want ze kunnen de punten toch niemeer aanpassen :woohoo:

Da is nog niks jong. Wacht tot ge naar de hogeschool of unief gaat. :p
Wij hebben per week 6 taken, onder andere vertalingen spaans-frans die toch wel veel tijd in beslag nemen. Daarnaast moest ik toch tenminste elke dag
3 uur blokken om nog mee te zijn, en dan moest ik mij nog bezighouden
met het schrijven van een Spaanse essay.
Kzou zeggen : geniet zoveel mogelijk van uw tijd in het middelbaar. :niceone:
Het ergste moet nog komen. :D

Wijsheid
5 juni 2004, 17:37
gewoon minder huiswerk , nie afschaffe

Time
5 juni 2004, 17:37
en van hoever op voorhand wiste da al? meer dan den helft wiste al vor et weekend zeker? :ironic:

Lint
5 juni 2004, 17:55

Bullshit.
Beoordelend met mijn eigen middelbare tijd voor ogen, ja wij hadden ook soms zoveel taken op 1 dag, en ja der zullen der zijn die idd niet op hun trainingen geraken. Ma zeg der dan ook in ene keer eerlijk bij, die 6 taken op 1 dag + die test weet ge altijd wel lang genoeg op voorhand en ja als ge gewoon zo een kalf zijt ( gelijk mij ) die pas tegen 10 uur savonds begint de dag dervoor, dan geraakt ge niet op de trainingen nee. Natuurlijk gaat iedereen dat ten stelligste ontkennen tegen zijn ouders ( en trainer :ironic: ) en zeggen neenee, die hebben dat echt allemaal vandaag pas opgegeven, ni normaal man, zo'n eikels die leerkrachten. Dat mijn ouders dat na 6 jaar middelbaar nog altijd geloofde snap'k nog altijd niet :p.
Als ge ELKE dag gemiddeld een half uurke of een uurke bezig zijt dan zou ge zo gemakkelijk uw heel middelbaar kunnen doorlopen, zo veel is dat ook niet eh mannen. En ja tuurlijk der zal zeker wel es ene dag tussenzitten dat er veel meer te doen is, misschien 2 of zelfs 3 uurkes OMG!!! :wtf:, maar komaan, hoeveel zou dat gebeuren, 1 keer op de maand ofzo als ge daar al aan geraakt??
Nuja bijna niemand gaat elke dag iets voor school doen hoor, ik heb dat ook nooit gedaan, tis pas achteraf dat ge beseft dat't allemaal makkelijk zou zijn als ge't anders had gedaan ma kom niet af met zever dat ge zoveel taken op 1 dagske moet doen want niemand maakt mij hier wijs dat ge altijd zoveel huiswerk meekrijgt. Vertel dat tegen uw ouders of uwe trainer ok, ma kom niet hier af om dat in een discussie neer te leggen als een serieus argument.

En in de lagere school, hou dat huiswerk maar gerust, gelijk de meeste zeggen, langer dan 15-30 min heb'k daar ook nooit aan gezeten, en voor zover ik mij herinner kregen we zelfs niet elke dag hw.

BILLY MC.
5 juni 2004, 18:09
Volledig akkoord met Lint!
Hehe etzelfde hier : mijn ma gelooft da uk nog altijd da ek da den dag ervoor nog mor opgekregen em tjonge tjonge tjonge... :D
Enja ik stel uk alles uit,zeker persoonlijke werken want dor krijgek et schijt van é!Da is echt zu dom é!
Ik heb dus veeeeel vrije tijd en kzit int 3mid,dus als ge dan al tot 8-9 moet leren elken avond moogde tog ies napijzen ge

c3c
5 juni 2004, 18:13
Ik vind dat het in het middelbaar alleszinds moet verminderen. De Belgen zitten te zagen omdat ze geen goede topsprters meer hebben, maar wat moet je doen als je maar om 5 uur thuiskomt, nog je huiswerk moet gaan maken en dat zou ik nog 2-3 uur op mijn fiets moeten gaan kruipen.
Ik doe latijn-wiskunde en dat is meetsal enorm moeilijk om dat te combineren, ik ga nog niet kiezen voor sport of school dus daarom wil ik het combineren maar het wordt mij toch ongeloofelijk moeilijk gemaakt op die manier.

Tweak37
5 juni 2004, 18:23
*doet geen zak voor school
*haalt altijd goede punten
*heeft maandag examens en heeft nog nix gedaan
*misschien ben ik gewoon slim :)

huiswerk moet niet afgeschaft worden. in de lagere school kunt ge daar hooguit een kwartiertje/halfuurtje mee bezig zijn (ik deed da altijd 's ochtends, das altijd beter dan ni :))
en @de mense die zegge da ze tot 10 uur 's avonds zitte te lere en te werke, ge moet planne en keuzes maken :)

Blad3z
5 juni 2004, 18:25
Belast om te sporten, maar toch ziet ge de 14 jarigen al op fuiven

wa heeft da er nu mee te maken?
ik ben ook ni van die mening dat ze op 14 jaar iets op een fuif te zoeken hebben, maar moeten ze soms in't weekend 's avonds zitten te studeren tot middernacht?

Blad3z
5 juni 2004, 18:28
Ik doe latijn-wiskunde en dat is meetsal enorm moeilijk om dat te combineren, ik ga nog niet kiezen voor sport of school dus daarom wil ik het combineren maar het wordt mij toch ongeloofelijk moeilijk gemaakt op die manier.

mijn broer doet ook latijn, 1e jaar, en op maandag komt die 's avonds vaak thuis met een hele pak huiswerk, waar hij toch 2u aan bezig is
hij komt thuis om 17u, begint alvast aan zijn huiswerk, gaat trainen om 18u30 , om 21u komt hij thuis en dan mag hij nog tot 22u aan zijn huiswerk werken
sorry ma da is téveel.. het moet juist lukken dat hij op die dag latijn en frans huiswerk heeft maar die school kan dat wel een beetje beter plannen vind ik

er zitten hier veel mensen die vroeger nooit aan sport gedaan hebben en niet beter weten dan elke dag achter hun beeldschermpje zitten
als ge het ni ervaren hebt, zwijgt er dan van

c3c
5 juni 2004, 18:49
mijn broer doet ook latijn, 1e jaar, en op maandag komt die 's avonds vaak thuis met een hele pak huiswerk, waar hij toch 2u aan bezig is
hij komt thuis om 17u, begint alvast aan zijn huiswerk, gaat trainen om 18u30 , om 21u komt hij thuis en dan mag hij nog tot 22u aan zijn huiswerk werken
sorry ma da is téveel.. het moet juist lukken dat hij op die dag latijn en frans huiswerk heeft maar die school kan dat wel een beetje beter plannen vind ik

er zitten hier veel mensen die vroeger nooit aan sport gedaan hebben en niet beter weten dan elke dag achter hun beeldschermpje zitten

Hé, lees wat ik getypet heb.
Ik ga elke dag rond de 2-3 uur gaan koersen, ik doe latijn-wiskunde 3e jaar en das verdomd moeilijk omdat alletwee te doen.
Ik ben ook maar om 21u thuis.

Fix0r
5 juni 2004, 18:50
hoeveel huiswerk ge krijgt hangt af v/d sgool, want ik zit in tso en krijg weinig huiswerkt tegenover vorige jaar toen zat ik nog in aso :), maar ik wil nog minder :p :crazy: :lol:

Tweak37
5 juni 2004, 19:00
Volgens mij heeft het nog veel meer te maken met de persoon. Ik zit ook in Latijn Wiskunde ma ik doe nix :). Als ge echt alles goed wilt lere en make, ja dan zijt ge daar wel serieus lang aan bezig :)

Master P
5 juni 2004, 19:05
Ik vind toch dat men moet opletten met huiswerk geven in de lagere school. Op die leeftijd zijn er gewoon belangrijkere zaken dan huiswerk. "Geen tijd" zou toch absoluut geen argument mogen zijn om bvb. niet te sporten in een club.
De kwaliteit voor het onderwijs moet daarom niet verslechteren; men zou het eventueel kunnen compenseren met bvb 2u/week meer les te geven waar er individueel gewerkt kan worden, maar er toch interactie met leerkracht of medeleerlingen mogelijk is. Dat is volgens mij zelfs efficiënter en doordat er striktere scheiding is tussen school en vrije tijd, kunnen ze meer genieten van de VT.

Ik zou het in ieder geval niet meer zien zitten om elke werkdag om 7u op te staan om tot 4u en dan nog huiswerk moeten maken. Dat is nu niet voor te zeveren, maar dan vind ik universitair onderwijs (mijn richting althans) veel minder belastend...

stoffer
5 juni 2004, 19:07

Ik heb voetbal, volleybal, karate gedaan
Ik heb ook de eerste jaren Latijn gedaan, ik heb ook huiswerk gehad, als het nodig is om elke dag tot 3 uren bezig te zijn in een 1e jaarke dan kunde best zelf de conclusies trekken, nl Latijn is niks voor hem.
Alles is gewoon een kwestie van uw werk wat te plannen.
Voor grotere huiswerken krijgt ge altijd wel meer dan een dag de tijd, voor kleinere taken zijde toch klaar in 15 à 30 minuten.

wa heeft da er nu mee te maken?

Ze hebben geen tijd om te sporten, maar wel om uit te gaan...

MeTa-
5 juni 2004, 19:17
i dont realy give a fuck, want ik eb toch geen huiswerk :cool:

Plow
5 juni 2004, 19:18
16.45 gedaan
17.30 thuis
dan nog huiswerk
eten ..

The Patriot
5 juni 2004, 19:18

huiswerk moet niet afgeschaft worden. in de lagere school kunt ge daar hooguit een kwartiertje/halfuurtje mee bezig zijn (ik deed da altijd 's ochtends, das altijd beter dan ni :))
en @de mense die zegge da ze tot 10 uur 's avonds zitte te lere en te werke, ge moet planne en keuzes maken :)

*heeft geen dikke nek in tegensteling tot Tweak37
*heeft ook nog geen zak gedaan
*examens beginnen maar den 14
*en is niet slim

:rofl:

Lint
5 juni 2004, 19:19

Ten eerste, zijn zijn punten goed? ma echt goed dan, en dan spreek'k over minstens 90% en meer?
=> Zoja : awel dan mag ie iets minder leren.
=> Zonee :
Is die elke dag, ELKE DAG, 2 uur bezig aan zijn huiswerk?
=> Zonee dan is't zen eigen schuld, hij zal wel tot op het laatste wachten met zijn taken te doen en testen te leren, zoals bijna iedereen wel doet.
=> Zoja, als hij dat al in zijn eerste jaar latijn zo moet doen, met alle respect ma dan zit ie op een te zware richting.

grungywout
5 juni 2004, 19:21
the great lint is truly enlightened :bow:

:unsure:

warchicken
5 juni 2004, 19:23
Als ze het afschaffen gaat ge in het middelbaar mss teveel problemen krijgen?
Ik zou eerder zeggen dat ze tijdens schooltijd een uurke reserveren om te "leren leren".

Blad3z
5 juni 2004, 21:27
Ten eerste, zijn zijn punten goed? ma echt goed dan, en dan spreek'k over minstens 90% en meer?
=> Zoja : awel dan mag ie iets minder leren.
=> Zonee :
Is die elke dag, ELKE DAG, 2 uur bezig aan zijn huiswerk?
=> Zonee dan is't zen eigen schuld, hij zal wel tot op het laatste wachten met zijn taken te doen en testen te leren, zoals bijna iedereen wel doet.
=> Zoja, als hij dat al in zijn eerste jaar latijn zo moet doen, met alle respect ma dan zit ie op een te zware richting.

zucht, lees anders eens wat ik post
op MAANDAG krijgt hij altijd veel huiswerk van frans en latijn, ik zeg niks over de andere dagen want dan is hij altijd snel klaar met z'n taken
en op MAANDAG moet hij om 18u30 vertrekken naar de training
hij krijgt zijn taken maar op maandag zelf, en die moeten dan tegen dinsdag af zijn, ge kunt ze moeilijk plannen op voorhand he :ironic:

hij haalt rond de 75%, wat toch voldoende is
meer dan 90% is toch wel wat uniek denk ik, in zijn klas heeft er maar 1 leerling tegen de 90%, de rest schommelt tussen 70-85

beware
5 juni 2004, 22:01

ik zie mezelf hierin :D
dit jaar (4e latijn) : thuiskome om 17 uur
om 17.30 vertrekke naar voetbal
om 20.30 thuiskome + dan nog warm eten
om 21.00 uur nog beginnen studeren terwijl ge doodmoe zijt
das echt ongelooflijk zwaar , dus int middelbaar mag wel wa minder huiswerk zijn

c3c
5 juni 2004, 22:21
Bij mij is het echt thuiskomen, naar boven gaan, kleren aandoen, op fiets kruipen en weg.
dan komt ge zo om 21 thuis en moet ge nog eten + huiswerk doen, niet dat dat derde latijn zo zwaar is maar tis gewoon dat ge moe bent als ge thuiskomt.

grungywout
5 juni 2004, 22:27
er is natuurlijk ook nog altijd een alternatief (http://ocmw.antwerpen.be/intro.htm) :unsure:

Lint
5 juni 2004, 22:38
zucht, lees anders eens wat ik post
op MAANDAG krijgt hij altijd veel huiswerk van frans en latijn, ik zeg niks over de andere dagen want dan is hij altijd snel klaar met z'n taken
en op MAANDAG moet hij om 18u30 vertrekken naar de training
hij krijgt zijn taken maar op maandag zelf, en die moeten dan tegen dinsdag af zijn, ge kunt ze moeilijk plannen op voorhand he :ironic:

hij haalt rond de 75%, wat toch voldoende is
meer dan 90% is toch wel wat uniek denk ik, in zijn klas heeft er maar 1 leerling tegen de 90%, de rest schommelt tussen 70-85
Excuseer, ma ik kon der toch ook niet uit afleiden dat ie zijn taken ook effectief pas maandag krijgt? Nu dan vind'k idd gewoon stom van die school/leerkrachten.

grungywout
5 juni 2004, 22:41
maar wat is dan het big fucking probleem, em heeft het blijkbaar alleen maar druk op maandag ofzo

The Patriot
5 juni 2004, 22:44
er is natuurlijk ook nog altijd een alternatief (http://ocmw.antwerpen.be/intro.htm) :unsure:

ik voel dus echt geen spierke vertrekken dat ik hierbij moet lachen

ontopic : ik doe niet meer aan sport dus ik heb dat probleem niet, soms ben ik eens 2 uur bezig, soms maar een half uur, soms zelfs niets, voor wiskunde mogen we altijd onz taken in de les maken dus ja, echt klagen kan ik niet doen :)

Blad3z
5 juni 2004, 22:45
maar wat is dan het big fucking probleem, em heeft het blijkbaar alleen maar druk op maandag ofzo

ja, maar er is maar 2x training per week he, en die speelt toch op liga-niveau (nationale 1e-jaars knapen in 3e klasse)
er is een groot verschil tussen 1x per week trainen en 2x, op den duur wordt dat zichtbaar in de conditie en het ritme
tot nu toe heeft hij maar 3x een training moeten missen op het jaar, maar die jongen moet dan wel elke maandag doorwerken tot 22u.. niks ontspanning

grungywout
5 juni 2004, 22:48
ja, maar er is maar 2x training per week he, en die speelt toch op liga-niveau (nationale 1e-jaars knapen in 3e klasse)
er is een groot verschil tussen 1x per week trainen en 2x, op den duur wordt dat zichtbaar in de conditie en het ritme
tot nu toe heeft hij maar 3x een training moeten missen op het jaar, maar die jongen moet dan wel elke maandag doorwerken tot 22u.. niks ontspanning

omg, wat een enorm drama, het spijt mij ten zeerste, de horror die die jongen moet doormaken, ongelofellijk.

Weet ge wat, we zullen meteen een inzamelactie en een benefietconcert organizeren. Bart Kael en Willy Somers zijn nog beschikbaar.

The Patriot
5 juni 2004, 22:52
omg, wat een enorm drama, het spijt mij ten zeerste, de horror die die jongen moet doormaken, ongelofellijk.

Weet ge wat, we zullen meteen een inzamelactie en een benefietconcert organizeren. Bart Kael en Willy Somers zijn nog beschikbaar.

héhé goe gezegd, sry hoor maar ik vind dat sommige mensen erg ver kunnen gaan in het voetbalwereldje, is 3 trainingen op een jaar missen nu zo erg :s and btw helmut lotti is ook nog beschikbaar ze voor inzamelactie :rofl:

grungywout
5 juni 2004, 22:54
héhé goe gezegd, sry hoor maar ik vind dat sommige mensen erg ver kunnen gaan in het voetbalwereldje, is 3 trainingen op een jaar missen nu zo erg :s and btw helmut lotti is ook nog beschikbaar ze voor inzamelactie :rofl:

Sorry, helmut doet dit jaar een benefiet voor staathonden met een geslachtsziekte

The Patriot
5 juni 2004, 22:57
Sorry, helmut doet dit jaar een benefiet voor staathonden met een geslachtsziekte

omg ik dacht dat het voor katten was, ach ja een mensen kan zich vergissen :rofl:

Blad3z
5 juni 2004, 23:27

wa zijt gij voor ne aap.. en da studeert dan rechten, ge zou voor minder die advocaten haten
ik zeg dat het ni erg is da hij maar 3 trainingen miste, da is bijna niks

Tweak37
5 juni 2004, 23:31
*heeft geen dikke nek in tegensteling tot Tweak37
*heeft ook nog geen zak gedaan
*examens beginnen maar den 14
*en is niet slim

:rofl:

:applause:

manne, een beetje respect voor de mense die én wille leren én wa loos achter een balleke willen hupelen he :)

Blad3z
5 juni 2004, 23:35
:applause:

manne, een beetje respect voor de mense die én wille leren én wa loos achter een balleke willen hupelen he :)

hierse, onze 15-jarige levenskenner zal het ook es zeggen

grungywout
5 juni 2004, 23:43
wa zijt gij voor ne aap.. en da studeert dan rechten, ge zou voor minder die advocaten haten
ik zeg dat het ni erg is da hij maar 3 trainingen miste, da is bijna niks

maar tegelijkertijd zit ge wel te klagen dat hij zogezegd een verschrikkelijk hard leven heeft

ja sorry, zo werkt het nu 1maal, als ge echt iets wilt bereiken zult ge der ook voor moeten werken, ge kunt niet verwachten dat ze u zomaar alles in de schoot werpen. Tis niet omdat ge ne topsporter zijt dat ge ineens geen schoolwerk meer moet doen. Ge moet een keuze maken van wat het belangrijkste is: sport of school. Maar ik zie eigenlijk nog altijd niet in wat het probleem is. Op maandag moet die jong gewoon ietske harder werken. Mja, ge moet er iets voor over hebben.

En, ok, ik heb mij mischien ietske grof uitgedrukt waarvoor mijn excuses. Tzijn exames en dat is vaak aan mijn humeur te merken.

Blad3z
5 juni 2004, 23:56
dat is geen topsport hoor, gewoon sport
had hij topsport gedaan, dan zat ie nu wel in een sportschool (zoals mijn andere broer)
het ligt gewoon aan die school die op maandag teveel huiswerk geeft om nog een andere activiteit te doen 's avonds.. of dat nu sporten, muziek spelen of tekenen is

Tweak37
6 juni 2004, 00:04
hierse, onze 15-jarige levenskenner zal het ook es zeggen

ja dat is een goed idee, laten we totaal irrelevante dingen er bij betrekken...
:ironic: :ironic:

Wa wilt ge nu eigelijk zegge?

ik zeg gewoon op een ludieke manier :) dat het sterk is om en goed te studere en te sporte op een relatief hoog niveau.

:ironic:

Blad3z
6 juni 2004, 00:05
"loos achter een balleke huppelen"

da klinkt toch ni echt goe

Tweak37
6 juni 2004, 00:08
"loos achter een balleke huppelen"

da klinkt toch ni echt goe

ja ok dat was een klein blijkbaar niet geslaagd grapje... sory hoor...
:doh:

Conqie
6 juni 2004, 00:12
tegen
ten eerste :ik vond het lager relatief gemakkelijk en de leerkrachte stresse die kindere allesbehalve
ten tweede :geen teste nimeer? geen examens nimeer? geen zelfstandig werk da ge thuis kunt doen?
plus WTF gaan die manne doen als die int secundair kome ?massaal zelfmoord plege omda ze nix kunne?
ok da laatste is een beetje slecht voorgesteld,ma toch dan gaat het niveau veel lager moete liggen of iedereen blijft 10 keer zitte enz...
btw belgie behoort tot de top in het onderwijs
why change a winning formula?

amdr
6 juni 2004, 00:15
keb in mijn lagere school NOOIT iets gedaan en da ging goe genoeg int 1ste middelbaar ze :p

d.C.
6 juni 2004, 00:27

Is mss een late reactie ma kom:

Das voor u allemaal goed en wel dat gij bijna niks moet doen om uw leerstof te zien. Voor sommige volstaat het om eens door hunne boek te bladeren om hun stof te kennen. In het middelbaar lukt dat allemaal nog goed en wel en is dat soms geen probleem. Waarom zou je immers meer moeite doen als je toch goede punten haalt? Mja, eens ge dan in het hoger komt zit ge daar wel. Ge hebt amper moeten leren en dan moet ge u ineens wel inspannen om resultaten te halen. De meeste van zo'n gevallen buizen dan vaak in hun 1ste hogere jaar, omdat ze min of meer nog moeten leren leren...

Ervaring heb ik er niet mee, want ik zit nog maar in het middelbaar. Maar ik heb wel een broer die op dit moment dat probleem ondervindt. Ik heb daar geen last van omdat ik altijd voor mijn goede punten moest werken, iets waar ik naderhand trots op ben :niceone:

Emerxill
6 juni 2004, 00:50
Is mss een late reactie ma kom:

Das voor u allemaal goed en wel dat gij bijna niks moet doen om uw leerstof te zien. Voor sommige volstaat het om eens door hunne boek te bladeren om hun stof te kennen. In het middelbaar lukt dat allemaal nog goed en wel en is dat soms geen probleem. Waarom zou je immers meer moeite doen als je toch goede punten haalt? Mja, eens ge dan in het hoger komt zit ge daar wel. Ge hebt amper moeten leren en dan moet ge u ineens wel inspannen om resultaten te halen. De meeste van zo'n gevallen buizen dan vaak in hun 1ste hogere jaar, omdat ze min of meer nog moeten leren leren...

Ervaring heb ik er niet mee, want ik zit nog maar in het middelbaar. Maar ik heb wel een broer die op dit moment dat probleem ondervindt. Ik heb daar geen last van omdat ik altijd voor mijn goede punten moest werken, iets waar ik naderhand trots op ben :niceone:

Van mijn lagere school weet ik nog goed da mijn ma mij altijd aan mijn oren moest trekken om toch maar een beetje te leren of om mijn huiswerk te maken, maar na een kwartier zagen en abetant doen was toch alweer buiten aant spelen :D. Ik ben eigenlijk wel voorstander voor et behouden van huiswerk, in het lager wordt de basis gelegd van u karakter. Huiswerk maken is een vorm van karakter-bouwen.

In mijn middelbaar jaren ging et er meestal zo aan toe: na school ewa rondhangen aan school, naar huis, boekentas in ne hoek smijten, eten, naar buiten, s avonds et meest essentiele maken of leren. Da is goed gegaan tot mijn 3e middelbaar, sindsdien heb ik toch iets meer moeten doen maar zo veel meer was da nu ook niet. Ik heb dus ASO (Econ-Talen) tot mijn 4e middelbaar gedaan. Ben daarna naar TSO (Boekh-Info) "gezakt", nie omdat ik gebuisd was. Ik had een A-attest na mijn 4e maar et interesseerde mij niet meer en Boekh-Info stond mij meer aan.
Die 2 jaren heb ik dus gene zak gedaan, behalve dan voor de examens. Ik weet nog goed dat ik overhoringen gewoon op de bus of tijdens de middagpauses leerde. Ik ben van mijn middelbaar afgestudeerd met 82% :)
Ik ben in da middelbaar ook ergens een jaarke blijven "hangen", maar dat was omdat ik da jaar plezant vond :)

Int Hoger heb ik zelfs nog minder gedaan, uitsluitend geleerd voor de examens
Eerste jaar wel gebist omdat mijne cursus wiskunde verdwenen was, en de herexamens op een slecht moment viel :D, voor 1 vak bissen, plezant is anders, ma vrijstellingen dat ik had :D ... Ik zit nu toch in mijn laatste jaar, dus zo moeilijk moet da allemaal toch nie zijn. En ik beschouw mijn eigen verre van slim, eerder lui :p

Ahja :), ik doe al heel mijn leven aan sport, en da was (is nogsteeds) meestal 3 tot 4x in de week.

Cheshire Cat
6 juni 2004, 10:45
Pff die kleintjes hebben tijd genoeg voor huiswerk te maken en nog wat te kunnen spelen .. of zoiets.

Hier bij ons stopt de lagere school om 15:10 uur. Jah, zo vroeg! *zucht* Toen ik daar naar school ging zo'n goeie 7 jaar terug was 't pas om 15:40 gedaan .. mja. Nieuwe regelingen, etc etc ..

Dus kortom .. geeft ze maar huiswerk. Want ik zie die klein mannen niet uit hun eigen beginnen leren. Daardoor zou 't wel bergaf kunnen gaan met hun wat natuurlijk ook geen pretje is.

Greets

grungywout
6 juni 2004, 11:39
idd, we hebben het hier tenslotte over de lagere school, hoogstens een half uurke werk per dag, ze zullen er niet dood van gaan

TiBasco
6 juni 2004, 11:42
Ik ben volledig voor de afschaffing van huiswerk en examens.
Onderwijs moet eens dringend aangepast worden, nu al gaat 3/4 ongemotiveerd naar school (en nee, ik zit er niet bij). Nu al zie ik iedereen gewoon 'hangen' op zijn stoel, 100% ongeïnteresseerd in de leerstof (en je zou voor minder soms). Mor soit; denk dat da eerder een algemeen probleem is. De jeugd van tegenwoordig is gewoonweg in NIKS geïnteresseerd.

Flipkikker
6 juni 2004, 11:46
:music: Naar muziek luisteren terwijl da ge na zever luistert is toch geestig é
die mannekes int lager mogen veel meer huiswerk ebben, mijn broerke had int 1e leerjaar 100% :eek: , dus tniveau ligt ook al niet te hoog int lager, en waar da k ik int lager 5 minuten an e toets leerde, eb ik nog genoeg vrije tijd gehad. Trouwens, als da huiswerk voe hen nu afgeschaft word, eb ik da vroeger voor nix gedaan.

BTW: Anarking, zieje echt zeker daje da betogend referaat go kunnen halen??? :rofl:

Blad3z
6 juni 2004, 11:47
Trouwens, als da huiswerk voe hen nu afgeschaft word, eb ik da vroeger voor nix gedaan.

wat een bekrompen mening

grungywout
6 juni 2004, 11:55
Ik ben volledig voor de afschaffing van huiswerk en examens.
Onderwijs moet eens dringend aangepast worden, nu al gaat 3/4 ongemotiveerd naar school (en nee, ik zit er niet bij). Nu al zie ik iedereen gewoon 'hangen' op zijn stoel, 100% ongeïnteresseerd in de leerstof (en je zou voor minder soms). Mor soit; denk dat da eerder een algemeen probleem is. De jeugd van tegenwoordig is gewoonweg in NIKS geïnteresseerd.

idd, kvind het dan ook enorm hyprocriet om nog steeds te blijven beweren dat ons onderwijssysteem nog steeds superieur is aan andere. Het zal mischien nog altijd beter zijn maar het produceert op zijn minst evenveel nitwits en retards als in andere landen. Op zich niet meteen de schuld van de scholen maar de laatste jaren zijn ze wel extreem aan het versoepelen.

TiBasco
6 juni 2004, 12:00
idd, kvind het dan ook enorm hyprocriet om nog steeds te blijven beweren dat ons onderwijssysteem nog steeds superieur is aan andere. Het zal mischien nog altijd beter zijn maar het produceert op zijn minst evenveel nitwits en retards als in andere landen. Op zich niet meteen de schuld van de scholen maar de laatste jaren zijn ze wel extreem aan het versoepelen.Das waar, maar moet onderwijs dan echt zo'n streng systeem zijn? Ik vind dat ze zouden moeten beoordelen op algemene houding, groepwerk, inzet in de klas.Ik ben dan ook ne voorstander van het Freinetonderwijs. Nu zit meer als de helft nix te doen, en dan bij de examens der alles nekeer inpompen, en A attest. En superieur superieur. Ik zou wel eens willen zien hoeveel gasten er zijn in mijn klas die weten hoeveel staten Amerika heeft...

Lint
6 juni 2004, 14:30
Das waar, maar moet onderwijs dan echt zo'n streng systeem zijn? Ik vind dat ze zouden moeten beoordelen op algemene houding, groepwerk, inzet in de klas.Ik ben dan ook ne voorstander van het Freinetonderwijs. Nu zit meer als de helft nix te doen, en dan bij de examens der alles nekeer inpompen, en A attest. En superieur superieur. Ik zou wel eens willen zien hoeveel gasten er zijn in mijn klas die weten hoeveel staten Amerika heeft...
Hetzelfde aantal als het aantal sterrekes op de vlag :p.
En wat is het Freinetonderwijs eigenlijk?
Nu der moet idd wel wat veranderen, het grootste deel gaat ongemotiveerd naar school en alles voor de examens derin pompen en een A attest halen is niet de goeie manier, ge vergeet't na een week toch, ik ben het wandelende voorbeeld. Maar ik vrees dat ge niet veel manieren zult vinden om mensen te motiveren. Ik ging niet graag naar school en nu in't hoger ook al niet :tongue:. Het probleem bij mij is, van het moment dat ik iets MOET doen, heb'k gene zin meer :crazy:. Zelfs dingen die ik anders, zonder druk en uit mezelf, wel graag zou doen, als het moet wil'k et nimeer doen. En ik ben echt niet de enige die zo is. En het is vrij moeilijk om zo een leerlingen te motiveren, allé ik zou in elk geval niet weten hoe, want school komt altijd neer op dingen moeten doen :confused:.
Hierdoor vind ik het huidige systeem nog niet zo slecht. Want opleiding moet er zonder twijfel zijn, en als het moet ook niet fijn zijn imo. En wat ge ook gaat aanpassen en versoepelen, de leerlingen gaat altijd blijven klagen en zagen ( been there, done that ), dus laat het dan in ene keer wat moeilijker, gelijk het is, zodat iedereen het toch een beetje leert werken.
Enigste wat wel zou mogen is nieuwere richtingen creëren, want bvb dit vind ik niet logisch. Er wordt zo geredeneerd, hij kan geen aso aan => naar tso => met zijn handen werken ( algemeen gesproken eh, zo is de redenering van et school systeem, no naar niemand ). Maar wat als die persoon ook niet technisch is aangelegd? probleem. Er moeten gewoon richtingen worden gecreërd die het aso pakket geven maar op een lager niveau, en ook andersom, die het tso pakket aanbieden maar op een hoger niveau, want der zijn natuurlijk ook slimmere mensen maar die liever met hun handen werken.
Dit is allemaal heel algemeen beschreven en in de realiteit is het natuurlijk een stuk genuanceerder ma iedereen snapt me wel denk'k.

BlueIce
6 juni 2004, 18:47
in lagere school is da een debiele gedachte

ma vanaf 5-6 middelbaar zou da wel moge mindere imo .. ik dacht da het vijfde/zesde middelbaar diende om u voor te bereide op hogere studies, hoe gaat ge da doen door minder taken te geven? Iedereen waar ik nog contact mee heb van int middelbaar was er in eerste zit door (of tweede zit door een ongeval en maand nie naar de les kunnen gaan), ma ik ken mensen die nu int zesde zitte en gene klop moeten doen (integendeel, ge zijt er zelfs stoer als ge helemaal nix doet) ma die gaan stuk voor stuk nog zweten als ze volgend jaar int middelbaar kome, daar ben'k zeker van
's gene persoonlijke aanval zenne :) 't komt misschien zo over ma ik begrijp soms nie da sommige middelbare schole echt zo'n laag niveau aanhoude

vyeate
6 juni 2004, 19:11
ze zouden beter huiswerk afschaffen int middelbaar

pit24
6 juni 2004, 19:15
ik vind het grappig dat iederen vind dat het moet afgeschaf worden vanaf het jaar waarin hij zelf zit :p
-----------
uja, in Sint-Rita geen probleem (denk ik )

ik zal het even uitleggen

wij hebben zo'n systeem: leren leren (don't ask...)

en daar staat in dat volgens een enquete (afgenomen in ons college) de gemiddelde student in het 4de 2.5 uur per dag leert (persoonlijk heb ik die enquete ni gezien)

wat vermoed ik: ze hebben die 'enquete' gedaan in de Grieks-Latijn Wiskunde (gemiddelde is in die klas !!!!!!86%!!!!!!! HET GEMIDDELDE! )

ik leer per dag hoop en al een 15tal minuutjes, had 70% en één buis (Duits, maar dat intreseerd me de kloten) ik doe wetenshappen wiskunde

Ik heb nooit probs gehad met huiswerk, dus van mij mogen ze het laten zoals ze willen...

Blad3z
6 juni 2004, 23:17
ik leer per dag hoop en al een 15tal minuutjes, had 70% en één buis (Duits, maar dat intreseerd me de kloten) ik doe wetenshappen wiskunde

wollen sie auf meine toeter blasen?

Xenake
7 juni 2004, 00:51
neen zeker niet.
hoelang duurt een beetje huiswerk nu? je moet ze idd niet bedolven onder het huiswerk maar in de lagere school gebeurt dat meestal niet denk ik :)
zelfs in de middelbare school zou dat zeker niet mogen gebeuren , ook al zit ik nog in de middelbare :p

Dekon7
7 juni 2004, 01:12
Huiswerk afschaffen? Meer huiswerk geven zouden ze moeten doen en dan vooral in het middelbaar.
Aan de vele schrijffouten en het verkeerd gebruiken van hun zinsbouw zou extra huiswerk "Nederlands" een must zijn.

giger
7 juni 2004, 08:29
Huiswerk moet zeker blijven bestaan maar het hangt er een beetje vanaf wat gegeven wordt.
Domme nutteloze taakjes die je kan afschrijven zijn idd overbodig maar een groter werk waar je dus wel Internet etc als bronnen kan gebruiken is wel goed. Op die manier leren ze met bronnen omgaan en leren ze zelfstandig werken..... dat is goed zowel in het lager als in het hoger....

Ik ben trouwens een grote voorstander van zelfstandig leren / werken omdat de leerling dan meer vrijheid heeft om te kiezen wat hij/hij gaat doen, zelf verantwoordelijk is, hulp kan vragen aan de lkr als het nodig is en snel kan doorwerken als het niet zo is.... en bovendien veel taken en huislectuur in de klas kan maken!! (tjéé... wat zou ik toch van beroep zijn ;) )

[-BlackHawk-]
7 juni 2004, 08:38
huiswerk moet blijven!
Een discussie omtrend zoiets is zelfs onbegrijpelijk en nutteloos.

stoffer
7 juni 2004, 17:48
Huiswerk moet zeker blijven bestaan maar het hangt er een beetje vanaf wat gegeven wordt.
Domme nutteloze taakjes die je kan afschrijven zijn idd overbodig maar een groter werk waar je dus wel Internet etc als bronnen kan gebruiken is wel goed. Op die manier leren ze met bronnen omgaan en leren ze zelfstandig werken..... dat is goed zowel in het lager als in het hoger....

Ik ben trouwens een grote voorstander van zelfstandig leren / werken omdat de leerling dan meer vrijheid heeft om te kiezen wat hij/hij gaat doen, zelf verantwoordelijk is, hulp kan vragen aan de lkr als het nodig is en snel kan doorwerken als het niet zo is.... en bovendien veel taken en huislectuur in de klas kan maken!! (tjéé... wat zou ik toch van beroep zijn ;) )

Argh die grote werken waren zo hatelijk.
Ge leert met google werken, ge schrijft het bijna identiek over en vermeld uw bronnen. Daar edde niks aan buiten da ge google leert gebruiken. En dan krijgt ge meestal nog als opdracht, "geef je eigen mening" wat tot het uiterste bizarre resultaat gaat leiden dat 80% van de leerlingen bijna dezelfde mening gaat hebben. Een mening die dan toevallig ook op een andere, niet in de bronnen, vermelde site ook terug te vinden is.
Goeie huiswerken zijn taken die de leerling verplichten hetgene ze in de les hebben gezien bij te houden. Zo ziet de leraar ook de zwakke punten van een klas en kan hij daar wat meer aandacht aan besteden.

Hoeveel procent van de leerlingen is in staat zelfstandig te leren?
Scholen dienen juist omdat de leerlingen een leidraad zouden hebben die ze verplicht moeten volgen. Toetsen en examens zorgen ervoor dat de leerlingen nog iets doen. Zelfstandig leren resulteert in zelfstandig ontspannen en niks leren.

Rapture
7 juni 2004, 17:53
Ik vind dat de ordinaire huiswerken moeten afsgeschaft worden in het middelbaar. De enige reden waarom veel leerlingen om half acht in de refters rondhangen is om huiswerk over te schrijven.

Sommigen zijn echt dom bezig:
Iemand probeert getallen te veranderen om niet op te vallen en in z'n huiswerk staat (basis*hoogte)/1,8 ipv (basis*hoogte)/2

Het moet een beetje zoals op de hoge school worden, eindwerken en andere lange termijnswerken. Deze kan je goed plannen ( != uitstellen ) ipv thuiskomen met een omg-huiswerk tegen morgen.

Voordelen:
- Eindwerken zijn meestal verschillend, dus we elimineren het overschrijven.
- Leren plannen
- Meer verstand van zaken in technische/praktijk-opleidingen, daar moet je bewijzen dat je een praktijkprobleem kan oplossen met de theorie dat je gestudeerd heb. Dat is wat anders dan paar regeltjes toepassen.

Nadelen:
- ongeschikt voor theoretische opleidingen zoals ASO, die eindwerken zijn in de aard van "schrijf 30 pagina's over een of ander figuur uit de mythologie" en we weten heel goed dat we kunnen googlen & ctrl-c ctrl-v .

stoffer
7 juni 2004, 18:02
ASO = algemene opleiding, wat moeten die leerlingen een thesis ofzo gaan maken?
ASO doe je met de bedoeling om later verder te studeren, als ge de leerlingen gaat bezighouden met eindwerken, wat gebeurd er dan met de andere vakken?
Ik zie niet snel een ASO student uit een wetenschaps richting een eindwerk maken over wiskunde/fysica/bio die op iets trekt.
Nee die gaan zich moeten bezighouden met eindwerken van Nederlands gecombineerd met geschiedenis ofzo terwijl dat helemaal niet in hun interesse gebied ligt.

[.::@petros::.]
7 juni 2004, 19:03

Een afkooksel van Imeteak. :p

Desertfish_88
7 juni 2004, 22:08
tzou nogal ne boel worden, nooit iets gedaan thuis, en dan int eerste middelbaar elke dag een uur werken, in de examens 6 uur ongeveer. Ofwel geraken ze eronderdoor om da ze da nie gewoon zijn, ofwel doen ze het gewoon nie en laten ze alles vallen.

Stress en minder vrije tijd mijn botten, de jeugd is de toekomst, da begrijp ik, maar als de toekomst strontverwend is en de ministers van 2040 allemaal zes maanden vakantie gaan eisen omdat het anders te stresserend zou zijn...

Pfft weer zo'n populistisch voorstel. Sommige *willen* het goed vinden omdat ze dan zelf minder werk hebben om te helpen, ze *weten* dat het niet goed is maar ze luisteren graag naar pro-argumenten en uiteindelijk zijn ze door het oneindig gezaag dat hier en daar misschien op iets redelijk lijkt overtuigd en gaan ze voor de voorsteller stemmen.

ik haat populisten :tongue:

8 juni 2004, 00:59
eigelijk meer huiswerk zou ik eisen

had ik vroeger meer te doen gehad voor school dan had ik in het begin van mijn hgoere studies niet zo veel problemen gehad met het feit dat ik WEL na mijn schooluren nog vanalles moest doen en niet mijn huiswerk op een half uurtje maken en lessen leren op weg naar school.

ze hadden het wa moeilijker mogen maken destijds en relevanter en 'plezanter' huiswerk moeten geven.
ge zijt niets met huiswerk over engelse teksten vertalen en zo.
maar voor groepswerken in het engels ben ik al veel meer te vinden.
waar creativiteit en intelligentie een grotere rol in spelen als gewoon wat op te zoeken.

huiswerk afschaffen is een zeer dom idee.

wat bereik je ermee??? helemaal niets?
en dat leerlingen gestresseerd zijn das dikken bull shit
als middelbaar student hebt ge een tamzak leven, als ge gaat verderstuderen en echt hard moet werken voor wat ge doet dan is het helemaal anders.

of als ge werk hebt en 's avonds nog gaat bijstuderen en daarnaast nog kinderen en een gezin hebt, dat is pas stres.

en dan klagen die gastjes over het feit da ze na school nog een uurke of 2 moeten bezig zijn???

ik zou het liever anders zien
6 uur onderwijs ipv 8 uur en veel meer zelfstudie en thuiswerk
dat helpt u veel meer discipline aankweken als wat ik gedaan heb in mijn middelbaar.
nooit iets hoeven doen en de dag voor mijn examen een uur of 10 leren en altijd A's en wa heeft het opgebracht?
dat ik nooit gewoon was van onder het jaar iets te doen en eigelijk niet wist wat echt werken voor school was...
maar tieners beseffen zo iets nog niet
ik toen ook niet, dus who to blame -- domme ministers die beter een competentietest zouden afleggen ipv te gaan zwammen en markten af te dwijlen.

SilentSpring
8 juni 2004, 20:13
laten ze die klein manne ma beke werken. dan kan de lera(a)r(es) beter zien ofda ze et mee ebben. ze zoude beter de hw int middelbaar afschaffe: reden (die van economie heeft dezelfde mening): ze schrijven het toch allemaal over.

downset818
8 juni 2004, 20:52
hmmm, int lager hebde toch nooit meer dan twintig minuutjes werk op nen dag.

das nu ni wat ge veel moeite kunt noemen, maar het helpt u toch de goeie gewoonte krijgen om uw werk te maken.

laat maar zo. te weinig gaan doen is een verschrikkelijke gewoonte.

Flipkikker
12 juni 2004, 17:32
wat een bekrompen mening

Moet je precies "bekrompen" zeggen, ik ben 16 jaar, was tot voor kort de kleinste van de klas ( 1m 57 ) en dan zit die klootzak van een Anarking_II (die in mijn klas zit) me daar de hele tijd mee uit te lachen :sad: :cry:

btw over mijn mening heb je gelijk: die is bekrompen en het kan me de kloten schelen :tongue:

The Patriot
12 juni 2004, 17:49
eigelijk meer huiswerk zou ik eisen

had ik vroeger meer te doen gehad voor school dan had ik in het begin van mijn hgoere studies niet zo veel problemen gehad met het feit dat ik WEL na mijn schooluren nog vanalles moest doen en niet mijn huiswerk op een half uurtje maken en lessen leren op weg naar school.

ze hadden het wa moeilijker mogen maken destijds en relevanter en 'plezanter' huiswerk moeten geven.
ge zijt niets met huiswerk over engelse teksten vertalen en zo.
maar voor groepswerken in het engels ben ik al veel meer te vinden.
waar creativiteit en intelligentie een grotere rol in spelen als gewoon wat op te zoeken.

huiswerk afschaffen is een zeer dom idee.

wat bereik je ermee??? helemaal niets?
en dat leerlingen gestresseerd zijn das dikken bull shit
als middelbaar student hebt ge een tamzak leven, als ge gaat verderstuderen en echt hard moet werken voor wat ge doet dan is het helemaal anders.

of als ge werk hebt en 's avonds nog gaat bijstuderen en daarnaast nog kinderen en een gezin hebt, dat is pas stres.

en dan klagen die gastjes over het feit da ze na school nog een uurke of 2 moeten bezig zijn???

ik zou het liever anders zien
6 uur onderwijs ipv 8 uur en veel meer zelfstudie en thuiswerk
dat helpt u veel meer discipline aankweken als wat ik gedaan heb in mijn middelbaar.
nooit iets hoeven doen en de dag voor mijn examen een uur of 10 leren en altijd A's en wa heeft het opgebracht?
dat ik nooit gewoon was van onder het jaar iets te doen en eigelijk niet wist wat echt werken voor school was...
maar tieners beseffen zo iets nog niet
ik toen ook niet, dus who to blame -- domme ministers die beter een competentietest zouden afleggen ipv te gaan zwammen en markten af te dwijlen.

ik wil even zeggen dat ik het vollidig met u eens ben, int lager heb ik nooit veel werk gehad, dus heb ik ook geen vaster leergewoonte opgebouwd, en nu int middelbaar, heb ik ooit nooit super veel werk, tijdens examens is da een hel voor mij, ik kan mij moeilijk concentrenren enzo, ik be nog nooit blijven botsen en ben ook nie van plan om te blijven botsen, ik doe nog altijd mijn best maar int hoger zal ik afzien

NeReVarIne
12 juni 2004, 17:56
ik wil even zeggen dat ik het vollidig met u eens ben, int lager heb ik nooit veel werk gehad, dus heb ik ook geen vaster leergewoonte opgebouwd, en nu int middelbaar, heb ik ooit nooit super veel werk, tijdens examens is da een hel voor mij, ik kan mij moeilijk concentrenren enzo, ik be nog nooit blijven botsen en ben ook nie van plan om te blijven botsen, ik doe nog altijd mijn best maar int hoger zal ik afzien

volledig akkoord

en ik vrees da da bij mijn broertje int lager etzelfde ga zijn

kzit nu int 4de ASO en ik heb maandag major examen wiskunde waarvoor ik nog gene klop heb gedaan, ik snap niet hoe ik zover ben geraakt maar ik weet wel da alsek zo voortdoe ik het in het hoger onderwijs moeilijk ga hebben. :doh:

The Patriot
12 juni 2004, 19:23
volledig akkoord

en ik vrees da da bij mijn broertje int lager etzelfde ga zijn

kzit nu int 4de ASO en ik heb maandag major examen wiskunde waarvoor ik nog gene klop heb gedaan, ik snap niet hoe ik zover ben geraakt maar ik weet wel da alsek zo voortdoe ik het in het hoger onderwijs moeilijk ga hebben. :doh:

ik ben blij dat er mensen bestaan die da wel begrijpen, want dit is echt wel een ernstige problematiek aan't worden hoor denk ik, ik heb concentratieproblemen en dan nog het meest voor vakken die mij de ruk intereseren, ik geef jullie een voorbeeld, voor mijn digitale elektronica haal ik 38/40 voor dagelijks werk da is idd heel goed, maar voor godsdienst haal ik dan 10/20 of 11/20 voor dagelijks werk want godsdienst is wat mij betreft 1grote zeverboel, ik kan mij er dus ook nie op concentreren en dit haalt mijn algemene punten naar beneden en dan kom ik thuis en krijg ik op mijn oren.

Ook ben ik voorstander van een permanente evaluatie in plaats van examens, ook zie ik het nut niet in van vakken zoals geschiedenis, godsdienst, aardrijkskunde en nog zo een paar vakskes denk ik, dat ze moeten gegeven worden ben ik vollidig me akkoord maar wrm moeten ze op punten staan ?? als je later gaat soliciteren gaan ze jou toch ook niet vragen om een etisch dillema op te lossen, of de geschiedenis van de oorlog eens uit te leggen.

dit was dus nog eens een deel van mijn visie

*edit* alle wijsheid begint bij u zelf en als ge het al beseft zijde al goe bezig, probeert er dan ook iets aan te doen ik neem mijzelf ieder jaar voor van nen goeden start te nemen enzo en blalaa en da lukt idd voor 1 maand en dan mindert da wa

morbus`
12 juni 2004, 19:43
De leraars zouden beter wat creatiever huiswerk geven. Tegenwoordig kan je veel te veel van internet halen..

Mijn lerares Nederlands heeft het al opgegeven en gaf ons zelf websites waar je samenvattingen kan halen voor je boekbesprekingen.

12 juni 2004, 19:44
ik ben blij dat er mensen bestaan die da wel begrijpen, want dit is echt wel een ernstige problematiek aan't worden hoor denk ik, ik heb concentratieproblemen en dan nog het meest voor vakken die mij de ruk intereseren, ik geef jullie een voorbeeld, voor mijn digitale elektronica haal ik 38/40 voor dagelijks werk da is idd heel goed, maar voor godsdienst haal ik dan 10/20 of 11/20 voor dagelijks werk want godsdienst is wat mij betreft 1grote zeverboel, ik kan mij er dus ook nie op concentreren en dit haalt mijn algemene punten naar beneden en dan kom ik thuis en krijg ik op mijn oren.

Ook ben ik voorstander van een permanente evaluatie in plaats van examens, ook zie ik het nut niet in van vakken zoals geschiedenis, godsdienst, aardrijkskunde en nog zo een paar vakskes denk ik, dat ze moeten gegeven worden ben ik vollidig me akkoord maar wrm moeten ze op punten staan ?? als je later gaat soliciteren gaan ze jou toch ook niet vragen om een etisch dillema op te lossen, of de geschiedenis van de oorlog eens uit te leggen.

dit was dus nog eens een deel van mijn visie

*edit* alle wijsheid begint bij u zelf en als ge het al beseft zijde al goe bezig, probeert er dan ook iets aan te doen ik neem mijzelf ieder jaar voor van nen goeden start te nemen enzo en blalaa en da lukt idd voor 1 maand en dan mindert da wa

permanente evaluatie alleen vind ik niet goed
examens zijn belangrijk om u voor te bereiden op de examens van het hoger onderwijs en unief.

piotke
12 juni 2004, 19:49
permanente evaluatie alleen vind ik niet goed
examens zijn belangrijk om u voor te bereiden op de examens van het hoger onderwijs en unief.

ter info, om de hoge school en unief is er kwasie geen PE (Permanenete Evaluatie) Een verassing voor velen op't einde van het jaar is dat voor de meesten...

12 juni 2004, 20:14
ik heb alleen op het einde van het jaar examens

niet met nieuwjaar of niets
dus ik moet wel zo veel leren hé
we moeten in de eerste 3 maand van het schooljaar redelijk weinig doen

het is pas in maart dat ik begin met leren

maart 6 uur per dag
april 8 uur per dag
mei 10 uur per dag
juni +12 uur per dag

maar voor de rest van het jaar doe ik wel haast niets
ge moet rekenen dat ik dit jaar maar 12 uur in de week les had
2 voormiddagen en 1 namiddag :-D
en dat ik een uur of 2 per dag aan schoolwerk bezig was.

The Patriot
12 juni 2004, 22:44

maart 6 uur per dag
april 8 uur per dag
mei 10 uur per dag
juni +12 uur per dag

moeste nu eens in januari al beginnen dan zoude zeker in juni geen +12 uur moeten studeren ge zet uzelf zwaar int zak

12 juni 2004, 23:38
ja tuurlijk, alsof ge zo lang onthoud....
da brengt niets op om zo vroeg al te beginnen

waarmee ik niet zeg dat ik tijdens de wintervakantie niets doe hé
ik onderlijn, markeer, vervolledig en lees mijn hele cursussen
+ er zijn ook nog verhandelingen die gemaakt moeten worden

Lint
13 juni 2004, 02:34

maart 6 uur per dag
april 8 uur per dag
mei 10 uur per dag
juni +12 uur per dag

Damn welke richting doet gij eigenlijk? Ik zie het mezelf niet doen, zoveel leren :unsure:.
En gelijk Patriot zei, idd goed dat veel mensen het beseffen, maar daar is het probleem nog niet mee opgelost. Ik besef al mijn heel leven dat ik een slechte leergewoonte heb en ik heb der al genoeg problemen door gehad, en toch verander ik het niet, waarom? Ik zou het zelf eerlijk gezegd ook graag weten :doh:. Maar om dat nu concentratiestoornissen te noemen, zover zou ik niet gaan, ik noem het eerder lui en nooit de gewoonte aangekweekt ( no offence naar niemand eh, kheb et in de eerste plaats op mezelf ), en daar kan het schoolsysteem wel iets aan veranderen imo.
Wat voor mij het grootste probleem is ( en kben vrij zeker dat het wel bij meerderen zo is ), is het "gezag" van de scholen en leerkrachten. Ik doe hogere studies waar ik eigenlijk nagenoeg alles wat we krijgen interessant vind, moest ik het op mijn eigen leren, maar van het moment dat ik het moet doen, en een project moet maken verlies ik in 1 klap alle interesse, en dan is't moeilijk om u te concentreren derop.
Ik vind, bij hogere studies kiest ge ( meestal ) nog altijd iets dat u aanstaat en wat ge min of meer fijn vind. En als ik dan meerdere mensen zie die hun interesse verliezen als ze een jaar bezig zijn, dan lijkt er mij iets niet te kloppen.

13 juni 2004, 20:21
ik doe criminologie op de UGent

Musback
14 juni 2004, 15:28
heb nee gestemd

waarom? man da's toch gewoon logish!? GE MOET OOK OP U EIGEN WERKEN H2 ANDERS LEERDE NOOIT ZELFSTANDIGHEID EN DAN KUNDE NIKS BEGINNE IN't universiteit of hogeschool.

liever 8u plezier make in de les en een beteke oplette en dan 's avonds huiswerk make/leren dan 8u :eek: :eek: :eek: oplette!

en ache't dan nie snapt zijde geneukt eh omdagge nie weet hoe ge moet studere

zo van die nutteloze taken *leer dit gedicht, schrijf opstel over hoe het zou zijn als je een dikke bromvlieg was, enz... moge ze vo men part wel mindere

stoffer
14 juni 2004, 15:34

maart 6 uur per dag
april 8 uur per dag
mei 10 uur per dag
juni +12 uur per dag

Dat is dus wel enorm veel :unsure:
Hebben jullie geen les tot in mei ofzo?