PDA

Volledige versie bekijken : - Dilemma - : Vette man in scheur ...

IchDisputes
5 juni 2004, 12:05
Een aantal schipbreukelingen zijn op één of andere manier in een grot terecht gekomen. Een dikke man zit vast in de vast met zijn hoofd in een rotsopening. Binnen een paar minuten zal het hoog tij zijn, waardoor iedereen in de grot zal verdrinken/sterven, behalve de dikke man die met zijn hoofd uit de rotsopening steekt. [Maar gelukkig ... of ongelukkig heeft iemand een dynamietstaaf in zijn rugzak zitten]. Het ziet ernaar uit dat ze de dikke man nooit zullen loskrijgen of zullen kunnen ontsnappen uit de grot zonder deze dynamietstaaf te gebruiken, wat zonder enige twijfel de dikke man zal doden; maar als ze het niet doen dan zullen ze allen verdrinken. Wat moeten ze doen ? :o

guy666
5 juni 2004, 12:15
Funny one

De dikke man zelf laten beslissen. Hem zelf de keuze laten maken: zelfopoffering voor de rest of overleving.

Blad3z
5 juni 2004, 12:18
dynamiet gebruiken
1 leven opofferen voor meerdere levens

Shorty87
5 juni 2004, 12:22
dynamiet gebruiken
1 leven opofferen voor meerdere levens²

:)

J-man
5 juni 2004, 12:24
Die dikke man opblazenanders sterft iedereen uiteindelijk want ik denk nie da em daar kan gaan vissen

guy666
5 juni 2004, 12:25
dynamiet gebruiken

maar dan hebt ge wel net iemand vermoord. Daarmee dat ik zei van hem zelf de keuze te laten.

jongtan
5 juni 2004, 12:27
dikke man sterft zowiezo, tenzij hij de rest van zn leven met z'n kop tussen de rotsen kan leven van van algen en zeewier :p

guy666
5 juni 2004, 12:29
dikke man sterft zowiezo, tenzij hij de rest van zn leven met z'n kop tussen de rotsen kan leven van van algen en zeewier :p

maar dat weet ge niet zeker, wie weet komt er de volgende dag iemand voorbij gewandeld.

Iemand die bevrijd wordt kan ook evengoed de volgende dag doodgereden worden of zo
:baard:

downset818
5 juni 2004, 12:39
ik denk ni dat het antwoord zo makkelijk is als het grootste aantal levens redden, maar ik ben wel van mening dat den dikke man zichzelf zou moeten opofferen. ni omdat er meer anderen zijn, maar omdat hij hen dan van schuldgevoel zou vrijstellen, terwijl hij anders andere levens neemt om dat van zichzelf te behouden.

cram
5 juni 2004, 12:45
Dynamiet staaf in zijn gat en KABOOOEEEEMMM!!!!!!!
Of als het water te hoog is blaast de dikke man regelmatig lucht via zijn gat en de anderen gaan regelmatig met hun mond en neus tegen de dikke man zijn gat hangen om de gatlucht in te ademen.

m@rle
5 juni 2004, 12:49
diene dikke opblazen
ma ge moet dan wel zien da ge kunt schuilen vo de explosie
anders is het de moeite ook ni :)

BongZrGooD
5 juni 2004, 14:28
Wat heeft het "dikke" hier mee te maken, als hij met zijne kop vastzit?
Moet dit op één of andere manier het antwoord beinvloeden? Zo ja, zwak...
The needs of the many outweigh the needs of the few...
Je had beter diene dikke op het eiland van Logicritus gezet, was er nog een groter ethisch dillema geweest...

Groetjes,
BongZ

zaffah
5 juni 2004, 14:29
miss gewoon het gat groter maken ofzo???? en dan dikke man erdoor trekken en iedereen is vrij ....

murdoc
5 juni 2004, 14:53
Quote:
Originally Posted by jongtan
dikke man sterft zowiezo, tenzij hij de rest van zn leven met z'n kop tussen de rotsen kan leven van van algen en zeewier

maar dat weet ge niet zeker, wie weet komt er de volgende dag iemand voorbij gewandeld.

Iemand die bevrijd wordt kan ook evengoed de volgende dag doodgereden worden of zo

als de wandelaar em de volgende dag erdoor krijgt, krijgen de drenkelingen hem er ook door

kunne ze met dat dynamiet niet ergens anders een gat maken???
en hoe komt dien dude vast te zitten met zijn kop?

:doh: stom vraagstuk

IchDisputes
5 juni 2004, 14:59
Stel je nu eens voor dat er maar 1 persoon in de grot zit en dat de dikke man de weg blokkeert. Mag deze persoon zijn dynamietstaaf gebruiken om zichzelf te redden ? Of is het rechtvaardiger dat hij zichzelfs laat verdrinken ?

guy666
5 juni 2004, 15:04
Stel je nu eens voor dat er maar 1 persoon in de grot zit en dat de dikke man de weg blokkeert. Mag deze persoon zijn dynamietstaaf gebruiken om zichzelf te redden ? Of is het rechtvaardiger dat hij zichzelfs laat verdrinken ?

In dat geval is het nog makkelijker, ik blijf bij mijn antwoord.

Lemon
5 juni 2004, 15:05
Ik vraag me af hoe ze in de grot de eerste keer gekomen zijn.

Een schip zinkt, dus ze vallen int water. Om in een grot te komen zullen ze dus door ee nat moeten gaan, ook die dikke dus. Dus gat is groot genoeg voor iedereen. En dan zit die dikke plots met zen kop vast in dat gat? Is toch niet logisch :p

On topic: Het hoofd van een dikke kan nooit veel dikker zijn dan een hoofd van een minder-dikke mens. Dus ik zou proberen het hoofd van die persoon proberen los te krijgen, en daarna de dynamiet staaf gebruiken om iedereen te laten overleven :p

ps: ik denk dat de topic start naar armageddon heeft gekeken, met die scene van dat een persoon moet achterblijven voor de mensheid te redden.

TatuObsessed
5 juni 2004, 15:10
ps: ik denk dat de topic start naar armageddon heeft gekeken, met die scene van dat een persoon moet achterblijven voor de mensheid te redden.
ah rietje trekken, den dikke man kan toch nooit zien wie het langste trekt dus geef em het langste voila opgelost op een eerlijke manier :D

sneax
5 juni 2004, 15:12
Ja al die 'oplossingen' als 'die situatie kan nooit' is geen oplossing voor het vraagstuk eh. Die situatie kan wél ooit op één of andere manier gebeuren.

De oplossing is simpel:
Als ik de dikke man ben dan doe ik er alles aan zodat ze mij ni opblazen en overleef IK (hopelijk) ten koste van de rest -> me happy.

Als der nen dikke vastzit en ik heb dynamiet dan steek ik da dynamit in zijn reet en blaas hem op en ik ben vrij -> me happy.

BraveHeart
5 juni 2004, 15:13
Een aantal schipbreukelingen zijn op één of andere manier in een grot terecht gekomen. Een dikke man zit vast in de vast met zijn hoofd in een rotsopening. Binnen een paar minuten zal het hoog tij zijn, waardoor iedereen in de grot zal verdrinken/sterven, behalve de dikke man die met zijn hoofd uit de rotsopening steekt. [Maar gelukkig ... of ongelukkig heeft iemand een dynamietstaaf in zijn rugzak zitten]. Het ziet ernaar uit dat ze de dikke man nooit zullen loskrijgen of zullen kunnen ontsnappen uit de grot zonder deze dynamietstaaf te gebruiken, wat zonder enige twijfel de dikke man zal doden; maar als ze het niet doen dan zullen ze allen verdrinken. Wat moeten ze doen ? :o

hg -> het groepje
dm -> dikke man

hg* kijk daar romeinen :eek:
dm* waar
hg* voor u
dm* mag ik ze klopjes geven
hg* ja ze zijden dikke tegen u
dm* dik, dik ik ben helemaal nie dik....... PLOEP !

Volgende :scream:

Cyberkef
5 juni 2004, 15:13
Geef em ne stamp tegen zen voorhoofd, int ergste geval scheuren zen oren wat, blauwe plekken, wat bloed,...

Maar leven ze nog allemaal... :crazy:

Rare stelling :p

sneax
5 juni 2004, 15:19
Geef em ne stamp tegen zen voorhoofd, int ergste geval scheuren zen oren wat, blauwe plekken, wat bloed,...

Maar leven ze nog allemaal... :crazy:

Rare stelling :p

Dat telt niet. In het gegeven staat duidelijk dat hij vastzit en nimeer losgeraakt. Ge probeert gewoon de ethische vraag te omzeilen :p

Tis gewoon altijd hetzelfde: één iemand opofferen voor een aantal andere levens of die levens opofferen voor die één iemand.

Ik kies dan wel voor mijzelf, in welke situatie ik ook mag zitten (in de groep of het enkele leven). Als ge uw eigen opofferd kan de groep wel verder leven maar wa hebt gij der dan nog ne kloot aan?

guy666
5 juni 2004, 15:45
Het is eigenlijk een dom verhaaltje waar meerdere opties mogelijk zijn maar uiteindelijk komt het neer op de vraag:

Is het rechtvaardig om iemand te doden om zelf te overleven?

Waarschijnlijk is deze thread een gevolg van die ene GAIA.... :)

Toxic!
5 juni 2004, 15:47
sorry voor die kerel as vast zit

of die nu dik of ni is, assem in mijne weg sta issem eraan, kgaan dr ni voor verzuipe

kdenk wel da de meeste mense int echt zo reagere ze ge ga ni vrage ovvet wel ok voor hem is :applause:

Irtimid2001
5 juni 2004, 15:53
I guess they would kill the fast bastard :scream: , omdat ze gaan denken: beter 1 iemand dood, dan een paar man dood.

The Moff
5 juni 2004, 15:54
Het instinct zal ons zeggen dat we de man moeten opblazen.
De wet van de sterkste

=> als er brand uitbreekt in een disco, wil je toch ook zo snel mogelijk naar buiten. Ja gaat de gevallenen toch ook niet oprapen omdat ze verpletterd worden door de vluchtende massa?

=> dus ons eigen ik is het belangrijkste, so stick it up his ...

Phil
5 juni 2004, 16:41
ik zou hem zeker voor de keuze stellen

als het een iets of wat normale mens is en we zijn allemaal vrienden zal hij zich opofferen vermoed ik, want met dat schuldgevoel kan niemand leven.

Ik zou in ieder geval nooit die staaf in z'n achterwerk steken zonder hem zelf die keuze voor te stellen.
Want dan zou het een gewone flauwe moord zijn.
Zou ik dan weer niet met kunnen leven.

Toxic!
5 juni 2004, 16:54
ok, en die mens wilt ook blijve leve en zegt nee

stade gij dr schoon eh ast water begint te stijge :)

ge kunt het nog wa ethischer make en dr ne vriend/familielid van make. da verandert da zake. maar zone wildvreemde blazek toch op denkek :woohoo:

roltrap
5 juni 2004, 17:00
wa zou jij doen als je de dikke man was?

Toxic!
5 juni 2004, 17:02
hangt ervan af wie er benede zit zeker :) en hoeveel mss

maar ik zou zeker ni vrijwillig zegge van blaast mij maar op

kweet alleen bekan zeker dazzet zoude doen de vetzakke :) such is life

ZoidBerg
5 juni 2004, 17:05
dynamiet gebruiken

:bow:

Phil
5 juni 2004, 17:10
ok, en die mens wilt ook blijve leve en zegt nee

stade gij dr schoon eh ast water begint te stijge :)

ge kunt het nog wa ethischer make en dr ne vriend/familielid van make. da verandert da zake. maar zone wildvreemde blazek toch op denkek :woohoo:

daarom dat ik er had staan " en het een vriend is" :p

joyraider
5 juni 2004, 17:13
als ik die dikke was liet ik een dikke scheet

Pred
5 juni 2004, 20:31
of de dynamietstaaf gebruiken om allemaal een vluggere dood te sterven ipv te verdrinken ?

iedereen dood , geen schuldgevoelens ?

Skoebiedoe
5 juni 2004, 21:21
Al eens bij stilgestaan dat die grot gewoon niet kan vollopen.

Dien dikke blokkeerd gewoon de opening zodat daar gewoon geen water meer binnenkomt(toch als hem zo geklemd zit.)

joyraider
5 juni 2004, 21:22
Al eens bij stilgestaan dat die grot gewoon niet kan vollopen.

Dien dikke blokkeerd gewoon de opening zodat daar gewoon geen water meer binnenkomt(toch als hem zo geklemd zit.)

uiteindelijk gaat er toch water langs die zn reet naar binnenkomen he, als em allang dood is

The Moff
5 juni 2004, 21:25
uiteindelijk gaat er toch water langs die zn reet naar binnenkomen he, als em allang dood is

ahnee e, tzou al een skelet moeten zijn dan.

Toxic!
5 juni 2004, 23:43
kdacht da de situatie anders was

ge zit in een grot, de zee langs ene kant, een klein gatje naar het land aan de andere kant en dien dikke blokkeert de weg

dwaze discussie allesinds :doc:

tis eel simpel:

ik ken den dikke ni -> dikke dood, ikke vrij
ik kennem wel -> valt nog over te prate

NemesisBE
5 juni 2004, 23:56
eet hem op :unsure:

cram
6 juni 2004, 00:18
eet hem op :unsure:

Smakelijk

Skoebiedoe
6 juni 2004, 03:33
Als de zee aan den andere kant is kunnen ze weg en hebben ze een zekere kans dat ze het er levend vanaf brengen(als ze kunnen zwemmen tenminste). ;)

Shorty87
6 juni 2004, 09:28
Smakelijkvette derms mmmmmmmmmm :p

sneax
6 juni 2004, 12:08
bwa, zelfs als het een familielid is -> opblazen

en als ik denk dikke ben dan doe ik er alles aan dat ze mij ni opblazen zodat ik overleef en de rest sterft

liever een leven met schuldgevoelens dan geen leven

btw als ik daar zo aan denk aan diene vette pé die ontploft, gelijk jean luc deheane ofzo, stel u voor al da vet maat da plakt daar dan aan de muren al die ingewanden en dan da goor geëxplodeerd karkas dat daar halfopengereten ligt, en dan al da bloed in da water

tzou echt wel een voos zicht zijn

Naughty dog
6 juni 2004, 12:38
Het instinct zal ons zeggen dat we de man moeten opblazen.
De wet van de sterkste

=> als er brand uitbreekt in een disco, wil je toch ook zo snel mogelijk naar buiten. Ja gaat de gevallenen toch ook niet oprapen omdat ze verpletterd worden door de vluchtende massa?

=> dus ons eigen ik is het belangrijkste, so stick it up his ...

Wel als het familie/vrienden of lief is :)

Naughty dog
6 juni 2004, 12:42
En nog iets, ik zou de dikke man zelf laten beslissen.
Ik zou niet zomaar iemand doen ontploffen zuh.