PDA

Volledige versie bekijken : Nog een stelling

Disaster
3 juni 2004, 21:32
Dialect op school moet gestraft worden

is dit goed//slecht en waarom?

matydevo
3 juni 2004, 21:34
hell no.

Het schept een band, en een soort "rustige sfeer" tijdens het werken.

murdoc
3 juni 2004, 21:34

zeker niet

who needs AN anyway ?
je komt daar nergens mee
engels en frans zijn véél belangrijker imo
maar de lessen nederlands blijven belangrijk voor de geschiedenis van de taal / literatuur / ...

Shorty87
3 juni 2004, 21:35

is dit goed//slecht en waarom?slecht, ik wil nie dat de west-vlaamse taal verloren gaat

dialect is gewoon goed en je kan zo makkelijk weten vanwaar sommige mensen vandaan komen enal :)

matydevo
3 juni 2004, 21:37
Het gaat natuurlijk wel over een schoolomgeving, en wie geen goed taalgebruik heeft, komt nooit ergens binnen. Zelfs met een gigantisch diploma. AN is gewoon een beleefde manier vna praten, en vooral ook een verstaanbare manier. Als je het niet leert gebruiken, zul je het nooit kunnen...

Oblivion
3 juni 2004, 21:37
vind da het wel niet slecht is
mensen moet ook an kunnen communiceren ...

want eens je gemengd wordt komen er problemen
ik heb bv grote problemen om west vlamingen te verstaan ...

*~Lientjeuhhh~*
3 juni 2004, 21:38
zeker niet

who needs AN anyway ?
je komt daar nergens mee
engels en frans zijn véél belangrijker imo
maar de lessen nederlands blijven belangrijk voor de geschiedenis van de taal / literatuur / ... :ironic:

dialect moet niet bestraft worden, maar toch moeten de lessen nog steeds in het AN gegeven worden.

Superhandig als ge later iemand aan de telefoon krijgt die enkel West-Vlaams babbelt ofzo :ironic:

Shady
3 juni 2004, 21:38
anders opende ne poll? :ironic:

ontopic: zeker niet

Disaster
3 juni 2004, 21:39
Ja maar bij ons op school een tijd geweest van wanneer je geen AN op de binnenplaats praatte je een aanmaning kreeg van de leerkrachten.
Meestal waren het dezelfde leerkrachten die aanmaningen gaven want er waren ook leerkrachten tegen dat plan gekant.

Inspector Monkfish
3 juni 2004, 21:40
Geen goed idee, ook al spreken we geen echt dialect meer(het is in feite een tussentaal).
Maar desondanks mag zoiets niet bestraft worden. AN leer je al genoeg in de lokalen. Laat de mensen daarbuiten spreken wat ze willen. Het zorgt trouwens voor een gezellige sfeer.

Het zou erg zijn moest iedereen altijd en overal AN spreken en zeker de Hollandse variant. Ge weet wel, woorden zoals camper, caravan, tram en tank waarij de a als een è wordt uitgesproken. Verschrikkelijk gewoon!

Jezus v NASA...
3 juni 2004, 21:41
edit: as limburger praat ik nogal redelijk an dus mij maakt da nie uit

Blad3z
3 juni 2004, 21:41
ik denk dat het bestraffen hier gaat over het gebruik van dialect op de speelplaats en in de refter
voor mij hoeft dat absoluut niet bestraft worden aangezien het de leerkrachten niks aangaat wat gij tegen uw maten zit te zeggen buiten de lesuren

tijdens de lesuren is AN natuurlijk verplicht.. als ge later gaat solliciteren bij een gerespecteerd bedrijf en ge gaat naar de directie van "jow manne, alles goe", dan zal de keuze snel gemaakt zijn :)

Shorty87
3 juni 2004, 21:42
iedere west-vlaming KAN AN spreken daar ben ik van overtuigd

het gaat hier over afstraffen van dialect te praten

in uw school gaan de meeste leraars toch ook nie zeggen dat ze u nie verstaan want meestal komen ze uit dezelfde regio.

matydevo
3 juni 2004, 21:44
Dat denken we nu allemaal omdat we het zo gewoon zijn, maar als iedereen constant AN zou praten, zouden we er na een tijdje niks meer van merken. Het is een beetje te vergelijken met een uniform op school. Int begin is dat belachelijk, en de eerste dagen zul je elke dag dezelfde moppen maken over je broek met die speciale knopen of je roze hemd, maar na een week zul je het niet meer merken, en alles gaat gewoon door. Het is niet het feit dat afschrikt, maar de omschakeling.

warchicken
3 juni 2004, 21:47
slecht, maar in de lessen moet er mss toch gelet worden op het spreken van AN want anders gaat ge het nooit leren (voor in het bedrijfsleven later enz)

Lacuna
3 juni 2004, 21:47
Dialect moet niet worden verboden. Wat ze wel mogen verbieden van
mij is die smerige tussentaal. De meesten denken dat ze AN kunnen spreken
terwijl het niet meer is dan een opgepoetst dialectje.
Daarom zeg ik: dood aan tussentaal! :evil:

SilentSpring
3 juni 2004, 21:48
slecht, ik wil nie dat de west-vlaamse taal verloren gaat

dialect is gewoon goed en je kan zo makkelijk weten vanwaar sommige mensen vandaan komen enal :)
yepz, en tis vele schoner dan da ollands taalke, btw, nederlands (les) suckt, zukke bs ala poezie enal die zever. :doh:

Disaster
3 juni 2004, 21:49
yepz, en tis vele schoner dan da ollands taalke

Dat vind jij omdat je geen persoon bent die zo'n dialect praat.
Een nederlander kan net hetzelfde denken over ons :)

*~Lientjeuhhh~*
3 juni 2004, 21:50
Dat vind jij omdat je geen persoon bent die zo'n dialect praat.
Een nederlander kan net hetzelfde denken over ons :)die zeggen toch altijd over ons dat we " zo'n sappig taaltje hebben joh "

Oblivion
3 juni 2004, 21:50
yepz, en tis vele schoner dan da ollands taalke, btw, nederlands (les) suckt, zukke bs ala poezie enal die zever. :doh:

mja, vind west vlaams toch echt niet klinken
verschrikkelijk moeilijk verstaanbaar ... mja hoor het echt ni graag
geef mij maar limburgs :) kan ik uren naar luisteren (ben geen limburger... nen brabander :) )

Disaster
3 juni 2004, 21:51
die zeggen toch altijd over ons dat we " zo'n sappig taaltje hebben joh "

Er zijn altijd uitzonderingen :p

Lacuna
3 juni 2004, 21:51
Het is bewezen dat mensen die een dialect spreken beter in staat zijn
om een onderscheid te maken tussen AN en dialect en dus kunnen ze
ook beter AN spreken dan iemand die in de tussentaal is opgevoed
(zoals ik :cry: )

Inspector Monkfish
3 juni 2004, 21:53
Het is bewezen dat mensen die een dialect spreken beter in staat zijn
om een onderscheid te maken tussen AN en dialect en dus kunnen ze
ook beter AN spreken dan iemand die in de tussentaal is opgevoed
(zoals ik :cry: )

en dialectsprekers kunenn ook beter de verschillende geslachten van woorden onderscheiden.

Jimmy T. Turtle
3 juni 2004, 21:54
Kijk hé:

Een school is een plek waar men u voorbereidt op je latere carriere:
Ik vind het vrij normaal dat men de studenten verplicht om binnen de schoolmuren AN te spreken tegen de leerkrachten/docenten/directie. Je gaat later toch ook niet uw platste dialect gebruiken als je gaat solliciteren hé... ze zien u al komen.

Wij werden gestimuleerd om AN te spreken int school, maar we werden ook gestimuleerd om de streektaal te gebruiken buiten de schooluren.

marcel
3 juni 2004, 21:56
tijdens de les: ja
tijdens de pauzes: nee

marcel
3 juni 2004, 21:59
Kijk hé:

Een school is een plek waar men u voorbereidt op je latere carriere:
Ik vind het vrij normaal dat men de studenten verplicht om binnen de schoolmuren AN te spreken tegen de leerkrachten/docenten/directie. Je gaat later toch ook niet uw platste dialect gebruiken als je gaat solliciteren hé... ze zien u al komen.

ik ben ooit gaan solliciteren bij een bedrijf (voor stage) dat redelijk wa reputatie had, en den uitleg daar was ook niet bepaald AN ze, om eerlijk te zijn :D

Disaster
3 juni 2004, 22:06
alles hangt af van regio en type mensen :)

ray
3 juni 2004, 22:11

is dit goed//slecht en waarom?

Als het refereert naar de acutaliteit, dan is dit totaal verkeerd. Die directeur pleitte er gewoon voor dat er geen dialect zou worden gesproken, maar er zou niet worden gestraft...

Lacuna
4 juni 2004, 11:39
Bij ons in het middelbaar hebben ze daar nooit iets op gezegd.
De meesten bij ons spreken een tussentaal, en tja, nu mag ik daarvan
de gevolgen dragen. Gelukkig dat er nu in de 2e kan lessen mondelinge
formuleervaardigheid waren. Zo begin ik nu ook vlot AN te spreken.
Ik vind dus dat dialect moet toegestaan zijn, maar dat er ook
voldoende aandacht moet worden besteed aan het AN. Het is altijd mooi
meegenomen als je vlot AN kan spreken bij sollicitatiegesprekken.
Ik kan mij daar soms ongelooflijk aan ergeren als ik bijvoorbeeld es
zap naar een zender zoals TMF of JimTV.
De geïnterviewden spreken daar altijd een tussentaaltje.
Dat is blijkbaar steeds meer de norm geworden vandaag de dag. :(

Inch
4 juni 2004, 11:48
Neem het VRT-nieuws en je weet onmiddellijk hoe goed AN klinkt.

Persoonlijk ben ik tegen. AN mag dan wel een vereiste zijn in de beroepswereld, dialecten zijn ook een stuk cultureel erfgoed dat bewaard moet blijven. Nu niet dat ik ga vrezen dat west-vlaams direct verdwijnt, maar uiteindelijk zijn er veel typische streekwoorden die jongeren tegenwoordig niet meer kennen en dat is spijtig. Uiteindelijk verwordt een dialect een tussentaaltje.

Leerlingen moeten AN aangeleerd krijgen, maar dialecten mogen niet zomaar in het verdomhoekje worden geduwd.

Stimpy
4 juni 2004, 11:50
dialect gaat ni verlore het evolueert wel

Lacuna
4 juni 2004, 11:58
Neem het VRT-nieuws en je weet onmiddellijk hoe goed AN klinkt.

Inderdaad. Wij moesten allemaal een spraakmodel kiezen. Liefst iemand
van de VRT. AN spreken is eigenlijk moeilijker dan je zou denken.
Wij moesten bijvoorbeeld improviseren en zomaar eventjes in AN
spreken over een willekeurig onderwerp. De meesten vielen dan terug
in half dialect, half AN. Oefenen is de boodschap. :niceone:

Phil
4 juni 2004, 19:22
iedere west-vlaming KAN AN spreken
elke westvlaming denkt dat hij AN kan spreken ....

Het kunnen daarentegen ...

Zelfs al doen ze moeite, ze blijven meestal onverstaanbaar (stomme G/H)

West-vlaams is een dialect dat gerust een beetje zou mogen bijgeschaafd worden, misschien een beschaafde taal van maken ipv een onverstaanbaar gebrabbel.

Anyway, AN is best wel aangenaam, op 2 zaken na
Jij/je en de vervoegingen van zijn.

Lang leve Gij/ge en zijt/zijn/....

Moest Brabant indertijd niet spaans zijn geworden, dan had het vlaams vermoedelijk de officiële nederlandse taal geworden zijn. (dus zonder de je/jij/zijn/bent/... zaken)
Zou voor vlamingen wel iets aangenamer zijn geweest ;)
Ach, wie weet verandert het nog ooit (Wishfull thinking ;) )

Master P
4 juni 2004, 19:32
Govaerts! Vuf bladzijn straffe tegen morgenoene!

- maj allez meeshtre, kem niks gedoane

Ge het dialect geshproken, kemmet geziene!

poep
4 juni 2004, 19:34
geef mij maar limburgs :) kan ik uren naar luisteren

is meer een kwestie van moeten (indien je de volle vijf zinnen volledig gehoord wilt hebben) ;)

kil911ler
4 juni 2004, 19:36
oh, screw die G/H kunne wij toch nietn an doene é?

en kvind da het dialect op school nie gestraft moet worden, AN kunne wij, west-vlamingen, wel maar soms zullen sommige klanken dialect overkomen, maar doen we daar inspanningen voor. zelfs de leerkrachten ier praten nie 100% AN tegen ons...

en ik ken iemand die limburger is en die lacht me heel de tijd uit omda ik de G als een H uitspreek...

zelf wil ik es die goeie ouwe dialect spreke van m'n opa in der tijd want de dialect van nu is zo zus en zo... :sad:

Boris Barowski
4 juni 2004, 19:40
de lessen in het AN houden zoals nu
sommige leerkrachten nemen het daar ook niet zo nauw mee
:wink wink: vermeulen :wink wink: (enkel voor mensen van ikso :p)

misschien een initiatie in de belangrijkste dialecten inlassne op school, zou wel zeer handig kunnen zijn.

B.

Flipkikker
7 juni 2004, 18:43
kgoan jen inmakn, stuksje disaster**** :tongue: :rofl:

DawG^
7 juni 2004, 18:54
we zijn weer bezig mee de west vlamingen af te breken ze, keb enkel de 1e page gelezen en zag al een stuk of 3 afbrekingen staan over west vlamingen en hun taal. tis ni omda der nekeer ne boer op tv komt da wij daarom geen AN kunnen hé :ironic: .
ontopic: dialect moet blijven, da geeft elke streek zijn charme