PDA

Volledige versie bekijken : RSS newsfeed van site mogelijk?

_RaKKeR_
2 juni 2004, 11:31
Beste sitebuilders,

ik vroeg me af of het mogelijk zou zijn een RSS-feed te maken van de nieuwspagina van uw site? Het zou namelijk heel handig zijn om de laatste nieuwstopics te kunnen tonen in ons forum (http://mc2forum.co.nr), met natuurlijk een link naar uw pagina zodra de lezer meer details wil. Ik heb gemerkt dat RSS al op verschillende plaatsten wordt gebruikt (GamersCircle (http://www.gamerscircle.net/index.php), om maar een voorbeeld te geven). Het zou ook handig zijn om dan een link toe te voegen aan mijn RSS-reader om zo nooit de laatste nieuwtjes te missen... Moest je niet weten wat RSS juist inhoud, neem dan hier (http://www.webreference.com/authoring/languages/xml/rss/intro/) eens een kijkje. Ik hoop dat vele anderen met mij dit idee ondersteunen en mogelijk kan gemaakt worden.

Dank bij voorbaat,

RaKKeR

WHiSPy
2 juni 2004, 11:33
RSS is iets te belastend voor de database-server als ge ziet dat die 't nu al moeilijk heeft. :)

Ik vermoed dus dat het een nice-to-have gaat zijn die nooit geïmplementeerd gaat worden wegens niet-mogelijk.

DarkBone
2 juni 2004, 11:38
RSS is iets te belastend voor de database-server als ge ziet dat die 't nu al moeilijk heeft. :)

Ik vermoed dus dat het een nice-to-have gaat zijn die nooit geïmplementeerd gaat worden wegens niet-mogelijk.

Euhm, ik zie tussen het opvragen van een RSS feed weinig verschil met het opvragen van een nieuwsoverzicht op de homepage.

Met dat verschil dat het enkel in xml moet omgezet worden. Er kan trouwens gewerkt worden met een RSS feed die slechs periodiek wordt upgedate moets het uiteindelijk te belastend worden, wat ik voorlopig nog betwijfel, tenzij ge met sterke argumenten afkomt.

_RaKKeR_
2 juni 2004, 11:39
Belastend? Ik ken er niet veel van, maar ik dacht dat zo'n newsfeed maar op bepaalde tijdstippen werd aangepast. Je beslist dus zelf hoe belastend dit is voor de database. Eigenlijk is het maar een gewonen XML-pagina, die aan bepaalde regels moet voldoen, die beschikbaar wordt gesteld en af en toe eens wordt upgedate, niet? Tell me if I'm wrong, maar volgens mij is da goed te doen...

Plus, het kan het bezoekersaantal naar deze site nog vergroten...

Viperius
2 juni 2004, 11:40
RSS zou idd wel handig zijn.

Zie ook niet in dat het zo'n grote overlast zou bezorgen op de DB server. Een update van de RSS feed om de minuut zal dat grote verschil nu ook niet maken denk ik.

WHiSPy
2 juni 2004, 11:56
RSS zou idd wel handig zijn.

Zie ook niet in dat het zo'n grote overlast zou bezorgen op de DB server. Een update van de RSS feed om de minuut zal dat grote verschil nu ook niet maken denk ik.

Als ge het dan toch zou doen, neem dan maar om 't kwartier of om 't half uur. Om de minuut gaan fetchen en dan gaan wegschrijven is echt wel belastend, hoor. (het wegschrijven naar file dan vooral)

DarkBone
2 juni 2004, 11:58
Als men het al zou implementeren dan zou ik opteren voor het aanpassen van de xml-feed na het posten van een nieuwsbericht. Zo is hij telkens up to date, en ik heb nog altijd mijn vraagtekens of dat echt wel zo belastend is.

_RaKKeR_
2 juni 2004, 12:10
Als men het al zou implementeren dan zou ik opteren voor het aanpassen van de xml-feed na het posten van een nieuwsbericht. Zo is hij telkens up to date, en ik heb nog altijd mijn vraagtekens of dat echt wel zo belastend is.

Dat zou inderdaad de ideale oplossing zijn, aanpassen van het xml-bestand bij toevoegen van een newstopic. En wat de belasting betreft, er zijn toch honderden gebruikers die onrechtsstreeks de database raadplegen bij het openen van de nieuwssite per uur. Dus waarom zou die éne gebruiker (de rss-writer) daar niet bij kunnen? Als ik even goed nadenk kan het zelf de belasting op de databank verlagen. Als meerdere gebruikers de rss-feed raadplegen i.p.v. de site zelf, dan wordt de databank minder belast, niet?

Cyberkef
2 juni 2004, 12:10
Kan je zelf niet zoiets schrijven mbv de compact view van de main site?

Ik dacht dat radiance zoiets had gemaakt om in ^littledoc^ te steken op #telenet.games om de topic aan te passen aan de allerlaatste newspost.

Ne php fileke die dat inleest, verwerkt en parsed naar dat betreffende xml-formaat, een klein kluifje voor PHP writers imho ;)

_RaKKeR_
2 juni 2004, 13:05
Het zou natuurlijk mogelijk zijn om via een script (vb. php) de newssite in te lezen en dat dan te parsen naar de gewenste uitvoer (zou nog meer overhead veroorzaken voor deze site), maar das nu juist de bedoeling van RSS: Een uniform formaat vastleggen zodanig dat dit parsen zeer gemakkelijk kan uitgevoerd worden. Er bestaat zelfs (ik gebruik die al) al een mod voor phpBB (FIND = Forum Integrated News Delivery) die dit voor u doet en alles mooi als topics aan een forum toevoegt... Ik hoop dat ik de webdesigner heb overtuigd van het nut om dit alsnog te implementeren...

Hier (http://usefulinc.com/rss/rsswriter/) is o.a. een zeer handig php-script om een RSS-feed aan te maken!

Inch
2 juni 2004, 13:27
Voor nieuws is zo'n feed ideaal. Mijn ervaring is dat zo'n RSS feed voor een forum minder ideaal is. Het forum van mijn vroegere studentenclub gebruikt dat en is toch redelijk actief. Als ik dat dan extrapoleer naar de activiteit op dit forum, dan denk ik dat een feed voor dit forum géén haalbare kaart is.

Cyberkef
2 juni 2004, 13:44
Voor nieuws ga ik het es voorstellen aan webmaster, maar voor forum zeker een njet (forumserver ziet al genoeg af :p)

_RaKKeR_
2 juni 2004, 14:13
Mijn bedoeling was ook niet om dit forum hiermee te belasten, maar gelijk welk ander forum die de laatste nieuwstopics wil tonen de mogelijkheid geven dit wel te doen door bv. via de hierboven genoemde phpBB mod 'FIND' contact te maken met de RSS newsfeed en de topics op hun forum ter discussie beschikbaar maken... Het enige waar ik dus voor pleit is een rss-feed waarmee iets te doen valt die op regelmatige tijdstippen (bv. uurlijks, dagelijks, desnoods wekelijks) wordt geupdate... ( hier (http://www.gamerscircle.net/b2rss2.php) is een mooi voorbeeld)

sneax
2 juni 2004, 14:21
IMO is een RSS feed écht niet zo'n probleem. Gewoon een script dat de newsposts in een XML document steekt en dit eventueel om het uur ofzo doet (van een kleinere regelmaat zie ik het nut niet echt in). Dan moet de database één keer meer per uur gequeried worden wat zou gezien kunnen worden als één extra 'pageview' van de newspage per uur.

Geen extra database belasting dus.

Eénmaal per uur data naar een bestandje schrijven is ook niet zo 'erg' eh?!

Het enige wat er gaat ontstaan is meer bandwidth verbruik (die RSS feed wordt telkens verzonden naar wie hem opvraagt) en méér hits naar games.telenet.be

IMO - geen enkel argument tégen een RSS feed.

_RaKKeR_
2 juni 2004, 15:49
IMO - geen enkel argument tégen een RSS feed.

kzou zeggen, begin er maar aan nederige webmasters :p Als ge hulp nodig hebt, kben ook wat vertrouwd met scripting (ik volg ingenieur informatica) en sta altijd klaar om te helpen...

_RaKKeR_
5 juni 2004, 14:32
Kheb zo het gevoel dat mijn idee in de doofpot wordt gestoken :cry:

Cyberkef
5 juni 2004, 14:36
Kheb zo het gevoel dat mijn idee in de doofpot wordt gestoken :cry:
Ahnee swaar, kheb ne mail terug gekregen maar vergeten te reply'en (tis hier druk de laatste dagen, en dat in mijn blok ffs)

Het antwoord is: nee :(
De redenen: zijn er, maar ga ik hier niet aan de grote klok hangen :)

De oplossing: zelf ne parser-functie schrijven ;)

Spijtig voor de mensen die het wouden, maar de redenen hebben ook mij overtuigd (tis dus nie "zomaar")...

Case: Closed (discussieren erover zal niet overtuigen)

Sorry dat het antwoord negatief is.