PDA

Volledige versie bekijken : Liften naar Spanje

FrEdAtTaCk
1 juni 2004, 17:49
Yeets

Ik zal eens mijn verhaal doen.
Een vriend van ons heeft een huis in Spanje(Almeria). Nu zouden we daar met een hoop naartoe gaan maar we moeten wel zorgen voor eigen vervoer.
Nu hebben we al wat rondgekeken maar het goedkoopste ticket dat ik kon vinden was rond de 250-300€.
Nu zie ik dat totaal niet zitten om zoveel geld ertegenaan te gooien om daar gewoon te geraken.
Omdat ik er al een tijdje mee in mijn hoofd zat om eens al liftend een reis te maken zou ik dit willen combineren.

Ik ben een totale leek in liftende toestanden, en zeker in vreemde landen.
Daarom zou ik willen weten of er hier al iemand ervaring mee heeft?

Moet ik een maand op voorhand vertrekken :) ?
Heb ik een kogelvrije vest nodig :wtf: ?

SkullZ
1 juni 2004, 17:50
Voorstel één :
Blijf thuis
Voorstel twee :
Blijf sparen tot ge genoeg geld hebt voor vliegtuigticket , ZWERVER :p

Gamefreak
1 juni 2004, 17:50
't is misschien best dat je 2 weken op voorhand kan vertrekken denk ik.
en 't is misschien best dat je een mes ofzo meepakt, je weet maar nooit wat daar allemaal rondloopt ... :unsure:

Shady
1 juni 2004, 17:53
Nu zouden we daar met een hoop naartoe gaan maar we moeten wel zorgen voor eigen vervoer.

wa gade doen me 10 man langs nen autosnelweg gaan staan? :wtf:

ontopic : dan kunde beter me uwe "gang" wa dingens gaan verkopen of autokes wassen tot ge u geld hebt e?

Tengu
1 juni 2004, 17:53
De enige ervaring die ik heb met lifters is dat ik graag naar ze zwaai terwijl ik er voorbij rij.

Tah_b00nz0r
1 juni 2004, 17:54
kwil ni wete hoe da afloopt haha :D liften op de autostrade :wtf:

FrEdAtTaCk
1 juni 2004, 17:56
wa gade doen me 10 man langs nen autosnelweg gaan staan? :wtf:

ontopic : dan kunde beter me uwe "gang" wa dingens gaan verkopen of autokes wassen tot ge u geld hebt e?

Ge zijt nie goe zekerst, te hopen dat er nen bus passeert :lol:
Nee met 2 man zouden we da doen.

Mistabeen
1 juni 2004, 17:58
mss maar klein ideetjen he, vlieg na Spanje me Ryanair en trek dan richting die plaats waar da huis staat

tarGET ME
1 juni 2004, 18:04
of als ge graag fietst...

W3sl3y
1 juni 2004, 18:06
Ga met de bus, dan komde met 150 euro al goed toe.

Still DRO
1 juni 2004, 18:14
Huurt met die tien samen nen bus in, da zal u waarss goekoper uitkomen

marcel
1 juni 2004, 18:28
kwil ni wete hoe da afloopt haha :D liften op de autostrade :wtf:

ik weet het al: vandaag zijn 10 jongeren omgekomen op de pechstrook van de E17. Ze werden gegrepen toen ze stonden te liften.

trouwens: als ge met ne grote groep tegelijk ne lift gaat zoeken, gaat ge wel heel lang mogen wachten ze. en kogelvrij vest enzo... de wereld =/= GTA he :ironic:

ZiMoNe
1 juni 2004, 18:29
Liften langs de kant van zo een of andere lange baan in Frankrijk zou ik toch nie doen hoor! Met de fiets idd... is goed voor conditie en de beenspieren! Ik ken iemand die het ook gedaan heeft en die is terug gekomen met kuiten van nen wielrenner :D (ik heb da al :p ) Maar ik denk dat je zo'n fietstocht niet mag onderschatten, wss meer dan 1000km...Mocht je met de fiets gaan :D maak dan een avontuur van :D

Gtz

FrEdAtTaCk
1 juni 2004, 18:31
ik weet het al: vandaag zijn 10 jongeren omgekomen op de pechstrook van de E17. Ze werden gegrepen toen ze stonden te liften.

trouwens: als ge met ne grote groep tegelijk ne lift gaat zoeken, gaat ge wel heel lang mogen wachten ze. en kogelvrij vest enzo... de wereld =/= GTA he :ironic:

Moest je eens de volledige thread willen lezen, tons zoude inzien dak ook wel zo slim ben als hij :niceone:

Pee
1 juni 2004, 18:32
Als ik, om de een of andere freaky reden in Spanje moet zijn, en ik kom je tegen, neem ik je mee (max 3 man, wel)
Lifters neem ik altijd mee. Als je zelf ooit gelift heb, zal je wel begrijpen waarom. En dan heb ik alleen nog maar in't binnenland gelift. (jammergenoeg)

Daarbij, die van Peking Express en De Poolreizigers hebben het toch ook overleefd? Waar die zaten was't toch nét iets gevaarlijker dan in Frankrijk en Spanje, hoor.

^^VooDoo^^
1 juni 2004, 18:35
Natuurlijk liften ze die, as mense een ganse camera crew zien neme ze iedereen mee.
Nuja ik heb al paar keer gelift van keerbergen naar mechelen, en dat was al pokke moeilijk. :/

Pee
1 juni 2004, 18:37
De Poolreizigers hadden geen cameracrew bij. En die zijn door heel Zuid-Amerika gegaan (behalve Columbia, daar vonden ze 't iets te gevaarlijk. Dus hebben ze maar een cruiseschip naar de Verenigde Staten genomen :))

El Di@bLo
1 juni 2004, 18:38
Pakt uwen velo en ga naar de belgsiche kust.
:cool: Dan kunde met een grote bende gaan

FrEdAtTaCk
1 juni 2004, 18:39
Als ik, om de een of andere freaky reden in Spanje moet zijn, en ik kom je tegen, neem ik je mee (max 3 man, wel)
Lifters neem ik altijd mee. Als je zelf ooit gelift heb, zal je wel begrijpen waarom. En dan heb ik alleen nog maar in't binnenland gelift. (jammergenoeg)

Daarbij, die van Peking Express en De Poolreizigers hebben het toch ook overleefd? Waar die zaten was't toch nét iets gevaarlijker dan in Frankrijk en Spanje, hoor.

Zoals die mannen van Peking Express en De Poolreizigers, die hebben iets meegemaakt dat ze nooit van hun leven zullen vergeten maar het was daar inderdaad iets gevaarlijker.
Naar het schijnt is het in Spanje ook niet betrouwbaar, maarja waar wel.

zaffah
1 juni 2004, 18:41
gouden tip eh :)
ga naar zo'n snelcursus spaans ofzo en leert daar belangrijkste stuff, en ga bij iemand da goe spaans kan, en maak daar steekkaartjes enz, bv: zoekt lieft naar ...

xony
lijkt me cool om te liften

moet ik ook eens proberen ma kvrees da ge ni ver gaat geraken en maak er een wedstrijd van

spain express :rofl:

^^VooDoo^^
De Poolreizigers hadden geen cameracrew bij. En die zijn door heel Zuid-Amerika gegaan (behalve Columbia, daar vonden ze 't iets te gevaarlijk. Dus hebben ze maar een cruiseschip naar de Verenigde Staten genomen :))

Poolreizigers idd niet. Maar die peking express wel.
Mja probeer mss te liften naar frankrijk, en vandaar luchthaven ( komt wel goekoper uit zeker ? )

RoXoR
1 juni 2004, 19:05
Ga te voet, tis even ver :p

of kunt ge nie met den auto gaan? heeft er niemand van ulle een rijbewijs?
da zal goedkoper zijn dan een bus of trein en ge kunt de kosten van de benzine delen :niceone:

Grtz RoXoR

2 many soldiers
1 juni 2004, 19:18
huurt een minibusje af. dA's vele cooler ze :niceone:

-I-
1 juni 2004, 19:20
De enige ervaring die ik heb met lifters is dat ik graag naar ze zwaai terwijl ik er voorbij rij. :lol: echt iets voor u he :lol:

GADGET
1 juni 2004, 19:21
ne last minute met ryan air zal u echt wel geen 300€ kosten...

100€ mssch

TiBasco
1 juni 2004, 19:32
De enige ervaring die ik heb met lifters is dat ik graag naar ze zwaai terwijl ik er voorbij rij.Proficiat...verbaast me niks van rechtse gastjes gelijk gij.
Soit; ik lift constant. Op zich valt da goe mee. Wel op letten dat ge een woordje frans en spaans spreekt. Enneuh; max met 2 man liften, anders ga je echt wel minder snel aan een lift geraken.
Ik ga trouwens volgende zomer samen met 5 vrienden liften naar Spanje. We zouden ons opsplitsen in 3 groepjes van 2, en spreken hier en daar op een kampeerplaats ofzo af. Soit; we gaan dat nog uitwerken.
Btw: vriend van me is deze zomer naar Italie gelift vanuit Leuven, dus da valt goed mee.

Still DRO
1 juni 2004, 19:32

100€ mssch
Ryanair doet dit zelf veeeeel goekoper

*~Lientjeuhhh~*
1 juni 2004, 19:57
bus van EUROLINES

zijn zo 2 jaar terug ook naar Spanje gegaan en was nog vrij goeiekoop

Trip
1 juni 2004, 20:18
kzout ni aanraden om nr spanje te liften , ge zijt schijtelang onderweg en ge moogt dan ook nog onderweg slapen en eten wat ook niet gratis is ...

vlieg met ryanair ? ben vorig jaar nr italie gevloge voor 60euro ofzo , voor spanje zal da wel ni zo veel meer zijn .

Tah_b00nz0r
1 juni 2004, 20:52
en al degene die denke da almeria 1000km is hebben et er vree wijd langs :D das rond de 2000km want das dus GANS onderaan spanje ma echt helemaal onderaan eh!

das mss ma 200km van gibraltar af

Feignasse
1 juni 2004, 22:03
Proficiat...verbaast me niks van rechtse gastjes gelijk gij.

:ironic: Wa heeft da nu weer te zien me 'rechts' zijn. Niet iedereen is zo dom om eender welke lunatic in zijn wagen te laten. Wie wil reizen moet maar dokken vind ik.

marcel
1 juni 2004, 22:12
inderdaad. liften is een uitvindsel van de communisten die vinden dat alles gratis moet zijn.

;)

FrEdAtTaCk
1 juni 2004, 22:27
Ga te voet, tis even ver :p

of kunt ge nie met den auto gaan? heeft er niemand van ulle een rijbewijs?
da zal goedkoper zijn dan een bus of trein en ge kunt de kosten van de benzine delen :niceone:

Grtz RoXoR

Khad dat ook al gedacht maar tschijnt dat ik aan naft en aan tol aan ongeveer evenveel ga liggen. Dus tis dan ook de moeite niet e.

w00tw00t
1 juni 2004, 22:27
inderdaad. liften is een uitvindsel van de communisten die vinden dat alles gratis moet zijn.

;)

you don't know shit about this boy lol :d

FrEdAtTaCk
1 juni 2004, 22:29

100€ mssch

Ja mocht ik een ticket vinden van 100€ dan ben ik weg met de vleugeltjes :p

dee
2 juni 2004, 12:56
Alleen al van hier tot Benidorm is het 2000km.
Als dat echt vanonder ligt moogde nog meer verwachten.

Pak de bus gelijk de meeste? (Lauwers ofzo)

Edit: ik zou die autoweg tol zeker niet onderschatten.

GhO$T
2 juni 2004, 16:46
Khad dat ook al gedacht maar tschijnt dat ik aan naft en aan tol aan ongeveer evenveel ga liggen. Dus tis dan ook de moeite niet e.
kruip met 10 in die auto en pak de kleine wegjes zonder tol, de kosten/10man kunnen nooit zo hoog oplopen :D

liften zou ik niet aan beginnen, mss op zich wel te doen, maar wanneer ga je er raken om te beginnen; en dan nog terug enzo lijkt me een heel gesukkel voor dat beetje vakantie, tenzij je 3 maanden vakantie hebt en toch niekske ander te doen ofzo :p

ik zou toch maar es uitkijken voor een cheapo vlucht dan :p

Pee
2 juni 2004, 16:57
Boh, de snelheid van liften moet ge, denk ik, niet onderschatten, hoor.
Ben ooit eens op een halve dag (uurke of 3, 4) 30 km verder geraakt, en dat was allemaal op kleine wegskes, als ge een keer op de autosnelweg zit, haalt ge al veel rapper grote afstanden (zoals dien djémbespeler die ik van Paal tot het station van Hasselt heb meegenomen, 25 km tegen 120/h)

Slaapplaats zoeken kan niet veel problemen geven, met de KSJ doe ze elk jaar een wandeltocht waar meer dan 100 jongeren in 1 dorp neerstrijken en een slaapplaats moeten zoeken bij mensen thuis, jeugdlokalen, buurthuizen,... (en dit dan 3 dagen na elkaar) Best, denk ik, dat ge in kleine dorpen gaat slapen en niet in steden.

Volgens mij is het goed te doen op minder dan 2 weken.

Asserti
2 juni 2004, 17:56
in frankrijk liften zou geen prob mogen zijn aangezien ge waarschijnlijk zelf al frans spreekt. Als ge met 2 zijt verlaagt het kans op een risico ook al een groot stuk + ge hebt waarschijnlijk ne gsm mee. Dan zie ik de kans dat u iets overkomt wel heeeel klein.

voor spanje zoude beter zien da ge al wat spaans kent

niet vergeten, kartonnen bordjes en nen alcoholstift. er gaan meer mensen u willen meepakken als ze al weten waarnaar ge naartoe gaat

good luck :niceone:

(ge kunt natuurlijk ook altijd ne phaser meepakken ;) )

oxbow
2 juni 2004, 19:12
ik heb zo'n reis naar spanje is willen doen me de brommer,

voor 100€ aan naft zedde er al :) leent ne brommer en sjeze eh

retspan
2 juni 2004, 21:25
Met Transavia (www.transavia.com)

Van Schiphol (trein onder de 26jr: € 34 van Antwerpen) directe vlucht naar Almeria voor € 99 pp (each way), vliegen ook van Maastricht naar Malaga (Hasselt/Luik en je bent er praktisch).

...is het beste wat ik vinden kon

Afhankelijk van je precieze omstandigheden kan je eurolines.be, (oncomfortabel), airberlin.com, easyjet.com, ryanair.com (momenteel special promo's) of Transavia's eigen budget outfit, www.basiqair.com (vliegen ook van Rotterdam) er ook nog eens op naslaan. Liften zou ik over die afstand ZEKER niet doen, ik weet een klein beetje waar ik over spreek :crazy:

Hanterzon
2 juni 2004, 22:53
www.eurolines.be als het al gepost is, so be it... thread is net iets te saai om door te lezen

-=DT=- CyBeRFoX
2 juni 2004, 22:59
geen ervaring hiermee ofzo, maar mss is de trein ook een optie?

Pee
2 juni 2004, 23:18
2000 km met de bus, ge moogt het hebben. Dan is wandelen nog interessanter.
(en Eurolines staat nu niet direct bekend om zijn hoge kwaliteit, hé. Fin, m'n ouders zijn met EL eens naar Praag geweest, en ze zouden het NOOIT meer doen met de bus.)

Retspan: zelf al gedaan (geprobeerd?) ofzo?

Master P
2 juni 2004, 23:26
'k Heb het vorig jaar met den auto gedaan, als ge met 3 of meer zijt, is dat de goedkoopste oplossing denk ik.. als ge moogt rijden en nen auto hebt.. met airconditioning.

Melancholy
3 juni 2004, 03:00
2000 km met de bus, ge moogt het hebben. Dan is wandelen nog interessanter.
(en Eurolines staat nu niet direct bekend om zijn hoge kwaliteit, hé. Fin, m'n ouders zijn met EL eens naar Praag geweest, en ze zouden het NOOIT meer doen met de bus.)

Retspan: zelf al gedaan (geprobeerd?) ofzo?

Ik ben ook al met EL naar Praag gereden. Ik moet zeggen die bussen hadden een eigenaardig geurtje.

Btw als ge zoals ik 2 meter zijt, kruip dan nie in een Eurolines Bus voor 2000 km of ge moogt de hele vakantie recuperen :p

Greetz

CIS
3 juni 2004, 03:21
als ge met 8 zijt kunde zon 7+1 buske huren, moogt ge nog met een gewoon autorijbewijs rijden en 7 pasagiers vervoeren.

gaat u toch geen 8*300 = 2400 eur kosten voor een week of 2 denk ik ze.

lijkt mij de beste oplossing.

ma of ge 2000km (of hoever ist?) met 8 in een buske wilt zitten is natuurlijk nog maar de vraag.

met zon 7+1 buske naar frankrijk ma wel ma met 4 man was zaaaaaaalig.

sennne
3 juni 2004, 12:52
schrijf je in op www.taxistop.be

dan spreek je je lift op voorhand af en betaal je 1 BEF per km ofzo

[F6]BetaV1.25
3 juni 2004, 13:02
liften opzich is wel avontuurlijk natuurlijk maar ik denk niet dat het uw kosten erg gaat drukken. Ge moet rekenen dat je een paar dagen onderweg bent en zult moeten eten/slapen/drinken. Voordat geld heb je een bus ticket en of bijna een trein/vliegtuig ticket.

Als het natuurlijk voor het avontuur is zou ik zit zeggen vertrek een week vroeger en gogogo

RaDiCaLSoLuTiOn
3 juni 2004, 15:23
Liften is het plezantste datter is ge moet gewoon zien da ge ne vlotte babbel hed zodat ge de mensen kunt bezig houden. Want de meeste mensen die u meepakken hebben ooit zelf gelift of zitten toch maar alleen in de auto.

Wees niet brutaal en vraag gerust over de streek enzo de mensen zijn dan aan de klap en brengen u zelfs verder dan ge moet zijn.

Ga ook op een plaats staan liften waar de autos genoeg plaats hebben voor uit te wijken als het voor hen te gevaarlijk is rijden ze door.

Ga een beetje gemotiveerd staan de eerste indruk is de enigste die ze krijgen!

Het bordje met de bestemming is een heel goed ding de mensen kunnen dat direct thuisbrengen.

Probeer met twee of maximaal drie man te liften.

Vermijd het liften op een autostrade want zo zijn we ooit afgezet op een knooppunt in gent op de autosnelweg naar gent en toen konden we niet voor of achteruit want we zaten tussen twee uitritten.

En probeer op voorhand al eens te liften het is een plezante bezigheid en ge ziet nog is iets en ge leert nieuwe mensen kennen want door den band genomen zijn al die mensen wel redelijk interresant.

Enkele voorbeelden:
Vorig jaar van gent naar de panne gelift in een klein drie uur waarna we daar gegeten hebben en verder gelift zijn naar ieper, poperinge en zelfs naar haringe een piepklein dorp bestaande uit 10 huizen (kamp van de chiro)
Dit hebben we ongeveer gedaan in een lift of tien.

Dan de volgende dag hebben we vanuit poperinge naar de autostrade gilift en zijn we zo verder geraakt over kortrijk terug richting brussel. We hebben heel brussel rondgelift tot we in het midden van Brussel zaten (Anderlecht) Daar vonden we het een beetje te riskant en zijn we met de trein naar huis gespoord. Ik moet wel zeggen dat dit een van de beste trips ooit was.

Ik ben ook al eens met eens van brugge naar Oevel gelift (deelgemeente van westerlo, dicht bij geel en turnhout) we zijn door een jonge zeer vriendelijke persoon afgezet in brussel zo goed als onder het atomium waar eigenlijk geen verkeer is en toch zijn we daar op een kwartiertje wederom opgepikt om een afrit verder al terug te stoppen. Dan hebben we nog enkele lifts gehad die ons tot in antwerpen hebben gebracht en waarna we door een oudje zijn meegenomen op de baan rond antwerpen om dan in wijnegem de lift naar huis te krijgen.

En Btw zelfs snacht ben ik al ettelijke keren meegenomen ( 2 a 3 uur in de nacht)

En nog een gouden tip: Mss is er een transport firma in de buurt die internationaal rijd en die mss die richting uitrijd.. Ga het eens vragen je weet het nooit.

Grtz en veel geluk ermee ik vertrek na de exames ook nog wel eens op zulk een trip mss kom ik je wel tegen

RaDiCaLSoLuTiOn
3 juni 2004, 15:26
miljaar men uitleg was langer dan verw8 :cool:

Trip
3 juni 2004, 16:09
liften is ook nog handig als ge terugkomt van den uitgang , meestal kunde dan me manne meerije die ook juust van 't een of 't ander terugkomen en levert nog zalige gesprekken op ;)

voor de rest ja , als ge in de jeugdbeweging zit zijdeverplicht van te liften want te voet geraakt ge der ni ze :)

King_Albert
3 juni 2004, 23:54
Heb ene keer naar het zuiden van spanje gelift en terug , ene keer naar het noorden van spanje, en ene keer naar het zuiden van frankrijk (wel al een paar jaar geleden)

Het is te doen, maar kan wreed frustrerend zijn.
In belgie liften is super gemakkelijk, maar Frankrijk, daar neemt bijna niemand u mee. Nen tip: maximum met twee en liefst samen met een vrouw, gaan die autos veel sneller stoppen. Twee gasten: en ge kunt soms uren ergens vaststaan.

Is wel fun, ge komt veel mensen tegen, en meestal die van de 'specialere soort'. Soms ook minder leuk: ben ene keer met nen belg meegereden in Spanje en die gast dacht dat hem michael schumacher was - die reed tegen 160 op kleine baantjes, ik dacht dat mijn laatste uur geslagen was

ruttennicky
4 juni 2004, 00:02
Voorstel één :
Blijf thuis
Voorstel twee :
Blijf sparen tot ge genoeg geld hebt voor vliegtuigticket , ZWERVER :p

LOOOOOOOOOOOOOOOOOOL :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

DeMoN
4 juni 2004, 01:58
't is misschien best dat je 2 weken op voorhand kan vertrekken denk ik.
en 't is misschien best dat je een mes ofzo meepakt, je weet maar nooit wat daar allemaal rondloopt ... :unsure:
ik loop in borgerhout al nooit rond zonder mes, wa zou da dan in't buitenland zijn :D

RaDiCaLSoLuTiOn
4 juni 2004, 12:52
Zonder broek?

Devestator
4 juni 2004, 18:49
Ik ga niet alle drie de paginas lezen, dus kan zijn dak dingen ga schreven die er al in staan :)

1) maak bordjes met daarop de naam van de stad waar ge naartoe wilt Bv. Parijs (ik zou alleszins ni over parijs gaan, zeeer moeilijk om door te liften, ma tis maar een voorbeeld ^^)
2) reis in groepjes van 2, want 3 is te veel, zeker met bagage
3) probeer van tankstation naar tankstation te liften, deze staan vaak op de kaart en kan je dus makkelijk aan chauffeurs tonen. Op deze manier krijg je makkelijker een lift vast, want voor een oprit stoppen ze niet zo makkelijk. Je vraagt dan gewoon aan de verschillende trucks waar ze naartoe gaan.
4) Zorgt da ze gezicht kunnen zien, dus laat er geen haar in hangen of zet gene bril op
5) leer spaans, de helft van de spanjaarden kan frans noch engels.
6) zorgt da ge zeker ni meer als 15 kilo bagage hebt, kheb et ooit met 22 gedaan, en is echt zwaar
7) als ge in spanje een taxi pakt, vraag eerst de prijs, stap dan in, vraag hun ook de teller aan te zetten (als ze het ni doen)
8) in spanje zijn de mensen wel vriendelijker, daar krijgde makkelijker ne lift
9) let HEEL goed op je bagage en zakken, stap niet meteen met twee uit, zorg dat ene blijft zitten terwijl de ander naar de koffer loopt en die open doet als je bagage erin steekt. 99% zijn toffe mensen, maar er zijn net als overal louchere types.
10)...

greetzz

Dev