PDA

Volledige versie bekijken : communiefeesten (wat vind je ervan)

>P>Barney
26 mei 2004, 21:01
Ik vind dat dus de grootste b*llsh*t die der is.
Vorige week naar een eerste communie geweest van een kozijn.
Awel hoe dat ze die mannen gebrainwashed hebben amai mijnen frak se.

Die hadden daar ballonen met Hoera voor jezus alhier en hoera voor jezus aldaar. Ik vind het erg dat je je kind zoiets aandoet. Tuurlijk voor die mannekes is het fijn, al die aandacht en kadootjes.
Maar als je goed kijkt, is het allemaal dikken b*llsh*t. Ik heb ook mijn eerste communie gedaan omdat ik moest en ik heb mij ook zo belachelijk gemaakt (ik besefte het toen wel niet).

Het probleem is dat alles gebeurd in de school. Tuurlijk als den enen zijn communie doet wil de andere dat ook en zo is het heel de klas. Als ge uw kinderen wil een communie geven, al goed en wel maar doe dat dan appart en laat ze niet voor zottekes aap optreden in de kerk. :naughty: :naughty:

PS: deze reply staat al in the thread trouwen maar ik vond het interessant om er een nieuwe thread voor te openen

RaZoR^911
26 mei 2004, 21:04

Die hadden daar ballonen met Hoera voor jezus alhier en hoera voor jezus aldaar. Ik vind het erg dat je je kind zoiets aandoet. Tuurlijk voor die mannekes is het fijn, al die aandacht en kadootjes.
Maar als je goed kijkt, is het allemaal dikken b*llsh*t. Ik heb ook mijn eerste communie gedaan omdat ik moest en ik heb mij ook zo belachelijk gemaakt (ik besefte het toen wel niet).

Het probleem is dat alles gebeurd in de school. Tuurlijk als den enen zijn communie doet wil de andere dat ook en zo is het heel de klas. Als ge uw kinderen wil een communie geven, al goed en wel maar doe dat dan appart en laat ze niet voor zottekes aap optreden in de kerk. :naughty: :naughty:

PS: deze reply staat al in the thread trouwen maar ik vond het interessant om er een nieuwe thread voor te openen

ik vind dat slaapwekkend, kvond het alleen tof als ik men communie moest doen :D lekker veel geld en cadeaus, maar nu ebk da nie meer en ben ik verbitterd.

:unsure:

ByT3 Me
26 mei 2004, 21:06
tja als ik ene kleine moest hebben (heel onwaarschijnlijk) dan zou ik die noch laten dopen, noch zen communie laten doen.
da's nog imo iets voor mensen van den ouwe stempel.
imo mogen ze ook die katholieke feestdagen/verlofdagen afschafen, dan kan ik die tenminste opnemen wanneer ni iedereen aan't strand zit of op't terras.

TiBasco
26 mei 2004, 21:07
Ik ben niet gedoopt, en bijgevolg nooit mijn communie afgelegd.
Ps: Ik vind da ook bullshit. Maar ja...

kil911ler
26 mei 2004, 21:09
Long live het protestantisme! :applause:

PinO
26 mei 2004, 21:12
gratis drank :woohoo:

CFK
26 mei 2004, 21:18
mja ik heb ook mijn communie gedaan maar heb echt een grote hekel aan de kerk en alles dat daar mee te maken heeft...
'k word nijdig als ik iemand "godsdienstig" hoor babbelen etc
mja, later ga'k nooit trouwen. mijn kinderen zullen ook nooit gedoopt worden of hun communie doen.

PolletPoulet
26 mei 2004, 21:22
Waarom is iedereen er toch tegen?
Ik laat men kind later dopen, en zijn comunie doen pff, het is zo de gewoonte ... En ik heb er geen traumas aan over gehouden hoor.

Buiten een dikke cent op men bankrekening

SilentSpring
26 mei 2004, 21:27
ier is da gelukkig voorbij alleen nog plechtig communiekes enzo mo das vo bine ne jaar of 2-3. in den tijd da ik da gedaan en was da goe vo hosties te moge fretten en kadokes mo den rest...
christus mn reet. anyway, kunne ze soms geen uurke godsdienst afschaffen van 2u in de week suckt, dan zijk den dinsdag om 4u buiten schole in plekke van 5u

TiBasco
26 mei 2004, 21:28
Ach ja, mensen moeten toch hun tradities kunnen blijven uitoefenen.
Als stront eten een traditie is; zou jij het dan ook doen?

Seminarian
26 mei 2004, 21:31
gratis drank :woohoo:
free booz + food..

--> ik ga nog graag naar familiefeesten.. ;)

Wafel
26 mei 2004, 21:35
Laat ze doen eh, en zit ni te zeggen da Jezus hier en daar bullshit is, respecteer tenminste t geloof van iemand anders, ge loopt hier tenslotte nog rond in een maatschappij die zodanig beinvloed is doort christendom.

En ja, srr, as ge al kwaad wordt als iemand gelovig praat, dan zou iemand die gelovig is ook razend moeten worden als er iemand over het atheisme bezig is, terwijl da da constant gebeurd tegenwoordig.

Wa is da hier me onverdraagzaamheid, ge wordt ook ni verplicht van uw communie te doen eh. Zelfs als et kind gedwonge wordt door de ouders is da omda ze die een christelijke opvoeding willen geven, wa hun volste recht is.

*~Lientjeuhhh~*
26 mei 2004, 21:36
saai om hene te gaan

mijn buurjongetje hier heeft da goe opgelost. Klein feestje voor familie en buren, simpel buffet.

en ipv een groot feest wou hij liever is den Eiffeltoren zien :D

Interficio
26 mei 2004, 21:38
Voor mij moet dat niet speciaal, maar als mijn vrouw of mijn moeder liever heeft dat hij wordt gedoopt en zijn communie doet, waarom niet?

Ge doet er toch niemand kwaad mee.

>P>Barney
26 mei 2004, 21:41
Laat ze doen eh, en zit ni te zeggen da Jezus hier en daar bullshit is, respecteer tenminste t geloof van iemand anders, ge loopt hier tenslotte nog rond in een maatschappij die zodanig beinvloed is doort christendom.

En ja, srr, as ge al kwaad wordt als iemand gelovig praat, dan zou iemand die gelovig is ook razend moeten worden als er iemand over het atheisme bezig is, terwijl da da constant gebeurd tegenwoordig.

Wa is da hier me onverdraagzaamheid, ge wordt ook ni verplicht van uw communie te doen eh. Zelfs als et kind gedwonge wordt door de ouders is da omda ze die een christelijke opvoeding willen geven, wa hun volste recht is.

Ik respecteer da geloof en als ze willen doen, dat ze maar doen MAAR moeten de ouders ook nie wa respect hebben voor hun kinderen en als ze oud genoeg zijn, ze zelf laten beslissen of ze dat willen of niet.

[Jup]war-ass
26 mei 2004, 22:24
geen kwaad?
iedere week naar de kerk
:p, pure traumas :)

nee, mijne kinders zullen da moeten doen (ni dak echt kidners wil, mor ge weet nooit dat da veranderd)
nuja, mijn ouders hebben mij ook maar laten dopen omdat hun ouders nog in God en aanverwanten geloven
dusja, dat ze eens stoppen met katholieke scholen en daar die kinders al te laten geloven in Jezus en dan later beginnen met er zijn ook dingen die Jezus tegenspreken. Das zo van, we laten ze er in geloven en dan geven we ze alle info. en da verdragek ni aan de kerk en die katholieke scholen. Alleja, ge maakt die manneks bang dat als ze slecht zijn en ni in God geloven dat ge naar de hel gaat. Maar later kot ge te weten dat God misschien int totaal ni bestaat. Maar tch zitte met da idee in u achterhoofd omdat ge daar als kind aan gewoon waard. En da ni kunt laten vallen zoals vele andere traumas (lijk bang van honden ofzo uit kindertijd, allé stomme vergelijking)

das natuurlijk mijne mening maar

Slayerbe
26 mei 2004, 22:33
klaat mijn kinderen ook ni dopen en al diene bazaar ze
en da komt allemaal door een dikke bitch dak had voor godsdienst int lager

en als ze dan perce gedoopt willen worden en shit kunnen ze dat later nog altijd zelf doen simple as that :niceone:

Time
26 mei 2004, 22:36
communiefeest is gewoon buffet waar de gelukigge overlade wordt met geld en cadeaus, als mijn vrouw et ook ni kan schele dope wij die nie, doetem ook zen communie nie mor doen we wel da feest, mene kleine wordt nie gebrainwasht met diene religieuze crap en em eeft zen cadeaukes :sleep:

een kind dda op cathese moet is toch et belchelijkste wa er is imo^^

platzak
26 mei 2004, 22:39

gaat het nu over da feest of over de communie zelf :p
communiefeesten zijn soms wel leuk en ge krijgt er soms hééél goei eten.....zoals mijn neefke zei toen dat hem zijn eerste communie deed "die kroketten en dieje videe da's heel goe, ma da jezuke hoeft d'er voor mij nie bij" wijze jongen dat hem is....

simpele duif
26 mei 2004, 22:45
jezus stinkt

volgens mij zou het beter zijn als men geen godsdienst geeft aan kinderen onder de 16 jaar.
het wordt hen gewoonweg opgedrongen.
ze zouden beter wachten totdat ze zelf kunnen kiezen :ironic:

Time
26 mei 2004, 22:51
jezus stinkt

volgens mij zou het beter zijn als men geen godsdienst geeft aan kinderen onder de 16 jaar.
het wordt hen gewoonweg opgedrongen.
ze zouden beter wachten totdat ze zelf kunnen kiezen :ironic:

das er nu ook wel over :p , ze moge godsdienst geve, ma ze moete nie afkome met hun geschiedenis van de joden en de romeinen, das pas pure crap. in al men jare middelbaar hebben wij welgeteld 3-4 weken in totaal aan andere religies besteed, da vindek pas schandalig

simpele duif
26 mei 2004, 22:54
tbeste is gewoon om in de godsdienstlessen te praten over gewone dingen die nix te maken hebben met 1 of andere godsdienst (bvb relaties en keuzes maken)

Pee
26 mei 2004, 23:00
1ste communie was ik te klein om er iets over te denken, maar de cadeautjes waren fijn (alhoewel ik geen flauw idee meer heb wat ik allemaal heb gekregen, ik denk een radio die nu op de badkaler staat)
2de communie was retefijn. Elke week naar de kerk, moeite om onze lach in te houden, op weekend met de bende (eerste keer met iemand anders dan mijn pa gedanst (en 't was nog een meisje ook!)) En dan het hoogtepunt: veel geld voor een nieuwe fiets (waarmee ik nu nog rij)

Feesten zijn hier zowat de enige momenten dat ik mijn familie zie (Pasen, Kerstmis, nieuwjaar, communies...) en is dus wel plezant altijd. Alleen jammer dat nu mijn nichtje een dezer jaren haar plechtige communie doet, en dan is't gedaan tot aan de trouwfeesten (waarvan er al een achter de rug is)

Zou ik stront eten moest het traditie zijn? Waarschijnlijk wel. Er is zoiets als de traditie van de "black eyed peas", naar't schijnt is dat ook niet te vreten, maar veel mensen doen het toch maar.

ByT3 Me
26 mei 2004, 23:15

sorry maar ik vind dus niet dat ouders het recht hebben een kind een geloof op te dringen.
ok mijn hebben me ook gedoopt en menne communie laten doen, maar ze hebben altijd gezegt ; dat ik er vrij in mag zijn hoe ik er over denk. en nu ik er totaal ni meer in geloof nemen ze mij dat absoluut niet kwalijk, want ze zijn er trouwens ook niet echt meer voor te vinden.

ik weet nog dat men bomma zei, dat ze ooit na haar zevende bevalling naar Mr. Pastoor was gegaan om te zeggen dat het genoeg was geweest, en dat Mr Pastoor lastig werd omdat ze dat zei, en ze dus een half jaar uit de kerkgemeenschap verbannen werd.

PolletPoulet
26 mei 2004, 23:16
1ste communie was ik te klein om er iets over te denken, maar de cadeautjes waren fijn (alhoewel ik geen flauw idee meer heb wat ik allemaal heb gekregen, ik denk een radio die nu op de badkaler staat)
2de communie was retefijn. Elke week naar de kerk, moeite om onze lach in te houden, op weekend met de bende (eerste keer met iemand anders dan mijn pa gedanst (en 't was nog een meisje ook!)) En dan het hoogtepunt: veel geld voor een nieuwe fiets (waarmee ik nu nog rij)

Feesten zijn hier zowat de enige momenten dat ik mijn familie zie (Pasen, Kerstmis, nieuwjaar, communies...) en is dus wel plezant altijd. Alleen jammer dat nu mijn nichtje een dezer jaren haar plechtige communie doet, en dan is't gedaan tot aan de trouwfeesten (waarvan er al een achter de rug is)

Zou ik stront eten moest het traditie zijn? Waarschijnlijk wel. Er is zoiets als de traditie van de "black eyed peas", naar't schijnt is dat ook niet te vreten, maar veel mensen doen het toch maar.

:niceone: Kon het niet beter zeggen

Inch
27 mei 2004, 00:08
Welja, communiefeesten kennen ook een lange voorgeschiedenis en zijn ook niet zomaar ontstaan. Vergelijk het met die inwijdingsrituelen van de wilden in het amazonewoud. Da's dan zo'n beetje als "vanaf nu zijt ge geen klein kind nie meer" Okee, ben wel effe ongenuanceerd maar in se komt het daar eigenlijk op neer. Na uw plechtige communie wordt ge door de Kerk als een volwaardig lid beschouwd.

Natuurlijk, en daar valt heel wat over te zeggen, is er hier sprake van een geloofsovertuiging die u al vanaf uw geboorte werd opgelegd zonder dat ge daar ook maar iets zelf in te kiezen hebt. Wanneer je dan eenmaal zelf kunt kiezen, tjah, dan is het 'kwaad al geschied' zullen we maar zeggen.

Daarom vind ik het ook maar logisch dat je op school een algemene godsdienstleer krijgt en je op je 15 of zo kan kiezen voor een bepaalde geloofsovertuiging. Jammer genoeg is het katholieke onderwijsnet hier in Vlaanderen gigantisch sterk, een overblijfsel van toen de Kerk nog een machtig instituut was, en daar wordt uiteraard nauwelijkse over andere overtuigingen gepraat.

Ik weet niet of dat in het gemeenschapsonderwijs ook zo is, maar ik dacht dat er daar zedenleer werd gegeven en godsdienst niet gelijkstaat met de katholieke indoctrinatie (correct me if I'm wrong)

Maar ja, uiteindelijk is een communie best wel fun want je kan es goe feesten met de familie en als gijzelf het feestvarken zijt krijgde nog een shitload aan kado's bovenop!! :niceone:

TooTall
27 mei 2004, 00:10
1ste keer, véél cadeatjes, vooral lego, massas dozen ervan :p

2de keer belachelijk tot en met, we moesten zo 1 keer in de maand naar catechese, die mensen waren nooit daar, en ja een stuk of 30 1ste middelbaar studenten loslaten op een sportterein, let's say it was fun

Das trouwes de laatste keer da'k vrijwillig in een kerk ben geweest, omdat ik een papier moest hebben da mijne pa ne dag vrij kon hebben :p

Inch
27 mei 2004, 00:21
ruulleezz']we moesten zo 1 keer in de maand naar catechese, die mensen waren nooit daar, en ja een stuk of 30 1ste middelbaar studenten loslaten op een sportterein, let's say it was fun

Catechese... teh horror... :sad:

Wafel
27 mei 2004, 00:22
sorry maar ik vind dus niet dat ouders het recht hebben een kind een geloof op te dringen.
ok mijn hebben me ook gedoopt en menne communie laten doen, maar ze hebben altijd gezegt ; dat ik er vrij in mag zijn hoe ik er over denk. en nu ik er totaal ni meer in geloof nemen ze mij dat absoluut niet kwalijk, want ze zijn er trouwens ook niet echt meer voor te vinden.

ik weet nog dat men bomma zei, dat ze ooit na haar zevende bevalling naar Mr. Pastoor was gegaan om te zeggen dat het genoeg was geweest, en dat Mr Pastoor lastig werd omdat ze dat zei, en ze dus een half jaar uit de kerkgemeenschap verbannen werd.

Hoe erg ge het ook gaat vinden, ouders kiezen altijd zelf hoe ze hun kind opvoeden. Ik heb dan ook niet gezegd dat kinderen niet vrij mogen zijn om het (niet-)geloof te kiezen dat ze zelf verkiezen.

En da van uw bomma is absoluut geen christelijke opvatting (n/o as get zo ni bedoeld, kvind et een beetje moelijk om da te interpretere), maar een conservatief katholiek misbruik om de populatie te doen stijge. Theeft in principe dan ook nix te make me wat ik probeer te zeggen.

Preske
27 mei 2004, 00:43
Voor mij moet dat niet speciaal, maar als mijn vrouw of mijn moeder liever heeft dat hij wordt gedoopt en zijn communie doet, waarom niet?

Ge doet er toch niemand kwaad mee.

same thing
mor als ze afkomen met hun "i love jezus" bazaar zoals bij threadstarter mogen ze van mij het kruis steken waar de zon ni schijnt.

M'n nicht heeft zo ook haar communie ni gedaan. omdat daar ne ganse gezever rond was met de pastoor en dat het met het school (catecheze) moest zijn en wa nog allemaal.
m'n tante heeft dan gezegd, als het zo zit, dan doen ze alletwee geen communie.
de pastoor stond er rap me hangende pootjes :D

pure commerce voor de kerk noem ik da.
liever een klein feesteke met de naaste familie en een simpel buffet dan

Phil
27 mei 2004, 09:59
is er niemand die da label katholiek ff kan weggooien en naar de achterliggende betekenis kijkt? :unsure:

gaat er eigenlijk gewoon om dat ge een beetje respect moet hebben voor uw medemens (ja, soms is het (zo lijkt het toch) een beetje extreem (bvb geef andere kaak na slag op kaak), maar het is de gedachte die telt.

En niemand kan ontkennen dat de jongeren (12-14-jarigen ) van vandaag op bepaalde vlakken toch een gebrek aan respect hebben (maar dat is weer een andere discussie)

En heeft er 1 iemand trauma's van opgelopen, vermoedelijk niet (op 1 of andere uitzondering na)

De meeste kinderen denken bij communie enkel aan een massa cadeau's en geld. Ok, ge moet daar mss in't totaal 15u effectief me bezig zijn, maar ge zit dan toch heel de tijd tussen vrienden...

En als het christendom u niet aanstaat, wel, er zal niemand u nog verplichten om te gaan, eenmaal ge een leeftijd hebt bereikt waarop ge doordachte beslissingen kunt nemen.
EN vermoedelijk zult ge nergens benadeeld worden omdat ge gedoopt zijt/communie hebt gedaan.

ff resumeren ;)
Achterliggende menselijke boodschap respect voor anderen
(en ja, iedereen zal wel zeggen, ik kan dat op mezelf ook bepalen hoe ik dat doe, maar op uw 12 jaar kan het toch zeker en vast niet schaden. Als de mensen waarvan ge uw catechese krijgt, iets of wat modern zijn, dan zullen ze niet zo heel veel over jezus praten hoor, jezus en co dienen enkel als omkadering)

En vooral het feit dat het niemand zal schaden en enkel cadeau's oplevert is vrij belangrijk vind ik.

(nu ga ik niemand zeggen dat hij zijn communie moet doen ofzo, het blijft een vrije keuze. Maar het is een niet-onaangename traditie (ok, kerkdiensten zijn over het algemeen verschrikkelijk saai, maar toch, in de preek zit soms veel waarheid, verschiet er met de hoogdagen altijd van ;) ) die niemand schaadt.

bah, sry als hij soms iets ofwat onoverzichtelijk is.

Arifiene
27 mei 2004, 10:05
ik heb mijn lentefeest gedaan :unsure:
lekker atheistisch en toch veel cadeaus :D
soit
alsek al ooit per ongeluk ne kleine krijg gaat die nié naar ne katholieke school, krijgt géén godsdienst, en doet al zeker zen communie ni (gedoopt worden is ook uit den boze)
k bn allergisch aan godsdiensten

imo ging lentefeest over het feest dat men volwassen wordt, end at mag gevierd wordne (exacte btekenis hebbk vergeten, tis jaren geleden ze :p)

$ph!nx
27 mei 2004, 10:09
ballonnen van jezus :rofl:

Oblivion
27 mei 2004, 10:22
imo zijn er hier veel dat niet weten wat er in het katholiek onderwijs omgaat

ten eerste zijn ze niet zo sterk als hier wordt voorgedaan, worden achtergesteld in subsidies en dergelijke meer... (deels te maken met koppige bisdom)

ten tweede, geesh, ik vraag me af wie er hier weldegelijk katholiek onderwijs gevolgd heeft... precies of tis daar al cathechismus dat de klok slaagt :ironic:

heb m'n leven lang in katholiek onderwijs gezeten > wat kregen wij tijdens godsdienstlessen? > filosofie (nietzsche, marx e.d.) , relaties en seksualiteit
die dingen
echt geen bijbelleer ze

grungywout
27 mei 2004, 10:24
mja ik heb ook mijn communie gedaan maar heb echt een grote hekel aan de kerk en alles dat daar mee te maken heeft...
'k word nijdig als ik iemand "godsdienstig" hoor babbelen etc
mja, later ga'k nooit trouwen. mijn kinderen zullen ook nooit gedoopt worden of hun communie doen.

Trouwen is wel veel meer dan alleen maar een katholiek sacrement, er zijn ook juridische en financiële gevolgen aan verbonden. Iemand die getrouwd is heeft bv belastingsvoordelen op iemand die samenwoont. Ook juridisch is het beter geregeld ivm bv uw kinderen en dergelijken.

Trouwen uitsluiten omdat het ook voor de kerk gebeurd (ge moet het onderscheid weten te maken tussen trouwen voor de wet en trouwen voor de kerk) is dus zeer narrow minded en naïef.

PinO
27 mei 2004, 10:28
Trouwen is wel veel meer dan alleen maar een katholiek sacrement, er zijn ook juridische en financiële gevolgen aan verbonden. Iemand die getrouwd is heeft bv belastingsvoordelen op iemand die samenwoont.

belastingsvoordelen?

ge moet juist meer betalen als ge getrouwd zijt

Irtimid2001
27 mei 2004, 10:40
Tegen geloof heb ik totaal nix, veel mensen houden zich daaraan vast, vind ik goed, maar de kerk zijn de grootste afzetters en bedriegers die er bestaan. De kerk is gewoon een verkrachting van het geloof vind ik. Het enige waar kerken goed voor zijn is dat ze een klok hebben waar je het uur kan op lezen en dat ze meestal in het centrum van een dorp staat maar that's it. Vraag mij ni om uitleg want kvrees da deze post veel te lang ga worden. kort samengevat => kerk = afrippers, misbruikers van geloof, leugenaars (kijk maar terug in de geschiedenis), egoisten (could be a little bit wrong in this one; ma kijk naar vaticaanstad, oeveel milliard zou daar in zitten, en toch zit de kerk bezich over broederlijk delen en aan armen geven enz.., daar krijgeket echt van ze :( ), enz...

Phil
27 mei 2004, 10:46
das waar, en de kerk is de enige grote machtsinstantie die misbruik heeft gemaakt van haar macht ...

man, we leven nu, en in belgië

Niet in vaticaanstad, niet 50-100 jaar terug ...

momenteel heeft niemand een geloof nodig, omdat we in de hemel zelf leven. Maar wacht tot het hier terug een beetje minder begint te gaan, dan zult ge het geloof wel weer zien oplaaien ...

(maar we leven nu, niet binnen 100 jaar ;) )

Inch
27 mei 2004, 10:54
welja,

ik kom uit een katholiek college. Als er ergens de wereld vanuit katholiek standpunt wordt bekeken is het wel ginder. Mijn eindwerk ging over die affaire Monica Lewensky. De vraag of Clinton moest worden afgezet. Onderwerp werd mij opgelegd. Mijn jury bestond uit de baas van het groot-seminarie, twee pastoors en nog een leerkracht. Ik stond daar vanvoor als broekje van 17 overspel te verdedigen. Ben net gebuisd geweest...

O ja, dan had je nog de jaarlijkse retraites olv een pastoor, het wekelijkse pastoraal uurtje waar je een mis voorgeschoteld krijgt, twee uur in de week godsdienst waar wel degelijk begin werd gemaakt van bijbelstudie. Toen we afstudeerden ginder kregen we nog een mis van 2 uur aan ons broek en telkens we ons rapport kregen mochten we eerst ons twee uur zenuwachting maken op een eucharistieviering van twee uur. En die seksuele opvoeding vond ik ook nogal in de trant van pater Versteylen!!

En dan ga ik mij nog nie over het lager onderwijs uitspreken en het "happy, happy jezus is fun" gedoe waarmee we werden geïndoctrineerd.

Nu dak 5 jaar universiteit achter de rug heb is het mij beginnen dagen hoe vreselijk bekrompen het katholiek onderwijs soms wel niet kan zijn mbt bepaalde denkbeelden en mentaliteit.

brammes
27 mei 2004, 10:55
is er niemand die da label katholiek ff kan weggooien en naar de achterliggende betekenis kijkt? :unsure:

gaat er eigenlijk gewoon om dat ge een beetje respect moet hebben voor uw medemens (ja, soms is het (zo lijkt het toch) een beetje extreem (bvb geef andere kaak na slag op kaak), maar het is de gedachte die telt.

En niemand kan ontkennen dat de jongeren (12-14-jarigen ) van vandaag op bepaalde vlakken toch een gebrek aan respect hebben (maar dat is weer een andere discussie)

eindelijk iemand die het doorheeft! ik begon echt al schrik te krijgen :)
je moet dat hele communie gebeuren/jezus/bijbel etc niet zien als iets katholieks of saaie materie(meestal is het idd wel saai).

het gaat erom dat je de kinderen zoals Phil zegt, bepaalde essentiële zaken als respect, liefde en bepaalde ethische kwesties meegeeft.

een kind is énorm gevoelig, zeker in zijn puberjaren, voor invloeden van buitenaf, voor zowel positieve als negatieve. Door het 'geloof' (maakt niet uit welk en het een wat extremer dan het ander) proberen ze je de kennis mee te geven zodat je weet goed of slecht is en leren ze je omgaan met je medemens.

als ze dat NIET zouden doen, bestaat er volgens mij een grote kans dat het kind een beetje verloren loopt omdat het te weinig grondwaarden heeft meegekregen.
natuurlijk heb je ook nog de ouders, vrienden, school, omgeving ... maar het geloof is een soort kleine leidraad.

ik ben zelf niet gelovig zoals ze mij 'geleerd' hebben dat te zijn, maar je krijgt onbewust wel enkele waarden mee die je heel je leven meedraagt.

waarom denk je dat je bv bepaalde zaken als moord, terrorisme, verkrachting, geweld afkeurt? (niet in games maar in real life) als ze je geen 'geloof' mee hadden gegeven, bestond er een kans dat je dat als 'normaal' zou beschouwen.

maar ik herhaal, het hangt allemaal samen: opvoeding, geloof, ouders, vrienden, omgeving, keuzes, kansen .... . het geloof speelt hier onbewust wel een grote rol.

Phil
27 mei 2004, 10:57
dat hangt ook van geval tot geval af he, ik heb toevallig op een heel openminded college gezeten ...

er zijn ook narrow minded staatscolleges hoor :)

en btw, om terug te komen op kerk is slecht ...
Als ge naar de geschiedenis kijkt, ziet ge dat we heel veel te danken hebben aan onze kerk.
Zonder de kerk zouden we elkaar vermoedelijk nog de kop inslaan als we buiten het dorp kwamen ...

blaZe
27 mei 2004, 11:03
ff voortborduren op de mensen die gooien met de term "verdraagzaamheid" , "respect" voor de medemens en al die mooie woordjes die ze 'gelovigen' uitspuwen.

als je vroeger niet gelovig waard, of als alleenstaande vrouw zwanger geraakte werd je als ketter beschouwd, uitgesloten in de plaatselijke gemeenschap en verfoeid tot in de hel.
Mooie definitie van verdraagzaamheid en respect moet ik zeggen.

Dat is het enige dat EENDER welk geloof bijbrengt, een brainwashing een off-track beeld van realisme dat ze als 'enige' goede willen aanprijzen.

maakt een plasje water op mijn hoofd beter? een gebedje op zondag mss? of in een kotteke gaan biechten en een of andere pedofiel tegen me zegt "u zonden zijn vergeven".

allemaal dikke BS, de opvoeding zorgt hiervoor wie je bent en godsdienst heeft daar nog gelukkig nog weinig in de pap te roeren.

ik heb mijn zoontje NIET gedoopt en die zal als de tijd komt ook NIET zijn communie doen.
wat ik echter niet ga tegenhouden is wanneer ik vind dat hij rijp en volwassen is om zelfstandig belangrijke keuzes te maken (zei het op 14j. of op 23j.?) Hij zelf mag kiezen of hij hoedanig dan nog EEN geloof mag beoefenen.

Hij zal ongetwijfeld mijn standpunt al gehoord hebben, ik ben een ouder van hem en tuurlijk heb ik dan de nodige invloed al uitgeoefend.
maar imho liever zijn eigen bloed dan ne onnozele zwanzer die zichzelf verheven voelt terwijl ie prolly nog even aan wat piemeltjes voelt.

geloof in jezelf! doet goed maar zorg in eerste plaats voor jezelf en je gezin... je vrienden en familie etc...

brammes
27 mei 2004, 11:08
dat hangt ook van geval tot geval af he, ik heb toevallig op een heel openminded college gezeten ...

er zijn ook narrow minded staatscolleges hoor :)

en btw, om terug te komen op kerk is slecht ...
Als ge naar de geschiedenis kijkt, ziet ge dat we heel veel te danken hebben aan onze kerk.
Zonder de kerk zouden we elkaar vermoedelijk nog de kop inslaan als we buiten het dorp kwamen ...

nee ben ik niet volledig mee akkoord, de kerk heeft ook enorm veel tegengehouden, denk maar aan de
*technologische ontwikkelingen(praktisch geen tussen 1400 en 1700)
*sociale ontwikkelingen (mens bleef dom omdat de kerk het zo wou)
*het tegenhouden of 'doen verdwijnen' van bepaalde boeken omdat ze niet strookten met de visie van de kerk.

vergeet ook NIET
de kruisvaarders oorlogen, smeerlapperij :)

ik had het in mijn vorige post over het feit dat 'geloof' je kleine bepaalde waardes meegeeft en het maakt niet uit welk geloof je volgt, islam, jood, hindoe, christen, protestant, ze krijgen allemaal dezelfde basis waarden mee.
hoewel de extremisten dit natuurlijk weer volledig van de kaart vegen.

blaZe
27 mei 2004, 11:08

rofl, en de kruisvaarders trokken ook door europa om het WOORD te verpsreiden. (als je niet let op het letterlijke slachten van volkeren, plunderen etc....)

het enige dat de kerk gedaan heeft is voor zijn eigen zorgen en altijd in eigenbelang handelen.
hoe dikwijls zijn wetenschappers, genieen of kunstenaars niet op de brandstapel beland omdat een paar mongolen met een kruisje rond hun nek het ketterij vonden.

is dit hedendaags nog? tuurlijk niet... maar zo populair is de kerk hedendaags ook niet meer.

het enige positieve dat ik me kan inbeelden is dat ze ZELF in feeling krijgen met de gewone mens en niet bekrompen blijven bij sommige ideeen.

iedere mens gelijk, respect en verdraagzaamheid...

uhuh, en ik zie zo gelijk hoeveel vrouwen die priester(es) zijn in ons landje?

kom, wake up.

brammes
27 mei 2004, 11:18
ff voortborduren op de mensen die gooien met de term "verdraagzaamheid" , "respect" voor de medemens en al die mooie woordjes die ze 'gelovigen' uitspuwen.

euhm? heb nooit gezegd dat ik gelovig was ... en phill volgens mij ook niet.
ik zei gewoon dat eender welk geloof je bepaalde basis waarden meegeeft, maakt niet uit het welk. maar je moet je kind bepaalde waarden wat goed of slecht is en vooral ethische waarden meegeven. of dat nu de ouders, de leraar, de pastoor of zelfs het buurmeisje is, als ze het maar meekrijgen

geloof in jezelf! doet goed maar zorg in eerste plaats voor jezelf en je gezin... je vrienden en familie etc...
idd, heb ik toch ook gezegd? alleen dat geloof daar ook een kleine rol in meespeelt :)

Inch
27 mei 2004, 11:23
Om nog maar te zwijgen van het feit dat ze in Afrika tegen condooms en voorbehoedsmiddelen staan te preken terwijl die zwarten bij vliegen sterven aan AIDS.

En dan maken ze jan en alleman heilig. Onlangs nog hebben ze er ene heilig gemaakt die gestorven is aan kanker omdat ze door haar zwangerschap niet behandeld kon worden en géén abortus wilde plegen uit geloofsovertuiging. (dus nie eens omdat ze dat kind een kans wilde gunnen) Wat voor voorbeeld is dat nu?

En in de 16/17e eeuw gingen de spaanse inquisitie hier ook lelijk tekeer tegen iedereen die een beetje afweek van het 'reche pad' Waarom denk je dat er hier zo weinig protestanten zijn itt holland en Duitsland?? Omdat die hier te vuur en te zwaard werden uitgeroeid.

O ja: de Kerk heeft pas in de jaren 1990 erkend dat de aarde rond was en Galilei TOCH gelijk had... :rofl:

Ik zou nog meer argumenten kunnen geven tegen de Kerk, maar als ze beginnen over verdraagzaamheid en naastenliefde kan ik niet anders dan ze superhypocriet te vinden en ben ik beschaamd katholiek te zijn.

Phil
27 mei 2004, 11:23
brammes, idd, ben niet echt diep gelovig ofzo, ben gewoon christen (zoals groot deel van belgië ;)) , maar zeker atheïst ;)

En idd, men kan niet ontkennen dat een godsdienst zowiezo een paar basiswaarden meegeeft.

Ik heb er alle respect voor als men er voor kiest om niet-gelovig te zijn. Maar ik kan er niet tegen als men daarom ook ineens de kerk moet afbreken, en een bende hypocrieten moet noemen enzo.

Ok, ze hebben hun tegenstrijdige punten etc, hun grote minpunten, maar kom, niemand kan toch niet ontkennen dat de kerk veel goeds heeft gedaan. (voor ons dan toch)
ook veel slechts, da's waar (kruistochten was ik ff vergeten ;) )

en blaze, kerk is nog inmens populair in zuid-amerika hoor.

Ik dacht zelfs dat de katholieke kerk de snelstgroeiende godsdienst van het ogenblik is (maar daar ben ik niet zeker van ;) )

bwah, altijd zo'n rommelige reply's, spijtig :(

Phil
27 mei 2004, 11:28
Om nog maar te zwijgen van het feit dat ze in Afrika tegen condooms en voorbehoedsmiddelen staan te preken terwijl die zwarten bij vliegen sterven aan AIDS.

En dan maken ze jan en alleman heilig. Onlangs nog hebben ze er ene heilig gemaakt die gestorven is aan kanker omdat ze door haar zwangerschap niet behandeld kon worden en géén abortus wilde plegen uit geloofsovertuiging. (dus nie eens omdat ze dat kind een kans wilde gunnen) Wat voor voorbeeld is dat nu?

En in de 16/17e eeuw gingen de spaanse inquisitie hier ook lelijk tekeer tegen iedereen die een beetje afweek van het 'reche pad' Waarom denk je dat er hier zo weinig protestanten zijn itt holland en Duitsland?? Omdat die hier te vuur en te zwaard werden uitgeroeid.

O ja: de Kerk heeft pas in de jaren 1990 erkend dat de aarde rond was en Galilei TOCH gelijk had... :rofl:

Ik zou nog meer argumenten kunnen geven tegen de Kerk, maar als ze beginnen over verdraagzaamheid en naastenliefde kan ik niet anders dan ze superhypocriet te vinden en ben ik beschaamd katholiek te zijn.

toch een geluk dat andere godsdiensten zoveel beter zijn he. :)

en wij vinden de kerk idd achterhaald, maar wij staan ook een niveau hoger dan bvb afrikaantjes, of zuid amerikaantjes (ok, komt heel arisch over, maar het is wel zo ;) )

die mensen hebben momenteel nog nood aan een godsdienst waarin alles duidelijk staat uitgelegd wat mag en niet mag (ook al zitten daar gaten in), die mensen hebben nood aan iets hoger, om hun miserie te vergeten.

Ok, dankzij de kerk krijgen ze nog meer aids ;), maar zonder de kerk zouden ze mss nog minder gelukkig zijn :p

In de westerse wereld heeft het woord godsdienst een vree harde negatieve bijklank (net zoals conservatief btw ;) )
Godsdienst heeft wel degelijk zijn nut hoor, anders zou het er niet meer geweest zijn :)

bah, nu stop ik ermee, ik erger me aan m'n eigen zever

brammes
27 mei 2004, 11:40
nee is geen zever phill.

maar beweren dat de kerk idd hypocriet is?

wat zeg je dan op bv ik denk maar aan de joden (Israël én de VS) die Palestina binnenvallen en met gevechtshelikopters even een aanslag plegen?
is wel jodendom vs islam, maar het zijn 2 godsdiensten ... .

de extremisten die de laatste jaren de wereld terroriseren? (islam)
in bepaalde afrikaanse landen ze vrouwen gruwelijk besnijden en zelfs bestenigen!? (ook soort geloof, kan niet op de naam komen)

vrouwen worden behandeld als 2e rangsburgers (islam)

bepaalde sectes met hun massa zelfmoorden, waarvan de leiders toevallig blijven leven en gaan lopen met het geld van hun leden ... is ook een vorm van geloof.

ok het zijn wel islam voorbeelden en ik heb NIETS tegen deze godsdienst, maar ik ken de andere godsdiensten niet zo goed, maar er zijn gelijkwaardige voorbeelden tevinden.

het komt erop neer dat geen énkele godsdienst goed is, ze hebben allemaal wel hun slechte kantjes, dus hou aub op met te zeggen dat de katholieke de grootste varkens zijn!

Preske
27 mei 2004, 11:45
imo zijn er hier veel dat niet weten wat er in het katholiek onderwijs omgaat

ten eerste zijn ze niet zo sterk als hier wordt voorgedaan, worden achtergesteld in subsidies en dergelijke meer... (deels te maken met koppige bisdom)

ten tweede, geesh, ik vraag me af wie er hier weldegelijk katholiek onderwijs gevolgd heeft... precies of tis daar al cathechismus dat de klok slaagt :ironic:

heb m'n leven lang in katholiek onderwijs gezeten > wat kregen wij tijdens godsdienstlessen? > filosofie (nietzsche, marx e.d.) , relaties en seksualiteit
die dingen
echt geen bijbelleer ze

Dat was op onze school wel degelijk zo. Wij hebben niets de botten gezien over filosofie.
Maarja, dat komt er van als ge in een voormalige nonnenschool zit en ne mislukte pastoor als directeur hebt :unsure:

Iemand Urbanus gezien deze week op de televisie? die had een mooi zicht op geloof. dat ging min of meer zoals dit.
"Geloof moet een zegen voor de mensen, het mag geen sleur zijn. Het is goed voor mensen als ze er steun uit kunnen halen als ze bv ziek zijn of verdriet hebben"

blaZe
27 mei 2004, 12:03
en blaze, kerk is nog inmens populair in zuid-amerika hoor.

toch een geluk dat andere godsdiensten zoveel beter zijn he. :)

die mensen hebben momenteel nog nood aan een godsdienst waarin alles duidelijk staat uitgelegd wat mag en niet mag (ook al zitten daar gaten in), die mensen hebben nood aan iets hoger, om hun miserie te vergeten.

Ok, dankzij de kerk krijgen ze nog meer aids ;), maar zonder de kerk zouden ze mss nog minder gelukkig zijn :p

Godsdienst heeft wel degelijk zijn nut hoor, anders zou het er niet meer geweest zijn :)

- en Islam i populair in de arabische wereld, ur point beeing? het gaat om hier en nu
- mijn opinie is dat geen enkele godsdienst 'goed' is, de ene al meer/minder dan de andere.
- godsdienst nodig om ne mens uit te leggen wat mag en niet mag? :rofl:
nood aan iets hoger? voor de miserie te vergeten? ik heb geen godsdienst en een mooi leven zonder miserie, en als 'GOD' allemachtig het nodig vind me te testen en te koeieneren zal ik ZEKER de laatste zijn om naar een godsdienst te grijpen.
- oh ja, gelukkig is de kerk daar...laat ze creperen met aids maar je gaat wel gelukkig naar de hemel!! halleluja :ironic:

-godsdienst zijn nut, anders was het er niet... zeer zeker. Cocaine heeft ook zijn nut, anders was het er niet. Massavernietegingswapens of corrupte dictators ook want anders waren die er ook niet.

dunno, hier een teken gezien van hoe een gebrainwashed mens denkt over de realiteit?

Als mensen idd steun uit een godsdienst halen en ze hierdoor 'beter' functioneren is dat hun volste recht. Zie ook niet rechtstreeks in hoe dit andere mensen zouden kunnen schaden.
dat een godsdienst een aantal goede basis-waarden bijbrengen is imho ook niet verkeerd maar zo kun je ook blikken op het feit dat ouders soms de leerkrachten als opvoeders zien en ZIJ hun kinderen moeten opvoeden. Moet we een pastoor dan ook die taak geven? die hebben al verscheidene malen vele mensen teleurgestelt. vroeger EN ook nog nu, maar rotte appels zitten nu eenmaal overal :sad:

maar godsdienst die je gaat zeggen wat goed en slecht is, wat je mag en niet mag?
fuck de homo's, fuck aidsgevallen of sletten die zich laten volneuken of BOM zijn. Fuck alle ketters.
en dat in 1 woord naast het feit, heb je medemens lief.
dat is idd hypocriet zijn... en zo zijn er vele grote fouten in basisregels alleen.

neem zelf die verantwoordelijkheid en schuif ze niet direkt op derden.
in eerste instantie moet jij je kinderen opvoeden en goede waarden bijbrengen.

[MNEU]Poncho
27 mei 2004, 12:06
Buh, wa een bullshit hier.

Ouders hebben wel het recht gvd !
Of moet elke generatie verwender en achterbakser worden misschien?
Anyways .. ik heb die feesten mij nooit beklaagd, aangezien ik er zelfs naar uitkeek. Sjotten met men neefkes, onnozel doen. En dat van elke week naar de kerk gaan dat heeft meer leuke herinneren bezorgd dan iets anders. Vanachter in de kerk zitten aan ne blazer en dan zien hoe hoog die vanalles naar boven blies, elke week vuurwerk gaan kopen dan naar de kerk gaan met zon staven in uw broek en zeggen tegen meneer de pastoor dat je je hebt geblesseerd met voetballen om daarna een hele buurt "wakker" te houden (8uur is niet laat e ^^) .. etc etc.
En nu zijn communnie feesten altijd leuk omdat je dan nog is heel de familie terugziet en aangezien ik goed met mijn familie overweg kan (langs enen kant toch) is dat puur plezier .. en zat zijn ^^

Kortom ouders zijn nog altijd de ouders en zij beslissen ... anders zou het er nogal uit gaan zien ... en communniefeesten zijn neat !

Phil
27 mei 2004, 12:28
- en Islam i populair in de arabische wereld, ur point beeing? het gaat om hier en nu
- mijn opinie is dat geen enkele godsdienst 'goed' is, de ene al meer/minder dan de andere.
- godsdienst nodig om ne mens uit te leggen wat mag en niet mag? :rofl:
nood aan iets hoger? voor de miserie te vergeten? ik heb geen godsdienst en een mooi leven zonder miserie, en als 'GOD' allemachtig het nodig vind me te testen en te koeieneren zal ik ZEKER de laatste zijn om naar een godsdienst te grijpen.
- oh ja, gelukkig is de kerk daar...laat ze creperen met aids maar je gaat wel gelukkig naar de hemel!! halleluja :ironic:

dat was dus mijn punt dat wij in d'n hemel leven en zij niet ...
Ge kunt u dat toch niet voorstellen, hoe hard ge ook probeert. Gij zijt nen westerling (en in mijn ogen maar een cliché-westerlingeske :p, mijn vrijheid is alles, nuja, da's een andere discussie) en ge kunt u niet inbeelden wat dat is, derde wereld. En ge kunt u nog minder het belang van iets hogers inbeelden voor zo'n mensen (of voor ons tot en met jaren 60)

geef die mensen onze ontwikkeling, en ze zullen hetzelfde denken als u, maar ze hebben dat niet ...

godsdienst is niet slecht mensen, zet da in godsnaam toch uit uw kop, kvraag me af welken idioot dat iedereen heeft wijsgemaakt ...

-godsdienst zijn nut, anders was het er niet... zeer zeker. Cocaine heeft ook zijn nut, anders was het er niet. Massavernietegingswapens of corrupte dictators ook want anders waren die er ook niet.

sure, zinloze vergelijking he man ...
godsdienst is grotendeels vrijwillig (ok, ik zie u al afkomen met tegenvoorbeelden, maar ge snapt m'n punt wel) dictators zijn dat niet ...
drugs zijn ook vrijwillig in eerste instantie, maar daarna niet meer he
en bij uw voorbeelden speelt geld heel hard mee, bij godsdienst niet (ok, laat ze maar weer komen, de tegenvoorbeelden, maar khoop dat ge m'n punt weer begrijpt :p )

dunno, hier een teken gezien van hoe een gebrainwashed mens denkt over de realiteit?

gelukkig is het standpunt "godsdienst is slecht, ik kan het beter" geen opgedrongen populair standpunt tegenwoordig

Als mensen idd steun uit een godsdienst halen en ze hierdoor 'beter' functioneren is dat hun volste recht. Zie ook niet rechtstreeks in hoe dit andere mensen zouden kunnen schaden.
dat een godsdienst een aantal goede basis-waarden bijbrengen is imho ook niet verkeerd maar zo kun je ook blikken op het feit dat ouders soms de leerkrachten als opvoeders zien en ZIJ hun kinderen moeten opvoeden. Moet we een pastoor dan ook die taak geven? die hebben al verscheidene malen vele mensen teleurgestelt. vroeger EN ook nog nu, maar rotte appels zitten nu eenmaal overal :sad:

maar godsdienst die je gaat zeggen wat goed en slecht is, wat je mag en niet mag?
fuck de homo's, fuck aidsgevallen of sletten die zich laten volneuken of BOM zijn. Fuck alle ketters.
en dat in 1 woord naast het feit, heb je medemens lief.
dat is idd hypocriet zijn... en zo zijn er vele grote fouten in basisregels alleen.

neem zelf die verantwoordelijkheid en schuif ze niet direkt op derden.
in eerste instantie moet jij je kinderen opvoeden en goede waarden bijbrengen.

denkt ge nu echt dat ge daar zin in hebt, om na te denken over wat goed en slecht is, als ge elke dag 14u moet werken om te overleven. Dan zijt ge blij dat er een godsdienst is die u richtlijnen geeft ...

en ik weet dat ge nergens expliciet zegt dat godsdienst slecht is, maar khad geen zin om elke keer te typen wat ge bedoelde ;)

khad mss beter overbodig gebruikt :)

blaZe
27 mei 2004, 13:34
dat was dus mijn punt dat wij in d'n hemel leven en zij niet ...
gij zijt ziek, klinkt gelijk die evangelisten...word ik misselijk van.
Ge kunt u dat toch niet voorstellen, hoe hard ge ook probeert. Gij zijt nen westerling
bekrompen, wie niet gelooft kan het zich niet voorstellen. toch raar dat ik niets heb opgestoken van die reis in afrika waar ik werkelijk tussen die krotten heb gelopen... ja plezant was anders

(en in mijn ogen maar een cliché-westerlingeske :p, mijn vrijheid is alles, nuja, da's een andere discussie)
gij een cliché gelovige die zoals een koppige ezel blijft jammer en BS uitkramen.

en ge kunt u niet inbeelden wat dat is, derde wereld. En ge kunt u nog minder het belang van iets hogers inbeelden voor zo'n mensen (of voor ons tot en met jaren 60)
zie puntje eerder.

geef die mensen onze ontwikkeling, en ze zullen hetzelfde denken als u, maar ze hebben dat niet ...
conclusie: ontwikkeling is meer bewustzijn met realiteit, gij verkiest het dus om die negertjes een hoop zever voor te schotelen dan ze te helpen met ontwikkelen.. want dat is ze dan weer een ruimer denkbeeld geven en godsdienst links laten liggen?

godsdienst is niet slecht mensen, zet da in godsnaam toch uit uw kop, kvraag me af welken idioot dat iedereen heeft wijsgemaakt ...
wie heeft in hemelsnaam beweert dat het goed is? imho heeft het zeker zoveel kapot gedaan als goe.

sure, zinloze vergelijking he man ...
godsdienst is grotendeels vrijwillig (ok, ik zie u al afkomen met tegenvoorbeelden, maar ge snapt m'n punt wel)
dan moede niet zeggen dat de vergelijking zinloos is als ge mijn tegenvoorbeelden al kent.

drugs zijn ook vrijwillig in eerste instantie, maar daarna niet meer he
godsdienst is 'vrijwiliig' ... tot ze u voldoende gebrainwashed hebben, maar daarna niet meer heh! :ironic:

en bij uw voorbeelden speelt geld heel hard mee, bij godsdienst niet (ok, laat ze maar weer komen, de tegenvoorbeelden, maar khoop dat ge m'n punt weer begrijpt :p )
weeral, zwijg dan gewoon als ge weet dat ik hopen tegenvoorbeelden kan geven. Ik wil u punt nu zelfs niet meer begrijpen aangezien omgekeerd dit ook totaal niet wilt.

gelukkig is het standpunt "godsdienst is slecht, ik kan het beter" geen opgedrongen populair standpunt tegenwoordig.[b]
we zien dat aan de reaties, we moeten eens een poll houden met "hoeveel er nog naar de kerk gaan, bidden of werkelijk in GOD geloven."

[b]denkt ge nu echt dat ge daar zin in hebt, om na te denken over wat goed en slecht is, als ge elke dag 14u moet werken om te overleven. Dan zijt ge blij dat er een godsdienst is die u richtlijnen geeft ...
moede daarvoor nadenken wat goed en fout is? is dat bij iedereen zo die een gbrek heeft aan zuurstof bij de geboorte?
gij vind het normaal als ne mens 14 uur per dag moet werken dan nog eens de tijd moet opbrengen om al die zever te lezen? naar de kerk te gaan, te bidden en te biechten... de pastoor die indertijd kwam zeggen dat ge nog kindertjes moest bijmaken en als u relatie echht niet goed ging met u vrouw ge u smoel moest houden en tot u dood bij haar moest blijven zodat mss van ellende u eigen ophangt?....

wat ge wel goed zegt is "richtlijnen", maar vaak worden die opgelegd als WETTEN of VERPLICHTINGEN.

en ik weet dat ge nergens expliciet zegt dat godsdienst slecht is, maar khad geen zin om elke keer te typen wat ge bedoelde ;)

wel om een heleboel andere onzin te vertellen en ongetwijfeld nog vele reply's te doen.
ik doe hier iets wat andere niet gewoon zijn van me, NIETS meer zeggen hier en nu over dit onderwerp.
Altijd als ik in ervaring kwam met gelovigen, en nog erger uiteraard de diep-gelovigen merk ik dat zelfs de sommige meest logische stellingen geen stand houden bij hun en een discussie toch altijd uitdraaid of beter gezegd een rond de pot draaien is van feiten.

Ga in vrede en vermenigvuldig u!
maar niet anaal hé of GOD stuurt u naar de hel.

Kom, zing of bid allemaal een paternosterke rond en ge zijt een beter mens, verhevener en 'hoger' dan anderen.
klink ffs regelrechte nazisme man.

amen.

*edit: zovele onkuise zaken op u website, brrrr. moet ik wel enig geloof hechten aan wat ge ons hier probeert te vertellen of zijde zo ene die het voor de schijn doet? :frown:

Time
27 mei 2004, 13:45

meenda da nu? :eek: :wtf:

Den Deze
27 mei 2004, 13:51
Kep hier ni alle reply's zitten lezen, ma ik weet wel da da pokkesaai is om daar te zitten. Ja, iedereen zit daar me iedereen te zeveren enzo en gij zit u daar steendood te vervelen en u te ergeren aan die klein mannekes da daar aant rondspurten zijn en buiten op een springkasteel hun eigen daar zeer aant doen zijn. Tis wel goe as ge da zelf doet, ge houdt er veel cadeau'kes en geld aan over ;)

brammes
27 mei 2004, 14:20
hmm Blaze, je noemt Phill bekrompen?

[b]dat was dus mijn punt dat wij in d'n hemel leven en zij niet ...[b/]
gij zijt ziek, klinkt gelijk die evangelisten...word ik misselijk van.

jij interpreteert dat volledig anders, denk ik dan ik, ik lees hier hemel niet als de hemel verkondigd door de katholieke kerk, ik denk phill trouwens ook niet.
maar de hemel als, wij zijn hier als westerling verwende nesten terwijl ze daar moeten leven in erbarmelijke omstandigheden.

conclusie: ontwikkeling is meer bewustzijn met realiteit, gij verkiest het dus om die negertjes een hoop zever voor te schotelen dan ze te helpen
met ontwikkelen.. want dat is ze dan weer een ruimer denkbeeld geven en godsdienst links laten liggen?

denk je nu echt dat phill énkel met ontwikkelen, godsdienst geven bedoelde?!
ontwikkelen is mensen voorzien van onderwijs, sociale voorzieningen, maatschappelijke én economische ondersteuning ... godsdienst is trouwens slecht gekozen, een deel geloof gaat sowieso mee in de ontwikkeling

gij vind het normaal als ne mens 14 uur per dag moet werken dan nog eens de tijd moet opbrengen om al die zever te lezen? naar de kerk te gaan, te bidden en te biechten... de pastoor die indertijd kwam zeggen dat ge nog kindertjes moest bijmaken en als u relatie echht niet goed ging met u vrouw ge u smoel moest houden en tot u dood bij haar moest blijven zodat mss van ellende u eigen ophangt?....

iemand die 14 uur per dag moet werken om te OVERLEVEN, heeft ALTIJD een geloof. het geloof dat er beter is dan hetgeen hij nu doet, het geloof is het geen waaraan hij zich vasthoudt om te kunnen overleven.
hij heeft niets anders en dat moet helemaal niet katholiek zijn, islam, god of weet ik veel wat zijn!

naar de lucht staren, op zijn knieën en bidden om help? en als hij 14 uur per dag werkt om te OVERLEVEN, gaat hij geen godsdienst kennen ... maar dit is beetje té hard uitwijden op een bepaald thema.

Kom, zing of bid allemaal een paternosterke rond en ge zijt een beter mens, verhevener en 'hoger' dan anderen.
klink ffs regelrechte nazisme man.

dat is pas kortzichtig ipv wat beter tussen de regels te lezen en niet alles zo letterlijk op te nemen.

btw je bent van zonhoven, toevallig op SJB gezeten?

KN-StrideR
27 mei 2004, 14:25
Is het niet zo dat voor elk gedoopt kind de kerk een subsidie krijgt in belgië?

En ik hou ni van Hypocrieten...
Mensen die hunne kleine willen laten dopen, ten communie willen laten gaan, of voor de kerk willen trouwen...

MOETEN (ja moeten) gelovig zijn en dit dan ook betuigen door christelijk te leven zoals de vaste meedoen, naar de kerk op christelijke feestdagen, en bij voorkeur niet al teveel zondag-missen overslaan, en bovenal de christelijke waarden te respecteren!

Dan zijde ne christen en dan hebde het RECHT om uwe kleine te laten dopen of ten communie te laten gaan.
Momenteel is dopen&communie niets meer waard behalve de cado'kes voor die kleine...
en de kerk laat dit lekker toe omdat dit de "kudde" weer wat uitbreid.

dikke zever!

Pee
27 mei 2004, 14:25
Olie + vuur = Magdalena instituten! Niemand die docu gisteren gezien? Of de film Magdalena Sisters? Het Christelijke dieptepunt, en dat tot 1996!

Trouwens, laten we direct ook de paasvakante, kerstvakantie en de 8 andere feestdagen afschaffen! Het zal nog leuk worden!

[MNEU]Poncho
27 mei 2004, 14:48
hahaha touché pee !

Tis idd waar, dingen zoals de communie gaan om familie en niet zozeer om het christelijke aspect vind ik.
Als er iets is wat ik nog steeds belangrijk vind dan is het toch wel familie.
En ik weet niet of dat bij jullie nog zo is, maar als dat zo is dan begrijpt ge mij.
En de rest is vakantie.. en welke schoolgaande jeugd gaat nog commentaar hebben op die vakanties?

stelly
27 mei 2004, 14:49
haha eindeloze discussies, blijft hier nie plakken he brammes

kapiteins gaan altijd onder met hun schip

een verslagen samurai pleegt zelfmoord

ook geloven

KN-StrideR
27 mei 2004, 15:02
waar zit het familie-aspect in het Jezus gebeuren vraag ik mij af??? Waarom wordt de kerk automatisch geassocieerd met familie? Het christelijke geloof is een soort van "voorschrift" hoe ge moet leven... ja het gezin is hier zeer belangrijk, maar het allerbelangrijkste blijft toch "god" en hoe ge u moet gedragen aka de 10 geboden, aka common sense...

Als ik iets wil doen in familie-verband organiseer ik wel nen BBQ of iets degelijks, daar hoeft totaal geen god of welk ander icoon aan te pas te komen :D
En op welke manier gaat uwe kleine laten dopen u gezinneke "hechter" doen maken?

Phil
27 mei 2004, 16:00
blaze, met alle respect, maar ge zijt ne keikop ...

Ik kan u volledig volgen in uw punt dat godsdienst hier overbodig is hoor.
Ben ook geen fervent gelovige, verrevan. (ben gewoon christen, geen atheïst zoals ik al zei)

Maar kunt gij er nu echt niet bij dat godsdienst wel z'n goede punten heeft in minder ontwikkelde gebieden.

En fijn dat ge in afrika op reis zijt geweest in de krotten, ge zult er vermoedelijk dan wel een beter beeld van hebben dan de meesten. Maar ge gaat nooit kunnen begrijpen welke steun mensen van geloof kunnen krijgen.

Klein voorbeeldje
Stel dat uwe kleine (liam?) een zwaar accident meemaakt, dan ben ik er vrij zeker van dat ge iets in d'n aard van, "oh god, laat het niet waar zijn" gaat denken.
(ok, als ge niet katholiek opgevoed zijt, of nergens iets katholieks in u hebt, gaat ge misschien iets anders denken)
maar op dat moment ben ik zeker dat ge onbewust hoopt op een hogere macht die dat ongedaan maakt.
En nu kunt ge mss zeggen, ik bekijk dat rationeel en hoop op goede dokters, maar op dat moment zult ge wel anders denken vermoed ik.

Nu ja, ik respecteer uw standpunt, maar ben het er volledig niet mee eens, godsdienst heeft wel degelijk zijn nut.

(en wtf heeft wat er op m'n website staat nu in godsnaam met een discussie te maken? (alle ja, ik hoop dat ge het toch als een gewone discussie beziet :p )

KN-StrideR
27 mei 2004, 16:07
Klein voorbeeldje
Stel dat uwe kleine (liam?) een zwaar accident meemaakt, dan ben ik er vrij zeker van dat ge iets in d'n aard van, "oh god, laat het niet waar zijn" gaat denken.
(ok, als ge niet katholiek opgevoed zijt, of nergens iets katholieks in u hebt, gaat ge misschien iets anders denken)
maar op dat moment ben ik zeker dat ge onbewust hoopt op een hogere macht die dat ongedaan maakt.

Versteende uitdrukking misschien?
gelijk godverdomme, godmiljaar, godvernondedju (als ik da roep vervloek ik geen enkele god ofwadanook)
Zo'n zinnen zijn gewoon opgenomen in ons taalgebruik en hebben geen enkele "gelovige" waarde tenzij ze gebruikt worden als ge op u kniekes me gevouwen handjes aan u bedje zit :P

EvilTwin
27 mei 2004, 16:15
Breng uw kind bij de pedo’s …. No thanks !

Als ze volwassen zijn en hun verstand hebben, dat ze dan zelf maar kiezen wat ze willen geloven.

Tah_b00nz0r
27 mei 2004, 16:15
ik vind dat slaapwekkend, kvond het alleen tof als ik men communie moest doen :D lekker veel geld en cadeaus, maar nu ebk da nie meer en ben ik verbitterd.

gewoon het geld en de kadokes jah :D das et tofste aan ne communie! kwas altij jaloers als men zusken haar eerste of plechtige deed (dies jonger as mij) omda ze altij zoveel kadokes kreeg en geld :D

darkiee
27 mei 2004, 16:44
Money and free drinks :p
Leuk toch? :)

brammes
27 mei 2004, 17:09
haha eindeloze discussies, blijft hier nie plakken he brammes

kapiteins gaan altijd onder met hun schip

een verslagen samurai pleegt zelfmoord

ook geloven
ik ben gene godsdienstige hé :) ik vind het gewoon spijtig dat de meeste de achterliggende reden van de gelovige opvoeding niet zien en alleen naar de verpakking kijken. (consumptie maatschappij :) )

Sephiroth
27 mei 2004, 17:11
tradities...zal wss nooit afgeschaft worden omdat de mensen nog te stereotiep zijn

Phil
27 mei 2004, 17:19
gelijk godverdomme, godmiljaar, godvernondedju (als ik da roep vervloek ik geen enkele god ofwadanook)
Zo'n zinnen zijn gewoon opgenomen in ons taalgebruik en hebben geen enkele "gelovige" waarde tenzij ze gebruikt worden als ge op u kniekes me gevouwen handjes aan u bedje zit :P

wel ja, weet ik wel, maar diende maar als (mislukt? ;) ) voorbeeld. Ben er vrij zeker van dat de meeste ouders op zo'n moment stiekem hopen op een hogere macht :p
Zelfs al zijt ge (zogenaamde) atheïst

ByT3 Me
27 mei 2004, 19:03
Klein voorbeeldje

ge kunt ook 'Oh God' vervangen door 'Oh shit', want da's imo eigenlijk hetzelfde.

stinky
27 mei 2004, 19:43
ik doe ten zondag mijn plechtige comunnie en daarom kreeg ik een nieuwe computer en die categese valt ook want dan ziede heel de klas is een wij spelen daar keiveel bij wel mee.Dus al bij al valt het wel mee.weet het ben nog jong

Preske
27 mei 2004, 20:37

ze hebben daar een naam voor ze.
ge moogt Zijn naam niet gebruiken in ...
alez... wa was da nu weer.

swat, tis niet zozeer god vervloeken, maar zijn naam oneerbiedig gebruiken.

hier zijn ze daar heeeeeeeel loskes over, maar in sommige landen word ge haast in de ban van de kerk geslagen. (behalve als ge aflaten koopt , want als ge geld dokt zijt ge in de ogen van god ne goeie en als ge arm zijt moogt ge in de hel wegrotten) :ironic:

grappig toch é, die pastoors

[.::@petros::.]
27 mei 2004, 20:40
ik doe ten zondag mijn plechtige comunnie en daarom kreeg ik een nieuwe computer en die categese valt ook want dan ziede heel de klas is een wij spelen daar keiveel bij wel mee.Dus al bij al valt het wel mee.weet het ben nog jong

Voorwat staat er dan hetvolgende in je profiel: 31/03/81. :wtf:

sneax
27 mei 2004, 20:52

Tja - toen ik naar de 'catechese' moest (of hoe schrijfde da ook weer) dan weende ik echt de ogen uit mijne kop en krijste dannek ni wou gaan maar toch verplichte mijn ma mij ... later gaat ge daar nog iets aan hebben zei ze. Awel ja kheb er niks aan - en 'voort geld' moestek het ook ni doen buiten een nieuwe bureau lamp en een doos kleurpotloden die nu alletwee al kapot zijn of in de vuilbak liggen.

Ik vond het toen dikken bullshit en het verwonderd mij hoe volwassen ik toen was op da gebied - kvind het nu nog altijd dikken bullshit. Toch op de manier dat ze met de kinderen omgaan en hun die verhaalkes leren op zulke dingen. OK den bijbel heeft waarde en ok der zit iets in, maar ze indoctrineren de kindertjes idd wel op de catechese.

Wat ik dan nog het ergste vond is zo een zuster (al een oudere) en die vroeg mij nekeer iets en ik kon daar ni al te goe op antwoorden en ze zei: 'Ah gij gaat zeker ni te veel naar de kerk eh manneke?' op zo nen geambeteerden toon. NEEN ik ga ni naar de kerk en dannek da ni graag doe das mijn GOE RECHT GIJ STOMME ZUSTER haddek toen moeten zeggen ma kwas maar 12j en kdurfde ni :( Moest ik ze nu nog is tegenkomen ik zou ze uitschijten.

section_00
27 mei 2004, 20:56
communiefeesten : de max :niceone:
altijd cool om de neven en nichten is terug te zien
shotten frisbeeen drinken :D

Pee
27 mei 2004, 22:48
ik doe ten zondag mijn plechtige comunnie en daarom kreeg ik een nieuwe computer en die categese valt ook want dan ziede heel de klas is een wij spelen daar keiveel bij wel mee.Dus al bij al valt het wel mee.weet het ben nog jongHet is niet alleen voldoende om de woordjes neer te schrijven, vriend Stinky. De algemene bedoeling is dat de volgorde van de woorden betekenisvol is.
Oefen nog een beetje, het lukt je wel!

(Dit, uiteraard, off-topic. Ik heb mijn mening al verkondigd.)

Phil
27 mei 2004, 23:56
ze hebben daar een naam voor ze.
ge moogt Zijn naam niet gebruiken in ...
alez... wa was da nu weer.

swat, tis niet zozeer god vervloeken, maar zijn naam oneerbiedig gebruiken.

hier zijn ze daar heeeeeeeel loskes over, maar in sommige landen word ge haast in de ban van de kerk geslagen. (behalve als ge aflaten koopt , want als ge geld dokt zijt ge in de ogen van god ne goeie en als ge arm zijt moogt ge in de hel wegrotten) :ironic:

grappig toch é, die pastoors

blasfemisme?

(en aflaten mogen niet meer officieel gezien vd kerk, en da's al ffkes hoor)

Talos
28 mei 2004, 00:15
Vroeger stonden communiefeesten garant voor verveling maar de laatste jaren valt dat beter en beter mee. Laatste keer kregen we een tapkraan en vat ter beschikking van mijn nonkel. En dit voor mij en mijn twee neven, de enige van de jongeren die drinken. Jammer dat bijna alle kinders hun communie al gedaan hebben. Maarja dan komen de trouwfeesten zeker :)

Cheshire Cat
28 mei 2004, 00:18
In andere woorde godslastering .. of niet?

Anyway .. 'k Heb er niks op tegen, communies, dopen etc .. 'k Ben er mee opgegroeid. 't Maakte ons bomma altijd blij als we es op ne zondag met haar naar de kerk gingen ofzo. De cadeaukes mochten er ook wel zijn. Plus, 'k denk dat ongeveer 't gans dorp er hier aan meedeed. Dus wrom ook nie?

Tis nie alsof ik er iets mee verloren heb, in tegendeel! 'k Heb me daar kapot geamuseerd in die lessen. (voor de plechtige communie bijv) Altijd zitte lachen en kweet nie wat allemaal. 't Enige nadeel zijn de lessen die ge kreeg in de lagere school en delen van de middelbare school. Ik vind het persoonlijk niet erg als de leraar u vertelt over Jezus, de evangelien en apostelen. Mja, het probleem onstaat echter wanneer ze u punten gaan geven op zoiets! 'k Had er nooit echt goed op .. slechte punten maar voor één of andere rede zijn ne hoop van die verhaalkes me bijgebleven.

Dus zoals ik al zei .. niks verloren (Als we een paar punten buiten beschouwing laten), echter wel gewonnen (kennis, happiness van de bomma en stuff)! :niceone:

Greets :)

stelly
28 mei 2004, 01:18
ik ben gene godsdienstige hé :) ik vind het gewoon spijtig dat de meeste de achterliggende reden van de gelovige opvoeding niet zien en alleen naar de verpakking kijken. (consumptie maatschappij :) )

wel kheb de opvoeding gekregen en die draag ik gans mijn leven met mij mee en nog geen seconde spijt van gehad en heel veel plezier zonder da ik eigenlijk in god geloof, nu jezus geloof ik wel in dat hij heeft bestaan maar 50% van zijn verhalen kunnen nu wetenschappelijk verklaard worden en de andere 50% zijn verhalen die de mensen er toen hebben bij verzonnen om hem heroïscher te maken