PDA

Volledige versie bekijken : [Win XP] Probleem met delen van mappen

Simia
6 mei 2004, 22:02
Beste,

Situatieschets: 6 pc's verbonden met elkaar via een router (en uplink switch), met allemaal Win XP pro erop.

Ik heb nu een pc die enkel dient om bestanden op op te slaan, beschikbaar te maken over het netwerk, backupmogelijkheid... Een zogenoemde dataserver. (doet ook dienst als web en ftp server maar dat doet niets ter zake).

Het probleem is dat als ik een map deel over het netwerk, deze alleen beschikbaar is als ze voor "iedereen" gedeeld staat. Als ik enkel een user ingeef bvb "Gebruiker1" dan krijg ik als ik de map wil openen (vanaf gelijk welke andere pc) de melding dat ik geen rechten heb, terwijl ik deze wel heb opgegeven.

Zaken zoals eenvoudig delen staan af, alle schijven zijn NTFS, pingen naar alle pc's lukt, ..., printen over 't netwerk ook geen probleem.

Iemand een oplossing voor dit probleem?

Indien je nog meer info wil over hoe de situatie ineen zit, laat het dan weten.

Alvast bedankt.

[IpL]Viper_666
7 mei 2004, 00:28
Ga naar de properties van uw map.
Pakt daar Sharing en geef de rechten die
je wil aan een gebruiker die daarvoor dient.
(enkel om over het netwerk te sharen)

Dan moete ook zien dat die gebruiker in Security
ook de nodige rechten heeft op die map,
anders kan die der natuurlijk ni aan.

Da is omda je eigenlijk vanaf de andere pc
op die fileserver 'inlogt' waarna die gebruiker
locaal aan het werk gaat op je map en files.

Simia
10 mei 2004, 23:28
Dat had ik reeds allemaal gedaan, maar daar zit het probleem nu juist.

Stel ik geef Joske rechten op een bepaalde map of schijf, én alleen Joske.
De "iedereen" account is dus weg. dan krijg ik nooit een loginscherm te zien bij het te willen betreden van die map via een andere pc, enkel en alleen de melding : "\\server\DataF is niet toegankelijk, u hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron, ... Het apparaat is niet klaar ... enz"

Stel dat ik de "iedereen" account wel instel dan krijg ik elke keer wel toegang tot de map, met de rechten van de "iedereen" account vanzelfsprekend.

Daar klopt dus iets niet ...

Iemand nog een idee?

Simia
10 mei 2004, 23:38
Het rare is ook al is gebruikers wil toekennen ik via "locaties" enkel en alleen maar de pc zelf zie staan waar ik op dat moment op zit, en nooit de andere op het netwerk