PDA

Volledige versie bekijken : Informaticabeheer, voortstuderen ofni?

Grishnackh
6 mei 2004, 19:27
ehm klein vraagske: alsge in den 3e graad informaticabeheer gedaan hebt, kunde daarna dan nog hoge school doen?

SoliD
6 mei 2004, 19:31
ehm klein vraagske: alsge in den 3e graad informaticabeheer gedaan hebt, kunde daarna dan nog hoge school doen?
Uhm duh, alle Technische Wetenschappen richtingen (bachelor, master) zijn gericht op van die Technische richtingen. Maar ge kunt studeren wat ge wilt hoor, maar alleen de TW's sluiten er echt op aan (toegepaste informatica, elektronica-ict, etc..)

zarathustra
6 mei 2004, 19:32
ge kunt *altijd* hogeschool gaan doen :)

of het gaat lukken hangt van u zelf af

Grishnackh
6 mei 2004, 19:35
ge kunt *altijd* hogeschool gaan doen :)

of het gaat lukken hangt van u zelf af

euhm ja da wel :p ik haal vrij hoge cijfers int ASO nu :)

maar aangezien moderne talen en die kul me infeite nietveel kunne bommen zou ik liefst van al informatica volgen :p aangezien ik da wel graag doe + ik kan het goed, kwou gwn weten ofge nog voort kon studeren want die trut da ons moest uitleggen wa we konden doen alswe naar den 3rde graad overgaan wist het antwoord niet, merci dus al :p

the maniak
6 mei 2004, 19:38
aangezien ik da wel graag doe + ik kan het goed,

wa doet ge graag...wa chatten, wa surfen, wa gamen...da heeft absolut niks te maken met informatica zenne

het is nie omda ge die dingen goed kunt, da ge de rest van IT ook gaat kunnen en fijn vinden...

ik heb ook tijd IB gedaan, en terna M$ exames begonnen...ma da stond mij na ne tijd dus echt niemeer aan zenne...

Slayerbe
6 mei 2004, 19:39
informatica is een van de slechtste richtingen atm dat je kunt studeren
veel te veel mensen op die markt maarja als jij het wilt doen en er je goed bij voelt, doe het dan ;)

marcel
6 mei 2004, 19:39

maar aangezien moderne talen en die kul me infeite nietveel kunne bommen zou ik liefst van al informatica volgen :p aangezien ik da wel graag doe + ik kan het goed, kwou gwn weten ofge nog voort kon studeren want die trut da ons moest uitleggen wa we konden doen alswe naar den 3rde graad overgaan wist het antwoord niet, merci dus al :p

in de richting toegepaste informatica aan de hoge school hebt ge wel nog frans en engels ze

SoliD
6 mei 2004, 19:42

Je zit dus nu in het ASO 4de jaar? Is ook niet moeilijk eh... (hogeschool (unief) is totaal iets anders, zeker toegepaste vakken zoals info)
Maar vergis u niet, als je Informaticabeheer gaat volgen gaat het niet blijven bij word/excel en al die zever die ge in het ASO "beknopt" te zien krijgt.

Er komt programmeren bij (in het 6de jaar zulde hier vooral mee moeten oppassen) en ook een dikke cursus Beheer (hardware). D'r zijn altijd mensen die denken dat Informatica hun interesseert tot ze te zien krijgen wat het echt inhoudt, het is niet voor niks dat de slaagkans (moeilijk, persoonlijke interesse?) in het 5de jaar informaticabeheer meestal rond de 50% ligt.

Vergis u ook niet met de overstap van ASO naar TSO dat dit makkelijker zou zijn, je zult niet de eerste zijn die zich hier aan vergist :)

SoliD
6 mei 2004, 19:43
informatica is een van de slechtste richtingen atm dat je kunt studeren
veel te veel mensen op die markt maarja als jij het wilt doen en er je goed bij voelt, doe het dan ;)
Elektronica - ICT (afstudeerrichting ICT) geeft atm overheidspremies aan al degenen die het gaan studeren. Ze hebben er een tekort aan :)

marcel
6 mei 2004, 19:46
Elektronica - ICT (afstudeerrichting ICT) geeft atm overheidspremies aan al degenen die het gaan studeren. Ze hebben er een tekort aan :)

ah. en wanneer krijg ik dan mijn overheidspremie? ik heb het 3 jaar gedaan... en vorig jaar was de situatie zo dat ge ni meer te gemakkelijk werk vond in de sector... het tekort is ver weggewerkt...

SoliD
6 mei 2004, 19:49
ah. en wanneer krijg ik dan mijn overheidspremie? ik heb het 3 jaar gedaan... en vorig jaar was de situatie zo dat ge ni meer te gemakkelijk werk vond in de sector... het tekort is ver weggewerkt...
Die is pas ingevoerd vanaf dit jaar
200€ om erdoor te zijn het eerste jaar
250€ bij het afstuderen
350€ bij werk vinden in het eerste jaar na afstuderen (overheidsbedrijven, listed bedrijven)

Die premies voeren ze pas in als ze geen bekwaam volk vinden hoor :) (accountancy-fiscaliteit is ook zo'n richting die nu premies krijgt)

DaWizard
6 mei 2004, 19:51
Ik heb ook IB gedaan en volg nu Toegepaste Informatica in Diepenbeek. Bij ons ware der int 5e 12 van de 25 geslaagd.

Als ge ni constant bezig zijt met pc's blijkt da vrij moeilijk te zijn. Voor mezelf was dat vrij simpel aangezien ik van 's morges tot 's avonds experimenteer met pc's (gaande van simpele zaken tot zelfgemaakte hardware).

In het 5e kregen wij vba in Access samen met alle andere office programma's, en we moesten daar dus vrij veel van kennen, ook zaken die ge maar 1 keer in uw leven nodig hebt ofzo. Op hardware gebied hebbe we doen gezien hoe ne pc werkt en de componenten enzo + netwerken met windows 98 (lang gelede :))

Int 6e uitgebreider vba + asp en dan windows 2000 server. Volledig beheer daarvan + wa daar allemaal komt bij kijken (keuze van netwerktopologie, backup strategie en ga zo maar door).

Dus denk 2 keer na voor ge beslist om IB te doen.

Emiel
6 mei 2004, 19:57
Ik volg nu Toegepaste Informatica in Brugge. Vorig jaar heb ik Boekhouden - Informatica gedaan en achteraf gezien was dat eigenlijk een goeie basis voor dit jaar. Maar zoals al 'the maniak' al zei, het is niet omdat je goed over weg kan met een pc, dat TI je ding is. Er komt héél wat programmeren bij (Wij hebben C# en Cobol, volgend jaar wordt dat laatste Java). Ook wiskunde (voor mij persoonlijk, het moeilijkste vak) is niet zo gemakkelijk. Talen zijn miniem. Verder zijn er nog wat vakken zoals basiskennis informatica, bestandsorganisatie, excel en access, datacommunicatie (HTML, CSS, TCP/IP, ...)

Wij zijn dit jaar gestart met een stuk of 60. Nu zijn er nog maximum dertig 'in de running' en ik schat dat er zowat twintig over zullen gaan naar het tweede jaar (waar er nu stuk of 50 zijn).

Grishnackh
6 mei 2004, 20:05
mag ik ullen der op wijzen da ik php/asp/xml/html/css/java/javascript en vb al reeds onder de knie heb + ik deftig kan photoshoppen :)

ik kies dees richting dus omda ik goed ben ik da soort dingen :)

SoliD
6 mei 2004, 20:08
mag ik ullen der op wijzen da ik php/asp/xml/html/css/java/javascript en vb al reeds onder de knie heb + ik deftig kan photoshoppen :)

Dan moet je er voor gaan eh :)
java(script)/php/xml/css ga je btw niet krijgen. Het is niet zozeer webbased (als dit u meer aanstaat doe je beter Multimediatechnieken en dan later MCT)

Grishnackh
6 mei 2004, 20:11
Dan moet je er voor gaan eh :)
java(script)/php/xml/css ga je btw niet krijgen. Het is niet zozeer webbased (als dit u meer aanstaat doe je beter Multimediatechnieken en dan later MCT)

mja neen infeite niet, aangezien ik daar al genoeg over weet :) ik kan een website volledig maken enzo dus da hoeft nimeer voor mij

wak wél wil doen is, werking van computer, netwerken, de echte programmeertalen

dusja, volgens mij is informaticabeheer danwel den ideale basis voor daarna voort te studeren...

Silvericed
6 mei 2004, 20:13
lol.. :) dat wist ik wel

ik doe btw ICT in Gent en dat valt redelijk mee vind ik, maar voor anderen (die ook dachten dat ging meevallen) is het serieus tegengevallen

trouwens, IB heb ik ook gedaan en daar komt idd redelijk wat bij kijken, in't 5de is da nog gewoon excel, word, access en wat basic hardware
maar in't 6de was dat alles van excel, word, acces + vba, asp programmeren, daarna vb programmeren, windows API, dan nog een cursuske van 600 blz. hardware, netwerkstructuren, alles over virussen, opstellen van netwerken, strategieen, enz. en een vollledige uitleg over hoe ge een netwerk in windows 2000 moet beheren, active directory, enfin zowat alles (ge krijgt dan ook niet voor niets een diploma netwerkbeheerder eh)
en voor't examen mochten we ne keer naar de leerkracht gaan en ne keer het een het ander gaan tonen ivm rechten toekennen, paswoorden instellen, enz..

MAAR ict is in't 1ste nog redelijk basic ivm informatica, dus gewoon photoshop, flash, een beetje html + javascript en programmeren in java en dat is het zowat, voor de rest is het elektronica, wiskunde, digitaaltechnieken en vooral ook niet te onderschatten, assembler..

SoliD
6 mei 2004, 20:15
mja neen infeite niet, aangezien ik daar al genoeg over weet :) ik kan een website volledig maken enzo dus da hoeft nimeer voor mij

wak wél wil doen is, werking van computer, netwerken, de echte programmeertalen

dusja, volgens mij is informaticabeheer danwel den ideale basis voor daarna voort te studeren...
Het is idd een zéér goede basis. En je zult ook zien (vooral in het 6de) of programmeren u aanstaat of je meer webbased, beheer (hardware) gericht bent.

Maar uw interesse kan ook sterk afnemen aangezien je er bijna constant mee bezig bent en het niet meer alleen in je vrije tijd doet (als je er zin in hebt dus)

SoliD
6 mei 2004, 20:19
MAAR ict is in't 1ste nog redelijk basic ivm informatica, dus gewoon photoshop, flash, een beetje html + javascript en programmeren in java en dat is het zowat, voor de rest is het elektronica, wiskunde, digitaaltechnieken en vooral ook niet te onderschatten, assembler..
De lessentabellen voor elektronica-ict veranderen volgend jaar eh, in de meeste hogescholen toch (door bachelor master degrees). De 2 afstudeerrichtingen (ict en elektronica) zijn gesplitst van elkaar en verschillen harder (nu zijn die nog meer gelijklopend)

Elektronica-ict is meer netwerk en beheer gericht natuurlijk terwijl Toegepaste Informatica 90% van de tijd programmeren is.

Silvericed
6 mei 2004, 20:26
De lessentabellen voor elektronica-ict veranderen volgend jaar eh, in de meeste hogescholen toch (door bachelor master degrees). De 2 afstudeerrichtingen (ict en elektronica) zijn gesplitst van elkaar en verschillen harder (nu zijn die nog meer gelijklopend)

Elektronica-ict is meer netwerk en beheer gericht natuurlijk terwijl Toegepaste Informatica 90% van de tijd programmeren is.
eigenlijk klopt dit niet..
ik heb gehoord uit de mond van de vertegenwoordiger van het kaho, de richting ICT op zichzelf bestaat niet
het is Elektronica OPTIE ICT, en naar volgend jaar toe veranderd er niets qua lessenpakket, dus elektronica is in principe nog steeds het hoofdvak, maar er zijn wel plannen om volgend jaar fysica/mechanica weg te laten vallen, that's it

Wover
6 mei 2004, 20:29
Na informaticabeheer kunde zeker nog hogeschool doen,
maar ge moet dees richting wel ni onderschatten, waar ik zit krijgen wij Boekhouden (2u), toegepaste fysica (2u) en engels (3u), duits(1u) en frans(3u). daarnaast nog de gewoon vakskes gelijk geschiedenis (1u), wiskunde (3u) en nederlands (3u). Informatica hebben wij 10 (eigenlijk 11) uur per week:

Toegepaste informatica (Ti) Software (3): Acces, Excel, VBA, Word, maar van al die dings veel gedetaileerder dan gewoon tabellekes opmaken enz, bv programmeren in excel enz...

Ti Systeembeheer (3): hardware installeren, hoe werkt het internet, netwerken, en blijt en nog wa fart, om af te sluiten met fartblijt :P

Ti Programmeren(3): Acces, VBA, veel theorie over databases

Ti Administratie en Logistiek(1): ICT, veel theorie en progskes gelijk Track It

handelscorrespondentie nederlands (1): brieven schrijven enz

en dan hebbek het alleen maar over t 5e jaar, int 6e jaar moeten wij nog stage doen ook... Maar als ge echt gemotiveerd zijt moete da zeker kunnen. Ik kom ook uit Moderne Talen - Wiskunde (eerst latijn, in 4e jaar afgezakt en int 5e nog is naar dees)

SoliD
6 mei 2004, 20:35
eigenlijk klopt dit niet..
ik heb gehoord uit de mond van de vertegenwoordiger van het kaho, de richting ICT op zichzelf bestaat niet
het is Elektronica OPTIE ICT, en naar volgend jaar toe veranderd er niets qua lessenpakket, dus elektronica is in principe nog steeds het hoofdvak, maar er zijn wel plannen om volgend jaar fysica/mechanica weg te laten vallen, that's it
ja idd het is optie ICT, maar met gesplitst bedoel ik dat de 2 afstudeerrichtingen vanaf het 1ste jaar al gesplitst zijn.

En in Geel (KHK) is het echt wel een vernieuwde opleiding.

menlor
6 mei 2004, 20:53
ik zit momenteel in 5IB, tis een klote school maar da terzijde, ge ziet inderdaad alles wat men hierjuist heeft opgesomt.
en ge kirjgt 10 uur informatica, maar uw andere vakken zijn ook belangerijk, en dit vergeten velen.

ik vind het daar tof, int begin leek het gemakkelijk tov aso, maar na een tijd wordt da weer moeilijker.

men nicht zit nu op hogeschool ( deed ook IB in mijn school, en is doorgegaan met succes) nu zit ze dara bijna een jaar maar het interreseert haar niet meer, ze ziet maar 2 normale vakken de rest is programmeren en zo

Grishnackh
6 mei 2004, 21:01
ik zit momenteel in 5IB, tis een klote school maar da terzijde, ge ziet inderdaad alles wat men hierjuist heeft opgesomt.
en ge kirjgt 10 uur informatica, maar uw andere vakken zijn ook belangerijk, en dit vergeten velen.

ik vind het daar tof, int begin leek het gemakkelijk tov aso, maar na een tijd wordt da weer moeilijker.

men nicht zit nu op hogeschool ( deed ook IB in mijn school, en is doorgegaan met succes) nu zit ze dara bijna een jaar maar het interreseert haar niet meer, ze ziet maar 2 normale vakken de rest is programmeren en zo

tis juist het programmeren dak zo fascinerend vind :p

QplQyer
6 mei 2004, 21:13
Na informaticabeheer kunde zeker nog hogeschool doen,
maar ge moet dees richting wel ni onderschatten, waar ik zit krijgen wij Boekhouden (2u), toegepaste fysica (2u) en engels (3u), duits(1u) en frans(3u). daarnaast nog de gewoon vakskes gelijk geschiedenis (1u), wiskunde (3u) en nederlands (3u). Informatica hebben wij 10 (eigenlijk 11) uur per week:

Toegepaste informatica (Ti) Software (3): Acces, Excel, VBA, Word, maar van al die dings veel gedetaileerder dan gewoon tabellekes opmaken enz, bv programmeren in excel enz...

Ti Systeembeheer (3): hardware installeren, hoe werkt het internet, netwerken, en blijt en nog wa fart, om af te sluiten met fartblijt :P

Ti Programmeren(3): Acces, VBA, veel theorie over databases

Ti Administratie en Logistiek(1): ICT, veel theorie en progskes gelijk Track It

handelscorrespondentie nederlands (1): brieven schrijven enz

en dan hebbek het alleen maar over t 5e jaar, int 6e jaar moeten wij nog stage doen ook... Maar als ge echt gemotiveerd zijt moete da zeker kunnen. Ik kom ook uit Moderne Talen - Wiskunde (eerst latijn, in 4e jaar afgezakt en int 5e nog is naar dees)

Zo weinig wiskunde maar? Terwijl een goeie wiskundige basis wel nodig is om verder te studeren in informatica me dunkt (zeker voor unief, maar evenzeer voor ind ing, bachelor/graduaat).

slicer(r)
6 mei 2004, 21:17
Ik lees hier zoals gewoonlijk weer heel veel onwaarheden. Ok, just for the record: ik ben doctoraatstudent Informatica aan de universiteit antwerpen. Ik houd mij bezig met onderzoek naar draadloze netwerken. Ik kom dus ook geregeld in aanraking met mensen uit de bedrijfswereld dankzij een aantal projecten.

Deze uitleg is dus van toepassing voor de academische bachelor Informatica waarmee je later kan beginnen aan een master informatica. (wat vroeger licenciaat informatica was)
Alleereerst is dit een richting waar wordt gezocht naar mensen die probleemoplossend kunnen denken. Je kan later alle richtingen uit (software engineering, computationele informatica, database, AI, telecom) tijdens en na deze opleiding.
Er ligt een zware nadruk op wiskunde, maw naast een degelijke basis aan wiskunde worden de meeste aspecten van de informatica ook benaderd vanuit een wiskundig standpunt. Daarnaast krijg je ook een hele grote brok praktijk te verwerken, dus het zeker niet zo dat je na de studies geen ervaring hebt. Feit is wel dat je niet leert werken met bepaalde softwarepakketten & programmeer talen, maar leert flexibel er mee om te gaan en ze op zelfstandige basis te leren en begrijpe,
Als vereisten wordt er gesteld dat je minstens 6u wiskunde hebt gehad in het secundair. Alhoewel dat de ervaring mij leert dat veel mensen die uit TSO komen en er echt moeite insteken de richting zeker aankunnen. Dus laat je niet afschrikken, maar wees wel gewaarschuwd dat dit het buisvak in het eerste jaar is.

Waarom zou je deze richting volgen? Wat hierboven gezegd wordt, dat er teveel ITers zijn is waar, maar met een bedenking. De industrie is op dit moment zeker en vast op zoek naar capabele, creatieve mensen en uit mijn contacten met mensen uit het bedrijfsleven weet ik dat ze deze het liefst zoeken bij licenciaten (masters). Ter nota: bijna iedereen die vorig jaar met mij is afgestudeerd (toch een 40 man) heeft ondertussen een job gevonden.

Voor meer vragen over een masteropleiding aan de UA kan je altijd bij mij terecht of kan je kijken op www.ua.ac.be (http://www.ua.ac.be) en www.win.ua.ac.be (http://www.win.ua.ac.be)

its_just_me
6 mei 2004, 21:31
ik volg nu mijn 6de informaticabeheer in de heilige familie in Ieper (kloteschool trouwens)
de eerste 4 jaar in het college gedaan: latijn-wiskunde (veel betere school qua organisatie trouwens)

de informaticavakken vallen nog heel goed mee (10u):
- softwarepakketten: word, excel, access in 5de jaar en meer html (dreamweaver/frontpage) en flash in 6de jaar
- softwareontwikkeling: vba (vooral 5de jaar), vbscript, asp, ...
van asp zijn we nu nog maar net begonnen aan connecties met databases, terwijl ik dat van het begin van het jaar op eigen houtje ben gaan leren (veel betere methode heb ik zo ondervonden).
wat ik niet begrijp is dat mensen een simpele for-lus nog niet kunnen vormen :s
=> voor velen een buisvak blijkbaar :unsure: , samen met wiskunde.

- netwerkbeheer
opbouw van windows, netwerken, netwerken opzetten, domeincontroller (win 2003) opzetten, soms pc assembleren en de donderdagnamiddag wat meehelpen met de netwerkbeheerder.

ik ga volgend jaar naar de katho in kortrijk: toegepaste informatica.
lijkt me een zeer geschikte richting, aangezien programmeren mij echt wel interesseert. de laatste weken kijk ik alleen nog uit naar de informaticavakken ,de rest steekt wel wat tegen, vooral kleine vakjes als geschiedenis, aardrijkskunde,...
nu ja die ben k volgend jaar kwijt :D

looking forward to next year :)

Cheshire Cat
6 mei 2004, 22:43
'k Zal u zo zeggen ('k Doe het op de hoge school in Diepenbeek), het 5e en het 6e jaar valt da allemaal wel goe mee. Gene klop uitvoeren en alles loopt vlotjes.

Maar dan zit ge éénmaal op de hoge school en gedaan met Microsoft boel (voor mij alleszins), bah wat ne nest man! Nu zit ge met brol gelijk Oracle en Progress .. wat eigenlijk 't zelfde is als SQL in MS Access .. en MS Access. 't Enige nadeel is dat die progskes waar ge op de hoge school mee werkt dikke nest zijn! Mja .. ze zeggen dat dat progskes zijn die grotere bedrijven gebruiken. Wat doet ge dan, ge vraagt es rond en komt te weten dat de meeste bedrijven nog nooit van die crap gehoord hebbe. (Belgische, lokale, bedrijven dus!)
Sommige van de progskes geloven blijkbaar ook niet in een grafische omgeving. Wat ik vrij irritant vind .. mah kom, da overleeft ge wel.

Besturingssytemen bestaat uit Linux .. ook al zo ne nest IMO. Mja ge moet ervoor zijn. Meningen verschillen daarin. Programmeren in C en C++ is allemaal dikke pret (eerlijk, vrij simpel 1e jaar) .. dan is er nog HTML .. ging wel maar gewoon alles uit uwe kop leren. En Java .. bah bah bah. Ge kent uw code? Goed goed .. nu moet ge nog overal hoofdletters zetten zodat alles echt CORRECT is .. anders komt ge nog nie aan de helft van uw punten!

Vakken gelijk wiskunde, engels, boekhouden, economie, .. vallen eerlijk gezegd wel mee.

Kortom .. tis dikke nest, mja. Als ge u ermee amuseert zal 't wel goed zijn denk ik. Jammer dat ge niet enkel een richting kunt volgen met programmeren (wat ik eerlijk gezegd meer zou zien zitte)

Greets

Kleine note: Op 't 5e en 6e werkte ik dus constant met Windows, MS Access, VBA, MS Word, MS Excell, MS Outlook, etc .. op school. Dit is echter niet waar op sommige hoge scholen! Blijkbaar in Hasselt wel .. dikke knudde voor mij dus! :evil:

[NeO]-mtr
6 mei 2004, 23:09
Zo weinig wiskunde maar? Terwijl een goeie wiskundige basis wel nodig is om verder te studeren in informatica me dunkt (zeker voor unief, maar evenzeer voor ind ing, bachelor/graduaat).
Ik doe nu 5e jaar Industriële ICT (TSO) en krijg amper 2 uur wiskunde en heb 8 uur per dag les. :]

slicer(r)
6 mei 2004, 23:37
'k Zal u zo zeggen ('k Doe het op de hoge school in Diepenbeek), het 5e en het 6e jaar valt da allemaal wel goe mee. Gene klop uitvoeren en alles loopt vlotjes.

Maar dan zit ge éénmaal op de hoge school en gedaan met Microsoft boel (voor mij alleszins), bah wat ne nest man! Nu zit ge met brol gelijk Oracle en Progress .. wat eigenlijk 't zelfde is als SQL in MS Access .. en MS Access. 't Enige nadeel is dat die progskes waar ge op de hoge school mee werkt dikke nest zijn! Mja .. ze zeggen dat dat progskes zijn die grotere bedrijven gebruiken. Wat doet ge dan, ge vraagt es rond en komt te weten dat de meeste bedrijven nog nooit van die crap gehoord hebbe. (Belgische, lokale, bedrijven dus!)
Sommige van de progskes geloven blijkbaar ook niet in een grafische omgeving. Wat ik vrij irritant vind .. mah kom, da overleeft ge wel.

Besturingssytemen bestaat uit Linux .. ook al zo ne nest IMO. Mja ge moet ervoor zijn. Meningen verschillen daarin. Programmeren in C en C++ is allemaal dikke pret (eerlijk, vrij simpel 1e jaar) .. dan is er nog HTML .. ging wel maar gewoon alles uit uwe kop leren. En Java .. bah bah bah. Ge kent uw code? Goed goed .. nu moet ge nog overal hoofdletters zetten zodat alles echt CORRECT is .. anders komt ge nog nie aan de helft van uw punten!

Vakken gelijk wiskunde, engels, boekhouden, economie, .. vallen eerlijk gezegd wel mee.

Kortom .. tis dikke nest, mja. Als ge u ermee amuseert zal 't wel goed zijn denk ik. Jammer dat ge niet enkel een richting kunt volgen met programmeren (wat ik eerlijk gezegd meer zou zien zitte)

Greets

Kleine note: Op 't 5e en 6e werkte ik dus constant met Windows, MS Access, VBA, MS Word, MS Excell, MS Outlook, etc .. op school. Dit is echter niet waar op sommige hoge scholen! Blijkbaar in Hasselt wel .. dikke knudde voor mij dus! :evil:

1. Oracle en Progress zijn dure programma's, wees maar zeker dat dit in grote bedrijven volop wordt gebruikt.

2. hehe een grafische omgeving ... daarom dat ge dus ook niet pro linux zijt.

3. Da in java noemt men coding conventions. Als ge ooit in een groot bedrijf terecht komt en een project moet maken met 20 of 30 man zult ge wel merken waar al die dingen goed voor zijn. Als ge die conventies volgt, weet ge direct hoe ge de naam van een klase die iemand anders heeft geimplementeerd moet schrijven, anders zou dat voor elke klasse anders zijn.

4. Zoals ik al zei in mijn vorige post: De bedrijven zijn niet geïnteresseerd in mensen die VBA, MS Excell, MS blabla volledig van buiten kennen en er dan een half jaar over doen om iets anders te leren. Ze willen flexibele mensen die goed de principes van het programmeren en het ontwerpen van een software systeem verstaan. Kijk als ik wil leer ik mij hier op een paar dagen de beginselen van een programmeertaal of schakel ik over naar een andere database of een ander OS etc. Dat is hetgene wat ik tijdens mijn 4 jaar unief heb geleerd: flexibiliteit en daar kom je in het bedrijfsleven ver mee tegenwoordig.

mabukay
7 mei 2004, 00:21
kdoe zelf ook Informatica-beheer (mijne 5de jaar) tis idd een feit da ge het niet moogd onderschatten maar als ik zo lees wat je al beheersd zou dat niet zo een te groot probleem mogen vormen. Tis wel een heel interessante en plezante richting imo. Je leert toch redelijk veel bij maar tis wel aan een razendsnel tempo. (allé hier toch, de software gaat heel snel vooruit, de hardware iets minder snel) en als je van ASO komt en je hebt niet te grote problemen voor wiskunde moet je jezelf zeker geen zorgen maken. ;) (ik spreek uit ervaring, had daarvoor ook 4 jaar ASO gedaan) Tis wel een feit da er int 5de jaar IB maar 50% van de mensen slagen. Ook mijn klas begon met 16 en is geminderd naar 12 en op het einde van dit schooljaar zijn het er nog minder.

QplQyer
7 mei 2004, 12:46

Greets

Conclusie: alles dat niet van MS is is een dikke nest volgens u?
Tsja, 't nadeel van niet genoeg info krijgen omtrent bepaalde zaken zeker (zoals coding conventions in Java enzovoort). Grote bedrijven werken alleszins niet 100% met MS producten (gelukkig maar).

SithCloud
7 mei 2004, 13:07

welke school ?

SithCloud
7 mei 2004, 13:09

show some work, ? voor één of andere reden geloovek u ni ^^

SithCloud
7 mei 2004, 13:12
kijk, ik kom uit IB, en wat ge in de hogeschool krijgt is wel degelijk totaal anders. Ook handig om te weten is dat bijna elke hogeschool in belgie een ander informatica-programma heeft...

op de KDG in antwerpen krijgde cobol het eerste jaar bijvoorbeeld, da krijgde in andere scholen dan weeral ni

phl is een goei school ^^ als ge er kunt gaan :/

soit, kdg lag mij niet, gestopt na 3 maand en nochtans ben ik al sinds mijn hmmm 6 jaar bezig met pc's ^^

slicer(r)
7 mei 2004, 13:15
Conclusie: alles dat niet van MS is is een dikke nest volgens u?
Tsja, 't nadeel van niet genoeg info krijgen omtrent bepaalde zaken zeker (zoals coding conventions in Java enzovoort). Grote bedrijven werken alleszins niet 100% met MS producten (gelukkig maar).

Tjah imo is het grote probleem nog altijd dat er in het secundair onderwijs de indruk wordt gegeven dat informatica = MS producten (MS Office, VB, vba) en dat er te weinig nadruk wordt gelegd op de echte 'skills' (om het een naam te geven) die een informaticus nodig heeft. Op unief (en dat geef ik echt toe) wordt er dan weer vaak door proffen en assistenten de indruk gegeven dat MS voor niks te gebruiken is. Persoonlijk ben ik nog altijd voor het gebruiken van het OS dat het beste geschikt is voor een bepaalde taak (imo: ik ga geen presentatie maken in openoffice als ik het ook in PowerPoint XP of 2003 kan doen, want de laatste is echt een schitterend product.)

QplQyer
7 mei 2004, 13:21
Tjah imo is het grote probleem nog altijd dat er in het secundair onderwijs de indruk wordt gegeven dat informatica = MS producten (MS Office, VB, vba) en dat er te weinig nadruk wordt gelegd op de echte 'skills' (om het een naam te geven) die een informaticus nodig heeft. Op unief (en dat geef ik echt toe) wordt er dan weer vaak door proffen en assistenten de indruk gegeven dat MS voor niks te gebruiken is. Persoonlijk ben ik nog altijd voor het gebruiken van het OS dat het beste geschikt is voor een bepaalde taak (imo: ik ga geen presentatie maken in openoffice als ik het ook in PowerPoint XP of 2003 kan doen, want de laatste is echt een schitterend product.)

Het verschil is inderdaad groot :)
nu ja, ik snap de redenering op een universiteit wel, ze willen dingen onderzoeken, en een open source systeem is dan beter dan een closed source OS, lijkt me toch.
De gulden middenweg zal wel weer beter zijn.
Maar ja gebruik een OS zoals je het zelf wil he :) (hoge scholen hebben dan weer de neiging om wel meer MS gericht te zijn heb ik de indruk, maar dat hangt af van school tot school natuurlijk)
Maar die richting in 't secundair die informatica noemen en maar 2-3 uur wiskunde hebben, ik betwijfel of die een goeie voorbereiding zijn (alleszins niet op een universitaire studie).
Er bestaan wel ook richtingen die 6 uur wiskunde geven, maar ik zou niet weten op welke school (in Gent dacht ik).

slicer(r)
7 mei 2004, 13:29
Het verschil is inderdaad groot :)
nu ja, ik snap de redenering op een universiteit wel, ze willen dingen onderzoeken, en een open source systeem is dan beter dan een closed source OS, lijkt me toch.
De gulden middenweg zal wel weer beter zijn.
Maar ja gebruik een OS zoals je het zelf wil he :)
Maar die richting in 't secundair die informatica noemen en maar 2-3 uur wiskunde hebben, ik betwijfel of die een goeie voorbereiding zijn (alleszins niet op een universitaire studie).
Er bestaan wel ook richtingen die 6 uur wiskunde geven, maar ik zou niet weten op welke school (in Gent dacht ik).

Ik ben er echt een voorstander van dat nu met de bama herstructureringen er ineens in het secundair eens goed aan de boom wordt geschudt. Wat er echt nodig is in het secundair zijn echte informatica richtingen. Niet van die burotica richtingen waar enkel MS office wordt gegeven, nog aan dactylo wordt gedaan en mss een klein beetje programmeren, en dit vind je in heel veel scholen. Dit heeft ook veel te maken de leerkrachten.
Als ik zie wat een regentaat informatica te verwerken krijgt dan wil ik dus wegkruipen want dat heeft bijna niets meer met informatica te maken (soz voor de mensen die het doen en ik kijk niet op jullie neer, maar een informatica leerkracht zou meer mogen (moeten) weten).
Wiskunde wordt idd veel te veel verwaarloosd en heel veel mensen die snel met pc's willen bezig zijn worden in het secundair naar zo'n richtingen gelokt. Wat ze dan vaak niet weten is dat dit hun keuzemogelijkheden voor het hoger/unief vaak beperkt.

Lagoas
7 mei 2004, 13:37
Ik ben afgestudeerd toegepaste informatica
en ik kan zeggen , tis een k*trichting.
Meer dan de helft van mijn klas heeft na een klein jaar
nog altyd geen werk in informatica-sector
(ze werken als verkoper of doen iets administratiefs ...)

Ge hebt gewoon massa's concurrentie van personen die
1, 2, ... 5 jaar ervaring hebben,
en die nemen ze dan ook aan.

De enigste reden waarom je werk zou kunnen vinden,
...
is omdat je een goedkope werkkracht bent voor een bedrijf
=> loon is miniem.

Hint : leer EEN ding, en laat al de rest vallen

(bv Java, of linux)

geen enkel bedrijf wil personen die een beetje van alles kennen,
meestal nemen ze u aan voor 1 onderwerp.

(btw, ik heb enorm veel geluk dat ik sinds een maand mag werken
bij Novell, maar buiten deze job heb ik niet veel interessants gevonden,
en indien ik dan iets interessants vond, dan kreeg ik de job niet,
gewoon omdat ik te weinig ervaring heb)

Ik ken er die na een jaar werk zoeken nog niets interessants hebben gevonden
en die dan
1. werk doen tegen hun goesting
2. werkloos blijven
3. overwegen om opnieuw te gaan studeren

[MNEU]Poncho
7 mei 2004, 13:38
Die is pas ingevoerd vanaf dit jaar
200€ om erdoor te zijn het eerste jaar
250€ bij het afstuderen
350€ bij werk vinden in het eerste jaar na afstuderen (overheidsbedrijven, listed bedrijven)

Die premies voeren ze pas in als ze geen bekwaam volk vinden hoor :) (accountancy-fiscaliteit is ook zo'n richting die nu premies krijgt)

idd :')

ik krijg die nu voor de richting accountancy-fiscaliteit

slicer(r)
7 mei 2004, 13:47
Hint : leer EEN ding, en laat al de rest vallen

(bv Java, of linux)

En als dan binnen een paar jaar ineens .NET of smalltalk de hype wordt en Java er niet meer is. Of linux wordt massaal gedumpt voor iets anders. Wat gaat ge dan doen? dan wordt ge gedumpt omdat ge de nieuwe technologie niet kent en omdat ge niet flexibel genoeg bent om er snel mee aan de slag te kunnen.

Een ding goed kunnen is goed om aan een job te geraken ... flexibiliteit brengt u over de jaren veel meer op.

warchicken
7 mei 2004, 19:14
Ik zit nu in het 4de jaar handel. Volgend jaar zal ik dus moetten kiezen tussen 5 handel (veel boekhouden) Boekhouden-informatica(mix tussen handel en IB maar met moeilijke wiskunde) en Informatica beheer. Ik heb totaal nog geen idee wat ik zou kiezen. Handel kan ik wel ben nog wel goe in boekhouden als ik wil ma das zo ongeloofelijk saai.:s BI zou dan misschien da perfecte mix zijn maar ik kan echt geen wiskunde is altijd al mijn slechtste vak geweest. Dus denk ik momenteel het meeste aan IB doe ik graag en kan ik nog wel maar als ge zo ziet naar al die werklozen in die sector (mijn broer heeft het ook gedaan en die is al 1.5 jaar werkloos) heb ik toch mijn twijfels om het te doen.. M.a.w. heb nog totaal geen idee wat ik moet kiezen. De leraren zeiden dak alles zou aankunnen als ik wa meer leer.. wa denkte gelle erover..wa zou de beste richting zijn om te volgen

QplQyer
7 mei 2004, 19:16
Als ge denkt om na het middelbaar nog iets hoger te doen met informatica: de richting met 't meeste wiskunde.
Da gaat ge nog nodig hebben in 't hoger.

warchicken
7 mei 2004, 19:20
Das juist de probleem ben niet goed in wiskunde,en ze zeggen overal dat je het gene moet doen wat je het leukst vind en vind richtingen met informatica toch toffer dan zo constant boekhouden

dacht er aan om anders nu IB te doen en later nog te zien dan kunt ge normaal toch nog altijd boekhouden gaan volgen in het hoger?

QplQyer
7 mei 2004, 19:23
Dan moet ge de informatica doen hé :)
en wat werken voor wiskunde, informatica is eigenlijk niets anders dan toegepaste wiskunde en logica.

Dus waarschijnlijk ga ge verder geraken met de informatica richting met meer wiskunde dan met de handelsrichting, zeker als ge nog plant om graduaat/bachelor te doen.

warchicken
7 mei 2004, 19:27
Jah denk eigenlijk ook da als ik iets doe da het moet lukken .. heb sinds da examens mijne rugzak thuis nog ni open gemaakt ^^

VeNeReA
7 mei 2004, 19:54
Imho is IB niet te onderschatten.
Er vallen der veel af tijdens het jaar.
En vergeet ni da ge voor informatica al snel met cursussen zit van 500 pagina's (wat toch ongewoon is voor secundair onderwijs...)!

dJeez
7 mei 2004, 22:17
Als ge denkt om na het middelbaar nog iets hoger te doen met informatica: de richting met 't meeste wiskunde.
Da gaat ge nog nodig hebben in 't hoger.

Euhm, dat hoeft niet persé hoor. Maar je moet uiteraard wel over een voldoende dosis wiskundig (en vooral logisch) inzicht beschikken.

Ik heb in 't ASO Economie, Moderne Talen gevolgd, in 't hoger Handelswetenschappen, specialisatie Informaticamanagement. Voor mij was dat eigenlijk al bij al nog vrij makkelijk (toch als 'k kijk naar de gepresteerde blokuurtjes om mijn licentiaatsdiploma te halen :p). Nu ja, ik was wel goed in wiskunde hoor (statistiek in 't hoger was iets minder).

'k Heb wel de enorme massa vrije tijd die 'k toen had nuttig gebruikt door zelf bepaalde zaken uit te zoeken en aan te leren. Net dat maakt je nogal gegeerd op de arbeidsmarkt. Als je tijdens je schoolse periode al aantoont dat je interesse vertoont voor dingen die niet in je curriculum vallen en je weet dat op de correcte manier aan te brengen dan is werk vinden totaal geen probleem (althans toch toen ik afstudeerde). Dat is - zeker in de nasleep van 11/9 - de afgelopen jaren wel anders geweest, maar wij merken nu toch duidelijk dat de sector terug vaart aan 't krijgen is (wat wellicht goed nieuws is voor nieuwe afgestudeerden).

Maar het is wel zeker zo dat bachelors (graduaten) veel minder gegeerd zijn in de pure IT sector (detachering & development).

dim0r
7 mei 2004, 22:53
Volgt er een richting op informatica beheer die grafisch is ?
Da intresseert me meer. Grafisch + code :p

Radiance
7 mei 2004, 23:43
ben het toch niet helemaal eens met een aantal dingen die hier gezegd zijn :)
ik doe nu zelf 6 IB & heb daar in feite niet het minste problemen mee, VBA/ASP/APi's etc zijn imo allemaal heel simpel, maarja je bent ergens aangelegd voor de logica achter programeren te zien of je bent dat niet. ik zie anderen de grootste moeite hebben met het begrijpen van een lijn code & er "domme" fouten in maken terwijl die imo doodeenvoudig is

en idd, u specifiëren in één taal of vakgebied is imo ook the way to go, een bedrijf weet immers ook dat iemand die alles kent niet bestaat. je bent op dat moment een expert in uw vakgebied & die zijn vaak nodig om "complexe" problemen om te lossen zonder dat je contant dingen moet gaan opzoeken

maar uiteindelijk evolueert de informatica idd ieder jaar, één van uw grootste eigenschappen is dan imo ook van daar voor te willen openstaan & constant willen bijleren. 't is niet omdat je vandaag een java programmeur bent dat je niet moet openstaan voor een andere opkomende taal die u intresseert. als java bv. ooit uit "de mode" geraakt moet je voor jezelf beginnen studeren & experimenteren met whatever er op die moment wel de moeite is & dat ook op je cv kunnen vermelden. de basis idee is bovendien toch altijd +/- dezelfde, als je de logsiche structuren in programmeren hebt is het alleen maar de syntax of werkwijze die een beetje verschilt

zelf heb ik mij ingeschreven om volgend jaar elektronica - ICT te gaan doen op KHK Geel omdat ik mijzelf niet echt jaren aan een stuk zie programmacode schrijven, geef mij dan maar een iets actievere job, alla netwerkbeheer of iets in die stijl. (al krijg je in deze opleiding ook een serieuze basis VB / java), maar je zal er altijd voor moeten studeren & bijleren, ook als juit TI komt.

- my $ 0.02

[MNEU]Poncho
8 mei 2004, 09:27
Ik zit nu in het 4de jaar handel. Volgend jaar zal ik dus moetten kiezen tussen 5 handel (veel boekhouden) Boekhouden-informatica(mix tussen handel en IB maar met moeilijke wiskunde) en Informatica beheer. Ik heb totaal nog geen idee wat ik zou kiezen. Handel kan ik wel ben nog wel goe in boekhouden als ik wil ma das zo ongeloofelijk saai.:s BI zou dan misschien da perfecte mix zijn maar ik kan echt geen wiskunde is altijd al mijn slechtste vak geweest. Dus denk ik momenteel het meeste aan IB doe ik graag en kan ik nog wel maar als ge zo ziet naar al die werklozen in die sector (mijn broer heeft het ook gedaan en die is al 1.5 jaar werkloos) heb ik toch mijn twijfels om het te doen.. M.a.w. heb nog totaal geen idee wat ik moet kiezen. De leraren zeiden dak alles zou aankunnen als ik wa meer leer.. wa denkte gelle erover..wa zou de beste richting zijn om te volgen

Hmmm, maar als ik het goed bebrijp kunt ge niet zo goed wiskunde, terwijl dat toch redelijk belangrijk is voor informaticussen.

Ik wou ook eerst IB gaan doen, maar die richting was bij ons op school toen een jaar uitgesteld dus ik heb toen voor BI gekozen, (handel mocht niet meer want daarvoor had ik een B-attest). Eigelijk heb ik totaal geen spijt van die richting, want ik ben nu aan het doen wat ik graag doen en hoe ge het draait of keert die richtingen zijn op zich allemaal redelijk gemakkelijk.

Maakt de goeie keuze, maar denk ook aan de arbeidsmarkt. Want die is niet te onderschatten. Kijk maar een keer op www.studiemettoekomst.be.

ponsj

Close_Up
8 mei 2004, 10:55
Ik volg nu ook Informaticabeheer. Kzit op het vijfde jaar, maar zo simpel is het echt nie, en zeker nie in onze school PH Hasselt,( er komen dit jaar van de 14 misschien 6 door, waaronder ik hoop ik) dat is één van de hoogste niveua informaticabeheerdat ge kunt hebben. Vorig jaar nog bevestigd door controleurs. Het ligt zeer dicht bij ASO, kheb in het totaal ook 6 uur wiskunde enz... Van programmeren leren we nu in c++, had ik op het begin heel moeilijk mee tot ik het door had nu gaat het al veel beter, dan hebben we ook nog html, en hardware (computerarchitectuur) en besturingssystemen, en dan ook nog office pakketen ma das saai. Maar als ge er echt geinteresseerd zijt en ook wat wilt leren moet ge da doen.

joyraider
8 mei 2004, 11:11
ik doe ook IB, en doe mn 5e jaar nu voor de 2e keer.. ik ben niet bepaald een noob op computer-gebied, dus je ziet dat t geen kattepis is :) kwas gebuisd op wiskunde, fysica en software dacht k, omdak geen bal van sql snapte :p

warchicken
8 mei 2004, 11:36
momenteel denk ik er aan om IB te doen en later dan nog te zien wa ik zou doen in het hoger..want aan de andere kant zie ik mijn eigen echt ni in staat om heel mijn leven lang codes te schrijven denk ik .. maar dat zal ik nog wel merken denk ik. Als het ni lukt ga ik gewoon een pizzatent openen :p

Lagoas
8 mei 2004, 11:55
En als dan binnen een paar jaar ineens .NET of smalltalk de hype wordt en Java er niet meer is. Of linux wordt massaal gedumpt voor iets anders. Wat gaat ge dan doen? dan wordt ge gedumpt omdat ge de nieuwe technologie niet kent en omdat ge niet flexibel genoeg bent om er snel mee aan de slag te kunnen.

Een ding goed kunnen is goed om aan een job te geraken ... flexibiliteit brengt u over de jaren veel meer op.

Euhm,
java en linux zullen nog ni zo rap verdwijnen,
en dan nog,
past u aan é
asge VB 5 jaar kent
leerde nu VB.NET
en kunde weer mee voor een paar jaar
kzegget u, van alles ewa weten is goed als basis
ma ni om mee uit te pakken zé
ze gaan geen netwerkbeheerder aanpakken omdat op zenne cv staat
dattem goe is in webdesign é ...

BART_SIMPSON416
8 mei 2004, 12:52
Informatica zou je evengoed als hoby kunnen doen volgens mij.
Maar ja.
Je moet doen wat je graag doet en wat je wilt doen.
maar maak dat je het aankan.

Emerxill
8 mei 2004, 13:17

Flexibiliteit ok, maar tegenwoordig zoeken ze meer gespecialiseerd personneel, en niet zo van die all-rounders die ze eerst nog een opleiding moeten geven.

Wa gij zei over flexibel omgaan met programmeertalen heb ik al sinds mijn middelbaal (goede basis gelegd :p) maar et helpt mij momenteel niet echt aan een job. (ik zit nu in mijn laaste jaar TI, hogeschool, mementeel stage aant lopen) en ben voor alle zekerheid nu al achter werk aant zoeken. Veel respons (noch negatief, noch positief) heb ikniet gehad tot nutoe

El Loco
8 mei 2004, 13:24
'T is inderdaad erg gesteld met de It Sector,
overal worden de prog./anal. op straat gezet en vervangen door
de mensen die werken aan een slecht loon.
Ik ken mensen die in de It zitten die veel minder verdienen dan ik nu.
Ik werk op Tech.D. en ben constant op de baan van klant naar klant.
Wat ik gedaan heb ik leren programeren via avondschool
ik kan vlot met VB,C++ werken en ben zo doorgegroeid in een bedrijf.
Ik denk dat dit de enigste kans is om nog een deftige job te vinden in de IT.
Of ge moest content zijn met 45.000 a 50.000 bfr. in de maand :sad:
Als ge dan al kans maakt in de +100 kandidaten die hun CV opsturen.

slash
8 mei 2004, 13:43
ik volg nu ook IB in laatste jaar middelbaar en volgend jaar ga ik verder studere in diepenbeek of hasselt

iedereen die zegt da da een slechte keuze is kan de pot op want ik studeer dan pas binne 3 jaar af en dan kan het zijn da ter terug veel vraag daar naar is. Ma als da nie zo is ga ik nog ander ding studere misschien master diploma.

Emerxill
8 mei 2004, 13:48
ik volg nu ook IB in laatste jaar middelbaar en volgend jaar ga ik verder studere in diepenbeek of hasselt

iedereen die zegt da da een slechte keuze is kan de pot op want ik studeer dan pas binne 3 jaar af en dan kan het zijn da ter terug veel vraag daar naar is. Ma als da nie zo is ga ik nog ander ding studere misschien master diploma.

Och, maakt u geen zorgen, als ge hard (nie te hard :p) werkt en u ni op uwe kop laat zitten komt der wel. Iedereen zit tegenwoordig ma te zevere van die richting dit en die diploma dat... Maakt ni uit wa diploma wa ge hebt, als ge ni werkt gaat ge der nie geraken. Tenzij ge ne politieker kent, maar da liedje zal nooit duren in de IT sector, nergens trouwens: nix voor nix...

Lagoas
9 mei 2004, 12:49
Of ge moest content zijn met 45.000 a 50.000 bfr. in de maand :sad:

Vinde gij da ni goe misschien?
Asge 45/50 netto hebt in de maand,
ik vin da ni slecht voor de eerste jaarkes zé,
want
ge leert bij op u werk (terwijl dagge eigenlijk nog 0.0001 waard zijt)
en ge woont dan waarsch nog thuis
=> ge kunt veel sparen (meer dan ge missch ooit in u leven kunt sparen)

Kwil ma zeggen, de eerste jaren verwachte toch ni dagge een serieuze loon gaat hebben ?

[MNEU]Poncho
9 mei 2004, 15:14
OMG 50000 in de maand is wel mooi om mee te beginnen e flippo.
Ik weet één ding, als ik volgend jaar afstudeer en ze bieden mij 50duus in de maand aan dan ga ik daar vrij gelukkig mee zijn ... want als bediende gade niet zomaar beginnen met een loon van 60-70000 ze ...

Denkt na voor ge zoiets zegt.

Lagoas
9 mei 2004, 16:43
idd!
50 net in de maand is zelfs veeeeeel
de meeste beginnen aan 40 net ofzo
(+ wa maaltydcheques asge chance hebt)

slicer(r)
9 mei 2004, 23:39
Flexibiliteit ok, maar tegenwoordig zoeken ze meer gespecialiseerd personneel, en niet zo van die all-rounders die ze eerst nog een opleiding moeten geven.

Wa gij zei over flexibel omgaan met programmeertalen heb ik al sinds mijn middelbaal (goede basis gelegd :p) maar et helpt mij momenteel niet echt aan een job. (ik zit nu in mijn laaste jaar TI, hogeschool, mementeel stage aant lopen) en ben voor alle zekerheid nu al achter werk aant zoeken. Veel respons (noch negatief, noch positief) heb ikniet gehad tot nutoe

Maar die flexibiliteit gaat juist nog veel verder. Waar ze echt op zoek zijn, zijn mensen die naast de nodige basiskennis en flexibiliteit ook nog eens creatief zijn. Durven eens een nieuwe richting in te slaan. En je kan mss de illusie hebben dat je na je studies een expert bent in iets, maar dat is zelden zo. En wat een bedrijf zowiezo zal doen is nieuwe mensen opleiden, dus willen ze iemand die snel met nieuwe dingen aan de slag kan en niet iemand die er eerst een half jaar voor nodig heeft om mee te kunnen.

Er wordt hierboven gezegd dat java en linux niet snel gaan verdwijnen. Akkoord maar deze evolueren allebei razendsnell. Bvb Java heeft de voorbij jaren de opkomst gezien van het generisch programmeren. Mss dat je dan een java expert bent en volledig tegen C++, maar daar sta je dan wel. Een degelijke all round programmeur kent de concepten van generisch programmeren en kan er direct mee weg. En het is niet omdat je all round bent, dat je geen bepaalde specialisatie hebt. En zelfs nu blijft java evolueren, want je kan je al maar beter voorbereiden op de komst van het aspect oriented programmeren.

Renaldo
10 mei 2004, 10:42
met 50K in de maand gaat ge tegenwoordig idd content mogen (moeten) zijn... T is niet meer zoals vroeger dat ze met autos naar uwe kop smeten als beginner. DAT waren nog eens tijden... Nu een paar jaar en werkgevers verder verdien ik minder als int begin verdomme.

s-d-d
10 mei 2004, 13:03
even deze topic ook vluchtig doorgelezen

Ik heb in het humaniora Latijn - Mod talen gedaan en zit nu in Toegepaste Informatica in Brugge (2e jaar)

Had bijna geen kennis van de simpelste dingen zoals Word, Access maar ik was zeer leergierig in het humaniora naar die dingen die met het net en de computer te maken hebben.

Ligt gewoon aan jezelf, als je het graag doet en je doet er veel voor, dan kom je er vanzelf wel ...

El Loco
10 mei 2004, 17:41
idd!
50 net in de maand is zelfs veeeeeel
de meeste beginnen aan 40 net ofzo
(+ wa maaltydcheques asge chance hebt)

mensen mensen, 50 k op de maand is niet veel hoor, ik bedoel als prog. anal. hé, als ge ga werken in ploegen hebde al meer en daar moet ge zo hard niet voor gestudeerd hebben hoor... no offence

Ik weet niet hoe oud jullie zijn, maar ik ben vroeger ook aan 45k begonnen ergens en als ge thuis woont lijkt dat inderdaad veel..

Maar ga is kijken op een Immo site als ge een huisje wil kopen/huren.
Ge zult nogal verschieten, en als ge dan nog ne auto hebt op afbetaling :sad:

huishuur: +/- 25.000 voor iets wat deftig huis/app. is geen aardigheid
auto: tss de 5k en 10k ??
dat is al 30000 fr op de maand, slik
Nog 20 over voor rekeningen/eten... ik denk niet dat ge nog veel zul't kunnen uitgaan...

Maar 't is zoals gezegd, een goei job vinden is niet gemakkelijk.
Maar ik zou toch niet als starter de eerste de beste job aannemen die ze u aanbieden hoor, en oppassen met dat starterloon, als ge uwe mond niet durft open doen dan blijft ge waarschijnlijk aan dat loon werken

mvg

El Loco
10 mei 2004, 17:45
Vinde gij da ni goe misschien?
Asge 45/50 netto hebt in de maand,
ik vin da ni slecht voor de eerste jaarkes zé,
want
ge leert bij op u werk (terwijl dagge eigenlijk nog 0.0001 waard zijt)
en ge woont dan waarsch nog thuis
=> ge kunt veel sparen (meer dan ge missch ooit in u leven kunt sparen)

Kwil ma zeggen, de eerste jaren verwachte toch ni dagge een serieuze loon gaat hebben ?

ik hoop voor dat ge goe ga kunnen sparen :)
dat is bij niet gelukt...
feesten en ne dure auto gekocht en m'n 45 was op
en dan moet ge niet denken als ik feesten zeg dat ik daar per avond 10k op deed, nee gewoon een fuif,optreden,... dus geen dure disco's met hun leuke prijzen voor iets te kunnen drinken..;

slash
10 mei 2004, 17:48
ik denk da het rond 60 000 zit. Ale de bedrijve wa ik gezien heb zegge toch da ze u 60 000 geve

YellinD
10 mei 2004, 17:54
mensen mensen, 50 k op de maand is niet veel hoor, ik bedoel als prog. anal. hé, als ge ga werken in ploegen hebde al meer en daar moet ge zo hard niet voor gestudeerd hebben hoor... no offence

Ik weet niet hoe oud jullie zijn, maar ik ben vroeger ook aan 45k begonnen ergens en als ge thuis woont lijkt dat inderdaad veel..

Nog 20 over voor rekeningen/eten... ik denk niet dat ge nog veel zul't kunnen uitgaan...

Maar ik zou toch niet als starter de eerste de beste job aannemen die ze u aanbieden hoor, en oppassen met dat starterloon, als ge uwe mond niet durft open doen dan blijft ge waarschijnlijk aan dat loon werken

mvg

het is misschien niet veel om in uw eentje alle kosten van huis/auto/... te dragen
maar het is een feit dat aan 50.000fr netto de maand werken tegenwoordig een privilege is. (als bediende toch...)

als ik kijk naar het gemiddelde loon van mijn klasgenoten vorig jaar (allemaal hogeschool IT afgestudeerd dus en meteen beginnen werken)
dan ligt dat tss de 45000-50000fr netto
Enkel de mensen die van wacht zijn krijgen auto/gsm

meestal wel goeie voordelen (verzekeringen,maaltijdcheques,...)

Emerxill
10 mei 2004, 18:10

mvg

Met da verschil da ge als ge gestudeerd hebt kunt doorgroeien en minder hard uw kloten moet afdraaien. Ene die in ploegen werkt zal nieveel meer gaan verdienen dan toen em begon met werken (loon indexatie, ancienteit en evt promotie tot ploegbaas nie meergerekend), en zal nie echt veel "carriere" kunnen maken.
In de grotere bedijven komt et dan ook nog ens voor (minder als vroeger) dat ge ne bedrijfswagen krijgt. Wat al ne hennige slok op de borrels scheelt moest ge die zelf kopen (zeker als starter).

Deez dagen is et in de IT sector: aannemen wa ge kunt. Ervaring is ervaring. Daarbij zal et minder voorkomen dat ge voor de rest van uw leven in een zelfde bedrijf blijft werken zoals dat bij de oudere generatie (onze ouders) het geval is (of was).

El Loco
10 mei 2004, 18:43
Met da verschil da ge als ge gestudeerd hebt kunt doorgroeien en minder hard uw kloten moet afdraaien. Ene die in ploegen werkt zal nieveel meer gaan verdienen dan toen em begon met werken (loon indexatie, ancienteit en evt promotie tot ploegbaas nie meergerekend), en zal nie echt veel "carriere" kunnen maken.
In de grotere bedijven komt et dan ook nog ens voor (minder als vroeger) dat ge ne bedrijfswagen krijgt. Wat al ne hennige slok op de borrels scheelt moest ge die zelf kopen (zeker als starter).

Deez dagen is et in de IT sector: aannemen wa ge kunt. Ervaring is ervaring. Daarbij zal et minder voorkomen dat ge voor de rest van uw leven in een zelfde bedrijf blijft werken zoals dat bij de oudere generatie (onze ouders) het geval is (of was).

klopt , toch verschieten hoe erg het gesteld is eigenlijk dan over pakweg 5 a 10 jaar geleden

slicer(r)
10 mei 2004, 21:39
klopt , toch verschieten hoe erg het gesteld is eigenlijk dan over pakweg 5 a 10 jaar geleden

tjah erg is overdreven hoor. Het is inderdaad zo dat de lonen nu wat aan de magere kant zijn, maar 5 à 10 jaar geleden waren ze gewoon overdreven hoog. Dat moet nu elke IT'er toch wel toegeven.

Bon mij ga je niet horen klagen, ik krijg 1500€ in de maand als doctoraatstudent en als ik dat uiteindelijk nog eens in mijn zak heb, dan gaan er wel genoeg deuren open :)

dJeez
10 mei 2004, 21:51
ik denk da het rond 60 000 zit. Ale de bedrijve wa ik gezien heb zegge toch da ze u 60 000 geve

60 netto? Dan toch zonder bedrijfswagen, anders werk 'k al jaren voor de verkeerde werkgevers wat dat aspect betreft...

Een schoolverlater krijgt over 't algemeen het barema, dat barema ligt vast en kan je opzoeken. Wat de informaticasector betreft zal je startersloon gemiddeld iets onder de 2000 EUR liggen, da's netto iets van een 1300 EUR.

Ach ja als ik 1 raad mag geven : staar je niet blind op de verloning, hou ook rekening met andere zaken (waar ik uiteraard niet mee wil zeggen dat je je in 't zak moet laten zetten hé, probeer gewoon rekening te houden met alle facetten die je gekend zijn bij je keuze en laat je niet leiden door 't loon alleen).

BTW Bovenstaande gaat over licentiaat/masterdiploma hé, een graduaat begint een pak lager (1860 bruto, 1230 netto). De cijfers die 'k vermeld komen uit het salariskompas van vacature.com en die zijn wel vrij accuraat.

-I-
10 mei 2004, 21:58
djeez uw loonverschillen zijn wel klein zenne
1300<=>1230 :confused:

ik dacht dat een licenciaat 2000-2500€ mocht verwachten en een graduaat 1500€ ongeveer (bruto natuurlijk)

YellinD
10 mei 2004, 22:06
als graduaat zit ik bruto iets boven de 2000€
maar netto blijft daar geen 1300€ van over ze...

lang leve vadertje staat :)

maar ja, delen van men loon gaan naar zon grote som geld als ge stopt met werken, en verzekering dat ge altijd ongeveer evenveel maandelijks krijgt, ook als ge lange tijd ni kunt werken en zo...
daardoor zal der ook wel een deel van men loon afgaan zeker

dJeez
10 mei 2004, 22:13
djeez uw loonverschillen zijn wel klein zenne
1300<=>1230 :confused:

ik dacht dat een licenciaat 2000-2500€ mocht verwachten en een graduaat 1500€ ongeveer (bruto natuurlijk)

Sjah, de bron staat er bij hé, wat het loonniveau van graduaten betreft kan 'k niet nagaan of 't klopt, wat licentiaten betreft klopt het mijns inziens wel (gebaseerd op mijn eigen loonniveau - en 'k heb al sedert pakweg 2000 zo ongeveer elk jaar gecontroleerd hoe 't daarmee zat in vergelijking met dat loonkompas :p).

En uiteraard zijn dat bedragen die geen rekening houden met extra-legale voordelen zoals een groepsverzekering...

Renaldo
11 mei 2004, 13:12
Doe misschien eerst iets da ge graag doet, en met een beetje werkzekerheid.
Das nog steeds het belangrijkste zenne mannekes.

Lagoas
11 mei 2004, 13:30
Idd, ge moet iets doen dagge graag doet
kwerk nu 7 maanden sinds dak afgestudeerd ben als
graduaat toegep informatica
eerste werk : 6 maanden 1750 brutto zonder iets bij
tweede werk : novell , maaltydcheques, 1500eurokes nt, gsm, laptop
en ALS ik mag blijven auto + tankkaart
(gedaan met dure taksen betalen)

=> blijven zoeken naar een goed werk da uw ding is
en zeker een aanrader : zoek de grote bedrijven op !

Kheb 6 maanden gewerkt tegen mijn goesting,
was totaal mijn ding ni, ma ja,
ze hebben dan gebeld naar mijne vorige werkgever
en gevraagd naar mijn prestaties
=> ieder werk heeft zijn voordelen !

(you gotta start low to grow big)

Veel succes aan iedereen !!!
IT will become big again, as in the good old dayz :p

Renaldo
11 mei 2004, 15:44
IT will become big again, as in the good old dayz :p
jij hebt de good old days nooit meegemaakt jong ;)

maar idd, ik mis ze wel, die good old days ... :unsure:

fuze
12 mei 2004, 07:19
Ik doe nu informaticabeheer (in het secundair) en verwacht u al maar aan een superdikke cursus hardware, en da's ni simpel ze maatje :/

Voor de rest: Linux constant leren gebruiken, leren efficiënt zoeken, kylix (programmeren, de linuxversie van delphi), MySQL, in 't 6e komt daar dan nog eens PHP bij en bashscripting enzo... LaTeX doen wij nu ook, HTML al gedaan, CSS, ....

Darth-Falcon
12 mei 2004, 11:41
Ik heb een jaar informatica beheer gedaan (was gebuisd) EN IK HEB ER ACHTERAF ZWAAR SPIJT VAN GEHAD. om te beginnen zit informatica beheer in de richtig handel waar het dus al nie thuishoort (ge leert in die richtingen hoe ge van buiten moet leren, nie hoe ge logisch moet nadenken (leerares informatica was het daar me mij eens), het moet in de electrische richting zitten waar ge bijna nie anders moet doen dan nadenken. ik heb het gedaan in sint jozef in kontich waar ze dus de algemene vakken veel belangrijker vonden dan informatica zelf, en omda ik nie schitterend was in frans en duits heb ik dus een c attest gekregen, qua informatica en wiskunde was ik bij de beste van de klas, ma nee da achterlijk frans en duits he :ironic:. het is trouwens richting van 3 uur wiskunde (had er 4), en als ge wilt gaan voortstuderen gade moete bijscholen. mijn raad is, blijf in de richting waar ge nu zit (ik kwam van electro mechanica, ben daar terug naar gegaan), en ga informatica in het hoger doen, want ge begint daar toch opnieuw. ik moet nu wel zeggen als ik het hier lees, da gulle veel meer zie dan da ik gedaan heb, ma ik heb dan ook IB gedaan voor alle lespaketten veranderd zijn geweest, ik heb da gevolgd toen die richting pas in zijn 2de jaar was (2000-2001). en ik heb alleen vba gezien

tfluppe
12 mei 2004, 11:47
Ik doe nu IB in't 5de, en voor moment houd dat in: Visual Basic(volgend jaar java), Acces (volgend jaar SQL), MS Office, Analyse (dus leren logisch nadenken over een probleem en een oplossing zoeken, vaak gecombineerd met Visual Basic) en PC-Technieken(Hardware dus).
Nu ja, qua moeilijkheid vind ik dit alles best nog te doen, maar pas op. Van de 11 die nu in mijn klas zitten blijven er 5 of 6 zitten, dus onderschat het niet.

Darth-Falcon
12 mei 2004, 11:51
idd het percentage da blijft plakken in die richting, is een pak hoger dan de rest

slicer(r)
12 mei 2004, 12:04
Ik heb een jaar informatica beheer gedaan (was gebuisd) EN IK HEB ER ACHTERAF ZWAAR SPIJT VAN GEHAD. om te beginnen zit informatica beheer in de richtig handel waar het dus al nie thuishoort (ge leert in die richtingen hoe ge van buiten moet leren, nie hoe ge logisch moet nadenken (leerares informatica was het daar me mij eens), het moet in de electrische richting zitten waar ge bijna nie anders moet doen dan nadenken. ik heb het gedaan in sint jozef in kontich waar ze dus de algemene vakken veel belangrijker vonden dan informatica zelf, en omda ik nie schitterend was in frans en duits heb ik dus een c attest gekregen, qua informatica en wiskunde was ik bij de beste van de klas, ma nee da achterlijk frans en duits he :ironic:. het is trouwens richting van 3 uur wiskunde (had er 4), en als ge wilt gaan voortstuderen gade moete bijscholen. mijn raad is, blijf in de richting waar ge nu zit (ik kwam van electro mechanica, ben daar terug naar gegaan), en ga informatica in het hoger doen, want ge begint daar toch opnieuw. ik moet nu wel zeggen als ik het hier lees, da gulle veel meer zie dan da ik gedaan heb, ma ik heb dan ook IB gedaan voor alle lespaketten veranderd zijn geweest, ik heb da gevolgd toen die richting pas in zijn 2de jaar was (2000-2001). en ik heb alleen vba gezien

Het spijtige is dat op vele hogescholen toegepaste informatica ook niet onder het departement wetenschappen valt, maar nog steeds onder handelswetenschappen.

In een aantal scholen hebben ze de problemen die je nu beschrijft aangepakt, maar dat zijn er weinig. Waarschijnlijk heeft een of andere idioot dit opgenomen in het leerplan en durft geen enkele leerkracht er tegen te reageren.

argoo
23 mei 2004, 11:58

Ik geef nu les in de afdeling informaticabeheer in KTA Wollemarkt (Mechelen), als je wil zien wat je zoal gaat zien in die twee jaar: www.kta-informaticabeheer.be Op dezelfde school heb ik ook (11 jaar geleden) informatica gevolgd, maar koos na 2 jaar 13 uur per week informatica gehad te hebben toch uiteindelijk liever voor het onderwijs.

Tussen verschillende scholen met deze afdeling zitten er wel een enorme verschillen: de klasgrootte, het aantal uren informatica en wiskunde, sommige scholen geven esthetica & fysica... Ik denk dat je best gaat voor een school met voldoende uren wiskunde, met kleine klasgroepen en zonder overbodige vakken als esthetica. Sommige scholen beperken zich ook tot de officepakketten, VBA & PHP... Ik zou hoe dan ook een school kiezen waar men je echt leert programmeren in plaats van wat pakketjes te leren gebruiken.

Ivm verderstuderen kan ik zeggen dat de meeste van onze afgestudeerden geen problemen hebben met een A1-opleiding (batchelor)... maar ik denk dat als je wil slagen je vooral moet zorgen dat je basis wiskunde voldoende groot is.

S. Demon
23 mei 2004, 19:03
bij ons IB int 5e (dak al tweede keer doen :sad: )
zien we gewoon bij software: acces, word, excell, powerpoint, ... alle dien ganse officebundel + flash. En dan zitte er daar e paar in die klas da vanaf da em 5 min stopt al beginne te gamen :ironic:

Darth-Falcon: bij ons bij hardware is da ook zo maar bij software geeft em ons gewoon opdrachten die wij dan moete probere te oplossen, em laat ons niks leren maar we moeten ht kunnen doen.

Hardware: denk zoals de meeste gwoon uw pc config, format,mobo,.... (ongeveer 600 pagina's ook)

Volgend jaar
Hardware: een windows2000 netwerk maken :doh: en alle andere dinges over netwerkbeheer

Software: Dit jaar ebk hoort da ze dus ook flash deden, en kdenk sql ook (allezins ze moeten in acces programeren ofzo) ma meer emk un nog niet horen zeggen van wat ze gedaan hebbn. (kdenk nie echt da ze al meer gedaan ebbe)
Oja en ook nog 2 weken stage.