PDA

Volledige versie bekijken : Q: Werking van een inverter?

L.E.D.
29 april 2004, 23:56
Kan er iemand mij uitleggen hoe een inverter voor een ccfl werkt.
Ik wil weten of ik zo een ding ook voor andere doeleinden kan gebruiken, nl een backlight van een lcdke.

Mss een serie nummer van den electronica doorgeven zodat ik het kan ckecken.

gunnie
30 april 2004, 00:05
da ding geeft een 800V uitgangs spanning dus daar bende nie veel mee voor backlight verlichting aan te sturen

L.E.D.
30 april 2004, 00:17
Idd ben ik niks mee. K thx

Witte
30 april 2004, 11:26
Je kan altijd eens testen hé :D

Petrov
30 april 2004, 14:51
Je kan altijd eens testen hé :D

jah voor als ge een WW2 case wilt maken met realtime explosies :D

Mère
30 april 2004, 15:58
denk zelf dat het een 40k volt geeft

Moonwalker
30 april 2004, 19:06
nee, dat zijn dan de trafo's van tv's

L.E.D.
30 april 2004, 20:58
Ben dus te weten gekomen dat die inverters niet veel van elkaar schelen. Lcdke dat ik heb zit een soort folie in die op eenzelfde manier werkt.
Inverter die ik nodig heb is : PSEL 93096/12 V
Die folie zelf kan tot 170 V 1000 HZ verdragen.

Iemand die weet waar ik zoiets kan vinden ?

THX.

Mère
1 mei 2004, 01:08
is het voor in een laptop?

Normaal zijn invertoren tamelijk universeel.
Het enigste probleem bij laptops, is dat wanneer je het aansluit op een andere inverter, dat je de helderheid niet meer kunt aanpassen.
Maybe daj da ook wel kunt fixen, but u get my point.

edit: een standaard inverter is dus bij elke elektronica zaak verkrijgbaar.

L.E.D.
2 mei 2004, 22:09
het gaat niet over een scherm hoor, maar over een LCD schermpje zoals bv in uw gsm.
Kheb dus al gevonden dat het achtergrondlichtje een speciale folie is die oplicht bij wisselspanning. Het inverterke daarvoor bedoeld is echter heel moeilijk te vinden :sad:

Freakshow
4 mei 2004, 01:08
het gaat niet over een scherm hoor, maar over een LCD schermpje zoals bv in uw gsm.
Kheb dus al gevonden dat het achtergrondlichtje een speciale folie is die oplicht bij wisselspanning. Het inverterke daarvoor bedoeld is echter heel moeilijk te vinden :sad:
www.conrad.nl
daar hebben wij ook zoiets besteld, inverters hebben ze ook voor backlights.

En ik zou u niet aanraden een ccfl inverter te gebruiken. Die geeft een kortstondige spanning van 800V die normaal de ccfl doet "opstarten". Daarna geeft em een spanning rond de 180V.

Ik heb hier nog zo'n invertertje liggen, maar ge zout eerst es de gegevens van uw backlight moeten posten... De stroom (of het Wattage) is zeer belangrijk

edit: nog ff opgezocht welke ik liggen heb: ga naar www.conrad.nl en c/p dit bij zoeken: EL-INVERTER WE-50