PDA

Volledige versie bekijken : Defragmenteren

Zorba
15 april 2004, 17:44
Hello,

Ik heb in de Clickx (als het daarin was) gelezen dat ge toch om de 2 weken moet defragmenteren, is dat ook zo?

Groetjes,
Rutger

Vitabis
15 april 2004, 17:46
da moet nie
maar als ge daar te lang mee wacht, dan duurt da soms een paar uur,
als ge da om de week doe, duurt da maar 5 minuten

Time
15 april 2004, 17:58
als ge da om de twee weken laat doen terwijl ge gaat eten ofzo bespaart ge serieus veel tijd dan alsget 1 keer peer jaar doet want dan kannet wel paar uurkes duren

Zorba
15 april 2004, 17:59
ok, merci hé

Ego
15 april 2004, 18:04
Ik heb schijf van 40 Gig overlaatst voor het eerst in 2 jaar gedefragmenteerd. Heeft een hele dag geduurd. (NTFS)

ByT3 Me
15 april 2004, 18:07
euh, ik snap het nut daar echt ni van, ik doe da nu eens nooit.
vroeger heb ik dat ne keer gedaan en merkte daar echt geen verschil in.

morbus`
15 april 2004, 18:09
Heeft het eigenlijk zin om een schijf te defragmenteren waar er constant bestanden bijkomen en verwijderd worden (films, mp3, isobestanden) en waar er geen systeembestanden op staan?

Psy
15 april 2004, 18:24
Originally posted by morbus`
Heeft het eigenlijk zin om een schijf te defragmenteren waar er constant bestanden bijkomen en verwijderd worden (films, mp3, isobestanden) en waar er geen systeembestanden op staan?

kvind van wel..
ik doe da regelmatig op m'n anime schijf waar er enkel data opstaat die constant verwijderd/toegevoegd word..
vooral het copieren van dingen bv gaat meestal toch iets sneller na een defrag. (en is minder systeembelastend)
het defraggen van storage hd's duurt meestal zowiezo toch niet lang.. (in vergelijking met je OS hd dan)

defraggen vind ik toch een goed iets, zeker op je windows partitie, scheelt een hoop imo.

DGEN
15 april 2004, 18:30
oei...kmag dan ckers es beginnen te defragmenteren
mja..doe k wel als k es ga tukken ofzo :p

[MJ]
15 april 2004, 18:54
Onder XP kunde gerust verder smurfen en mailen tijdens defrag...
Gamen is evenwel niet aan te raden.
Vroeger pakte dat niet, telkens als er iets gebeurde (zelfs screensaver dat aansprong) sprong m terug op 0%

Ether
15 april 2004, 21:08
Originally posted by ByT3 Me
euh, ik snap het nut daar echt ni van, ik doe da nu eens nooit.
vroeger heb ik dat ne keer gedaan en merkte daar echt geen verschil in.

Bwa, ik merken toch, achter dak me pc gedefragmenteerd ebt da em toch serieus sneller opstart enzo zu...

Shorty87
15 april 2004, 21:46
scheelt da ook in snelheid in games?

Psy
15 april 2004, 22:42
Originally posted by Shorty87

nah qua fps zult ge nix van verschil hebben.
enkel zullen laadtijden wel schelen .. zeker bij zwaardere games als farcry & battlefield vietnam die nogal wat ram opzuipen ..

scorpion007
15 april 2004, 22:43
Originally posted by Shorty87

alles wa em moet laden van de HD gaat sneller , omda em alles trug mooi ordent en simpel uitgelegt : hij weet waar hem moet beginne zoeken

Skratz
16 april 2004, 02:32
Originally posted by scorpion007
hij weet waar hem moet beginne zoeken dat is toch verkeerd uitgelegd.
Hij hoeft helemaal niet meer te gaan zoeken aangezien alles op 1 rij staat en er dus maar 1fragment per bestand is, na defragmentatie.

hoefel ge het verschil merkt hangt af van hoe fel dat de partitie gefragmenteerd was en of uw hd al dan niet de bottleneck is van uw systeem.

Hellrabbit
16 april 2004, 03:13
Originally posted by [MJ]
Vroeger pakte dat niet, telkens als er iets gebeurde (zelfs screensaver dat aansprong) sprong m terug op 0%

traumas T_T

Newboy
16 april 2004, 14:22
Het is zeker aan te raden om je harde schijf regelmatig te defragmenteren. Zeker als je je gegevens constant veranderd door deleten, bijzetten...

Daardoor zullen de programma's sneller opstarten, komen er minder fouten bij het branden van cd's enz.
Ik doe het minstens 1 keer per week. S'nachts wanneer niemand de pc gebruikt.

stuartdelbaere
16 april 2004, 14:46
bestaat daar eigenlijk een filmke voor op internet voor te zien hoe z'on defragmantie gebeurt.

TitaTovenaartje
16 april 2004, 15:36
Originally posted by stuartdelbaere
bestaat daar eigenlijk een filmke voor op internet voor te zien hoe z'on defragmantie gebeurt.

:wtf:

saai filmke als je het mij vraagt ;)
als het dan al bestaat

visual_bAstArd
16 april 2004, 17:25
Je PC sneller maken door defragmentatie

Als je een bestand op je computer bewaard wordt deze niet in 1 gedeelte op je harde schijf weggeschreven maar in een groot aantal blokken. Zodra er ergens ruimte is worden zo veel mogelijk van deze blokken weggeschreven, als bestanden weggehaald worden komt de ruimte weer vrij.

Waarom defragmenteren? Bestanden bevinden zich dus verspreid over meerdere stukken op de schijf, deze versnippering neemt toe naarmate de computer langer gebruikt wordt.De snelheid van de computer neemt hiermee ook af. Immers, als er een groot bestand opgevraagd wordt moet deze in steeds kleinere fragmenten van steeds meer verschillende plekken afgehaald worden, en dit kost tijd.

Het regelmatig defragmenteren van de harde schijf is dan ook aan te raden. Alle verspreide stukjes van een bestand worden dan bij elkaar gezocht en bij elkaar op een plek schijf gezet. Er wordt net zolang geschoven tot alles op de juiste plek bij elkaar staat. Het hele bestand wordt in 1 keer gevonden.

Hoe defragmenteren? Het defragmentatieprogramma vindt je in het menu Start -> bureau accessoires -> systeemwerkset

Voor het defragmenteren wordt eerst de geselecteerde harde schijf aan een onderzoek onderworpen. Komen er beschadigen voor dan moeten deze eerst hersteld worden. Deze schijfcontrole kan uitgezet worden bij via het knopje "instellingen" die je meteen na het opstarten van het programma ziet staan.

Vervolgens gaat de defragmentatie van start. Via de knop details kan je het hele proces volgen. Bij een PC met erg versnipperde bestanden kan dit soms wel meer dan een paar uur duren. Je kan zien hoeveel procent de defragmentatie op weg is.

Een veel voorkomend probleem Gedurende de defragmentatie kan je de PC niet gebruiken. Zodra er naar de schijf geschreven wordt springt de defragmentatie namelijk terug naar het begin. Een veel voorkomend probleem is dat dit percentage automatisch telkens terug springt naar 0%. Dit komt doordat er programma's op de achtergrond zelf naar de schijf schrijven. Dit kan zelfs voorkomen terwijl er op het oog geen programma's open staan. Het zijn dan programma's die zelf onzichtbaar op de achtergrond draaien die roet in het eten gooien. Door de Ctrl-Alt-Del toetsen tegelijk in te drukken kan je deze taken beeindigen. Pas op! Slechts 1 keer deze 3 toetsen tegelijk indrukken, anders herstart je PC.

!! TIP!! Een andere oplossing voor dit probleem is het uitvoeren van de defragmentatie nadat de PC in veilige modes is opgestart. Je kan de PC in veilige modes starten door direct na het aanzetten de F8 toets in te drukken. het beeld zal er iets anders uitzien maar dit is normaal. in de veilige modus is het niet mogelijk om uw normale werkzaamheden doen, dus na defragmenteren eerst even opnieuw opstarten

solid-snake
16 april 2004, 23:43
Originally posted by [MJ]
Onder XP kunde gerust verder smurfen en mailen tijdens defrag...
Gamen is evenwel niet aan te raden.

vroeger toen ik windows 98 had zat ik na 5 uur op 70% en bewoog ik met de muis weer opnieuw:doh:

Skratz
18 april 2004, 02:29
voor de win98 gebruikers http://content.techweb.com/winmag/fixes/defrag.htm ik weet niet of het werkt, nog niet zelf kunnen testen aangezien ik zelf geen win98 gebruik.