PDA

Volledige versie bekijken : help!!! ik zit zonder geluid!

Vvardenfell
4 april 2004, 00:44
YO,

Ik zit met een big problem jongens. Mijn soundkaart is nen Audigy LS (zie sig) van Creative, welke bovendien altijd heeft gewerkt, tot nu...
Ik formatteer mijne pc, en installeer alles opnieuw erop. Maar na de correcte software te installeren, krijg ik mijn geluidskaart niet aan de praat. Het stuurprogramma is niet juist of zo, maar dat kan niet want vroeger werkte dat wel. (Er staat een uitroepteken naast het geluidsicoontje in apparaatbeheer)

Als ik de drivers van internet download en mijn pc herstart, dan blijft het windows xp laadscherm staan, en na lang wachten verandert er niks. In veilige modus werkt alles normaal, maar ja dan heb je geen geluid. Dus wat doe ik: resetten en opstarten "met laatst werkende settings", dus zonder de drivers van mijn Audigy kaart, met als gevolg "nieuwe hardware gevonden". Heb nu al zo vaak opnieuw geprobeerd, maar krijg telkens hetzelfde resultaat (liedjes afspelen lukt ook niet btw)

Zou het kunnen dat mijn kaartje naar de zak is? Heb er niks aan gefoefeld of zo...

Ik zit zo ongelukkig met dit probleem, met als kers op de taart dat mijn onboard geluidskaart (op mijn mobo) ook niet wil werken, ondanks dat de drivers succesvol kunnen worden geinstalleerd. Liedjes wil Media Player afspelen, maar er is geen geluid.
En nee, de plugs zitten in de juiste gaatjes (heb 5.1) en volume staat overal op max.

:help:

Vvardenfell

cG`
4 april 2004, 09:08
Om die onboard kaart te laten werken, moete normaal in u BIOS aanzetten, hoe da met een non-onboard kaart zit weet'k nie (heb'k voort moment nie :p) Maja mss da da ook in u BIOS is da ge die moet inschakelen, kijkt anders is he. Maar hebde wel de juiste drivers? Kdenk da ge deze (http://files.europe.creative.com/manualdn/Drivers/Others/7476/AUDLS_PCDRV_LB_1-02-00.exe) moet hebbe (zijn voor win xp NL, dus als ge engelse hebt zijnt de juiste nie he :)) En staan er geen drivers op als ge die drivers wilt installeren? Btw of die kaart werkt kan je mss ff in een andere pc testen (als da mogelijk is he...)

Greetz

Vvardenfell
4 april 2004, 10:48
tja, ze staat aan in mijne bios zen... want anders zou ik gewoon de drivers niet KUNNEN installeren.

Mijn Audigy LS deed al raar in sommige games; vb. Far Cry, waar het programma na 5 min spelen crasht, en een heel luid en hoog gepiep uit mijn luidsprekers schalt...

Verdorie, dat kan toch niet dat mijn Audigy van 5 maanden oud nu al naar de kl*ten is?

Zwan
4 april 2004, 11:25
Zijde zeker da uw geluid niet op "dempen" staat. Dan moogde nog zoveel aant volume komen, ge hoort toch niks.

Rechtsonder (Systray) => Speaker icoontje => Dubbelklikken en kijken of er niks op Dempen staat.

Kriz
4 april 2004, 14:18
Ik heb ook zo'n Audigy LS, nog geen probs mee gehad.

Maar als ik na een format in windows ben heb ik ook nooit geluid.
Hij vindt m'n geluidskaart dan ook wel, maar vraagt niet naar drivers. Ik steek gewoon die cd-rom van creative erin (dat bij die audigy bijstak) en laat die alles installeren. Daarna werkt alles perfect. Er is nu ook een update op de site van creative te vinden. Ik zeg wel een update, dat zijn geen volledige drivers eh. Dus installeer eens vanaf die cd-rom, en niet via nieuwe hardware enz. en doe dan die upgrade van creative/support...

Vvardenfell
4 april 2004, 17:58
@Zwan: neen, dempen staat uit.

Kriz: ik denk dat mijn kaartje gewoon kapot is, ik weet zelfs niet waarom...

85€ in de vuilnisbak

:sad:

Zwan
4 april 2004, 18:19
Niet noodzakelijk. Ge hebt daar normaal gezien een jaar garantie op. Draag die dus binnen waar ge et gekocht hebt.

Vvardenfell
4 april 2004, 19:28
ik hoop dat ze daar bij creative ene beetje sneller zijn dan in den tijd da ik mijne Nomad Jukebox Zen 20GB van Creative moest ruilen in garantie, 3 maanden is ie onderweg geweest! (ze waren hem kwijtgeraakt)

Verdere opmerkingen/suggesties?

Vvardenfell
13 april 2004, 23:40
Heb nieuws. Bij mijn broer z'n computer werkt de geluidskaart perfect!
Natuurlijk gaat de beschuldiging onmiddelijk naar m'n moederbord. Het is een Medion moedebord (Aldi dus :wtf: ), maar het heeft altijd dienst gedaan, tot nu toe. Op dit moederbord zit een ingebouwde geluidskaart (C-Media Wave Device), die ook altijd heeft gewerkt. Maar de laatste 2 maanden deed mijn geluid af en toe heel raar: bij Far Cry (demo en beta) bijvoorbeeld.
*bij de singleplayer demo stotterde het geluid verschrikkelijk, alsof er per seconde 10 onderbrekingen waren. Dat had zijn effect op de framerate en het spel haperde dus ook veel.
*Bij de beta (en ook de singleplayer demo trouwens) kreeg ik na 5 minuten spelen een knarsend hoog geluid, dat bleef voortduren, terwijl de framerate daalde naar 1 fps of minder. Wanneer ik het programma sloot, en in Windows (XP Home) een muziekje opzette in Media Player, was het gepiep verdwenen en het liedje speelde normaal af. Bij de meeste games ondervond ik dan ook geen probleem.

Deze 2 rare verschijnselen deden zich niet alleen voor bij m'n onboard geluidskaartje, maar eveneens met m'n Audigy kreeg ik identieke problemen (na het uitzetten van de onboard kaart in bios uiteraard).

Nu is het allemaal om zeep, heb alles geprobeerd (andere video drivers geinstalleerd, geluidskaart verwisseld van PCI-slot) en nog steeds.... geen geluid. Bij m'n onboard kaart wil Windows wel nog liedjes afspelen en games starten/spelen, maar met mijn Audigy kaart in m'n pc wil ie zelfs niet normaal opstarten (Windows XP laadscherm blijft hoe dan ook staan, ook na 5 minuten wachten, mijn HDD doet niks op dat moment), na het installeren van de drivers via de cd. Terwijl het vroeger altijd heeft gewerkt.

Ik weet echt geen raad meer met mijn pc, wat moet ik doen, een nieuw moederbord kopen voor mijn P4 processor, terwijl ik van de zomer van plan ben een AMD moederbord te kopen? Heb nu btw geen geld voor een nieuw moederbord en processor van AMD.

Bij deze vraag ik aan jullie wat het probleem zou kunnen zijn, en wat ik er aan kan doen.

Mvg, Vvardenfell.

Vvardenfell
14 april 2004, 18:07
*up1*

:sad:

bogy
14 april 2004, 18:15
uw onboard geluid werkt wel hoor, je moet het alleen selecteren...

in uw configuratiescherm bij "geluiden en ..."

daar zou je normaal uw primair geluidsbron moeten kunne instellen in het tabblad "audio"

Vvardenfell
14 april 2004, 22:33
staat als primair hoor, bogy. Ik ben er zeker van dat normaal alles zou moeten werken, het ligt zeker niet aan een softwarematig probleem hoor!

BraveHeart
14 april 2004, 22:54
Ooit eens gehoord van het gevreesde EEPROM bug probleem bij audigy's ?

Dit zijn de dingen die gebeuren als je zo een kaart hebt die gevat is door deze bug....

Het probleem zit m bij het booten van de PC en de ESCD...& DMI info die je bios verzamelt en bijhoudt bij het plaatsen van nieuwe hardware (PCI/AGP insteekkaarten).
Plug&Play ESCD...UPDATED en uw kaart zit in de P&P IRQ/DMA/I/O dbase van je moederbord en die info wordt dan doorgegeven aan je OS die dan iedere stuk hardware zijn plaats wijst qua adressen, ook gedeelde IRQ adressen worden toegewezen.
Iedere keer een kaart in je pc steekt wordt die hele P&P dbase bijgewerkt en daar zit nu een gevaar ivm de EEPROM die op je kaart zit.
Bepaalde moederborden die schrijven de inhoud van je EEPROM van je audigy over tijdens zo een ESCD/DMI...UPDATED melding en dan begint de allende pas.

De kaart zeurt achter drivers op een windows waar de drivers al van geïnstalleerd zijn toch moppert windows (xp) over nieuwe hardware en er wordt gevraagd om drivers te installeren.
Raar genoeg als je je pc afsluit en je start m gewoon opnieuw op dan werkt je kaart weer perfect en heb je als vanouds geluid :eek:

Gevaarlijker wordt het na een format c:

Windows kan na het installeren van de drivers de bronnen van de kaart niet forceren en windows geeft een driehoek met uitroepteken, hoeveel je die drivers ook installert, dat helpt niks !!!
De center, subwoofer, surround links & surround rechts bljven dood na een speaker test, alleen links of rechts werkt nog of in het ergste geval helemaal niks meer.

Ik vrees er voor dat uw audigy de gevreesde EEPROMbug heeft en op het creative forum lees je er alles over.

Je kan die kaart als RMA verzenden maar dat zal niet veel helpen, je kaart steek je in je pc, je bios moet maar even de ESCD/DMI updaten en als je bios weeral je EEPROM overscrhrijft tijdens het booten van je pc sta je even ver.
Creative heeft nooit een EEPROM in de audigy's mogen bouwen, een fout die ze als nu nog niet hebben verholpen.
Net of ze het voor express doen, een EEPROM hoeft niet op een geluidskaart te zitten.

Ik hield mijn hart ook vast toen ik mijn audigy platinum ex verhuisde naar een andere PC, gelukkig werkt die hardware na 2 jaar nog zonder problemen en blijft die EEPROMbug uit maar het kan zijn dat gij het zoveelste slachtoffer zijt van Creative's koppigheid en je nu de gevolgen van hun domheid mag meemaken, het oneindig RMA zenden van hardware en altijd met een kaart zitten die op een dag weeral die kuren geeft.

Kijk maar eens op het creative forum, zoek maar eens achter EEPROM, je zou omvallen wat daar staat van postings van klanten die deze problemen hebben.

Als laatste hoop wat je kan doen is alle kaarten er uit, alle onboard dingen af in bios, uwe windows clean installeren.
Uw moederbord/chipset drivers installeren met Service pack 1.
Dan na reboot stuk voor stuk uw onboard spullen opzetten die ge nodig hebt en windows laten uitzoeken en zich laten configureren.
Doe dat ook stap per stap met de PCI insteekkaarten die ge hebt, kan zijn dat uw geluidskaart na een nieuwe dedectie van zijn hardware bronnen dan toch terug werkt, het is te hopen
:)

Vvardenfell
15 april 2004, 00:53
Braveheart, ik denk idd dat het EEProm bug zal zijn. Ik heb me nu wel jammer genoeg een nieuw moederbord besteld van ASUS, dom van mij dus...

BraveHeart, ge zijt heel erg bedankt om dat hier ne keer uit te leggen se, ik heb winkels afgebeld, de leverancier verschillende keren gebeld en gemaild, en niemand wist hoe het kwam, enkel 'wisten' ze dat ik sowieso een nieuw moederbord moest kopen... Sukkels van Creative, beveilig je kaarten dan toch fatsoenlijk! :angry:

Ik ga nog proberen de bestelling af te zeggen, het is al creative zijn schuld! Och wat heb ik mij rot geërgerd aan dat geluid, of beter, het niet-werken van het geluid :doh:

Nogmaals bedankt BraveHeart! :niceone:

Vvardenfell

bogy
15 april 2004, 01:11
Originally posted by Vvardenfell
Braveheart, ik denk idd dat het EEProm bug zal zijn. Ik heb me nu wel jammer genoeg een nieuw moederbord besteld van ASUS, dom van mij dus...

BraveHeart, ge zijt heel erg bedankt om dat hier ne keer uit te leggen se, ik heb winkels afgebeld, de leverancier verschillende keren gebeld en gemaild, en niemand wist hoe het kwam, enkel 'wisten' ze dat ik sowieso een nieuw moederbord moest kopen... Sukkels van Creative, beveilig je kaarten dan toch fatsoenlijk! :angry:

Ik ga nog proberen de bestelling af te zeggen, het is al creative zijn schuld! Och wat heb ik mij rot geërgerd aan dat geluid, of beter, het niet-werken van het geluid :doh:

Nogmaals bedankt BraveHeart! :niceone:

Vvardenfell

tot de soundblaster 128 heb ik ook altijd creative kaartjes gehad...

maar vanaf daarna altijd hercules/guillemot...

indertijd had je al dat grote probleem met Creative en Via chipsets die niet goed samenwerkten, en dat was dé reden waarom ik geen creative meer pak...

Vvardenfell
15 april 2004, 10:19
tot de soundblaster 128 heb ik ook altijd creative kaartjes gehad...

maar vanaf daarna altijd hercules/guillemot...

indertijd had je al dat grote probleem met Creative en Via chipsets die niet goed samenwerkten, en dat was dé reden waarom ik geen creative meer pak...

Ja, maar SB Audigy en Extigy kaarten zijn wel van de beste die er zijn, zeker voor 5.1 en dergelijke. Was er vroeger heel tevreden over, prachtig geluid gewoon! Zelfs op m'n Z-640 van Logitech van 80 € :-)

bogy
15 april 2004, 16:43
Originally posted by Vvardenfell
Ja, maar SB Audigy en Extigy kaarten zijn wel van de beste die er zijn, zeker voor 5.1 en dergelijke. Was er vroeger heel tevreden over, prachtig geluid gewoon! Zelfs op m'n Z-640 van Logitech van 80 € :-)

nooit gehoord van terratec? en toen ik mijn Game Theater xp kocht, was dat op het moment echt wel het neusje van de zalm hoor :)

Kriz
15 april 2004, 18:49
Originally posted by bogy
nooit gehoord van terratec? en toen ik mijn Game Theater xp kocht, was dat op het moment echt wel het neusje van de zalm hoor :)

:offtopic:

Terratec DMX XFire 1024 4.1
Soundblaster 4.1

Die 2 kaarten heb ik vroeger na elkaar gehad en idd die van Terratec klonk echt zuiver, beter dand ie soundblaster...

Nu heb ik een budget kaartje van Audigy, die Audigy LS. Ik moet al die extra's van die Audigy 2 en die externe apparaten niet hebben. Deze LS klinkt toch nog altijd de beste van de 3 vind ik.

Deze kaarten gebruik ik met Logitech 540 4.1. Echt goei geluid...

:offtopic:

Cereb
20 april 2004, 14:39
Vvardenfell,
Ik heb hetzelfde probleem met dat hoge geluid in Far Cry. Degoutant, zeker wanneer je snachts rustig Far Cry aan het spelen bent met hoofdtelefoon en er plots een hoog geluid in je oren geblazen wordt. IK heb gemerkt dat als je de EAX optie in Far Cry afzet, dit al veel verbetering brengt.
Cereb.

BTW : dit staat als je wat tussen de lijntjes leest in de readme van Far Cry!

Vvardenfell
23 april 2004, 13:08
Cereb, ik heb dat nu niet meer denk ik, met mijn nieuw moederbord dat ik juist heb aangeschaft.

En de games draaien ook sneller op mijn nieuw moederbordje :D

-=[AFT]=-@SAtan
26 april 2004, 20:29
kijk eens op www.viaarena.com en download daar eens drivers

good luck