PDA

Volledige versie bekijken : Rokende onderbuur

Elosopardo
5 augustus 2019, 20:48
Sinds een paar maanden heeft onze onderbuur een nieuwe vriendin. Allemaal goed en wel, maar het is één van het rokende type.
Hij verplicht haar buiten te gaan roken, aangezien hij zelf niet-roker is (meer dan terecht ook).
Helaas bevindt zijn terras zich onder onze ramen waar de roosters zitten van de ventilatie type c (aanzuiging van "verse" buitenlucht) met als gevolg dat zelfs als de ramen dicht zijn er binnen de minuut een vieze rookgeur in ons appartement hangt.
De roosters sluiten vind ik stom, want dan heeft de ventilatie geen enkel nut meer en daarbovenop sluiten die nog eens onvolledig af waardoor je nog steeds de rook kunt ruiken.
Wij als niet-rokers zijn dit echt beu (degoutant) en hebben hem daarover aangesproken.
Helaas is onze onderbuur een marginaal eerste klas: "Ik doen in mijnen hof wa ik wil". Dusjah aan dat gesprek hebben we ook niet veel gehad.
Nu vroeg ik me af of we stappen kunnen ondernemen om haar te verplichten elders te gaan roken. Vind het een beetje hypocriet dat hij geen rookgeur wilt in huis, maar dat het bij ons stinkt naar de rook geen enkel probleem is.

rscaboy
5 augustus 2019, 20:51
Ik denk dat je brute pech hebt. Hij doet in zijn tuin inderdaad wat hij wil en roken lijkt me nu niet onmiddellijk buitensporige overlast.

JPV
5 augustus 2019, 21:05
klopt. Irritant, maar niet onwettelijk. Tenzij ze het express daar zouden doen om je te pesten, maar daar zie ik hier geen reden voor om dat aan te nemen.

Elosopardo
5 augustus 2019, 21:07
Ik vrees er ook voor. Het punt is dat we er zelf niets aan kunnen doen.
Het enige wat we kunnen doen is alles volledig sluiten (rooster en raam) en dat helpt wel wat, maar als we in de living of de keuken zitten dan ruiken we het meestal te laat en stinkt het echt mega hard in de slaapkamers. Laat staan dat als ik ooit een kind krijg, ik hem of haar in de stank moet laten slapen (+ meer kans op wiegendood etc).
Ik zat al te denken aan een soort van rookdetectors te plaatsten in de slaapkamers die een geluidssignaal geven zodra ze rook detecteren, zodat we op tijd de ramen en roosters kunnen sluiten. Maar ik weet niet of zo'n gevoelige rookdetectoren wel bestaan...

@ JPV Neenee zeker niet om te pesten, zo erg is het niet.

damocles
6 augustus 2019, 08:41
Eens mee gaan praten om te zien of ze een paar meter verder wil staan? Over het algmeen hebben ze wel wat begrip voor zo'n situaties hoor

Musk
6 augustus 2019, 09:03
Eens mee gaan praten om te zien of ze een paar meter verder wil staan? Over het algmeen hebben ze wel wat begrip voor zo'n situaties hoor

Er staat toch in de openingspost dat de onderbuur heeft gezegd 'dat hij doet wat hij wil in zijne hof'

Wat uiteraard een marginale reactie is. Ik zou daar zeker rekening mee houden.

Trouwens iets heel erg vervelend zoiets. Zou daar bijna voor willen verhuizen. Maar eerst zou ik proberen hun relatie te saboteren zodat de vriendin verhuisd :unsure:

Bubba
6 augustus 2019, 09:03

Als je zijn bericht zou lezen dan zou je weten dat hij dat al gedaan heeft zonder succes, dat is net het hele probleem.

bassie82
6 augustus 2019, 09:32
Als je zijn bericht zou lezen dan zou je weten dat hij dat al gedaan heeft zonder succes, dat is net het hele probleem.

Als ik z'n posts hier lees vrees ik dat hij het op een slechte manier heeft overgebracht.

Bubba
6 augustus 2019, 09:35
Als ik z'n posts hier lees vrees ik dat hij het op een slechte manier heeft overgebracht.

Geen idee hoe je dat zou kunnen afleiden uit zijn berichten hier, maar goed, dat lost het probleem nog steeds niet op. Hoe je zoiets ook "brengt", als je geen marginaal bent dan hou je daar rekening mee.

bassie82
6 augustus 2019, 09:39
Geen idee hoe je dat zou kunnen afleiden uit zijn berichten hier, maar goed, dat lost het probleem nog steeds niet op. Hoe je zoiets ook "brengt", als je geen marginaal bent dan hou je daar rekening mee.

Er zit een zekere frustratie in z'n post. Die kan natuurlijk ook komen omdat z'n buur niet wilde luisteren maar mijn ervaring is dat de meeste wel begrip hebben voor zulke situaties. Zeker omdat hij zelf vraagt aan z'n vriendin om buiten te gaan roken.

the_fox
6 augustus 2019, 09:47
Komaan, het passief-agressief gedrag tegenover rokers druipt eraf in de posts.

@TS: Probeer eens te praten met de vriendin van uw onderbuur i.p.v. uw onderbuur zelf. Allez, ik snap niet waarom je dit niet van in't begin gedaan hebt...

Bubba
6 augustus 2019, 09:55
Komaan, het passief-agressief gedrag tegenover rokers druipt eraf in de posts.

Dat wil toch helemaal niet zeggen dat hij niet vriendelijk kan praten met die man?

Jullie gaan er vanuit dat hij daar als een gefrustreerde tekeer is gegaan enkel en alleen omdat hij niks moet weten van sigarettenrook. Als er al frustratie in dat bericht zit dan is het een veel logischer verklaring dat die frustratie er gekomen is na die reactie van de buurman tijdens het gesprek.

Sylverscythe
6 augustus 2019, 09:55
@TS: Probeer eens te praten met de vriendin van uw onderbuur i.p.v. uw onderbuur zelf. Allez, ik snap niet waarom je dit niet van in't begin gedaan hebt...

Dat denk ik er ook van. Gewoon op het moment zelf eens vriendelijk goeiedag zeggen en uitleggen dat het recht in jouw ventilatierooster vliegt, en dat het veel beter zou zijn als ze haar verplaatst. Daar kan een normaal persoon weinig tegen hebben.

Carrion
6 augustus 2019, 09:58

Tgoh ja, is het echt een marginaal of is dat de conclusie van de TS omdat hij z'n zin niet gekregen heeft. Het is redelijk duidelijk dat er frustratie is dus het is maar de vraag hoe dat gesprek gegaan is. Er is namelijk een groot verschil tussen:

"Hey, seg uw vriendin rookt in de tuin eh? Wij hebben daar jammer genoeg wat last van met onze ventilatie, zou ze het misschien erg vinden om enkele meters verder in de tuin te gaan staan wanneer het niet regent? Dan zuigt onze ventilatie die rooklucht niet naar binnen"

en

"We hebben last van uw vriendin haar gerook, doe er wat aan want ik ben die stank in m'n appartement kotsbeu."

En ik heb ergens het gevoel dat het eerder het 2de dan het eerste gaat geweest zijn.

Bubba
6 augustus 2019, 10:03
Tgoh ja, is het echt een marginaal of is dat de conclusie van de TS omdat hij z'n zin niet gekregen heeft. Het is redelijk duidelijk dat er frustratie is dus het is maar de vraag hoe dat gesprek gegaan is. Er is namelijk een groot verschil tussen:

"Hey, seg uw vriendin rookt in de tuin eh? Wij hebben daar jammer genoeg wat last van met onze ventilatie, zou ze het misschien erg vinden om enkele meters verder in de tuin te gaan staan wanneer het niet regent? Dan zuigt onze ventilatie die rooklucht niet naar binnen"

en

"We hebben last van uw vriendin haar gerook, doe er wat aan want ik ben die stank in m'n appartement kotsbeu."

En ik heb ergens het gevoel dat het eerder het 2de dan het eerste gaat geweest zijn.

Zelfs al zou het dat 2de scenario zijn, wat ook maar een assumptie is, dan is dat nog altijd een marginaal ja.

Carrion
6 augustus 2019, 10:08
Zelfs al zou het dat 2de scenario zijn, wat ook maar een assumptie is, dan is dat nog altijd een marginaal ja.

Ik zie niet in wat er marginaal is aan zeggen dat je op uw eigen eigendom nog altijd doet wat je zelf wilt?

bassie82
6 augustus 2019, 10:09

Dan moet hij maar z'n rooster en raam sluiten en niet altijd verwachten dat mensen gaan leven zoals hij denkt dat ze moeten leven.
Hij kan ook doen op z'n eigendom wat hij wil.

Bubba
6 augustus 2019, 10:12
Ik zie niet in wat er marginaal is aan zeggen dat je op uw eigen eigendom nog altijd doet wat je zelf wilt?

Geen rekening houden met de mensen om je heen en overlast afschuiven op buren noem ik redelijk marginaal ja.

Dan moet hij maar z'n rooster en raam sluiten en niet altijd verwachten dat mensen gaan leven zoals hij denkt dat ze moeten leven.
Hij kan ook doen op z'n eigendom wat hij wil.

Of je beseft dat je onderdeel bent van een buurt en je dus ook gewoon rekening kan houden met elkaar, dat kan natuurlijk ook. Het is niet zo dat de TS vraagt aan zijn buurman om zijn vriendin buiten te gooien of om te stoppen met ademen.

Carrion
6 augustus 2019, 10:16
Geen rekening houden met de mensen om je heen en overlast afschuiven op buren noem ik redelijk marginaal ja.

Ik ben zelf geen roker en ben ook alles behalve fan van in iemands rook te staan. Maar in uw tuin een sigaret opsteken kan je echt niet bestempelen als "geen rekening houden en voor overlast zorgen".

Bubba
6 augustus 2019, 10:20
Ik ben zelf geen roker en ben ook alles behalve fan van in iemands rook te staan. Maar in uw tuin een sigaret opsteken kan je echt niet bestempelen als "geen rekening houden en voor overlast zorgen".

Maar daar gaat het hier net wel over, toch? Zijn buurman weet dat de rook van op die plaats op zijn terras rechtstreeks bij de buren naar binnen blaast. Hij weet ook dat als zijn bezoek enkele meters verder gaat staan dat er geen probleem meer is met de rook en toch zegt hij gewoon: ik doe wat ik wil. Hij stuurt zijn rokende bezoekers naar buiten omdat hij zelf geen last wilt hebben van de rook, maar dat zijn buren die last wél hebben is niet zijn probleem, "want ik doe wat ik wil op mijne grond".

Hij kan toch net zo goed vragen om op een andere plaats te gaan roken? Is dat zoveel last voor hem, de niet roker, om aan zijn bezoek te vragen om op plaats A te gaan roken in plaats van op plaats B?

bassie82
6 augustus 2019, 10:21

integendeel want anders zou het binnen in de gang bv stinken naar de rook.

Carrion
6 augustus 2019, 10:23
Maar daar gaat het hier net wel over, toch? Zijn buurman weet dat de rook van op die plaats op zijn terras rechtstreeks bij de buren naar binnen blaast. Hij weet ook dat als zijn bezoek enkele meters verder gaat staan dat er geen probleem meer is met de rook en toch zegt hij gewoon: ik doe wat ik wil. Hij stuurt zijn rokende bezoekers naar buiten omdat hij zelf geen last wilt hebben van de rook, maar dat zijn buren die last wél hebben is niet zijn probleem, "want ik doe wat ik wil op mijne grond".

Dat is het net, zolang we niet weten wat TS heeft besproken met z'n onderbuur hebben we daar het gissen naar. Vandaar ook m'n post waar ik aanhaal dat we niet weten of TS gevraagd heeft of het mogelijk is enkele meters op te schuiven of dat hij gewoon gezegd heeft dat hij last heeft van de rook.

sandervdw
6 augustus 2019, 10:28

Hij kan toch net zo goed vragen om op een andere plaats te gaan roken? Is dat zoveel last voor hem, de niet roker, om aan zijn bezoek te vragen om op plaats A te gaan roken in plaats van op plaats B?

Hangt er maar van af he. Misschien is aan de andere kant van de tuin wel een veel grotere appartementsblok. Ik kan mij ook best inbeelden dat je geïrriteerd bent wanneer iemand van uw buren zich al komt moeien met wat je op uw eigendom doet.

Hoe zou jij reageren moesten uw buren tijdens een bbq aankloppen met de vraag of de da nu niet ergens anders kunt gaan doen? Ik hoorde in mijn appartement bvb ook wanneer iemand anders doortrok, maar ik zou het ook niet appreciëren moest er iemand komen vragen of ik zou kunnen stoppen met 's avonds naar het toilet te gaan.

Het is heel simpel, als je graag wil dat je geen last hebt van buren, ga dan niet op een appartement wonen.

Bubba
6 augustus 2019, 10:31
Dat is het net, zolang we niet weten wat TS heeft besproken met z'n onderbuur hebben we daar het gissen naar. Vandaar ook m'n post waar ik aanhaal dat we niet weten of TS gevraagd heeft of het mogelijk is enkele meters op te schuiven of dat hij gewoon gezegd heeft dat hij last heeft van de rook.

Mja, uiteindelijk zijn we aan het discussiëren over iets anders dan wat de TS wilt weten. Of hij nu op een normale manier de vraag is gaan stellen of heel agressief, het gesprek heeft duidelijk geen oplossing gebracht. Door nu te gaan discussiëren of hij het wel op een correcte manier gebracht heeft gaat het probleem ook niet opgelost worden.

Maar zoals ik al zei, zelfs al zou de TS op erg agressieve manier dat gesprek zijn aangegaan dan nog vind ik het marginaal van de buurman om daar geen rekening mee te houden. Als je in zo'n situatie zit op een appartement dan weet je dat je niet alleen bent op de wereld. Zo moeilijk is het niet om tegemoet te komen en gewoon aan je bezoek te vragen om ergens anders te roken. Hij wilt dat niet doen, prima, dan zou ik als TS zijnde dus ook geen rekening houden met hem en dan kan ik ook wel een aantal dingen bedenken die de TS zou kunnen doen om de onderbuur wat te irriteren.

Hangt er maar van af he. Misschien is aan de andere kant van de tuin wel een veel grotere appartementsblok. Ik kan mij ook best inbeelden dat je geïrriteerd bent wanneer iemand van uw buren zich al komt moeien met wat je op uw eigendom doet.

Hoe zou jij reageren moesten uw buren tijdens een bbq aankloppen met de vraag of de da nu niet ergens anders kunt gaan doen? Ik hoorde in mijn appartement bvb ook wanneer iemand anders doortrok, maar ik zou het ook niet appreciëren moest er iemand komen vragen of ik zou kunnen stoppen met 's avonds naar het toilet te gaan.

Het is heel simpel, als je graag wil dat je geen last hebt van buren, ga dan niet op een appartement wonen.

Dat is net mijn punt, je leeft samen met andere mensen dus is het dan zo moeilijk om rekening te houden met elkaar?

Dat van dat doortrekken is een belachelijk voorbeeld, dat zal je zelf ook wel weten. Een tijdje terug was hier bijvoorbeeld nog een andere topic van iemand die aan het zeuren was omdat de buurvrouw te dicht in de buurt van zijn muur kwam bijvoorbeeld. Maar ik denk dat het voor de meesten wel duidelijk is wat echt een probleem is en wat niet.

Dat van die BBQ is een grappig voorbeeld aangezien wij tegenwoordig inderdaad onze BBQ aan de andere kant van ons terras zetten op vraag van de buren. En wij wonen niet in een appartement maar een vrijstaande woning. Zo kan het dus ook. ;)

bassie82
6 augustus 2019, 10:38
Hangt af maar over het algemeen iets agressiever zeggen gaat nooit het gewenste effect hebben. Mocht mijn buur komen met een probleem en het op een agressieve manier zeggen dan zou ik zelfde reactie hebben : 'het is mijn hof'.
Nu ik kom goed overeen met de geburen dus als er een probleem is wordt dit op normale manier gezegd en iedereen houdt dan wel rekening ermee.

Jouw reactie van 'ik zou de onderbuur irriteren' gaat natuurlijk ook niet zorgen dat ze verder weg gaan roken.

Carrion
6 augustus 2019, 10:40
Mja, uiteindelijk zijn we aan het discussiëren over iets anders dan wat de TS wilt weten. Of hij nu op een normale manier de vraag is gaan stellen of heel agressief, het gesprek heeft duidelijk geen oplossing gebracht. Door nu te gaan discussiëren of hij het wel op een correcte manier gebracht heeft gaat het probleem ook niet opgelost worden.

Maar zoals ik al zei, zelfs al zou de TS op erg agressieve manier dat gesprek zijn aangegaan dan nog vind ik het marginaal van de buurman om daar geen rekening mee te houden. Als je in zo'n situatie zit op een appartement dan weet je dat je niet alleen bent op de wereld. Zo moeilijk is het niet om tegemoet te komen en gewoon aan je bezoek te vragen om ergens anders te roken. Hij wilt dat niet doen, prima, dan zou ik als TS zijnde dus ook geen rekening houden met hem en dan kan ik ook wel een aantal dingen bedenken die de TS zou kunnen doen om de onderbuur wat te irriteren.

Daar ga ik toch niet mee akkoord hoor. Stel jij hebt uw auto geparkeerd en deze staat voor het huis van uw buur. Perfect legaal dus. Nu, uw buur zijn moeder is slecht te been en hij wilt dat ze vlak voor z'n huis kunnen parkeren zodat ze niet te ver moeten wandelen. Op welke aanspreking ben jij meer geneigd in te gaan:

"Hey Bubba, seg vraagske. Mijn ouders komen deze namiddag langs en m'n moeder is slecht te been. Zou je het erg vinden om uw wagen wat te verzetten? Dan moet ons ma niet zo ver wandelen met haar rollator."

of

"Gast, verzet uw auto eens. Ziet ge nu zelf niet dat die hier fameus in de let staat? Komende keer kunt ge u aan een stel platte banden verwachten".

En uw laatste zin is al helemaal kleuterschool mentaliteit. "Oh, hij irriteert mij. Niet persé expres maar ik ga hem nu wel eens expres extra irriteren." Dat gaat zeker en vast de oplossing zijn.

Sylverscythe
6 augustus 2019, 10:45

We zijn het hier op 9lives al tot een burenruzie aan het escaleren, schitterend.

Dat hij gewoon die vriendin vriendelijk aanspreekt op het moment zelf. Je vangt meer vliegen met honing dan met azijn enzo.

Bubba
6 augustus 2019, 10:53
Hangt af maar over het algemeen iets agressiever zeggen gaat nooit het gewenste effect hebben. Mocht mijn buur komen met een probleem en het op een agressieve manier zeggen dan zou ik zelfde reactie hebben : 'het is mijn hof'.
Nu ik kom goed overeen met de geburen dus als er een probleem is wordt dit op normale manier gezegd en iedereen houdt dan wel rekening ermee.

Mee eens. Alleen ga ik er niet zomaar vanuit dat de TS het op een agressieve manier is gaan zeggen.

Jouw reactie van 'ik zou de onderbuur irriteren' gaat natuurlijk ook niet zorgen dat ze verder weg gaan roken.

En uw laatste zin is al helemaal kleuterschool mentaliteit. "Oh, hij irriteert mij. Niet persé expres maar ik ga hem nu wel eens expres extra irriteren." Dat gaat zeker en vast de oplossing zijn.

Er is dan ook geen goede oplossing. De enige goede oplossing was dat de buurman geen marginaal was en aan zijn bezoek zou vragen om ergens anders te gaan roken, dan was heel deze discussie niet nodig geweest. :-)

Blijkbaar is dat teveel moeite voor de buurman en dan zit je vast. Wettelijk gezien doet hij niks verkeerd dus die weg is al uitgesloten. TS kan nogmaals een gesprek proberen aan te gaan, maar gezien de buur zijn "volwassen" reactie op het eerste gesprek verwacht ik niet dat dat beter zal uitdraaien.

Maar goed, jullie hebben dan blijkbaar wel nog een oplossing dus laat maar horen!

the_fox
6 augustus 2019, 10:58
Maar goed, jullie hebben dan blijkbaar wel nog een oplossing dus laat maar horen!
De oplossing staat hier al op de eerste pagina en is al meerdere keren aangehaald:

Musk
6 augustus 2019, 11:02
Da's gelijk als ik kameraden op bezoek heb 's avonds buiten en we zijn pinten aan het drinken.

'mag ik ergens in uwe tuin pissen'

'ja maar ga dan rechtsachter op de mesthoop, links hebben we namelijk buren'

= Ge houdt toch automatisch rekening met de mensen die rondom u wonen?

Bubba
6 augustus 2019, 11:04
Dat dacht ik inderdaad ook, maar blijkbaar is dat niet van toepassing als dat op uwen eigen grond is en/of het niet op de juiste manier gevraagd is. ;)

the_fox
6 augustus 2019, 11:13
Da's gelijk als ik kameraden op bezoek heb 's avonds buiten en we zijn pinten aan het drinken.

'mag ik ergens in uwe tuin pissen'

'ja maar ga dan rechtsachter op de mesthoop, links hebben we namelijk buren'

= Ge houdt toch automatisch rekening met de mensen die rondom u wonen?

Oh, de ironie :ironic:

Als ge 'savonds pinten zit te drinken met uw maten onder het raam van de TS, zou die ook klagen. Want die wilt de ramen/ventilatieroosters kunnen openzetten wanneer hij wilt en wilt dan niet gestoord worden door uw gepraat! Hou toch eens automatisch rekening met de mensen die rondom u wonen!

Creeping Death
6 augustus 2019, 11:15
Toch ook typisch dat er iemand met een vraag komt en dat er weer commentaar op de vraagsteller moet komen. Ben nog aan't wachten tot hij de onverdraagzame is.

the_fox
6 augustus 2019, 11:18
Toch ook typisch dat er iemand met een vraag komt en dat er weer commentaar op de vraagsteller moet komen. Ben nog aan't wachten tot hij de onverdraagzame is.
Tja, als hij nog niet eens met de rokende persoon gesproken heeft, en dan dingen vraagt zoals:

Nu vroeg ik me af of we stappen kunnen ondernemen om haar te verplichten elders te gaan roken.
Ja, dan kom je wel een beetje onverdraagzaam over...

Musk
6 augustus 2019, 11:26
Oh, de ironie :ironic:

Als ge 'savonds pinten zit te drinken met uw maten onder het raam van de TS, zou die ook klagen. Want die wilt de ramen/ventilatieroosters kunnen openzetten wanneer hij wilt en wilt dan niet gestoord worden door uw gepraat! Hou toch eens automatisch rekening met de mensen die rondom u wonen!

Ja zo kunt ge het natuurlijk altijd draaien en keren. In mijn voorbeeld is mijn terras zelfs aan de andere kant van het huis, zo een 30 meter verder. Dus laat je vervelende smilie maar achter wege hoor, het is al erg genoeg dat de topic weer op deze manier moet uitdraaien. Classic 9lives.

the_fox
6 augustus 2019, 11:31
Was dan ook geen aanval op uw situatie, was gewoon om aan te tonen dat je nooit altijd goed kunt doen voor iedereen of met alles/iedereen rekening kunt houden.

Het feit is en blijft dat hij eerder eens met de rokende persoon moet praten, voor hetzelfde geld heeft die er geen probleem mee om elders te roken. Maar dan moet je daarvoor nog niet komen vragen of je ze kan verplichten elders te roken (wat trouwens niet mogelijk is, is hier al gezegd).

sandervdw
6 augustus 2019, 11:32
Ja zo kunt ge het natuurlijk altijd draaien en keren. In mijn voorbeeld is mijn terras zelfs aan de andere kant van het huis, zo een 30 meter verder. Dus laat je vervelende smilie maar achter wege hoor, het is al erg genoeg dat de topic weer op deze manier moet uitdraaien. Classic 9lives.

Ik probeer in de mate van het mogelijke rekening te houden met buren etc. Maar "buiten gaan roken" is daar eigenlijk al een vorm van. Ik kan mij best inbeelden dat dat irritant is voor de TS, maar echt veel opties heeft die roker dan natuurlijk ook niet. De kans is ook vrij groot dat het terras de enige plek is die nog iets of wat droog is om te staan.

Wij hebben ook last van een groep honden achter ons huis, maar het gaat niet in mij opkomen om manieren te zoeken om ze te verplichten om die honden binnen te houden.

En ik denk inderdaad dat die rokende mens eens vriendelijk aanspreken vanuit dat raam, véél meer effect zal hebben dan een verdiep lager te gaan aanbellen om te klagen.

Musk
6 augustus 2019, 12:19
Ik probeer in de mate van het mogelijke rekening te houden met buren etc. Maar "buiten gaan roken" is daar eigenlijk al een vorm van. Ik kan mij best inbeelden dat dat irritant is voor de TS, maar echt veel opties heeft die roker dan natuurlijk ook niet. De kans is ook vrij groot dat het terras de enige plek is die nog iets of wat droog is om te staan.

Wij hebben ook last van een groep honden achter ons huis, maar het gaat niet in mij opkomen om manieren te zoeken om ze te verplichten om die honden binnen te houden.

En ik denk inderdaad dat die rokende mens eens vriendelijk aanspreken vanuit dat raam, véél meer effect zal hebben dan een verdiep lager te gaan aanbellen om te klagen.

Als dat terrasje een scheet groot is dan is dat inderdaad gewoon pech en 1 van de nadelen van op een appartement te wonen. Indien er 10 andere plaatsjes zijn waar je de 'overlast' kan vermijden dan zou daar rekening mee gehouden moeten worden imo.

Alles hangt er vanaf hoe de reële situatie is en inderdaad, op welke manier werd die onderbuur aangesproken..

Bubba
6 augustus 2019, 12:45

Maar buiten gaan roken is toch net het tegenovergestelde van rekening houden met de buren? Tenzij je anders in de gemeenschappelijke hal zou gaan roken hebben u buren er geen last van dat jij binnen rookt. Het is daarom ook redelijk hypocriet om u bezoek naar buiten te sturen om te gaan roken want hij wilt die last van al die rook niet hebben, maar dat diezelfde rook dan bij de buren naar binnen vliegt daar heeft hij geen enkel probleem mee. We kennen de specifieke situatie niet maar sowieso is er daar, behalve het terras, ook nog ergens de plaats waar je het appartement binnengaat, daar kan hij zijn bezoek ook naartoe sturen om via daar even buiten te gaan staan om te roken. Het aan de roker zelf vragen is een optie als dat op één of andere manier mogelijk is, maar het zou toch veel logischer zijn dat die buur zijn eigen bezoek zelf naar de juiste plaats stuurt als ze willen roken. Nu gaat het over de vriendin maar daar komen misschien ook vriendin, familie, ... langs die ook roken. Moet de TS dat dan elke keer aan iedereen gaan vragen?

En die honden, als die dag en nacht buiten zouden moeten blijven en die blaffen ook dag en nacht waardoor jij niet kan slapen, ga je dan ook is niet langs die buren gaan om daar over te praten? Dat lijkt hier precies alsof sommigen bang hebben om te praten met hun buren. Voor hetzelfde geld weten die mensen niet eens dat ze voor overlast zorgen en is het al voldoende om daar is gewoon iets van te zeggen. Als er hier een probleem is dan gaan wij ook gewoon is langs.

the_fox
6 augustus 2019, 12:58
Maar buiten gaan roken is toch net het tegenovergestelde van rekening houden met de buren? Tenzij je anders in de gemeenschappelijke hal zou gaan roken hebben u buren er geen last van dat jij binnen rookt. Het is daarom ook redelijk hypocriet om u bezoek naar buiten te sturen om te gaan roken want hij wilt die last van al die rook niet hebben, maar dat diezelfde rook dan bij de buren naar binnen vliegt daar heeft hij geen enkel probleem mee. We kennen de specifieke situatie niet maar sowieso is er daar, behalve het terras, ook nog ergens de plaats waar je het appartement binnengaat, daar kan hij zijn bezoek ook naartoe sturen om via daar even buiten te gaan staan om te roken. Het aan de roker zelf vragen is een optie als dat op één of andere manier mogelijk is, maar het zou toch veel logischer zijn dat die buur zijn eigen bezoek zelf naar de juiste plaats stuurt als ze willen roken. Nu gaat het over de vriendin maar daar komen misschien ook vriendin, familie, ... langs die ook roken. Moet de TS dat dan elke keer aan iedereen gaan vragen?

Kom hé, ook een beetje realistisch zijn. We kennen de details van de situatie niet, maar afgaand op de openingspost heeft de onderbuur een eigen tuin/terras onder het raam van de TS. Hieruit kunnen we afleiden dat dit een buitenruimte is die rechtstreeks aan zijn appartement grenst.
Als je mensen naar de straat stuurt, hebben ze waarschijnlijk 2 sleutels nodig; want de meeste appartementsgebouwen hebben een gedeelde deur voor de traphal en dan nog eens de voordeur van zijn appartement zelf. En dan nog, aan de straatkant zullen andere bewoners van het gebouw ook ramen hebben waar je dan onder staat :p

En i.v.m. uw binnen roken: ik ben al in genoeg appartementen geweest waar de sigarettenrook via gemeenschappelijke delen in andere appartementen kwam. Al gezien via de traphal, maar ook via bepaalde technische schachten. Een vriendin van mij moest bv continu de ventilator van haar badkamer aanzetten want die kwamen allemaal in dezelfde koker, en de rook kwam dus ook in die schacht terecht als 1 van de buren binnen aan het roken was. Zelfs na een terugslagklep te installeren kwam het nog steeds binnen.

Bubba
6 augustus 2019, 13:10
Kom hé, ook een beetje realistisch zijn. We kennen de details van de situatie niet, maar afgaand op de openingspost heeft de onderbuur een eigen tuin/terras onder het raam van de TS. Hieruit kunnen we afleiden dat dit een buitenruimte is die rechtstreeks aan zijn appartement grenst.
Als je mensen naar de straat stuurt, hebben ze waarschijnlijk 2 sleutels nodig; want de meeste appartementsgebouwen hebben een gedeelde deur voor de traphal en dan nog eens de voordeur van zijn appartement zelf. En dan nog, aan de straatkant zullen andere bewoners van het gebouw ook ramen hebben waar je dan onder staat :p

En i.v.m. uw binnen roken: ik ben al in genoeg appartementen geweest waar de sigarettenrook via gemeenschappelijke delen in andere appartementen kwam. Al gezien via de traphal, maar ook via bepaalde technische schachten. Een vriendin van mij moest bv continu de ventilator van haar badkamer aanzetten want die kwamen allemaal in dezelfde koker, en de rook kwam dus ook in die schacht terecht als 1 van de buren binnen aan het roken was. Zelfs na een terugslagklep te installeren kwam het nog steeds binnen.

Het was nu niet echt de bedoeling om over de praktische kant te gaan discussiëren. We kennen die situatie niet dus we kunnen hier alles gaan inbeelden... Je moet een deur trouwens niet per se sluiten, je kan die ook op een kier laten staan en dan heb je geen sleutels nodig. Maar soit, de praktische kant is niet belangrijk, het ging erom dat er sowieso minstens 2 opties zijn waar hij zijn bezoek naartoe kan sturen. En als er effectief een tuin is en niet enkel een klein terras dan is dat zelfs niet nodig, dan kan hij gewoon vragen om een paar meter verder te gaan staan en het probleem is ook al opgelost.

Creeping Death
6 augustus 2019, 14:24
Tja, als hij nog niet eens met de rokende persoon gesproken heeft, en dan dingen vraagt zoals:

Ja, dan kom je wel een beetje onverdraagzaam over...

Hij heeft er al mee gesproken hé.
En ja, ik snap het wel: die buur stuurt zijn vrouw naar buiten omdat em geen rook wilt in zijn appartement. Dat een ander er dan last van heeft, trekt die zich ni aan.
TS vraagt of ze ook met hem rekening willen houden en ze antwoorden botweg nee. Dan is het toch logisch dat TS eens komt vragen of hij een eventuele stok achter de deur heeft; een stok die hij niet persé moet gebruiken, hij kan ook in gesprek gaan en laten merken dat hij stevig in z'n schoenen staat. Maar nee, laten we direct uitgaan dat hij zelf ne moeilijke en boertige mens is.

Ik vraag me echt af wie in dit topic zich zo maar bij de situatie zou neerleggen.

the_fox
6 augustus 2019, 14:46
Hij heeft er al mee gesproken hé.
Euh, nee...

Sinds een paar maanden heeft onze onderbuur een nieuwe vriendin. Allemaal goed en wel, maar het is één van het rokende type.
Hij verplicht haar buiten te gaan roken, aangezien hij zelf niet-roker is (meer dan terecht ook).
...
Wij als niet-rokers zijn dit echt beu (degoutant) en hebben hem daarover aangesproken.

Flow
6 augustus 2019, 21:00
Ik voel dat het tijd is voor een reactie van de TS

Elosopardo
6 augustus 2019, 22:17
Ok amai wat een hoeveelheid reacties zeg.

Een paar verduidelijkingen zijn op hier wel op hun plaats denk ik.

Ik begin er inderdaad wel gefrustreerd over te worden, dat geef ik zeker toe. Echter toen ik hem erover heb aangesproken waren de frustraties veel minder groot. Dit was ook omdat de vriendin er toen ook maar sporadisch langskwam. Het gesprek verliep volgens mij normaal. Alleen is het zo’n type dat alles weglacht in de zin van ik doe in mijen hof wa ik wil. Heb hem ook gevraagd wat mij moeten doen als hij bbqt en heel ons appartement hangt vol zwarte rook (bijna gebeurd in het verleden): “ Ja dan gade opnieuw moeten verven he”. Ik vind het moeilijk om met zo iemand een gesprek aan te gaan dus het gesprek was hierna ook gewoon voorbij...

Zijn terras is even breed als onze achtergevel waar de slaapkamer ramen zijn. De ramen staan wel aan zijn linkerkant, dus wat meer naar rechts gaan staan is heel goed mogelijk. Alleen zit mevrouw nog altijd leuk in haar stoeltje recht onder ons raam te roken... Zijn tuin en terras zijn misschien niet groot, maar wel groter dan de vierkante meter onder mijn raam ^^

Net was het 27° binnen en we zagen haar wagentje niet staan dus ramen open. Helaas was ze dus toch bij hem. Weer een walm rook in ons appartement. Leuk is anders hoor. Als je al geen half uur je raam kan openzetten om te verluchten. De kleren die over mijn stoel hingen, roken ook al subtiel naar de rook...

N.B. We hebben de ventilatie al op het minimum gezet (onder het wettelijk minimum) om erger te vermijden.

Zemirof
7 augustus 2019, 00:31
Waarom plaats je geen koolstoffilters in je ventilatiesysteem of achter die roosters?

jack|herrer
7 augustus 2019, 12:26
Water naar beneden zwieren telkens als ze staat te roken...ge doet nameliijk ook zelf wat ge wilt vanop uw eigen stuk.

Mss valt hun euro dan.

nixie
7 augustus 2019, 12:47
Is het u eigen appartement of wordt het gehuurd?

RB26DETT
7 augustus 2019, 13:34
Waarom plaats je geen koolstoffilters in je ventilatiesysteem of achter die roosters?

Hoe ga je een koolstoffilter in ventilatieroosters steken?

Elosopardo
7 augustus 2019, 15:27
Water naar beneden zwieren telkens als ze staat te roken...ge doet nameliijk ook zelf wat ge wilt vanop uw eigen stuk.

Mss valt hun euro dan.

Haha ja lijkt me wel grappig, maar dan zou ik me al verlagen tot hun niveau...

Is het u eigen appartement of wordt het gehuurd?

Eigen appartement. Dat van hem ook trouwens.

KerberosX
9 augustus 2019, 12:40
Schakel eens de wijkagent in als neutrale derde partij om te kijken of er een compromis kan gemaakt worden?

Musk
9 augustus 2019, 13:08
't is geëscaleerd? :unsure:

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190809_04552027

koenpje
9 augustus 2019, 14:42
OHeb hem ook gevraagd wat mij moeten doen als hij bbqt en heel ons appartement hangt vol zwarte rook ...
Ik vind het moeilijk om met zo iemand een gesprek aan te gaan dus het gesprek was hierna ook gewoon voorbij...

Moest jij tegen mij komen zeggen dat ik niet mag BBQ'en in mijn eigen hof omdat u ventilatie niet optimaal geplaatst is, zou het gesprek ook rap gedaan zijn hoor :)

Ff serieus, kun je gewoon geen buis laten plaatsen aan dat rooster dat naar boven richt en zo aanzuigt? Lijkt me dat die dan al meer verse lucht gaat aanzuigen.

Ik woon op den boerenbuiten, eergisteren hebben ze mest liggen smijten in het veld naast & achter ons, en ja, binnen bij ons stinkt het nu een paar dagen naar stront, maar dat hoort er bij, je kan niet op elke moment van de dag 100% zuivere lucht hebben, of misschien in nieuw-zeeland ofzo? Nu samengevat, lijkt me inderdaad een lastige situatie als dit bijna elke dag is, en aangezien ze niet voor rede vatbaar zijn, zou ik gewoon zelf het probleem proberen op te lossen zoals de luchtaanvoer verplaatsen d.m.v. een buis (naar boven gericht of naar het dak).

the_fox
9 augustus 2019, 14:59
Echter toen ik hem erover heb aangesproken waren de frustraties veel minder groot. Dit was ook omdat de vriendin er toen ook maar sporadisch langskwam.
...
Alleen zit mevrouw nog altijd leuk in haar stoeltje recht onder ons raam te roken

Hebt ge haar er ondertussen al eens over aangesproken? Zoals al meermaals hier voorgesteld/gevraagd is...

Sampras
9 augustus 2019, 16:01
Moest jij tegen mij komen zeggen dat ik niet mag BBQ'en in mijn eigen hof omdat u ventilatie niet optimaal geplaatst is, zou het gesprek ook rap gedaan zijn hoor :)

Ff serieus, kun je gewoon geen buis laten plaatsen aan dat rooster dat naar boven richt en zo aanzuigt? Lijkt me dat die dan al meer verse lucht gaat aanzuigen.

Ik woon op den boerenbuiten, eergisteren hebben ze mest liggen smijten in het veld naast & achter ons, en ja, binnen bij ons stinkt het nu een paar dagen naar stront, maar dat hoort er bij, je kan niet op elke moment van de dag 100% zuivere lucht hebben, of misschien in nieuw-zeeland ofzo? Nu samengevat, lijkt me inderdaad een lastige situatie als dit bijna elke dag is, en aangezien ze niet voor rede vatbaar zijn, zou ik gewoon zelf het probleem proberen op te lossen zoals de luchtaanvoer verplaatsen d.m.v. een buis (naar boven gericht of naar het dak).

Voila, de essentie. Stel je eens in de plaats van de onderbuur? Je doet een BBQ in de tuin, komt hij klagen. Rookt sigaretten op het terras, komt hij klagen. Ambetante situatie voor u, maar zoek vooral eens voor een eigen oplossing ipv. het gedrag van uw buurman te willen veranderen omdat uw installatie niet optimaal is geplaatst.

Wij hadden hier in't begin ook irritante huurders die elke vrijdag- of zaterdagavond al kwamen klagen wegens te luid, te veel gepraat, muziek te luid, maar dat was dan wel om 20 uur terwijl we gewoon tv zaten te kijken of muziek opzetten als we koken. In't begin ga je daar nog in mee, maar dat stopt wel vrij snel als die voor het minste beginnen te zagen omdat ze als verzuurde azijnpissers door het leven gaan. Niet dat ik de TS zo wil noemen voor alle duidelijkheid.

Guazala
9 augustus 2019, 16:52
Hier moet toch meer aan de hand zijn dan enkel ergernis over dat roken?

Normale situatie:
"Hey buurman, seg 'k heb beetje een ambetant vraagje. De laatsten tijd staat uw madam regelmatig op het terras te roken. Blijkbaar stelt die zich recht onder ons ventilatiesysteem en komt al die rook recht ons slaapkamer binnen. Zou gij dat erg vinden om haar te vragen van wat meer naar den andere kant te gaan staan?"
"Ahja, dat wist ik niet. 'k Zal het haar zeggen."

Dat is blijkbaar niet het geval. Dus ofwel is de vraag minder vriendelijk gesteld, ofwel is er al andere wrevel aanwezig. Normale mensen gaan toch niet doelbewust ruzie met hun buren uitlokken, voor iets dat opgelost is met 2 stappen opzij te gaan staan?

rscaboy
9 augustus 2019, 17:29
Niet iedereen is een normale mens. Zelf een buur gehad die het leuk vond om vuurwerk af te steken in de gang. Was een junk die rechtstreeks uit het gevang kwam.

desolation
9 augustus 2019, 19:33
Idd, onze buur is er ene die te lui is om te werken en daardoor zuur loopt door een combinatie van te weinig geld en te veel tijd. Kunt daar geen normaal gesprek mee voeren en alles is iedereen anders zijn schuld.

Guazala
9 augustus 2019, 20:17
Niet iedereen is een normale mens. Zelf een buur gehad die het leuk vond om vuurwerk af te steken in de gang. Was een junk die rechtstreeks uit het gevang kwam.

Idd, onze buur is er ene die te lui is om te werken en daardoor zuur loopt door een combinatie van te weinig geld en te veel tijd. Kunt daar geen normaal gesprek mee voeren en alles is iedereen anders zijn schuld.

Awel, maar dan is er toch meer aan de hand....

Als ge al niet meer normaal kunt communiceren over dat er rook in uw ventilatie vliegt, dan lijkt mij dat het probleem ruimer moet zijn dan gewoon dat ene feitje.

KerberosX
9 augustus 2019, 22:21

Als ge al niet meer normaal kunt communiceren over dat er rook in uw ventilatie vliegt, dan lijkt mij dat het probleem ruimer moet zijn dan gewoon dat ene feitje.
Jij gaat ervan dat iedereen van goeie wil is. Ofwel ben je dan naief ofwel heb je tot nu toe chance gehad in het leven.
Waar we nu wonen, 1 van de geburen al direct van de eerste dag ambetant doen over vanalles en nog wat. Met de rest van de buurt geen enkele last. Wij hebben tegen iedereen ons hetzelfde gedragen. Aan wat ligt dat dan?

Guazala
9 augustus 2019, 23:53
Jij gaat ervan dat iedereen van goeie wil is. Ofwel ben je dan naief ofwel heb je tot nu toe chance gehad in het leven.
Waar we nu wonen, 1 van de geburen al direct van de eerste dag ambetant doen over vanalles en nog wat. Met de rest van de buurt geen enkele last. Wij hebben tegen iedereen ons hetzelfde gedragen. Aan wat ligt dat dan?

Aan't feit dat uw buur nen ambetante mens is? Wat een ruimer probleem is dan: mijn buur rookt?

Ik bedoel dus dat als ge over zoiets een ruzie krijgt met uw buren dat het probleem ruimer is dan dat ene puntje. Dan gaan er nog wel dingen spelen en is dat een druppel die de emmer doet overlopen.

Ik kan me niet voorstellen dat ge goeie buren zijt, die nooit problemen hebben met elkaar en dat dan ene van de 2 zegt: "neen, ik ga geen meter meer naar links staan als dat uw leven beter maakt."
Ofwel hebt ge dan een ambetante buur en gaat die dat ook op andere vlakken zijn. Ofwel zaagt gij mss wat te veel, waardoor die zich van al uw gezever niets meer aantrekt.

En dat wil dan ook zeggen dat er geen simpele oplossing meer is, want de relatie is al verzuurd. Dus ff met die mens praten gaat dat dan niet zomaar oplossen.

Hoe 'iedereen' "er is waarschijnlijk meer aan de hand" leest als "lastige buren bestaan niet" is mij een compleet raadsel hoor....

Elosopardo
10 augustus 2019, 10:03
't is geëscaleerd? :unsure:

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190809_04552027

Hmmm inspiratie. Zal eens zien of ik er zo eentje online ergens vind :lol:

Wat betreft de BBQ (en ook het roken): ik ben er volledig mee eens dat iemand mag doen in zijn eigen tuin wat hij wilt. BBQ'en is meestal wel iets dat je plant, dus daar kan je toch eventjes waarschuwen als je begint zodat wij alles kunnen afsluiten.
Ik heb mijn BBQ ook zo gepositioneerd zodat mijn buren er zo weinig mogelijk last van hebben...
Langs de andere kant: het moest jullie appartement eens zijn dat vol met rook hangt, als je thuis komt.

En wat als je nu zit met kleine kinderen of zelfs baby's? Zouden jullie die in zo'n kamer laten slapen?

Alleszins ik denk dat ik het eens ga bespreken met de syndicus. NIET om haar te doen stoppen met roken of hem niet te laten bbq'en, maar eens om te zien of de plaatsing van de ventilatie niet als een fout kan worden gezien bij het bouwen.

Btw: Wij hebben over het algemeen weinig contact met onze buren dus zeggen dat we vrienden zijn is er wel wat over, maar buiten het roken hebben we eigenlijk nog geen grote issues gehad hoor....
Daarnaast zal het probleem wel afnemen eenmaal het schooljaar terug begint (hij is leerkracht).

Gray
10 augustus 2019, 15:11
Je kan tegenwoordig ook wel BBQ'en zonder veel rook/as hinder, gebruik kokosbriketten en steek die aan met een verwarmingselement ipv een oud paar schoenen.

Maar ik begrijp OP wel, het is een gigantisch maatschappelijk probleem. In woonwijken gaan we steeds dichter op elkaar wonen, maar in tegenstelling tot "in de stad" verwarmen ons nog altijd met houtkachels, spelen vuurke stook om een ritje naar het containerpark te besparen (als onze "naaste" buren weg zijn), hebben 3 keer in de week BBQ in de zomer en verwarmen we ons terras met terrasverwarmers (lekker gezellig niet)

Tegelijkertijd is ventilatie voor nieuwbouw (en renovaties) al jarenlang "verplicht"(terecht), dus gelijk wat er in de lucht hangt van rook krijgen je buren direct binnen.
Dat is niet louter wat geurhinder, was het dat maar...
Volgens een studie van de VMM is huishoudelijke verbranding de nummer één oorzaak van "fijn stof", het is de nummer één oorzaak van kankerverwekkende PAK's, nummer één oorzaak van dioxines in de lucht.
Dat zijn dan nog algemene meetwaarden, de concentraties binnenshuis als je het "ruikt" zijn nog eens een factor 100 hoger...

Direct gerelateerd aan hart en vaatziekten en kanker.
dus nee, het wordt misschien eens tijd dat we dat niet meer normaal gaan vinden? :x

Er wordt zoveel "gejankt" over de stoute "industrie" of over het "transport" terwijl dat al decennia niet meer de hoofdoorzaak is van luchtvervuiling.

Fransz
10 augustus 2019, 21:44
Hij doet op zijn eigendom wat hij wil. En terecht.

Elosopardo
10 augustus 2019, 22:14
Hij doet op zijn eigendom wat hij wil. En terecht.Beetje kort door de bocht he...
Ik moet hier ook savonds mijn surroundinstallatie zachter zetten en terecht ook! In een appartement wonen is wat geven en nemen he :)

desolation
11 augustus 2019, 15:42

Goh hier hoort ge van alle buren hetzelfde verhaal hoor. "Ge kunt daar niet mee praten". "Alles naar zijn zin of tis ambras".
Iedereen kan goed met elkaar overweg, met uitzondering van 1 persoon. Hij gedraagt zich ook steeds zeer afstandelijk en dat verergert het natuurlijk alleen.
Het is nu al tot een punt gekomen dat quasi alle buren het contact mijden om geen conflicten te moeten hebben. Hij doet ook gewoon constant zijn goesting en wordt kwaad als iemand wijst op de overlast die ze er van hebben. In zijn hoofd is "iedereen tegen hem" en is de hele wereld nen ambrasmaker.

Sommige mensen kunnen gewoon niet functioneren in een samen-leving. Die zouden prima kunnen aarden als kluizenaar ver in de het bos, of in een afgelegen huizeke in het gat van de ardennen. Maar niet naast iemand anders.

damocles
11 augustus 2019, 18:21

Hij moet maar eens een wietplantage zetten op zijn eigendom. Zien of hij nog altijd mag doen wat hij wil ;)

SideShow
11 augustus 2019, 18:26
Helaas is onze onderbuur een marginaal eerste klas: "Ik doen in mijnen hof wa ik wil".

Typisch antwoord. Met idioten en marginalen kan je inderdaad geen zinnig gesprek hebben of verwachten dat je iets kan bereiken.

Tailball
11 augustus 2019, 19:47

Lekkr genuanceerd weer. Hebt ge ook de rest van de topic gelezen?

the_fox
12 augustus 2019, 09:23
Beetje kort door de bocht he...
Ik moet hier ook savonds mijn surroundinstallatie zachter zetten en terecht ook! In een appartement wonen is wat geven en nemen he :)

Met als grote verschil dat geluidsoverlast/nachtlawaai opgenomen is gemeentelijk politiereglement en/of GAS-reglement + nachtlawaai zelfs in de wet.
Lekkr genuanceerd weer. Hebt ge ook de rest van de topic gelezen?
Heeft de TS dit al gedaan en ondertussen effectief met de onderbuur zijn vriendin gesproken? Want we krijgen van de TS natuurlijk ook een mooi ongenuanceerd en éénzijdig verhaal waar hij nog niet eens met de persoon die voor de overlast zorgt gesproken heeft...

Remake
12 augustus 2019, 18:34
Daarnaast zal het probleem wel afnemen eenmaal het schooljaar terug begint (hij is leerkracht).

En dat moet dus de jeugd opleren. :D

Elosopardo
12 augustus 2019, 20:49
Met als grote verschil dat geluidsoverlast/nachtlawaai opgenomen is gemeentelijk politiereglement en/of GAS-reglement + nachtlawaai zelfs in de wet.
Heeft de TS dit al gedaan en ondertussen effectief met de onderbuur zijn vriendin gesproken? Want we krijgen van de TS natuurlijk ook een mooi ongenuanceerd en éénzijdig verhaal waar hij nog niet eens met de persoon die voor de overlast zorgt gesproken heeft...
Ik niet, maar mn vriendin ondertussen wel. Er kwam blijkbaar niet veel uit, buiten dat ze niet binnen mag roken van haar partner en dat ze toch moeilijk elke keer moet gaan wandelen als ze wil roken (wat voor alle duidelijkheid ook niet hoeft he)... Ze was wel al wat begripvoller dan de onderbuur zelf voor zover dat het iets uitmaakt.

Ach ja we laten nu alle ramen en roosters volledig dicht en heb ik de ventilatie onder het wettelijk minimum gezet met als gevolg hogere co2 niveaus en "slechte" luchtkwaliteit volgens ons metertje hier (voor zover dat betrouwbaar is), maar alles is beter dan die vieze rooklucht.

Ondertussen hebben we sinds kort airco laten plaatsen, hopelijk kunnen we zo een betere luchtcirculatie krijgen via de andere ramen...

Musk
13 augustus 2019, 08:31
Ik niet, maar mn vriendin ondertussen wel. Er kwam blijkbaar niet veel uit, buiten dat ze niet binnen mag roken van haar partner en dat ze toch moeilijk elke keer moet gaan wandelen als ze wil roken (wat voor alle duidelijkheid ook niet hoeft he)... Ze was wel al wat begripvoller dan de onderbuur zelf voor zover dat het iets uitmaakt.

Ach ja we laten nu alle ramen en roosters volledig dicht en heb ik de ventilatie onder het wettelijk minimum gezet met als gevolg hogere co2 niveaus en "slechte" luchtkwaliteit volgens ons metertje hier (voor zover dat betrouwbaar is), maar alles is beter dan die vieze rooklucht.

Ondertussen hebben we sinds kort airco laten plaatsen, hopelijk kunnen we zo een betere luchtcirculatie krijgen via de andere ramen...

Ik geloof dat het hier al eens gezegd is, maar is het niet mogelijk om koolstoffilters te plaatsen in de aanzuiging van de ventilatie?

Tailball
13 augustus 2019, 09:11
En dat moet dus de jeugd opleren. :D

Het onderwijs is al jaaaaren om zeep se.
Hoeveel mislukte leerkrachten zonder motivatie dat er tegenwoordig rondlopen...

Elosopardo
13 augustus 2019, 23:25
Ik geloof dat het hier al eens gezegd is, maar is het niet mogelijk om koolstoffilters te plaatsen in de aanzuiging van de ventilatie?

In die roosters aan het raam is daarvoor geen plaats voorzien en ik zou niet weten waar anders ze te hangen :) achter de roosters binnen lijkt me heel onpraktisch. Buiten aan de gevel iets zetten mag niet want de gevel is van iedereen en daarvoor heeft onze geliefde onderbuur al serieus zitten zagen op de algemene vergadering ivm een of andere klein kabeltje van een andere buur ^^

Heb geen ervaring wat betreft zijn kwaliteit van lesgeven, maar heb toch enkele bedenkingen als ik hoor en zie in wat voor toestand die soms thuiskomt in het midden vd nacht op een doordeweekse werkdag ;) ik zou misschien moeten gaan klagen over die geluidshinder gezien ik met dat roken niets kan aanvangen [emoji14]

Nineshots
14 augustus 2019, 07:42
Ik woon op den boerenbuiten, eergisteren hebben ze mest liggen smijten in het veld naast & achter ons, en ja, binnen bij ons stinkt het nu een paar dagen naar stront, maar dat hoort er bij, je kan niet op elke moment van de dag 100% zuivere lucht hebben, of misschien in nieuw-zeeland ofzo?
Ik moet nu wel zeggen dat ik daar nog nooit echt last van had, wij hebben zowel in de stad als op de boerenbuiten gewoond. Nooit is er een kwalijke geur naar binnen gekomen.
Dat het buiten naar koeienmest stinkt, hoeft nog niet te betekenen dat het binnen er naar stinkt. En al helemaal niet dat de geur in de kleren gaat kruipen.
Bij TS is het zelfs zo dat die geur in de kleren kruipt, dat vind ik er wel serieus over gaan. En al helemaal als er een kinderwens is, je wilt toch geen baby in zo'n omgeving laten opgroeien?
Iedereen weet intussen wel al dat passief roken ook heel ongezond is.

Leven en laten leven is mijn motto, maar hinder wel geen anderen met jouw leven.

@TS: hou er wel rekening mee, dat als zij uiteindelijk aan de andere kant van het terras zou gaan zitten, die rook eventueel nog steeds bij jou kan terechtkomen.
Rook gaat niet altijd verticaal omhoog. En dan wordt het wel heel moeilijk om nog extra maatregelen te vragen.

lasportiva
14 augustus 2019, 15:02

Gelukkig zal uw buitenunit niemand storen... Zoals bij elke burenruzie heeft ieder verhaal 2kanten. Jij typt uw frustraties maar imo redelijk overdreven. Yolo

Elosopardo
14 augustus 2019, 21:46
Buitenunit staat op het dak die ziet hij dus niet :) qua geluid zetten we hem savonds zelfs speciaal op de geluidsarme stand, maar eigenlijk hoor je er buiten sowieso niets van. Btw voor die installatie heb ik wel goedkeuring op de algemene vergadering moeten vragen he ;)

Wij wonen hier niet echt op den buiten ma zo juist buiten het dorpscentrum. De boer die zijn veld bemest dat stoort me nu eens totaal niet.
Je mag uiteraard vinden dat ik overdrijf, maar als je thuiskomt als niet-roker in een appartement dat volledig (buiten het wc en de inkom) ruikt naar de sigaretten, geloof me daar word je niet blij van. En dan mogen we misschien nog blij zijn dat zijn vriendin gewone sigaretten rookt, bij zijn maten zit er soms nog wat anders tussen gedraaid [emoji14]

Maar we zullen hier de discussie sluiten, heeft geen nut meer. Het deed al gewoon goed het hier eens te kunnen neerpennen :)