PDA

Volledige versie bekijken : Burenruzie over struiken

olie485
29 juni 2019, 23:36
Beste leden,

Wij hebben een probleem met onze buurvrouw.

Plots komt onze buurvrouw naar ons met de vraag of wij het kippenhok willen wegdoen dat in de scheiding staat(de scheidingsmuur dient als 4 de muur om het kot dicht te maken) en alle struiken uit de scheiding te verwijderen (50 cm uit de scheiding). Als ik naar onze buurvrouw haar tuin kijk zie ik duidelijk dat al haar struiken/bomen evenzo op +/- 30 a 40 cm van de scheiding staan.
Verder staat op haar grond ook een volledig omsloten tuinkot in de scheiding, hier dient ook de scheidingsmuur als 4 de muur om het kot te sluiten.

Nu wil onze Buurvrouw dat wij alle struiken die zich geen 50 cm van de scheiding bevinden wegdoen omdat ze haar muur wil kunnen kuisen van op mijn grond. Verder wil ze ook dat wij het kippenkot afbreken omdat ze geen toestemming meer geeft om haar scheidingsmuur te gebruiken als 4 de muur.

Nu is mijn vraag kan onze buurvrouw eisen dat ik mijn kippenhok afbreek omdat ik haar scheidingsmuur gebruik en dit hok in de scheiding staat. (dit kot is op de kaarten van het kadaster een roos blokje wat wil zeggen dat dit legaal staat).
Dit kippenhok staat al meer ongeveer 10 jaar zo...
Verder... kan onze buurvrouw eisen dat wij onze struiken/bomen uit doen tot 50 cm uit de scheiding + kippenhok wegdoen.

Alvast bedankt voor de info.

Lawrence

Mulan
30 juni 2019, 07:42
Ga naar het gemeentehuis of stadhuis en vraag wat de gemeentelijke regels daarover zeggen ;)

Lint
30 juni 2019, 08:34
Gemeentehuis inderdaad het beste om dat te checken. Op basis van uw uitleg denk ik dat ze dit mag eisen, lijkt me zelfs logisch?

Avilowca
30 juni 2019, 10:13
Nu wil onze Buurvrouw dat wij alle struiken die zich geen 50 cm van de scheiding bevinden wegdoen omdat ze haar muur wil kunnen kuisen van op mijn grond. Verder wil ze ook dat wij het kippenkot afbreken omdat ze geen toestemming meer geeft om haar scheidingsmuur

Nu is mijn vraag kan onze buurvrouw eisen dat ik mijn kippenhok afbreek omdat ik haar scheidingsmuur gebruik en dit hok in de scheiding staat. (dit kot is op de kaarten van het kadaster een roos blokje wat wil zeggen dat dit legaal staat).
Dit kippenhok staat al meer ongeveer 10 jaar zo...
Verder... kan onze buurvrouw eisen dat wij onze struiken/bomen uit doen tot 50 cm uit de scheiding + kippenhok wegdoen.

Alvast bedankt voor de info.

Lawrence

Bedoel je dat je bent gaan kijken op Geopunt? Wat ik gelezen had was dat die basiskaarten daar zijn opgemaakt door een Indische firma op basis van luchtfoto's. Je kan daar geen rechten aan ontlenen.

Bijvoorbeeld heb ik weet van enkele onvergunde tuinhuizen die op die kaart ook een roos blokje hebben.

Afhankelijk van hoe lang die situatie al bestaat kan de vrederechter wel nog in jou voordeel oordelen. Maar in principe is ze in haar recht.

damocles
30 juni 2019, 18:33
Staat de scheidingsmuur op de erfgrens of volledig op haar grond?

Hit Hard
1 juli 2019, 11:17
Aanvullend op hetgeen hier al gezegd is:

Verder staat op haar grond ook een volledig omsloten tuinkot in de scheiding, hier dient ook de scheidingsmuur als 4 de muur om het kot te sluiten.

Je hebt haar toch ook al duidelijk gemaakt dat je voor dat kot eens gaat kijken of dat wel wettelijk staat als zij vervelend begint te doen?

Voor het geval ze niet moest begrijpen dat een burenruzie soms in het gezicht kan terugkomen (en eigenlijk bijna altijd negatief uitdraait voor beide partijen).

Wat is trouwens de reden dat ze dat weg wil? Misschien heeft zij een probleem wat wel op een andere manier op te lossen is. Of wat helemaal niet opgelost gaat zijn als het kot weg/verhuisd is.

Dieter85
1 juli 2019, 11:20
Het is inderdaad zeer belangrijk te melden "maar als jij over DIT naar de rechter gaat stappen, dan ga ik over DAT naar de rechter stappen". Tenminste als je niet nog een hoop andere bouw of plant overtredingen hebt of bereid bent jullie beiden volledig te pushen tot het wettelijk vereiste.

Maar laat het enkel zo ver komen als je onderling niet akkoord raakt. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat jij hier benadeeld uit komt terwijl zij u zelf ook op bepaalde manieren benadeeld met overtredingen.

bassie82
1 juli 2019, 11:28
Nu wil onze Buurvrouw dat wij alle struiken die zich geen 50 cm van de scheiding bevinden wegdoen omdat ze haar muur wil kunnen kuisen van op mijn grond. Verder wil ze ook dat wij het kippenkot afbreken omdat ze geen toestemming meer geeft om haar scheidingsmuur te gebruiken als 4 de muur.

wel grappige reden waarom je plots alles moet verwijderen.

Maar ze zegt dat ze geen toestemming meer geeft : staat er ergens op papier dat ze toestemming heeft gegeven voor het kippenhok? Indien ja dan kan je dat niet zomaar terugtrekken.
Indien het als meer dan 10 jaar zo is en stilzwijgend toestemming heeft gegeven dan nog kan je volgens mij niet zomaar eisen dat het wordt afgebroken.

desolation
1 juli 2019, 11:35
toch simpel: weiger haar de toegang tot uw terrein om "haar" muur te kuisen, dan is er ineens ook geen reden meer om ze weg te doen

Avilowca
1 juli 2019, 14:57
Je moet wel oppassen met dreigement van "ik stap naar de rechter". Soms denken mensen dat ze volledig in hun recht zijn maar dan draait het in de rechtbank helemaal anders uit. Een klacht indienen omwille van een bouwovertreding waar jij al jaren weet van hebt is zo iets waarvan een (vrede)rechter wel eens kan zeggen dat de redelijke termijn overschreden is.

toch simpel: weiger haar de toegang tot uw terrein om "haar" muur te kuisen, dan is er ineens ook geen reden meer om ze weg te doen

Ook hier mee oppassen. Eerst goed uitzoeken hoe de vork nu precies in de steel zit en welke rechten je hebt. Is dat een volle muur op haar eigendom? Is het een gemeenschappelijke muur?

Kortom; een regeling in der minne is eigenlijk altijd een betere optie als de rechtbank. Maar soms kan het niet anders helaas...

denkimi
1 juli 2019, 17:03
Staat de scheidingsmuur op de erfgrens of volledig op haar grond?
Dat lijkt me hier de eerste en belangrijkste vraag.

Als die op de grens staat dan is het evenzeer uw muur.

Chilliewillie88
3 juli 2019, 16:35
Afhankelijk van hoe lang die situatie al bestaat kan de vrederechter wel nog in jou voordeel oordelen. Maar in principe is ze in haar recht.

Straf dat gij dat kunt oordelen zonder zelfs maar te weten of het hier over een gemeenschappelijke muur gaat of niet.

Dit topic doet mij denken aan een ander van ne kerel die begon te zeiken dat zijn buurvrouw haar tuinmeubels tegen zijn schutting gezet had.

Als het hier een gemeenschappelijke muur betreft dat heeft de buurvrouw geen kloten te maken met wat ge aan uw kant van de muur doet. Staat de muur volledig op haar grond dan moet TS even opletten dat hij geen grond van haar inneemt. Het slaat uiteraard nergens op dat ze TS zou kunnen dwingen om zijn kippenhok af te breken zodat ze vervolgens van op TS ZIJN grond haar muur kan poetsen. Buurvrouw heeft daar niets te zoeken dus als ze HAAR muur wilt poetsen, moet ze dit maar doen vanop HAAR eigendom.

Avilowca
3 juli 2019, 17:30
Straf dat gij dat kunt oordelen zonder zelfs maar te weten of het hier over een gemeenschappelijke muur gaat of niet.

Dit topic doet mij denken aan een ander van ne kerel die begon te zeiken dat zijn buurvrouw haar tuinmeubels tegen zijn schutting gezet had.

Als het hier een gemeenschappelijke muur betreft dat heeft de buurvrouw geen kloten te maken met wat ge aan uw kant van de muur doet. Staat de muur volledig op haar grond dan moet TS even opletten dat hij geen grond van haar inneemt. Het slaat uiteraard nergens op dat ze TS zou kunnen dwingen om zijn kippenhok af te breken zodat ze vervolgens van op TS ZIJN grond haar muur kan poetsen. Buurvrouw heeft daar niets te zoeken dus als ze HAAR muur wilt poetsen, moet ze dit maar doen vanop HAAR eigendom.

Gezien hij in de openingspost spreekt over haar muur leek mij dat een uitgemaakte zaak. Maar er is achteraf gebleken dat het toch niet zo zeker was. Relax ;)

dee
3 juli 2019, 23:22
Indien de scheidingsmuur niet gemeenschappelijk is moet je lage beplanting inderdaad 50cm van de muur staan, hoge beplanting zelf x-tal meter.
De buur mag zich ook zelf toegang verschaffen tot uw kant van de muur om de muur te onderhouden. Cru gezegd zeg jij nee en mogen ze de dag er na uw tuinpoortje in frut van 1 stampen om tot de muur te komen. Zolang ze de schade maar vergoeden.
Dat kippenkot mag denk ik blijven staan. 50cm regel gaat enkel over beplanting.

In uw akte zien of er iets staat over de muur. Zij moet ook ergens een titel hebben, het moet niet enkel van uw kant komen.
Er zijn ook heel wat regels dat een muur gemeenschappelijk kunnen maken ook al was dit oorspronkelijk misschien niet zo bedoeld.

Als alles faalt kan je ook altijd snel wat patatten planten ofzo. Dit deel van het wetboek is nog uit de 19e eeuw en staat vol met typische agrarische uitzonderingen zoals "ter bescherming van de visvangst" of "dat de vruchten ten velde staan". :lol:

HUSKE
5 juli 2019, 09:07
Indien de scheidingsmuur niet gemeenschappelijk is moet je lage beplanting inderdaad 50cm van de muur staan, hoge beplanting zelf x-tal meter.
De buur mag zich ook zelf toegang verschaffen tot uw kant van de muur om de muur te onderhouden. Cru gezegd zeg jij nee en mogen ze de dag er na uw tuinpoortje in frut van 1 stampen om tot de muur te komen. Zolang ze de schade maar vergoeden.
Dat kippenkot mag denk ik blijven staan. 50cm regel gaat enkel over beplanting.

In uw akte zien of er iets staat over de muur. Zij moet ook ergens een titel hebben, het moet niet enkel van uw kant komen.
Er zijn ook heel wat regels dat een muur gemeenschappelijk kunnen maken ook al was dit oorspronkelijk misschien niet zo bedoeld.

Als alles faalt kan je ook altijd snel wat patatten planten ofzo. Dit deel van het wetboek is nog uit de 19e eeuw en staat vol met typische agrarische uitzonderingen zoals "ter bescherming van de visvangst" of "dat de vruchten ten velde staan". :lol:

Ik zou er gewoon betonplaten pal voor zetten, kan ze er toch niet meer aan :p. Ik heb dat met mijn achterbuur ook gedaan.
Ik wou dat van hem het liefst weg en iets gezamelijks ipv dat lelijke dat er stond. Hij wou niet en heb er 5cm voor gewoon (structuur) betonplaten van 1m90 hoog gezet... Links en rechts hebben we dat wel gezamelijk gedaan, dan staan ze dubbel en heb je beide een 'mooie' kant.

dibo
5 juli 2019, 14:24
Kuis haar muur zelf, problem fixed?

[LRRP]
9 juli 2019, 20:59
Wij hadden ook eens een discussie over de buurman zijn bomen. Een advocaat geraadpleegd... Nog weigerde hij zijn bomen te snoeien.
Na een uitnodiging van de rechtbank waren ze dezelfde week nog proper gesnoeid.

Tailball
9 juli 2019, 21:54
Waiting for thread to deliver...
Zoveel threads zonder einde :(

nuud
10 juli 2019, 14:18
Waiting for thread to deliver...
Zoveel threads zonder einde :(

waar is diene thread naartoe waarbij de buren hun kot was afgebrand :D