PDA

Volledige versie bekijken : Tips binnentemperatuur laten zakken

TheCeet
24 juni 2019, 22:46
Door het warme weer deze handige topic om jullie ervaringen te delen.

Zeg eens hoe jullie jullie huis afkoelen?
Airco, ramen open, ventilatiesysteem overdag uit en snachts stand harder zetten...

Onze vliegenramen zijn in bestelling dus tot dan mag ik de ramen niet openen (van de vriendin des huizes) omdat anders de muggen en ‘vieze beesten’ binnen komen [emoji57] doe het toch als ze het niet ziet :D

Huidige temperatuur binnen: 27.4

Bimmer
25 juni 2019, 02:17
Ik heb een HOB (kant van de buur is noord). Zijn ook geen bomen in de buurt bij mij (schaduw).
Mijn ouders wonen in een bosrijk omgeving (heel hun huis staat in de schaduw van de bomen, daar is het binnen 20,5°C zag ik vandaag, zijn zondagavond op verlof vertrokken)

Bij mij staat de ventilatie overdag in de laagste stand (was nog aan het twijfelen, om deze uit te schakelen (D-systeem)**), s'nachts zet ik die terug normaal. Elke raam is voorzien van screens en deze volgen de zon. Voor de rest zorg ik er steeds voor dat ik alles toe laat.
Vrijdag was het 21,5°C, vandaag is het 23,2°C binnen.

Moest het echt te warm worden, dan was ik van plan om op eerste verdiep in mijn bureau (voorkant ) de raam open te zetten en zo via de gang naar de fitness (achterkant), heel de nacht te laten trekken, zodat de warme lucht eruit gaat + muren/vloer ook laat afkoelen. Via de gang kan de frisse lucht dan ook naar gelijks vloer gaan. Of eens heel de avond ventilatie systeem op hoogste stand zetten.
Momenteel nog niet kunnen testen, omdat het binnen voorlopig frisser blijft, dus laat ik alles nog toe.

**Ventilatie schakel ik niet uit omdat, ik eens aan het zoeken was om via mijn ventialtie te koelen. En ik kreeg steeds te lezen dat het debiet te laag was om u huis deftig te kunnen koelen, om deftig te koelen moet je een hoger debiet halen. Dus om u huis op te warmen via lucht, zal u debiet ook hoger moeten liggen en zal dat in laagste stand niet veel uitmaken. Als je die afzet, dan zal het nog wel beter zijn uiteraard. Maar dan heb ik schrik, dat de warmte naar boven gaat kruipen (slaapkamers), terwijl ik nu ervaar door het ventilatiesysteem de warmte niet stijgt, omdat er nu een flow is en elk verdiep is in ballans.

straight_six
25 juni 2019, 07:15
Overdag alles dicht en gordijnen ook toe. Vanaf dat het donker is ramen open.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Mulan
25 juni 2019, 07:36
Ventilator aan als we thuis zijn, rolluiken dicht op de zuidkant, ramen open zodra de buitentemperatuur lager ligt dan de binnentemperatuur, voor het slapengaan met een nat washandje over de kleine en dat door de lucht laten opdrogen.

S morgens alles open om de warmte uit huis te jagen. Toch elke ochtend tussen 5u en 6u wakker dus voordeur en achterdeur open zodat de volledige benedenverdieping kan "luchten" "

Bompaization
25 juni 2019, 10:06
Mobiele airco in de living + rolluiken dicht, 's nachts raam wagenwijd open + anti-muggenstekker :)

Mr.Anderson
25 juni 2019, 11:12
Ik overweeg toch sterk om een mobiele airco aan te kopen.
3 maanden geleden op Coolblue: standaard model voor € 280. Vorige week stond die aan € 350.
Nu is alles uitverkocht. :(

The Prophet
25 juni 2019, 11:23
Mobiele airco in de living + rolluiken dicht, 's nachts raam wagenwijd open + anti-muggenstekker :)

Werkt die anti-muggenstekker als je je raam open zet?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Bompaization
25 juni 2019, 11:55
Werkt die anti-muggenstekker als je je raam open zet?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja. Allez, bij mij toch, misschien in een kamer waar er veel ventilatie is minder.

koenpje
25 juni 2019, 12:06
Vorig jaar mobiele airco gekocht en nu terug van stal gehaald, ideaal. Ik werk veel van thuis, overdag zet ik die airco in mijn bureau met de slang door het raam, tegen het vliegenraam, krijg dus ook nog verse lucht naar binnen. 's avonds, een uurtje voor het slapen gaan, sleur ik dienen bak naar onze slaapkamer en laat ik die daar een uurtje draaien totdat de kamer echt koud is, vervolgens alle deuren toe, raam op een kiertje (met muggenraam) en dutten maar. Lastige is uiteraard die slang die eraan hangt, die moet je wel altijd ergens kwijt, en om de muggen niet binnen te laten laat ik die door het muggenraam naar buiten blazen. Ook handig meegenomen zijn de fitness mogelijkheden, elke dag dienen bak 2x de trap op en af :p

desolation
25 juni 2019, 12:12
enige nadeel van die mobiele airco is de condensafvoer. gisteravond op onze slaapkamer aangezet en 's morgens was de 10l emmer aant overlopen :')

sypro9000
25 juni 2019, 12:31
De lucht is momenteel dan ook belachelijk vochtig. Maar dat is dan ook het grootste voordeel van een airco. De gevoels temperatuur zakt enorm. Moet wel leuk zijn, om zien. Bij vaste afvoeren heb je daar geen beeld bij.

Bompaization
25 juni 2019, 12:54
enige nadeel van die mobiele airco is de condensafvoer. gisteravond op onze slaapkamer aangezet en 's morgens was de 10l emmer aant overlopen :')

En het lawaai... misschien dat het bij nieuwere modellen wat minder is, maar als die koeling aanspringt dat maakt een enorm lawijt bij mij.

KBE
25 juni 2019, 13:17
Overdag alles dicht, vanaf de buiten temp lager is dan binnen temp zetten we alles open.

Ramen en achterdeur, voor een fris windje door het huis te laten lopen.
Ventilator plaatsen aan het raam die naar buiten blaast, zuigt de warmte uit je kamer.
Beste is een raam aan de overkant ook open en ventilator voor plaatsen die de koude lucht naar binnen blaast. Dan komt er koude binnen en komt dat briesje in je kamer en de ventilator zuigt de warmte eruit.
Zelfde principe als een pc te koelen.

Vandaar onze achterdeur is dicht bij onze trap en kom je meteen in de slaapkamer.
Je voelt die trok zo door de kamer en koelt goed af.

SilentSpring
25 juni 2019, 13:35
Overdag gordijnen dicht, ‘s avonds de achtergevel (schuifraam en deur) open.
Boven ook op twee tegenoverliggende kamers de ramen open en evt. zet ik de deur naar boven ook open voor wat trek.

‘S morgens ben ik al op om 6u30 en dan zet ik alles open tot 8u.

Het was zaterdag 24 graden binnen, per dag is er 1 graad bijgekomen dus dat valt nog mee.
Nu zit ik op 26 graden maar het voelt wel iets frisser aan.
Mijn achtergevel is zuidgericht dus 1 graad opwarming/dag vind ik dan goed meevallen.

Volgend jaar eens kijken voor een zonnescherm aan de achtergevel, zal ook al schelen.

Musk
25 juni 2019, 14:18
Veel goesting om m'n dakpannen wit te lakken :unsure:

Sylverscythe
25 juni 2019, 15:17
De "poor man's airconditioner" werkt soms ook nog, als het buiten frisser is dan binnen een stevige ventilator de lucht laten buitenduwen. Zit met een zolderkamer met maar 1 venster, dus sowieso al weinig circulatie ook al staat beneden alles open. Door zo'n grondventilator naar dat raam te richten voel je gewoon dat er tocht is, en komt de frissere lucht van beneden/buiten.

Bubba
26 juni 2019, 07:04
Overdag alles dicht van ramen en deuren, rolluiken ook dicht. In de woonkamer hebben we airco dus als de temperatuur daar te hoog oploopt zetten we die aan. Als de temperatuur gezakt is dan gaan de ramen enzo open.

Maar zoals gisteren bijvoorbeeld was het 's avonds om 22u nog altijd +25° buiten, dan krijg je het binnen nooit afgekoeld.

Grootste probleem hier is boven, daar blijft het ook lang hangen.

Muscleduck
26 juni 2019, 09:29
Overdag gordijnen en rolluiken toe, 's avonds zo veel mogelijk open en ventilator die frisse lucht binnen trekt. Eergisteren niet genoeg gedaan, gisteren wel en het was gisteren merkbaar frisser in huis, ondanks dat het buiten warmer was.

Ik slaap ook met een natte handdoek in mijn nek voor afkoeling. Je kan die ook op je lichaam leggen maar daar word ik wakker van 's nachts.

BieBie
26 juni 2019, 09:37
Met meer dan genoeg gekoeld bier in huis , is de hete draaglijk mag gerust nog wa heter :love:

Bimmer
27 juni 2019, 01:32
Bij mij staat de ventilatie overdag in de laagste stand (was nog aan het twijfelen, om deze uit te schakelen (D-systeem)**), s'nachts zet ik die terug normaal. Elke raam is voorzien van screens en deze volgen de zon. Voor de rest zorg ik er steeds voor dat ik alles toe laat.
Vrijdag was het 21,5°C, vandaag is het 23,2°C binnen.

Heb de nacht van 25 juni ventilatiesysteem s'nacht op hoogste stand gezet tot 06:30, nadien terug in lage stand. Om 06:30 was temperatuur gedaald met 1,5°C. Die nacht koelde het buiten af tot 17°C bij ons. Temperatuur is over heel het huis ook vrij constant, buiten de kelder, daar is het heel fris. :p

Heb deze nacht de ramen op 1ste verdiep over mekaar open gezet. Buiten gaat het deze nacht nog iets kouder zijn als gisteren, naar de 16°C. Gaat volgens mij wel meer effect hebben. Het spijtige is wel dat je dat niet kunt sturen (je moet de ramen zelf openen en sluiten, dus je moet wakker en thuis zijn) en dat de koude lucht niet mooi verdeeld wordt of je moet al meerdere ramen in verschillende kamers openzetten en al de binnendeuren open (maar dat is ook niet steeds aangenaam en schrik voor inbraak).

Als ik in de toekomst de lucht zou kunnen koelen van het ventilatie systeem (uiteraard niet zo diep als een airco, maar zoals de temperatuur als die avond of iets lager), dan vraag ik me af of het in staat zou zijn om temperatuur op pijl te houden. Met de screens hou ik wel meeste warmte buiten, heb eigenlijk meer iets klein nodig om dat beetje opwarming te temperen.

Frado2005
27 juni 2019, 13:38
Heb de nacht van 25 juni ventilatiesysteem s'nacht op hoogste stand gezet tot 06:30, nadien terug in lage stand. Om 06:30 was temperatuur gedaald met 1,5°C. Die nacht koelde het buiten af tot 17°C bij ons. Temperatuur is over heel het huis ook vrij constant, buiten de kelder, daar is het heel fris. :p

Heb deze nacht de ramen op 1ste verdiep over mekaar open gezet. Buiten gaat het deze nacht nog iets kouder zijn als gisteren, naar de 16°C. Gaat volgens mij wel meer effect hebben. Het spijtige is wel dat je dat niet kunt sturen (je moet de ramen zelf openen en sluiten, dus je moet wakker en thuis zijn) en dat de koude lucht niet mooi verdeeld wordt of je moet al meerdere ramen in verschillende kamers openzetten en al de binnendeuren open (maar dat is ook niet steeds aangenaam en schrik voor inbraak).

Als ik in de toekomst de lucht zou kunnen koelen van het ventilatie systeem (uiteraard niet zo diep als een airco, maar zoals de temperatuur als die avond of iets lager), dan vraag ik me af of het in staat zou zijn om temperatuur op pijl te houden. Met de screens hou ik wel meeste warmte buiten, heb eigenlijk meer iets klein nodig om dat beetje opwarming te temperen.

Kunt ge daar door slapen? Als dat ventilatiesysteem D bij mij op 100% staat hoorde die machine echt wel goed

janman
27 juni 2019, 13:48
Situatie: vrijstaande nieuwbouwwoning met veel glas en plat dak(E10)

Zomer 2018: zonder screens = 30 graden binnen

Zomer 2019: met screens = 26,5 graden binnen + 's nachts screen naar beneden en grote schuifraam open laten zorgt voor een enorme temperatuursdaling.

2omer 2020: Passief koelsysteem op de warmtepomp (diepteboring), misschien nog is 2 graden er af.

Afgelopen week vertelde mij iemand dat hij 's avonds na zonsondergang met een tuinslang zijn dak natspuit. Hij vertelde dat dit de warmte onttrekt uit het gebouw waardoor het ook afkoelt. Klopt dit? Al weet ik wel niet hoe realistisch het is om elke avond een halfuur water op je dak te spuiten met een tuinslang.

Bimmer
27 juni 2019, 14:44
Kunt ge daar door slapen? Als dat ventilatiesysteem D bij mij op 100% staat hoorde die machine echt wel goed

Ik vond het nog redelijk meevallen, had het erger verwacht. De unit zelf hoor ik niet, want die steekt verder weg, maar je hoort het wel gedeeltelijk door de buizen. Nu slaap ik wel regelmatiger met oorstoppen en heb dat uiteraard die nacht ook gedaan. (Eigenlijk is dat ondertussen een gewoonte geworden die oorstoppen, ik wordt nogal snel wakker van geluiden)

desolation
28 juni 2019, 10:00
Situatie: vrijstaande nieuwbouwwoning met veel glas en plat dak(E10)

Zomer 2018: zonder screens = 30 graden binnen

Zomer 2019: met screens = 26,5 graden binnen + 's nachts screen naar beneden en grote schuifraam open laten zorgt voor een enorme temperatuursdaling.

2omer 2020: Passief koelsysteem op de warmtepomp (diepteboring), misschien nog is 2 graden er af.

Afgelopen week vertelde mij iemand dat hij 's avonds na zonsondergang met een tuinslang zijn dak natspuit. Hij vertelde dat dit de warmte onttrekt uit het gebouw waardoor het ook afkoelt. Klopt dit? Al weet ik wel niet hoe realistisch het is om elke avond een halfuur water op je dak te spuiten met een tuinslang.

Eigenlijk maf hoe weinig dat passief koelen doet aan uw binnenhuistemperatuur. Zeker als ge dan ziet wat zo een installatie kost tov lucht-water.

Brecht
28 juni 2019, 12:17
2 graden vind ik nochtans wel de moeite, 24 graden buiten 26 graden is toch een heel stuk comfortabeler.

SomeDude
28 juni 2019, 12:26

Die machine of gewoon de luchtverplaatsing?
Hoor enkel laatste maar heb niet de indruk dat dat veel helpt. Bypass om frisse lucht binnen te laten maar moet je instellen vanaf welke temperatuur hij dat moet doen of weet die dat het zomer is? :unsure:

Bimmer
28 juni 2019, 17:24
Die machine of gewoon de luchtverplaatsing?
Hoor enkel laatste maar heb niet de indruk dat dat veel helpt. Bypass om frisse lucht binnen te laten maar moet je instellen vanaf welke temperatuur hij dat moet doen of weet die dat het zomer is? :unsure:

Als ik bij mij kijk is het afhankelijk van verschillende condities. Er is een gewenst binnentemperatuur ingegeven.
1.het dient zomer te zijn (wanneer zomertijd actief is)
2.Als het buiten kouder is als binnen gaat deze open. (hij kijkt dan naar de temperatuur van de inlaat en vergelijkt dat met de gewenste binnentemperatuur.)
3.het is binnen warmer als de gewenste binnentemepratuur, bypass gaat open.

Dus zoals ik het begrijp is het nu uiteraard zomertijd, maar het is buiten (26°C) warmer als binnen (22,5°C). Het is wel binnen warmer als de ingestelde binnentemperatuur.

Zoals ik het dan begrijp staat de bypass momenteel niet open, zodat die de binnenlucht die kouder is gebruikt om de warme buitenlucht af te koelen.

Lees net ook dat ik de invoer kan dicht sturen, zodat het enkel lucht uit de woning zuigt. Dan kun je s'avonds de ramen open zetten en als er weinig wind is kun je u ventilatie systeem gebruiken om extra toch te creëren.

sandpatt
28 juni 2019, 18:27
Jaloers op jullie temperaturen!
Wij wonen op een appartement (bovenverdieping) met veel ramen op 3 vd 4 kanten.
Temperatuur is hier nu 27. De voorbije dagen 30. Vorig jaar met de hittegolf was het zelfs 36 graden binnen.

We krijgen het ook onmogelijk afgekoeld. Vanaf het buiten wat afkoelt en waait, alle ramen overal open voor een hele nacht. Resultaat: -2 graden.
Overdag alles dicht (geen rolluiken) uiteraard.
Gelukkig hebben we wat ventilators gekocht, maar dat geeft enkel wat frisse wind ipv de temperatuur af te koelen.

Scifo
29 juni 2019, 14:52
Dit topic nu pas gezien. Ik ga ook al 5 jaar het gevecht aan met de warmte in de zomer. -.- Duplex appartement (1zijde) volledig gericht naar het zuiden dus hele dag zon.

Toen ik dit pas kocht (geen rolluiken, geen gordijnen, niets..). Ik heb hier een temperatuur gemeten van 38° binnen als het buiten 32° was ofzo.

Paar aanpassingen gedaan:

- zonwerende gordijnen (eigelijk helpt dat geen zak want eenmaal de zon kan schijnen op uw raam is de warmte binnen)
- een zonnescherm laten installeren op mijn groot schuifraam => helpt wel heel goed (geen zon op het 4m lang schuifraam = win)

* in feite had ik rolluiken moeten aanschaffen om die warmte buiten te houden, meest efficiënte oplossing me dunkt

Op mijn slaapkamers kan ik geen buitenunit voorzien ( kamer = 3m80 x 4m en mijn raam is 2m x 1m20 en kheb schuine muur -.-) dus volgende oplossing deze week in elkander geknutseld lol

https://www.dropbox.com/s/nlngoms7dfd56i7/Airco.jpg?raw=1

ps: temperatuur vandaag bij 32° buiten = 25° woonkamer

desolation
29 juni 2019, 21:47
2 graden vind ik nochtans wel de moeite, 24 graden buiten 26 graden is toch een heel stuk comfortabeler.

ik vind dat weinig indrukwekkend tov de kostprijs. passief koelen is sowieso al niet gratis want die pomp draait 24/7 en slurp best wat stroom.
Geothermisch tov lucht-water had ons bijna 10k meer gekost, voor dat geld hang ik in elke kamer nen airco.

seetjetoebak
30 juni 2019, 11:32
Bij deze temperaturen overdag alles dicht en de meeste rolluiken naar beneden. Snachts alles open van rolluiken en vensters.
Kunnen de warmte op deze manier een paar dagen buiten houden. Maar wordt binnen toch 26 graden als het buiten lange tijd 30+ graden is.
Vorig jaar mobiele airco gekocht en jongens wat een verschil. Blijft overdag 24 gr binnen maar ook veel drogere lucht waardoor het echt aangenaam aanvoelt.
Kostte mij 600 euro en klein knutselwerk aan schuifraam om darm buiten te leggen.
Had mij offerte laten maken voor vaste airco merk Daikin en zou op 3.5k komen. Vond ik toch te groot prijsverschil met de mobiele.

Dieter85
30 juni 2019, 11:38
Zware industriele ventilator op de kop kunnen tikken die ik vanaf 22u ergens in een raam zet. Na een half uur is het hele huis afgekoeld.
Niet helemaal ideaal want er kunnen ook vliegen binnen komen zo. Maar anders is het bijna niet te doen dit afgekoeld te krijgen als er weinig wind staat.

Bimmer
30 juni 2019, 13:14
Bij deze temperaturen overdag alles dicht en de meeste rolluiken naar beneden. Snachts alles open van rolluiken en vensters.
Kunnen de warmte op deze manier een paar dagen buiten houden. Maar wordt binnen toch 26 graden als het buiten lange tijd 30+ graden is.
Vorig jaar mobiele airco gekocht en jongens wat een verschil. Blijft overdag 24 gr binnen maar ook veel drogere lucht waardoor het echt aangenaam aanvoelt.
Kostte mij 600 euro en klein knutselwerk aan schuifraam om darm buiten te leggen.
Had mij offerte laten maken voor vaste airco merk Daikin en zou op 3.5k komen. Vond ik toch te groot prijsverschil met de mobiele.

Is het dan 24°C binnen, omdat je 24°C instelt of omdat je het niet lager krijgt?

seetjetoebak
30 juni 2019, 13:59
Is het dan 24°C binnen, omdat je 24°C instelt of omdat je het niet lager krijgt?

Staat ingesteld op 24.
Als het echt dagen aan een stuk 30+ graden zou zijn zou de temp missch wel tot 25 kunnen stijgen ook al staat airco op 24 ingesteld.
Maar de vochtigheid in de lucht in huis zakt merkelijk wat die 24 of 25 graden zeer aangenaam maakt.

[LRRP]
9 juli 2019, 20:00
Indien het budget het toelaat, airco laten installeren.
Wij hebben tijdens de verbouwing op de slaapkamers boven, beneden, in de living en de veranda airco laten zetten. Heel tevreden van het resultaat. Lekker stabiel 22 graden, ook is het bakken buiten

nite
10 juli 2019, 15:27
Ik heb geen rolluiken, maar als het echt warm is bevestig ik wat Ikea Schottis gordijnen langs de buitenkant. Voor 15EUR buitenzonwering voor 3 zuidgerichte ramen. Geeft een merkbaar verschil. https://www.ikea.com/PIAimages/0680341_PE719824_S5.JPG?f=l

Bimmer
23 juli 2019, 16:28
Bij mijn vriendin hebben we ons voor bereid. :p

Heeft een huis van eind jaren 70 en is niet te doen met zo'n temperaturen. Vorige keer haalde we hier binnen 28,5 graden (gordijnen toe gelaten) bij 34 graden buiten, smorgens was het hier nog 21,5 graden (hadden s'avonds de ramen over mekaar open gezet, om door heel het huis te laten trekken.)

Nu hebben beneden de raam aan de zuidkant afgeplakt met folie langs buiten. Ramen aan de oostkant staan parasol voor om geen zonlicht binnen te krijgen en raam aan de westkant ook een parasol. Slaapkamer (1ste verdiep) is aan de westkant en die is ook afgeplakt met folie langs buiten, alsook de badkamer ernaast.
Momenteel is het hier buiten 35 graden en zijn ook gestart op 21,5 graden van morgen en zitten nu op 24,6 graden, hier binnen voelt het dan ook aangenaam aan. De slaapkamer is de temperatuur 24 graden.

Rond middernacht zal het afkoelen tot 24 graden en zo verder tot 21 graden, dus in die tijdspanne zullen we alles nog eens open zetten voor D-day.

Musk
23 juli 2019, 17:29
't is ondertussen 3 dagen D-day geworden. (wo-do-vr)

Zonder airco lijkt het me gewoon onmogelijk om de warmte zo lang buiten te houden.

Hierbinnen ook 24 graden momenteel, de airco nog niet opgezet. Boven is een ander verhaal :D

Spyronamic
23 juli 2019, 17:47
Mobiele airco zet ik pas aan als het buiten wat afkoelt om dan snel binnen dezelfde temperatuur te krijgen. Voor de rest is het vrij hopeloos en verspilt het alleen maar energie.

Musk
23 juli 2019, 19:02
Mobiele airco zet ik pas aan als het buiten wat afkoelt om dan snel binnen dezelfde temperatuur te krijgen. Voor de rest is het vrij hopeloos en verspilt het alleen maar energie.

ik heb hier lucht/lucht warmtepomp, gaat vrij snel om het hier een aangename temperatuur te krijgen. Maar we proberen het ook alleen maar te gebruiken wanneer het echt nodig is.

Swagger
23 juli 2019, 23:52
ik heb hier lucht/lucht warmtepomp, gaat vrij snel om het hier een aangename temperatuur te krijgen. Maar we proberen het ook alleen maar te gebruiken wanneer het echt nodig is.Die verbruikt toch pak minder dan klassieke airco, of ben ik verkeerd?

Musk
24 juli 2019, 00:01
Die verbruikt toch pak minder dan klassieke airco, of ben ik verkeerd?

Geen idee eigenlijk. Hier hangt eentje van 2.5Kw beneden en 1.5Kw boven. Als ik die beiden stevig zou benutten denk ik dat dat toch serieus wat stroom opslorpt :)

Anoniem03
24 juli 2019, 16:07
Onze Belgische huizen zijn toch gewoon verkeerd gemaakt en lijken steeds brolliger te worden en niet hittegolfproof? Dunne flutmuurtjes uit veel te lichte snelbouwstenen, tegenwoordig zie ik ze al in 9 dik, dikke isolatie in de spouw, grote ramen die Als serre werken, donkere gevelsteen. Binnen warmt het op en de warmte geraakt niet meer weg met dat flut ventilatortje van de Renson Healthbox. Tegenwoordig zelf van die houten peperkoeken huizen. Beetje hout met piekewol er tussen en wat osb en karton alles om de warmte maximaal binnen te houden voor de steeds zachter wordende winters,aan de zomers denken ze niet bij het bouwen,nog wat veluxen om de zolder op te warmen en je krijgt de warmte niet meer buiten. In het zuiden zie je dan massieve muren van 40 cm dik, waar het binnen zelf zonder airco goed koel blijft,maar daar zijn ze niet zo dom om heel de gevel in glas te doen...

Bimmer
24 juli 2019, 16:58
Onze Belgische huizen zijn toch gewoon verkeerd gemaakt en lijken steeds brolliger te worden en niet hittegolfproof?.

Het probleem zit hem inderdaad in die grote glas ramen (zeer mooi, maar in de zomer een warme radiator) en heb ook meer de indruk dat er meer focus wordt gelegd op het warm houden dan over oververhitting (is nochtans een puntje bij u EPB).

Ikzelf heb daar wel wat meer aandacht aan gegeven en moet zeggen dat het tot nu toe hier zeer aangenaam is, in mijn nieuwbouw (we hebben toch wat hitte golven gehad, nu zelfs warmste dag ooit). Bezoekers die nu langskomen zeggen het ook direct als ze nog maar net 1ste voetstap binnen zetten.

Het groote verschil dat ik vind is niet zozeer dat de temperatuur hier aangenaam is, maar ook dat deze aangenamer aanvoelt. Denk dat de reden hiervoor is, omdat de meeste nu hun woning zo dicht mogelijk houden en veel binnen zitten, dat ondanks ze het fris kunnen houden klimaat toch niet aangenaam aanvoelt. Vaak voelt dat bedrukter en plakkerigere aan, omdat de lucht vochtiger wordt en niet wordt ververst.
In mijn woning wordt de lucht nu nog steeds ververst. Momenteel wordt de koudere binnenlucht gebruikt om de warme buitenlucht te koelen en ook ineens de condens af te voeren, ik zou de luchtvochtigheid hier eens moeten meten, maar ik ervaar nu momenteel dat die op een goed niveau is, hierdoor ervaar ik het ook aangenamer. De warme lucht stijgt hierdoor ook niet echt (omdat de ventilatie elk verdiep in balans houdt), waardoor de slaapkamers boven frisser blijven als beneden.

Woning bij mij is momenteel 24,5°C, de slaapkamers is het iets frisser, daar is het 23,9°C. Dus momenteel een graadje gestegen, wat ik een aangenaam klimaat vind, airco op het werk stel ik op 24 graden als het buiten +30 graden is, na een tijd zet ik dat dan ook af, omdat ik die tocht wat vervelend vind (hebben ze al vaak voor komen zien en aantal zaken voor gedaan).
Ik heb op elke raam screens voorzien dus die doen hun werk nu wel goed, zodat de ramen niet veranderen in radiators. De isolatie zorgt ervoor dat de koude binnen blijft en de ventilatie zorgt ervoor dat elke ruimte nog wordt ververst en de warme buitenlucht gekoeld word.
Ik heb momenteel ook ingesteld dat de ventilatie tussen 00:00 en 6:00 op hoogste stand draait en gaat de ventilatie over bypass, hierdoor kan ik de woning s'avonds afkoelen (om 00:00 is het hier buiten ongeveer 22 graden en daalt tot 20 graden) de ervaring leert men dat ik met deze temperaturen de woning dan met zo'n 1,5 graden kan laten dalen. Wanneer het buiten s'avonds terug afkoelt tot 17 graden (wat vanaf vrijdag terug is), dan krijg ik het gekoeld tot 21 graden.

Dus ik ben momenteel zeer blij met mijn nieuwe woning is een enorm verschil als ik het vergelijk met andere huizen van mijn vrienden of familie. Tot op de dag van vandaag nog geen nood gehad aan airco, wat ik misschien wel eens wil bekijken is om de invoerlucht van de ventilatie te kunnen koelen overdag. Uiteindelijk is het doel toch niet echt te kunnen koelen, maar gewoon temperatuur gelijk te houden. Als ik met die ventilatie de temperatuur met 2 graden zou kunnen laten dalen, is dat al meer als voldoende, hierdoor zou ik het klimaat in de woning gelijk kunnen houden.

SIO
24 juli 2019, 17:50
Muren van 9 dik als buitenblad kan niet, is niet dragend. Dat terzijde zou een huis met betonblokken (of zelf gegoten muren of ergens daartussen) zeker nog sterker bufferen. Idem met plat dak vs hellend dak.
Alles draait om thermische inertie, de opmerking over de houten woningen is bijgevolg correct.

En wie serres bouwt moet deze doordacht plaatsen (architect..) of minstens op buitenzonwering willen investeren, indien deze temperaturen aan blijven houden zal binnen 10j de denkwijze wel aangepast zijn maarja, dat is nog even.

Wat betreft ventilator: zo'n Renson kan wat, zo'n 400m³ max aan, dat is niet bedoelt voor nachtkoeling maar voor constante ventilatie tijdens bewoning (een dampkap bv is snel 600-800m³). Ramen openzetten 's nachts, liefst met creatie van schouweffect in de inkomhal, en liefst op verantwoorde manier door ramen met roosters voor (inbraak) en dan nog es de ventilator 's nachts vollenbak laten draaien (als hij tenminste goed geinstalleerd is want de meesten gaan hier al piepen: da lawaai houd ik niet uit op mijn slaapkamer =) ) zal de woning zeker deftig op temperatuur houden.

Ik zit in mijn semi-serrewoning op 24,5 eveneens, luifel boven grootste raampartij doet wonderen in combinatie met screens, en dan heeft vrouwke nog raam laten openstaan deze ochtend waar dus veel warmte is binnengekomen vandaag ;-)

[LRRP]
24 juli 2019, 19:26
Hier is het 23 beneden en in de slaapkamers, lang leve airco deze dagen :D

ToasT
24 juli 2019, 21:13
Door die idiote regelneukerij moet je ook die natuurlijke regulator (bodem) afsluiten met isolatie. Je moet dan mss meer stoken in de winter, maar nu heb ik beneden enkel nog maar een betonplaat en is het daar eigenlijk aangenaam vertoeven. Momenteel een graad of 22.
Ik hou mijn hart alvast voor als de vloerisolatie er ligt, ik vrees dat ik ook niets anders zal kunnen dan een airco aan te schaffen voor dagen zoals vandaag. Sowieso komt er een groot schaduwdoek voor over terras en om ook de zon uit het groot schuifraam te houden.

Remake
24 juli 2019, 21:21
145 jaar oud huis met 60cm dikke masieve buitenmuren en relatief kleine ramen. Overdag de rolluiken dicht aan de zuidkant. 't Is hier nu 19 graden in de slaapkamer aan de noordkant en 22 in de living aan de zuidkant. De tijd van het jaar dat ik nieuwbouw-eigenaars kan uitlachen. :unsure:

Scifo
24 juli 2019, 23:20
lol ik ben vandaag een test aant draaien van mijn oplossing 2 pag's terug.

Woonkamer is 27°

Slaapkamer (duplex, onder het dak) was 29,8° - airco een uur laten draaien -> temp gezakt naar 25,6°. Airco afgezet, na een half uur al aant stijgen naar 27,2°. FML :D

[LRRP]
24 juli 2019, 23:23
lol ik ben vandaag een test aant draaien van mijn oplossing 2 pag's terug.

Woonkamer is 27°

Slaapkamer (duplex, onder het dak) was 29,8° - airco een uur laten draaien -> temp gezakt naar 25,6°. Airco afgezet, na een half uur al aant stijgen naar 27,2°. FML :D

Dat heb ik op de slaapkamers ook hoor als het zo warm is. Bij deze temperaturen draait de airco op de slaapkamers de hele nacht.

Scifo
24 juli 2019, 23:26
;22020781']Dat heb ik op de slaapkamers ook hoor als het zo warm is. Bij deze temperaturen draait de airco op de slaapkamers de hele nacht.

Ja maar gij hebt echt een vaste airco. Ik zit met mobiele airco. Probeert ma es te slape met da ding op -.-

Mijn vriendin probeert nu te slapen omdat ze morgevroeg moet werken. Ik zie dat tegen 3u de buitentemp zakt naar 24°. Over een uurke de temp nog es checke op de slaapkamer ^^

[LRRP]
24 juli 2019, 23:31
Ja maar gij hebt echt een vaste airco. Ik zit met mobiele airco. Probeert ma es te slape met da ding op -.-

Mijn vriendin probeert nu te slapen omdat ze morgevroeg moet werken. Ik zie dat tegen 3u de buitentemp zakt naar 24°. Over een uurke de temp nog es checke op de slaapkamer ^^

Eenmaal mijn slaapkaper op temperatuur is, hoor je de binnenunit amper blazen. Mss eens prijs vragen voor vaste airco, is normaal ook een pak energiezuiniger...

Scifo
24 juli 2019, 23:57
;22020797']Eenmaal mijn slaapkaper op temperatuur is, hoor je de binnenunit amper blazen. Mss eens prijs vragen voor vaste airco, is normaal ook een pak energiezuiniger...

Idd lijkt me de enige mogelijkheid nog om te bekijken.

Temp al gestegen terug naar 28°. Gelukkig zitten we rustig aan de achterkant. Voorlopig beste oplossing voor ons nu snachts is het raam wagenwijd openzetten.

KBE
25 juli 2019, 03:14
Temp op onze slaapkamer is 34 graden nu, velux open en beneden deur voor de tocht.
Onze slaapkamer is onder het dak en natuurlijk dikke isolatie.

Wij liggen nu beneden in de woonkamer op de matras ( 27.5 graden )
Onze ramen kunnen niet open in de woonkamer zijn vaste ramen ook geen verlucht gaten.

Enkel onze achterdeur kan open en het keuken raampje.
Vandaag gemaild naar huisbazin dat ze mag zien voor ander raam of een koker dat open en dicht kan voor te verluchten.

Enige dat wij kunnen doen voor af te koelen is water spuiten op ons en de ventilator op volle stand op ons laten blazen.
Vriendin slaapt nu even goed door, hoop dat ze nog uurtje kan uithouden voor ze wakker wordt.

Bimmer
25 juli 2019, 04:35
145 jaar oud huis met 60cm dikke masieve buitenmuren en relatief kleine ramen. Overdag de rolluiken dicht aan de zuidkant. 't Is hier nu 19 graden in de slaapkamer aan de noordkant en 22 in de living aan de zuidkant. De tijd van het jaar dat ik nieuwbouw-eigenaars kan uitlachen. :unsure:

Heb je daar dan geen last van?

Als ik op het werk de airco instel op 22 graden is het gewoon te koud en al zeker als ik mijn vrije tijd kledij draag, is toch niet echt aangenaam. Vandaag op het werk heb ik de airco op 25 graden gezet en zit ik met dicht schoensel en lange broek met t-shirt aan en is dan aan aangenaam temperatuur.
In privé loop ik met dit weer rond in korte broek en t-shirt en loop ik meestal op mijn blote voeten (tenzij ik uit huis ga, dan doe ik uiteraard schoensel aan).

Nuja liever 22 graden dan sommige 28-30 graden, zoals hierboven :p

Musk
25 juli 2019, 09:13

Als ik op het werk de airco instel op 22 graden is het gewoon te koud en al zeker als ik mijn vrije tijd kledij draag, is toch niet echt aangenaam. Vandaag op het werk heb ik de airco op 25 graden gezet en zit ik met dicht schoensel en lange broek met t-shirt aan en is dan aan aangenaam temperatuur.
In privé loop ik met dit weer rond in korte broek en t-shirt en loop ik meestal op mijn blote voeten (tenzij ik uit huis ga, dan doe ik uiteraard schoensel aan).

22 graden 'natuurlijk' (dus niet door airco) is toch best aangenaam?

In de winter zet ik de verwarming hier ook op 21.5 graden..

Vraag me alleen af hoe het zit met condens/vocht in zo een huis? :)

kay-gell
25 juli 2019, 09:21
Heb gene losse thermometer, maar met de draagbare airco is alles goed te doen. Slapen met dat ding vind ik ook geen probleem, oke das wat luid maar zo eentoning gezoem vind ik nog fijn.

-TC-
25 juli 2019, 10:01
Heb gene losse thermometer, maar met de draagbare airco is alles goed te doen. Slapen met dat ding vind ik ook geen probleem, oke das wat luid maar zo eentoning gezoem vind ik nog fijn.

Idem, wel oordoppen moeten insteken maar dan gaat dat perfect

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Bimmer
25 juli 2019, 15:13

Winter en zomer kun je ook niet echt vergelijken hé. :) U lichaam ervaart die temperaturen anders.
Als ik in de winter de temperatuur op 23 graden zet, dan zweet ik mij te pletter. Terwijl nu 23 graden lekker fris aanvoelt.

Verschil is inderdaad wel dat met die airco de luchtvochtigheid daalt, dus die 22 graden zal ook wel anders aanvoelen bij de airco, als bij hem? (maar wilt dan wel zeggen dat er wat vocht bij hem binnen zit) Eergisteren had mijn voorganger die op 23 graden gezet, ik voelde mij toen zelfs niet goed? Daarmee stel ik die nu in op 25 graden. (ik ga af en toe ook eens naar buiten, maar over het algemeen blijf ik binnen).
Paar maanden terug had ik een info folder voor bij hitte golven gelezen, dat ze aanraden de airco in te stellen op 24-26 graden. Eigenlijk raden ze aan temperatuur verschil met binnen en buiten niet meer als 12 graden te laten verschillen. (tenzij de temperaturen zoals nu zijn.) Temperatuur van 25 graden wordt daar dan aangenomen als zijnde een goede richtlijn.

Remake
25 juli 2019, 18:03

Goh, als je binnenkomt is het even fris, maar niet onaangenaam als je de hele dag stond te bakken. Na een uurtje binnen merk je niet meer dat het veel scheelt hoor, als je buiten komt dan weer wel. :p
't Is vandaag wel een graad gestegen, maar het is dan ook 42° buiten. :p

Luchtvochtigheid zit goed momenteel, maar als je zoals de vorige eigenaars nooit een raam openzet wordt het wel snel vochtig. Wij zetten zodra de verwarming niet meer nodig is alles open (buiten nu natuurlijk).

SilentSpring
25 juli 2019, 18:22
Binnen is het bij mij nu 29,5 graden.
Gisteren eens getest met ventilatie af en dat scheelt maar een half graadje.

‘S nachts krijg ik het op 26-27 graden met letterlijk elk raam open vanaf 21u tot middernacht.
Ik slaap ook met het raam open en het is best doenbaar, ik slaap even goed als anders.

De laatste maand is de binnentemperatuur hier niet meer onder 24 graden gegaan maar het voelt dus doenbaar aan.

Mijn achtergevel is zuidgericht en het gelijkvloers bestaat daar voor 50% uit glas.
Op zich vind ik het nog een redelijk resultaat met enkel alles dicht te houden in de dag en de gordijnen half dicht te houden. (Luxaflex rolgordijnen, ik kan die niet volledig omlaag laten voor de hond).

Volgend jaar komt er wel een zonnescherm van 5m op de achtergevel, dat zal vermoedelijk wel enkele graden schelen.

Buiten was het hier daarnet 41 graden dus op zich voelt dat hier wel fris aan :unsure:

Kleine bedenking die ik mij maak: warme lucht stijgt, mocht ik nu eens mijn zolder open zetten zodat alle warme lucht van beneden naar zolder kan trekken zou dat werken om het beneden meer te laten afkoelen?

Mulan
25 juli 2019, 18:41
Niet als de buitentemperatuur warmer is en je dus extra warmte binnen haalt door die vensters open te zwieren.

Bubba
25 juli 2019, 19:09
Inderdaad, deze nacht gaat het weer niet onder de 25 gaan, dan kan je alles wel openzetten maar echt afkoelen zal het niet doen.

Bimmer
25 juli 2019, 23:28
Kleine bedenking die ik mij maak: warme lucht stijgt, mocht ik nu eens mijn zolder open zetten zodat alle warme lucht van beneden naar zolder kan trekken zou dat werken om het beneden meer te laten afkoelen?

Mijn vriendin (in haar woning) zet boven de ramen over mekaar open voor een trek(deur van de gang open en de deuren van de ramen over mekaar ook uiteraard open). Op moment dat het buiten kouder is als binnen zet die dat allemaal open en laat dat open tot morgenvroeg.

De vorige nachten koelde het af tot 19-20 graden bij ons en dan koel het binnen af tot 23 graden binnen. Deze nacht gaat het maar tot 25 graden afkoelen en dan al vrij laat, dus deze nacht houdt ze alles toe (momenteel is het 27 graden bij haar binnen, dus gaat niet veel zin hebben). De "normale" avonden daalt de temepratuur tot 17 graden en dan koelt het huis af tot 21,5 graden.

LouGarou
26 juli 2019, 09:44
Mijn huis heeft een EPC van minder dan 25 en het is 28,5 graden binnen. Overdag én 's nachts.
Die nieuwe huizen houden enkel de warmte binnen...

Musk
26 juli 2019, 09:49
Winter en zomer kun je ook niet echt vergelijken hé. :) U lichaam ervaart die temperaturen anders.
Als ik in de winter de temperatuur op 23 graden zet, dan zweet ik mij te pletter. Terwijl nu 23 graden lekker fris aanvoelt.

Verschil is inderdaad wel dat met die airco de luchtvochtigheid daalt, dus die 22 graden zal ook wel anders aanvoelen bij de airco, als bij hem? (maar wilt dan wel zeggen dat er wat vocht bij hem binnen zit) Eergisteren had mijn voorganger die op 23 graden gezet, ik voelde mij toen zelfs niet goed? Daarmee stel ik die nu in op 25 graden. (ik ga af en toe ook eens naar buiten, maar over het algemeen blijf ik binnen).
Paar maanden terug had ik een info folder voor bij hitte golven gelezen, dat ze aanraden de airco in te stellen op 24-26 graden. Eigenlijk raden ze aan temperatuur verschil met binnen en buiten niet meer als 12 graden te laten verschillen. (tenzij de temperaturen zoals nu zijn.) Temperatuur van 25 graden wordt daar dan aangenomen als zijnde een goede richtlijn.

Hier op kantoor staat de airco minimum 25 graden, meestal 26.

Als er zo een idioot binnenkomt die de werking van airco niet snapt dan staat die soms opeens op 18 graden. Sommige mensen zijn gewoon te dom of egoïstisch om dat te snappen :angry:

[LRRP]
27 juli 2019, 08:01
Het is lekker fris buiten, gooi alle ramen maar open

knight-rider
27 juli 2019, 17:52
Hier zit de binnentemperatuur al onder de 25 graden, ramen en deuren mogen al dicht.

scriptkiddie
28 juli 2019, 01:21
Wij hebben de grote glaspartij aan de achterkant van onze rijwoning afgeplakt met aluminiumfolie aan de buitenzijde. Dat werkte fantastisch, doorheen de dag warmde het maar beperkt op. 's Nachts zetten we dan de grote schuifdeur open en kregen we de temperatuur weer enkele graden naar beneden.

Vanavond was het nog maar 22 graden binnen; ik heb de schuifdeur moeten toe doen omdat het te koud werd. Heerlijk wel, terug koelte voelen!