PDA

Volledige versie bekijken : Lucht/lucht warmtepomp als airco gebruiken

Tits
16 juni 2019, 21:10
Hi,

Ik wil graag een twee/drietal (slaap)kamers koelen. Ik overweeg dit te doen met een warmtepomp via lucht ipv een airco.

Ik ken er vrij weinig van. Is dit een domme keuze? Grote voordeel is dat ik in de winter de kamer wat hiermee kan verwarmen. Zeker met een terugdraaiende meter en zonnepanelen is dit handig.

Brecht
16 juni 2019, 21:15
een airco IS een lucht/lucht warmtepomp, dag van vandaag vind je amper nog airco's die enkel kunnen koelen.

Renegadexxripxx
16 juni 2019, 22:45
Hey verwarmen verhaaltje moet je met korrel zout nemen.

Efficiëntie ligt hiervoor korter bij 1 wanneer het vriest. Dus wanneer het effectief koud begint te worden heeft uw toestel het moeilijker om de warmteverliezen te overbruggen. Het is namelijk het surplus en de circulatiecapaciteit hiervan die bepaald of je kamer opwarmt.

desolation
17 juni 2019, 00:46
@renegade: dat klopt echt niet hoor. allez tis te zeggen, dat klopt echt niet tenzij je een warmtepomp van het zevenste knoopsgat koopt (zo van die facebook promos van 700 EUR geplaatst van 2 nieuw belgen bv).
Mitsubishi Zubadan bv haalt nog een zeer goede COP tot -15°

fredenevy
17 juni 2019, 05:00
Hoe kouder het buiten is, hoe beter de warmtepomp werkt voor het verwarmen.
Als het buiten bijvoorbeeld 10 graden is, gaat uw kamer moeilijker opwarmen dan als het buiten 0 graden zou zijn.

SomeDude
17 juni 2019, 06:46
Vandaar dat de mensen die er 1 hebben die ik ken een elektriciteitsverbruik van *3 hebben

The Prophet
17 juni 2019, 07:48
Vandaar dat de mensen die er 1 hebben die ik ken een elektriciteitsverbruik van *3 hebben

Dit

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brecht
17 juni 2019, 07:53
Hoe kouder het buiten is, hoe beter de warmtepomp werkt voor het verwarmen.
Als het buiten bijvoorbeeld 10 graden is, gaat uw kamer moeilijker opwarmen dan als het buiten 0 graden zou zijn.
Dat klopt niet he, als uw warmtepomp binnen warm blaast, blaast ze buiten koud. Hoe groter het verschil tussen de uitblaastemperatuur en de buitentemperatuur hoe makkelijker die warmtepomp warmte kan pakken uit de buitenlucht, dus hoe beter ze gaat werken. De problemen beginnen als de wisselaar begint te bevriezen als de temperatuur richting de 0 begint te gaan.

Brecht
17 juni 2019, 07:54
@renegade: dat klopt echt niet hoor. allez tis te zeggen, dat klopt echt niet tenzij je een warmtepomp van het zevenste knoopsgat koopt (zo van die facebook promos van 700 EUR geplaatst van 2 nieuw belgen bv).
Mitsubishi Zubadan bv haalt nog een zeer goede COP tot -15°

Die zubadan is geen lucht lucht maar lucht water zo te zien?

sandervdw
17 juni 2019, 08:26

Wij hebben er ook in de slaapkamer hangen, en zoveel verbruikt dat nu ook weer niet. Je moet die ook niet heel de dag/nacht laten draaien natuurlijk. Een lucht-lucht verwarming/koeling dient om aan te zetten wanneer je in de kamer komt en niet om uw kamer een hele dag op temperatuur te houden.

zarathustra
17 juni 2019, 08:27
Dat klopt niet he, als uw warmtepomp binnen warm blaast, blaast ze buiten koud. Hoe groter het verschil tussen de uitblaastemperatuur en de buitentemperatuur hoe makkelijker die warmtepomp warmte kan pakken uit de buitenlucht, dus hoe beter ze gaat werken. De problemen beginnen als de wisselaar begint te bevriezen als de temperatuur richting de 0 begint te gaan.

O_o Heel veel huizen hier hebben lucht-lucht warmte pompen. Mijn huis wordt in winter enkel verwarmd met lucht-lucht warmte pomp ( allez de leefruimtes toch) en dat gaat zonder probleem zolang het niet onder de -10 zakt. Vanaf dat je daar onder zakt begint het een probleem te worden, dat is correct. Maar ik denk niet dat dat in België vaak een probleem is.

desolation
17 juni 2019, 08:56
Dit

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ik heb er even de techsheet van bv een Daikin Stylish FTXA-25AT bij genomen. Verwarmen heeft die een COP van 5,15 en koelen van 8,73.
Dat zijn zéér hoge rendementen he, voor elke kWh stroom krijgt ge 5kWh warmte terug.

Dat het meer stroom zal verbruiken als zonder warmtepomp is logisch, onze lucht-water verbruik bv een 4000kWh per jaar voor enkel te verwarmen + sanitair. Maar dat is nog altijd de helft van de kostprijs van het op gas te doen...

Musk
17 juni 2019, 09:28
O_o Heel veel huizen hier hebben lucht-lucht warmte pompen. Mijn huis wordt in winter enkel verwarmd met lucht-lucht warmte pomp ( allez de leefruimtes toch) en dat gaat zonder probleem zolang het niet onder de -10 zakt. Vanaf dat je daar onder zakt begint het een probleem te worden, dat is correct. Maar ik denk niet dat dat in België vaak een probleem is.

Hier enkele jaren zo eentje gehad als primaire verwarming, zodra het vroor begon die toch ook van die ontdooicyclussen te doen waarbij hij zelfs koude blies. En dat was toch ook van Fujitsu Siemens dus dat zou nog ok moeten zijn. Spreek nu wel van een toestel van 8 jaar geleden.

SomeDude
17 juni 2019, 09:44
Ik heb er even de techsheet van bv een Daikin Stylish FTXA-25AT bij genomen. Verwarmen heeft die een COP van 5,15 en koelen van 8,73.
Dat zijn zéér hoge rendementen he, voor elke kWh stroom krijgt ge 5kWh warmte terug.

Dat het meer stroom zal verbruiken als zonder warmtepomp is logisch, onze lucht-water verbruik bv een 4000kWh per jaar voor enkel te verwarmen + sanitair. Maar dat is nog altijd de helft van de kostprijs van het op gas te doen...

Wij hebben 400 euro / jaar aan gas. Voor 200 euro elektriciteit ga je er niet komen, zelfs prosumententarief is al meer

SIO
17 juni 2019, 12:28
Wij hebben er ook in de slaapkamer hangen, en zoveel verbruikt dat nu ook weer niet. Je moet die ook niet heel de dag/nacht laten draaien natuurlijk. Een lucht-lucht verwarming/koeling dient om aan te zetten wanneer je in de kamer komt en niet om uw kamer een hele dag op temperatuur te houden.

Ge kunt met uwen auto 4l/100km en ge kunt er 8l doorjagen he.. Zo van die random feiten zonder randomstandigheden krijg ik persoonlijk het schijt af. De statement van sander is veel genuanceerder.

Nu concreet antwoord topicstarter: ja dat kan via airco/WP (zal inderdaad zelfde toestel zijn vandaag de dag), ik zou zelf niet weten hoe anders.. nen ventilator die ge eens doet draaien snachts kan mss ook nog maar ik mag dat niet laten draaien 's nachts van mijn bazin :lol:
Ik overweeg ook eventueel een airco door de alsmaar warmere zomers maar wat mij tegenhoudt is die ganse zonnepanelen problematiek. Terugverdientijden wamptepompen even terzijde (en zeker de grote verschillen dus "beperkte" kosten à la L/L wp'n en zware installaties W/W wp'n) denk ik vooral aan vebruik wat hier ook terecht aangehaald wordt: zo'n toestel zal zelf bij matig gebruik toch snel enkele 100's energie verslinden en met de slimme meters die eraan komen is het niet meer zo evident dit simpelweg op te vangen met een PV installatie.. (voor een zwembad zou dit dan weer net wel geen probleem vormen..).

Mijn voorlopige conclusie: interessant als bijkomende unit voor bij te verwarmen en koelen met beperkte draaiuren. En niet vergeten dat de condens ergens moet kunnen afgevoerd worden.

desolation
17 juni 2019, 18:41
Wij hebben 400 euro / jaar aan gas. Voor 200 euro elektriciteit ga je er niet komen, zelfs prosumententarief is al meer

Laat ons stellen dat ge een moderne gasketel hebt, die 95% rendement heeft. Dus 95% van 1m3 gas wordt warmte, oftewel 9.3kW aan warmte uit 1m3 gas.
Een moderne lucht-lucht warmtepomp haalt gerust 4.5COP, dus uit 1kW stroom haalt die 4.5kW warmte.

In belgie tellen ze uw gas ook per kWh op de meter dus dat vergelijk is wat anders, maar laat ons dus stellen dat voor 1kWh aan gas ge 0.95kWh aan warmte krijgt.
1kWh aan gas komt uit op ongeveer 2,3 eurocent.
1kWh aan stroom komt uit op ongeveer 5.6 eurocent.

Voor 1 EUR heb ik dus
43,5 kWh aan gas -> 42.33 kWh aan warmte
17,85 kWh aan stroom -> 80,32 kWh aan warmte

Zelfs als mijn warmtepomp maar aan de helft van zijn efficiëntie draait, wat hier in Belgie gewoon nooit het geval is tenzij ge rotzooi hebt hangen, dan kost 1kWh aan warmte nog steeds ongeveer hetzelfde als op gas

Dat gaat er ook niet beter op worden, want ze willen allemaal de stoute vieze gas en mazoutstokers kapot krijgen.

Renegadexxripxx
17 juni 2019, 19:47
Laat ons stellen dat ge een moderne gasketel hebt, die 95% rendement heeft. Dus 95% van 1m3 gas wordt warmte, oftewel 9.3kW aan warmte uit 1m3 gas.
Een moderne lucht-lucht warmtepomp haalt gerust 4.5COP, dus uit 1kW stroom haalt die 4.5kW warmte.

In belgie tellen ze uw gas ook per kWh op de meter dus dat vergelijk is wat anders, maar laat ons dus stellen dat voor 1kWh aan gas ge 0.95kWh aan warmte krijgt.

Voor 1 EUR heb ik dus

Zelfs als mijn warmtepomp maar aan de helft van zijn efficiëntie draait, wat hier in Belgie gewoon nooit het geval is tenzij ge rotzooi hebt hangen, dan kost 1kWh aan warmte nog steeds ongeveer hetzelfde als op gas

Dat gaat er ook niet beter op worden, want ze willen allemaal de stoute vieze gas en mazoutstokers kapot krijgen.Waar haal jij die 4.5 vandaan...
Zelfs mijn zubadan haalt réel tussen 1 en 2 bij zwaar vriesweer en 2 tot 3 bij koude temperaturen. Met wat verlies aan efficiëntie rond het vriesweer. En dit was ongeveer het prijsverschil destijds tussen stroomkost en gaskost. Die factor.

En dat is een zubadan lucht, water. En perfect normaal.

Daarnaast heb ik. In principe gene bucht staan... Het is Mitsubishi... En zit die tijdens vriesweer echt niet aan een cop van 4.5.

desolation
17 juni 2019, 20:17
het gaat hier om een lucht-lucht warmtepomp, die hun COP is hoger dan lucht-water :)

En vriesweer is ook veel gezegd he, onze Altherma 8kW heeft zijn equilibrium punt op -8°C wat zeer laag is. Het moet in Belgie echt al een belachelijk strenge winter zijn alvorens het 's nachts zo koud wordt. Bij normaal vriesweer zit op een COP van ongeveer 2, gemiddeld over de winter rond de 3. Dat is nog altijd niet duurder dan gas.

Om u een idee te geven: als ik 1:1 hetzelfde vermogen tel in netto kWh dan zou ik 1200 EUR gas verbruiken voor sanitair + verwarming per jaar tov nu 900 EUR stroom inclusief koken, tv, verlichting, computer, ventilatie, etc...

SomeDude
17 juni 2019, 20:26
het gaat hier om een lucht-lucht warmtepomp, die hun COP is hoger dan lucht-water :)

En vriesweer is ook veel gezegd he, onze Altherma 8kW heeft zijn equilibrium punt op -8°C wat zeer laag is. Het moet in Belgie echt al een belachelijk strenge winter zijn alvorens het 's nachts zo koud wordt. Bij normaal vriesweer zit op een COP van ongeveer 2, gemiddeld over de winter rond de 3. Dat is nog altijd niet duurder dan gas.

Om u een idee te geven: als ik 1:1 hetzelfde vermogen tel in netto kWh dan zou ik 1200 EUR gas verbruiken voor sanitair + verwarming per jaar tov nu 900 EUR stroom inclusief koken, tv, verlichting, computer, ventilatie, etc...

Ja OK maar lucht lucht dient niet om gans huis te verwarmen dacht ik (en anders verbruikt het toch meer dan lucht/water of geothermische)
Ik betaal nu 700 euro voor alles te coveren...

SIO
17 juni 2019, 22:00
Deso ik denk dat ge het toch wat te rooskleurig ziet al vond ik uw calculatie op zich heel interessant.

Het feit dat L/L met convectiewarmte werkt ipv stralingswarmte zorgt er toch ongetwijfeld voor dat de warmte veel te makkelijk ontsnapt (ventilatie, deur openen, kieren en spleten) + stralingswarmte (zeker via bv vloerverwarming) geeft gespreider/consistenter warmte af waardoor je ook iets minder warmte neit te vragen.
Ik vind L/L een mooie oplossing in jaren 80 woningen, in 2020 wat gek (slaapkamers even van tussen gelaten, dit is apart verhaal (voor mij niet maar bon :-) )).

Renegadexxripxx
17 juni 2019, 22:01

Ik heb :

1) lucht - water -> verwarmen
2) lucht - lucht -> koelen

Beide van het merk mitsubishi.
Voor de gein heb ik tijdens het vriesweer van vorig jaar het verbruik gemeten van deze lucht-lucht. En doordat je niet continue verwarmt maar met vlagen viel dat verbruik zeer goed mee. En was dat verbruik minder dan dit van mijn lucht-water versie. Maar we moeten eerlijk zijn, ik moest nog altijd mijn lucht-water op hebben staan voor het sanitair water... dus dat was idioot en het comfort was minder. Maar meten is weten hé... Tijdens de tussenseizoenen deed dat perfect hetgeen het moest doen. Echter kan ik zeggen dat toen het echt begon koud te worden. En rekening houdende met het feit dat mijn warmteverliezen tegen de 5.5kw aanschurken wanneer het echt koud is. duurde het een pak langer om die locatie opgewarmd te krijgen naar comfortabele temperaturen. Al is mijn mitsubishi (l/W) 1 van 11kw omdat die van 8kw juist als te nipt geacht werd. En is de binnenunit in de living (L/L) maar 1 van 5kw.

Hiernaast is de uitleg die je hier geeft al direct een pak anders als de uitleg die je daarstraks gaf.

En als laatste punt is een lucht / water warmtepomp een pak duurder dan een gasketeltje hé. Wat 1 van de redenen is waarom het ook minder in zwang is. Het was enkel tgv de combinatie met een gratis ongelimiteerde batterij EN zonnepanelen dat het interessant is en was. Zonder die combo, is het al direct een pak minder.

Deso ik denk dat ge het toch wat te rooskleurig ziet al vond ik uw calculatie op zich heel interessant.

Het feit dat L/L met convectiewarmte werkt ipv stralingswarmte zorgt er toch ongetwijfeld voor dat de warmte veel te makkelijk ontsnapt (ventilatie, deur openen, kieren en spleten) + stralingswarmte (zeker via bv vloerverwarming) geeft gespreider/consistenter warmte af waardoor je ook iets minder warmte neit te vragen.
Ik vind L/L een mooie oplossing in jaren 80 woningen, in 2020 wat gek (slaapkamers even van tussen gelaten, dit is apart verhaal (voor mij niet maar bon :-) )).

Ik vind L/L een perfecte oplossing voor 2050. Tegen die tijd zijn al die woningen super zwaar geisoleerd. Heb je zonnepanelen staan en een kleine batterij. Door de isolatie is uw verlies enorm beperkt, waardoor je met een klein verbruik en klein vermogen, een goed comfort kunt garanderen. Daarnaast heb je in de zomer het enorme voordeel dat je al die overhitting die niet weg kan uit die zwaar geïsoleerde woningen perfect koel gehouden kan worden en uw zonnepanelen toch zo extreem opwekken dat het verbruik geen bal uitmaakt. Lucht/water met koelplafonds zou nog beter zijn naar efficiëntie. Maar naar kostprijs, en miserie voor lekken etc is dat om miserie vragen in vergelijking met een deftige L/L versie

Bimmer
17 juni 2019, 22:47

Voor 1 EUR heb ik dus

Dat gaat er ook niet beter op worden, want ze willen allemaal de stoute vieze gas en mazoutstokers kapot krijgen.

Waarom reken je met die prijzen?

Als ik kijk betaal je 0,05 euro per kWh voor gas inclusief alle kosten en 0,27 euro per kWh elektriciteit inclusief alle kosten. ( zijn de gemiddelde prijzen van gezinnen.) Maw voor een gemiddeld gezin is 1kwh elektriciteit 5,4 keer duurder als 1kwh gas.

Als je benzine gaat uitrekenen van u wagen, reken je toch ook niet met 0,43 euro per liter, waarom dan nu wel? Je pakt de totale prijs dat je moet betalen aan de pomp en niet de kostprijs van de benzine exclusief alle kosten. Want die kosten kunnen verschillen van product.

SIO
19 juni 2019, 00:38
Ik heb :

1) lucht - water -> verwarmen
2) lucht - lucht -> koelen

Beide van het merk mitsubishi.
Voor de gein heb ik tijdens het vriesweer van vorig jaar het verbruik gemeten van deze lucht-lucht. En doordat je niet continue verwarmt maar met vlagen viel dat verbruik zeer goed mee. En was dat verbruik minder dan dit van mijn lucht-water versie. Maar we moeten eerlijk zijn, ik moest nog altijd mijn lucht-water op hebben staan voor het sanitair water... dus dat was idioot en het comfort was minder. Maar meten is weten hé... Tijdens de tussenseizoenen deed dat perfect hetgeen het moest doen. Echter kan ik zeggen dat toen het echt begon koud te worden. En rekening houdende met het feit dat mijn warmteverliezen tegen de 5.5kw aanschurken wanneer het echt koud is. duurde het een pak langer om die locatie opgewarmd te krijgen naar comfortabele temperaturen. Al is mijn mitsubishi (l/W) 1 van 11kw omdat die van 8kw juist als te nipt geacht werd. En is de binnenunit in de living (L/L) maar 1 van 5kw.

Hiernaast is de uitleg die je hier geeft al direct een pak anders als de uitleg die je daarstraks gaf.

En als laatste punt is een lucht / water warmtepomp een pak duurder dan een gasketeltje hé. Wat 1 van de redenen is waarom het ook minder in zwang is. Het was enkel tgv de combinatie met een gratis ongelimiteerde batterij EN zonnepanelen dat het interessant is en was. Zonder die combo, is het al direct een pak minder.

Ik vind L/L een perfecte oplossing voor 2050. Tegen die tijd zijn al die woningen super zwaar geisoleerd. Heb je zonnepanelen staan en een kleine batterij. Door de isolatie is uw verlies enorm beperkt, waardoor je met een klein verbruik en klein vermogen, een goed comfort kunt garanderen. Daarnaast heb je in de zomer het enorme voordeel dat je al die overhitting die niet weg kan uit die zwaar geïsoleerde woningen perfect koel gehouden kan worden en uw zonnepanelen toch zo extreem opwekken dat het verbruik geen bal uitmaakt. Lucht/water met koelplafonds zou nog beter zijn naar efficiëntie. Maar naar kostprijs, en miserie voor lekken etc is dat om miserie vragen in vergelijking met een deftige L/L versie
met wat geluk betaalbaar binnen 10 à 15j inderdaad en zodra batterijen erbij komen kunnen we inderdaad klappen.. maar als ik vandaag al zit te puffen met één dagje zon begin ik toch weer sterk te denken aan die L/L :unsure:

Renegadexxripxx
19 juni 2019, 06:34
met wat geluk betaalbaar binnen 10 à 15j inderdaad en zodra batterijen erbij komen kunnen we inderdaad klappen.. maar als ik vandaag al zit te puffen met één dagje zon begin ik toch weer sterk te denken aan die L/L :unsure:Ik heb die om die reden gezet. Al kun je ook voorzetrolluiken of dergelijke voorzien. Dat vermindert de warmte die binnenkomt via de ramen met 90%.

Dus dat helpt.

Maar ja, ik heb ook het comfort gekozen. Ik voel mij niet goed met deze hoge temperaturen.

desolation
19 juni 2019, 09:50
Goh dat helpt, maar eenmaal binnen is er niks aan te doen. Uw ventilatiesysteem trekt ook heel de dag warme lucht binnen hoor, daar valt niets aan te doen.
Wij hebben aan onze achterkant een grote luifel + heel het gebouw zonwerend glas maar aan die opwarming valt helaas weinig te doen.
Ons vorig huis had overal rolluiken en was zeer goed geisoleerd, dat was nog erger dan hier nu.

Een airco is maw geen overbodige luxe :)

SIO
19 juni 2019, 12:32
Ik heb screens op bepaalde ramen (kleinste ramen geschrapt, nu spijt van voor stuk maja, budgetkeuzes moeten maken toen), een luifel van 1.5m boven schuifraam van 9m (screen onbetaalbaar :lol: + toegang buiten verkloot) maar zuid-west gevel met grote glaspartijen blijft inderdaad gevoelig dus ik overweeg het ook. Vooral op de slaapkamers dan eigenlijk, overdag minder last van dat het graadje warmer is.

MrKend54l
19 juni 2019, 17:28
Een airco is maw geen overbodige luxe :)

Enkel spijtig dat men dit afstraft in uw e-peil.
Wij zijn er ook nog niet uit wat we gaan doen hoor. Screens zijn bijvoorbeeld schandalig duur.

sandervdw
19 juni 2019, 18:37
Wij zijn er ook nog niet uit wat we gaan doen hoor. Screens zijn bijvoorbeeld schandalig duur.Screens op grote ramen zijn echt absurd duur. Airco is dan weer relatief goedkoop. Maar met enkel airco kom je er dan ook weer niet (zonder screens gaan wij op zonnige dagen vlot naar 40 graden...)

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

nokeyboard
19 juni 2019, 18:41
Wij zijn er ook nog niet uit wat we gaan doen hoor. Screens zijn bijvoorbeeld schandalig duur.

Ik zou sowieso screens zetten.
Airco kan je toch zetten na epb...
Ik heb nu al inbouwdozen voor airco voorzien. De stukadoor plakt daarover, die van de epb komt nie te weten dat daar ooit airco komt...

desolation
20 juni 2019, 09:12
Ik heb screens op bepaalde ramen (kleinste ramen geschrapt, nu spijt van voor stuk maja, budgetkeuzes moeten maken toen), een luifel van 1.5m boven schuifraam van 9m (screen onbetaalbaar :lol: + toegang buiten verkloot) maar zuid-west gevel met grote glaspartijen blijft inderdaad gevoelig dus ik overweeg het ook. Vooral op de slaapkamers dan eigenlijk, overdag minder last van dat het graadje warmer is.

Ik volg u ja, toen ik prijs vroeg voor een screen voor onze achtergevel van 4m breed en 7m hoog viel ik redelijk achterover van de prijs :')

We hebben ook actieve koeling overwogen via de vloerverwarming, maar dan moesten we geothermisch werken en de meerprijs daarvan was echt hallucinant (is hier ijzerzandsteen, de boring kostte meer als heel onze installatie nu).

Renegadexxripxx
20 juni 2019, 14:45
Ik volg u ja, toen ik prijs vroeg voor een screen voor onze achtergevel van 4m breed en 7m hoog viel ik redelijk achterover van de prijs :')

We hebben ook actieve koeling overwogen via de vloerverwarming, maar dan moesten we geothermisch werken en de meerprijs daarvan was echt hallucinant (is hier ijzerzandsteen, de boring kostte meer als heel onze installatie nu).Boring kostte 8k euro. Die prijs haalde ik met vers hil aan efficiëntie er niet uit.

Allez dat klopt niet. Na 50 jaar en meerdere geothermisch installaties. Grootste voordeel was dat je kleiner kon dimensioneren.

Maar jaarlijks geschat elektriciteitsverbruik voor verwarmen was slechter voor geothermisch optie. Niet veel, 100kwh maar toch frappant.

Maar nadeel bleef dat je koelde via de vloer en er dus risico was op condensatie op de vloer. Wat niet ideaal is.

SomeDude
20 juni 2019, 16:31
Boring kostte 8k euro. Die prijs haalde ik met vers hil aan efficiëntie er niet uit.

Allez dat klopt niet. Na 50 jaar en meerdere geothermisch installaties. Grootste voordeel was dat je kleiner kon dimensioneren.

Maar jaarlijks geschat elektriciteitsverbruik voor verwarmen was slechter voor geothermisch optie. Niet veel, 100kwh maar toch frappant.

Maar nadeel bleef dat je koelde via de vloer en er dus risico was op condensatie op de vloer. Wat niet ideaal is.

Tenzij je parket hebt dan droogt die niet uit :p

Renegadexxripxx
20 juni 2019, 20:20
Tenzij je parket hebt dan droogt die niet uit :pOok niet als je uw vloerverwarming te hard opzet [emoji16]

desolation
20 juni 2019, 20:26
die vloerkoeling is ook totaal niet te vergelijken met een lucht-lucht oplossing. als het écht warm is krijgt ge dat nooit gecompenseerd.

Renegadexxripxx
20 juni 2019, 20:59
die vloerkoeling is ook totaal niet te vergelijken met een lucht-lucht oplossing. als het écht warm is krijgt ge dat nooit gecompenseerd.Idem vloerkoeling haalt 2-3°c van de buitentemp af. Luchtkoeling heb ik 35° buiten gehad en binnen was het 23...

desolation
20 juni 2019, 23:02
allez goed, dat is geothermisch/passief he. ik heb geinformeerd over actieve koeling met onze lucht/water en dat zou wel goed werken op voorwaarde dat ge het niet eerst schandalig warm laat worden, want dan duurt het even voor dat die heeft bijgebeend. enig nadeel is dat het natuurlijk veel verbruikt, want ge moet heel uw huis actief koelen ipv enkel de kamers die ge wilt (zoals met lucht/lucht)

sypro9000
20 juni 2019, 23:36
Een geothermische warmtepomp grond/water aangesloten op inbouw ventilo convectoren in passieve koel modus is ook een leuke.
Met de juiste sturing kan de warmtepomp in actieve koel modus gaan. Bijvoorbeeld na een fuckup door het ramen te laten open staan op een warme zomerdag.
Afgezien van dat kun je op die manier met een minimale hoeveelheid aan energie je woning/kamers binnen de reden houden.
Dan heb je enkel je warmtepomp circulatie pomp draaiende, je pomp groep en ventilo fans.

Tomek
21 juni 2019, 14:48
Hoeveel verbruik je ongeveer per jaar voor te koelen?
Vorige zomer niet als maatstaf te gebruiken.

Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk